Nieuwe Belgische topwielerploeg in de maak ? Regering zet schouders onder Belgische topwielerploeg
De nationale regering heeft plannen om een uitgesproken Belgische topploeg op poten te zetten, met Philippe Gilbert als absolute kopman. In zowel Lotto als Belgacom heeft de Belgische regering een meerderheidsparticipatie, wat de plannen vanzelfsprekende maakt. Als derde partner wordt gekeken naar Adecco, de grootste uitzendgroep van de wereld, die jaren geleden al een sponsortandem vormde met Lotto. Lotto pompt op dit moment 4,5 miljoen euro per jaar in het wielerteam. 'Het nieuwe project zou iets meer kosten', valt in regeringskringen te horen. MR-vicepremier Didier Reynders kijkt als voogdijminister naar verluidt samen met de top van de Loterij welk budget kan worden vrijgemaakt. De inspanning van Belgacom zou in dezelfde orde van grootte liggen. Omega Pharma en Quick.Step elkaar ? De hoofdrolspelers van de Belgische ploeg Omega Pharma/Lotto zitten niet langer op dezelfde golflengte. Omega Pharma ziet meer heil in een Europese koers, terwijl de Nationale Loterij eerder de Belgische kaart wil trekken. Of Omega Pharma, het bedrijf van Mark Coucke, in zee gaat met het QuickStepteam is nog onduidelijk. Beide sponsors investeren nu elk 4,5 miljoen euro. Ook Lefevere is al enkele jaren naar sponsorgeld op zoek. Bij de ploegvoorstelling in februari zei Coucke dat hij het samengaan van beide ploegen niet uitsluit. In 2003 en 2004 leidde Lefevere Quick.Step-Davitamon. Eind 2004 haalde Coucke de stekker uit die ploeg
Lefevere: "Er klopt niets van geruchten over fusie" "Quick Step heeft niks te maken met wat er op dit moment gaande is tussen Omega Pharma en Lotto. Er is pertinent niks waar van de geruchten over een mogelijke samenwerking tussen het Quick Step en het bedrijf Omega Pharma voor het volgende seizoen", laat Lefevere er geen twijfel over bestaan.
Specialized Tarmac SL 3 Expert Compact Het frame is een Fact IS 10R SL HM carbon model De voorste driehoek is uit een stuk, evenals de achtertrein, inclusief het bracket. Oversized en geovaliseerde buizen, taps toelopende balhoofdbuis, twee maten lagers. Slanke staande achtervork, iets 'bol' lopende bovenbuis, full carbon voorvork. De voorderailleur zit op een geschroefde nok. De derailleur -en achterremkabels lopen gewoon langs de framebuizen. Het SL 3 frame in een maat 56 is licht: 1050 gram, de voorvork slechts 400 gram. De belangrijkste meetwaarde is die van de torsie: 105 N/m. Wat prima is! Ook de geometrie is helemaal allround. Zithoek 73.5°, balhoofdhoek 73° , sprong 43, naloop 56 mm en een wielbasis van 988mm. De lengte van de staande en de bovenbuis staat keurig op een decal vermeld. Shimano Ultegra 6700 10-speed, compact crankstel, en heel veel Specialized onderdelen... Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, banden en speciaal voor Specialized geproduceerde Fulcrum Racing 4 wielsetje. Een 39-53 vertanding zou prettiger zijn in plaats van het gemonteerde compact exemplaar. Compleet 7,40 kilo voor een 56cm. Specialized Romin met middengleuf zadel, de 27,2 zadelpen werken duidelijk mee om de schokken van de niet altijd even gladde fietspaden op te vangen. Adviesprijs 3299, losse frameset 2299,-. Voor meer informatie www.specialized.com
Al jaren is de Leontien Ladies Ride een aantrekkelijke fietstocht voor de sportieve dames. Dit jaar breidt de wedstrijd uit met een Xtra Strong versie van 100 km. De Leontien Ladies Ride Xtra Strong start op 4 september in Maastricht. Je kan kiezen tussen 50 en 100 kilometer. Beide routes gaan door Zuid-Limburg met diverse beklimmingen waaronder de Cauberg. Starten kan vanaf 10u op het parkeerterrein van Hotel van der Valk in Maastricht. Voor 24,95 euro kan je een Xtra Strong wielershirt kopen. Bij de start krijgt elke deelneemster twee AA Drink bidons.
Neem deel aan de Leontien Ladies Ride Xtra Strong (foto Leontien.nl) Info:http://www.leontien.nl/xtrastrong/index.html
Op zondag 1 mei organiseert de Vlaamse Wielrijdersbond in samenwerking met Primo-Tvgids voor de derde maal 'De Superklassieker'. Een combinatie van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Start en inschrijvingen op de markt van Oudenaarde. Deelnemers hebben de keuze uit: Een rit vanuit Oudenaarde over enkele bekende hellingen van de Ronde (Koppenberg, Oude Kwaremont en Paterberg) om dan richting de Carrefour de l'Arbre te rijden om de finale van Parijs-Roubaix te rijden met aankomst op de piste. De afstand van deze rit is ongeveer 80 km. Een rit van 65 km met start en finish in Oudenaarde met bekende hellingen uit de Ronde. Een rit van 125 km met start en finish in Oudenaarde met bekende hellingen uit de Ronde, inclusief de Muur en de Bosberg. Een combinatie van de rit van 125 km met de rit van 80 km naar Oudenaarde Een familietocht 30 km
Hellingen:Koppenberg - Oude Kwaremont - Paterberg - Taaienberg - Steenberg - Leberg - Elverenberg - Bosberg Molenberg - Wolvenberg - Hotond - Mont-Saint-Aubert Kasseien Roubaix: Carrefour de lArbre - Gruson - Hem - Espace Charles Crupeland http://www.superklassieker.be/
Shimano vernieuwd Ultegra serie Shimano lanceert dit voorjaar twee belangrijke uitbreidingen in de Ultegra serie. Zo zal het carbon pedaal 49 gram minder wegen en is er een geheel nieuwe kleur voorzien voor de hele serie. Het carbon pedaal, de PD-6700-C behoudt al zijn functies, maar weegt slechts 265 gram per paar. Een forse reductie want het gewicht van de bestaande PD-6700 is 314 gram. Vanaf september is het pedaal leverbaar. Naast de huidige zilvere versie zal de Shimano Ultegra vanaf juni ook verkrijgbaar zijn in een geheel nieuwe kleur: glossy grey. Die kleuruitbreiding geldt voor de hele Ultegra serie, dus ook voor de pedalen en de tubeless wielen WH-6700. Het carbon pedaal van Shimano weegt nu 49 gram minder (foto Shimano)
Goomah G.731 frame De ontwikkeling van dit frame startte drie jaar geleden met de ontwikkeling van de Goomah G.729 en G.730 frames. Dit waren rijdende laboratoria die nooit commercieel beschikbaar waren maar dienden voor de ontwikkeling van de nieuwe en unieke G.731. De Goomah G.731 is ontworpen in Europa, maar fysiek geproduceerd in het land waar de meeste geschoolde arbeidskrachten beschikbaar zijn voor de productie van hoge kwaliteit, arbeidsintensieve carbonframes: Taiwan.
Goomah: (is een Italiaans dialectwoord voor vriendin of maîtresse) Techniek: Matrix surface mapping De Goomah G.731 gebruikt drie verschillende sterktes hoge modulus carbonvezels. Dit betekent dat dezelfde carbonvezel niet voor het hele frame gebruikt wordt. In plaats daarvan worden op verschillende plaatsen in het frame de meest geschikte carbonsoorten gebruikt. Hierdoor kon het G731 ontwikkelteam sterkte en stijfheid aanpassen, om onnodige microschokken te verminderen en totaal comfort na te streven. Power balance compensator De rechterkant van het frame is doelbewust stijver gemaakt dan de linkerkant. Dit compenseert de grotere torsiekrachten die rechts ontstaan wanneer via de ketting maximale kracht wordt uitgeoefend. BB30 bottom bracket Smaller, meer torsiestijfheid, lager gewicht, minder krachtverlies.
Bekabeling binnenin het frame: voor esthetische redenen en een cleane look. Twee versies: met geïntegreerde zadelpen voor een lager gewicht en een hogere stijfheid of met een klassieke losse zadelpen. Geschikt voor het Shimano DI-2 systeem. Gewicht: 947 g (maat M), +/- 7.5% tolerantie Beschikbaar vanaf September 2011 Maatvoering: S-M-L-XLFork: 1-1/8, 1-1/2, 329g. + / - 7.5% tolerance Aanbevolen verkoopprijs: 2.790 euro (frameset inclusief frame, vork, zadelklem, balhoofdstel) Voor meer informatie over ASSOS producten www.feryn.com
Carbon zadelpen ControlTech introduceert zijn nieuwste zadelpen: de WePost. Het is een carbon zadelpen met een speciaal gaatje aan de kop. Voor redenen van stabiliteit, stijfheid maar ook voor het esthetische. Diameter: 27,2; 31,6 mm Lengte: 350 mm Monocoque 3K Carbon Titanium schroeven Gewicht: ca 170gr Offset: 25 mm info: http://www.grinta.be
Race Day Kits voor MTB en wegfiets De nieuwe Race Day Kits van Genuine Innovations zijn uitgerust met de hernieuwde Air Chuck Elite-pomp. Het nieuw ontworpen X-Mount houdt alles aan de fiets bevestigd. De Race Day Road Kit bevat twee zwarte CO2-buisjes van 16 gram, terwijl de Race Day MTB Kit is uitgerust met één Big Air! Canister. De Air Chuck Elite, een metalen pomp van 17 gram uitgerust met Push-to-Inflate technologie, is in beide kits aanwezig. De pomp kan gebruikt worden met Big Air! of met CO2-vullingen van 12, 16, 20, en 25 gram. Werkt zowel op MTB- als racebanden. De nieuwe X-Mount past overal op de fiets en velcro's houden de pomp en vullingen op hun plaats.
Zorgt plaatsgebrek in de toekomst voor een nieuwe soort fietsenstalling? Het architectenbureau Manifesto Architecture uit New York gooit alvast hoge ogen met dit speciale ontwerp. Voor een designwedstrijd in Zuid-Korea diende Manifesto Architecture een wel erg bijzonder ontwerp in voor een fietsenstalling. De 'Bike Hanger' is een soort rad dat 20 tot 36 fietsen mee de lucht in kan nemen. Een stroompanne zal je niet kunnen verhinderen om je fiets terug naar beneden te halen, want de Bike Hanger wordt aangedreven door pedaalkracht. Je kan de carrousel dus alleen in beweging zetten door even van jetje te geven op de hometrainer onderaan. foto manifesto architecture
Cindy is allereerste Miss Flandrienne De kogel is door de kerk: Cindy Debue is verkozen tot Miss Flandrienne. Ze mag zich daarmee een jaar lang de leukste, sympathiekste en sportiefste fietsende dame van Vlaanderen noemen. Zes kandidates dongen mee naar het (tandwiel)kroontje en dat leverde een spannende strijd op. Cindy Debue haalde 3.550 stemmen en kwam als eerste over de meet voor Eva Bouwen (3.070) en Kirsten De Keyser (2.412). De winnares mag zich verwachten aan een exclusieve prijs. Speciaal voor deze gelegenheid liet Johan Museeuw immers een nieuwe fiets ontwerpen: de MC Donna, die uiterst geschikt is voor zowel snellopend asfalt als bonkige kasseien en nijdige hellingen. De allereerste Miss Flandrienne zal officieel gehuldigd nu zondag 1 mei op de Superklassieker. Ze zal dan ook haar nieuwe fiets in ontvangst mogen nemen uit de handen van Johan Museeuw.
Cindy Debue is de allereerste Miss Flandrienne. (foto vwb)
Woensdag 27 april Dwars door de westhoek met het Janatrans Cycling Team. Vertrek en aankomst te Ieper CCMP Kazerne, Rit die voornamelijk gereden wordt in het heuvelland. De acht dorpen die samen Heuvelland vormen De Klijte, Dranouter, Kemmel, Loker, Nieuwkerke, Westouter, Wijtschate en Wulvergem liggen in het uiterste zuidelijke puntje van West-Vlaanderen. Het typisch glooiend karakter van de streek maakt Heuvelland een plaats van intense natuurlijke schoonheid. Prachtige vergezichten, beboste hellingen, natuurreservaten en weidse landbouwgronden wisselen elkaar af. Geen wonder dat het een ware verademing is om naar hier te komen. Tot zover de toeristische info. Allezins Monteberg - Rode Berg en Kemmelberg. Stevige bries en natuurlijk meestal tegen tot zover de verademing, het was al op adem komen. Kemmelberg Tot de tweede bevoorrading een gemiddelde van 30.1 deze lag op 80 km, en een vijftal km verder ging het mis De prachtige GRINTA pijlen waren verwijderd. Via een ommetje terug naar de bevoorrading en het parcours van de 80 km. Toch een totaal van 100km. Prachtige rit, droog stevige wind open vlaktes enlekkere spaghetti bij aankomst
SRAM schakelt automatisch Binnenkort hoef je als fietser zelf niet meer te schakelen. De nieuwe SRAM Automatix schakelt vanzelf door of terug van zodra er een bepaalde snelheid is bereikt. Met de SRAM Automatix heb je dus geen schakelaar meer op je stuur staan. Het concept zit verpakt in een versnellingsnaaf van 980 gram, die wordt geleverd met terugtraprem. Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor stads-, kinder- en vouwfietsen. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur. De SRAM Automatix zal beschikbaar zijn vanaf augustus 2011. foto sram
Aspiranten 12 jaar: 20 km. Aspiranten 13 jaar: 25 km. Aspiranten 14 jaar: 35 km. Star en aankomst. Firma Gert Maes, Frankrijkstraat 3, 9140 Temse Aspiranten 12 jaar: 12:15/13:15/13:30 Aspiranten 13 jaar: 13:30/14:30/14:45 Aspiranten 14 jaar: 14:45/16:00/16:15 Firma Gert Maes, Frankrijkstraat 3, 9140 Temse Contact: Edwin De Saegher, Frans Smetstraat 3, 9140 Temse (Tel.: 0475/469936) Extra info: Aspiranten 12 jaar: 6 x 3.3 km Aspiranten 13 jaar: 7 x 3.3 km Aspiranten 14 jaar: 11 x 3.3 km Website: www.wielerbelangentemse.be
Wilier Zero 7 Wilier komt binnenkort met een nieuw topmodel: de Zero 7. Hij is uitgerust met een nieuw bottom bracket, de BB386EVO. Het nieuwe BB386evo bottom bracket van Wilier Het frame van de Zero 7 schijnt slechts 790 gram te wegen. De fiets is uitgerust met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 2 wielen. De fiets was op de Taipei Cycle Show voor het eerst te zien. Verdere specificaties en prijs nog niet bekend. info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
Maandag 25 april Paasmaandag en een oefenritje op het programma. Na een bezoek aan de "rommelmarkt" in de Hellestraat te Stekene kon de rit echt beginnen Toch nog met 12 leden voor deze 21 ste rit van het seizoen Vijf leden reden de drie dagen en hadden 300km op de teller staan Een ritje over Overslag, Moerbeke en klein Sinaai Met nog eens een omleiding te Waasmunster (jaarmarkt) richting The Ranch Dit via naast den dijk Hamme Mirabrug Totaal 85 km met een gemiddelde van 31,7 km
Geïntegreerd bottom bracketsysteem Het nieuwe geïntegreerde bottom bracketsysteem van Wilier Triestina zorgt voor een frame dat 30% stijver is. Het wijde en stijve bottom bracket BB386EVO zal gecombineerd worden met een speciale stijve crankset dat de Italiaanse firma ontwikkelde samen met FSA. Drie jaar terug had Wilier met de Cento1 BB al een frame met een 93mm wijde geïntegreerd oversize bottom bracket. Dat zorgde voor een goede stijfheid, maar was enkel compatibel met de traditionele cranksets die een 24mm-as uit staal of titanium hadden. De BB30 cranks hadden dan weer een lichter en stijvere 30mm-as, maar die hadden een smaller bottom bracket nodig waardoor de superstijfheid verdween. De BB386EVO vormt het antwoord op dat probleem. Het is een heel stijf bottom bracket van 86.5mm en 46mm opening. Een speciale crankset, ontwikkeld met FSA, heeft de as met 30mm diameter, maar is langer zodat het past in het brede bottom bracket. Lagers van polymeer zorgen ervoor dat de as exact past in het frame. Het BB386EVO-systeem zal voor het eerst toegepast worden op de volgende Wilier Triestina superfiets: Zero.7. Testen wezen al op een toename van 30% stijfheid in vergelijking met de standaard BB30-systemen. Het frame zelf weegt minder dan 800 gram.
Zondag 24 april Paaszondag en met 18 voor de Kermisrit bij de zondagrijders te Melsele Erst nog een lekke band voor Jos S. op de kasseitjes van Melsele net voor de inschrijving. Met wat assistentie van de volgwagen van WTC de 4 kronen, konden we onze rit van 80 km aanvangen Alweer een zomerse dag heerlijk fietsweer, op tijd een bevoorrading, en netjes op tijd terug in Melsele gemiddelde van de rit te Melsele 33.0 rond Het boterhammetje smaakte Weinig liefhebbers gezien het late uur ( 12h30) voor nog naar The Ranch te gaan, dat maken we morgen na de oefenrit wel goed Totaal van de rit 120 km vandaag algemeen gemiddelede 32.0 Moregn nog een oefenrit en onze driedaagse zit erop
Alain van Hoof uit Gouda stuurde zijn Rossin in voor de rubriek Jouw Fiets op de site van http://italiaanseracefietsen.wordpress.com en stelt hem uitgebreid voor. Bekendste lid van het team was Hennie Kuiper, hier te zien op een Rossin: Mijn fiets echter was van Jan Bogaert zoals de nu nog in gebruik zijnde zadelpen laat zien: