Eddy Merckx schakelt een versnelling hoger
Met een heuse show stelde Eddy Merckx gisteravond twee nieuwe racefietsen voor. De eerste sinds hij de leiding over zijn bedrijf in oktober vorig jaar in handen gaf van de nieuwe investeerder Sobradis. De nieuwe CEO, Pieter Vansynghel, steekt zijn ambitie niet weg: 'Ik wil het merk 'Eddy Merckx' beter soigneren en zijn fietsen de eer geven die ze verdienen.' Hij heeft alvast vier speerpunten om het merk te herlanceren. De EMX-3 en EMX-5 die Eddy Merckx onder grote belangstelling aan 600 genodigden voorstelde, zijn topmodellen. Volledig uit hoogtechnologisch carbon en met de allerbeste onderdelen. Dit is de eerste lichting nieuwe racefietsen die het merk naar buiten brengt sinds Sobradis in oktober vorig jaar een meerderheidsparticipatie in het fietsenbedrijf nam. De naam 'Eddy Merckx' staat nu voluit op het frame. De vorige fietsen droegen alleen de naam 'Merckx'.
Eddy Merckx samen met CEO Pieter Vansynghel en de EMX-5: 'De Eddy Merckxfiets was al degelijk. We gaan hem nu ook hip maken.'
'Er moet echt Eddy Merckx op staan. Er is maar één Eddy Merckx', verklaart de nieuwe topman Pieter Vansynghel de koerswijziging. 'De perceptie van een Merckxfiets tot nu toe was: zeer veilig, zeer degelijk, maar niet hip. Met dit nieuwe gamma willen we tonen dat we tot het topsegment behoren én trendsetter zijn met een superieur design.' Dat design komt overigens uit Italië. 'De wieg van de wielersport staat daar. Ik heb ook altijd met Italiaans materiaal gereden', zegt Eddy zelf.
'Aan de veiligheid wordt niet getornd', benadrukt Merckx. 'Over de geometrie, de stuurvaardigheid en de krachtoverbrenging op de weg beslis ik nog altijd. Mijn frame weegt 1.050 gram, ik weiger lager te gaan.'
Door niet toe te geven op kwaliteit behoren Merckxfietsen tot het duurdere segment. De nieuwe CEO beseft dat hij een steeds groter wordende markt laat liggen van wielertoeristen die niet bereid zijn meer dan duizend euro voor een fiets neer te tellen. 'Daarom willen wij een iets lager geprijsd instapmodel lanceren dat toch nog altijd de kenmerken van een échte Merckx heeft.'
Vandaag zijn er in ons land 250 verdelers van Merckxfietsen. 'Dat aantal brengen we terug tot vijftig. Onze klanten moeten kunnen rekenen op topservice en exclusiviteit.'
Merckx is nooit geïnteresseerd geweest in een groot verkoopvolume, zegt Vansynghel. 'Jaarlijks verkoopt hij vijf- tot zesduizend fietsen. Dat aantal moet omhoog en we richten ons daartoe vooral op export. Van Japan, een van de opkomende wielerlanden, verwachten we veel. Daar zijn ze fanatiek. Als Japanners beginnen met wielrennen, willen ze meteen topmateriaal. Onze nieuwe modellen spelen in op die behoeften.'
Dat de Kannibaal, hét icoon van het wielrennen, geen topploeg meer sponsort, knaagt bij de nieuwe directie. Op dit moment rijdt alleen Topsport Vlaanderen met Merkcxfietsen. 'Vroeger sponsorde ik Lotto-Domo en Domo-Farm Frites', zegt Merckx. 'Maar onder het miljoen euro kan je tegenwoordig geen ProTourploeg met je fietsen laten rijden. Met een jaarlijkse omzet van 5,8 miljoen is zoiets onhaalbaar.'
De CEO valt in: 'Het draait niet alleen om de omzet, maar ook om het afzetkanaal. Als je internationale marketing voert door een ProTour-team te sponsoren, moeten die fietsen ook in die landen verkrijgbaar zijn. Daar werken we nu volop aan.'
In 2010 wil Vansynghel een ProTour-ploeg aan de haak hebben. 'We zijn in gesprek met één ploeg, maar ik zeg niet dewelke. Dat zou de deal hypothekeren.'
Het is nu of nooit voor de nieuwe CEO. 'Ik kom uit de telecomsector en ik kende niets van fietsen. Eddy heeft me uitgedaagd om de Mont Ventoux te beklimmen op 20 juni, maar ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. ' Eddy noemt hem plagend 'patron' en schenkt koffie in voor Vansynghel. 'Zo is hij, een uiterst bescheiden man. Een gerenommeerd wielertijdschrift roept de AXM van Merckx uit tot de allerbeste carbonfiets ter wereld. En wat doet Eddy met dat tijdschrift? Niets, hij legt het in een schuif. Zijn fietsen zijn op dit moment door de markt ondergewaardeerd, wij van Sobradis moeten hem soigneren. Tot oktober vorig jaar was Eddy letterlijk voor alles verantwoordelijk: ontwikkeling, verkoop, personeel, productie, financiën. Dat is onwaarschijnlijk veel. Nu kan hij zich concentreren op productontwikkeling en nemen wij het dagelijkse bestuur over.'
Vansynghel wil ook het merk 'Eddy Merckx' beter verzorgen. 'Er zijn zoveel truitjes met zijn naam in omloop. Daar gaan wij strenger op toezien. Als iemand een commercieel voordeel haalt uit Eddy's naam, moet een deel van de opbrengst naar de Damiaanactie gaan ( waar Merckx peter van is, nvdr. ). Wij brengen nu een nieuwe kledinglijn van Eddy Merckx op de markt, van hoogtechnologisch materiaal. Ook de kleren moeten in dezelfde hoogkwalitatieve lijn liggen als de fietsen. Het hele plaatje moet kloppen.'
|