Op zondag 1 mei organiseert de Vlaamse Wielrijdersbond in samenwerking met Primo-Tvgids voor de derde maal 'De Superklassieker'. Een combinatie van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Start en inschrijvingen op de markt van Oudenaarde. Deelnemers hebben de keuze uit: Een rit vanuit Oudenaarde over enkele bekende hellingen van de Ronde (Koppenberg, Oude Kwaremont en Paterberg) om dan richting de Carrefour de l'Arbre te rijden om de finale van Parijs-Roubaix te rijden met aankomst op de piste. De afstand van deze rit is ongeveer 80 km. Een rit van 65 km met start en finish in Oudenaarde met bekende hellingen uit de Ronde. Een rit van 125 km met start en finish in Oudenaarde met bekende hellingen uit de Ronde, inclusief de Muur en de Bosberg. Een combinatie van de rit van 125 km met de rit van 80 km naar Oudenaarde Een familietocht 30 km
Hellingen:Koppenberg - Oude Kwaremont - Paterberg - Taaienberg - Steenberg - Leberg - Elverenberg - Bosberg Molenberg - Wolvenberg - Hotond - Mont-Saint-Aubert Kasseien Roubaix: Carrefour de lArbre - Gruson - Hem - Espace Charles Crupeland http://www.superklassieker.be/
Shimano vernieuwd Ultegra serie Shimano lanceert dit voorjaar twee belangrijke uitbreidingen in de Ultegra serie. Zo zal het carbon pedaal 49 gram minder wegen en is er een geheel nieuwe kleur voorzien voor de hele serie. Het carbon pedaal, de PD-6700-C behoudt al zijn functies, maar weegt slechts 265 gram per paar. Een forse reductie want het gewicht van de bestaande PD-6700 is 314 gram. Vanaf september is het pedaal leverbaar. Naast de huidige zilvere versie zal de Shimano Ultegra vanaf juni ook verkrijgbaar zijn in een geheel nieuwe kleur: glossy grey. Die kleuruitbreiding geldt voor de hele Ultegra serie, dus ook voor de pedalen en de tubeless wielen WH-6700. Het carbon pedaal van Shimano weegt nu 49 gram minder (foto Shimano)
Goomah G.731 frame De ontwikkeling van dit frame startte drie jaar geleden met de ontwikkeling van de Goomah G.729 en G.730 frames. Dit waren rijdende laboratoria die nooit commercieel beschikbaar waren maar dienden voor de ontwikkeling van de nieuwe en unieke G.731. De Goomah G.731 is ontworpen in Europa, maar fysiek geproduceerd in het land waar de meeste geschoolde arbeidskrachten beschikbaar zijn voor de productie van hoge kwaliteit, arbeidsintensieve carbonframes: Taiwan.
Goomah: (is een Italiaans dialectwoord voor vriendin of maîtresse) Techniek: Matrix surface mapping De Goomah G.731 gebruikt drie verschillende sterktes hoge modulus carbonvezels. Dit betekent dat dezelfde carbonvezel niet voor het hele frame gebruikt wordt. In plaats daarvan worden op verschillende plaatsen in het frame de meest geschikte carbonsoorten gebruikt. Hierdoor kon het G731 ontwikkelteam sterkte en stijfheid aanpassen, om onnodige microschokken te verminderen en totaal comfort na te streven. Power balance compensator De rechterkant van het frame is doelbewust stijver gemaakt dan de linkerkant. Dit compenseert de grotere torsiekrachten die rechts ontstaan wanneer via de ketting maximale kracht wordt uitgeoefend. BB30 bottom bracket Smaller, meer torsiestijfheid, lager gewicht, minder krachtverlies.
Bekabeling binnenin het frame: voor esthetische redenen en een cleane look. Twee versies: met geïntegreerde zadelpen voor een lager gewicht en een hogere stijfheid of met een klassieke losse zadelpen. Geschikt voor het Shimano DI-2 systeem. Gewicht: 947 g (maat M), +/- 7.5% tolerantie Beschikbaar vanaf September 2011 Maatvoering: S-M-L-XLFork: 1-1/8, 1-1/2, 329g. + / - 7.5% tolerance Aanbevolen verkoopprijs: 2.790 euro (frameset inclusief frame, vork, zadelklem, balhoofdstel) Voor meer informatie over ASSOS producten www.feryn.com
Carbon zadelpen ControlTech introduceert zijn nieuwste zadelpen: de WePost. Het is een carbon zadelpen met een speciaal gaatje aan de kop. Voor redenen van stabiliteit, stijfheid maar ook voor het esthetische. Diameter: 27,2; 31,6 mm Lengte: 350 mm Monocoque 3K Carbon Titanium schroeven Gewicht: ca 170gr Offset: 25 mm info: http://www.grinta.be
Race Day Kits voor MTB en wegfiets De nieuwe Race Day Kits van Genuine Innovations zijn uitgerust met de hernieuwde Air Chuck Elite-pomp. Het nieuw ontworpen X-Mount houdt alles aan de fiets bevestigd. De Race Day Road Kit bevat twee zwarte CO2-buisjes van 16 gram, terwijl de Race Day MTB Kit is uitgerust met één Big Air! Canister. De Air Chuck Elite, een metalen pomp van 17 gram uitgerust met Push-to-Inflate technologie, is in beide kits aanwezig. De pomp kan gebruikt worden met Big Air! of met CO2-vullingen van 12, 16, 20, en 25 gram. Werkt zowel op MTB- als racebanden. De nieuwe X-Mount past overal op de fiets en velcro's houden de pomp en vullingen op hun plaats.
Zorgt plaatsgebrek in de toekomst voor een nieuwe soort fietsenstalling? Het architectenbureau Manifesto Architecture uit New York gooit alvast hoge ogen met dit speciale ontwerp. Voor een designwedstrijd in Zuid-Korea diende Manifesto Architecture een wel erg bijzonder ontwerp in voor een fietsenstalling. De 'Bike Hanger' is een soort rad dat 20 tot 36 fietsen mee de lucht in kan nemen. Een stroompanne zal je niet kunnen verhinderen om je fiets terug naar beneden te halen, want de Bike Hanger wordt aangedreven door pedaalkracht. Je kan de carrousel dus alleen in beweging zetten door even van jetje te geven op de hometrainer onderaan. foto manifesto architecture
Cindy is allereerste Miss Flandrienne De kogel is door de kerk: Cindy Debue is verkozen tot Miss Flandrienne. Ze mag zich daarmee een jaar lang de leukste, sympathiekste en sportiefste fietsende dame van Vlaanderen noemen. Zes kandidates dongen mee naar het (tandwiel)kroontje en dat leverde een spannende strijd op. Cindy Debue haalde 3.550 stemmen en kwam als eerste over de meet voor Eva Bouwen (3.070) en Kirsten De Keyser (2.412). De winnares mag zich verwachten aan een exclusieve prijs. Speciaal voor deze gelegenheid liet Johan Museeuw immers een nieuwe fiets ontwerpen: de MC Donna, die uiterst geschikt is voor zowel snellopend asfalt als bonkige kasseien en nijdige hellingen. De allereerste Miss Flandrienne zal officieel gehuldigd nu zondag 1 mei op de Superklassieker. Ze zal dan ook haar nieuwe fiets in ontvangst mogen nemen uit de handen van Johan Museeuw.
Cindy Debue is de allereerste Miss Flandrienne. (foto vwb)
Woensdag 27 april Dwars door de westhoek met het Janatrans Cycling Team. Vertrek en aankomst te Ieper CCMP Kazerne, Rit die voornamelijk gereden wordt in het heuvelland. De acht dorpen die samen Heuvelland vormen De Klijte, Dranouter, Kemmel, Loker, Nieuwkerke, Westouter, Wijtschate en Wulvergem liggen in het uiterste zuidelijke puntje van West-Vlaanderen. Het typisch glooiend karakter van de streek maakt Heuvelland een plaats van intense natuurlijke schoonheid. Prachtige vergezichten, beboste hellingen, natuurreservaten en weidse landbouwgronden wisselen elkaar af. Geen wonder dat het een ware verademing is om naar hier te komen. Tot zover de toeristische info. Allezins Monteberg - Rode Berg en Kemmelberg. Stevige bries en natuurlijk meestal tegen tot zover de verademing, het was al op adem komen. Kemmelberg Tot de tweede bevoorrading een gemiddelde van 30.1 deze lag op 80 km, en een vijftal km verder ging het mis De prachtige GRINTA pijlen waren verwijderd. Via een ommetje terug naar de bevoorrading en het parcours van de 80 km. Toch een totaal van 100km. Prachtige rit, droog stevige wind open vlaktes enlekkere spaghetti bij aankomst
SRAM schakelt automatisch Binnenkort hoef je als fietser zelf niet meer te schakelen. De nieuwe SRAM Automatix schakelt vanzelf door of terug van zodra er een bepaalde snelheid is bereikt. Met de SRAM Automatix heb je dus geen schakelaar meer op je stuur staan. Het concept zit verpakt in een versnellingsnaaf van 980 gram, die wordt geleverd met terugtraprem. Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor stads-, kinder- en vouwfietsen. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur. De SRAM Automatix zal beschikbaar zijn vanaf augustus 2011. foto sram
Aspiranten 12 jaar: 20 km. Aspiranten 13 jaar: 25 km. Aspiranten 14 jaar: 35 km. Star en aankomst. Firma Gert Maes, Frankrijkstraat 3, 9140 Temse Aspiranten 12 jaar: 12:15/13:15/13:30 Aspiranten 13 jaar: 13:30/14:30/14:45 Aspiranten 14 jaar: 14:45/16:00/16:15 Firma Gert Maes, Frankrijkstraat 3, 9140 Temse Contact: Edwin De Saegher, Frans Smetstraat 3, 9140 Temse (Tel.: 0475/469936) Extra info: Aspiranten 12 jaar: 6 x 3.3 km Aspiranten 13 jaar: 7 x 3.3 km Aspiranten 14 jaar: 11 x 3.3 km Website: www.wielerbelangentemse.be
Wilier Zero 7 Wilier komt binnenkort met een nieuw topmodel: de Zero 7. Hij is uitgerust met een nieuw bottom bracket, de BB386EVO. Het nieuwe BB386evo bottom bracket van Wilier Het frame van de Zero 7 schijnt slechts 790 gram te wegen. De fiets is uitgerust met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 2 wielen. De fiets was op de Taipei Cycle Show voor het eerst te zien. Verdere specificaties en prijs nog niet bekend. info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
Maandag 25 april Paasmaandag en een oefenritje op het programma. Na een bezoek aan de "rommelmarkt" in de Hellestraat te Stekene kon de rit echt beginnen Toch nog met 12 leden voor deze 21 ste rit van het seizoen Vijf leden reden de drie dagen en hadden 300km op de teller staan Een ritje over Overslag, Moerbeke en klein Sinaai Met nog eens een omleiding te Waasmunster (jaarmarkt) richting The Ranch Dit via naast den dijk Hamme Mirabrug Totaal 85 km met een gemiddelde van 31,7 km
Geïntegreerd bottom bracketsysteem Het nieuwe geïntegreerde bottom bracketsysteem van Wilier Triestina zorgt voor een frame dat 30% stijver is. Het wijde en stijve bottom bracket BB386EVO zal gecombineerd worden met een speciale stijve crankset dat de Italiaanse firma ontwikkelde samen met FSA. Drie jaar terug had Wilier met de Cento1 BB al een frame met een 93mm wijde geïntegreerd oversize bottom bracket. Dat zorgde voor een goede stijfheid, maar was enkel compatibel met de traditionele cranksets die een 24mm-as uit staal of titanium hadden. De BB30 cranks hadden dan weer een lichter en stijvere 30mm-as, maar die hadden een smaller bottom bracket nodig waardoor de superstijfheid verdween. De BB386EVO vormt het antwoord op dat probleem. Het is een heel stijf bottom bracket van 86.5mm en 46mm opening. Een speciale crankset, ontwikkeld met FSA, heeft de as met 30mm diameter, maar is langer zodat het past in het brede bottom bracket. Lagers van polymeer zorgen ervoor dat de as exact past in het frame. Het BB386EVO-systeem zal voor het eerst toegepast worden op de volgende Wilier Triestina superfiets: Zero.7. Testen wezen al op een toename van 30% stijfheid in vergelijking met de standaard BB30-systemen. Het frame zelf weegt minder dan 800 gram.
Zondag 24 april Paaszondag en met 18 voor de Kermisrit bij de zondagrijders te Melsele Erst nog een lekke band voor Jos S. op de kasseitjes van Melsele net voor de inschrijving. Met wat assistentie van de volgwagen van WTC de 4 kronen, konden we onze rit van 80 km aanvangen Alweer een zomerse dag heerlijk fietsweer, op tijd een bevoorrading, en netjes op tijd terug in Melsele gemiddelde van de rit te Melsele 33.0 rond Het boterhammetje smaakte Weinig liefhebbers gezien het late uur ( 12h30) voor nog naar The Ranch te gaan, dat maken we morgen na de oefenrit wel goed Totaal van de rit 120 km vandaag algemeen gemiddelede 32.0 Moregn nog een oefenrit en onze driedaagse zit erop
Alain van Hoof uit Gouda stuurde zijn Rossin in voor de rubriek Jouw Fiets op de site van http://italiaanseracefietsen.wordpress.com en stelt hem uitgebreid voor. Bekendste lid van het team was Hennie Kuiper, hier te zien op een Rossin: Mijn fiets echter was van Jan Bogaert zoals de nu nog in gebruik zijnde zadelpen laat zien:
Zaterdag 23 april Rit te Sombeke bij onze "collega's" Van Forza Elversele For Live. Rit in het kader voor De 1000km Kom op tegen kanker waar wij zelf als club ook al deelnemer van zijn Met 15 aan de start om 13h00 via een ommetje naar Sombeke "de moezen" Achteraf nog 3 achterkomers die om 14h00 vertrokken (Willliam, Dirk & Pascal) Wat ons totaal op 17 brengt Thierry was net op tijd om met ons te vertrekken maar wel met "verkeerde helm" Dit leverd hem een strafpunt op voor vandaag, en dus maar één bonuspunt vandaag Voor de rest een warme rit geen goesting om te rijden na de lekke band van Patrick P. te Waasmunster Snelspanner kwijt in het hoge gras Een leeg bommetje voor de band op te blazen Tekenen aan de wand dat het voor vandaag niks werdt Iedereen ons voorbij, nog enkele leden die de sprong waagden maar voor de rest een rit zonder geschiedenis Spaarde iedereen zich voor de driedaagse Neen dus want enkele leden haken al af voor morgen te Melsele Toch een rit van 90 km met een gemiddelde van30,6 gemiddeld Dat viel dan toch nog mee vandaag Vandaag allezins; Lekke band, wachten op koers, traktoren, trein, om water gaan voor een lid.... Zal iedereen wel mogen doen Een gratis Grimbergen maakt veel goed en natuurlijk het heerlijke zomerweer
Gekleurde kabelsets van Prorace Steeds meer mensen willen geen standaardfiets meer van dertien in een dozijn. Prorace speelde daar al eerder op in met gepersonaliseerde frames en wielen. Nu zijn er ook een reeks universele kabelsets in uiteenlopende kleuren. Alle kabelsets kunnen gebruikt worden voor de grote 3: Shimano, Sram of Campagnolo. De voorgerekte roestvrij stalen kabels zijn thermogebonden voor precies schakelen en remmen. Ook de compressieloze kabelbehuizing draagt bij aan maximale precisie en accuraatheid. De kabels zijn zelfsmerend en waterdicht. Ze zijn flexibel in de zijrichting, maar behouden hun stijfheid in de langsrichting voor een verbeterde werking. Ook de bijpassende accessoires zoals kabeleinden worden in dezelfde kleur meegeleverd. Deze kabels zijn verkrijgbaar in meer dan 15 verschillende kleuren, van klassiek wit, grijs en zwart tot meer opvallende kleuren als goud, zilver, rood, blauw, geel, groen, paars of oranje. Een set kabels moet 19 euro gaan kosten info: http://www.grinta.be/
Eigenschappen
Hoogwaardige kabel-systeem
Geschikt voor Race en MTB
Compatibel met Shimano, SRAM en Campagnolo
Lage wrijving bekabeling voor maximale nauwkeurigheid
Kompressievrije behuizing voor maximale nauwkeurigheid
Mille overschoenen Assos heeft de shoeCover Mille uitgebracht. Het ontwerp van deze overschoen bevat de bekende ASSOS blokstrepen zodat de overschoen past bij de rest van je Mille kledij. De shoeCover Mille is bedoeld voor gebruik in de zomer. Hij beschermt je schoenen en biedt lichte temperatuursbescherming. De Mille overschoenen zijn gemaakt uit materiaal dat bestand is tegen schuren en hebben een dubbele boord. Kortom: ze zien er goed uit en zijn ontworpen om lang mee te gaan. De schoenbeschermers zijn beschikbaar in wit of zwart en maten: I-II. De prijs van de shoeCover Mille bedraagt 23 euro
Competentiecentrum Steunmaterieel en Producten Kwartier Eerste Wachtmeester Lemahieu Albert Kemmelseweg 5 8900 Ieper Fietstocht Dwars door de Westhoek Woensdag 27 april Afstand: 45, 80 - 120 km Vrije start: 08h30 - 10h00 Heuvelachtig parcours langs vele militaire kerkhoven en sites uit WOI Adres CCMP Kazerne Ieper Afpijling vanaf A19 afrit 4 Inschrijving 4 Bij aankomst spaghetti te verkrijgen (4) , te betalen bij inschrijving. info + voorinschrijving Carl DELEU 057/227775 e-mail: carl.deleu@mil.be FAX 057/227799