Onderteken het 'Ik fiets proper'-charter Fiets jij ook proper? Dat betekent zonder doping, milieuvriendelijk en hoffelijk/volgens de (verkeers)regels? Onderteken dan (als individu of in naam van je wieler/fietsclub) het charter van de Grinta!-campagne Ik fiets proper op http://www.ikfietsproper.be/onderteken-hier-het-ik-fiets-proper-charter. Je krijgt een bevestigingsmail die zorgt dat je recht hebt op het rode polsbandje van de Ik fiets proper-campagne. Druk die mail af, kom er vanaf mei mee naar de Grinta!-promostands op de diverse fietsevents waar we aanwezig zijn en ontvang er gratis het rode polsbandje. info: http://www.grinta.be
Wereldrecord voor Tune Tune vestigt een wereldrecord met de lichtste mountainbike snelspanners. De U20 MTB weegt amper 22 gram. De U20 kent u misschien al als snelspanner voor de racefiets. Nu is deze dus ook verkrijgbaar voor de mountainbike. De as is gemaakt uit carbon, wat het lichte gewicht verklaart. Aan de twee uiteinden van de snelspanner is een titanium buisje op de as gelijmd. Omdat het gelijmde oppervlak twee maal zo groot is als nodig, is een hoge veiligheid gegarandeerd. De Tune U20 MTB klokt af op 22 gram per paar De Tune U20 MTB (foto Tune)
Scicon sponsort ProTour teams Het Italiaanse Scicon is toonaangevend in transportoplossingen en -accessoires voor fietsers. In 2011 ondersteunt het bedrijf heel wat topteams met onder andere fietskoffers. Scicon is al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in tassen voor fietsers, gaande van fietstassen, fietskoffers en zadeltasjes tot rugzakken en draagtassen. Dit jaar zal de firma enkele absolute topteams voorzien van zijn producten. Leopard-Trek, Liquigas, Astana, Saxobank, Cofidis plus de Italiaanse federatie zetten hun fietsen met een veilig gevoel op het vliegtuig in Scicon fietskoffers en tassen. Cancellara, Schleck, Basso, Nibali, Kreuziger en Vinokourov zijn maar enkele van de grote namen die je op een vliegveld kunt tegenkomen terwijl ze een Aerotech Evolution voor zich uit rollen.
Speciaal voor de gelegenheid brengt Scicon daarnaast Team Replica modellen van enkele van zijn zadeltasjes op de markt met daarop de logo's van de diverse profteams. Op de onlangs helemaal vernieuwde website www.sciconbags.com kun je de tasjes bewonderen (onder Products/Saddle Bags/Team Replica) en ook al aanschaffen.
Elite Paron bidonhouder De Paron is een sierraad voor je racefiets. Met de Paron bidonhouder is het Italiaanse Elite er in geslaagd om ultiem design te koppelen aan effectief gebruiksgemak. De houder is gemaakt van carbon, wat resulteert in een gewicht van maar 30 gram. De bidonhouder is flexibel en is daardoor geschikt voor de meeste bidons. De geometrie zorgt ervoor dat de bidon stevig vastzit maar er ook makkelijk uit te halen is. Adviesverkoopprijs bedraagt 59,95 euro. Meer info via www.shimano-benelux.com. info : - http://www.grinta.be
VISCONTI BATTE IL PRIMO COLPO, SUO IL GP INSUBRICA Prima vittoria del tricolore Visconti: Oggi sentivo di poter far bene. E ora punto all'Eroica, primo mio obiettivo di stagione.
De Nieuwpoortse Wielerweek, van 4 tot en met 13 maart 2011 Wordt georganiseerd naar aanleiding van de derde rit van de 3-daagse van West-Vlaanderen - Johan Museeuw Classic op zondag 6 maart. Het programma heeft zoveel verscheidenheid, dat leek, amateur of prof zijn goesting naar koers zal kunnen stillen. Zondag 6 maart 2011 - 12 u. Start laatste rit van de 3-daagse van West-Vlaanderen - Johan Museeuw Classic Start van de rit Nieuwpoort - Ichtegem. Startplaats, podium en rennerspark: Kaaiplein. Parcours op Nieuwpoorts grondgebied: Vismijn, Kaai, Albert-I laan (N34) richting Nieuwpoort-Bad, rondpunt Hendrikaplein linksaf - Albert I-laan, aan de lichten linksaf Kinderlaan OFFICIELE START op de Kinderlaan ter hoogte van de Louisweg. Aan lichten, linksaf Victorlaan - tot einde. Rechtsaf Albert-I laan, Kaai, Rondpunt rechtsaf richting Brugge, linksaf Sluizen, rechtsaf Brugse Steenweg (N367), Sint Joris, Uniebrug over de Ijzer.
Team Sky heeft mooiste wielershirt Team Sky heeft niet alleen een super succesvol koersweekend achter de rug (met twee podiumplaatsen in de Omloop Het Nieuwsblad en winst in Kuurne-Brussel-Kuurne), het truitje van het team werd tijdens 'De Zoveelste Nacht der Flandriens' verkozen tot het allermooiste uit het peloton. De Zoveelste Nacht der Flandriens in het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde. Directeur Rik Vanwalleghem en zijn team brachten een gevarieerde, grappige en gesmaakte show. En, in navolging van de truitjesshow van 2010, kon het publiek opnieuw stemmen op de mooiste wielershirts van het peloton. Het verdicht: Team Sky (van onder andere de Spaanse flandrien Juan Antonio Flecha) heeft blijkbaar het mooiste shirt, Landbouwkrediet het lelijkste. info:http://www.grinta.be
Zondag 27 februari Met 17 voor de eerste echte openingsrit Droog, een stevig windje eens op het kantje rijden, wat moetje meer hebben Geen lekke banden 77 km een gemiddelde van 31,5 ! We zitten dus volop in de opbouw geen gezaaaaag iedereeen mee Hopelijk blijven ze komen, de lijnen zijn uitgezet Eén kopman blijft de rest is vervangbaar zeker tegen wind
Zatedag 26 febrrr!!!uari Ons 1ste clubrit was er al 1tje om te noeteren Regen en wind ontbraken niet maar met als hoogte punt 3 lekkebanden Toch waren we met 12 om deze barre omstandigheden te trotseren. Moe en voldaan en uitkijken naar het volgende (verslag WTC de 4 Kronen)
Bidon met energiegel Maxim heeft met de Gel + Water Bottle een bidon die zowel water als Maxim Energy Gel kan bevatten. Zo kan met één hand het vochtgehalte en het energiepeil terug aangevuld worden. Het unieke van de Maxim Gel + Water Bottle is dat het, zoals de naam al voorspelt, energiegel en water bevat. Met het mondstukje van de bidon omhoog kan er water genuttigd worden. Wanneer het mondstukje omlaag is, kan de fietser de energiegel tot zich nemen. Dankzij water- en energiegeltoevoer met één handeling wordt tijd en energie gespaard. Adviesprijs van de Gel + Water Bottle is 18,95 euro.
Zaterdag 26 Februari Eerste rit van het seizoen 2011 en wat opener Meteen en Semi-klassieker van de VWB "Brussel-Opwijk" Met zes moedigen voor de rit van 90 km. Op papier stonden 12 hellingen Meteen na de start de Van Dorekensberg gevolgd door de Heidebosstraat en de Aalsterse dreef. In Essene kregen we de Eksterenberg en richting Ternat de Kruisstraat in Wambeek de Schapenbaan. Met nog 8 km voor de eerste bevoorrading lek voor Karl V.O. Nog voor de eerste bevoorrading een helling de Kouterstraat. Controle en bevoorrading aan Cafe De Rustbank Hier werdt meteen duidelijk wie kopwerk gedaan had en in de wielen gezten had Tot nu toe redelijk droog maar verschrikkelijk vuile wegen en baantjes Het tweede deel begon direkt met de Ijsberg de Moret en de Notstraat naar de Putberg De eerste sporen van wie niet in conditie was kwam nu reeds boven Op de kasseistrook vlogen de drinkbussen en de bussen met matriaal uit de houders Een tweede controle aan de Opwijkse stoffen voor de "Finale" kon beginnen In Merchtem nog de Koereit, licht uit en Asse nog de Tuinwijk als laatste helling Hier nu toch een eerste regenbui. Juist op tijd terug voor de regen volop begon neer te drassen Alles toch terug samen in de finale en richtin finish Een verdiende en nodige douche! Veel kuiswerk Een gemiddelde van 28,8
Win een fietstocht met Eddy Merckx Aan de vooravond van de start van het Belgische wielerseizoen lanceerden Tom Boonen en Eddy Merckx de campagne 'Ride with Eddy'. Via de gelijknamige website kan je meedoen aan een quiz waarbij 20.000 euro aan prijzen te winnen zijn. Hoofdprijs is een fietstocht met 'De Kannibaal' tijdens de cyclosportieve toertocht Eddy Merckx Classic in het Oostenrijkse Salzburgerland op 4 september. Dat kan de winnaar op een exclusieve EMX-5 Quick Step teamfiets (ter waarde van 7.795 euro) die hij/zij achteraf ook mee naar huis mag nemen. Maar er zijn nog tal van andere spullen te winnen: alle sponsors van Quick Step vullen mee de prijzenpot, van Campagnolo, over Tacx tot BBB Parts en Vittoria. Wat moet je doen? Registreer je op www.ridewitheddy.com, doe mee aan de quiz en misschien val jij wel in de prijzen. Bij elke registratie steun je meteen ook het goede doel dat Eddy Merckx deze keer steunt, namelijk de researchafdeling Kindercardiologie van het UZ Leuven info;http://www.grinta.be
Zipp Firecrest maakt indruk Net voor de start van de Giro d'Italia vorig jaar in Amsterdam presenteerde high-end wielenbouwer Zipp al zijn nieuwe Firecrest-velgen.
Op het Sram-Zipp perskamp dat deze week op Mallorca werd gehouden waren er volop wielen te testen. De aandacht ging natuurlijk vooral uit naar de nieuwe 404- en 808-carbon draadwielen met het zogenaamde Firecrest-aeroprofiel. Een firecrest is in het Nederlands een vuurgoudhaantje, een piepklein vogeltje. Het beweegt zich zeer efficiënt voort, en Zipp koos het daarom als projectnaam voor de nieuwe aerovorm. En hield het vervolgens ook aan als productnaam.
Bij de Firecrest keken de ingenieurs van Zipp niet alleen naar de leading edge van een velg (de voorste helft van de velg als je een wiel van de zijkant bekijkt) maar ook naar de second leading edge (het achterste deel van de velg). Door de toroidal dwarsdoorsnede van de velg (bovenaan breder en naar onderen toe nog breder uitbollend) blijven luchtstromen veel beter aanliggen, waardoor aanzienlijk minder turbulentie resulteert. Een bijkomend effect dat men ontdekte tijdens de ontwikkeling is dat de resultante van de windkrachten op een hoge velg zich situeert in een zogenaamd 'center of air pressure'. Dat punt ligt bij de 404 Firecrest ongeveer gelijk met de as van het wiel, en bij de 808 iets achter de as. Hierdoor treedt volgens Zipp een zelfcorrigerend effect op voor de zijdelingse krachten die wind uitoefent op de wielen.
In theorie allemaal mooi uit te beelden en geloofwaardig te maken, maar is de praktijk ook zo rooskleurig?
Bij de 404's is dat zonder twijfel het geval. De hoge (58 mm) maar niet extreem hoge velgen laten zich prima sturen onder alle omstandigheden. Bergop zijn ze fenomenaal stijf, bergaf zijn ze supersnel door hun aerovorm. De sterke zeewind zorgde niet voor een rukkend stuur en de brede draadbanden geven veel vertrouwen met betrekking tot de sterkte. Middels beelden van een highspeed-videocamera werd duidelijk dat de velgen behoorlijk 'elastisch' zijn en zware klappen moeiteloos weerstaan. Totaal Parijs-Roubaix-proof, deze wielen.
Bij de 808 draadwielen kostte het aanmerkelijk meer moeite om rechtuit te blijven rijden: met kleine hapjes was voortdurend corrigeren voor de wind nodig (op stukken waar de wind vrij spel had). Wel zijn de 808's (81 mm hoog) voelbaar sneller dan de 404's, wat goed te merken was in een lange afdaling.
Met de CO2GO+ Hybride pomp ben je na lekrijden snel weer onderweg. En je weet zeker dat je de rit met de juiste druk kunt voltooien. Met de superkleine PRO CO2GO+ pomp je de band eerst met de hand op totdat je zeker weet dat hij perfect op de velg aansluit. Daarna vul je de band met behulp van het CO2 patroon tot de gewenste spanning. De pomp is van een stijf CNC 6061 aluminium gemaakt en voorzien van een innovatieve magnetische sluitsysteem. De hybride pomp is verkrijgbaar in SB black met fraaie cyaan blauwe accenten en wordt geleverd met een 16 grams CO2 patroon voorzien van schroefdraad en een handige frameklem met klittenband. Adviesverkoopprijs bedraagt 49,95 euro. Meer info via www.shimano-benelux.com. info: http://www.grinta.be