Team Barloworld mag niet naar de Tour afreizen, organisator ASO nodigde de ploeg wel uit voor de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Eerder ontving de ploeg van Claudio Corti ook al een invitatie voor de Ronde van Vlaanderen. De organisatie van de Amstel Gold Race passeerde de ploeg
Nicole Cooke kroonde zich tot wereldkampioene in Varese.
Overmorgen wordt in Citttiglio, in de buurt van Varese, de Wereldbeker voor vrouwen op gang geschoten met de Trofee Alfredo Binda. De topfavoriete is Nicole Cooke, de Britse Olympisch kampioene en wereldkampioene die de wedstrijd al twee keer won. Haar voornaamste concurrentes zijn de Engelse Emma Pooley, de winnares van vorig jaar, en de Nederlandse Marianne Vos. Vorig jaar werd de Wereldbeker gewonnen door de Duitse Judith Arndt.
Grace Verbeke Van Belgische zijde wordt veel verwacht van Grace Verbeke, die vorig jaar al goed presteerde op het WK van Varese. De 24-jarige orthopedagoge lijkt sterk op dreef, wat ze in twee van de drie ritten van de Costa Etrusca bewees met een zesde en een zevende plaats. De West-Vlaamse voert het Lotto-Belisol Ladiesteam aan.
Naast Ludivine Henrion, Laure Werner en Anne Arnouts bij Red Sun CT is ook de Belgische nationale ploeg van de partij. Aansluitend op de Costa Etrusca werkte Ludwig Willems met zijn meisjes een stage af. Afwachten of die vruchten afwerpt.
Volledige kalender Wereldbeker vrouwen: Trofee Binda (29 maart), Ronde van Vlaanderen (5 april), Ronde van Drenthe (13 april), Waalse Pijl (22 april), Ronde van Bern (10 mei), Montreal (30 mei), Open van Zweden tijdrit en wegrit (31 juli en 2 augustus), GP Plouay-Bretagne (22 augustus) en Nurnberger Altstadt (13 september)
De Italiaan Daniele Nardello neemt afscheid van het wielerpeloton na Gent-Wevelgem. Een aanslepende blessure verplicht de 37-jarige renner tot stoppen.
Nardello in zijn Telekom periode.
Wie Nardello nog aan het werk wil zien moet dus rap zijn. De renner van Fuji-Servetto doet nog mee aan de E3-prijs Vlaanderen Harelbeke, de Brabantse Pijl, de driedaagse De Panne-Koksijde, de Ronde van Vlaanderen en Gent-Wevelgem.
De Italiaan moet stoppen wegens aanhoudende blessures. "Aanhoudende lichamelijke miserie heeft me tot deze vervroegde beslissing verplicht. Ik kwam in de Tour Down Under ten val en bleef maar sukkelen. Ook in Tirreno-Adriatico en in Milaan-Sanremo bleef ik aanmodderen en dus is dit een logische beslissing. Met de Belgische wedstrijden kom ik mijn verplichtingen voor mijn ploeg nog na en met de Ronde van Vlaanderen is mijn meest geliefde koers een van mijn laatste. Daarna word ik lid van de technische staf van de ploeg", aldus Nardello.
De renner won in zijn carrière 26 wedstrijden. Het Kampioenschap van Zürich (2003), het Italiaanse kampioenschap (2001), twee ritten in de Vuelta (1999 en 1996) en een rit in de Tour (1998) waren zijn voornaamste successen.
Nardello maakte als meesterknecht de grootste overwinningen mee van Johan Museeuw. In 2002 ging hij naar Telekom.
Lance Armstrong spreekt tot ons via zijn website Livestrong. "De operatie aan mijn sleutelbeen is vlot verlopen", vertrouwt de Amerikaan iedereen toe.
"Dag iedereen, gewoon even iets van me laten weten", zegt Armstrong in de videoboodschap, waarin hij de dokters bedankt voor bewezen diensten en ook ingaat op de aard van de breuk.
"Eerst dachten we dat het om een eenvoudige breuk ging, maar dat bleek niet zo te zijn. De eerste röntgenfoto van na het ongeval gaf een verkeerd beeld. Nieuwe foto's in de VS toonden een complexere breuk aan", specifieert de Amerikaan, die zijn woorden kracht bijzet met een röntgenfoto. Een stalen plaat en 12 schroeven moeten de breuk aan zijn rechtersleutelbeen herstellen. Als de breuk geheeld is, wordt die plaat weer verwijderd.
Röntgenfoto van het sleutelbeen. (foto Elizabeth Kreutz courtesy of CSE
Wat met het bedrijf van Eddy Merckx gebeurde, overkomt ook de kleintjes op de Belgische fietsenmarkt. Familiebedrijven die worden overgenomen om opnieuw met de tijd mee te kunnen. Het Geraardsbergse Giacomelli bijvoorbeeld.
Veel kans dat de naam Giacomelli geen belletje doet rinkelen. Nochtans zijn wielertoeristen de jongste tijd zeer te spreken over het - op maat gemaakte - materiaal van de fietsenfabrikant uit Geraardsbergen.
Giacomelli is vorig jaar overgenomen. Tot dan was het een familiebedrijf met een traditie van 110 jaar. Shrapnell heette het toen, maar dat is voor de geschiedenisboekjes, waarin Poeske Scherens een fraai hoofdstukje schreef. Hij reed op een Shrapnellfiets. In de jaren negentig ontwierpen de toenmalige eigenaars, de familie Van Yperzeele, een nieuwe lijn: Giacomelli. Bij gebrek aan opvolging deed de familie het bedrijf vorig jaar van de hand.
De nieuwe eigenaars, Liesbeth Sarens en haar man Ad Kuijte, proberen Giacomelli nu nieuw leven in te blazen. 'Het is een werk van lange adem. We bouwen het bedrijf helemaal opnieuw op en willen de merknaam Giacomelli opnieuw in de markt zetten met kwaliteit van eigen bodem.'
De uitdaging is groot, de markt is moeilijk. 'De crisis laat zich overal voelen. Mensen houden de vinger op de knip en zien ook dat Aldi, Colruyt, Fun of Dreamland fietsen verkopen tegen een fractie van onze prijzen. Uiteraard is de kwaliteit navenant, maar daar maalt niet iedereen om', zegt Liesbeth Sarens.
De Belgische fietsenfabrikanten zouden zich beter verenigen, zegt ze.
'Nu zijn we met z'n vijftien en beconcurreren we mekaar én de grote buitenlandse multinationals. Ik ben er voorstander van dat we de handen ineenslaan om zo het hoofd te kunnen bieden aan die buitenlandse concurrentie. Maar daarvoor is het water nog wat te diep, merk ik.'
Wielertoeristen zijn de jongste tijd zeer te spreken over de Giacomelli.
Vlamingen zijn zot van de koers. Maar wat stelt ons land voor in de wereld van de fiets? Er zijn nog zestien fietsfabrikanten in België: twee in Wallonië, de rest in Vlaanderen. Op een uitzondering na zijn het regionale spelers op een mondiale markt.
Federvelo, de federatie die de Belgische fietsfabrikanten zou moeten groeperen, kan geen concrete economische cijfers voorleggen op basis waarvan het belang van de sector kan worden ingeschat. Een globaal beeld van de omzet van de Belgische fiets is er niet. En ook wat het aantal verkochte fietsen betreft, is het behelpen.
Daniël Lambours van Federvelo: 'We denken dat er per jaar tussen 480.000 en 520.000 fietsen in ons land worden verkocht. Dat is een ruwe schatting. De fietshandelaren maken ons jaarlijks netjes hun verkoopslijsten over, maar de grote ketens weigeren dat. En net daar wordt het gros van de fietsen verkocht. De cijfers blijven de jongste jaren stabiel. De markt groeit omzeggens niet meer.'
'We zijn een land van fietsfanaten, wordt wel eens gezegd. Maar dat klopt maar gedeeltelijk', zegt Lambours. 'Het fanatisme stopt aan de taalgrens.' Van de totale verkoop van fietsen neemt Vlaanderen 70 procent voor zijn rekening, Wallonië en Brussel de resterende 30 procent. Ook wat de soorten fietsen betreft, geldt die scheidingslijn. Het gros van de hoogwaardige racefietsen en mountainbikes wordt in Vlaanderen verkocht. Terwijl in Wallonië meer portemonneevriendelijke stadsfietsen over de toonbank gaan.
Belgische fietsen hebben een goed imago, zegt Lambours. 'Ook al zijn we kleine spelers, we worden overal geprezen voor onze kwaliteit. Wie met een Belgische fiets rijdt, is er zeker van dat hij goed materiaal heeft. En zoals u weet heeft dat ook zijn prijs, wat de concurrentiepositie kan aantasten. Wij blíjven echter op die kwaliteit hameren. Voor fietsen mag je geen toegevingen doen, want dat gaat ten koste van de veiligheid. Gevaarlijke fietsen bouwen omdat die goedkoper zijn, beschouwen wij als misdadig.'
Wat de Belgische fietsfabrikanten betreft, is het plaatje diffuus. Er zijn volgens de jongste telling zestien fabrikanten in ons land gevestigd die een of meer merken op de markt brengen. Het gros daarvan situeert zich in de markt van de stadsfietsen. Maar enkele spelers gooien ook hoge ogen in profpeloton. Ridley uit Tessenderlo is de grootste speler en laat het Moldavische team Katjoesa rijden op hun fietsen. Eddy Merckx staat pas op de derde plaats, maar is van plan daar in de nabije toekomst verandering in te brengen. Momenteel stelt hij zich tevreden als fietsleverancier van Topsport Vlaanderen. Ook nog aanwezig in het semi-profcircuit: Granville en Thompson.
Opmerkelijk: geen enkele Belgische protourploeg rijdt nog Belgisch. Silence/Lotto doet het met het Amerikaanse Canyon (tot vorig seizoen was dat nog Ridley) en Quick-Step rijdt met Specialized (ook Amerikaans).
De Belgische fietsen (en waar u ze van zou moeten kennen)
Achielle uit Egem (Pittem). Bedrijf: Dija-Oostcolor. Beweert de enige te zijn die nog alles in eigen land maakt. Gespecialiseerd in klassieke omafietsen.
Venturelli uit Hooglede. Bedrijf: Bonaventure bvba. Stadsfietsen.
Ridley uit Tessenderlo. Bedrijf: Race-productions nv. Fietssponsor van Katjoesa (McEwen, Steegmans) en Fidea (Bart Wellens).
Museeuw uit Lokeren. De enige met racefietsen uit vlascarbon.
Minerva uit Beringen. Stadsfietsen en mountainbikes.
Krigori uit Kampenhout. Handgemaakte stadsfietsen.
Flanders uit Herzele. Hoofdsponsor van profteam Flanders tot 2007.
Giacomelli uit Geraardsbergen. Bedrijf: Shrapnell nv. Race, mountainbike en stadsfietsen. Fietssponsor team van Michel Pollentier.
Balance Bikes uit Poperinge. Stadsfietsen
L'avenir uit Lier. Noemt zich de oudste fabrikant van België. Stadsfietsen.
Merckx uit Meise. Tot voor kort het bedrijf van campionissimo Eddy Merckx. Sponsor mannenteam Topsport Vlaanderen.
Thompson uit Lessines. Race- en stadsfietsen. Sponsor damesteam Topsport Vlaanderen.
Norta uit Olen. Stadsfietsen. Een van de grootste spelers op die markt en logistieke partner van de Ventousiastcampagne.
Granville uit Kortenberg. Vroeger bekend als Ludo. Sponsor profteam Veranda Willems met sportdirecteur Lucien Van Impe.
Oxford uit Sint-Niklaas. Bedrijf: Rijwielen Van den Berghe. Stadsfietsen. Dochterbedrijf maakt racefietsen onder de naam Zannata , sponsor van JM Pfaff cycling team.
Brasseur uit Luik. Racefietsen en mountainbikes onder de merknamen GT, Benetto, Viper en Diamond. De tweede grootste van het land qua omzet.
Met een heuse show stelde Eddy Merckx gisteravond twee nieuwe racefietsen voor. De eerste sinds hij de leiding over zijn bedrijf in oktober vorig jaar in handen gaf van de nieuwe investeerder Sobradis. De nieuwe CEO, Pieter Vansynghel, steekt zijn ambitie niet weg: 'Ik wil het merk 'Eddy Merckx' beter soigneren en zijn fietsen de eer geven die ze verdienen.' Hij heeft alvast vier speerpunten om het merk te herlanceren.
De EMX-3 en EMX-5 die Eddy Merckx onder grote belangstelling aan 600 genodigden voorstelde, zijn topmodellen. Volledig uit hoogtechnologisch carbon en met de allerbeste onderdelen. Dit is de eerste lichting nieuwe racefietsen die het merk naar buiten brengt sinds Sobradis in oktober vorig jaar een meerderheidsparticipatie in het fietsenbedrijf nam. De naam 'Eddy Merckx' staat nu voluit op het frame. De vorige fietsen droegen alleen de naam 'Merckx'.
Eddy Merckx samen met CEO Pieter Vansynghel en de EMX-5: 'De Eddy Merckxfiets was al degelijk. We gaan hem nu ook hip maken.'
'Er moet echt Eddy Merckx op staan. Er is maar één Eddy Merckx', verklaart de nieuwe topman Pieter Vansynghel de koerswijziging. 'De perceptie van een Merckxfiets tot nu toe was: zeer veilig, zeer degelijk, maar niet hip. Met dit nieuwe gamma willen we tonen dat we tot het topsegment behoren én trendsetter zijn met een superieur design.' Dat design komt overigens uit Italië. 'De wieg van de wielersport staat daar. Ik heb ook altijd met Italiaans materiaal gereden', zegt Eddy zelf.
'Aan de veiligheid wordt niet getornd', benadrukt Merckx. 'Over de geometrie, de stuurvaardigheid en de krachtoverbrenging op de weg beslis ik nog altijd. Mijn frame weegt 1.050 gram, ik weiger lager te gaan.'
Door niet toe te geven op kwaliteit behoren Merckxfietsen tot het duurdere segment. De nieuwe CEO beseft dat hij een steeds groter wordende markt laat liggen van wielertoeristen die niet bereid zijn meer dan duizend euro voor een fiets neer te tellen. 'Daarom willen wij een iets lager geprijsd instapmodel lanceren dat toch nog altijd de kenmerken van een échte Merckx heeft.'
Vandaag zijn er in ons land 250 verdelers van Merckxfietsen. 'Dat aantal brengen we terug tot vijftig. Onze klanten moeten kunnen rekenen op topservice en exclusiviteit.'
Merckx is nooit geïnteresseerd geweest in een groot verkoopvolume, zegt Vansynghel. 'Jaarlijks verkoopt hij vijf- tot zesduizend fietsen. Dat aantal moet omhoog en we richten ons daartoe vooral op export. Van Japan, een van de opkomende wielerlanden, verwachten we veel. Daar zijn ze fanatiek. Als Japanners beginnen met wielrennen, willen ze meteen topmateriaal. Onze nieuwe modellen spelen in op die behoeften.'
Dat de Kannibaal, hét icoon van het wielrennen, geen topploeg meer sponsort, knaagt bij de nieuwe directie. Op dit moment rijdt alleen Topsport Vlaanderen met Merkcxfietsen. 'Vroeger sponsorde ik Lotto-Domo en Domo-Farm Frites', zegt Merckx. 'Maar onder het miljoen euro kan je tegenwoordig geen ProTourploeg met je fietsen laten rijden. Met een jaarlijkse omzet van 5,8 miljoen is zoiets onhaalbaar.'
De CEO valt in: 'Het draait niet alleen om de omzet, maar ook om het afzetkanaal. Als je internationale marketing voert door een ProTour-team te sponsoren, moeten die fietsen ook in die landen verkrijgbaar zijn. Daar werken we nu volop aan.'
In 2010 wil Vansynghel een ProTour-ploeg aan de haak hebben. 'We zijn in gesprek met één ploeg, maar ik zeg niet dewelke. Dat zou de deal hypothekeren.'
Het is nu of nooit voor de nieuwe CEO. 'Ik kom uit de telecomsector en ik kende niets van fietsen. Eddy heeft me uitgedaagd om de Mont Ventoux te beklimmen op 20 juni, maar ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. ' Eddy noemt hem plagend 'patron' en schenkt koffie in voor Vansynghel. 'Zo is hij, een uiterst bescheiden man. Een gerenommeerd wielertijdschrift roept de AXM van Merckx uit tot de allerbeste carbonfiets ter wereld. En wat doet Eddy met dat tijdschrift? Niets, hij legt het in een schuif. Zijn fietsen zijn op dit moment door de markt ondergewaardeerd, wij van Sobradis moeten hem soigneren. Tot oktober vorig jaar was Eddy letterlijk voor alles verantwoordelijk: ontwikkeling, verkoop, personeel, productie, financiën. Dat is onwaarschijnlijk veel. Nu kan hij zich concentreren op productontwikkeling en nemen wij het dagelijkse bestuur over.'
Vansynghel wil ook het merk 'Eddy Merckx' beter verzorgen. 'Er zijn zoveel truitjes met zijn naam in omloop. Daar gaan wij strenger op toezien. Als iemand een commercieel voordeel haalt uit Eddy's naam, moet een deel van de opbrengst naar de Damiaanactie gaan ( waar Merckx peter van is, nvdr. ). Wij brengen nu een nieuwe kledinglijn van Eddy Merckx op de markt, van hoogtechnologisch materiaal. Ook de kleren moeten in dezelfde hoogkwalitatieve lijn liggen als de fietsen. Het hele plaatje moet kloppen.'
Ronde van Vlaanderen voor mannen en vrouwen op zelfde dag
Dit jaar rijden de vrouwen de Ronde van Vlaanderen op dezelfde dag als de mannen, zondag 5 april dus. De beloften moeten tot zaterdag 11 april wachten. Dat werd duidelijk op de voorstelling vandaag.
Vrouwen: 132 km, 11 hellingen De Ronde van Vlaanderen is de tweede van tien wedstrijden in de Wereldbeker voor vrouwen. Er nemen 25 teams deel. Vanaf de Markt van Oudenaarde gaan de rensters op pad voor 132 kilometer. Zij krijgen elf hellingen voorgeschoteld. Ook voor de zesde editie ligt de finish op de Halsesteenweg in Meerbeke. Vorig jaar ging de zege naar de Duitse Judith Arndt. Nog nooit slaagde een Belgische erin de wedstrijd te winnen.
Beloften: 172 km, 16 hellingen De startplaats van de Ronde van Vlaanderen voor beloften ligt eveneens in Oudenaarde. Niet op de markt, maar aan het sportcomplex aan de Prins Leopoldstraat, waar na 172 kilometer en zestien hellingen ook de finish wacht.
De beloftenronde, die betwist wordt door 21 landenploegen, is de tweede van zeven manches in de Nations Cup. Vorig jaar won de Letlander Gatis Smukilis, voor Jerome Baugnies en Jan Ghyselinck.
Ronde voor vrouwen: Teams: Columbia, Cervelo, DSB Bank, Nürnberger, Bigla, Sella Italia, Gauss RDZ, Flexpoint, Red Sun, Safi, Vision, Lotto-Belisol, CMAX, Fenixs, Leontien.nl; Vienne Futuroscope, SC Michela Fanini, Uniqa-Elk, ESGL 93, Topsport Vlaanderen, Team Hitec en de nationale ploegen van Duitsland, Nederland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Hellingen: Molenberg (24 km.), Wolvenberg (34 km.), Achterberg (72 km.), Varent (78 km.), Leberg (84 km.), Berendries (88 km.), Valkenberg (94 km.), Tenbosse (100 km.), Eikenmolen (106 km.), Muur van Geraardsbergen (116 km.) en Bosberg (120 km.)
Ronde voor beloften: Teams: Amerika, Italië, Frankrijk, Rusland, België I, België II, Duitsland, Nederland, Groot-Brittanië, Denemarken, Slovenië, Oekraïne, Litouwen, Ierland, Zwitserland, Noorwegen, Wit-Rusland, Zweden, Portugal, Nieuw-Zeeland en Columbia
Het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde gaat in de toekomst nauwer samenwerken met het Wielermuseum van Roeselare.
"Sommige van onze activiteiten overlapten elkaar in het verleden en dat kan niet de bedoeling zijn", verklaarde de directeur van het Centrum van de Ronde van Vlaanderen, Rik Van Walleghem.
"Beide centra hebben een eigen manier van werken. Wij zijn met het CRVV meer een belevingsmuseum, terwijl men in Roeselare het meer moet hebben van de typische werking van een museum."
Jan Ullrich kan in 2010 PR Manager worden bij Rock Racing
De 35-jarige Duitse ex-wielrenner Jan Ullrich kan in 2010 opnieuw aan de slag gaan in het wielermilieu. Ullrich kan vanaf volgend seizoen Public Relations Manager worden bij het Amerikaanse Rock Racing, een ploeg uit de derde divisie. Rudy Pevenage, zijn voormalige verzorger en begeleider bij het Duitse T-Mobile Team, heeft daarvoor gezorgd.
'Op dit ogenblik kunnen we hem niet betalen', verklaarde de manager van Rock Racing. 'Maar we zijn wel aan het overleggen. Het zou goed kunnen dat dit leidt tot een overeenkomst voor 2010, als we ook een nieuwe sponsor binnenhalen.'
De 55-jarige Rudy Pevenage vertrouwde het Duitse persagentschap DPA toe dat er 'regelmatig met Ullrich gebeld wordt'. 'Het gaat erg goed met Jan en hij kan terugkomen, maar dan niet meer als renner.'
Bij de Amerikaanse wielerploeg rijden een aantal oude bekenden van de Duitser: de Amerikaan Tyler Hamilton, die een dopingstraf van twee jaar uitzat, en de Spanjaarden Oscar Sevilla, Francisco Mancebo en José Enrique Guttierez, die net als Ullrich, genoemd werden in de dopingzaak rond de Spaanse dokter Fuentes.
Komende zaterdag op zondag moet de klok om twee uur 's nachts naar drie uur worden doorgedraaid. Het zomeruur wordt dan immers weer ingevoerd waardoor we allen een uurtje slaap minder zullen hebben.
Het voordeel is dat het 's avonds een uur langer licht zal blijven. Aan het zomeruur zijn echter ook nadelen verbonden. Omdat we een uur minder slapen stijgt in die periode het aantal hartinfarcten met vijf procent.
Speedplay heeft twee nieuwe producten ontworpen: de 'platformer' en de 'team green zero'.
De 'team green zero' is het pedaal waarmee de Liquigas-ploeg koerst dit seizoen. Vanaf mei kan je hem verkrijgen.
De 'platformer' is een systeem waarmee je een koerspedaal kan gebruiken met gewone schoenen. Je hebt niet eens gereedschap nodig om het systeem te monteren. Het werkt voorlopig wel enkel op de Speedplay Light Action- en Zero-pedalen. Ook hier geldt dat de het vanaf mei leverbaar is.
De PLATFORMER is een nieuw gebruiksvriendelijks systeem dat gebruikt kan worden om de Speedplay Light Action en Zero pedalen geschikt te maken voor gebruik met gewone schoenen. Het systeem is gemakkelijk te gebruiken en er is geen gereedschap nodig om de platformer te monteren.
Santini introduceert een nieuwe hoogwaardige stof in hun kledij. Het materiaal bevat carbonvezels.
Het zou de zweetgeur beter tegen houden en de temperatuur makkelijker regelen. De stof werd geconstrueerd door het Zwitserse Eschler. De koerskleding werd uitgebreid getest in een instituut in Zwitserland.
De aërodynamische racekledij van Castelli moet het Cervélo Test Team nog sneller maken. De Aero Race collectie werd voorgesteld op de catwalk.
Het Cervélo Test Team is het ultieme testlabo voor Castelli. De kledij van onder andere Carlos Sastre en Thor Hushovd werd in de windtunnel geperfectioneerd.
Uit de testen bleek dat de Aero Race outfit 10 Watt voordeel kan opleveren bij een snelheid van 40km per uur. Dat moet een tijdswinst van 40 seconden per uur opleveren in vergelijking met een standaard wieleruitrusting.
Twee derde van de luchtweerstand wordt gecreëerd door de renner en slechts één derde door zijn fiets. Daarom vonden Castelli en het Cervélo Test Team het meer dan de moeite om de outfit grondig onder de loep te nemen. De kleinste details kunnen immers heel wat tijdwinst opleveren.
De Aero Race kledij zal enkel tijdens de wedstrijden gedragen worden. Naast deze aëro-outfits is er ook een trainingsoutfit ontwikkeld.
De Belgische meisjes hebben tijdens de wereldkampioenschappen in Pruszkow het Belgisch record op de 3 kilometer ploegenachtervolging verbeterd. Kelly Druyts, Jessie Daams en Jolien D'Hoore finishten in 3:33:010.
Die tijd was goed voor de negende tijd op veertien deelnemers. Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland rijden voor het goud. Australië strijdt met Nederland om het brons.
Het vorige Belgische record stond op 3:33.331. Die tijd reden Druyts, Daams en D'Hoore op 15 februari in Kopenhagen.
Cunego houdt Evans van eerste overwinning Ook Cadel Evans heeft nog niet voor de eerste zege voor Silence-Lotto kunnen zorgen. De Australiër werd na een zware rit in de Coppi-Bartali in de sprint geklopt door Damiano Cunego, die ook woensdag de beste was. Cunego is ook de nieuwe leider.
Uitslag derde rit:
Damiano Cunego (Ita) 163 km in u ' "
Cadel Evans (Aus)
Christian Pfannberger (Oos)
Robert Kiserlovski (Kro)
Massimo Giunto (Ita)
Miguel Angel Rubiano (Ven)
Przemyslaw Niemiec (Pol)
Giampaolo Caruso (Ita)
Michael Rogers (Aus)
Juan Mauricio Soler (Col)
Damiano Cunego was gisteren ook al de snelste.
Cobo wint in de Ronde van Castille en Leon
De spanjaard Juan José Cobo heeft de 4de etappe van de Tonde van Castille en Leon op zijn naam geschreven.
De Fuji-renner won de rit van Santa Maria del Paramo tot Laguna de los Peces over 145,4 km.
David Kopp is bij een controle na de kermiskoers in Izegem op 11 september 2008 positief bevonden op cocaïne. De Duitser eindigde vorig jaar tweede in de E3 Prijs Vlaanderen in Harelbeke.
David Kopp
Dat deelde de Duitse Wielerbond (BDR) donderdag mee. David Kopp, die in 2008 uitkwam voor Cycle Collstrop en dit jaar zonder ploeg zit, zag af van de tegenexpertise.
Wielerbond Vlaanderen, die niet het gezag heeft om renners te straffen die geen Belgische licentie hebben, stuurde alle documenten vorige maand naar de Internationale Wielerunie UCI en het Wereldantidopingagentschap WADA.
Daarmee raakte het nieuws nu pas bekend. De UCI vroeg aan de BDR ten laatste dit weekend te laten weten hoe de procedure verder moet verlopen.
De 30-jarige Kopp, die vroeger ook onder meer voor Gerolsteiner en Telekom uitkwam, werd vorig jaar nog tweede in de E3 Prijs Vlaanderen in Harelbeke.