Kona Dawg DLX 2009 |
|
Specificaties
Kona Race Light Scandium Butted frame met 6 veerweg Fox 32 Float RL 140 Shimano SLX remmen FSA XC-150 Wielen Maxxis Ignitor 2.35" Banden
Op stap met een kona, dat kan niet missen. Zeker niet als het een 2009 model is, dat een aantal wijzigingen heeft ondergaan. Wie bij de bikefinder op de Kona website de woorden all mountain, full suspsension en keeping the wheels on de ground invult komt automatisch bij de Dawg terecht. Gedurende een kleine maand hebben we deze bike aan de tand gevoeld op verschillende bikegebieden en verschillende omstandigheden (waaronder ook veel Belgische modder). Hieronder volgt een kort verslag van onze bevindingen.
De Dawg hoort thuis in het all mountain of enduro hokje, volgens de heren ontwerpers bij Kona. Met een veerweg van 140 mm aan de voorkant en een veerweg van 150 mm achteraan mag je inderdaad al spreken van een fietsje dat liever bergaf gaat dan bergop.
Kona biedt compleet gemonteerde fietsen aan, in het geval van de Dawg zijn er vier verschillende versies beschikbaar. Ze maken allen gebruik van hetzelfde frame, maar zullen anders (goedkoper of duurder) afgemonteerd zijn. De fiets die wij onder handen namen was de DLX of deluxe uitvoering, afgemonteerd met Fox veringen en voornamelijk SLX componenten.
Het frame
Het buizenwerk van de Dawg bestaat uit een Scandium legering, wat het gewicht meteen erg laag houdt voor een frame met dergelijke veerweg. Het frame is erg mooi bewerkt (vooral de zeshoekige onderbuis) en voorzien van fraaie stickers. De achterbrug draait rond een vrij massief uitziende wentelaar en biedt voldoende plaats om ook brede banden te kunnen monteren. De wentelaar bestaat uit magnesium en wordt vastgezet met aluminium schroeven. Alle draaipunten zijn voorzien van industrielagers waarbij het aanhaalmoment op de afdekkapjes staat. Kona claimt een laag gewicht gecombineerd met een erg hoge zijdelingse stijfheid voor dit frame. Als extraatje is er de mogelijkheid om het dope remsysteem eenvoudig te kunnen monteren. Hierbij wordt de remklauw achteraan zwevend opgehangen en worden de remkrachten via het frame en niet meer door de demper opgevangen.
Vering
De dawg werkt volgens het monopivot veersysteem waarbij de cirkelvormige beweging van het achterwiel via een wentelaar op de demper wordt overgebracht. Dit systeem wordt ook wel eens faux bar genoemd, omwille van de ligging van het draaipunt bij het achterwiel. Cruciaal bij het veersysteem is natuurlijk de demper, deze bepaalt immers de werking van het geheel. Een Fox RP2 demper, speciaal aangepast voor dit frame, zorgt voor de controle achteraan. De RP2 heeft twee standen, een open stand en een Pro-pedal stand. In de tweede stand gedraagt de demper zich iets stugger en wordt de pompneiging helemaal onderdrukt. Wil je een actief gedrag, dan zet je hem best op de open stand. Omdat Kona de demper heeft laten tunen (meer low-speed compression damping) heb je het gevoel dat je de pro-pedal stand eigenlijk niet hoeft te gebruiken.
Aan de voorkant zorgt een Fox 140RL van de laatste generatie voor de nodige demping. Opvallendste vernieuwing voor dit jaar is de steekas van 15 mm. Deze steekas zou de vork behoorlijk wat meer stijfheid moeten geven zonder al te veel gewicht toe te voegen. Via een snelsluiting kan je deze as snel en eenvoudig monteren en demonteren. Voor de rest doet deze vork alles wat je van een Fox verwacht. Niets op aan te merken dus.
Afmontage
Zoals eerder gezegd is de fiets afgemonteerd met Shimano SLX componteren, met uitgezondering van de XT achterderailleur. De remmen doen zonder meer goed hun werk. Helaas worden de remmen standaard geleverd met net iets te weining olie in de leidingen. Maar omdat elke fiets persoonlijk wordt nagekeken voor hij verkocht wordt, zou je hier niets van mogen merken. Stuur, stuurpen, zadelpen en klem zijn van eigen makelij en zien er bijzonder fraai uit! Als extraatje hebben ook deze componenten een aanduiding met juiste het aanhaalmoment. Voor de wielen is men gaan shoppen bij FSA, waarbij het voorwiel specifiek ontworpen is voor de 15 mm as. Rond de wielen zijn 2.35 inch brede Maxxis Ignitor banden bevestigd.
De praktijk
Genoeg over de theorie, op naar de praktijk. Een belangrijke stap, die vaak te weinig aandacht krijgt is het instellen van de voor- en achtervering. Na het instellen springen we de fiets op en rijden we weg. Meteen zit de houding al goed, niet te kort en niet te lang. Je zit redelijk rechtop hoewel er toch niet speciaal veel spacers of een hogere stuurpen zijn gebruikt. De bovenbuis komt vrij laag uit, waardoor je meteen de nodige ruimte hebt om te manoeuvreren. Het brede stuur en de korte stuurpen zorgen ervoor dat het geheel zich vlot en precies laat sturen. Op platte stukken laat de fiets zich goed vooruit trappen, je hebt niet echt het gevoel dat je met een achtervering van 150 mm op pad bent. Ook het gewicht lijk je niet echt te voelen. Het is zelfs niet nodig om de demper op Propedal stand te plaatsen, zo weinig hinder ondervind je van de demper. Wanneer je dan een eerste afdaling tegenkomt, merk je direct deze fiets zich op dit terrein als een vis in het water voelt. Alle slagen afkomstig van obstakels zoals wortels, stenen en zelfs kleine drops worden comfortabel gladgestreken. Op geen enkele moment heb je het gevoel dat de achtervering tekort komt. Zelfs op grotere obstakels, zoals hogere drops en sprongen hoef je geen schrik te hebben. Het frame heeft voldoende reserves en stevig buizenwerk om hier tegen te kunnen. Door het toch wel opvallend lage gewicht (of is het de goede dynamiek van het frame?) en de goede zithouding is het ook geen al te zware opgave om te klimmen met dit machientje. Zelfs een volledige marathon rijden is geen ondankbare opgave met deze fiets. Op singletracks zoals je die in de Ardennen vaak vindt laat de kona zich erg vlot en speels sturen, een waar plezier om mee te rijden. De Dawg is echt een fiets waarmee je meerdere richtingen mee uit kan. Ben je meer een cross couny rijder dan kan je de fiets iets meer racy maken door een langere en lage stuurpen te monteren. Wil je het speelse karakter verhogen dan kan je de standaard 80 mm stuurpen vervangen door een iets korter en hoger exemplaar.
Conclusie Ben je op zoek naar een fiets die inzetbaar is op zowat alles dat in België te vinden is, gaande van de iets vlakkere ritten in het Limburgse land tot in de heuvels van de Ardennen. Hou je bovendien van een fiets met een speels karakter, dan is deze Kona wellicht een erg goede keuze. De Dawg onderscheidt zich van de grijze massa door het erg speelse karakter en de mooie vormgeving en weldoordachte ontwikkeling van het frame. Ben je gecharmeerd door dit alles, dan is de Dawg DLX te koop aan een adviesprijs van 2700 euro.
- Design en afwerking van het frame
- Efficiënte achtervering
- Totaalgewicht (14.3 kg)
- Inzetbaarheid
- Nog geen minpunt gevonden
Voor meer informatie over Kona surf je best naar Konaworld. Meer informatie over de Dawg vind je hier .
|
|