Propere en blinkende fiets Bike Clean is een all-in one product waarmee de fiets kan gereinigd worden. Daarna beschermt Bike Shine uw fiets en doet hem glanzen. Met deze twee producten van Protect-All transformeert uw fiets van modderduivel in een blinkend racepaardje.
Bike Clean moet gewoon op de vuile fiets verneveld worden. Na een tweetal minuten inwerken, kan het product verwijderd worden met een gewone zachte spons en wat water. Een volledige poetsbeurt kan ook. Dan hoeft u enkel wat Bike Clean in een emmer water te gieten, met zachte spons het mengsel op de fiets aan te brengen en daarna goed af te spoelen. Je kunt je fietsen ongeveer 50 keer wassen met deze spuit flacon.
Bike Shine zorgt voor een finishing touch na de reinigingsbeurt. Het product zorgt ervoor dat uw fiets glanst, maar tegelijkertijd ook wordt beschermd. Gewoon wat product vernevelen en daarna de fiets droogwrijven met microvezeldoek. Bike Shine is geschikt voor inox, staal, aluminium en carbon wielen, frames en onderdelen. Bovendien is het product biologisch afbreekbaar. Je kunt je fiets(en) er ongeveer 60 keer mee behandelen. info: http://www.grinta.be
Bauke Mollema Wielrenner van het Jaar 2011 Bauke Mollema is uitgeroepen tot beste Nederlandse wielrenner van 2011. De Groninger uit de Rabobankploeg kreeg tijdens een gala in Den Bosch de Gerrit Schulte Trofee uitgereikt. Mollema kreeg de voorkeur boven Steven Kruijswijk (Rabobank) en Wout Poels (Vacansoleil). Het is voor Mollema de eerste keer dat hij de prestigieuze prijs in ontvangst mag nemen. De afgelopen drie jaar ging de prijs naar Robert Gesink. De 25-jarige Groninger reed dit seizoen een sterk najaar. In de Ronde van Spanje veroverde Mollema de puntentrui en werd hij vierde in het eindklassement. In oktober werd hij tweede in de Italiaanse semi-klassieker Giro dell'Emilia
Cervélo Pro Travel Experience Op fietsvakantie gaan en tegelijk het nieuwste materiaal uittesten? De Cervélo Pro Travel Experience maakt deze interessante combinatie binnenkort mogelijk Cervélo heeft de handen in elkaar geslagen met Butterfield & Robinson voor dit project. Op 14 trips kunnen fietsliefhebbers kennismaken met het nieuwste materiaal. De deelnemers worden uitgerust met een Castelli-kit en een Cervélo R3 teamfiets. Er is ook de mogelijkheid om de Cervélo S5 uit te testen. Sommige trips zullen samenvallen met profkoersen zoals de lenteklassiekers, de Giro en de Tour. Andere events spelen zich dan weer volledig af in gebieden als de Alpen, Pyreneeën of Provence.
Wielerkledingfabrikant Bio-Racer heeft een IWT-subsidie van 35.000 euro gekregen voor de verdere ontwikkeling van zijn tijdritpakken in samenwerking met de KU Leuven. Het IWT is het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie. Dit overheidsagentschap ondersteunt innovatie in Vlaanderen op verschillende manieren. Dankzij de subsidie kan Bio-Racer samen met de wetenschappers van de faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven verder onderzoek doen naar het verbeteren van de aërodynamica door een uitgekiende stoffenkeuze. Door verschillende stoffen op de juiste manier te gaan combineren, wordt de buitenkant van het pak zo aangepast dat de luchtweerstand wordt verminderd.
"Dankzij deze subsidie kan ons onderzoek naar het snelste pak nog intensiever worden uitgevoerd", zegt Sam Ratajczak, verantwoordelijke voor productontwikkeling. "De profs die we sponsoren zullen er tijdens de kampioenschappen wel bij varen, maar op termijn zullen veel van deze deze technologieën in ons kledinggamma worden gebruikt." Volgens CEO Raymond Vanstraelen zit het verschil tussen winst en verlies vaak in een honderdste van een seconde. "Dankzij ons onderzoek naar het snelste pak blijven we onze concurrenten een stap voor, en dankzij de via het IWT verkregen subsidie kunnen we de basis leggen om onze missie, topsporters in de best mogelijke omstandigheden naar topprestaties leiden, nog meer kracht bijzetten", klinkt het.
Lotto-Belisol teamfiets Lotto-Belisol is één van de eerste ProTeams die een tipje van de sluier van het ontwerp van hun teamfiets lichten. Fietsenfabrikant Ridley gaf zelfs al enkele foto's vrij van het productieproces van de Fast en Helium-fietsen waarmee het team volgend seizoen zal rijden.
De Ridleys van Lotto-Belisol worden net als die van hun collega's van het Movistar Team afgemonteerd met de nagelnieuwe elektronische EPS-groep van Campagnolo. Opvallend: de teamfietsen van Lampre-ISD en Europcar worden eveneens afgemonteerd met Campa, maar daar krijgen enkel de twee beste renners de EPS-versie.
Tussen Geven En Nemen Wielrennen Als Dubbelspel Psycholoog Hein Lodewijkx stelt in Tussen geven en nemen. Wielrennen als dubbelspel dat de wielersport een dubbelspel is, waarbij de ongeschreven regels van eerlijk spelen wezenlijk zijn voor het gedrag van de renners. Aan de hand van psychologisch onderzoek, filosofische inzichten en talrijke anekdotes uit het roemruchte verleden van het wielrennen laat de auteur zien dat de ongeschreven regels van eerlijk spelen wezenlijk zijn voor de gedragingen van renners. Hij past daarbij het wiskundige model van het Prisoners Dilemma Game toe op de praktijk van het wielrennen. Tussen geven en nemen. Wielrennen als dubbelspel is niet alleen leerzaam voor sportliefhebbers in het algemeen en wielerfans in het bijzonder, maar ook voor politicologen, economen, juristen, (sociaal) psychologen en filosofen, al dan niet in opleiding. Het boek is met name geschikt voor opleidingen waarbinnen het Prisoners Dilemma Game wordt behandeld wordt. Psycholoog dr. Hein Lodewijkx (1953) heeft gepubliceerd over groepsconflict en -samenwerking, ontgroening en zinloos geweld. Hij doceert statistiek en psychologie aan de Open Universiteit en is een fervent wielrenfan. Tussen geven en nemen. Wielrennen als dubbelspel, Dr. H. Lodewijkx, 2010 Uitgevers, 19,95, ISBN 978-94-90951-00-9, Verschenen november 2011
Phillip Gilbert "Mijn Droomjaar" De nieuwe Belgische trots in het wielrennen is opgestaan: Philippe Gilbert rijgt in 2011 de dag- en ritzeges aaneen. Na een goede voorbereiding wint Gilbert de Brabantse Pijl, de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik en schrijft daarmee geschiedenis. Hij triomfeert als Belgisch kampioen en pronkt in de Tour de France met zowel ritwinst, de gele trui, de bolletjestrui én de groene trui. Dit pakkende verhaal achter de ongelofelijke successtory van Philippe Gilbert werd opgetekend door wielerjournalist Stéphane Thirion, die Gilbert een jaar op de voet volgde. Dit is dan ook het enige boek dat met de volle medewerking van Philippe Gilbert tot stand kwam en tal van insideverhalen bevat.
Kenny De Ketele en de Duitser Robert Bartko hebben met verve hun leidersplaats weten te verdedigen op de voorlaatste avond van de Gentse Zesdaagse. Zij moeten nu wel Tosh Van der Sande met de Duitser Leif Lampater naast zich dulden. Lotto Z6sdaagse Vlaanderen-Gent
Plaats
Ploeg
Ronden
Punten
1
Team Mercator verzekeringen Bartko Robert - De Ketele Kenny
0
292
2
Team Lotto Lampater Leif - V Der Sande Tosh
0
241
3
Team Callant verzekeringen - Santens Metaalwaren Grasmann Christian - Marvulli Franco
1
330
4
Team Mega Doe-Het-Zelf - John Saey Stroetinga Wim - Schep Peter
1
297
5
Team ADMB Kneisky Morgan - Hester Marc
1
278
6
Team Topsport Vlaanderen Mertens Tim - Stam Danny
1
192
7
Team Eurotyre bandencentrales Dillier Silvan - Imhof Claudio
4
252
8
Team Caruur O'Shea Glenn - Roberts Luke
6
166
9
Team Provincie Oost-Vlaanderen Muller Andres - Deneef Steven
6
102
10
Team VDK Spaarbank Van Bon Leon - Aeschbach Alexander
Topcarbon in Italiaanse racefietsen Alcide Basso, broer van Marino Basso die in 1972 wereldkampioen wielrennen werd, gaat bij het maken van zijn fietsen er van uit dat dat met de beste materialen gebeurd. Bij de moderne framebouw gebruikt Basso vandaag carbon die oorspronkelijk voor de luchtvaartindustrie bedoeld was maar verder ontwikkeld werd voor het construeren van fietsen. Italiaanse framebouwer Alcide Basso had het geluk om bij een familie te horen waar het wielrennen een dagelijks onderwerp was. Nadat zijn broer Marino Basso in 1972 wereldkampioen wielrennen bij de profs werd, groeide bij hem het idee om de Italiaanse framebouwtraditie in ere te houden. Het standpunt van framebouwer Alcide Basso is dat voor een fiets die zijn naam draagt hij ook enkel maar met de beste materialen werkt. In de huidige moderne framebouw gebruikt Basso dan ook carbon die oorspronkelijk voor de luchtvaartindustrie bedoeld was maar verder ontwikkeld werd voor het construeren van fietsframes. Met dit nieuwste carbonmateriaal werden de topframes Diamante, Astra en Laguna gecreëerd. Deze Basso composiet modellen bieden de mogelijkheid tot het kiezen van een geschikt carbon frame. Naar ieders persoonlijke wens zijn de Basso frames met de Campagnolo, Shimano en andere kwalitatieve onderdelen in de verschillende combinaties af te monteren. Adviesverkoopprijzen vanaf 2299 euro (Laguna fiets), 1499 euro voor een (Laguna) carbon frameset. info: http://www.grinta.be
Wielerbond verbiedt jeugd om met hoge velgen te koersen Vanaf 2012 is het voor acht-, tot en met twaalfjarige jeugdrenners verboden om nog met dure wielen met hoge velgen te rijden. In 2013 geldt hetzelfde voor 13- en 14-jarige wielrenners. En vanaf 2014 moeten ook de nieuwelingen (15- en 16-jarigen) weer aan het traditionele koerswiel. "Kort samengevat is het voortaan verboden om met wielen waarvan de velgen hoger dan 30 millimeter zijn te rijden", zegt Peter Verhoeven, coördinator Vlaamse jeugdcommissie van de wielerbond. "Het gaat dus verder dan enkel een verbod op dure carbonwielen. De wielen moeten ook minimum twintig spaken tellen. Door deze maatregelen te treffen, wordt het voor jonge renners onmogelijk om nog met peperdure wielen, die gemakkelijk tot 2.000 euro kunnen kosten, te rijden."
Instapkost zo laag mogelijk De bedoeling achter de nieuwe maatregel is volgens de wielerbond nobel: de instapkost om te beginnen met wielrennen zo laag mogelijk houden. "De sport is sowieso duur genoeg", zegt Peter Verhoeven. "We hebben de indruk dat sommige ouders en renners een peperdure fiets als noodzakelijk zien om te beginnen koersen. Terwijl dat geld bijvoorbeeld veel beter geïnvesteerd kan worden in een goede trainer of begeleider."
Jos Feron Open Dagen Wielershow Bij Jos Feron zijn namelijk de jaarlijkse Open Dagen. Zaterdag 26 november van 10.00 tot 17.00 uur Zondag 27 november van 12.00 tot 17.00 uur
Dé klassieker voor wieler- en raceliefhebbers met onder het genot van hapjes en drankjes o.a.: - Introductie Italiaanse De Rosa en Cipollini - Elektronisch schakelen met Shimano Ultegra Di2 - Méér inzicht met GPS fietscomputers van Bryton - Pinarello Dogma 2 - Campagnolo Bullet wielen - Damesracefietsen - 29-ers - Heel veel kleding en accessoires Tot ziens in Schimmert www.josferon.nl
Zondag 20/11: 13 man wegrit en 3 man MTB Wegrit: nog eens veel volk voor een herfstrit. Aangezien GPS-Bart aanwezig was, kon de rest weer gewoon volgen voor. Geen beklimmingen, maar toch een mooie rustige rit richting Impe. MTB Roosdaal - Ninove: Omloop met enkele zware hellingen eigen aan het Pajottenland, hier gaat uw metertje zeker in het rood. Voortdurend klimmen en dalen, met een paar technische stukken. Het hoogteverschil haalt op deze tocht 600m......... zo kondigde ze de rit aan.... belofte maakt schuld , denk je dan. 1850 Inschrijvingen moet je verdienen en dat deden ze. De ochtendzon zorgde ervoor dat het parcours een slibberig en pattinerend ondergrond kreeg en de ,, venijnige ,, hellingskes maakten indruk op iedereen. Sommige drassige weiden bergop bleken echt wel heel zwaar te worden. Valpartijen waren dus geen uitzondering, gelukkig zonder al te veel erg. Kortom : deze rit is een aanrader, eens wat anders dan het Waasland, maar toch doenbaar. Noteer in je agenda 2012 !! (Verslag Forza Elversele)
The story of Team 7-Eleven Title: Team 7-Eleven | How an Unsung Band of American Cyclists Took on the Worldand Won Publisher: Velo Press ISBN-10: 1934030538 ISBN-13: 978-1-934030-53-0 Release date: September, 2011
Alex Stieda en Jim Ochowicz
7-Eleven (1985-1990): Palmarès
Grand Tours
Tour de France
1986 1 stage (Davis Phinney); 1987 3 stages (Davis Phinney, Dag Otto Lauritzen, Jeff Pierce) + white jersey (Raúl Alcalá);
Giro dItalia
1985 2 stages (Ron Kiefel, Andy Hampsten) + InterGiro competition (Eric Heiden); 1988 overall + 2 stages + KOM (all Andy Hampsten)
Elektrische fietsen zijn veilig Na de incidenten bij Bpost reageert de Europese beroepsvereniging voor fiets- en motorfietsdealers (ETRA). ETRA benadrukt dat elektrische fietsen enkel onveilig zijn wanneer fabrikanten de wettelijke regels voor productie en transport niet naleven.
Deze week heeft de Belgische pers bericht over twee incidenten met elektrische fietsen bij Bpost. Volgens die berichten vatten de batterijen spontaan vuur. Verdere details over de incidenten zijn vooralsnog niet bekend.
ETRA benadrukt dat elektrische fietsen niet per se gevaarlijk zijn. Er kunnen problemen ontstaan indien fabrikanten door gebrek aan informatie of gebrek aan professionele integriteit de wettelijke regels van toepassing op de productie en op transport niet respecteren. De meerderheid van de elektrische fietsfabrikanten neemt die regels echter wel degelijk in acht.
De meeste elektrische fietsen die tegenwoordig op de markt zijn, hebben een Lithium-Ion (Li-Ion) batterij. Elektrische fietsfabrikanten kopen die batterijen aan bij gespecialiseerde batterijfabrikanten. Li-Ion batterijen voor elektrische fietsen mogen enkel worden vervoerd als ze getest zijn volgens een procedure die deel uitmaakt van de VN Reglementeringen voor het Vervoer van Gevaarlijke Goederen. Die test moet verzekeren dat de batterij niet zal reageren onder omstandigheden die mechanische en elektrische schade kunnen veroorzaken.
Eén van de belangrijkste risicos bij het vervoer van batterijen of van uitrusting met batterijen is dat er kortsluiting ontstaat als gevolg van de batterijpolen die in contact komen met andere batterijen, metalen objecten of andere geleidende oppervlakten. De strenge internationale transportregels moeten precies deze risicos uitsluiten en bieden terzelfdertijd een garantie op een veilige batterij. Daarnaast is het essentieel dat Li-Ion batterijen worden opgeladen met de speciale lader die door de fabrikant wordt aanbevolen. Het gebruik van een verkeerde lader leidt tot beschadiging van de batterij.
RECHARGE, de Europese organisatie voor Herlaadbare Batterijen, herinnert bedrijven die Li-Ion batterijen of producten met Li-Ion batterijen kopen, er aan dat deze batterijen eerst aan de strenge veiligheidstesten van de VN Reglementeringen voor het Vervoer van Gevaarlijke Goederen moeten voldoen, vooraleer ze mogen worden vervoerd en geïnstalleerd. De naleving van deze veiligheidsprocedures is essentieel voor het veilig gebruik van deze batterijen, bijvoorbeeld in elektrische fietsen. Kopers van Li-Ion batterijen en producten met Li-Ion batterijen moeten hun leverancier om een conformiteitscertificaat vragen dat bewijst dat de batterijen aan de VN veiligheidstesten zijn onderworpen en voldoen. Naast de bovenvermelde VN-reglementeringen zijn er ook technische voorschriften voor elektrische fietsen in voege. Fietsen met trapbekrachtiging tot 25 km per uur en een motorvermogen tot 250W moeten voldoen aan de veiligheidsvoorschriften in de Europese Machinerichtlijn (2006/42/EC) en de EMC-Richtlijn (2004/108/EC). In dat kader moet bij een elektrische fiets een EG-verklaring van overeenstemming worden geleverd. De Richtlijnen vermelden precies wat er in die verklaring moet staan.
Tot slot moet de elektrische fiets het CE conformiteitsmerk dragen dat bestaat uit de initialen CE. Dat merk moet op de elektrische fiets bevestigd worden naast de naam van de fabrikant of zijn vertegenwoordiger. Let wel, het CE merk mag enkel worden aangebracht als de elektrische fiets voldoet aan zowel de Machine- als de EMC-Richtlijn. Fietsen met trapbekrachtiging boven de 25 km/u en/of met een motorvermogen van meer dan 250W, evenals fietsen met een hulpmotor die de fiets kan voortbewegen zonder dat de fietser pedaleert, zijn onderworpen aan de Europese type-goedkeuring voor brom- en motorfietsen (2002/24/EC) en moeten voorzien zijn van een conformiteitscertificaat.
ETRA raadt consumenten aan om een elektrische fiets aan te kopen van een gevestigde handelaar die de fiets levert met de juiste lader, de vereiste documenten en waarborgen en die een goed uitgebouwde dienst-na-verkoop heeft. info; http://www.grinta.be
Joop Zoetemelk. Een open boek, Met olympisch goud in 1968, de Tour de lAvenir in 1969, de Tourzege in 1980 en de Wereldtitel in 1985 geldt Joop Zoetemelk als de succesvolste Nederlandse wielrenner aller tijden. Op 3 december 2011 wordt onze Joop uit Rijpwetering 65 jaar. Voor het eerst zal Zoetemelk niet slechts met zijn benen spreken en maken we, achter de façade van argwaan en distantie, kennis met de echte Joop.
Voor Joop Zoetemelk, een open boek ontweek Zoetemelk geen enkele vraag. Geen antwoorden als: Pffft Parijs is nog ver Hij gunde de auteurs een blik in zijn ziel. Hij is eerlijk en uitgesproken over zijn jeugd en het gezin waarin hij opgroeide, zijn opmerkelijke amateurcarrière en de hoogte- en dieptepunten van zijn lange loopbaan als professional. Vanaf zijn eerste jaren als amateur tot en met zijn laatste grote zege: de Amstel Gold Race van 1987. Hij spreekt over concurrenten en begeleiders, van Eddy Merckx tot en met Peter Post en Jan Raas. En over zijn bewogen leven met echtgenote Françoise en zijn nieuwe relatie Dany, die van hem een ander en vooral blijer mens heeft gemaakt.Zoetemelk gaf de auteurs vier loodzware koffers vol uniek beeldmateriaal en kostbare wielertrofeeën mee. Joop Zoetemelk, een open boek is met dank aan Joop zelf op een unieke manier in alle opzichten rijk geïllustreerd en is daarmee een pronkkamer van enkele decennia glorierijke vaderlandse wielerhistorie. Van dit boek verschijnt ook een luxe editie (80,00).