Wordt Astana geboycot door Vinokourov? Door financiële problemen bij Astana komt Team Armstrong dichterbij
Dopingzondaar Alexandre Vinokourov laat weer van zich spreken. Astana verkeert in geldnood en velen zijn ervan overtuigd dat de geschorste, maar nog steeds invloedrijke Kazakse wielervedette achter het dichtdraaien van de geldkraan door het bedrijfsleven in Kazachstan schuilt.
In Kazachstan wordt de telefoon niet meer opgenomen. Daarom werd bij de start van de Ronde van Italië in Venetië duchtig gespeculeerd over een eventuele opvolger voor Astana. Met Lance Armstrong op kop. 'Mijn eigen team? Daar moet ik inderdaad vroeger aan denken dan verwacht.'
Volgens velen is Alexandre Vinokourov het kwade genius achter de financiële problemen van Astana. Vino was de man die het bedrijfsleven en de politiek in Kazachstan over de streep kon trekken om destijds de ploeg van Liberty Seguros van Manolo Saiz over te nemen toen de megadopingzaak Operación Puerto uitbrak. Nu komen de Kazakse bedrijven hun verplichtingen niet meer na. Vraag is of de economische crisis de reden is of Vino zelf, die op 23 juli 2009 weer koersgerechtigd is na zijn schorsing wegens bloeddoping.
'Ik wil mijn naam zuiveren en aantonen dat ik géén verboden middelen gebruikte', zegt Vino, die dat het liefst zou doen bij Astana, dat ten dode lijkt opgeschreven. Of redt de 35-jarige Vino het team alsnog op voorwaarde dat hij wordt aangeworven eenmaal hij koersgerechtigd is. 'Ik zou dit jaar graag de Vuelta rijden, maar als de organisatoren dat niet toelaten, wordt het WK mijn hoofddoel.'
Geen loon
'Een moeilijke situatie', zegt ook Armstrong. 'Ikzelf heb geen loon, maar die andere jongens kunnen toch niet gratis werken? Renners, mecaniciens, ploegleiders, verzorgers,. Allemaal wachten ze op hun geld. Ik trek al een heel jaar op met mijn verzorger Richard, een man met een vrouw en twee kinderen. Om zijn gezin te onderhouden, heeft hij zijn geld nu meer dan nodig. Maar in Kazachstan nemen ze de telefoon niet op. Een enorm frustrerende situatie. Ik sta er eigenlijk nog van versteld dat de sfeer in de ploeg nog zo goed is. Iedereen is nog enorm gemotiveerd, aan tafel merk je niets van de problemen. En de sfeer daar is toch vaak de juiste parameter.'
Toch is de situatie blijkbaar ernstig te noemen. Zo ernstig dat er al gespeculeerd wordt over een overnemer. En daarbij treedt Livestrong, de organisatie waarmee Armstrong de strijd tegen kanker aanpakt, steeds meer op de voorgrond. 'Het is geen geheim dat ik al langer het idee koester om met een eigen team te starten', zei Armstrong gisteren in Venetië. 'Dat was tot voor kort een plan voor de verre toekomst. Nu moet ik er toch iets vroeger aan denken dan verwacht.'
Livestrong
Hoe concreet is dat plan dan? Is Livestrong in staat om de ploeg op te vangen als Astana voor eind mei niet met centen over de brug komt? Armstrong hoopt dat mensen en bedrijven die geloven in zijn organisatie een financiële injectie kunnen geven. 'Al besef ik best dat het erg moeilijk is om in deze tijden van crisis zo'n enorm budget te verzamelen', zegt Armstrong. 'Als je een team in het midden van het seizoen wil overnemen, praat je toch al over 7 miljoen euro. Dat is niet niks. Het is heel gemakkelijk om over zulke zaken te praten, maar aartsmoeilijk om ze uit te voeren. Toch is de interesse van mijn kant heel hoog, en praat ik er vaak met Johan (Bruyneel) over. Ik denk dat wij samen het beste wielerteam van de wereld kunnen bouwen. Eén zoals datgene waarbij ik tien jaar lang rondreed. Als we dat doen, wil ik wel een langetermijnplan hebben. Dan spreken we niet verbintenis van twee jaar, maar over een jaar of tien.'
Rustig leven
En dus spreekt Armstrong, goed acht maanden nadat hij zijn comeback aankondigde, al over het leven na de koers. 'Ach ja, je moet daarin realistisch zijn. Je kan de Tour niet meer winnen op je veertigste. Natuurlijk is succes langs de zijlijn niet vergelijkbaar met dat gevoel om als eerste over de streep te rijden. Maar je moet stilaan andere uitdagingen zoeken. Kijk, er zijn altijd andere manieren om die rush of life in te vullen. Sommige sporters maken net daarom een comeback, maar dat was bij mij nooit de reden. Die drukte, die chaos, die belangstelling,. Dat miste ik niet. Ik genoot er even veel van om een marathon te lopen of ergens in de anonimiteit rond te fietsen. Het is ook best leuk om een rustig leven te hebben.'
Eddy Merckx was vorige week op uitnodiging van de nationale bond in het oliestaatje Oman. Daar spelen ze met het idee om een nagelnieuwe Ronde van Oman voor profs uit de grond te stampen. 'Ik heb het land in West-Azië bezocht. De verantwoordelijken vroegen mijn advies. Het wegennet is heel goed. In tegenstelling tot Qatar is het ook heuvelachtig met in het binnenland een centraal massief en in het noorden het Hayjir-gebergte', vertelde een enthousiaste Eddy Merckx. 'De bedoeling is dat Oman zou aansluiten op de Ronde van Qatar. Het Sultanaat wil al volgend jaar starten met deze nieuwe ronde.'
Na 15 kilometer in de derde etappe van de Vierdaagse van Duinkerke kwam Wilfried Cretskens zwaar ten val. De Silence-Lottorenner werd onmiddellijk afgevoerd naar het ziekenhuis van Calais. "Eigenlijk valt alles nog mee", meldde ploegleider Herman Frison.
"Men vreesde voor een zware blessure aan de nek, maar uiteindelijk zijn het maar wat blutsen en builen en hier en daar een licht verrokken spiertje. Cretskens liep ook snijwonden op in het aangezicht en aan elleboog en armen, maar zal wellicht snel de competitie kunnen hervatten."
De 21 etappes zijn samen goed voor 3.395,5 kilometer: 9 mei, 1e etappe: Venetië (ploegentijdrit 20,5 km) 10 mei, 2e etappe: Jesolo - Trieste (156 km) 11 mei, 3e etappe: Grado - Valdobbiadene (200 km) 12 mei, 4e etappe: Padua - San Martino di Castrozza (165 km) (aankomst boven) 13 mei, 5e etappe: San Martino di Castrozza - Alpe di Siusi (125 km) (aankomst boven) 14 mei, 6e etappe: Bressanone - Brixen Mayrhofen (Oos) (242 km) 15 mei, 7e etappe: Innsbruck (Oos) - Chiavenna (244 km) 16 mei, 8e etappe: Morbegno - Bergamo (208 km) 17 mei, 9e etappe: Milaan - Milaan (100 km) 18 mei, rustdag 19 mei, 10e etappe: Cuneo - Pinerolo (250 km) 20 mei, 11e etappe: Turijn - Arenzano (206 km) 21 mei, 12e etappe: Sestri Levante - Riomaggiore (tijdrit, 61,7 km) 22 mei, 13e etappe: Lido di Cameiore - Firenze (150 km) 23 mei, 14e etappe: Campi Bisenzio - Bologna-San Luca (174 km) (aankomst boven) 24 mei, 15e etappe: Forli - Faenza (159 km) 25 mei, 16e etappe: Pergola - Monte Petrano-Cagli (237 km) (aankomst boven) 26 mei, rustdag 27 mei, 17e etappe: Chieti - Blockhaus (79 km) (aankomst boven) 28 mei, 18e etappe: Sulmona - Benevento (181 km) 29 mei, 19e etappe: Avellino - Vesuvius (164 km) (aankomst boven) 30 mei, 20e etappe: Napels - Anagni (203 km) 31 mei, 21e etappe: Rome - Rome (tijdrit, 15,3 km)
Deze week pompt de Fietsersbond lucht in de banden van de fietsende werknemers. Met deze symbolische actie voert het de druk op voor een verplichte en verhoogde fietsvergoeding voor alle werknemers.
Onder het motto 'Druk druk druk!' pompt de Fietsersbond deze week lucht in de banden van fietsende werkgevers. (foto fietsbalans)
De Fietsersbond wil enerzijds dat werkgevers die nu reeds een fietsvergoeding toekennen, die optrekken naar 0,20 euro/km en anderzijds dat werkgevers die nu nog geen fietsvergoeding toekennen, daartoe verplicht worden door de wetgever.
De federale overheid bracht het plafond voor de fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding reeds op 0,20 euro/km. Daarmee werd de eerste klip genomen, maar voordat werknemers nu effectief een hogere fietsvergoeding krijgen, moeten werkgevers deze hogere fietsvergoeding effectief toekennen.
De Fietsersbond doet daarom een oproep naar zowel werkgevers- als werknemersorganisaties om de toekenning op te nemen in het sociaal overleg en deze toe te kennen via een nationale CAO. "Komen de sociale partners niet tot dit vergelijk, dan moet de wetgever de fietsvergoeding via wetgeving verplichten", klinkt het bij de Fietsersbond.
FIETSERSBOND GEEFT VOORBEELD
De Fietsersbond gaf alvast zelf het goede voorbeeld door vanaf 1 april 2009 een fietsvergoeding van 0,20 euro/km aan haar werknemers toe te kennen. Daarmee was het het eerste bedrijf dat van de nieuwe fiscale wetgeving gebruik maakte.
Bedrijven die nog steeds geen fietsvergoeding toekennen, krijgen nu een uitgelezen kans om deze voor het eerst toe te kennen aan hun werknemers. Daar zijn volgens de Fietsersbond meer dan voldoende redenen voor, want fietsen heeft niets dan voordelen voor de werkgever en dus voor de economie.
"Fietsende werknemers zijn minder ziek, hebben minder arbeidsongevallen op het werk en zijn productiever. En heel belangrijk: wie met de fiets van en naar het werk rijdt, vermindert de geldverslindende files op de wegen", luidt het.
De symbolische actie van de Fietsersbond vindt niet toevallig nu plaats tijdens de Heen-en-weer-week. Onder het motto 'Druk druk druk!' wordt overal ter lande lucht in de banden van de fietsende werknemers geblazen.
Belgische en Italiaanse kampioen in Ronde van België
Belgisch wielerkampioen Jürgen Roelandts komt op 27 mei aan de start van de Ronde van België. Dat maakte organisator Golazo Sports vandaag bekend. Roelandts wordt een van de speerpunten van Silence-Lotto, dat met een sterke formatie zal aantreden.
De Belgische ProTourploeg brengt naast Roelandts ook Leif Hoste en Greg Van Avermaet aan de start. Zij worden gesteund door onder meer Johan Vansummeren en Staf Scheirlinckx.
Geen Boonen en Devolder Ook Italiaans kampioen Filippo Simeoni wordt één van de grote namen in de Ronde van België. Hij is de kopman van het Italiaanse Ceramiche Flaminia - Bossoni Docce. De 37-jarige Italiaan werd vorig jaar kampioen van zijn land door in Bergamo Giovanni Visconti en Filippo Pozzato te verslaan. Eerder won Simeoni twee ritten in de Ronde van Spanje. Quick Step-renners Tom Boonen en Stijn Devolder zullen niet van de partij zijn.
Laurent Jalabert staat op het punt de functie van bondscoach van de Franse wegploeg te accepteren. Dat meldt de Franse sportkrant 'L'Equipe. De oud-renner van onder meer ONCE sprak gisteren met vertegenwoodigers van de Franse wielerbond FFC en heeft in dat gesprek aangegeven er serieus over te willen nadenken. Belangrijkste struikelblok zijn wellicht Jalabers activiteiten voor de Franse TV, waar hij adviseur is. De oud-renner wil weten of zijn taken verenigbaar zijn in de ogen van de omroepbazen. Jalabert zal - bij het aanvaarden van de baan - Frederic Moncassin opvolgen, wiens contract na de Olympische Spelen van Beijing afliep.
De topper binnen de collectie van Wilier is de 'Cento Uno'. De originele Wilier Cento 1 is in 2008 geïntroduceerd als opvolger van de Wilier Cento (de Cento is gemaakt t.g.v. het 100‐jarig bestaan van Wilier). Nu is er de speciale Cento Uno met Di2.
Zesenveertig Ton
Voor de DI2 versie is de standaard Cento 1 aangepast zodat de elektrische kabels in het frame worden weggewerkt. Ook zijn er geen nokjes aanwezig voor standaard derailleur kabels. Het frame is dus echt DI2 specifiek. Verder is er een nieuw design gemaakt die enkel voor de DI2 versie wordt gebruikt.
Eigenschappen van de Cento 1: 1) Voor het frame wordt het zgn. 46Ton carbon gebruikt. Deze door Mitsubishi geproduceerde carbon composiet kan (zoals de naam al aangeeft) een belasting van 46.000 kg/mm2 weerstaan.
Weggewerkt 2) Geintegreerde achtervorken: bij de Cento 1 zijn de liggende en staande achtervork uit een stuk gemaakt. Hierdoor ontstaat een stijvere constructie met minder kans op bijgeluiden door werkende delen.
3) Ook de achterpat is geïntegreerd in de achtervork voor maximale stijfheid en duurzaamheid. Uiteraard is de derailleurhanger wel vervangbaar.
Asymmetrisch
4) Verder zijn de achtervorken van de Cento 1 asymmetrisch; na analyse van de krachten die op de achtervorken worden uitgeoefend bleek deze te verschillen voor de beide kanten. Hiervoor zijn dus speciale achtervorken ontworden voor beide zijdes die deze krachten optimaal verwerken.
5) Ook de trapaspot is volledig geïntegreerd in het frame. Door de lagers in het frame te plaatsen kon de verbinding tussen het bracket en de rest van het frame groter worden waardoor de stijfheid van het bracket toeneemt met 39%. Doordat het een universeel open design is, is de Cento 1 compatibel met alle gangbare crank‐ en bottom bracket systemen.
Geintegreerde zadelpen
6) De Cento 1 beschikt verder ook over een geïntegreerde zadelpen waarvoor speciaal ontworpen klemmen bestaan. Met de meegeleverde (Ritchey WCS) klem is het mogelijk om de zadelhoogte 3 centimeter te varieren. Verder is de constructie van de geïntegreerde zadelpen zo ontworpen, dat deze helemaal kan worden afgezaagd waarna een standaard 31.6 mm zadelpen kan worden gemonteerd. Onder de bovenbuis wordt de diameter van de zadelpenbuis steeds groter richting het bracket om hier een nog grotere stijheid te krijgen.
7) De balhoofdbuis is gemaakt volgens het zgn. easy drive system. Dit betekent dat de balhoofdbuis aan de bovenkant helemaal rond is en richting de onderkant meer vierkant wordt. Hierdoor ontstaat een stijvere constructie waardoor het stuurgedrag en de stabiliteit verbeterd. Ook de versterkte vorkkroon sluit aan op deze vierkante balhoofdbuis.
Zelf testen?
1) Er wordt een testprogramma opgezet waar iedere dealer die de Cento 1 DI2 fiets afneemt gedurende 1 week de beschikking krijgt over een hele maatserie Wilier Cento 1 DI2 testfietsen.
2) Dealers die deelnemen aan dit testprogramma (en waar dus ook permanent een Cento 1 DI2 aanwezig is in de winkel) staan genoemd op de Veltec website bij het merk Wilier onder het kopje Cento 1 DI2. Via onze website zal ook worden gecommuniceerd waar de testfietsen iedere week te vinden zijn.
8499,-
De Cento 1 DI2 wordt enkel als complete fiets geleverd (in dit rood/zwarte design) met Fulcrum Racing Zero wielen, SLR zadel en Ritchey WCS afmontage (zonder pedalen). De complete fiets (maat L) weegt 7,10 kg. De adviesprijs van deze fiets is 8499,-. meer info!
Na jaren successen geboekt te hebben met vooral Bettini is het nu de beurt aan renners van Team Liquigas om Sidi goed in de picture te krijgen!
Het complete Liquigas team koerst met groene (!) Sidi schoenen. De mannen rijden met de Ergo 2 Carbon en Genius 6.6 Carbon modellen. Komende weken waarschijnlijk volop te zien tijdens de Giro d'Italia die zaterdag 9 mei begint in Venetie. Team Liquigas heeft als kopman Ivan Basso en deze wordt geholpen door Franco Pellizotti, Kjell Carlstrom, Valerio Agnoli, Vladimir Miholjevic, Sylwester Szmyd, Gorazd Stangelj, Manuel Quinziato en Alessandro Vanotti. Verder zullen ook coureurs als Gilberto Simoni, Danilo Di Luca en Filippo Pozzato met Sidi rijden. www.sidisport.com
Alejandro Valverde heeft bij een Spaanse rechtbank een klacht ingediend tegen de procedure die het CONI tegen hem gestart is. Volgens het Italiaans olympisch comitee is de Spanjaard betrokken bij Operatie Puerto, maar dat is volgens Valverde
Katjoesja heeft Christian Pfannberger met onmiddellijke ingang geschorst na een positieve dopingtest.
De Oostenrijker werd meteen ook uit de ploeg gelaten voor de Giro, die zaterdag van start gaat in Venetië.
"We kregen een fax van Pfannbergers manager", meldt Katjoesja. "Daarin staat dat hij hij positief heeft getest. We wachten nu op een seintje van de UCI, maar in afwachting hebben we hem geschorst."
Ook al grijpt hij jaar na jaar naast de belangrijkste titels: de Amerikaanse wielrenner George Hincapie is dol op de Vlaamse klassiekers en de kasseien. Het weer neemt hij erbij. Maar om regen en wind tot een bijzaak te herleiden, heeft hij nu een 'Vlaams' regenjasje op de markt gebracht.
De 'Hincapie Flanders Rain Jacket', voor mannen en vrouwen, heeft de weefselstructuur van een kokosnoot, om renners 'in alle omstandigheden comfortabel te laten voelen', luidt het op de website. 'Of je nu de Belgische winter of de lente in Seattle moet overwinnen, de Hincapie Flanders regenjas houdt je warme en droog.'
De kleur van het vestje is niet Vlaams: met limoengroen-zwart zit hij er een tint naast.
Het mountainbikeseizoen van Sven Nys begint zondag met de Benelux Cup in Averbode. 'Benieuwd wat het zal worden, want ik heb niets van competitie in de benen,' verklaarde de 32-jarige renner van Landbouwkrediet.
'Na een rustperiode van tien dagen na het veldritseizoen, ben ik begonnen met rustige fietsuitstapjes. De week na de Ronde van Vlaanderen ben ik er vol tegenaan gegaan", aldus Nys. "Ik ben toen twee weken op training naar Lanzarote geweest met Sven Vanthourenhout, heb vervolgens een week rust genomen en ben nu pas thuis van een stage op Mallorca.'
'In samenspraak met mijn trainer Paul Van den Bosch heb ik mijn programma voor de komende maanden vastgelegd. Een week na Averbode rijd ik in Apeldoorn, daarna de wereldbekerwedstrijd in Madrid en vervolgens op de weg de Ronde van België, de Ster Elektrotoer en het nationaal kampioenschap. Daarna is het al mountainbiken wat de klok slaat. EK in Zoetermeer, BK in Malmedy, eind juli nog een rustperiode en vervolgens de opbouw naar het WK in Australië van begin september, via een wedstrijd in Bern en de Ronde van de Limousin op de weg.'
'Na het WK mountainbike staat het nieuwe veldritseizoen meteen voor de deur. De eerste wedstrijd in Erpe-Mere moet ik laten schieten, in Neerpelt zal ik wel rijden en daarna volgt op 4 oktober al de eerste wereldbekerwedstrijd in Treviso. Bedoeling is om 35 tot 38 veldritten af te werken in de wintermaanden.'
Punten sprokkelen
'De komende maanden werk ik nog een programma af dat voor zeventig percent uit veldrijden en voor dertig percent uit mountainbiken zal bestaan. De bedoeling is om daar op termijn een verhouding vijftig-vijftig van te maken, zodat ik nog zal moeten snoeien in het aantal cyclocrossen. Ik moet punten sprokkelen in het mountainbiken, met het oog op de Spelen van 2012. Liefst nu al, want de punten van dit jaar komen al in aanmerking om te bepalen of België een of twee renners naar Londen zal mogen uitsturen. Bevreesd voor dat drukke programma ben ik niet. Ik word in juli 33 jaar en dus kan mijn lichaam al wat meer aan.'
Alexander Vinokourov wil in de Ronde van Spanje zijn come-back maken in het peloton. De straf van de op doping betrapte Kazak loopt deze zomer af. Vino mag dan weer koersen. "De droom om de Tour de France te winnen is er nog altijd. Bovendien wil ik mijn naam zuiveren", liet hij weten aan sports.kz.
Of hij werkelijk een debuut zal maken hangt af van de UCI. Die kan Vino een boete opleggen voor hij weer op de fiets stapt. Als hij deze niet betaald zal een come-back uitgesloten zijn.
Oh, wat knalt daar toch langs de kust van Mallorca? Een lekker 'dikke' Kuota Kom met BB 30 crankstel! Hier een korte test.
Vroeger kocht je een frame, liet de balhoofdbuis en het bracket frezen en vlakken en je koos een balhoofdstel en een trapas in combinatie met een crankstel naar keuze. Eind jaren 90 veranderde dit: de voorvork werd met het frame geïntegreerd en Shimano bracht in 2003 crankstelen met de Hollowtech II technologie waarbij de lagers buiten het frame geplaatst zijn. FSA en Campa volgden en er was zoiets als de S(ystem)I(ntegrated) van Cannondale. Deze Amerikaanse firma was een van de eersten ( in 2000) die het oversized bracket omarmde: een normale as is 25 mm van doorsnede, een B(ottom)B(racket) 30 is 30 mm van doorsnede. Om zon dikke as te kunnen herbergen wordt een frame voorzien van interne lagers: deze lagers zijn uiteraard meer oversized als die van de 25 mm assen. En daartoe moet het frame aangepast worden; de bracketpot is niet meer voorzien van schroefdraad, maar de lagers worden in het frame geperst. SRAM en FSA voeren anno 2009 BB 30 brackets.
We hebben een tijdje rond mogen rijden met een 2009 Kuota Kom met SRAM BB 30. Van een afstand lijkt het of de Kuota KOM de weegschaal ver doet uitslaan, maar in werkelijkheid is het een van de lichtste frames in het profpeloton. De KOM is een monocoque model met oversized buizen, vooral vierhoekig in combinatie met een wishbone achtervork. Het bracket is extra verstevigd. De bovenbuis is aflopend en de full carbon voorvork een recht model. Met 990 gram voor het frame en 330 gram voor de voorvork komt het compleet met een SRAM Red-groep, Zipp delen, Continental banden en een Fizi:k zadel net rond de UCI-norm van 6,8 kg uit. De stijfheid van het frame is uitstekend. De torsie stijfheid is Nm/ 95,6, bij de voorvork noteerden we 63,7 en het bracket scoort 40.
De KOM is een mooi platform om een lichte en stijve Italiaan op te bouwen. De combinatie met de SRAM Red-groep en hoge carbon velgen van de SRAM S wielset is prima geslaagd, al hoor je onderweg wel goed dat je fietst, door het resoneren van alle geluiden in de carbon klankkast. Een ritje met standaard wielset met 32 spaken leverde meteen een stuk minder geluid op.
Erg comfortabel is de Kuota niet, al vangt het Fizi:k-zadel heel wat schokken op. Maar stoer is hij zeker. En het bracket is voelbaar stijf! Dat gevoel is niet alleen terug te voeren op het frame, maar zeker ook op het carbon SRAM Red crankstel, de pedalen en de carbon schoen zolen. Het is moeilijk te achterhalen 'wat wat doet', maar zeker is wel: als je een echt aanvalswapen zoekt is de KOM een uitstekende keuze. En de BB 30 is volgens ons een goede toevoeging aan het frame. Echter, metingen van frames met BB 30 bracket geven geen wezenlijk andere bracketstijfheid dan frames met een 'gewoon' bracket. Het gaat bij de bracketstijfheid namelijk ook om de vorm en de bouw van de achtervork.
Voordelen van BB 30 zijn: lichter je hebt geen aparte lagerpotten nodig-, stijver oversized-, een betere Q factor en minder onderhoud. Om de BB 30 populair te maken werd de techniek vrijgegeven zie ook www.bb30standard.com en de strijd begon. Op die site is trouwens ook precies te vinden wie een BB 30 produceert. Shimano en Campagnolo blijven aan hun eigen systeem blijven vast houden. Shimano het Hollowtech II en Campa het UTS-systeem. Deze werken nog wel middels schroefdraad en zijn compatible met elk frame. Ook eventueel met een BB 30 systeem, al heb je dan wel adapters nodig om de 25 mm as pas te maken. Tevens is er een reeks fabrikanten bijvoorbeeld de nieuwe Trek Madone, de Red Bull Carbon SL, Wilier Cento Uno en de Scott Addict- die wel een frame met bracketpot zonder schroefdraad hebben maar deze alleen pas maken voor losse Shimano lagers waar dan weer een Shimano crankstel en eventueel een klassiek FSA crankstel in passen.
Wat betreft de RED groep: We citeren hier uit: 'Bij de introductie in 2007 was de Red-groep met een gewicht van minder dan 2000 gram de lichtste complete groep op de markt en dat is hij nog steeds. Ander onderscheidingspunt zijn de keramische lagers in de derailleurwieltjes, remhoeven en bracketlagers die niet alleen de weerstand moeten verlagen maar ook de levensduur vergroten. Vooral in de afgelopen winter heeft de groep het zwaar te verduren gehad. De groep heeft zich daarbij kranig geweerd. De originele ketting hield het bijna 3000 kilometer vol voordat deze aan vervanging toe was volgens de KMC-kettingmeter () De ketting is overigens het enige wat tot nu toe is vervangen. Zelfs de remblokken zijn nog prima in orde. Door het toepassen van veel carbon heeft ook bijvoorbeeld pekel weinig invloed gehad op de groep. Schakelen met de Double Tap-hendels werkt nog steeds prima'.
Tot slot: de KOM is geen fiets voor watjes. Het is een echte recht-toe, recht-aan racer. Samen met de RED groep plus 'oversized' bracket vormt het een mooi geheel. Licht, stijf en zeer reactief. Geen racer om mee te toeren. De importeur verkoopt de Kuota in principe alleen als los frame. De RED groep kost circa 1900,-. Zo compleet als getest moet je op een kleine 6000,- rekenen.
Kuota KOM, 2569,- frame, voorvork en zadelpen, gewicht 990 / 330 gram, rond de 6,90 kg (L, zonder pedalen), verkrijgbaar in maat XS t/m XL. Info via VDB Parts, (B) 03-7807120 en www.kuota.be
De Ronde van Californië zal volgend seizoen niet langer in februari, maar wel in mei plaatsvinden. Bovendien verwierf de Amerikaanse rittenkoers ook zekerheid over een ProTourstatus vanaf 2011.
Organisator Andrew Messick drong al langer aan op latere datum. "Er waren verschillende mogelijkheden, maar mei leek ons het meest geschikt. Nu kunnen we ons profileren als voorbereiding op de Tour".
De nieuwe datum (16-23 mei) valt wel samen met de Giro d'Italia. Smaakmakers Levi Leipheimer, Lance Armstrong en Mark Cavendish combineren dit jaar de Italiaanse rittenkoers met de Tour.
Messick gelooft echter dat vele ronderenners naar Californië zullen afzakken om de Tour voor te bereiden. Dankzij de latere datum zullen ook hogere (sneeuwvrije) beklimmingen opgenomen kunnen worden.
Sci'Con heeft met de Atlas Compact de mono versie van de reeds bestaande Atlas fietstransporttas op de markt gebracht. In dit type zit dezelfde techniek maar dan in een kleinere versie.
Met deze compacte Sci'Con tas kan één fiets opgeborgen en getransporteerd worden. De Compact combineert het gewicht van een zachte tas met de protectie van een harde koffer.
Door gebruik te maken van duurzaam Denierspolyester is de tas licht, stevig en makkelijk draagbaar. Dit soort polyester maakt de Atlas Compact extreem slijtvast en door een speciale behandeling waterafstotend.
De impact-absorption constructie en de verwijderbare high-density foam binnenbekleding beschermen de inhoud tegen mogelijke schade. Het frame, in het midden, en de wielen, elk aan één zijkant, worden door de verstelbare velcro straps op hun eigenste plaats gehouden.
De zware dubbel coverende ritsen verzegelen de fietstas op een snelle en veilige manier. Door de twee voorste en vier achterste zijdelings uitschuifbare wieltjes is het geheel rollend te verplaatsen. Met het ergonomische handvat kan de massa makkelijk gemanipuleerd worden.
De Sci'Con Atlas fietstas is na het demonteren van zadel en stuur geschikt voor het opbergen en transporteren van alle fietsmaten. Zelfs full suspension mountainbikes hebben een plaatsje in deze Sci'Con Atlas Compact fietstransporttas.
Afmeting: 114 x 25 x 85 cm Gewicht: 9 kg Kleur: zwart Adviesverkoopprijs: 499,90 euro
De appel is bij de Vandenbrouckes niet ver van de boom gevallen. Zo peter Frank, zo petekind Franklin. Amper een paar weken geleden zei de oudste van Sandra Vandenbroucke, de oudere zus van VDB, dat hij 'voorzichtig zou beginnen en dan plots, poef, vlammen, zoals peter Frank. Fratsen zoals mijn peter zal ik echter niet uithalen.' En of hij gevlamd heeft. Zondag reed hij voor het eerst mee bij de dertienjarige aspiranten in het Henegouwse Ormeignies. Op de helling nam hij twee fietslengtes voorsprong. De zoon van elite zonder contract Sébastien Six stond die niet meer af. Franklin had amper getraind. Meer zelfs, daags voordien was hij derde geworden op de duizend meter in het provinciaal kampioenschap lopen in Henegouwen. Zijn nichtje Cameron, oudste dochter van VDB, pakte na de nationale titel veldlopen ook het provinciale goud mee. Franklins zus Sofia werd zesde.
Astana zit diep in de geldzorgen. De ploeg van manager Johan Bruyneel pronkte bij het begin van dit seizoen weliswaar met het hoogste budget (circa 15 miljoen), maar daar kwam voorlopig niet veel van in huis. Het eerste kwartaal is nog altijd niet gestort door de Kazachse wielerbond, terwijl nu al het tweede kwartaal moest betaald zijn. Op vandaag zou enkel januari en februari uitbetaald zijn. Air Astana trok zich al terug als sponsor. De firma gaf geen geld, maar wel vliegtickets. Bruyneel gaf gisteren toe dat de financiële situatie van Astana er beroerd uitziet. 'De regering heeft me beloofd dat ze alles doet om een oplossing te vinden.' Voor Lance Armstrong is er geen probleem want hij rijdt gratis bij de ploeg.