Zaterdag 22 mei Oefenrit, met aflevering van affiches te Doorslaer (t smiske) en op de Koewacht (bevoorrading) De opkomst de eerste dag van dit Pinksterweekend was matig 9 leden. Stevige tegenwind tot op de Koewacht Maar het laatste gedeelte trok ons gemiddelde omhoog 31.1 Rit van 85 km. Op naar morgen SKL te Temse van de VWB Memorial Peerens
Een deelneemster aan de Ronde van de Aude beleefde de verrassing (en schrik) van haar leven toen ze na de ritaankomst haar fiets nog even inspecteerde en een heuse grote slang in haar wiel aantrof. Het had heel wat voeten in de aarde om het beest te verwijderen. Uiteindelijk vond men er niets beters op dan het dier dood te kloppen.
Vermarc Linea: complete collectie truien, body en vest
Met het ontwikkelen van de Linea fietskledinglijn creëerden de designers van Vermarc een complete collectie bovenkleding. Het assortiment bestaat uit een trui met korte- en lange mouwen, een bodywarmer en een technical jacket.
Voor de truien werden de Microquadro stoffen in de kwaliteiten Light en Heavy gebruikt. Het vest is een combinatie van Windtex en Roubaix stof. Het Linea shirt met lange mouwen en lange rits is uit het iets dikkere MQ Heavy stof gemaakt. Dit shirt heeft dezelfde vochtabsorberende en drogende eigenschappen dan de Linea met korte mouwen waardoor het zeer geschikt is om ze tijdens de tussenseizoenen te dragen. Is er in de drie kleuren blauw, zwart en wit met respectievelijk wit zwarte, rood witte en rood zwarte horizontale strepen. S tot 8X, Shirt lange mouw: 62,30. Infocontact: www.vermarcsport.be
Ridley Bikes introduceert een eigen blog. Op www.ridley-bikes.com kan je vanaf nu op regelmatige tijdstippen leuke anekdotes en inside ervaringen lezen van enkele van de Ridley medewerkers.
Schrik niet als u wielertoeristen binnenkort op hun eigen arm ziet meppen. Zij maken gebruik van de 'fietstap', een soort van armband met een claxon Binnenkort is er een handig hebbedingetje op de markt voor wielertoeristen, fietsers en andere zwakke weggebruikers: de fietstap. Peter van dit project is niemand minder dan Sven Nys.
De fietstap is een hippe armband met daarop een geluidsignaal. Met een tik op de tap kan als fietser, jogger, skeeler of wandelaar andere weggebruikers waarschuwen van je komst. Het project kwam er na een samenwerking tussen de Staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe, het BIVV en Landbouwkrediet. Sven Nys, renner van Landbouwkrediet, aanvaardde het peterschap van deze actie. "Toen ik hoorde over het project was ik er meteen voor gewonnen. Fietsers, wandelaars en joggers blijven kwetsbare groepen in het verkeer, dus als iets gedaan kan worden om hun situatie te verbeteren, dan ben ik daar zeker voorstander van. Als ik de zwakke weggebruikers kan sensibiliseren door mijn naam te verbinden aan het project, dan doe ik dat maar al te graag", aldus de voormalig wereldkampioen veldrijden. Naast de zichtbaarheid van zwakke weggebruikers wordt nu dus ook iets gedaan aan hun hoorbaarheid. Vanaf eind mei zal de campagne lopen. Met wegaffiches en directe mail-actie wil het BIVV de mensen sensibiliseren. De affiche met Nys als uithangbord hangt van 31 mei tot 7 juni langs de wegen. 600 wielerclubs krijgen ook een klein formaat toegestuurd. De slogan van de actie is telkens hetzelfde: Laat je horen met de fietstap
Met 'fietstap' hoor je wielertoeristen komen 93 decibel De armband produceert een geluid van 93 decibel, luid genoeg om tragere weggebruikers op tijd te waarschuwen. En voor het geval de herwonnen aërodynamica ervoor zorgt dat u dat inhaalmanoeuvre vaker moet maken, laat de levensduur van de batterijen toe om het schrille waarschuwingssignaal meer dan tweeduizend keer te laten weerklinken
Een fietsbel is eigenlijk verplicht, al is er een gedoogbeleid voor wielertoeristen. Staatssecretaris Schouppe is van plan om de wegcode aan te passen zodat de fietstap een legaal alternatief wordt.
In België, en dan vooral in Vlaanderen, rijden ruim zeshonderdduizend recreatieve fietsers en wielertoeristen. Honderdduizend van hen krijgen een gratis exemplaar van sponsor Landbouwkrediet en op zaterdag 5 juni krijgt u er eentje gratis bij Het Nieuwsblad/De Gentenaar
Precies 70 jaar geleden, in 1940, won Coppi voor het eerst de Giro. Nadien zou hij ook in 1947,1949,1952 en 1953 als eindwinnaar uit de bus komen. Naar aanleiding van dit gebeuren wordt er uitgepakt met een gelimiteerde retro-versie van zijn roze trui. Er worden er wereldwijd slechts 500 stuks van verkocht waarvan u er in de Rondeshop 10 terugvindt. Snel zijn is dus de boodschap!
Op 17 juni wordt Eddy Merckx 65. Het Centrum Ronde van Vlaanderen en de Vriendenkring van de Flandriens spelen daarop in met een tentoonstelling waarin aan de hand van 65 objecten en documenten een apart licht op de Kannibaal wordt geworpen.
Vooral het anekdotische en aparte aan de imposante Merckx-figuur komt aan bod. De voorwerpen variëren van een sinaasappelwikkel met Merckx-foto over drie biljartballen tot de afbeelding van het wapenschild en spreuk van baron Merckx.
Te zien in de inkomhal van het Centrum vanaf zaterdag 22 mei. De toegang is gratis. En voor de fietsende dames die gek zijn van de Allergrootste is er nu ook een speciaal Molteni-shirt voor dames. Te verkrijgen in de Museumshop van het Centrum Ronde van Vlaanderen!
Sportkledijfabrikant ODLO lanceert zijn nieuwe zomercollectie.
Naast een vernieuwd gamma sportondergoed is ook de loopcollectie flink onder handen genomen. Op de plaatsen waar het lichaam het meest transpireert, is een absorberende 'mesh' voorzien en dankzij de 360° reflectoren ben je altijd en overal goed zichtbaar. Daarnaast begint ODLO opnieuw de creatie van fietskledij. Nu komen er al 25 kledingstukken op de markt en in 2011 volgt er een volledige ODLO bike collectie. De nieuwe fietskleren zijn ontwikkeld volgens het 'zoned function'-concept dat bestaat uit 'klimaatregeling', 'free move' en 'steun'. Ook het 'multi layer'-principe is toegepast op de fietskledij. De blikvangers in de collectie zijn de naadloze Tension shirts en shorts voor zowel dames als heren.
PRO introduceert de Vibe Sprint 'Mark Cavendish Star Series' stuur en stuurpen. De beste sprinter ter wereld stelde hoge eisen bij de ontwikkeling van zijn eigen 'cockpiit' gezien de grote krachten hij erop uitoefent tijdens een massasprint.
De stuurpen is gemaakt van carbon en de stijfheid is bijna dubbel zo groot als bij de regular PRO Vibe 7S. De pen zal in drie verschillende lengtes verkrijgbaar zijn (105, 120 en 135 mm) en zal minstens 170 gram wegen.
Het stuur zal gefabriceerd worden uit een versterkte legering in plaats van uit carbon dat onvoorspelbaar reageert na een valpartij. De stijfheid is met 9 procent gestegen in vergelijking met de regular PRO Vibe 7S stuur. Dat is belangrijk want je kan je inbeelden dat zelfs 1 procent beslissend kan zijn in een sprint aan 70 km/uur.
Het stuur zal in drie maten beschikbaar zijn, 40, 42 en 44 cm, en zo'n 295 gram wegen. Beiden zijn apart verkrijgbaar bij de lokale PRO-verdeler vanaf de eerst week van juni. (MF)
Vlaanderen Vlagt niet meer Vlaanderen Vlagt als organisatie stopt met vlaggen en laat dit nu over aan allen die Vlaanderen goed gezind zijn. De oprichter en bezieler van Vlaanderen Vlagt, Ivan Mertens (75), moet door gezondheidsproblemen stoppen en een opvolger vindt hij niet. Zijn beweging is altijd omstreden gebleven. Geen wielerwedstrijd, geen veldrit, geen heiligverklaring, geen marktplein of Mertens en zijn aanhangers doken er op met een wapperende Vlaamse leeuw en een standje om vlaggen, wielertruitjes en stickers te verkopen. In tien jaar sleet Mertens 110.000 leeuwenvlaggen en deelde hij 225.000 zwaaivlaggetjes uit.
De twee vlaggen van Vlaanderen Vlaanderen heeft twee vlaggen. Geen van de twee heeft iets te maken met Belgie, politieke partijen of een ideologie.
Grafzerk vol symboliek voor Frank Vandenbroucke In Ploegsteert is de grafzerk geplaatst op de laatste rustplaats van wielrenner Frank Vandenbroucke, die in oktober vorig jaar overleed in Senegal. De familie koos voor een aparte grafzerk vol symboliek. Straks komt ook zijn persoonlijke carbonwiel erop met de letters 'VDB Forever'. 'Op het grijs-blauwe marmer is een weg in goudkleur aangebracht', zegt zijn moeder Chantal Vanruymbeke. 'Het stelt de laatste kilometers voor van Luik-Bastenaken-Luik, de klassieker die hij in 1999 won. De weg gaat verder in een leegte en splijt de grafzerk in twee delen. Daarmee willen we aangeven dat Franks strijd is gestreden, maar dat toch alles verdergaat. Ik ben heel gelukkig met de uitvoering van ons idee. Ook zijn zussen, zijn ex Clothilde en dochter Cameron hebben mee nagedacht om een gepast eerbetoon te brengen. Michael Boone ontwierp het project en Christophe Swingedauw voerde het uit. Het waren twee vrienden van Frank', aldus nog Franks moeder.
Op zondag 6 juni is er de eerste VDB Forever Classic. Dat wordt een hommagetocht die eindigt onder de kerktoren van Ploegsteert. Dan leggen supporters en recreanten elk een witte roos op zijn graf dat al sinds midden oktober een bedevaartsoord is geworden voor wielerfreaks.
Zwarte chocolade goed voor het hart Mensen die (kleine hoeveelheden) zwarte chocolade eten hebben minder hartaanvallen en hersentrombose. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat chocolade de bloeddruk licht verlaagd. Dat zeggen Duitse onderzoekers van het Instituut voor Menselijke Voeding in het European Heart Journal (30 maart 2010). Zij onderzochten ruim 19.000 mensen gedurende tien jaar en ontdekten dat degenen die het meeste chocolade aten (7,5 g per dag) een lagere bloeddruk hadden en een 39% lagere kans op een hartaanval, dan degenen die het minste chocolade aten. Zwarte chocolade bevat de anti-oxidatieve stof flavonol, dat in cacao zit maar ook in veel groenten en rode wijn. Belangrijk is wel aan te stippen dat de hoogste chocoladeconsumptie in dit onderzoek 7,5 g per dag bedroeg, dat is veel minder dan één chocoladereep. De onderzoekers stippen ook aan dat kleine hoeveelheden chocolade kunnen helpen een hartaanval te voorkomen, maar alleen als de bittere chocolade ander energierijk voedsel vervangt, zoals snacks, en het lichaamsgewicht op een stabiel niveau blijft.
Afgelopen weekend introduceerde het Duitse Canyon nu niet eens een racefiets die de naam Ultimate CF of Ultimate CF SLX , maar de Aeroad CF.
Wel een racefiets maar dan met de kenmerken van een tijdrit fietsje! Canyon zet de Aeroad CF neer als een 'breakaway bike' . Zo eentje waarmee je zo snel mogelijk naar de finish snelt. Daartoe is vooral het frontale oppervlak aangepakt en zijn de overgangen tussen de verschillende delen van het frame zo gladjes mogelijk gemaakt.
Je ziet dit in de hourglass-shaped balhoofdbuis en de, in vergelijking met de Ultimate minder dike onder- en bovenbuis. Gebleven zijn de slanke staande achtervorken in combinatie met het dikke bracket, nu met press-fit lagers. De kabels lopen door de framebuizen en er is ook een speciale Di2 versie leverbaar. Nieuw zijn ook de speciale Aeroblade SL en zadelpen: beiden zijn instelbaar op meer of minder sprong (!) en zogenaamde setback: resp. 39 of 44 mm naloop en 15 tot 35mm wat inhoudt dat de zithoek kan veranderen tussen 70, 6 en 73, 5 graden.
Verder: zogenaamde size-specific tubing en een iets kortere balhoofdbuis, vooral na feedback van de Omega Pharma-Lotto coureurs. Gewicht van het frame zal tussen de 980 en 1130 gram zijn. De Aeroad CF zal er zijn in zes maten. Prijzen voor een complete fiets beginnen bij circa 3000,- euro. Canyon monteert dan Campagnolo Chorus, Record of Super Record of Shimano Dura-Ace of Dura-Ace Di2 in combinatie met Mavic, Continental, Ritchey en Selle Italia. www.canyon.com
Mad Fiber wielen hebben een gewicht van1085-grammen per paar en voldoen aan de strenge industrie en veiligheidsnormen (USA?) Geleverd met wielzakken, remblokken (kurk) ventielverlengers, en snelsluiters. Prijs voorlopig enkel in dollars: $2600. Wielen compatibel met Shimano, SRAM of Campagnolo Levering vanaf zomer 2010 www.madfiber.com
'Opgevoerde' fietsen nieuwe vorm van doping? Onder de term 'doping' verstaat men over het algemeen biologische zaken, als bloeddoping en EPO. Er wordt echter ook gefluisterd over een andere manier om het de renners wat makkelijker te maken. Volgens een Franse krant bestaan er fietsen met een ingebouwd motortje. Dat motortje zou gebruikt worden in de eerste fase van de wedstrijd, zodat de renners krachten kunnen sparen. In de slotfase zouden ze dan gewoon rijden, maar wel met een flink voordeel op hun uitgeputte collega's. Het mechanisme van het motortje zou in het frame verborgen zitten. Dat meldt de krant L'Avvenire. De geruchten worden echter weggewuifd door de UCI.
"Er is geen reden om aan te nemen dat dit product gebruikt wordt in het professionele fietsen", liet Enrico Carpani van de UCI weten aan Cyclingnews. "Op dit moment ontbreekt ieder bewijs van het gebruik van zo'n motortje."
Carpani liet wel weten dat het verhaal onderzocht gaat worden, ook al liet de racedirecteur van de Giro, Stefano Allocchio, weten dat het een onzinnige claim is. "Er rijden geen opgevoerde fietsen in de Giro", zei hij tegen ANSA. " Alle checks wijzen uit dat de fietsen in orde zijn. Er wordt zeer nauwkeurig naar gekeken. Als er iets mis was, hadden we dat direct gezien."
6de Memorial Rudi Peerens: zondag 23 mei Op zondag 23 mei nodigt wielerclub de 4 Kronen uit Temse jullie graag uit op de 6de Memorial Rudi Peerens. Rudi is door een verkeersongeval verongelukt, tijdens de Ronde v Vlaanderen(VWB) op 1mei 2004.
Vertrek: tussen 7u30 en 10u , gezinstocht tot 14u (Leeuwerk in de Gasthuisstraat 74 Temse) Men kan inschrijven voor super lekkere BBQ via thierry_vg@skynet.be
Alle voorzieningen voor Dameswielertoeristen! Voor Cyclo toeristen: 60-80-100km over de mooie en rustige Vlaamse Brabantse wegen, zeer verzorgde bevoorradingen, voornaamste aan rijwielhuis v Eddy Merckx in Meise
Voor MTB s: 25-47 km, prachtig en variërend parcours in het mooie Groot Temse Met eveneens een verzorgde en deugddoende bevoorrading (fort v Haasdonk)
Voor het gezinstocht: 32 km over een rustige en deels verkeersvrije omloop, met verrassinggeschenk voor elke deelnemer ! Dit jaar viert "de 4 Kronen" hun 20 jarig bestaan, en stellen ze hun Memorial vooral in het teken van begrip naar iedereen op de openbare weg. Vooral aan de autogebruikers vragen ze extra begrip voor de fietsers (in groep). Ook wij als wielertoeristen dienen ons uiteraard aan de geldende regels te houden. We hopen dan ook dat de fietspaden berijdbaar en comfortabel zijn/worden ! We wensen iedereen een sportieve en gezellige dag toe !
Al eens gesurft naar de nieuwe website van Eddy Merckx Cycles? Zeker doen! Surf naar www.eddymerckx.com, ontdek de collectie Merckx-fietsen, bekijk de filmpjes en schrijf je ook zeker in op de nieuwsbrief.
Dat laatste is niet onbelangrijk. Nadat je je hebt ingeschreven op de nieuwsbrief, zal je een bevestigingsmail ontvangen. Die forward je dan naar merckx@grintamagazine.be en voeg aan die mail ook meteen het juiste aantal profoverwinningen van de Kannibaal toe.
Misschien behoor jij wel tot de gelukkigen en win jij, dankzij Eddy Merckx Cycles en Grinta!, een ticket voor 4 juli. Op die dag trakteert Eddy Merckx je in Meise immers op een frisse Palm terwijl je de hele dag de Tourrit op het grote scherm kan volgen! info: www.grinta.be
Tijdens de Week van de Design in Milaan trokken de ontwerpen van Karim Rashid de aandacht. De designer ontwierp twee milieuvriendelijke fietsen.
De fietsen zijn ontworpen in het kader van 'Smart-ologic Corian Living', een smart en duurzaam (milieuvriendelijk) lifestyle concept. De fietsen zijn compleet vervaardigd uit Corian materiaal (van DuPont).
Dit materiaal wordt gebruikt voor studies architectuur en design. Karim Rashid besloot de aandacht te werpen op de fiets, omdat dit een ecologisch en duurzaam vervoermiddel is. Voor de ?heruitvinding? van de fiets heeft hij de hoofdelementen van de fiets veranderd en in een nieuwe creatieve vorm gegoten, wat perfect kan met het Corian materiaal.
De sculpturen vormen een studie die andere manieren van fietsontwerp inspireert, met uitwerkingen zoals een directe verbinding van het achterwiel met het frame en een ophangsysteem dat tegelijkertijd de aandrijving van het achterwiel vormt. Toch valt het nog af te wachten of dit design ook in de praktijk kan worden toegepast.
Sportkledingfabrikant Vermarc breidt zijn accessoirescollectie uit met de nieuwste Seamless arm-, been, en kniestukken. Speciaal aan deze kledingstukken is de compressiefunctie.
Het compressieprincipe is ontwikkeld naar het voorbeeld van de klassieke steunkousen. Doordat ze zeer nauw aan armen en benen aansluiten wordt de bloedsomloop beter gestimuleerd.
Wetende dat er bij een zware inspanning zoals fietsen zeer veel reststoffen in de bloedbaan terecht komen is het ook noodzakelijk dat die er ook zo snel mogelijk terug uit zijn. En dat is nu juist de bedoeling van deze soort kledingstukken.
Ze zorgen ervoor dat de metabolische afvalstoffen, met de daar mee gepaard gaande krampen en andere ongemakken, meteen afgevoerd en geneutraliseerd worden.
Zoals de subbenaming, light compress, van deze Vermarc kleding al aangeeft is de druk die door de compressie kleding op de armen en benen uitgeoefend wordt duidelijk voelbaar maar toch verdraagzaam. Ze zijn dan ook vooral bedoeld om ze tijdens het fietsen op een comfortabele manier te kunnen dragen.
Het is aan te raden om de beenstukken na de inspanning nog even aan te houden omdat ze dan ook nog de recuperatie mee helpen bevorderen. Ook is het mogelijk om ze onder de kleding te dragen tijdens lange verplaatsingen met auto, vliegtuig of ander transportmiddel. Op die manier komt de sporter in een optimale toestand op zijn bestemming aan.
Assortie of in combinatie met de kleuren van bestaande kledingstukken zijn de Seamless accessoires er in zwart, wit en blauw in de twee maten S/M en L/XL.
Adviesverkoopprijzen: armstukken 17,90 euro - beenstukken 19,90 euro - kniestukken 15,50 euro