Nu alvast een afbeelding, maar je moet nog even wachten: SRAMs nieuwe 1090-R2C (Return to Center) bar-end shift zijn begin 2009 leverbaar.
De shifters wegen 195 gram, zijn 10 speed en compatible met RED, Force, Rival, materiaal is Carbon fiber, Titanium en aluminium.
Features: Return to Center Shift Levers: na elke schakelactie 'klikken'de schakelaars terug in de begin positie. De begin positie is naar wens af te stellen Ergonomisch en aerodynamisch uiterst verantwoord
Op donderdag 30 oktober is de veiling van de olympische atleten ten voordele van SOS Kinderdorpen op spotter.be begonnen. Onder meer Tia Hellebaut, Kim Gevaert en Sven Nys schonken enkele items.
Ook deze gesigneerde foto van Tia Hellebaut gaat onder de hamer. (foto belga)
Droom je er van het laatste pakje van Kim Gevaert te bezitten? Of wil je graag een gesigneerde foto van Tia Hellebaut aan de muur hangen? Dan biedt de veiling ten voordele van SOS Kinderdorpen in China je de kans. Het zijn immers twee van de items waarop je kan bieden.
Er is trouwens nog veel meer. Sven Nys schonk zijn helm van in Peking. Er zijn loopschoenen, volleyballen, wielershirts en nog veel meer. Allemaal van de Belgische olympische atleten!
Wie het meeste biedt op de schoenen van Vincent Kompany of de uitrusting van Gevaert krijgt nog een extra prijs. Hij of zij mag met Gevaert gaan kijken naar de stadsderby tussen Manchester City en Manchester United. Nadien wordt er een glaasje gedronken in de spelersloge.
De opbrengst van de veiling gaat naar SOS Kinderdorpen. Die organisatie zet zich al bijna 60 jaar wereldwijd in voor kinderen die geen ouders meer hebben of niemand die voor hen zorgt, ongeacht hun nationaliteit, cultuur of geloof. SOS Kinderdorpen heeft vandaag 482 dorpen in 132 landen.
Schrijf je in voor de RVV voor wielertoeristen en mtb'ers!
Vorig jaar was de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen en mtb'ers een groot succes met bijna 17.000 deelnemers. Mis de editie van 2009 niet en schrijf je nu al in!
De Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen en mtb'ers geeft je op zaterdag 4 april 2009 de kans kennis te maken met de wegen die de flandriens ook moeten overwinnen tijdens 'Vlaanderens Mooiste'. Mis deze unieke ervaring niet en schrijf je nu al in!
26/10/2008: 12 man aanwezig, waaronder Koen , dus regen of tegenwind gegarandeerd Rit via Waasmunster, Belsele, Klein Sinaai naar Wachtebeke.De wegen lagen er soms slecht bij door de maïsoogst. Vanaf Mendonk naar Lochristi zakte de snelheid per 500m , reden vollle wind op kop. Gelukkig werd er nog terug naar huis gereden en duwde de wind ons af en toe. Bart had het onderweg soms lastig, maar Jelle kan ook voor derny spelen. Waarvoor familie allemaal nuttig is...wordt vast op het Nieuwjaarsfeest vereffent. (Verslag WTC Forza Elversele)
ritverslag WTC De 4 Kronen & WTC Verschueren cycling
He gasten,
Ben al een tijdje niet meer op appel geweest zelf nie op de kroegtocht. Never the less ik volg nog steeds via onze website de gang van zaken . Ik ben speciaal zondagmorgen eens naar de Sylle gereden om een goeie dag te zeggen , daar trof ik enkele doorduwers aan die het klaar gespeeld hadden samen met een paar Verscheurkens +/- 60km af te haspellen in minder dan 2 uur dus nie slecht voor het eind van het seizoen. Den Dre vroeg me of ik de fotos op site gezet had ( hij zelf kan geen mailtjes sturen zijn Marleen doet dat ) , ik vroeg hem of hij de 3 worldchampions gezien had? neen want hij weet niet hoe hij dat moet zoeken ik ben wel rap aan meet maar das nie het zelfde as de computer. . @ Franco ( is de enige die geantwoordt heeft ) de 3 wereldkampioenen staan op "Fotos allerlei " den Tom,Bettini en the one and only Dre. Zo zie je Franco whe have a worldchampion in are team . greets from, Roelbiker ps; hopelijk zie ik 1 november in Bazel bij mijn vroeger clubje enkele collegaâs van De 4 Kronen om me op sleeptouw te nemen daar doe ik mijn wederoptreden in het veld. (Verslag WTC De 4 Kronen)
De nieuwe Easton EC90 crank is voor het eerst in de Benelux te zien op de Bike Motion in het Veltec Piazza. De EC90 crankset is de eerste crankset die de mogelijkheden van CNT carbon volledig benut. Door een optimale combinatie van carbon holle crankarmen en een stalen as ontstaat een crankset met ongekende stijfheid.
Van Looy moet een aankomst in Antwerpen en een start in zijn Herentals versieren.
"De keizer" moet Tour naar Herentals halen Antwerpen en Herentals slaan de handen in elkaar voor de Tour van 2010. Samen willen ze de parcoursbouwer paaien.
In 2010 start de Tour zo goed als zeker in Rotterdam. Voor de aankomst van de derde rit stelde Antwerpen zich al langer kandidaat, maar een Tourrit binnenhalen vergt veel lobbywerk. Daarom werd Rik Van Looy voor de kar gespannen.
Die stelde een compromis voor: aankomst in Antwerpen en een dag later vertrek in "zijn" Herentals. Van Looy sprak op het WK in Varese al eens met de Tourorganisatie. Donderdag is parcoursbouwer Jean-François Pecheux in Antwerpen.
Na het afscheidnemende Gerolsteiner houdt nu ook Silence-Lotto een stockverkoop. Fietsen, accessoires en fiets- en vrijetijdskledij staan in de aanbieding.
Onder andere deze wieleroutfit is te koop. Miss Nele Somers waarschijnlijk niet. (foto belga)
De stockverkoop gaat door van maandag 3 november tot en met donderdag 6 november van 9u tot 17u en op zaterdag 8 november van 9u tot 12u.
The place to be is de Belgian Cycling Company (Kortrijksesteenweg 95 in 9800 Deinze). Tel: 09/386.68.21.
Er zal enkel gewerkt worden met contante betaling. Mecaniciens van het team zullen aanwezig zijn om technisch advies te geven.
Het is half september en het weer is ideaal om een regenjack te testen. We kunnen beschikken over een model van Vaude, de Spray eVent. Wat dit jack speciaal maakt is de stof waaruit het vervaardigd is. eVent staat namelijk voor materiaal van 100% nylon met een ePTFE-membraam en wordt door Vaude als éé den van weinige fabrikanten gebruikt. Het is een dunne stof, die volledig waterdicht is.
In tegenstelling tot de traditionele membranen wordt in de eVent technologie geen PU-coating toegepast om het membraan te beschermen tegen lichaamsoliën en vetten. Het eVent membraan gebruikt hiervoor een zogenaamde secret sauce die in het membraan zelf trekt. Hierdoor blijft de open structuur van het membraan behouden. Het eVent membraan ventileert hierdoor meteen vanaf het moment dat je het draagt. Tijdens de pauze voorkomt eVent het koude klamme gevoel en het gevaar om onderkoeld te raken. Bovendien vermindert de productie van zweet en ondersteunt eVent de eigen lichaamstemperatuur. Samengevat zorgt eVent voor optimale ventilatie, minder vochtverlies en een prettig draagcomfort. Naast het revolutionair ademend vermogen van het membraan waarbij het lichaam droog blijft, garandeert eVent wind- en waterdichtheid. De gepatenteerde behandeling van de oppervlakte zorgt voor waterafstoting zelfs bij heftige regenval zonder dat de kleine poriën dicht gaan zitten.
De naden zijn netjes gelijmd, de ritssluiting mooi afgedekt met een rubberen laagje zodat water absoluut geen kans krijgt om binnen te dringen. Dit jackheeft een ongelooflijk goede ademende functie. Ok, zweten doe je natuurlijk wel iets meer dan zonder jack maar van overmatig zweet of warmte heb je absoluut geen last. Toch niet bij temperaturen tot 10 graden Celsius. We reden met dit jack enkele mountainbike- ritten en een wegrit. Het valt meteen op dat het gaat om een sportief jack, korte voorkant en lange achterkant dat pas echt goed zit als je diep voorover gebogen over het stuur zit, hierdoor is het iets meer geschikt voor de weg dan voor het veld. Het is een puur functioneel jack, waarbij langere mouwen en een hoge kraag vanzelfsprekend zijn.
Tijdens onze test in het veld valt op dat de ademende functie echt werkt, en de lange achterkant van het jack zorgt ervoor dat ons achterwerk netjes droog blijft in zeer modderige omstandigheden, regen hebben we echter niet gehad. Dit was wel even anders tijdens de test op de weg wanneer de weergoden wel voor regen hadden gezorgd. Meer dan 100 kilometer in gietende regen waren een ideale test op de waterdichtheid. We moeten toegeven, op gebied van regenjassen is dit wel het beste wat we reeds gedragen hebben. Dit jack is absoluut 100% waterdicht, en bij een temperatuur van beneden de 5 graden was zelfs enkel een thermoshirt onder het jack voldoende om niet zoals velen onderkoeld te geraken. Het jack zit bovendien uiterst comfortabel, is dus absoluut waterdicht, en heeft een perfekt ademende functie, kortom alles wat een biker verlangd van een regenjack. Enig minpuntje misschien, zijn redelijk hoge prijs van om en bij de 200 euro, doch het is zijn geld meer dan waard.
210 Verkrijgbaar in de maten S tot XXL Verkrijgbaar in de kleuren ocean, zwart, rood en citrus
Wanneer men intens sport verliest men veel vocht met daarin de verschillende stoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Om uitdroging te vermijden en energie bij te vullen is het dan ook van levensbelang om het zwaar belastte lichaam goed te hydrateren. Dat kan het snelst en best door voldoende drank met de nodige aanvullende stoffen te gebruiken. In het vernieuwde drankengamma van Performance vind je naargelang de behoefte al de verschillende energieleveranciers terug.
In totaal beschikt Performance over vier soorten kant en klare sportdranken.
Burner: een caloriearm drankje dat helpt om vetzuren om te zetten in energie. Het bevat 1000 mg aan vetverbranders: choline, inositol en L-carnitine. De Burner is een must voor caloriebewuste sportievelingen. De nieuwe smaken zijn: ananas, pompelmoes, citroen-kers en appel-kers.
Max Carb: een sportdrank die constant optimale energie levert. De Max Carb drank bevat fructose en maltodextrine. Deze koolhydraten staan garant voor optimale prestaties en beperken energieschommelingen tot een minimum. De vernieuwde smaken zijn multivruchten, citroen-framboos, mango-pompelmoes en appel-veenbes.
P.E.P: De P.E.P powerdrank is een stimulerend drankje voor iedereen die een energieboost nodig heeft. Het bevat guarana, taurine en cafeïne en is er in punch (tutti frutti) smaak.
Water: Het puurste product om tijdens het sporten je vochtbalans op peil te houden.
Al de kant en klare Performance sportdranken zijn er in een 500 ml verpakking. De adviesverkoopprijzen variëren van 1,75 tot 1,25
Ivan Basso en Team Liquigas presenteerden zich aan de vooravond van de Japan Cup in Utsunomias Orion Square, gadegeslagen door vele Japanners die een glimp op wilden vangen van de rentree van Basso.
En tegelijkertijd konden ze zich vergapen aan Ivans speciale Cannondale: een waar kunstwerkje met ondermeer een Japanse krijger en Ivans naam in Japanse tekens! De Supersix was gespoten door Artech Design van San Giovanni in Persiceto, Italie, de firma die onder andere voor het design van het Cinelli RAM stuur van Simoni verantwoordelijk waren. (http://www.artechdesign.itt )
De kans is groot dat de zogenaamde 'oortjes' vanaf 2010 uit het profpeloton verdwijnen. De technische commissie van de internationale wielerunie UCI is van oordeel dat het systeem van radioverbinding tussen volgwagen en renners niet alleen de aantrekkingskracht van de wedstrijd aantast maar ook vervalsing in de hand werkt. Die mening wordt gedeeld door de vereniging van organisatoren (AIOCC), die vorige donderdag vergaderde in Parijs. Een verbod van die oortjes geldt sinds vorig seizoen al bij de beloften. (pdk)
De Viking Tour is in 2009 aan zijn vijfde editie toe. De 7-daagse cyclosportieve en toertocht over de noordelijkste wegen van Noorwegen richt zich in deze versie iets meer op de recreatieve fietser. "Je hoeft geen 40 kilo meer te wegen, inclusief fiets, om in de top tien te eindigen," aldus de organisatie.
De Viking Tour 2009 is van 18 tot en met 24 juli 2009. Na twee jaar over de hoogste en steilste Noord Europese wegen, hebben de organisatoren de route iets aangepast. De 2009 route past beter bij de fietsende vakantievierder in de categorie zonder tijdregistratie. Zo hebben de etappes transport secties, waar alle deelnemer samen zullen rijden.
Uiteraard blijft het wel een uitdagende tocht met onder andere een individuele tijdrit op de wereldberoemde Flåm valley. De weg is daar zo smal dat een andere optie dan een tijdrit eigenlijk niet mogelijk is. De laatste dag rijden de deelnemers door de spectaculaire Lærdal tunnel, Bekend om zijn luchtkwaliteit en ruimtes met gekleurd licht.
Er zijn nog genoeg plaatsen vrij, maar wees snel, want vol is vol. Inschrijven en meer informatie vind je op www.vikingtour.no
Greg Van Avermaet heeft de Flandrien 2008 gewonnen. Hij haalde het van Tom Boonen en Stijn Devolder.
Greg van Avermaet met de trofee van Flandrien 2008. (foto belga)
Wie werd door het Belgische profpeloton gekozen als beste renner van het wegseizoen 2008? Dat was de vraag die gesteld werd in de Vlaamse Opera van Gent. Vooraf werden tien genomineerden bekendgemaakt: Mario Aerts, Tom Boonen, Stijn Devolder, Nick Nuyens, Jürgen Roelandts, Gert Steegmans, Greg Van Avermaet, Jurgen Van Den Broeck, Jurgen Van Goolen én Philippe Gilbert.
Na drie stemrondes haalde uiteindelijk Van Avermaet het. "Ik ben verrast. Ik had dit niet verwacht. Ik heb eigenlijk nog alles te bewijzen, ik heb nog geen grote klassieker gewonnen. Ik sta hier tussen allemaal grote wielrenners. Het zal mijn vertrouwen goed doen," zei de laureaat, die op de erelijst Paolo Bettini opvolgt.
De titel voor de 'Internationale Flandrien' ging naar de Zwitser Fabian Cancellara. Grace Verbeke werd 'Flandrienne'. Bij de nieuwelingen ging de titel naar Jasper Stuyven, bij de juniores naar Nicolas Vereecken en bij de beloften naar Jan Bakelants.
Uitslag Flandrien 2008
1. Greg Van Avermaet 462 punten 2. Tom Boonen 366 3. Stijn Devolder 356 4. Philippe Gilbert 330 5. Jurgen Roelandts 143 6. Gert Steegmans 66 7. Jurgen Van den Broeck 68 8. Nick Nuyens 52 9. Mario Aerts 44 10. Jurgen Van Goolen 27
De aandrijving: er zijn drie standaards van maten. Want niet elk crankstel is hetzelfde. Bij de test van de twaalf cyclocrossers in FIETS 11 zien we bijvoorbeeld twee maten, die we aanduiden met steek. Dit is de afstand tussen de ophanging van de kettingbladen, ook aangeduid met resp. 76 ( 130), 80 ( 135) en 65 ( 110) mm. De kettingbladen zijn gemonteerd met vijf boutjes en moeren. 130 mm steek dat is zoals Shimano heeft bij de dubbel crankstellen en 110 mm zogenaamd Compact. Er is ook nog 135 mm bij Campagnolo en Campas eigen Compact steek.
Veel merken monteren standaard een 50/34 of 50/36 Compact crankstel. Redenen: met een 50 kun je je crosser ook prima gebruiken als winter- of forenzen fiets en een compact crankstel kost inkoop minder dan een standaard crankstel met losse kettingbladen. Daarnaast wordt dan een 12/27 achter gemonteerd waardoor je de crossfiets prima gebruikt kan worden als doorij fiets. Echter, voor het veld is een 50 eigenlijk te groot. Dat wil zeggen: echte crossers steken een kleiner groot blad voor. Dat is al jaren zo wat echter niet wil zeggen dat dit het beste is natuurlijk. Onze ervaring is wel dat je met een 46 of 48 voor beter af bent dan met een 50. Zeker als je de standaard combi van 50/34 neemt: een te grote stap, deze 16 tanden verschil. 36/46 is prima, 36/48 ook en zelfs 39/46 is beter voor een crosser. En dan achter een 10-speed 12/25 of 12/27 bijvoorbeeld: mooie spreiding van versnellingen door de 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23 en 25. ( de 12/27 heeft een 24 en 27 i.p.v. 23 en 25).
Wie levert de juiste kettingbladen? Verschillende merken. Shimano zelf levert alleen een 50 en een 39 of 34en 36 bij een Compact- als combi. Er zijn wel kleinere Dura-Ace kettingbladen, maar die zijn niet in de verkoop; die zijn er alleen voor de gesponsorde profs. Bij Campagnolo hetzelfde verhaal. Daarom moet je je wenden tot merken als FSA, TA, Miche, BBB en Gebhardt. Het gaat te ver om alle verkrijgbare kettingbladen op te noemen, maar elk merk heeft een 52, 50, 48, 46 als grootste blad en een 42, 39, 38, 36 en 34 als kleinste blad en geschikt voor Compact en Dubbel. Er is overigens geen echt verschil tussen groot en klein omdat beide bladen op een spider gemonteerd worden in tegenstelling tot een triple-crankstel waar je een extra spider voor het kleinste blad hebt. Voor een dubbel crankstel ( steek 130 of 135 mm) kan als kleinste blad hoogstens een '38' gemonteerd worden. Prijzen: tussen de 30 en 45 euro per kettingblad.
Op zondag 9 november worden alle mountainbikers opnieuw verwacht in Bredene voor de Wapiti Mountainbike Classic 2008, een race over 45 km of 20 km op het strand en door de duinen van Bredene. Op zondag 9 november word jij verwacht op de WAPITI MOUNTAINBIKE CLASSIC BREDENE. De individuele deelnemer heeft de keuze tussen een wedstrijd over 20 km of een wedstrijd over 45 km op het strand en door de duinen van Bredene. De tocht van 45 km vormt de tweede manche van het Mountainbike Kustcriterium. Neem je liever deel in team? Dat kan! De race over 20 km staat open voor teams van minimum 3 en maximum 5 deelnemers. Het team dat de snelste totaaltijd van de beste 3 deelnemers neerzet, wint de race. Ben je reeds ingeschreven? Prima! Haal je kaderplaatje en chip op zondag 9 november af in sportcentrum "Ter Polder" (vanaf 11.00 uur) en jij bent klaar om te starten!
Nog niet ingeschreven? Schrijf je HIER nog snel in en geniet van het voorinschrijvingstarief. De voorinschrijvingen sluiten af op dinsdag 28 oktober om 23.59 uur.