Het is half september en het weer is ideaal om een regenjack te testen. We kunnen beschikken over een model van Vaude, de Spray eVent. Wat dit jack speciaal maakt is de stof waaruit het vervaardigd is. eVent staat namelijk voor materiaal van 100% nylon met een ePTFE-membraam en wordt door Vaude als éé den van weinige fabrikanten gebruikt. Het is een dunne stof, die volledig waterdicht is.
In tegenstelling tot de traditionele membranen wordt in de eVent technologie geen PU-coating toegepast om het membraan te beschermen tegen lichaamsoliën en vetten. Het eVent membraan gebruikt hiervoor een zogenaamde secret sauce die in het membraan zelf trekt. Hierdoor blijft de open structuur van het membraan behouden. Het eVent membraan ventileert hierdoor meteen vanaf het moment dat je het draagt. Tijdens de pauze voorkomt eVent het koude klamme gevoel en het gevaar om onderkoeld te raken. Bovendien vermindert de productie van zweet en ondersteunt eVent de eigen lichaamstemperatuur. Samengevat zorgt eVent voor optimale ventilatie, minder vochtverlies en een prettig draagcomfort. Naast het revolutionair ademend vermogen van het membraan waarbij het lichaam droog blijft, garandeert eVent wind- en waterdichtheid. De gepatenteerde behandeling van de oppervlakte zorgt voor waterafstoting zelfs bij heftige regenval zonder dat de kleine poriën dicht gaan zitten.
De naden zijn netjes gelijmd, de ritssluiting mooi afgedekt met een rubberen laagje zodat water absoluut geen kans krijgt om binnen te dringen. Dit jackheeft een ongelooflijk goede ademende functie. Ok, zweten doe je natuurlijk wel iets meer dan zonder jack maar van overmatig zweet of warmte heb je absoluut geen last. Toch niet bij temperaturen tot 10 graden Celsius. We reden met dit jack enkele mountainbike- ritten en een wegrit. Het valt meteen op dat het gaat om een sportief jack, korte voorkant en lange achterkant dat pas echt goed zit als je diep voorover gebogen over het stuur zit, hierdoor is het iets meer geschikt voor de weg dan voor het veld. Het is een puur functioneel jack, waarbij langere mouwen en een hoge kraag vanzelfsprekend zijn.
Tijdens onze test in het veld valt op dat de ademende functie echt werkt, en de lange achterkant van het jack zorgt ervoor dat ons achterwerk netjes droog blijft in zeer modderige omstandigheden, regen hebben we echter niet gehad. Dit was wel even anders tijdens de test op de weg wanneer de weergoden wel voor regen hadden gezorgd. Meer dan 100 kilometer in gietende regen waren een ideale test op de waterdichtheid. We moeten toegeven, op gebied van regenjassen is dit wel het beste wat we reeds gedragen hebben. Dit jack is absoluut 100% waterdicht, en bij een temperatuur van beneden de 5 graden was zelfs enkel een thermoshirt onder het jack voldoende om niet zoals velen onderkoeld te geraken. Het jack zit bovendien uiterst comfortabel, is dus absoluut waterdicht, en heeft een perfekt ademende functie, kortom alles wat een biker verlangd van een regenjack. Enig minpuntje misschien, zijn redelijk hoge prijs van om en bij de 200 euro, doch het is zijn geld meer dan waard.
210 Verkrijgbaar in de maten S tot XXL Verkrijgbaar in de kleuren ocean, zwart, rood en citrus
Wanneer men intens sport verliest men veel vocht met daarin de verschillende stoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Om uitdroging te vermijden en energie bij te vullen is het dan ook van levensbelang om het zwaar belastte lichaam goed te hydrateren. Dat kan het snelst en best door voldoende drank met de nodige aanvullende stoffen te gebruiken. In het vernieuwde drankengamma van Performance vind je naargelang de behoefte al de verschillende energieleveranciers terug.
In totaal beschikt Performance over vier soorten kant en klare sportdranken.
Burner: een caloriearm drankje dat helpt om vetzuren om te zetten in energie. Het bevat 1000 mg aan vetverbranders: choline, inositol en L-carnitine. De Burner is een must voor caloriebewuste sportievelingen. De nieuwe smaken zijn: ananas, pompelmoes, citroen-kers en appel-kers.
Max Carb: een sportdrank die constant optimale energie levert. De Max Carb drank bevat fructose en maltodextrine. Deze koolhydraten staan garant voor optimale prestaties en beperken energieschommelingen tot een minimum. De vernieuwde smaken zijn multivruchten, citroen-framboos, mango-pompelmoes en appel-veenbes.
P.E.P: De P.E.P powerdrank is een stimulerend drankje voor iedereen die een energieboost nodig heeft. Het bevat guarana, taurine en cafeïne en is er in punch (tutti frutti) smaak.
Water: Het puurste product om tijdens het sporten je vochtbalans op peil te houden.
Al de kant en klare Performance sportdranken zijn er in een 500 ml verpakking. De adviesverkoopprijzen variëren van 1,75 tot 1,25
Ivan Basso en Team Liquigas presenteerden zich aan de vooravond van de Japan Cup in Utsunomias Orion Square, gadegeslagen door vele Japanners die een glimp op wilden vangen van de rentree van Basso.
En tegelijkertijd konden ze zich vergapen aan Ivans speciale Cannondale: een waar kunstwerkje met ondermeer een Japanse krijger en Ivans naam in Japanse tekens! De Supersix was gespoten door Artech Design van San Giovanni in Persiceto, Italie, de firma die onder andere voor het design van het Cinelli RAM stuur van Simoni verantwoordelijk waren. (http://www.artechdesign.itt )
De kans is groot dat de zogenaamde 'oortjes' vanaf 2010 uit het profpeloton verdwijnen. De technische commissie van de internationale wielerunie UCI is van oordeel dat het systeem van radioverbinding tussen volgwagen en renners niet alleen de aantrekkingskracht van de wedstrijd aantast maar ook vervalsing in de hand werkt. Die mening wordt gedeeld door de vereniging van organisatoren (AIOCC), die vorige donderdag vergaderde in Parijs. Een verbod van die oortjes geldt sinds vorig seizoen al bij de beloften. (pdk)
De Viking Tour is in 2009 aan zijn vijfde editie toe. De 7-daagse cyclosportieve en toertocht over de noordelijkste wegen van Noorwegen richt zich in deze versie iets meer op de recreatieve fietser. "Je hoeft geen 40 kilo meer te wegen, inclusief fiets, om in de top tien te eindigen," aldus de organisatie.
De Viking Tour 2009 is van 18 tot en met 24 juli 2009. Na twee jaar over de hoogste en steilste Noord Europese wegen, hebben de organisatoren de route iets aangepast. De 2009 route past beter bij de fietsende vakantievierder in de categorie zonder tijdregistratie. Zo hebben de etappes transport secties, waar alle deelnemer samen zullen rijden.
Uiteraard blijft het wel een uitdagende tocht met onder andere een individuele tijdrit op de wereldberoemde Flåm valley. De weg is daar zo smal dat een andere optie dan een tijdrit eigenlijk niet mogelijk is. De laatste dag rijden de deelnemers door de spectaculaire Lærdal tunnel, Bekend om zijn luchtkwaliteit en ruimtes met gekleurd licht.
Er zijn nog genoeg plaatsen vrij, maar wees snel, want vol is vol. Inschrijven en meer informatie vind je op www.vikingtour.no
Greg Van Avermaet heeft de Flandrien 2008 gewonnen. Hij haalde het van Tom Boonen en Stijn Devolder.
Greg van Avermaet met de trofee van Flandrien 2008. (foto belga)
Wie werd door het Belgische profpeloton gekozen als beste renner van het wegseizoen 2008? Dat was de vraag die gesteld werd in de Vlaamse Opera van Gent. Vooraf werden tien genomineerden bekendgemaakt: Mario Aerts, Tom Boonen, Stijn Devolder, Nick Nuyens, Jürgen Roelandts, Gert Steegmans, Greg Van Avermaet, Jurgen Van Den Broeck, Jurgen Van Goolen én Philippe Gilbert.
Na drie stemrondes haalde uiteindelijk Van Avermaet het. "Ik ben verrast. Ik had dit niet verwacht. Ik heb eigenlijk nog alles te bewijzen, ik heb nog geen grote klassieker gewonnen. Ik sta hier tussen allemaal grote wielrenners. Het zal mijn vertrouwen goed doen," zei de laureaat, die op de erelijst Paolo Bettini opvolgt.
De titel voor de 'Internationale Flandrien' ging naar de Zwitser Fabian Cancellara. Grace Verbeke werd 'Flandrienne'. Bij de nieuwelingen ging de titel naar Jasper Stuyven, bij de juniores naar Nicolas Vereecken en bij de beloften naar Jan Bakelants.
Uitslag Flandrien 2008
1. Greg Van Avermaet 462 punten 2. Tom Boonen 366 3. Stijn Devolder 356 4. Philippe Gilbert 330 5. Jurgen Roelandts 143 6. Gert Steegmans 66 7. Jurgen Van den Broeck 68 8. Nick Nuyens 52 9. Mario Aerts 44 10. Jurgen Van Goolen 27
De aandrijving: er zijn drie standaards van maten. Want niet elk crankstel is hetzelfde. Bij de test van de twaalf cyclocrossers in FIETS 11 zien we bijvoorbeeld twee maten, die we aanduiden met steek. Dit is de afstand tussen de ophanging van de kettingbladen, ook aangeduid met resp. 76 ( 130), 80 ( 135) en 65 ( 110) mm. De kettingbladen zijn gemonteerd met vijf boutjes en moeren. 130 mm steek dat is zoals Shimano heeft bij de dubbel crankstellen en 110 mm zogenaamd Compact. Er is ook nog 135 mm bij Campagnolo en Campas eigen Compact steek.
Veel merken monteren standaard een 50/34 of 50/36 Compact crankstel. Redenen: met een 50 kun je je crosser ook prima gebruiken als winter- of forenzen fiets en een compact crankstel kost inkoop minder dan een standaard crankstel met losse kettingbladen. Daarnaast wordt dan een 12/27 achter gemonteerd waardoor je de crossfiets prima gebruikt kan worden als doorij fiets. Echter, voor het veld is een 50 eigenlijk te groot. Dat wil zeggen: echte crossers steken een kleiner groot blad voor. Dat is al jaren zo wat echter niet wil zeggen dat dit het beste is natuurlijk. Onze ervaring is wel dat je met een 46 of 48 voor beter af bent dan met een 50. Zeker als je de standaard combi van 50/34 neemt: een te grote stap, deze 16 tanden verschil. 36/46 is prima, 36/48 ook en zelfs 39/46 is beter voor een crosser. En dan achter een 10-speed 12/25 of 12/27 bijvoorbeeld: mooie spreiding van versnellingen door de 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23 en 25. ( de 12/27 heeft een 24 en 27 i.p.v. 23 en 25).
Wie levert de juiste kettingbladen? Verschillende merken. Shimano zelf levert alleen een 50 en een 39 of 34en 36 bij een Compact- als combi. Er zijn wel kleinere Dura-Ace kettingbladen, maar die zijn niet in de verkoop; die zijn er alleen voor de gesponsorde profs. Bij Campagnolo hetzelfde verhaal. Daarom moet je je wenden tot merken als FSA, TA, Miche, BBB en Gebhardt. Het gaat te ver om alle verkrijgbare kettingbladen op te noemen, maar elk merk heeft een 52, 50, 48, 46 als grootste blad en een 42, 39, 38, 36 en 34 als kleinste blad en geschikt voor Compact en Dubbel. Er is overigens geen echt verschil tussen groot en klein omdat beide bladen op een spider gemonteerd worden in tegenstelling tot een triple-crankstel waar je een extra spider voor het kleinste blad hebt. Voor een dubbel crankstel ( steek 130 of 135 mm) kan als kleinste blad hoogstens een '38' gemonteerd worden. Prijzen: tussen de 30 en 45 euro per kettingblad.
Op zondag 9 november worden alle mountainbikers opnieuw verwacht in Bredene voor de Wapiti Mountainbike Classic 2008, een race over 45 km of 20 km op het strand en door de duinen van Bredene. Op zondag 9 november word jij verwacht op de WAPITI MOUNTAINBIKE CLASSIC BREDENE. De individuele deelnemer heeft de keuze tussen een wedstrijd over 20 km of een wedstrijd over 45 km op het strand en door de duinen van Bredene. De tocht van 45 km vormt de tweede manche van het Mountainbike Kustcriterium. Neem je liever deel in team? Dat kan! De race over 20 km staat open voor teams van minimum 3 en maximum 5 deelnemers. Het team dat de snelste totaaltijd van de beste 3 deelnemers neerzet, wint de race. Ben je reeds ingeschreven? Prima! Haal je kaderplaatje en chip op zondag 9 november af in sportcentrum "Ter Polder" (vanaf 11.00 uur) en jij bent klaar om te starten!
Nog niet ingeschreven? Schrijf je HIER nog snel in en geniet van het voorinschrijvingstarief. De voorinschrijvingen sluiten af op dinsdag 28 oktober om 23.59 uur.
TEMSE- De verdachte van de brandstichtingen in het recreatiedomein WaesMeer in Temse blijft in de cel. Dat heeft de raadkamer beslist.
De verdachte, een 54-jarige vrouw, woont zelf in het recreatiedomein waar half oktober in een week tijd vijf chalets in brand werden gestoken.
Ze maakte zich verdacht door altijd als eerste de brand op te merken en de buren te alarmeren. Ze heeft ook tegenstrijdige verklaringen afgelegd en in haar woning zou bezwarend materiaal zijn gevonden.
De vrouw wordt beschuldigd van opzettelijke brandstichting bij nacht in een bewoond gebouw, maar zelf blijft ze alles ontkennen.
De Italiaanse rennersbond ACCPI heeft UCI-voorzitter Pat McQuaid opgeroepen dopingzondaars levenslang te schorsen. In een open brief aan de Ier zegt de bond deze maatregel op zich heel zwaar te vinden. ,,Maar het is de enige manier om de geloofwaardigheid van de wielersport te behouden.'' De enige uitzondering mag gemaakt worden voor hen die uitgebreid boeten voor hun zonde. ,,Voor wie het dopingnetwerk waarin zij zich bevinden, helpen oprollen, moet een terugkeer bespreekbaar zijn.''
Italiaanse renners pro levenslange schorsing.
Als het aan de belangenvereniging van Italiaanse profrenners ACCPI ligt, worden dopinggebruikers in de toekomst voor het leven uit de sport verbannen. De vereniging, waarbij zo'n 250 renners zijn aangesloten, heeft dat verzoek per brief bij UCI-preses Pat McQuaid op het bureau gelegd. De ACCPI stelt wel dat wanneer betrapte renners meewerken aan het onderzoek, er dan ruimte moet zijn voor enige coulance en lagere straffen.
Nu de ruzie tussen de UCI en Tour-organisator ASO is bijgelegd wordt de Tour 2009 weer onder de hoede van de UCI gereden. Het Franse antidopingagentschap (AFLD) heeft zijn bedenkingen.
AFLD-topman Pierre Bordry ontbrak gisteren in Parijs op de voorstelling van de Tour, uit protest. Hij gaat er niet mee akkoord dat de UCI de dopingcontroles tijdens de Tour naar zich toetrekt.
(Belga)
"Wij doen niet mee zoals in 2007 als een "onderaannemer" die enkel stalen mag afnemen en analyseren"
Bordry (foto) eiste "garanties van transparantie" van de UCI, "dan zou hij eventueel willen samenwerken", maar hij liet verstaan dat hij die niet zou krijgen.
De Franse antidopingtopman heeft trouwens een pertinente vraag voor de Internationale Wielerunie UCI.
"Hoe komt het dat de renners die bij onze controles in de Tour positief testten, door de mazen van het bloedpaspoort-project van de UCI konden glippen?"
AFLD betrapte vier renners op cera
In 2008 was de AFLD verantwoordelijk voor de organisatie van de dopingcontroles, omdat de Tour de France als nationale koers onder de auspiciën van de Franse bond viel. De UCI had geen enkele vinger in de melk te brokkelen.
De AFLD ontdekte dankzij een nieuwe test dat Riccardo Ricco, Leonardo Piepoli, Stefan Schumacher en Bernhard Kohl van cera hadden gesnoept.
Tourdirecteur Christian Prudhomme is verkozen tot nieuwe voorzitter van de Internationale Vereniging van Wedstrijdorganisatoren (AIOCC). Zijn mandaat is vier jaar geldig.
Prudhomme, die al vicevoorzitter was van de AIOCC, volgt Vueltabaas Victor Cordero op. Die had eerder gezegd dat hij zich voortaan nog alleen maar met de Ronde van Spanje wilde bezighouden.
De AIOCC beheert 129 koersen waaronder de drie grote rondes en 21 wedstrijden van de wereldkalender. Ook Yves Vanassche (Ronde van Wallonië) en Wim Van Herreweghe (Ronde van Vlaanderen) maken deel uit van het bestuur.
In Waasmunster is de continentale wielerformatie Revor-Jartazi voorgesteld. Het team was al in het veldrijden actief en zal nu ook een wegprogramma gaan afwerken. Mogelijk met Frank Vandenbroucke.
Andre Tummeleer: 'De sollicitaties zullen na deze persconferentie wel binnen stromen.'
Het budget van Revor-Jartazi bedraagt een half miljoen euro. Sportdirecteurs zijn Andre Tummeleer en Wim De Wolf. Manager van het geheel wordt Jeroen Vanderspinnen. Jartazi zal minstens één seizoen als cosponsor fungeren, maar wellicht worden dat er drie. Het team zal maximum zestien renners huisvesten.
"Bedoeling is om binnen dit en twee weken onze zestien namen in te vullen", vertelt Tummeleer. "De sollicitaties zullen na deze persconferentie wel binnen stromen. Toch zijn de beperkingen die je hebt als continentaal team niet gering. Je moet onder andere rekening houden met de leeftijd van de renners."
"Wil je ervaring in de ploeg dan kom je al snel bij 'oude rakkers' terecht en daarvan mag je er volgens de reglementen maar enkele binnenhalen. We moeten het dus vooral doen met jeugd, maar dat mag geen enkel probleem zijn. Graag zouden wij in het openingsweekend in eigen land actief zijn en ook koersen als de Driedaagse van West-Vlaanderen, Dwars door Vlaanderen en Nokere Koerse staan op onze verlanglijst."
Manager Stallaert vertelde dat er onderhandelingen met diverse renners lopen. "Ik denk dan aan namen als Jan Kuyckx, Wouter Van Mechelen, Sjef De Wilde, Gregory De Munster, Michael Blanchy en dergelijke, maar een contract is er nog niet." De formatie bereikte wel al een overeenkomst met Quincy Vens en Bjorn De Decker.
Patrick Stallaert: 'De deur voor Frank Vandenbroucke staat bij mij altijd open. Ik kan geen slecht woord over hem zeggen.'
Wie ook in de picture staat is Frank Vandenbroucke. In oktober van vorig jaar stelde Stallaert VDB voor als nieuwe renner van Mistubishi-Jartazi. De manager van Jartazi sluit niet uit dat Vandenbroucke ook een plaats krijgt bij Revor-Jartazi.
"Maar dat hangt volledig van Frank Vandenbroucke zelf af", aldus Stallaert. "Ik onderhoud nog altijd goede contacten met hem, maar de vraag is of hij nog renner wil worden. Wij zijn overeengekomen dat VDB zijn conditie verder opbouwt. Na enkele maanden training zien we wel of hij weer in staat is om degelijke prestaties neer te zetten. Is dat zo, dan ondergaat hij enkele medische testen en hakken wij samen de knoop door. De deur voor Frank Vandenbroucke staat bij mij altijd open. Ik kan geen slecht woord over hem zeggen."
Eddy Merckx stapt uit de dagdagelijkse leiding van zijn fietsenfabriek in Meise . Hij wordt volgend jaar 64, en verkoopt nu de meerderheid van zijn aandelen aan Sobradis, de holding van Joris Brantegem, die dit voorjaar schoenenketen Brantano verkocht.
Als je iets zèlf opgebouwd hebt, doet het altijd pijn er afscheid van te nemen, maar ik had geen andere keus, want ik heb geen opvolger, zegt Eddy Merckx zèlf. Zoon Axel is na zijn actieve wielercarrière in Canada gaan wonen, het thuisland van zijn vrouw.
Eddy Merckx neemt niet helemaal afscheid van zijn fietsenfabriek: hij blijft in het management en en zal vooral actief blijven in de public relations voor het bedrijf.
Al tijdens zijn wielerloopbaan stond Merckx erom bekend dat hij maniakaal met zijn fiets bezig was. De stap naar een eigen fietsenfabriek daarna was dan ook niet groot. Nogal wat van zijn eigen vroegere ploegmaats konden er trouwens terecht. De nieuwe meerderheidsaandeelhouder brengt zijn eigen managementteam mee: ceo wordt Pieter Vansynghel terwijl Sven Goeminne de dagdagelijkse leiding in handen neemt.
12/10/2008: 11 man op de weg en 4 voor het veld. Terug een mistige morgen, maar toch een grote opkomst voor een rit van 68Km langs Elversele - Hamme- Zogge - Huivelde - Zele - Overmere Donk - Berlare dijk op en via Uitbergen naar Wetteren - Kalken - Overmere - Heiende ( Lokeren ) - Lammeken ( Lokeren ) - Oudenbos ( Lokeren ) - Eksaarde - Daknam - Luitentuit ( Sinaai ) - Waasmunster - Sombeke Moezen, met een gemiddelde van 30.4Km/h. Bij buitenkomen van de Moezen scheen de zon terug, proberen ze ons iets wijs te maken?
MTB: Vertrek in Kastel. Karl vroeg aan een kennis met zijn vriend :"Rij met ons mee, als je wil". Wat Karl niet wist dat die vriend een ex-liefhebber was. Gevolg : Jurgen na 1 km al kwijt, Karl en Koen na 4 km... Als we zo blijven doorgaan, halen we nooit de 50km... Toch goed blijven doorzetten. Koen kwam er nog beter door na 35km en Karl verschoot al zijn pijlen bij een laatste snelle groep. De laatste 7-8km werden de zwaarste in lange tijden... de krampen namen de controle van de benen over.. en de Moezen werd net gehaald. Maar dat was het dan ook..... (Verslag WTC Forza Elversele)