Topcarbon in Italiaanse racefietsen Alcide Basso, broer van Marino Basso die in 1972 wereldkampioen wielrennen werd, gaat bij het maken van zijn fietsen er van uit dat dat met de beste materialen gebeurd. Bij de moderne framebouw gebruikt Basso vandaag carbon die oorspronkelijk voor de luchtvaartindustrie bedoeld was maar verder ontwikkeld werd voor het construeren van fietsen. Italiaanse framebouwer Alcide Basso had het geluk om bij een familie te horen waar het wielrennen een dagelijks onderwerp was. Nadat zijn broer Marino Basso in 1972 wereldkampioen wielrennen bij de profs werd, groeide bij hem het idee om de Italiaanse framebouwtraditie in ere te houden. Het standpunt van framebouwer Alcide Basso is dat voor een fiets die zijn naam draagt hij ook enkel maar met de beste materialen werkt. In de huidige moderne framebouw gebruikt Basso dan ook carbon die oorspronkelijk voor de luchtvaartindustrie bedoeld was maar verder ontwikkeld werd voor het construeren van fietsframes. Met dit nieuwste carbonmateriaal werden de topframes Diamante, Astra en Laguna gecreëerd. Deze Basso composiet modellen bieden de mogelijkheid tot het kiezen van een geschikt carbon frame. Naar ieders persoonlijke wens zijn de Basso frames met de Campagnolo, Shimano en andere kwalitatieve onderdelen in de verschillende combinaties af te monteren. Adviesverkoopprijzen vanaf 2299 euro (Laguna fiets), 1499 euro voor een (Laguna) carbon frameset. info: http://www.grinta.be
Wielerbond verbiedt jeugd om met hoge velgen te koersen Vanaf 2012 is het voor acht-, tot en met twaalfjarige jeugdrenners verboden om nog met dure wielen met hoge velgen te rijden. In 2013 geldt hetzelfde voor 13- en 14-jarige wielrenners. En vanaf 2014 moeten ook de nieuwelingen (15- en 16-jarigen) weer aan het traditionele koerswiel. "Kort samengevat is het voortaan verboden om met wielen waarvan de velgen hoger dan 30 millimeter zijn te rijden", zegt Peter Verhoeven, coördinator Vlaamse jeugdcommissie van de wielerbond. "Het gaat dus verder dan enkel een verbod op dure carbonwielen. De wielen moeten ook minimum twintig spaken tellen. Door deze maatregelen te treffen, wordt het voor jonge renners onmogelijk om nog met peperdure wielen, die gemakkelijk tot 2.000 euro kunnen kosten, te rijden."
Instapkost zo laag mogelijk De bedoeling achter de nieuwe maatregel is volgens de wielerbond nobel: de instapkost om te beginnen met wielrennen zo laag mogelijk houden. "De sport is sowieso duur genoeg", zegt Peter Verhoeven. "We hebben de indruk dat sommige ouders en renners een peperdure fiets als noodzakelijk zien om te beginnen koersen. Terwijl dat geld bijvoorbeeld veel beter geïnvesteerd kan worden in een goede trainer of begeleider."
Jos Feron Open Dagen Wielershow Bij Jos Feron zijn namelijk de jaarlijkse Open Dagen. Zaterdag 26 november van 10.00 tot 17.00 uur Zondag 27 november van 12.00 tot 17.00 uur
Dé klassieker voor wieler- en raceliefhebbers met onder het genot van hapjes en drankjes o.a.: - Introductie Italiaanse De Rosa en Cipollini - Elektronisch schakelen met Shimano Ultegra Di2 - Méér inzicht met GPS fietscomputers van Bryton - Pinarello Dogma 2 - Campagnolo Bullet wielen - Damesracefietsen - 29-ers - Heel veel kleding en accessoires Tot ziens in Schimmert www.josferon.nl
Zondag 20/11: 13 man wegrit en 3 man MTB Wegrit: nog eens veel volk voor een herfstrit. Aangezien GPS-Bart aanwezig was, kon de rest weer gewoon volgen voor. Geen beklimmingen, maar toch een mooie rustige rit richting Impe. MTB Roosdaal - Ninove: Omloop met enkele zware hellingen eigen aan het Pajottenland, hier gaat uw metertje zeker in het rood. Voortdurend klimmen en dalen, met een paar technische stukken. Het hoogteverschil haalt op deze tocht 600m......... zo kondigde ze de rit aan.... belofte maakt schuld , denk je dan. 1850 Inschrijvingen moet je verdienen en dat deden ze. De ochtendzon zorgde ervoor dat het parcours een slibberig en pattinerend ondergrond kreeg en de ,, venijnige ,, hellingskes maakten indruk op iedereen. Sommige drassige weiden bergop bleken echt wel heel zwaar te worden. Valpartijen waren dus geen uitzondering, gelukkig zonder al te veel erg. Kortom : deze rit is een aanrader, eens wat anders dan het Waasland, maar toch doenbaar. Noteer in je agenda 2012 !! (Verslag Forza Elversele)
The story of Team 7-Eleven Title: Team 7-Eleven | How an Unsung Band of American Cyclists Took on the Worldand Won Publisher: Velo Press ISBN-10: 1934030538 ISBN-13: 978-1-934030-53-0 Release date: September, 2011
Alex Stieda en Jim Ochowicz
7-Eleven (1985-1990): Palmarès
Grand Tours
Tour de France
1986 1 stage (Davis Phinney); 1987 3 stages (Davis Phinney, Dag Otto Lauritzen, Jeff Pierce) + white jersey (Raúl Alcalá);
Giro dItalia
1985 2 stages (Ron Kiefel, Andy Hampsten) + InterGiro competition (Eric Heiden); 1988 overall + 2 stages + KOM (all Andy Hampsten)
Elektrische fietsen zijn veilig Na de incidenten bij Bpost reageert de Europese beroepsvereniging voor fiets- en motorfietsdealers (ETRA). ETRA benadrukt dat elektrische fietsen enkel onveilig zijn wanneer fabrikanten de wettelijke regels voor productie en transport niet naleven.
Deze week heeft de Belgische pers bericht over twee incidenten met elektrische fietsen bij Bpost. Volgens die berichten vatten de batterijen spontaan vuur. Verdere details over de incidenten zijn vooralsnog niet bekend.
ETRA benadrukt dat elektrische fietsen niet per se gevaarlijk zijn. Er kunnen problemen ontstaan indien fabrikanten door gebrek aan informatie of gebrek aan professionele integriteit de wettelijke regels van toepassing op de productie en op transport niet respecteren. De meerderheid van de elektrische fietsfabrikanten neemt die regels echter wel degelijk in acht.
De meeste elektrische fietsen die tegenwoordig op de markt zijn, hebben een Lithium-Ion (Li-Ion) batterij. Elektrische fietsfabrikanten kopen die batterijen aan bij gespecialiseerde batterijfabrikanten. Li-Ion batterijen voor elektrische fietsen mogen enkel worden vervoerd als ze getest zijn volgens een procedure die deel uitmaakt van de VN Reglementeringen voor het Vervoer van Gevaarlijke Goederen. Die test moet verzekeren dat de batterij niet zal reageren onder omstandigheden die mechanische en elektrische schade kunnen veroorzaken.
Eén van de belangrijkste risicos bij het vervoer van batterijen of van uitrusting met batterijen is dat er kortsluiting ontstaat als gevolg van de batterijpolen die in contact komen met andere batterijen, metalen objecten of andere geleidende oppervlakten. De strenge internationale transportregels moeten precies deze risicos uitsluiten en bieden terzelfdertijd een garantie op een veilige batterij. Daarnaast is het essentieel dat Li-Ion batterijen worden opgeladen met de speciale lader die door de fabrikant wordt aanbevolen. Het gebruik van een verkeerde lader leidt tot beschadiging van de batterij.
RECHARGE, de Europese organisatie voor Herlaadbare Batterijen, herinnert bedrijven die Li-Ion batterijen of producten met Li-Ion batterijen kopen, er aan dat deze batterijen eerst aan de strenge veiligheidstesten van de VN Reglementeringen voor het Vervoer van Gevaarlijke Goederen moeten voldoen, vooraleer ze mogen worden vervoerd en geïnstalleerd. De naleving van deze veiligheidsprocedures is essentieel voor het veilig gebruik van deze batterijen, bijvoorbeeld in elektrische fietsen. Kopers van Li-Ion batterijen en producten met Li-Ion batterijen moeten hun leverancier om een conformiteitscertificaat vragen dat bewijst dat de batterijen aan de VN veiligheidstesten zijn onderworpen en voldoen. Naast de bovenvermelde VN-reglementeringen zijn er ook technische voorschriften voor elektrische fietsen in voege. Fietsen met trapbekrachtiging tot 25 km per uur en een motorvermogen tot 250W moeten voldoen aan de veiligheidsvoorschriften in de Europese Machinerichtlijn (2006/42/EC) en de EMC-Richtlijn (2004/108/EC). In dat kader moet bij een elektrische fiets een EG-verklaring van overeenstemming worden geleverd. De Richtlijnen vermelden precies wat er in die verklaring moet staan.
Tot slot moet de elektrische fiets het CE conformiteitsmerk dragen dat bestaat uit de initialen CE. Dat merk moet op de elektrische fiets bevestigd worden naast de naam van de fabrikant of zijn vertegenwoordiger. Let wel, het CE merk mag enkel worden aangebracht als de elektrische fiets voldoet aan zowel de Machine- als de EMC-Richtlijn. Fietsen met trapbekrachtiging boven de 25 km/u en/of met een motorvermogen van meer dan 250W, evenals fietsen met een hulpmotor die de fiets kan voortbewegen zonder dat de fietser pedaleert, zijn onderworpen aan de Europese type-goedkeuring voor brom- en motorfietsen (2002/24/EC) en moeten voorzien zijn van een conformiteitscertificaat.
ETRA raadt consumenten aan om een elektrische fiets aan te kopen van een gevestigde handelaar die de fiets levert met de juiste lader, de vereiste documenten en waarborgen en die een goed uitgebouwde dienst-na-verkoop heeft. info; http://www.grinta.be
Joop Zoetemelk. Een open boek, Met olympisch goud in 1968, de Tour de lAvenir in 1969, de Tourzege in 1980 en de Wereldtitel in 1985 geldt Joop Zoetemelk als de succesvolste Nederlandse wielrenner aller tijden. Op 3 december 2011 wordt onze Joop uit Rijpwetering 65 jaar. Voor het eerst zal Zoetemelk niet slechts met zijn benen spreken en maken we, achter de façade van argwaan en distantie, kennis met de echte Joop.
Voor Joop Zoetemelk, een open boek ontweek Zoetemelk geen enkele vraag. Geen antwoorden als: Pffft Parijs is nog ver Hij gunde de auteurs een blik in zijn ziel. Hij is eerlijk en uitgesproken over zijn jeugd en het gezin waarin hij opgroeide, zijn opmerkelijke amateurcarrière en de hoogte- en dieptepunten van zijn lange loopbaan als professional. Vanaf zijn eerste jaren als amateur tot en met zijn laatste grote zege: de Amstel Gold Race van 1987. Hij spreekt over concurrenten en begeleiders, van Eddy Merckx tot en met Peter Post en Jan Raas. En over zijn bewogen leven met echtgenote Françoise en zijn nieuwe relatie Dany, die van hem een ander en vooral blijer mens heeft gemaakt.Zoetemelk gaf de auteurs vier loodzware koffers vol uniek beeldmateriaal en kostbare wielertrofeeën mee. Joop Zoetemelk, een open boek is met dank aan Joop zelf op een unieke manier in alle opzichten rijk geïllustreerd en is daarmee een pronkkamer van enkele decennia glorierijke vaderlandse wielerhistorie. Van dit boek verschijnt ook een luxe editie (80,00).
100ste Tour gaat van start op Corsica De Tour de France van 2013 gaat van start op het eiland Corsica. De Tour beleeft dat jaar zijn 100ste editie en is voor het eerst te gast op Corsica. Dat is de enige Franse regio die de Ronde van Frankrijk nog nooit ontving. En daar komt nu dus verandering in. De details over het Grand Départ in 2013 worden op 6 december in het Ajaccio, de hoofdstad van Corsica bekend gemaakt. Volgend jaar start de Tour de France in Luik, afgelopen zomer werd het startschot gelost in de regio Vendée.
Colossi Cycling is vooral gespecialiseerd in maatwerk en benut framebuizen van ondermeer Columbus, True Temper en Reynolds. Echter, Colossi heeft ook een paar standaard frames op het programma. Waaronder deze Colossi. Materiaal is 4130 chroommolybdeen staal, fillet brazed, zeg maar lugloos gelast 2100 gram weegt het frame. De standaard stalen voorvork komt aan ruim 800 gram. Een Pro carbon vork kiezen van 550 gram kan. Prijs Frame +/- 300 (Driehonderd !) Overigens: een frame op maat is duurder, maar ook lichter en verfijnder Compleet komt de fiets aan 8500 gram. Shimano Ultegra 6700, Mavic Ksyrium, Continental GP4000, Deda, BBB en Fi:zík bracket: BSA schroefdraad Strak lakwerk, mooi retro zwart met wit! 27,2 mm zadelpen zit vast met een vaste zadelpenklem, de derailleurkabels lopen via twee nokjes op de balhoofdbuis. www.colossicycling.com
Selle Royal HZ Premium E-Bike De markt voor elektrische fietsen is de snelst groeiende in de sector. Voor de specifieke eisen van e-bikes komen er dan ook steeds meer specifieke oplossingen. Het HZ zadel van s werelds grootste zadelfabrikant Selle Royal bijvoorbeeld. Het eerste zadel dat speciaal voor e-bikes ontworpen is, heeft een robuuste, geïntegreerde handgreep waaraan je de fiets stevig kunt vastpakken. Wel zo gemakkelijk bij het tillen over een drempel of stoeprand, of bij het plaatsen van de e-bike op een fietsendrager. Zonder handgreep gaat dat natuurlijk ook wel, maar door het forse gewicht van een e-bike (20-25 kg) is de kans op inscheuring of loslating van het zadeldek dan aanzienlijk. Het HZ zadel zelf heeft een ergonomische vorm die voor een relaxte zithouding zorgt, precies wat je wilt bij een e-bike. Door zijn vorm biedt het zadel een goede ondersteuning voor de wervelkolom en de onderrug. De vulling is van Royal Gel, Selle Royals gepatenteerde oplossing voor comfortabel zitten. Meer info vind je hier.
Custom wielerkleding Milremo heeft een ruime collectie outfits voor teams, verenigingen, bedrijven of vriendenclub. Bovendien kan je zelf bepalen hoe jouw teamoutfit eruit ziet. Of je nu een fietsenthousiasteling, eliterijder of iets daartussenin bent, wielrenner of mountainbiker... Milremo heeft een passende outfit voor jouw team, vereniging, bedrijf of vriendenclub. Bij Milremo bepaal jij zelf hoe je teamoutfit eruitziet. Opvallend of ingetogen, rood of groen, alles is mogelijk! Als een volledig eigen ontwerp een stapje te ver is, dan gebruik je één van de vele basisontwerpen waar je alleen nog logos aan toe hoeft te voegen. Bij Milremo heb je de keuze uit drie verschillende segmenten. De Sport Serie Basics is de instap kledinglijn, waarbij de kwaliteit gewaarborgd blijft. Heeft je team behoefte aan extra functionaliteit of aan extra vrije ruimte voor een groot aantal sponsors? Kies dan de Sport-Serie Plus. De Race Serie is ontwikkeld voor serieuze wedstrijdrenners met hoge eisen in styling, functie en materialen. Deze lijn heeft een speciale slim-fit pasvorm en is gemaakt van hightech polyester materialen, hierdoor zit de kleding als een tweede huid. Om de outfit compleet te maken biedt Milremo een complete lijn accessoires met sokken, bandanas, racing caps, arm-, been- en kniewarmers, overschoenen en zomerhandschoenen. Levering al vanaf 10 stuks per item.
In Nederland is de allereerste fietssnelweg geopend. Het gaat om een eerste stuk van de zogenaamde F35 tussen Enschede en Hengelo. Het pas geopende tracé, dat meer inwoners op de fiets moet krijgen tussen beide gemeenten, is bijna drie kilometer lang en geheel voorzien van energievriendelijke dimbare led-verlichting. De F35 is een fietsproject van Regio Twente en de Twentse gemeenten. De aaneengesloten tracés hebben gezamenlijk een lengte van circa zestig kilometer
Muur van Geraardsbergen in E3 Prijs De Muur van Geraardsbergen krijgt toch een plaats in het klassieker voorjaar. De beklimming, die geschrapt werd uit de Ronde van Vlaanderen, figureert komend voorjaar namelijk in de E3 Prijs. Sportwethouder Patrick Flamez van Geraardsbergen deed moeite de beklimming toch in een wielerwedstrijd te krijgen. En toonde zich in Het Nieuwsblad tevreden met het resultaat. ,,Bij de vorige edities kwam de wedstrijd al in Geraardsbergen voorbij maar liet men de Muur links liggen. Vanaf 2012 is dat dus anders. De passage wordt rechtstreeks in beeld gebracht op televisie, want de uitzending begint als de renners richting Geraardsbergen rijden. Als ze over de Muur rijden zal dat dus voor het oog van de VRT-camera's zijn.'
Clément komt voor de crossers met twee nieuwe banden. De modellen PDX en LAS zijn er nu ook in een tube variant.
De PDX heeft een allround profiel met in het midden de noppen dicht bij elkaar om toch een geringe rolweerstand te hebben. Aan de zijkant moeten de noppen je voldoende grip geven om de snelheid in de bochten hoog te houden. De naamgeving van de PDX band is afgeleid van de afkorting van de luchthaven in Portland. In dit gebied wordt een grote aantal crossen gehouden onder de naam Cross Crusade. PDX
De afkorting LAS staat voor de luchthavencode van Las Vegas waar een grote cross wordt verreden waar Clément een partner van is. Is het parcours hard, snel en is er niet heel veel grip nodig dan is de LAS een goede keuze. De hele kleine nopjes moeten je doen voelen alsof je op een racefiets zit. De grotere noppen aan de zijkant komen aan het werk als je schuin door de bocht gaat. De banden hebben een TPI waarde van 120 en zijn UCI- approved met 33mm breedte. Vanaf december verkrijgbaar richtprijs 109 euro per stuk. LAS
Under Armour nieuwe sponsor Vacansoleil-DCM Vacansoleil-DCM heeft in Under Armour een nieuwe sponsor voor de seizoenen 2012 en 2013 gevonden. Het Amerikaanse bedrijf voorziet de renners in die jaren van onderkleding. Ook zorgt Under Armour voor de schoenen van de renners, staf en begeleiding. Met het sponsoren van de ploeg van manager Daan Luijkx hoopt Under Armour zich op de kaart te zetten in de Benelux.
'Cyclocross': als modder goud wordt 'Cyclocross' is de nieuwste uitgave van Uitgeverij Kannibaal. Het boek werd vandaag, in de aanwezigheid van enkele veldritkampioenen, in Veurne voorgesteld. Het boek is een hulde aan een microkosmos geworden: het veldrijden lééft in Vlaanderen en dat leggen Michel Wuyts (in woord) en Jelle Vermeersch (in beeld) vast. 'Cyclocross' bulkt van de voortreffelijke (oog voor detail!) en aparte fotografie van Vermeersch en van de rake bespiegelingen en portretten van de hand van Michel Wuyts. 'Cyclocross' telt 240 bladzijden en kost 29,50 euro softcover, 240 blz., ft 24,5 x 32,8 cm
Auteur Michel Wuyts (°1956) is dé stem van het wielrennen en het veldrijden in Vlaanderen. Al bijna twintig jaar volgt hij deze disciplines voor de openbare omroep vanaf de eerste rij. Niemand is beter geplaatst dan Wuyts om zijn licht te laten schijnen op de authentieke leefwereld van de cyclocross.
Fotograaf Jelle Vermeersch (°1980) maakt wekelijks portretten en reportages voor Humo, De Morgen, P-Magazine en Sportmagazine. Hij kampeerde voor dit boek een winter lang in het veld, de ideale manier voor hem om zijn liefde aan het veldrijden te betuigen. Vermeersch heeft een subtiel oog voor detail, en dat maakt zijn fotografie uitzonderlijk.