Combineert u graag eens een fietstochtje met een stadsbezoek? Stopt u tijdens het fietsen af en toe eens om van het uitzicht te genieten maar vindt u het vervelend om steeds als een pinguïn op die koersschoenen te moeten laveren? Dan biedt AGU de oplossing voor u!
De CT 080 en de AQ 064. (foto agu)
Met de nieuwe AGU CT 080 bestaat er een combinatie van een sportieve fietsschoen en loopschoen. De rubberen zool met profiel en het verzonken pedaalsysteem maken het mogelijk om lange fietstochten te maken zonder oncomfortabel te moeten strompelen als u eens van de fiets moet.
Consumentenadviesprijs: 89,50 euro.
Nog meer 'outdoor' is de AQ 064. Deze schoen lijkt nog meer op een klassieke wandelschoen, maar dan met koersplaatjes op.
Schleck pakt de rit, Leipheimer de eindzege Levi Leipheimer (Astana) heeft voor het derde jaar op rij de Ronde van Californië gewonnen. De Luxemburger Fränk Schleck (Saxo Bank) stak de laatste rit op zak.
Leipheimers eindzege kwam in de slotrit niet meer in het gedrang. Hij werd perfect omringd door zijn ploegmaats, die hem op 40 seconden van ritwinnaar Schleck over de streep loodsten.
Schleck streed met Vincenzo Nibali om de ritzege na de vier beklimmingen van de dag. Schleck won, Nibali springt in de stand wel nog over Lance Armstrong naar de zesde plaats in de eindstand.
Tourwinnaar Carlos Sastre, die al de hele week met (de gevolgen van) griep worstelt, gaf op in de lastige etappe. "Mijn eerste overwinning was fantastisch, de tweede was een verrassing en deze is de leukste", zegt Leipheimer (foto).
"Dat ik de steun heb gekregen van iemand als Lance Armstrong, maakt deze overwinning onvergetelijk." "Dit was mijn wedstrijd. Ik heb hard getraind tijdens de winter en nu is het aan mij om voor mijn ploegmaats iets terug te doen."
Armstrong: "Beter dan vorige jaren"
Lance Armstrong sloot zijn tweede wedstrijd sinds zijn comeback af op de zesde plaats. "Ik heb vanaf het begin gezegd dat we hier waren om voor Levi te rijden en het is gelukt", zei de Amerikaan. "Over mezelf ben ik in het algemeen tevreden. Als je deze 22e februari vergelijkt met die van de vorige jaren, liggen we voor op schema."
Rosseler mist de klassiekers door pols Sébastien Rosseler moet een kruis maken over de voorjaarsklassiekers. De renner van Quick-Step werd zondag geopereerd aan zijn pols.
Rosseler was vrijdag ten val gekomen in de Ronde van de Algargve, waarbij hij zijn pols brak. Hij moet zes weken zijn fiets aan de kant laten. "Ik ben kwaad en ontgoocheld", zegt Rosseler.
"Ik was in goede doen en nu mis ik net als vorig jaar de klassiekers, de races waar ik het meest naar uitkijk. Dit is echt zonde." "Het is ieder jaar hetzelfde liedje. Nu is het die val, vorig jaar was het mijn knie", zegt Rosseler.
"Nu moet ik er alles aan doen om snel terug te komen."
Sébastien Rosseler brak vrijdag zijn pols bij een val.
Een test van de Bianchi 1885 2009 met Campagnolo Veloce groep. Hier meer informatie over deze op en top Italiaanse racefiets.
De1885 is geen nagelnieuw model, aangezien het al in 2005 werd geïntroduceerd. Honderd twintig jaar jong was Bianchi in 2005. Om dat vieren bracht het merk uit Treviglio een uitgebreide collectie racefietsen die allemaal aangeduid werden met een toevoeging. Zo duidde 1885 op het jaar van ontstaan, Via Nirone op de straat in Milaan waar de eerste Bianchi gemaakt werd en 928 slaat op de jaren waarin de Giro en de Tour - 1949, 1952, 1998- met een Bianchi werden gewonnen. Deze 1885 is een speciaal gebouwde aluminium fiets met Campagnolo Veleoce 10-speed voor 1599,-. Bianchi kijkt uiteraard naar de concurrentie en zie: het is vooral Shimano wat de klok slaat. Doordat de Italianen uit Treviglio dicht bij Vicenza zitten is het relatief eenvoudig om een mooie en betaalbare Italiaanse racer aan te bieden waardoor deze net weer afwijkt van de mainstream.
De basis van de onderdelengroep is de nieuwe Veloce groep van Campagnolo. Op het achterwiel tien kransjes tussen 12 en 25. De nieuwe Ergopower shifters, de voor- en achterderailleur en de remmen zijn voor 2009 zwart geanodiseerd. Helaas monteert Bianchi het oude type rem en niet de nieuwe Skeleton-modellen. Het crankstel is een zwart model met twee kettingbladen: 39 en 53-tands. De Campagnolo UTS- cranks rusten in twee buiten het frame geplaatste lagers. Aan de rechtercrank is een soort steekas verbonden die je door de lagers en het bracket schuift. De linkercrank heeft ook een steekas, het borgen gebeurt met een grote centrale bout. De wielen Campagnolo Khamsin met halfhoge velgen en gepaarde spaken: 3 spaken bij elkaar. In het achter- en voorwiel zijn 24 spaken. Om de wielen Vittoria Rubino Slick 23 mm banden. Verder een Sfida stuur van Deda, Bianchi stuurpen en aluminium zadelpen en een Fi:zik Pavé zadel. Compleet 9.00 kilo.
Los weegt een 59 centimeter frame 1600 gram, de rechte carbon voorvork met aluminium balhoofdbuis 660 gram. Materiaal is 7000 aluminium, triple butted. De 1885 heeft een aflopende bovenbuis, oversized bracket met doorvoer van de derailleurkabel onderlangs, S-bended achtervork en fraai gevormde, deels ronde, deels drie- en vierhoekige buizen. De rechterachterpat is vervangbaar, de voorderailleur zit met een losse klem vast. Prima is de meegeleverde speciale zadelpenklem van Miche die ook geschikt is voor carbon zadelpennen. De afwerking van het frame staat op een hoog peil: de hoofdkleur is het zo voor Bianchi kenmerkende celeste wat een soort zeegroen is. Vrijwel het complete frame is in deze kleur gespoten.
De 1885 is met lekker doorknallen helemaal in zijn element! De fiets ligt zeer goed op de weg. De torsiestijfheid van de 1885 is hoog: 103 Nm/º, de bracketstijfheid 43 en de stijfheid van de voorvork is 71. Zowel de balhoofdhoek als de zithoek is 73 º. De 1885 is helemaal goed gebouwd voor elk type rijder! Of je nu 60 of 90 kilo weegt. Daarnaast is de afmontage met de nogal zware wielen uitstekend in dit licht gezien. En de nieuwe Campagnolo Veloce 10-speed prima. De fiets is te koop in maat 48 tot en met 63 centimeter. Bedenk wel dat dit 59-centimeter model een staande buis van 56 centimeter ( hart bracket/bovenkant staande buis) heeft en een bovenbuis van 57 centimeter.
Plus: stevig en stabiel, een mooi frame, typische Bianchi kleur, een genot om naar de fiets te kijken. En een zeer doordacht geheel waardoor je een goede Italiaanse racefiets hebt. Voor een knappe prijs.
Min: zoek je een lichte racer dan kun je beter een ander model kiezen. Je kunt xde 1885 ook iets tunen door andere wielen te 'steken': dan win je al snel een halve kilo.
Info via www.bianchi.be
En tot slot: de 1885 bestaat al sinds 2005 -zie de foto van de Liquigas uitvoering! En daardoor zijn er nog heel wat 'oude' 1885's te koop., die af en toe voor minder euro's aangeboden worden. Echter, bij deze modellen zul je nog de oude Veloce onderdelen tegenkomen. Die overigens uitstekend werken! De eerste versies zijn ook uitgevoerd met een staande carbon achtervork. Qua gewicht en meetwaardes maakt dit geen verschil met de nieuwe 1885 trouwens. Op deze website kun je ook nog een webtest vinden van de 1885 met SRAM Rival. We citeren nog even hieruit: 'Het frame: de Bianchi 1885. Geen Protour-team meer dit seizoen op Bianchi. Dat weerhoudt de Italiaanse fabrikant er niet van om nog steeds veel aandacht te besteden aan de koers. Gemixt met de historie van het merk, de kampioenen die hun resultaten op een Bianchi hebben gehaald is het gevoel nog goed aanwezig als je een Bianchi koopt. Bij deze 1885 zit de historie vooral in de naam verwerkt: 1885 - Unoottoottocinque- is het jaar waarin de eerste Bianchis de toen nog- onverharde weg opdraaiden. Hoofdmateriaal is Hydroformed en geovaliseerd 7000 aluminium, butted en voorzien van een balhoofdbuis met extra stroppen aan de onder-en bovenzijde en een oversized staande buis. De framebuizen zijn gelast, de carbon wishboneachtervork is verlijmd. De voorvork is semi-geïntegreerd met het FSA-oversized balhoofdstel'. Daar hoeven we niets meer aan toe te voegen twee seizoenen later!
De Ketele wint zijn eerste zesdaagse Kenny De Ketele heeft aan de zijde van de Zwitser Bruno Risi de zesdaagse van Hasselt gewonnen. Voor onze landgenoot is het de eerste zege in een zesdaagse.
Kenny De Ketele en Bruno Risi begonnen aan de slotploegkoers met een kleine puntenachterstand. Maar het duo pakte op het goeie moment een ronde en controleerde daarna de wedstrijd.
De Belg Tim Mertens mocht met Franco Marvulli mee op het podium. De Ketele droeg zijn eerste zege op aan Iljo Keisse. "Ik heb heel veel aan Iljo te danken, ondanks wat er de afgelopen weken gebeurd is."
"Iljo heeft heel veel betekend voor mij en ik bedank hem nu", vertelde De Ketele.
Uitslag:
01.DE KETELE/Risi (Zwi) 322 punten
02.Van Bon/Lampater (Ne/Du) 359 +1 ronde
03.MERTENS/Marvulli (Zwi) 353 +1
04.O'Shea/Howard (Aus) 345 +1
05.Stam/Schep (Ned) 147 +1
07.DE NEEF/SCHETS 155 +10
10.DE FAUW/Vermeulen (Ned) 216 +12
11.COCQUYT/Hester (Den) 84 +16
Bruno Risi (l) en Kenny De Ketele hebben de zesdaagse van Hasselt gewonnen.
Keisse: "Hou vol tot ik weer kan fietsen" Iljo Keisse staat al een tijdje aan de kant na zijn positieve test in de zesdaagse van Gent. "Ik heb een moeilijke periode achter de rug. Ik ben door een hel gegaan".
"Gezien de omstandigheden gaat het goed met mij. Mijn zaak komt binnenkort voor de rechtbank", zegt Keisse.
"Ik ben weer volop aan het trainen. Ik wil snel weer koersen." "Mijn verdediging zit goed in mekaar. Ik heb vertrouwen in een goede afloop", klinkt het.
"Over de kern van de zaak mag ik nog niets zeggen, maar ik ga voor de vrijspraak." "Ik houd vol tot ik weer kan fietsen. Ik sta recht in mijn schoenen", zegt hij.
"En als ik uiteindelijk toch twee jaar geschorst voor een kleinigheid, stop ik ermee." "In het baanwielrennen sta ik aan de top en ik ben niet van plan om weer vanaf nul te beginnen", aldus Keisse
Keisse: "Mijn hele winter is pijnlijk"
Keisse staat nu al bijna drie maanden aan de kant. "Ik heb mijn tijd nuttig gebruikt", vertelt Iljo Keisse.
"Ik heb thuis eens opgeruimd, ik heb zelfs boodschappen gedaan, maar ik heb ook eens heel goed nagedacht."
"Tot nu bestond mijn leven enkel en alleen uit koers, koers en koers. Ik heb nu geleerd dat er meer in het leven is dan wielrennen."
"Dat besefte ik ook toen Frederiek Nolf plots overleden is", klinkt het.
Keisseheeft ook de zesdaagse van Hasselt moeten missen: "Dat is heel pijnlijk. Mijn hele winter was pijnlijk."
"Ik heb zeven zesdaagses gemist en na na de piste zou ik ook weer de weg opgaan. En het wegseizoen is ondertussen ook zonder mij begonnen."
"Dat doet heel veel pijn. Het is jammer, maar ik hoop om er volgend jaar weer bij te zijn", zegt de renner.
"Met sommige collega's zoals De Ketele, Mertens en Stam heb ik af en toe nog contact. Ze vragen me hoe het met me gaat."
"En we sms'en ook over de zesdaagses. Zo blijf ik toch op de hoogte", besluit Keisse.
Vanmiddag wachten Richard Groenendaal bij de sluitingscross van Oostmalle de laatste wedstrijdmeters uit zijn actieve loopbaan. De man die wereldkampioen werd bij de junioren en de elite en acht nationale titels veroverde bij de elite in het veld vindt het goed geweest. ,,Ik ben niet bang voor een zwart gat. Als het straks gedaan is, knijp ik in de remmen met het gevoel dat het goed geweest is. Ik zal me de komende jaren niet afvragen of ik er nog tussen had moeten rijden, want ik weet dat de beste jaren achter me liggen. Ik ben niet alleen lichamelijk op, geestelijk ben ik er klaar voor om te stoppen. De sport blijft heel mooi, maar mijn tijd is straks gewoon geweest. Dat komt wellicht ook omdat Groenendaal direct een nieuwe functie krijgt. Per 1 maart is hij ploegleider bij Team AA Drink en gaat hij in de zomer met zowel de baanrenners als de veldrijders op stap om wegwedstrijden te rijden. In de winter pakt hij de directe begeleiding van de veldrijders op. ,,De baanrenners kan ik natuurlijk niet aansturen. Ik heb wel eens op de baan gereden in het verleden, maar het is denk ik meer aan een routinier als Danny Stam om daar een beetje sturend op te treden. In het veld liggen de zaken heel anders. Tijdens de wedstrijd kan ik de mannen informeren over wat er voor en achter hen aan de hand is, maar mijn belangrijkste taak ligt buiten de koers. In de aanloop naar de wedstrijden en ook na afloop hebben sporters en ook topsporters even dat klankbord nodig om een aantal zaken mee door te spreken. Die taak zal ik graag op mij nemen. We hebben een leuke crossploeg met renners met veel potentieel. Misschien is het wel gemakkelijker om Lars Boom te coachen, dat succes straalt dan ook op jou af, maar ik zie er meer uitdaging in om mannen als Thijs Al en Eddy van IJzendoorn die stap van de subtop naar de top te laten maken. Thijs is al een flink stuk op weg, maar moet nog constanter worden.''
Richard Groenendaal eindigde ergens ronde plaats 20, maar de afscheidnemende Nederlander kreeg een staande ovatie.
Nys lost Albert in slotfase
Sven Nys heeft de Sluitingsprijs in Oostmalle gewonnen. De Belgische kampioen zag zijn concurrent Niels Albert in de laatste ronde letterlijk wegvallen. Vanthourenhout werd derde.
Uitslag
1.Sven Nys in 1u01'08" 2.Niels Albert op 10" 3.Sven Vanthourenhout 14" 4.Kevin Pauwels 5.Bart Wellens 6.Zdenek Stybar (Tsj) 7.Bart Aernouts 8.Erwin Vervecken 9.E. Van IJzendoorn (Ned) 10.Rob Peeters
15/02/2009: Forza Elversele 5 man aanwezig Een matige opkomst voor deze rit, maar wel het weder optreden van de Leo! Vertrokken naar Sint-Niklaas, Belsele, Sint-Pauwels, Kemzeke, Stekene en langs de E34 tot in Moerbeke. Oversteken en terug tot in Sint-Gillis, dan Sint-Pauwels, Belsele en De Moezen. Onderweg nog een lekke band voor Geert, die weer eens liet blijken dat hij minder konijnenkorrels moet eten want tijdens het oppompen van de band, duwde hij het ventieltje helemaal krom. Blijkbaar schreeuwde De Moezen zeer hard, want na een tijdje kwamen Jurgen en Karl ook nog binnen. (Ritverslag Forza Elversele)
Bij de mannen is 2009 het jaar van de rentrees voor onder anderen Lance Armstrong, Floyd Landis, Bjorn Leukemans en wellicht later ook nog Vinokourov en Rasmussen. Bij de vrouwen wordt gespeculeerd over een comeback van de belangrijkste wielrenster die ons land gekend heeft: Leontien van Moorsel. Op trainingskamp met haar team Leontien.nl werd de voormalig wereldkampioene en meervoudig olympisch kampioene door een fotograaf uit haar directe omgeving gesnapt in het gezelschap van haar pupillen. Daarbij maakte ze bepaald geen slechte indruk. Van een officiele rentree is voorlopig nog geen sprake, maar we houden u op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Als elke gestolen fiets zoveel aandacht zou krijgen...
...dan zou het aantal fietsdiefstallen snel minder worden.. .. We hebben het dan over de tijdritfiets van Lance die vorige week ineens weg was. En een paar dagen weer werd teruggevonden...
Ja, ja en wat er nu volgt lijkt zo uit een echte Amerikaanse politie serie te zijn geplukt. 'The Sacramento Police Department confirmed today that Lance Armstrong's (Astana) one-off 'Livestrong' Trek Equinox TTX time trial bike had been recovered. According to a press release issued by the Sacramento PD, "One Wednesday, February 18, 2009, at 10:35am, a local resident brought Lance Armstrong's stolen Trek bicycle to Sacramento Police headquarters at 5770 Freeport Boulevard The citizen wishes to remain anonymous. The facts surrounding how the person came into possession of the bicycle are not being released at this time due to an ongoing investigation. "Mooi zo. En ondertussen had het Project One team van Trek een 2e TTX gemaakt voor Lance. Op de fiets staat een leuke opmerking... zie ook http://twitpic.com/116wv
Danny Stam en Peter Schep blijven ook na de vijfde nacht op kop in de Lotto Zesdaagse van Hasselt. De strijd om de eindzege belooft echter erg spannend te worden.
Stam en Schep hebben immers maar een kleine voorsprong op vier koppels. De Nederlanders leiden met één ronde bonus. Van de vier achtervolgende duo's staan er drie (Mertens-Marvulli, De Ketele-Risi en Van Bon-Lampater) op het punt een extra ronde te versieren (bij 300 punten) en zo de leiding over te nemen.
Stand na dag 5
1. Danny Stam/Peter Schep (Ned) 145 punten op 1 ronde 2. Tim Mertens/Franco Marvulli (Bel/Zwi) 295 3. Leon Van Bon/Leif Lampater (Ned/Dui) 289 4. Kenny De Ketele/Bruno Risi (Bel/Zwi) 281 5. Glenn O'Shea/Leigh Howard (Aus) 280 op 5 ronden 6. Tristan Marquet/Alexander Aeschbach (Zwi) 205 op 8 ronden 7. Steven De Neef/Steve Schets (Bel) 133 8. Walter Perez/Sebastian Donadio (Arg) 100 op 9 ronden 9. Angelo Ciccone/Fabio Masotti (Ita) 45 op 13 ronden 10. Dimitri De Fauw/Jeff Vermeulen (Bel) 174 op 16 ronden 11. Nicky Cocquyt/Mark Hester (Bel/Den) 57
Nocentini pakt de zevende rit in California De Italiaan Rinaldo Nocentini heeft de voorlaatste rit gewonnen in Californië. Levi Leipheimer blijft leider en ligt op schema voor een derde eindzege op rij. De Nieuw-Zeelander Roulston, de Nederlander Weening en Nocentini glipten in de slotfase weg uit een kopgroep van tien man. In een spurt met zijn drieën bleek de Italiaan van AG2R de snelste. Levi Leipheimer finishte in het peloton en begint als leider aan de slotetappe, een rit van 156 km met vier beklimmingen. "Iedereen zal ervoor gaan, het zal nog een serieuze strijd worden", zegt Leipheimer, die al leider is sinds rit twee.
Uitslag
01.
Rinaldo Nocentini (Ita)
in 3u24'43"
02.
Hayden Roulston (NZL)
z.t.
03.
Pieter Weening (Ned)
04.
Markus Zberg (Zwi)
op 7"
05.
Martin Elmiger (Zwi)
06.
Chris Baldwin (VS)
07.
George Hincapie (VS)
08.
Frank Schleck (Lux)
09.
Christian Vande Velde (VS)
10.
Addy Engels (Ned)
11.
Thor Hushovd (Noo)
op 2'19"
18.
Levi Leipheimer (VS)
32.
Jurgen Van de Walle
36.
Tom Boonen
44.
Lance Armstrong (VS)
Stand
01.
Levi Leipheimer (VS)
in 27u39'02"
02.
David Zabriskie (VS)
op 36"
03.
Michael Rogers (Aus)
45"
04.
Jens Voigt (Dui)
1'10"
05.
Thomas Lövkvist (Zwe)
1'29"
06.
Lance Armstrong (VS)
1'46"
07.
Robert Gesink (Ned)
1'54"
08.
Janez Brajkovic (Svn)
1'59"
09.
Christopher Horner (VS)
2'13"
10.
Vincenzo Nibali (Ita)
2'21"
13.
Kevin Seeldraeyers
2'57"
16.
Jurgen Van de Walle
4'15"
32.
Floyd Landis (VS)
10'26"
52.
Tom Boonen
24'14"
86.
Carlos Sastre (Spa)
37'09"
Nocentini vloerde zijn twee medevluchters in de spurt.
De VRT gaat de bewegingen rond de start van de Ronde van Vlaanderen rechtstreeks op televisie brengen. Op 5 april kan de kijker al om 9.15 uur inschakelen om te zien wat er op dat moment op de Grote Markt in Brugge gebeurt. Wanneer de renners om 10.15 uur de officiele startlijn passeren, stopt de uitzending weer waarna de VRT uiteraard in de middag de aanloop naar de finale en de finale zelf uitgebreid in beeld gaat brengen.
Frank Vandenbroucke (Cinelli-Down Under) maakt op zaterdag 28 februari zijn rentree in het wielerpeloton. De 34-jarige renner doet dat in de Beverbeek Classic (cat. 1.2) in Achel.
Ploegleider Nico Mattan bevestigde per fax aan de organisatie van de Beverbeek Classic dat Cinelli-Down Under, inclusief Frank Vandenbroucke, zal starten in Achel. Dat meldde secretaris Willy Aerts van het Beverbeek Classic Comité.
"Ik had al enkele weken contact met Nico Mattan. Daarom hadden wij een plaatsje vrijgehouden. Ik kan dan ook niet ontkennen dat wij heel blij zijn met de deelname van zijn team", aldus Aerts. Nico Mattan wou op 1 maart ook starten in Kuurne-Brussel-Kuurne (cat. 1.1), maar die wedstrijd sloot vrijdag zijn deelnemerslijst af.
In de gebouwen van Corelio werd de editie 2009 van Velo voorgesteld, de 'bijbel van de internationale wielersport' met alle gegevens over het wielerjaar 2008.
Het jaarboek, samengesteld door Paul De Keyser, is al aan z'n 54ste uitgave toe. Bovendien is er ook een nieuwe Velo Plus, de eerste sinds 2003. V elo Plus 2009 bestaat uit 20 hoofdstukken, en geeft de erelijsten van zoveel mogelijk wedstrijden van 1869 tot nu, in de verschillende categorieën renners, wedstrijden en disciplines van de wielersport.
De editie van 2009, van de hand van Joël Godaert, gaat bovendien verder in de tijd en bevat oudere palmaresgegevens dan de editie van 2003. Velo 2009 en Velo Plus 2009 zijn te verkrijgen voor respectievelijk 27 en 25 euro (of voor 50 euro samen).
Halverwege de vierde avond van de Lotto 6-daagse in Hasselt gaan Danny stam en Peter Schep aan de leiding. Ze hebben een ronde voorsprong op vier koppels.
Mertens-Mervulli en Stam-Schep pakten vrijdagavond uit in de ploegkoers. Ze reden ronde weg van de rest van het pak. Mertens en Marvulli pakten de zege en de 20 punten in de sprint.
Stand op dag 4 op 23u
1. Danny Stam/Peter Schep (Ned) 116 ptn Op 1 ronde: 2. Leon van Bon/Leif Lampater (Ned/Dui) 223 3. 5. Tim Mertens/Franco Marvulli (Bel/Zwi) 207 4. Kenny De Ketele/Bruno Risi (Bel/Zwi) 205 Op 2 ronden: 5. Glenn O'Shea/Leigh Howard (Aus) 194 Op 5 ronden: 6. Tristan Marguet/Alexander Aeschbach (Zwi) 107 Op 7 ronden: 7. Walter Perez/Sebastian Donadio (Arg) 65 Op 8 ronden: 8. Steven De Neef/Steve Schets (Bel) 79 9. Angelo Ciccone/Fabio Massotti (Ita) 31 Op 11 ronden: 10. Dimitri De Fauw/Jeff Vermeulen (Bel/Ned) 119 Op 14 ronden: 11. Nicky Coquyt/Ingmar De Poortere (Bel) 27
Leider Leipheimer is snelste tegen klok Levi Leipheimer heeft de tijdrit in de Ronde van Californië op zijn naam gerschreven. De Amerikaan van Astana verstevigt zijn leidersplaats. Zijn ploegmaat Lance Armstrong was 14e.
Leipheimer was oppermachtig in de zesde etappe, een individuele tijdrit over 24 kilometer in Solvang.
De Amerikaan van Astana was 9 seconden sneller dan zijn landgenoot David Zabriskie.
Door deze zege zet Leipheimer een grote stap vooruit op weg naar een derde eindzege op rij in Californië.
In de stand telt hij nu 37" voorsprong op Zabriskie. Zondag eindigt de wedstrijd.
Lance Armstrong (foto) verloor zijn vierde plek in de top van het klassement.
Hij finishte op 1'15" van zijn teammaat. Het was zijn eerste tijdrit in 3,5 jaar. Zijn vorige reed hij bij zijn zevende Tour-zege, in 2005.
Ivan Basso gaf op voor de start van de tijdrit. De Italiaan bezeerde zijn rechterknie tijdens de opwarming: hij stootte tegen zijn stuur en startte niet uit voorzorg.