De 3T Palladio wint de prestigieuze iF Design Award 2009. Mooi zo.
De 3T Palladio is een zadelpen met een nieuw soort klem, de DiffLock ( 3T patent). In plaats van een of twee bouten heeft 3 T als oplossing gekozen voor de 3T DiffLock klem: twee paar getande ringen van 'high-grade fiber-reinforced engineering polymer' omklemmen de zadelbrug. Het zadel zet je vast met twee bouten aan beide zijdes van de zadelpen. Hierdoor blijft het zadel altijd goed in positie. De DiffLock is te vinden op verschillende uitvoeringen van de Palladio. Prijzen zijn (nog) niet bekend, binnenkort meer over de 3T Palladio. www.thenew3T.com
Zabel beëindigt rijke carrière met zege Erik Zabel heeft zijn profcarrière afgesloten met een zege. De Duitser won aan de zijde van Leif Lampater op de baan in Dortmund de Grote Kerstprijs. De 38-jarige Zabel reed dit jaar zijn laatste seizoen op de weg. Parijs-Tours was zijn laatste wegwedstrijd.
Daarna nam Zabel nog deel aan enkele zesdaagsen. Met Lampater won hij die van Dortmund.
Zabel is de succesrijkste Duitse wielrenner. In zijn 16 profjaren boekte hij meer dan 200 zeges. Hij won 12 Tourritten en nam zes keer de groene trui mee naar huis. Vier keer won hij Milaan-Sanremo.
In de nadagen van zijn carrière gaf hij toe dat hij voor de Tour van 1996 doping (epo) had genomen. Zabel wordt adviseur bij de wielerploeg Team Columbia.
- Svein Tuft is in zijn land Canada tot wielrenner van het seizoen 2008 uitgeroepen. De winnaar van zilver op het WK tijdrijden kreeg de meeste stemmen van de bezoekers van canadancyclist.com. Geoff Kabush eindigde in de verkiezing als tweede, Ryder Hesjedal werd derde. Bij de vrouwen won Catherine Pendrel.
In 2009 is Elite weer goed vertegenwoordigd in de wielerkaravaan. Maar liefst acht wielerploegen (o.a. Team Liquigas, Katusha, Team Columbia) zullen bidons, rollen en massageproducten van Elite gebruiken.
Verder blijft Elite ook de belangrijkste nationale teams sponsoren.
De drankbevoorrading voor de Elite-gebruikers gebeurt in de "Hydra"-drinkbus. Die bidon heeft een speciale grip om makkelijk en vlug te kunnen drinken. Bovendien is elke Hydra voorzien van het officiële logo van de verschillende wielerploegen.
Jurgen Mettepenningen start met een natourcriterium in Hamme. De organisator hoopt vijf dagen na de Tour een aantal toppers te kunnen strikken in het spoor van plaatselijke held Greg Van Avermaet.
Jurgen Mettepenningen (foto belga)
Mettepenningen, manager van het Sunweb-Projobteam en organisator van de Bollekenscross in Hamme-Zogge, mikt op vrijdag 31 juli, vijf dagen na de aankomst van de Franse rittenkoers, als datum voor het criterium. De wedstrijd wordt gereden op en rond het Marktplein van de Oost-Vlaamse gemeente aan de samenstroming van de Schelde en de Durme.
"We bouwen rustig het concept uit. Het is eveneens afwachten hoe groot de wedstrijd in 2009 al zal worden. Het huidige economische klimaat is immers niet het meest gunstige om de nodige sponsorgelden aan te trekken. Ik heb echter nog wat contacten die dit nieuwe project mogelijk moeten maken", aldus Mettepenningen.
In haar nieuwe hoofdzetel in Waregem ontving het Silence-Lotto team uit handen van Frans Verbeeck van Vermarcsport de teamkleding voor 2009.
(foto Vermarcsport)
Gorik Gardeyn en nieuwkomer Tom Stubbe hadden als eerste Silence-Lotto renners de eer om de nieuwe outfit te showen.
Het paars en rood blijven behouden maar worden nu vergezeld van lichtgrijs. Deze combinatie zal de Silence-Lotto renners een kleurrijke en frisse look bezorgen.
Naast de frames van Prorace kan je nu ook de Python sturen laten lakken volgens het CHYPS systeem.
Sinds enkele jaren kan je het design en de kleur van je Prorace frame kiezen volgens het CHYPS laksysteem met duizenden mogelijkheden. Nu kan je ook een Prorace Python stuur laten meelakken in de kleur van je frame. Prorace bied 3 verschillende designs aan, de kleuren zijn te kiezen uit de 30 verschillende lakken van het CHYPS systeem.
De Python is een aerodynamisch full carbon stuur met geïntegreerde stuurpen. De monocoque constructie garandeert optimale prestaties, uitzonderlijke trillingsdemping en precies sturen. Het stuur beschikt over een afneembare computerhouder en dubbele kabelgroeven. Het is geschikt voor 1 1/8 vorken, de breedte van het stuur is 420mm, de lengte van de stuurpen is naar keuze 100, 110, 120 of 130 mm. Gewicht: 360 g. De Prorace Python sturen zijn vanaf nu verkrijgbaar, met een advies verkoopprijs van 495,- www.prorace.be
Voor de winter van 2008-2009 voorziet Craft zijn populaire Pro Zero Extreme-kleding van Gore Windstopper.
De windstoppervulling aan de voorkant van het ondergoed zorgt voor een combinatie van koeling en bescherming tegen de snijdende wind. Bovendien zorgt de CoolMax Fresh FX-technologie voor een geurvrij kledingsstuk.
De Pro Zero Extreme WS-lijn is gewoonweg een sterk staaltje high-techkleding van Craft.
Fabian Cancellara Internationaal renner van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie Internationaal renner van het jaar haalde de Zwitser Fabian Cancellara het overtuigend van Alberto Contador en Tom Boonen. Ale Ballan werd vierde en Philippe Gilbert vijfde. Cancellara haalde maar liefst 30% van de stemmen en volgt daarmee overtuigend Paolo Bettini op.
De uitslag
1
Fabian Cancellara
4700
1242
30,41%
24,11%
2
Alberto Contador
2533
795
16,39%
15,43%
3
Tom Boonen
2235
717
14,46%
13,92%
4
Alessandro Ballan
1930
738
12,49%
14,33%
5
Philippe Gilbert
1810
672
11,71%
13,05%
6
Alejandro Valverde
1095
477
26,46%
9,26%
7
Cadel Evans
545
217
3,53%
4,21%
8
Damiano Cunego
325
145
2,10%
2,81%
9
Davide Rebellin
208
102
1,35%
1,98%
10
Levi Leipheimer
72
46
0,47%
0,89%
Stijn Devolder Belgisch renner van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie Belgisch renner van het jaar haalde Ronde van Vlaanderen winnaar Stijn Devolder het van eeuwige rivaal Philippe Gilbert en ploegmaat Tom Boonen. Niet toevallig drie renners die elk een klassieker wonnen dit seizoen. Devolder haalt zo toch nog een ereprijs binnen naar eerdere tweede plaatsen op onder andere de Kristallen Fiets, Flandrien en Sportman van het jaar.
De uitslag
1
Stijn Devolder
4282
1310
27,65%
25,37%
2
Philippe Gilbert
4139
1333
26,72%
25,82%
3
Tom Boonen
3501
1105
22,60%
21,40%
4
Greg Van Avermaet
2716
962
17,54%
18,63%
5
Jurgen Van den Broeck
851
453
5,49%
8,77%
Lars Boom Nederlands renner van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie Nederlands renner van het jaar haalde wereldkampioen veldrijden Lars Boom het van vuelta-revelatie Robert Gesink (die wel wielernieuws beloftevolle renner van het jaar is). Er was in deze categorie een duidelijke voorkeur voor de killersmentaliteit van Boom want hij haalde maar liefst 47% van de stemmen.
De uitslag
1
Lars Boom
7184
1622
47,66%
32,28%
2
Robert Gesink
2779
1013
18,43%
20,16%
3
Steven De Jongh
2375
1055
15,75%
21,00%
4
Thomas Dekker
1751
725
11,62%
14,43%
5
Niki Terpstra
986
610
6,54%
12,14%
Robert Gesink meest beloftevolle renner van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie meeste beloftevolle renner van het jaar haalde de Nederlander Robert Gesink het van generatiegenoten Gerald Ciolek en Edvald Boasson Hagen. Roman Kreuziger en Rigoberto Uran werden respectievelijk vierde en vijfde. Gesink werd in eigen land tot Nederlands renner van het jaar verkozen.
De uitslag
1
Robert Gesink
3879
1203
26,30%
24,47%
2
Gerald Ciolek
3760
1178
25,49%
23,96%
3
Edvald Boasson Hagen
3278
1010
22,22%
20,54%
4
Roman Kreuziger
3054
1086
20,70%
22,09%
5
Rigoberto Uran
780
440
5,29%
8,95%
Jan Bakelants belofte van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie beloften haalde Jan Bakelants van Beveren 2000 het overtuigend voor Thomas De Gendt en ploegmakker Stijn Joseph. Bjorn Coomans en Jerome Baugnies vervolledigen de top vijf. Ben Hermans en Romain Zingle sluiten het rijtje. Jan Bakelants maakt volgend seizoen de overstap naar Topsport Vlaanderen en won dit seizoen onder andere Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van de toekomst. Het resultaat was een klinkende overwinning in deze verkiezing. 40% van de stemmen ging naar de Olenaar.
De uitslag
1
Jan Bakelants
5923
1383
40,01
28,02
2
Thomas De Gendt
2267
883
15,31
17,89
3
Stijn Joseph
1814
706
12,25
14,31
4
Bjorn Coomans
1529
539
10,33
10,92
5
Jerome Baugnies
1411
533
9,53
10,80
6
Ben Hermans
1230
546
8,31
11,06
7
Romain Zingle
631
345
4,26
6,99
Lieselot Decroix beste Belgische renster van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie "Dame van het jaar" haalde Lieselot Decroix het voor Ilse Geldof en Grace Verbeke. Ann Van Rie en Karen Steurs vervolledigen de top vijf.
De uitslag
1
Lieselot Decroix
4455
1279
30,96
26,66
2
Ilse Geldof
3579
1139
24,87
23,74
3
Grace Verbeke
2945
965
20,46
20,12
4
Ann Van Rie
1781
697
12,38
14,53
5
Karen Steurs
1631
717
11,33
14,95
Tosh Van der Sande junior van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie juniores haalde Tosh Van der Sande het nipt voor ploegmakker Guillaume Van Keirsbulck. Beide renners komen uit voor Avia Cycling Team. Tosh Van der Sande haalde deze zomer in Kaapstad de wereldtitel op de puntenkoers en waarschijnlijk gaf dit de doorslag voor de renner van Wijnegem die volgend jaar de overstap naar de beloften maakt. Van Keirsbulck was eerstejaars junior en krijgt nog een kans om mee te dingen naar deze titel. De derde plaats was voor Nicolas Vereecken. Zijn ploegmakker, Belgisch kampioen op de weg en tegen de tijd, Arthur Vanoverberghe werd vierde. Er werd meer dan 3000 keer geldig gestemd.
De uitslag
1
Tosh Van der Sande
3250
966
20,34%
18,14%
2
Guillaume Van Keirsbulck
3147
971
19,70%
18,23%
3
Nicolas Vereecken
2669
921
16,71%
17,30%
4
Arthur Vanoverberghe
2448
792
15,32%
14,87%
5
Niels Vandyck
2029
719
12,70%
13,50%
6
Kenneth Vanbilsen
1262
474
7,90%
8,90%
7
Louis Verhelst
Jorne Carolus nieuweling van het jaar.
De voorbije maand kon je op wielernieuws.be stemmen voor de renner van het jaar verkiezing. Traditioneel maken we op Kerstavond de balans op van een maandje stemmen. In de categorie nieuwelingen haalde Jorne Carolus het nipt voor Jasper Stuyven en Matthias Raeymaekers. De strijd bij deze categorie was een van de spannendste van al. Uiteindelijk haalde winnaar Carolus van Avia slechts 5% meer stemmen dan nummer vier, Jens Vandenbogaerde. Carolus won dit seizoen 22 wedstijden waaronder enkele mooie klassiekers uit de topcompetitie.
De renners van Katjoesja reden een ritje in Rusland.
Tchmil: "We hebben overbetaalde renners"
Dinsdag werd in Moskou het wielerteam van Katjoesja voorgesteld aan de pers. Het Laatste Nieuws kon Andrei Tchmil strikken voor een interview. "Ik wil een wielerploeg bouwen waar alle jonge Russische renners van dromen."
Katjoesja heeft met geld gesmeten om de renners naar de Russische ploeg te lokken. "Natuurlijk hebben we renners die overbetaald zijn. We zullen zien of ze dat geld waard zijn", antwoordt Tchmil.
Jef Braeckevelt is een van de ploegleiders. "Hij is hard en zal discipline in de ploeg brengen. Hij zal ervoor zorgen dat er niet gesold wordt. Op de langere termijn zal er een stevige ploeg staan."
Gert Steegmans was erbij in Moskou en kon even over een besneeuwd Rode Plein lopen.
"Jammer dat we maar één dag blijven, ik had de stad graag wat beter leren kennen", zegt onze landgenoot. "Maar met Kerstmis wil iedereen naar huis."
"Het doel van het team is om in elke wedstrijd mee te spelen voor de zege. Ik wil beter doen dan in 2008. Maar we hebben ook enkele talentvolle jongeren die zich moeten kunnen ontwikkelen."
"Katjoesja wereldbekend maken"
De Italiaan Filippo Pozzato is een kopman bij Katjoesja. "Ik ben trots dat ik deel uitmaak van dit prachtige project dat belangrijk is voor de toekomst. We moeten Katjoesja wereldbekend maken."
Jeannie Longo heeft van de Franse bond een ezel aangeboden gekregen ter ere van haar lange loopbaan. Dit omdat de 55-voudige Frans kampioene uit Grenoble bekend staat als een natuurliefhebster. De 50-jarige wielrenster is nog altijd niet van plan haar wielerloopbaan te beeindigen
Een gele trui van tourwinnaar Carlos Sastre is op een veilingsite voor 15.000 euro van eigenaar veranderd. De opbrengst gaat naar de Sportstichting Victor Sastre.
Het gaat om het shirt dat de 33-jarige Spanjaard op 27 juli droeg tijdens zijn triomftocht op de Champs-Elysées in Parijs. De opbrengst gaat naar de Sportstichting Victor Sastre, gesticht en geleid door de vader van de wielrenner, die jongeren in moeilijkheden helpt.
Op 29 juli 2008 bracht Carlos Sastre een bezoek aan jonge kankerpatiënten in het Universitair Ziekenhuis van Gent. Daar overhandigde hij al eens 10.000 euro.
De fiets van Carlos Sastre (Team CSC Saxo Bank) winnaarTour de France 2008 Carlos Sastre (Team CSC Saxo Bank)
Mediagroep Corelio geeft de organisatie van de wielerwedstrijden Ronde van Vlaanderen, Omloop Het Volk en Parijs-Brussel uit handen. De Vijver, de holding die onder meer eigenaar is van het televisieproductiehuis Woestijnvis, neemt over.
"Het organiseren van wielerwedstrijden behoort niet tot de core-business van Corelio", zegt CEO Luc Missorten in De Standaard. Corelio is de uitgever van Het Nieuwsblad en De Standaard en is voor 40% aandeelhouder van De Vijver. "De Vijver onderhoudt al jaren sterke banden met de sportwereld. In hun handen bieden deze topklassiekers een grotere strategische toegevoegde waarde voor beide bedrijven.
Ook Wouter Vandenhaute, gedelegeerd bestuurder bij De Vijver, geeft toelichting in De Standaard. "De tv-programma's van Woestijnvis blijven onze referentie, en in alle nieuwe stappen, zoals het uitbrengen van onze eerste film 'Loft' en nu dit wielerverhaal, willen we dicht bij de basiswaarden van Woestijnvis blijven staan, met name het brengen van inhoud en kwaliteit."
(foto Belga)
Wouter Vandenhaute: "Tv-programma's blijven het belangrijkste voor Woestijnvis, maar we moeten ook naar de toekomst kijken."
Kona Race Light Scandium Butted frame met 6 veerweg Fox 32 Float RL 140 Shimano SLX remmen FSA XC-150 Wielen Maxxis Ignitor 2.35" Banden
Op stap met een kona, dat kan niet missen. Zeker niet als het een 2009 model is, dat een aantal wijzigingen heeft ondergaan. Wie bij de bikefinder op de Kona website de woorden all mountain, full suspsension en keeping the wheels on de ground invult komt automatisch bij de Dawg terecht. Gedurende een kleine maand hebben we deze bike aan de tand gevoeld op verschillende bikegebieden en verschillende omstandigheden (waaronder ook veel Belgische modder). Hieronder volgt een kort verslag van onze bevindingen.
De Dawg hoort thuis in het all mountain of enduro hokje, volgens de heren ontwerpers bij Kona. Met een veerweg van 140 mm aan de voorkant en een veerweg van 150 mm achteraan mag je inderdaad al spreken van een fietsje dat liever bergaf gaat dan bergop.
Kona biedt compleet gemonteerde fietsen aan, in het geval van de Dawg zijn er vier verschillende versies beschikbaar. Ze maken allen gebruik van hetzelfde frame, maar zullen anders (goedkoper of duurder) afgemonteerd zijn. De fiets die wij onder handen namen was de DLX of deluxe uitvoering, afgemonteerd met Fox veringen en voornamelijk SLX componenten.
Het frame
Het buizenwerk van de Dawg bestaat uit een Scandium legering, wat het gewicht meteen erg laag houdt voor een frame met dergelijke veerweg. Het frame is erg mooi bewerkt (vooral de zeshoekige onderbuis) en voorzien van fraaie stickers. De achterbrug draait rond een vrij massief uitziende wentelaar en biedt voldoende plaats om ook brede banden te kunnen monteren. De wentelaar bestaat uit magnesium en wordt vastgezet met aluminium schroeven. Alle draaipunten zijn voorzien van industrielagers waarbij het aanhaalmoment op de afdekkapjes staat. Kona claimt een laag gewicht gecombineerd met een erg hoge zijdelingse stijfheid voor dit frame. Als extraatje is er de mogelijkheid om het dope remsysteem eenvoudig te kunnen monteren. Hierbij wordt de remklauw achteraan zwevend opgehangen en worden de remkrachten via het frame en niet meer door de demper opgevangen.
Vering
De dawg werkt volgens het monopivot veersysteem waarbij de cirkelvormige beweging van het achterwiel via een wentelaar op de demper wordt overgebracht. Dit systeem wordt ook wel eens faux bar genoemd, omwille van de ligging van het draaipunt bij het achterwiel. Cruciaal bij het veersysteem is natuurlijk de demper, deze bepaalt immers de werking van het geheel. Een Fox RP2 demper, speciaal aangepast voor dit frame, zorgt voor de controle achteraan. De RP2 heeft twee standen, een open stand en een Pro-pedal stand. In de tweede stand gedraagt de demper zich iets stugger en wordt de pompneiging helemaal onderdrukt. Wil je een actief gedrag, dan zet je hem best op de open stand. Omdat Kona de demper heeft laten tunen (meer low-speed compression damping) heb je het gevoel dat je de pro-pedal stand eigenlijk niet hoeft te gebruiken.
Aan de voorkant zorgt een Fox 140RL van de laatste generatie voor de nodige demping. Opvallendste vernieuwing voor dit jaar is de steekas van 15 mm. Deze steekas zou de vork behoorlijk wat meer stijfheid moeten geven zonder al te veel gewicht toe te voegen. Via een snelsluiting kan je deze as snel en eenvoudig monteren en demonteren. Voor de rest doet deze vork alles wat je van een Fox verwacht. Niets op aan te merken dus.
Afmontage
Zoals eerder gezegd is de fiets afgemonteerd met Shimano SLX componteren, met uitgezondering van de XT achterderailleur. De remmen doen zonder meer goed hun werk. Helaas worden de remmen standaard geleverd met net iets te weining olie in de leidingen. Maar omdat elke fiets persoonlijk wordt nagekeken voor hij verkocht wordt, zou je hier niets van mogen merken. Stuur, stuurpen, zadelpen en klem zijn van eigen makelij en zien er bijzonder fraai uit! Als extraatje hebben ook deze componenten een aanduiding met juiste het aanhaalmoment. Voor de wielen is men gaan shoppen bij FSA, waarbij het voorwiel specifiek ontworpen is voor de 15 mm as. Rond de wielen zijn 2.35 inch brede Maxxis Ignitor banden bevestigd.
De praktijk
Genoeg over de theorie, op naar de praktijk. Een belangrijke stap, die vaak te weinig aandacht krijgt is het instellen van de voor- en achtervering. Na het instellen springen we de fiets op en rijden we weg. Meteen zit de houding al goed, niet te kort en niet te lang. Je zit redelijk rechtop hoewel er toch niet speciaal veel spacers of een hogere stuurpen zijn gebruikt. De bovenbuis komt vrij laag uit, waardoor je meteen de nodige ruimte hebt om te manoeuvreren. Het brede stuur en de korte stuurpen zorgen ervoor dat het geheel zich vlot en precies laat sturen. Op platte stukken laat de fiets zich goed vooruit trappen, je hebt niet echt het gevoel dat je met een achtervering van 150 mm op pad bent. Ook het gewicht lijk je niet echt te voelen. Het is zelfs niet nodig om de demper op Propedal stand te plaatsen, zo weinig hinder ondervind je van de demper. Wanneer je dan een eerste afdaling tegenkomt, merk je direct deze fiets zich op dit terrein als een vis in het water voelt. Alle slagen afkomstig van obstakels zoals wortels, stenen en zelfs kleine drops worden comfortabel gladgestreken. Op geen enkele moment heb je het gevoel dat de achtervering tekort komt. Zelfs op grotere obstakels, zoals hogere drops en sprongen hoef je geen schrik te hebben. Het frame heeft voldoende reserves en stevig buizenwerk om hier tegen te kunnen. Door het toch wel opvallend lage gewicht (of is het de goede dynamiek van het frame?) en de goede zithouding is het ook geen al te zware opgave om te klimmen met dit machientje. Zelfs een volledige marathon rijden is geen ondankbare opgave met deze fiets. Op singletracks zoals je die in de Ardennen vaak vindt laat de kona zich erg vlot en speels sturen, een waar plezier om mee te rijden. De Dawg is echt een fiets waarmee je meerdere richtingen mee uit kan. Ben je meer een cross couny rijder dan kan je de fiets iets meer racy maken door een langere en lage stuurpen te monteren. Wil je het speelse karakter verhogen dan kan je de standaard 80 mm stuurpen vervangen door een iets korter en hoger exemplaar.
Conclusie
Ben je op zoek naar een fiets die inzetbaar is op zowat alles dat in België te vinden is, gaande van de iets vlakkere ritten in het Limburgse land tot in de heuvels van de Ardennen. Hou je bovendien van een fiets met een speels karakter, dan is deze Kona wellicht een erg goede keuze. De Dawg onderscheidt zich van de grijze massa door het erg speelse karakter en de mooie vormgeving en weldoordachte ontwikkeling van het frame. Ben je gecharmeerd door dit alles, dan is de Dawg DLX te koop aan een adviesprijs van 2700 euro.
Design en afwerking van het frame
Efficiënte achtervering
Totaalgewicht (14.3 kg)
Inzetbaarheid
Nog geen minpunt gevonden
Voor meer informatie over Kona surf je best naar Konaworld. Meer informatie over de Dawg vind je hier .