Tijdens de 15de editie van Bike Motion Benelux krijgt de fietsbeurs voor het eerst haar eigen award. Er zal een Vakprijs en een Publieksprijs uitgereikt worden.
"Wij zetten noviteiten vanzelfsprekend graag in de spotlights. Daarom is de Bike Motion Benelux Award 2010 in het leven geroepen, met een Vakprijs en een Publieksprijs. De winnaars van beide prijzen worden gekozen door de (vak)bezoekers en de vakjury, die ook de nominaties zal benoemen," aldus projectmanager Daniel Bentveld.
In de vakjury zitten Rodrick de Munnik (hoofdredacteur Fiets), Thorwald Veneberg (technisch directeur KNWU), Albert Smit (adviseur prestatiediagnostiek NOC NSF), Mike Defresne (hoofdredacteur O2 Bikers) en Han Goes (Qsquare consultant). De inschrijving voor deelname aan de verkiezing is intussen geopend. Deelnemers, die een nominatie in de wacht slepen, weten zich verzekerd van een opvallende plek op de beurs, direct bij de ingang. Daar wordt een Innovatieplein ingericht waar alle nominaties een prominente plek krijgen. Ook zal hier het winnende product (Vakprijs) tentoon worden gesteld. Het consumentenpubliek krijgt ook gedurende de beurs de gelegenheid om te stemmen. Op de laatste beursdag wordt bekendgemaakt wie de Publieksprijs gewonnen heeft. Bike MOTION Benelux vindt plaats van vrijdag 22 t/m maandag 25 oktober 2010, hal 1 t/m 4. Utrecht Jaarbeurs Complex
Vrijdag 22 oktober
08.00 22.00 uur
(tussen 08.00 en 14.00 uur vindt er opbouw plaats)
Zaterdag 23 oktober
09.00 18.00 uur
Zondag 24 oktober
09.00 18.00 uur
Maandag 25 oktober
08.00 24.00 uur
(vanaf 17.00 uur begint de afbouw)
La Dolce Vita in het Italië Paviljoen Het animo en het aanbod uit Italië groeien hard! Bike MOTION Benelux trakteert bezoekers op een Italië Paviljoen. Het Italië Paviljoen wordt geheel in Italiaanse sfeer ingericht. Proeverijen op naastgelegen cateringterras maken de beleving voor de bezoeker compleet. Deelnemers op het Italië Paviljoen zijn o.a.: Bianchi - De Rosa - Rosso Bianco Parts - San Marco - Ambrosio - Bottecchia - Viner Fietsen - En meer
In Nederland werden bij het begin van de Tour de cijfers over de fietsenverkoop van januari tot en met mei bekendgemaakt. Wat opvalt is dat de verkoop van koersfietsen boomde naarmate de Tourkoorts toenam.
In februari liep de verkoop van gewone fietsen en race-exemplaren nog precies gelijk op. Vanaf maart begon de verkoop van racefietsen echter duidelijk sneller te stijgen dan voor het gemiddelde van alle fietsen. Waar in de totale markt voor fietsen in de maand mei bijna 2,5 keer zoveel fietsen verkocht werden als in de maand januari, lag dat aantal bij racefietsen in mei meer dan 4 keer zo hoog. De wielerkoorts in Nederland werd dan ook al aangewakkerd in maart en april door de Giro d'Italia die in mei van start ging in Amsterdam.
Slechts 40 dames boden zich op deze snikhete dag aan voor de wedstrijd in het Naamse Harlue. Voor onze ploeg waren dat ; Inge, Kaat, Carine en Katrien. Het werd een vrij geanimeerde wedstrijd met een bedrijvige Sjoukje Dufoer en Ludivine Henrion die het begin van de wedstrijd kleurden. Ook Kaat mengde zich al in de debatten, maar kon niet verhinderen dat de 2 een stevige voorsprong bij elkaar reden.
Na verschillende schermutselingen onder een loden zon, ontstond er een kopgroep van 13 dames. Met de aanwezigheid van ons Kaat en Inge, was het Beneluxteam heel goed vertegenwoordigd. Maar ook het Vlaanderen team was goed vertegenwoordigd met 3 stuks. Vekemans, Daams en Dufour. Deze kopgroep reed steeds verder weg en het werd duidelijk dat de winnares hier te vinden was. De Vlaanderen dames speelden het ploegenspel nu eens perfect en demarreerden slag om slinger. Het was Anisha Vekemans die solo naar de overwinning reed. Daams werd 2de en Hierckens 3de. Na een schitterende wedstrijd werd Kaat 4de en Inge ? er was nog geen uitslag beschikbaar. Proficiat dames !! Carine die zich heel goed voelde, kreeg halweg de wedstrijd af te rekenen met materiaalpech, maar volbracht de wedstrijd dan toch met een slepend achterwiel. Stevige krachttraining gedaan, Carine. Ook Katrien reed de wedstrijd mooi uit. Zaterdag wedstrijd voor de elites in Kontich. Zondag in Michelbeke voor onze jeugd. Veel succes dames (Verslag Beneluxteam)
Temsebrug afgesloten voor werken aan pijler Heel de maand augustus zal de tweede Temsebrug, die de gemeenten Temse en Bornem verbindt, afgesloten zijn voor alle verkeer wegens werken aan de brug. Vorig jaar werden al eens werken uitgevoerd aan pijler zeven Nadat zich een lichte verschuiving en zetting had voorgedaan van de brugpijlers, werd in oktober vorig jaar het brugdek opnieuw in de juiste positie geplaatst', aldus ingenieur Wim Dauwe, afdelingshoofd bij Waterwegen en Zeekanaal (W&Z). Daarbij hebben we vastgesteld dat een aantal steunpunten van het brugdek waren beschadigd. Nu de zetting van de pijler is uitgedoofd en er geen verzakking meer optreedt, kunnen de beschadigde steunpunten definitief worden hersteld.'
Voor de herstellingswerken, die de hele maand augustus zullen duren, moet de brug volledig verkeersvrij zijn.
Daarom wordt het wegverkeer vanaf 2 augustus tot en met 31 augustus in beide richtingen over de oude brug geleid; zowel het gemotoriseerde verkeer als het wandel- en fietsverkeer', vertelt Dauwe. W&Z voert de werken bewust in de maand augustus uit, omdat dit doorgaans een verkeersluwe periode is. ' Het scheepvaartverkeer zal geen hinder ondervinden van de werken.
Wanneer en hoeveel moet een wielrenner drinken? Tijdens één uur lichaamsbeweging verliest men gemiddeld ongeveer één liter vocht, afhankelijk van duur en intensiteit van de inspanning, warmte en luchtvochtigheid, hoogte, fysieke conditie, enz. Een wielrenner kan tijdens een wedstrijd gemakkelijk 2 à 2,5 liter per uur of 10 à 12 liter per dag verliezen. Als dat vocht niet snel aangevuld wordt, kan het tot dehydratie (uitdroging) leiden. Dat heeft verregaande gevolgen voor de prestaties. Zo kan men bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dus 1.5 kg voor een persoon van 75 kg) reeds een duidelijke daling van het prestatievermogen vaststellen. Bij een vochtverlies van 5 % bedraagt de prestatievermindering zelfs 30%. Bovendien kan uitdroging ook leiden tot oververhitting of hyperthermie, wat ernstige gezondheidsletsels kan meebrengen. Daarom is het belangrijk om zowel voor, tijdens als na de wedstrijd voldoende te drinken. Voor de wedstrijd Het is aan te raden om 2 uur voor een wielerwedstrijd minstens 1,5 liter en 15 à 20 minuten voor de wedstrijd nogmaals ong. 0,5 l te drinken. Tijdens de wedstrijd Bij een wedstrijd die minder dan één uur duurt, bestaat weinig gevaar voor uitdroging. Niettemin moet u ervoor te zorgen dat u met voldoende vocht in uw lichaam begint en na afloop genoeg drinkt. Bij langere inspanningen moet u zo vlug mogelijk na de start beginnen met drinken en dit heel de wedstrijd volhouden Hoe meer vocht in uw maag, des te sneller de maag geledigd wordt in de darm en des te sneller het verloren vocht in uw lichaam wordt vervangen. Ga niet op je dorstgevoel af omdat het dan feitelijk al te laat is, maar houd een vast drinkschema aan en drink meteen grote hoeveelheden in plaats van vaak kleine slokjes. Een ideaal schema is 150 à 300 ml om de 15 tot 20 minuten. Hoe meer men drinkt, hoe sneller de maaglediging gebeurt. De hoeveelheid die vlot verdragen wordt varieert van 300 ml tot 600 ml, maar verschilt van persoon tot persoon. Boven 700 ml treden er vaker maag- en darmklachten op. Het drinken van grote hoeveelheden op vaste tijdstippen is alleszins iets dat tijdens de training moet aangeleerd worden. Na de wedstrijd Drink voor elke kilo die u kwijt bent geraakt één liter sportdrank. Begin hiermee zo snel mogelijk na aankomst Wat drinken? Om de opname van vocht tijdens het sporten te bevorderen en een opgeblazen gevoel te vermijden, is het het beste een isotone of een hypotone drank (die resp. dezelfde of minder opgeloste deeltjes bevatten dan het bloed) te gebruiken. Hypertone (zeer suikerrijke) dranken (zoals fruitsap en frisdrank) vertragen niet alleen de maaglediging, maar zorgen in de dunne darm voor een afscheiding van vocht in plaats van een opname. Hierdoor verhoogt het risico op uitdroging. Dranken die natrium (dat bij het transpireren vooral verloren gaat) bevatten (1 à 2g zout per liter), zorgen voor een sneller herstel van de vochtbalans, omdat u dorstig blijft en de urineproductie wordt vertraagd. Een goede sportdrank moet ook 6-8% glucose of sucrose bevatten, omdat deze koolhydraten energie voor de spieren leveren, de opname van vloeistof door de darmen bevorderen en de smaak verbeteren. Vermijd alcohol en cafeïnehoudende dranken, omdat die de urineproductie bevorderen en tot verdere uitdroging leiden. Matig koude dranken (10°C tot 15°C) genieten de voorkeur omdat ze sneller de maag verlaten en dus sneller worden opgenomen. Bovendien hebben zij een warmteregulerend effect: een koude drank warmt op in het maagdarmkanaal, waardoor het lichaam warmte kan afgeven. De drank moet aangenaam smaken.
Een bekend wiel met nieuwe technologie en een volledig vernieuwd uiterlijk, dat is Khamsin 2011 van Campagnolo. De nieuwe Khamsin-wielen zijn iets lichter dan de huidige versie en staan garant voor een zeer scherpe prijs-kwaliteitverhouding. De belangrijkste wijziging is de naaf waarvan gebruik wordt gemaakt. Voor Khamsin 2011 werkt Campagnolo met een nieuwe naaf volgens het 'straight pull'-systeem.
De rechterspaken liggen niet meer gekromd in de flens, maar vallen recht in de naafhuls. Deze techniek zorgt voor een reactiever wiel. De nieuwe wit-zwarte bestickering maakt Khamsin 2011 bovendien tot een stijlvol wiel waarmee iedereen gezien wil worden. De prijs is nog niet bekend. De Khamsin wielen zullen dit najaar te koop zijn! www.campagnolo.com
Het zadel van Oscar Freire. Oscar heeft een 'zit' probleem en 'dat' past precies in het gat van zijn Selle Italia. Zelfs van een afstand kun je de pijn voelen...
Bradley Wiggins' (Team Sky) custom Prologo Scratch Pro Nack zadel Prologo met de nieuwe Scratch Pro Nack shell enkele percentjes lichter en zou zo onder de 200gr uitkomen, zonder toegevingen aan stijfheid en duurzaamheid. Het nieuwe Scratch Pro Nack gebruikt dezelfde vorm en het multi-density padding concept (maar met een lichtere foam vulling) als de rest van de Scratch line.
Salice tricolore brillen In tegenstelling tot de Oakley zijn de tricolore brillen van Salice in twee kleuren beschikbaar (voor de kleurenblinde medemens onder ons: zwart en wit ;-) De Salice brillen zijn bovendien nog een tikje Italiaanser omdat ze ook écht in Italië gemaakt worden en wel in het familiebedrijf aan de oever van het Como-meer in Gravedona. www.saliceocchiali.it
Bovenstaande modellen zijn o.a. op voorraad verkrijgbaar via Sunglassesforsport.com Prijzen vanaf 75 euro, dus voor de prijs van de Oakley kun je er drie van deze aanschaffen Viva Italia Voor Belgie HTS SPORTS GMBH JOESEPH-OLBERTZ STR. 28 - KELMIS - 4721 BELGIUM BELGIO-LUSS 00491736575436 rickard@hts-sports.com Info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
Zwevegem Wedstrijd zondag 05 juli 2010 te Zwevegem : 55 deelneemsters.
Passeerden voor het Beneluxteam de inschrijvingstafel , Inge , Sanne en Karine. Van bij de start vrij hoog tempo zodat de deur achteraan in het peloton gans open staat en er verschillende rensters van in de 1ste uitgereden worden. Inge en Sanne tonen zich bedrijvig maar missen na 1/3 wedstrijd toch de goede ontsnapping. Er rijden 6 rensters weg , Grace Verbeke , Latoya Brulee , Sofie De Vuyst , Lensy Debboudt , Corine Hierckens en de Zuid-Afrikaanse Jeaun Breytenbach. Na enkele ronden moet de Zuid-Afrikaanse vooraan de rol lossen en wordt door het peloton terug opgeslokt. De voorsprong van het 6-tal schommelt enkele ronden rond de 40 sec maar dan breekt achteraan de veer en rijden ze minuten van de rest weg zodat deze 2 ronden van het einde reeds moeten spurten voor hun plaatsen en daarin toont Liliane Leenknecht zich de snelste voor de 7de plaats voor Anja Nobus , Clarie Thomas en als 10de Sanne Bamelis.Caroline Haers die een 2tal ronden met kleine voorsprong voor het peloton reed werd mooi 6de. Met nog 3 ronden te rijden kiest Grace Verbeke het hazenpad en wint zo haar 7de wedstrijd van het seizoen. Latoya Brulee komt bij de aankomst voor de 2de plaats ook afgescheiden over de meet en voor de 3de plaats klopt Sofie De Vuyst in een spurtje Lensy Debboudt die zo 4de wordt. Corine Hierckens sluit de rij en wordt verdienstelijk 5de.
Onze Junioren gaan woensdag en donderdag met de ploeg op stage in de Ardennen bijgestaan door enkele elites en op donderdag is er in Harlue om 18.00u wedstrijd voor de elite dames. (Verslag Beneluxteam)
BMC introduceert Robot Technology in carbon frame bouw Het eerste weekend van juli 2010 is een belangrijke stap voor BMC als absolute innovatieleider in de fietsen industrie, in dit weekend is namelijk voor het eerste een volledig door robots geproduceerd carbon frame ingezet in 's wereld grootste ronde, de Tour de France. Wereld Kampioen Cadel Evans en Amerikaans Kampioen George Hincapie hebben beide de eerste etappe op het nieuwe BMC IMPEC frame gereden.
Hoewel de Impec frames zoals vrijwel alle andere frames in het profpeleton van carbon is gemaakt, ligt aan dit frame een totaal andere visie ten grondslag, een visie van controle over het gehele process, en niet slechts over een deel van het process. Waar het carbon basis materiaal over het algemeen in bepaalde geweven sheets (matjes) wordt aangekocht, heeft BMC een volledige nieuw fabricage procede ontwikkeld en omgezet in een een eigen fabriek waar de frames vanaf de "ruwe" carbonvezel af worden gebouwd.
Dit unieke process waarin vrijwel al het werk door robots wordt gedaan garandeerd totale controle over alle eigenschappen van elk frame en opent een hele nieuwe wereld op het gebied van optimalisatie van rij eigenschappen van de frames. De IMPEC frames zullen vanaf oktober via speciaal geselecteerde BMC dealers verkrijgbaar zijn.
BMC IMPEC DI2
BMC IMPEC TEAM EDITION
Evans op onfeilbare BMC
Om tijdens de Tour niets aan het toeval over te laten produceerde BMC voor Cadel Evans de 'impec' , een volledig automatisch geproduceerde carbon fiets.
Cadel Evans, de kopman van BMC, deed nooit beter dan een tweede plaats in de eindranking van de Ronde van Frankrijk. Aan de fiets zal het alvast niet liggen. BMC Racing Team, pakt uit met een heus kunstwerk van 3.000 meter ineengevlochten carbonvezel. Vijf jaar lang werkte fietsfabrikant BMC met Zwitserse precisie aan een volledig automatisch geproduceerde racefiets. Of de fiets inderdaad impeccable (onfeilbaar) is, weten we in Parijs.
Keisse toch geschorst door TAS De eerdere vrijspraak van Iljo Keisse, door de Belgische wielerbond, is vandaag alsnog door het TAS teruggedraaid. De renner van Quick-Step is zo wederom voor twee jaar geschorst vanwege zijn positieve plas uit de zesdaagse van Gent in 2008. Sporza weet op haar site te melden dan Keisse nog enkel een jaar en een maand aan de kant hoeft te zitten, aangezien hij al elf maanden buiten competitie is gebleven. Keisse kan nog beroep aantekenen bij de Zwitserse rechtbank.
In de urine van Keisse werd cathine en HCT aangetroffen. Cathine is een overblijfsel van het toegelaten pseudo-efedrine. Het zit in een geneesmiddel dat Keisse tegen een verkoudheid nam. HCT kan maskerend werken, maar Keisse en zijn verdediging voerden aan dat dat in een besmet voedingssupplement zat. Bovendien was de aangetroffen hoeveelheid helemaal niet prestatiebevorderend. Keisse was aan de slag in de Ronde van Oostenrijk, maar kwam daar vandaag niet meer aan de start. Zijn team heeft hem op non-actief gezet, meldt manager Patrick Lefevere.
Het ziet er naar uit dat 2011 een topjaar wordt voor wielerliefhebbers die geen fortuin aan hun materiaal willen besteden want nagenoeg alle 'entry level' producten worden opgewaardeerd.
Fulcrum pakte de Racing 7 wielset aan en liet eigenlijk enkel de naam van de wielen ongewijzigd. Met 1.849 gram per paar is de Racing 7 nu 81 gram lichter dan voorheen.
De 24 millimeter hoge aluminium velgen zijn zwart geanodiseerd, op het remoppervlak zit een slijtageindicator en de zwarte graphics contrasteren tegen een witte achtergrond. De voornaaf van geanodiseerd aluminium is nieuw, net als de achternaaf die aan de aandrijfzijde een oversized flens kreeg.
In het voorwiel zitten twintig spaken met een rechte kop radiaal tussen naaf en velg, achteraan blijft Fulcrum trouw aan het 2:1 principe. Links achter zitten acht radiaal geplaatste koploze spaken, aan de aandrijfzijde betreft het zestien spaken met een gebogen kop die kruis over twee worden gemonteerd. Met al die ingrepen erbij kan het niet anders dat de wielset lichter en stijver geworden is. info: www.Grinta.be
Bij het sporten verliest men veel vocht met daarin de verschillende stoffen die het lichaam nodig heeft. Om optimaal te blijven presteren en dehydratatie te vermijden is het ten zeerste aan te raden om tijdens de inspanning op regelmatige tijdstippen te drinken.
De dorst lessen en de tekorten in nutriënten aanvullen zijn twee belangrijke gegevens om uitdroging en prestatieverlies tegen te gaan. Hydro Max van Performance doet beiden.
Bij het regelmatig drinken van de Hydro Max dorstlesser worden tegelijkertijd ook de koolhydraten en mineralen bijgevuld. Hierdoor is niet alleen de hydratatie verzekerd maar zorgen de mee ingenomen koolhydraten, dextrose en glucose ook voor nieuwe energie. Op die manier put het belastte lichaam niet uit zijn glycogeenreserve en blijft de bloedglucosespiegel op peil.
De mineralen of elektrolyten zijn nodig om de wateropname te versnellen. Elektrolyten zijn minerale zouten die zich in het bloedplasma bevinden. Bij het transpireren worden vooral kalium, natrium en chloride afgescheiden.
Gebruiksadvies: Meng 75g Hydro Max poeder met één liter water. Drink 250ml een tiental minuten voor de inspanning. Tijdens de inspanning telkens 200ml en dit om de 15 minuten. In tropical en citroensmaak. Promotieprijs voor pot van 750 gram en gratis drinkbus aan 9,90 euro.
Petacchi's Wilier Cento1 Superleggera Campagnolo's Super Record groep, Fulcrum Racing Speed XLR wielen, Ritchey bar and stem, zadel Selle San Marco Regal
Cancellara Vandaag terug in het peloton de "Gele" van Cancellara
Cancellara's standard fiets met speciaal een gouden aksentop de SRAM Red . De Schlecks' custom painted frames in blinkend chroom maar het zijn zeker carbon fibre fietsen!
SRAM Red derailleurs met Berner cages en wieltjes zijn " hot" dit jaar in de Tour