Marcel Kint: De langst regerende wereldkampioen ooit In januari brengt uitgeverij Groeninghe het boek 'Marcel Kint: De langst regerende wereldkampioen ooit' uit. De Kortrijkzaan reed ooit gedurende een periode van 7 opeenvolgende jaren in de regenboogtrui. De naam Marcel Kint is onlosmakelijk verbonden met zijn lange regeerperiode als wereldkampioen. Die verdienste had hij niet aan zichzelf maar wel aan de Duitsers te danken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er immers geen wereldkampioenschappen georganiseerd, waardoor Kint zijn regenboogtrui - die hij in 1938 in Valkenburg veroverde - pas in 1946 weer moest afgeven.
Het scheelde trouwens niet veel of hij kroonde zich dat jaar weer tot wereldkampioen. Kint strandde in het eerste naoorlogse WK op een tweede plaats.
Zonder de oorlog zou Kints palmares waarschijnlijk veel indrukwekkender zijn geweest. Desondanks slaagde 'de zwarte arend', zoals hij genoemd werd, er toch in een meer dan behoorlijke erelijst bij elkaar te fietsen. Hij won onder andere Parijs-Roubaix, Gent-Wevelgem en zes ritten in de Tour. Daarnaast werd Kint ook Belgisch kampioen.
Het boek van wielerauteur Patrick Cornillie is meer dan alleen maar een wielerboek. Het gaat over de fiets als hulpmiddel om aan armoede te ontkomen, over het smokkelen van tubes tijdens de oorlog, de bombardementen op Kortrijk en nog veel meer.
De officiële voorstelling van het boek zal plaatsvinden op de fietsbeurs Velofollies in Kortrijk Xpo.
Bestellen kan Door overschrijving van 22 euro (+eventueel 3 euro portkosten) op KBC IBAN BE 26 7380 3135 1129 met vermelding MARCEL KINT + NAAM EN ADRES telefonisch: +32 (0)56 22 40 77 via mail: marniek@skynet.be Na 15 december bedraagt de winkelprijs 25 euro www.groeninghedrukkerij.be info:http://www.grinta.be
AQUAZERO BY SANTINI Deze stof, bewerkt met de AQUAZERO technologie, zorgt ervoor dat u de eerste 60 minuten volledig droog kan fietsen, zelfs bij hevige regenval (iso 29865 certificaat). Dit met behoud van comfort, elasticiteit, zachtheid en warmte van de stof. Aquazero garandeert maximum ademing en het maakt de stof anti-UV en chlorine resisterend. Een lange levensduur is gegarandeerd, zelfs na meervoudige wasbeurten en gebruik!! Adviesprijs: Prijs jack 119.- Prijs broek 129.-
Selle Italia's Turbomatic zet revival voort De Turbomatic maakte vorig jaar een succesvolle comeback. Ook in het nieuwe seizoen is het weer één van Selle Italia's succeszadels. De Turbomatic is een vertrouwd gezicht in de wielerwereld. Deze bestseller uit de jaren negentig is altijd een van de meest gebruikte zadels onder profrenners geweest. Afgelopen seizoen maakte de Turbomatic een succesvolle comeback in een zwart-wit Team Edition-model met carbon rail. In 2011 is het zadel opnieuw verkrijgbaar in de robuuste en comfortabele zwarte versie met Manganese rail. Het zadel vangt de schokken onderweg optimaal op en is er ook met Gel Flow. De adviesprijs is 110 euro. foto selle italia
Maatje groter voor Cyclon Bionet De Triggerspray van Cyclon Bionet is sinds kort ook verkrijgbaar in voordelige grootverpakkingen van 1000 ml. Bionet is een biologisch afbreekbare ontvetter die vermengbaar is met water en een aangename geur heeft. Het product, geschikt voor het verwijderen van oliën, vetten, poets- en waxmiddelen, is niet alleen veilig voor materialen zoals carbon, aluminium en titanium, het is ook vrij van giftige stoffen.
Er was al een variant in 500 ml en een navulverpakking van 1000 ml. "Bionet is al jaren een van onze meest populaire producten met veel trouwe gebruikers. Wanneer deze groep toegewijde consumenten ons laat weten behoefte te hebben aan een grotere Triggerspray verpakking, dan gaan wij daarmee aan de slag. En met succes", zegt Leen Boers, directeur van Cyclon International.
Op vrijdag 19 november opent Specialized een derde concept store in de Benelux. Toma Cycles in Kerkrade zal voortaan alle producten van het Amerikaanse merk aanbieden.
Eerder al kon terecht in de concept stores Rings in Goirle (NL) en 4-bikes in Westerlo (BE). Ook in Kerkrade vind je dus het volledige gamma voor 2011.
Een goed alternatief voor de duurtrainingen op de weg tijdens de wintermaanden zijn de rollen. Maar welke trainingen kan je best doen en welke fietstrainer past bij jou?
Niet iedereen is even enthousiast over training op rollen. Velen vinden het saai en eentonig. Als je echter voldoende variatie in je rollentraining brengt, en gestructureerd te werk gaat met een zeker doel voor ogen, dan hoeven deze trainingen echt niet saai te zijn. Rollentraining kan op vrij korte tijd een behoorlijk rendement opleveren. Ze leent zich uitstekend tot opvijzeling van je specifieke kracht.
Om je specifieke kracht te trainen moet je beschikken over een rollensysteem met een regelbare weerstand. Stel deze weerstand zodanig in dat je ? Altijd zittend op het zadel ? hard moet duwen om 40 tot 60 omwentelingen per minuut te maken. In principe mag je bij deze trainingen niet 'in het rood' gaan en mag je hartslag dus niet al te hoog oplopen. We adviseren om 5 tot 10 slagen onder je anaerobe drempel te blijven, dus in de zone BLOKtraining (gemiddeld rond ongeveer 80% van je maximale hartslag).
Het zoeken van de juiste weerstand waarbij je het juiste aantal omwentelingen maakt en waarbij de hartslag niet te fel stijgt, is in een eerste fase niet gemakkelijk. Het vergt enige ondervinding en zoekwerk vooraleer de specifieke krachttraining wordt uitgevoerd zoals het hoort.
Deze training is behoorlijk belastend voor de kniepezen. Vandaar dat je vooraf toch een zekere uithoudingsbasis moet hebben. De trainingsbelasting moet ook zeer geleidelijk opgedreven worden.
Je start de training met een opwarming van 20 tot 30 minuten waarbij je een trapfrequentie van minimaal 100 omw./min hanteert. Daarna voer je een aantal blokken uit met een trapfrequentie van 40 tot 60 omw./min.
Tijdens de recuperatiefasen wordt ontspannen gefietst met een hoge trapfrequentie en met een lage hartslag. Na de krachttraining is het best om toch nog minimum een 20-tal minuten uit te fietsen met een hoge trapfrequentie (100 omw./min.).
Cauberg decor voor gloednieuwe veldrit Er komt begin volgend jaar een nieuwe veldrit bij op de internationale veldritkalender. Op zaterdag 19 februari krijgen in Valkenburg op en rond de Cauberg, bekend van de Gold Race, de veldrijders vrij spel krijgen. Voormalig wereldkampioen cyclocross Adrie van der Poel stippelde als organisator het parcours mee uit.
"Het parcours zal niet al te zwaar zijn, zo op het einde van het seizoen", zegt Van der Poel. "Omdat we zware ondergrond kunnen krijgen bij regenweer zorg ik dat bergop gereden kan worden op verharde paden en dat we bergaf door het veld gaan."
De Belgische toppers Sven Nys en Niels Albert zullen beiden van de partij zijn op de Cauberg, evenals onder meer Bart Wellens. Zdenek Stybar daarentegen staat niet op de startlijst. "We willen niet meedoen aan een opbod", geeft de organisatie daarvoor als uitleg.
Voorlopig is het alleen nog maar nat en winderig weer geweest, maar voor als het ook koud wordt heeft Rapha een nkeuwe lange wielerbroek: de Deep Winter Tights. De Deep Winter Tights heeft geen zeem en draag je dus over je gewone wielerbroek. Omdat de gebruikte stof dikker en stugger is dan andere broeken zijn de knieën alvast voorgebogen. Dit scheelt aanzienlijk bij het trappen De voorkant van de benen word beschermd door een winddichte stof en het zitgedeelte is extra verstevigd tegen slijten. Verder is de broek waterafstotend. Leuk detail is het refelecterende 'wheelsucker' op de linkerkuit, goed zichtbaar voor iedereen die de hele tocht in je wiel blijft zitten. De adviesverkoopprijs is 260 euro.
Campagnolo heeft een serie Tech Lab-video's gelanceerd om de nieuwste technologieën van de onderdelengroepen te promoten. Campy Tech Lab heeft voorlopig vijf filmpjes online staan. De Italiaanse fietsonderdelenproducent belooft elke week vers voer. De eerste filmpjes gaan achtereenvolgens over: X.P.S.S. (eXtreme Performance Shifting System: een geoptimaliseerd systeem om vooraan te schakelen), Ultra Shift (systeem waarbij je meerdere tandjes tegelijk op - en af kan schakelen), Cult (Ceramic Ultimate Level Technology: lagers die minder wrijving opleveren) en Ergopower (voor een veilige en comfortabele grip). In de laatste nieuwe video wordt de Power Torque uitgelegd. Het bijzondere van dit systeem zit 'm in de bevestiging van de complete bracketas aan de rechtercrank. De as bestaat dus niet meer uit twee losse delen aan de beide traparmen. Alle 2011-groepen Athena, Centaur en Veloce worden voorzien van Power Torque. Dit geldt ook voor de nieuwe cyclocrosscrankstellen (CX).
De video's van Campy Tech Leb leggen de nieuwste technologieën haarfijn uit. (foto campagnolo)
In september van dit jaar bekende ex-wielerprof Roy Sentjens dopinggebruik en kapte met wielrennen. Intussen heeft de Limburger opnieuw de draad opgepikt als vertegenwoordiger voor Scott Benelux.
Sentjens, die vooral als jeugdrenner hoge ogen gooide en als neoprof in 2003 een memorabelen editie van Kuurne-Brussel-Kuurne won, gaat nu zoals vele andere ex-renners aan de slag in de fietsindustrie. Voor Scott Benelux, dat gevestigd is in het Brabantse Kortenberg, gaat hij voortaan aan de slag als vertegenwoordiger in het zuiden van Nederland. Sentjens was dit jaar nog profrenner bij het intussen ter ziele gegane Team Milram.
Het ultieme rennersvoer: pasta in de vorm van racefietsjes. Tricolore nog wel. Foto: Foska.com
Deze pasta wordt exclusief voor Foska geproduceerd. Op die site lezen we over dit produkt: Are you looking for the perfect gift for the cycling enthusiast who has everything? Why not surprise them with these tasty treats. This pasta tastes great and looks fantastic due to its bicycle shape design. Its sure to go down well and be a welcome change from socks and chocolates. Thinking outside the box, why not cook this for your friends and loved ones after a long day of cycling! Lovingly made in Italy by Arte & Pasta exclusively for Foska. Ingredienten: water, griesmeel(?), spinazie en tomaten. Een pak van 500 gram kost je, inclusief verzendkosten ongeveer 13,50. Duur, maar den heb je ook wat Ik zou zeggen: buon divertimento! info:www.racefietsen.it
Nieuw Campagnolo TGS Winter handschoenen, Schoen Covers Campagnolos TGS line de C727 two-way-stretch Textran Thermo
C718 Textran Thermo material velcro sluiting.
C442 handschoen, metTextran Thermo. Allen wind beschermend, géén water De Thermo Textran schoen cover is waterproof, windproof, een ademende schoen cover. Rits achteraan met reflector bescherming. De Neoprene version heeft een 2.5mm dikke neoprene. Water en wind protectie en ook ademend. Met rits achteraan, en ook de reflector .
DIEREN - Koninklijke Gazelle NV zoekt niet langer naar een nieuwe bedrijfslocatie. Dat heeft de directie van de fietsenfabrikant besloten.
Hiermee komt een eind aan het verplaatsingsonderzoek, waarbij Gazelle, de gemeente Rheden, de provincie Gelderland, Bouwfonds Ontwikkeling, BOEI en Kadans waren betrokken. In maart 2009 sloten de Gemeente Rheden en Koninklijke Gazelle NV een intentieovereenkomst om onderzoek te doen naar een mogelijke nieuwe locatie voor Gazelle binnen de gemeente Rheden. Andere partijen - de provincie, Bouwfonds en Kadans - sloten zich de afgelopen maanden bij het onderzoek aan. Gazelle heeft afgelopen week de betrokken partners op de hoogte gesteld van het besluit. Gazelle ziet te weinig voordeel in een verplaatsing en ziet om die reden af van een verhuizing naar een nieuwe bedrijfslocatie.
Bijna elf jaar oud en toch nog geheel nieuw. Dit frame van Jan Janssen. Het stamt uit 1991. En het is pas recentelijk van een laklaag voorzien. N(ew)O(ld)S(tock)!
Lugs
De ronde, butted buizen zijn gemaakt van chroommolybdeen staal met wanddiktes tussen de 0,6 en 1,0 mm. De Thron buizen zijn vervaardigd in Italie. De lugs en patjes ook -welke aanbieder deze leverde is niet bekend. Maar waarschijnlijk waren dit Silva en Columbus. Dit frame kent geen graveringen, iets wat bij andere, meestal duurdere Italiaanse merken veelal wel het geval was! Toen was Thron een leuke 'middenklasser', en alle merken die met Italiaanse buizen 'werkten' hadden wel een Thron frame in de collectie.
2275 gram
Gewicht is ruim 2200 gram. De 1 inch carbon voorvork van 600 gram 'hoort' er eigenlijk niet bij, maar tja, probeer nog maar eens een mooie stalen verchroomde vork te vinden! Maar ach, het geeft de P-R wel een mooi, modern tintje. De stijfheidmeting: 93 Nm/ torsie, bracket 48 en voorvork 63. Prima en net zo hoog als veel carbon frames! Alleen weegt de Jan Janssen wel een stuk meer.
De opbouw: SRAM 10-speed Apex met een FSA 53/39 crankstel, Ritchey en Pro delen, Ritchey wielen en Continental banden. 9 kilo totaal. En loopt dat nou nog een beetje? Wel wat traag in het begin. Vooral als je van een lichte carbon racer afkomt. Maar door de allround geometrie -zit en balhoofdhoek 73, 5 graden, vorksprong 45, naloop 50 en een wielbasis van 994- ga je al snel lekker vooruit met de P-R. En zoals dat zo mooi heet: je kunt prima mee komen in het moderne verkeer! Ok, echt mega-sprinten moet je wel weer opnieuw 'leren'... De 1 inch voorvork in combinatie met de balhoofdbuis en de 'bus' tussen de stuurpen en balhoofdbuis geeft net wat meer 'torsie' dan de moderne combinaties. Maar ook daar wen je aan! Om kort te gaan: het rijden levert wel gewoon veel lol op. Het is een echte 'liefhebbers' fiets. Voor velen een 'ouwe bak', voor anderen een mooi bezit. In vergelijking met moderne racers is deze echt Vintage. Maar als je geen moderne racer zoekt, zelf een beetje handig bent is zo'n N(ew)O(ld)S(tock) een leuke fiets! www.janjanssen.nl
Dief steelt originele gele trui van Marco Pantani Verslagenheid bij de familie van Marco Pantani. De ouders van de betreurde renner kregen te horen dat de originele gele trui die de klimmer aan zijn winst in de Tour van 1998 overhield, vermist is. Het hebbeding dat "Il Pirata" in Parijs om de schouders kreeg, was uitgeleend aan het wielermuseum dat zich op de top van de Madonna del Ghisallo bevindt. Die gaven het shirt op hun beurt aan de organisatoren van een wieler- en motorenbeurs om deel uit te maken van een tentoonstelling rond Fiorenzo Magni. Daar werd de gele trui ontvreemd.
Vacansoleil vindt in Palmans nieuwe sponsor Palmans is de nieuwe sponsor van het Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team. Het aantrekken van een extra sponsor naast naamgevers Vacansoleil en het kersverse DCM, past in de uitbreidingsplannen van de ploeg die nog altijd hoopt op een ProTeam-licentie voor komend seizoen. Palmans is herkenbaar en draagt de wielersport al twintig jaar een warm hart toe", verklaart manager Daan Luijkx op de site van de ploeg. "Ze brengen een hoop kennis mee over wielersponsoring wat een mooie aanvulling is op de huidige groep." Het transportbedrijf was vanaf 1994 van de continentale Palmans-Cras ploeg, vooral actief in het veldrijden. Die formatie houdt op te bestaan Vacansoleil sloot eerder dit jaar al langdurige sponsorcontracten af met, DCM en Ridley