Giro 2011 De 94e editie van de Giro kent vooral een loodzware anderhalve laatste week, met onder andere aankomsten bovenop de Etna, de Monte Zoncolan en Val di Fassa en in Sestriere. Daarenboven staan er ook een ploegentijdrit op de openingsdag, een klimtijdrit naar Nevegal en een individuele tijdrit in Milaan op de slotdag. Etappeschema 7 mei: etappe 1: Reale - Torino (21,5 km - TTT) 8 mei: etappe 2: Alba - Parma (242 km) 9 mei: etappe 3: Reggio Emilia - Rapallo (178 km) 10 mei: etappe 4: Quarto dei Mille - Livorno (208 km) 11 mei: etappe 5: Piombino - Orvieto (201 km) 12 mei: etappe 6: Orvieto - Fiuggi Terme (195 km) 13 mei: etappe 7: Maddaloni - Montevergine di Mercogliano (100 km) 14 mei: etappe 8: Sapri - Tropea (214 km) 15 mei: etappe 9: Messina - Etna (159 km) 16 mei: rustdag 17 mei: etappe 10: Termoli - Teramo (156 km) 18 mei: etappe 11: Tortoreto Lido - Castelfidardo (160 km) 19 mei: etappe 12: Castelfidardo - Ravenna (171 km) 20 mei: etappe 13: Spilimbergo - Grossglockner (159 km) 21 mei: etappe 14: Lienz - Monte Zoncolan (210 km) 22 mei: etappe 15: Conegliano - Val di Fassa (230 km) 23 mei: rustdag 24 mei: etappe 16: Belluno - Nevegal (12,7 km - ITT) 25 mei: etappe 17: Feltre - Sondrio (246 km) 26 mei: etappe 18: Morbegno - San Pellegrino Terme (147 km) 27 mei: etappe 19: Bergamo - Macugnaga (211 km) 28 mei: etappe 20: Verbania - Sestriere (242 km) 29 mei: etappe 21: Milano - Milano (32,8 km - ITT)
2011 Giant Composite Technology 'Performance Grade' De Giant Composite Technology frames worden gemaakt van een topkwaliteit carbonvezel en geconstrueerd met technieken die zich in de loop van de tijd hebben bewezen. Het T-600 ruwe composietmateriaal wordt met de hand bewerkt waarbij gebruik wordt gemaakt van een aangepaste monocoqueconstructietechniek. Dit elimineert de buitenste geweven laag compositemateriaal (zoals die wel te vinden is op de Advanced SL en de Advanced-grade framesets) waardoor een lichtgewicht, stijf en comfortabel frame ontstaat met een zeer sterke prijs-kwaliteitverhouding. 1. Vector zadelpen Kenmerken: Deze full-composite, lichtgewicht en zeer aerodynamische zadelpen is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de bikkelharde eisen die de prestatiegerichte wielrenner stelt. Voordeel: toegenomen voorwaartse/achterwaartse stijfheid voor maximale energieoverdracht, aerodynamischer (ten opzichte van een traditionele ronde zadelpen) en twee offsetopties (10 of 23 millimeter).
2. PowerCore Kenmerken: Zwaar oversized constructie rond de bottom bracket en de liggende achtervorken met een volledig geïntegreerde 86 mm brede bottombracketconstructie die geschikt is voor de montage van geïntegreerde bottom brackets. De asymmetrische liggende achtervorken verbinden het achterframe met het bracket en zorgen voor extra stijfheid aan de driveside en meer stabiliteit aan de non-driveside. Voordeel: ongelofelijke bracketstijfheid voor maximale efficiency. 3. Custom tuning Kenmerken: Handgesneden composite-stroken worden één-voor-één strategisch aangebracht en vormen samen een compleet frame. Door het heel precies aanbrengen van elke individuele laag (meer dan 500 per frame) in een strak vastgelegd patroon, kunnen de rijkwaliteiten van het frame exact worden vormgegeven en gecontroleerd. Voordeel: door de richting van elk apart stukje composite-weefsel zeer exact aan te brengen, zijn de ingenieurs van Giant in staat om elk frame precies de goede rijeigenschappen te geven. Het resultaat is een perfecte balans tussen enigszins comfort biedende verticale flexibiliteit en efficiënte zijdelingse stijfheid. Kortom: maximale prestaties zonder veel verlies aan comfort.
4. OverDrive Kenmerken: Oversized balhoofdbuis/vorkbuis/balhoofdset voor maximale stuurprecisie zonder extra gewicht. De balhoofdbuis meet 1 1/8 -inch bovenaan en 1 ¼ -inch bij de onderste balhoofdlagers en geeft samen met de schuin toelopende composite stuurbuis een optimale zijdelingse en torsiestijfheid dus perfect stuurgedrag. Zowel de boven- als onderbuis zijn rond de balhoofdbuis gewikkeld om nog meer torsiestijfheid en zijdelingse stabiliteit te krijgen. Voordeel: messcherp stuurgedrag van het allerhoogste niveau. Hard door de bochten gaan onder de meest extreme omstandigheden, voelde nog nooit zo vertrouwd. 5. Less is more Kenmerken: Om het gewicht te minimaliseren, gebruiken de Giant-technici de FEA-techniek (Finite Element Analysis) om een strategische laminaatstructuur te ontwikkelen met unidirectioneel composite-materiaal. Dit garandeert dat precies de juiste hoeveelheid materiaal wordt aangebracht op plaatsen waar dat nodig is en juist overtollig materiaal te verwijderen waar het frame met minder af kan. Voordeel: Giant Composite technology framesets behoren tot de lichtste frames op de markt en geven prestatiegerichte fietsers een raketachtige acceleratie en fabelachtige klimeigenschappen.
Composite technology wordt in 2011 op de volgende modellen toegepast: de TCR Composite, TCR Composite 2, XTC Composite 0, XTC Composite 1 en de XTC Composite 2.