Elektrische fietsen zijn veilig Na de incidenten bij Bpost reageert de Europese beroepsvereniging voor fiets- en motorfietsdealers (ETRA). ETRA benadrukt dat elektrische fietsen enkel onveilig zijn wanneer fabrikanten de wettelijke regels voor productie en transport niet naleven.
Deze week heeft de Belgische pers bericht over twee incidenten met elektrische fietsen bij Bpost. Volgens die berichten vatten de batterijen spontaan vuur. Verdere details over de incidenten zijn vooralsnog niet bekend.
ETRA benadrukt dat elektrische fietsen niet per se gevaarlijk zijn. Er kunnen problemen ontstaan indien fabrikanten door gebrek aan informatie of gebrek aan professionele integriteit de wettelijke regels van toepassing op de productie en op transport niet respecteren. De meerderheid van de elektrische fietsfabrikanten neemt die regels echter wel degelijk in acht.
De meeste elektrische fietsen die tegenwoordig op de markt zijn, hebben een Lithium-Ion (Li-Ion) batterij. Elektrische fietsfabrikanten kopen die batterijen aan bij gespecialiseerde batterijfabrikanten. Li-Ion batterijen voor elektrische fietsen mogen enkel worden vervoerd als ze getest zijn volgens een procedure die deel uitmaakt van de VN Reglementeringen voor het Vervoer van Gevaarlijke Goederen. Die test moet verzekeren dat de batterij niet zal reageren onder omstandigheden die mechanische en elektrische schade kunnen veroorzaken.
Eén van de belangrijkste risicos bij het vervoer van batterijen of van uitrusting met batterijen is dat er kortsluiting ontstaat als gevolg van de batterijpolen die in contact komen met andere batterijen, metalen objecten of andere geleidende oppervlakten. De strenge internationale transportregels moeten precies deze risicos uitsluiten en bieden terzelfdertijd een garantie op een veilige batterij. Daarnaast is het essentieel dat Li-Ion batterijen worden opgeladen met de speciale lader die door de fabrikant wordt aanbevolen. Het gebruik van een verkeerde lader leidt tot beschadiging van de batterij.
RECHARGE, de Europese organisatie voor Herlaadbare Batterijen, herinnert bedrijven die Li-Ion batterijen of producten met Li-Ion batterijen kopen, er aan dat deze batterijen eerst aan de strenge veiligheidstesten van de VN Reglementeringen voor het Vervoer van Gevaarlijke Goederen moeten voldoen, vooraleer ze mogen worden vervoerd en geïnstalleerd. De naleving van deze veiligheidsprocedures is essentieel voor het veilig gebruik van deze batterijen, bijvoorbeeld in elektrische fietsen. Kopers van Li-Ion batterijen en producten met Li-Ion batterijen moeten hun leverancier om een conformiteitscertificaat vragen dat bewijst dat de batterijen aan de VN veiligheidstesten zijn onderworpen en voldoen. Naast de bovenvermelde VN-reglementeringen zijn er ook technische voorschriften voor elektrische fietsen in voege. Fietsen met trapbekrachtiging tot 25 km per uur en een motorvermogen tot 250W moeten voldoen aan de veiligheidsvoorschriften in de Europese Machinerichtlijn (2006/42/EC) en de EMC-Richtlijn (2004/108/EC). In dat kader moet bij een elektrische fiets een EG-verklaring van overeenstemming worden geleverd. De Richtlijnen vermelden precies wat er in die verklaring moet staan.
Tot slot moet de elektrische fiets het CE conformiteitsmerk dragen dat bestaat uit de initialen CE. Dat merk moet op de elektrische fiets bevestigd worden naast de naam van de fabrikant of zijn vertegenwoordiger. Let wel, het CE merk mag enkel worden aangebracht als de elektrische fiets voldoet aan zowel de Machine- als de EMC-Richtlijn. Fietsen met trapbekrachtiging boven de 25 km/u en/of met een motorvermogen van meer dan 250W, evenals fietsen met een hulpmotor die de fiets kan voortbewegen zonder dat de fietser pedaleert, zijn onderworpen aan de Europese type-goedkeuring voor brom- en motorfietsen (2002/24/EC) en moeten voorzien zijn van een conformiteitscertificaat.
ETRA raadt consumenten aan om een elektrische fiets aan te kopen van een gevestigde handelaar die de fiets levert met de juiste lader, de vereiste documenten en waarborgen en die een goed uitgebouwde dienst-na-verkoop heeft.
  info; http://www.grinta.be
|