VISCONTI BATTE IL PRIMO COLPO, SUO IL GP INSUBRICA Prima vittoria del tricolore Visconti: Oggi sentivo di poter far bene. E ora punto all'Eroica, primo mio obiettivo di stagione.
De Nieuwpoortse Wielerweek, van 4 tot en met 13 maart 2011 Wordt georganiseerd naar aanleiding van de derde rit van de 3-daagse van West-Vlaanderen - Johan Museeuw Classic op zondag 6 maart. Het programma heeft zoveel verscheidenheid, dat leek, amateur of prof zijn goesting naar koers zal kunnen stillen. Zondag 6 maart 2011 - 12 u. Start laatste rit van de 3-daagse van West-Vlaanderen - Johan Museeuw Classic Start van de rit Nieuwpoort - Ichtegem. Startplaats, podium en rennerspark: Kaaiplein. Parcours op Nieuwpoorts grondgebied: Vismijn, Kaai, Albert-I laan (N34) richting Nieuwpoort-Bad, rondpunt Hendrikaplein linksaf - Albert I-laan, aan de lichten linksaf Kinderlaan OFFICIELE START op de Kinderlaan ter hoogte van de Louisweg. Aan lichten, linksaf Victorlaan - tot einde. Rechtsaf Albert-I laan, Kaai, Rondpunt rechtsaf richting Brugge, linksaf Sluizen, rechtsaf Brugse Steenweg (N367), Sint Joris, Uniebrug over de Ijzer.
Team Sky heeft mooiste wielershirt Team Sky heeft niet alleen een super succesvol koersweekend achter de rug (met twee podiumplaatsen in de Omloop Het Nieuwsblad en winst in Kuurne-Brussel-Kuurne), het truitje van het team werd tijdens 'De Zoveelste Nacht der Flandriens' verkozen tot het allermooiste uit het peloton. De Zoveelste Nacht der Flandriens in het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde. Directeur Rik Vanwalleghem en zijn team brachten een gevarieerde, grappige en gesmaakte show. En, in navolging van de truitjesshow van 2010, kon het publiek opnieuw stemmen op de mooiste wielershirts van het peloton. Het verdicht: Team Sky (van onder andere de Spaanse flandrien Juan Antonio Flecha) heeft blijkbaar het mooiste shirt, Landbouwkrediet het lelijkste. info:http://www.grinta.be
Zondag 27 februari Met 17 voor de eerste echte openingsrit Droog, een stevig windje eens op het kantje rijden, wat moetje meer hebben Geen lekke banden 77 km een gemiddelde van 31,5 ! We zitten dus volop in de opbouw geen gezaaaaag iedereeen mee Hopelijk blijven ze komen, de lijnen zijn uitgezet Eén kopman blijft de rest is vervangbaar zeker tegen wind
Zatedag 26 febrrr!!!uari Ons 1ste clubrit was er al 1tje om te noeteren Regen en wind ontbraken niet maar met als hoogte punt 3 lekkebanden Toch waren we met 12 om deze barre omstandigheden te trotseren. Moe en voldaan en uitkijken naar het volgende (verslag WTC de 4 Kronen)
Bidon met energiegel Maxim heeft met de Gel + Water Bottle een bidon die zowel water als Maxim Energy Gel kan bevatten. Zo kan met één hand het vochtgehalte en het energiepeil terug aangevuld worden. Het unieke van de Maxim Gel + Water Bottle is dat het, zoals de naam al voorspelt, energiegel en water bevat. Met het mondstukje van de bidon omhoog kan er water genuttigd worden. Wanneer het mondstukje omlaag is, kan de fietser de energiegel tot zich nemen. Dankzij water- en energiegeltoevoer met één handeling wordt tijd en energie gespaard. Adviesprijs van de Gel + Water Bottle is 18,95 euro.
Zaterdag 26 Februari Eerste rit van het seizoen 2011 en wat opener Meteen en Semi-klassieker van de VWB "Brussel-Opwijk" Met zes moedigen voor de rit van 90 km. Op papier stonden 12 hellingen Meteen na de start de Van Dorekensberg gevolgd door de Heidebosstraat en de Aalsterse dreef. In Essene kregen we de Eksterenberg en richting Ternat de Kruisstraat in Wambeek de Schapenbaan. Met nog 8 km voor de eerste bevoorrading lek voor Karl V.O. Nog voor de eerste bevoorrading een helling de Kouterstraat. Controle en bevoorrading aan Cafe De Rustbank Hier werdt meteen duidelijk wie kopwerk gedaan had en in de wielen gezten had Tot nu toe redelijk droog maar verschrikkelijk vuile wegen en baantjes Het tweede deel begon direkt met de Ijsberg de Moret en de Notstraat naar de Putberg De eerste sporen van wie niet in conditie was kwam nu reeds boven Op de kasseistrook vlogen de drinkbussen en de bussen met matriaal uit de houders Een tweede controle aan de Opwijkse stoffen voor de "Finale" kon beginnen In Merchtem nog de Koereit, licht uit en Asse nog de Tuinwijk als laatste helling Hier nu toch een eerste regenbui. Juist op tijd terug voor de regen volop begon neer te drassen Alles toch terug samen in de finale en richtin finish Een verdiende en nodige douche! Veel kuiswerk Een gemiddelde van 28,8
Win een fietstocht met Eddy Merckx Aan de vooravond van de start van het Belgische wielerseizoen lanceerden Tom Boonen en Eddy Merckx de campagne 'Ride with Eddy'. Via de gelijknamige website kan je meedoen aan een quiz waarbij 20.000 euro aan prijzen te winnen zijn. Hoofdprijs is een fietstocht met 'De Kannibaal' tijdens de cyclosportieve toertocht Eddy Merckx Classic in het Oostenrijkse Salzburgerland op 4 september. Dat kan de winnaar op een exclusieve EMX-5 Quick Step teamfiets (ter waarde van 7.795 euro) die hij/zij achteraf ook mee naar huis mag nemen. Maar er zijn nog tal van andere spullen te winnen: alle sponsors van Quick Step vullen mee de prijzenpot, van Campagnolo, over Tacx tot BBB Parts en Vittoria. Wat moet je doen? Registreer je op www.ridewitheddy.com, doe mee aan de quiz en misschien val jij wel in de prijzen. Bij elke registratie steun je meteen ook het goede doel dat Eddy Merckx deze keer steunt, namelijk de researchafdeling Kindercardiologie van het UZ Leuven info;http://www.grinta.be
Zipp Firecrest maakt indruk Net voor de start van de Giro d'Italia vorig jaar in Amsterdam presenteerde high-end wielenbouwer Zipp al zijn nieuwe Firecrest-velgen.
Op het Sram-Zipp perskamp dat deze week op Mallorca werd gehouden waren er volop wielen te testen. De aandacht ging natuurlijk vooral uit naar de nieuwe 404- en 808-carbon draadwielen met het zogenaamde Firecrest-aeroprofiel. Een firecrest is in het Nederlands een vuurgoudhaantje, een piepklein vogeltje. Het beweegt zich zeer efficiënt voort, en Zipp koos het daarom als projectnaam voor de nieuwe aerovorm. En hield het vervolgens ook aan als productnaam.
Bij de Firecrest keken de ingenieurs van Zipp niet alleen naar de leading edge van een velg (de voorste helft van de velg als je een wiel van de zijkant bekijkt) maar ook naar de second leading edge (het achterste deel van de velg). Door de toroidal dwarsdoorsnede van de velg (bovenaan breder en naar onderen toe nog breder uitbollend) blijven luchtstromen veel beter aanliggen, waardoor aanzienlijk minder turbulentie resulteert. Een bijkomend effect dat men ontdekte tijdens de ontwikkeling is dat de resultante van de windkrachten op een hoge velg zich situeert in een zogenaamd 'center of air pressure'. Dat punt ligt bij de 404 Firecrest ongeveer gelijk met de as van het wiel, en bij de 808 iets achter de as. Hierdoor treedt volgens Zipp een zelfcorrigerend effect op voor de zijdelingse krachten die wind uitoefent op de wielen.
In theorie allemaal mooi uit te beelden en geloofwaardig te maken, maar is de praktijk ook zo rooskleurig?
Bij de 404's is dat zonder twijfel het geval. De hoge (58 mm) maar niet extreem hoge velgen laten zich prima sturen onder alle omstandigheden. Bergop zijn ze fenomenaal stijf, bergaf zijn ze supersnel door hun aerovorm. De sterke zeewind zorgde niet voor een rukkend stuur en de brede draadbanden geven veel vertrouwen met betrekking tot de sterkte. Middels beelden van een highspeed-videocamera werd duidelijk dat de velgen behoorlijk 'elastisch' zijn en zware klappen moeiteloos weerstaan. Totaal Parijs-Roubaix-proof, deze wielen.
Bij de 808 draadwielen kostte het aanmerkelijk meer moeite om rechtuit te blijven rijden: met kleine hapjes was voortdurend corrigeren voor de wind nodig (op stukken waar de wind vrij spel had). Wel zijn de 808's (81 mm hoog) voelbaar sneller dan de 404's, wat goed te merken was in een lange afdaling.
Met de CO2GO+ Hybride pomp ben je na lekrijden snel weer onderweg. En je weet zeker dat je de rit met de juiste druk kunt voltooien. Met de superkleine PRO CO2GO+ pomp je de band eerst met de hand op totdat je zeker weet dat hij perfect op de velg aansluit. Daarna vul je de band met behulp van het CO2 patroon tot de gewenste spanning. De pomp is van een stijf CNC 6061 aluminium gemaakt en voorzien van een innovatieve magnetische sluitsysteem. De hybride pomp is verkrijgbaar in SB black met fraaie cyaan blauwe accenten en wordt geleverd met een 16 grams CO2 patroon voorzien van schroefdraad en een handige frameklem met klittenband. Adviesverkoopprijs bedraagt 49,95 euro. Meer info via www.shimano-benelux.com. info: http://www.grinta.be
Kuurne-Brussel-Kuurne is in 2011 toe aan zijn 64e editie. De koers werd voor het eerste gereden in het jaar 1945, toen Valère Ollivier won Na het passeren van de aankomstlijn in Kuurne moeten nog twee plaatselijke ronden van 13.5 kilometer worden afgewerkt waar een op drift geraakt peloton eventuele vluchters terug kan pakken. Het totale parcours is 193 kilometer lang. Hellingen 1) Edelare (28 km): 1525m gem. 4,2% - max. 7% 2) La Houppe (89 km): 1900m gem. 6% - max. 8% 3) Kanarieberg (97 km): 1100m gem. 7,7% - max. 14% 4) Kruisberg (101 km): 2500m gem. 4% - max. 9% 5) Oude Kwaremont (108 km): 2200m (kassei 1600m) gem. 4,2% - max. 11% 6) Cote Du Trieu (Knokteberg, 122 km): 1100m gem. 8% - max. 13% 7) Tiegemberg (134 km): 1400m gem. 6,5% - max. 9% 8) Nokereberg (144 km): 350 m gem. 5,7% - max. 7 %
De fietsen van Tom Boonen. Hoeveel fietsen heb jij thuis in de garage staan? Bij een wielertoerist beperkt zich dat meestal tot een koersfiets en eventueel een MTB. De gemiddelde profrenner heeft 5 exemplaren Boonen komt dit seizoen als kopman al gauw aan tien tot twaalf exemplaren. 'Allereerst traint hij zowel in België als in Monaco, dus op beide plaatsen heeft hij trainingsfietsen nodig. Daarnaast heeft hij een reservetijdritfiets en maakt Eddy Merckx voor Tom drie speciale exemplaren voor Parijs-Roubaix - een om op te fietsen en twee als reserve. Om de vele kasseien - sléchte kasseien - op te vangen.' Leuk detail: na Roubaix gaat de fiets van Boonen terug naar de Merckxfabriek... voor onderzoek. 'We meten de stijfheid van het carbon vóór en na Roubaix en leren daaruit hoe hard het heeft afgezien.' Tom Boonen met zijn EMX-7. profrenner: 1. Trainingsfiets 2. Wedstrijdfiets 3. Reservefiets 4. Tijdritfiets 5. Extra fiets halverwege seizoen Tom Boonen: 1. Trainingsfiets (Monaco) 2. Trainingsfiets (België) 3. Wedstrijdfiets 4. Reservefiets 5. Wedstrijdfiets Parijs-Roubaix 6. Reservefiets Parijs-Roubaix 7. Reservefiets Parijs-Roubaix 8. Tijdritfiets 9. Reservetijdritfiets 10. Extra fiets halverwege het seizoen
Pearl Izumi Select Gel handschoen Als je veel tijd op de fiets doorbrengt, dan komen de Pearl Izumi Select Gel handschoenen van pas. Deze handschoen zorgt voor veel grip en een optimaal comfort doordat de voering voor een koelend effect zorgt en vocht reguleert bij transpiratie. Vochtige handen tijdens het fietsen zijn daardoor verleden tijd. De gel padding verlicht de druk op de handen doordat het de schokken van het stuur absorbeert, wat zorgt voor veel rijcomfort. De Select Gel handschoen beschermt je handen via een UPF 40+ filter tegen de zon en door de easy-off pullers kunt je de handschoen eenvoudig uittrekken. Daarnaast beschermen de Select Gel handschoen uw handen bij een eventuele valpartij. Verkrijgbaar van S t/m XXL (dames variant van S t/m L). Kleuren: true red, zwart, OJ oranje, wit en true blue. Adviesverkoopprijs is 34,95 euro. Meer info op www.shimano-benelux.com.