Al eens gesurft naar de nieuwe website van Eddy Merckx Cycles? Zeker doen! Surf naar www.eddymerckx.com, ontdek de collectie Merckx-fietsen, bekijk de filmpjes en schrijf je ook zeker in op de nieuwsbrief.
Dat laatste is niet onbelangrijk. Nadat je je hebt ingeschreven op de nieuwsbrief, zal je een bevestigingsmail ontvangen. Die forward je dan naar merckx@grintamagazine.be en voeg aan die mail ook meteen het juiste aantal profoverwinningen van de Kannibaal toe.
Misschien behoor jij wel tot de gelukkigen en win jij, dankzij Eddy Merckx Cycles en Grinta!, een ticket voor 4 juli. Op die dag trakteert Eddy Merckx je in Meise immers op een frisse Palm terwijl je de hele dag de Tourrit op het grote scherm kan volgen! info: www.grinta.be
Tijdens de Week van de Design in Milaan trokken de ontwerpen van Karim Rashid de aandacht. De designer ontwierp twee milieuvriendelijke fietsen.
De fietsen zijn ontworpen in het kader van 'Smart-ologic Corian Living', een smart en duurzaam (milieuvriendelijk) lifestyle concept. De fietsen zijn compleet vervaardigd uit Corian materiaal (van DuPont).
Dit materiaal wordt gebruikt voor studies architectuur en design. Karim Rashid besloot de aandacht te werpen op de fiets, omdat dit een ecologisch en duurzaam vervoermiddel is. Voor de ?heruitvinding? van de fiets heeft hij de hoofdelementen van de fiets veranderd en in een nieuwe creatieve vorm gegoten, wat perfect kan met het Corian materiaal.
De sculpturen vormen een studie die andere manieren van fietsontwerp inspireert, met uitwerkingen zoals een directe verbinding van het achterwiel met het frame en een ophangsysteem dat tegelijkertijd de aandrijving van het achterwiel vormt. Toch valt het nog af te wachten of dit design ook in de praktijk kan worden toegepast.
Sportkledingfabrikant Vermarc breidt zijn accessoirescollectie uit met de nieuwste Seamless arm-, been, en kniestukken. Speciaal aan deze kledingstukken is de compressiefunctie.
Het compressieprincipe is ontwikkeld naar het voorbeeld van de klassieke steunkousen. Doordat ze zeer nauw aan armen en benen aansluiten wordt de bloedsomloop beter gestimuleerd.
Wetende dat er bij een zware inspanning zoals fietsen zeer veel reststoffen in de bloedbaan terecht komen is het ook noodzakelijk dat die er ook zo snel mogelijk terug uit zijn. En dat is nu juist de bedoeling van deze soort kledingstukken.
Ze zorgen ervoor dat de metabolische afvalstoffen, met de daar mee gepaard gaande krampen en andere ongemakken, meteen afgevoerd en geneutraliseerd worden.
Zoals de subbenaming, light compress, van deze Vermarc kleding al aangeeft is de druk die door de compressie kleding op de armen en benen uitgeoefend wordt duidelijk voelbaar maar toch verdraagzaam. Ze zijn dan ook vooral bedoeld om ze tijdens het fietsen op een comfortabele manier te kunnen dragen.
Het is aan te raden om de beenstukken na de inspanning nog even aan te houden omdat ze dan ook nog de recuperatie mee helpen bevorderen. Ook is het mogelijk om ze onder de kleding te dragen tijdens lange verplaatsingen met auto, vliegtuig of ander transportmiddel. Op die manier komt de sporter in een optimale toestand op zijn bestemming aan.
Assortie of in combinatie met de kleuren van bestaande kledingstukken zijn de Seamless accessoires er in zwart, wit en blauw in de twee maten S/M en L/XL.
Adviesverkoopprijzen: armstukken 17,90 euro - beenstukken 19,90 euro - kniestukken 15,50 euro
Voor de Belgische wielerfans worden 4, 5 en 6 juli 2010 wielerhoogdagen: de Ronde van Frankrijk rijdt dan door het land.
Ingrediënten voor de Tourrit van 4 juli zijn: een start in Rotterdam, dwars door Antwerpen met een tussenspurt in Ekeren en een aankomst aan het Koning Boudewijnstadion. Een dag later volgt dan de etappe Brussel-Spa, door de Ardennen met o.a. de Stockeu.
Op 6 juli wordt dan de veelbesproken Tourrit van Wanze naar Arenberg georganiseerd over enkele kasseiwegen. De passage van de Tour door België klinkt alvast veelbelovend.
Tijdens de Red Bull Road Rage op zaterdag 22 mei kunnen snelheidsfreaks hun geluk beproeven downhill La Redoute.
De befaamde helling uit Luik-Bastenaken-Luik is ongeveer 1650m lang en daalt op die afstand 161 meter. In reeksen van 4 deelnemers wordt er telkens afgedaald tegen de klok. De snelste daler gaat door in het knock-out systeem tot één enkele winnaar overblijft.
Dé downhill race van het jaar op La Redoute, in Aywaille (Luik) Aywaille maakt zich klaar voor de race van het jaar! Red Bull daagt alle MTBers, BMXers en wielrenners ... uit om de prestigieuze helling La Redoute af te dalen en zo te strijden om de titel van Red Bull Road Rage. Deze befaamde helling, onder meer bekend van de wielerwedstrijd Luik - Bastenaken Luik, heeft al velen klein gekregen! De afdaling van de La Redoute is dan ook niet minder dan 1650 meter lang, overbrugt een hoogteverschil van 161 meter en de hellingsgraad varieert tussen 9,5% en 22%. Een stevige uitdaging dus!
Quick Step test tijdritmateriaal in windtunnel Team Quick Step heeft de afgelopen week in de windtunne van Milano Politecnico druk getest met de houding en materiaal voor het tijdrijden. Milano Politecnico is een van de toonaangevende Europese universiteiten op het gebied van engineering, architectuur en design. Onder toezicht van de universitaire staff van Politecnico en Luca Guercilena, werkten Stijn Devolder, Kevin Seeldraeyers, Dries Devenyns en Kevin de Weert diverse tests af in de windtunnel. Kevin Seeldraeyers legt uit wat het nut is van de windtunneltesten. 'Iedereen weet dat tijdrijden niet mijn specialiteit is'. 'Daarom hebben we de keuze gemaakt om tijd en middelen te investeren in een programma dat mijn materiaalkeuze en positie op de fiets optimaliseert. Zo wil ik mijn prestaties in het tijdrijden verbeteren'.
Vrijdag 14/05/2010 VLAMERTINGE (W) Elite z.c./U23 - 110,6 km - 02h30min Geert werd vrijdag 3e te Vlammertinge, aantal deelnemers: 60 1.WILLEMS Mario - KINGSNORTH INTERNATIONAL WHEELERS 2.HUYVAERT Tom - NEW HEEBRA-LOMBARDEN op 4 3.VERMOOTE Geert - C.T. KEUKENS BUYSSE KNESSELARE op 9 4.DE BUYSSCHER Lorenzo - COLBA-MERCURY-DOURPHONIE op 240 5.DIETRICH Ghequiere - KWSC WESTKERKE - TEAM DESCHUYTTER
'1000 km van Kom op tegen Kanker' levert 750.000 euro op De '1.000 km van Kom op tegen Kanker' heeft 750.000 euro opgeleverd voor het kankeronderzoek. De eerste editie van de sponsortocht eindigde zondagavond op de Antwerpse Grote Markt. Volgend jaar wordt er al zeker een tweede editie georganiseerd. "Er komt zeker een vervolg. Nu al hebben zich 20 mensen ingeschreven om volgend jaar deel te nemen", zei campagneleider Leo Leys zondag. 150 teams verschenen donderdag aan de start in Oostende. Elk team fietste gedurende vier dagen 1000 kilometer, dus 250 kilometer per dag. Ieder team moest daarvoor ook 5.000 euro inzamelen voor het kankeronderzoek. "Over die vier dagen hebben circa 600 fietsers meegereden", aldus Leys. 45 van hen fietsten vier keer 250 kilometer. Zo bijvoorbeeld Wouter Vandenhaute, Geert Noels, Johan Museeuw, Ludo Dierckxens en Karel Van Eetvelt. Een fietser liep een sleutelbeenbreuk op na een val in Tienen, maar daarnaast verliep de fietstocht zonder al te veel brokken.
1000Km ACTIE Heren, relaas eerste 162 km van de 1000.
Vertrokken om 5.45 uur in Tielrode richting Oostende waarvoor dank aan den taximan Filip. Eens in Oostende begon de adrenaline te stromen. Emiel Goelen vroeg uitdrukkelijk waar de forza's stonden. Op de eerste rij natuurlijk. Eerst nog op de foto voor het madammeke van de organisatie die bij Johan thuis geweest is ( Gerda Lindekens . red.). Startschot werd gegeven door de gouverneur van West Vlaanderen en de burgemeester van Oostende: Pang pang want het kruid was op. Direkt naar de kop en de eerste 96 km tot aan de stop in Tielt op kop gereden. Museeuw en Ludo Dierckxsens hebben alleen ons kuiten gezien: tot ziens. Daarna meegedreven tot aan Assenede: 162 km. Heb de vlag doorgegeven aan Karl en weg waren we. Dank aan Sandra voor de rit naar huis. Eens thuis hebben we ons iets goed genomen.
Forza Paul (WTC Forza Elversele) Na 2 uur wachten op Forza Gorilla te Assenede,spaghetti voor Paul, nummertje wisselen , vertrekken richting Dendermonde. Een thuisritje voor een Forza-lid. Plotseling onverwachte supporters te Moerbeke-Waas. Jurgen,Leo en Daniël reden bijna het peleton overhoop en stonden daarna in Belsele-dorp nog eens te tieren ( met een pintje uiteraard ). Even daarna reden we verkeerd en blokkeerden we het kruispunt. Gelukkig was er iemand vd thuisstreek ( Moi ! ). Richting Dendermonde vormde het peleton een mooie groep die door ´t Soete Waesland scheurde. Aan de C&A stond het gezinnetje te supporteren en werd er nog een extra koekske verorberd. Daar werd er iemand gezocht voor de kop te trekken. tja Nu je het toch vraagt. Na een 40 tal minuten teruggefloten. Er was de mooie opmerking : Deze morgen reed er ook al een Forza te snel, en nu weer..?? Die Forzaas !!. Met het nodige respect voor diegene die al meer kms in de benen hadden, terug in het peleton plaatsgenomen. De motards zorgden ook af en toe voor verwarring. Eéntje links, ééntje rechts en ééntje rechtdoor. Mmmh... Na Grimbergen begonnen de meeste al af te tellen en werd er een treintje gezet. De regen zorgde voor zuurstof , maar ook voor de eerste koude. De golfclub in Kampenhout was prachtig om te passeren ( de kasseitje buiten beschouwing gelaten). Na Veltem Beisen werd er direct naar Leuven gereden. Daar zorgde nog een paar kuitenbijters voor de nodige prikkel. De Brusselse steenweg werdt afgemaald en na de ring van Leuven werd er recht op de Finish te Leuven gereden. Prachtig en heel leuk door het aplaus van de supporters. Luc Verschueren riep de deelnemers op het podium en iedereen snakte naar een douchke of sommigen een massage. Kortom : een leuke ervaring en veel respect voor diegenen die er vandaag 285km opzitten hadden... nog veel trainen , jongens..
Hier mijn verslag ervaring van de rit Leuven-Aalst 14/05 Na een korte speech van Tobback en Verschueren op tijd vertrokken te Leuven richting Aalst. Was me da even schrikken traag, en bergop nog trager!!! Natuurlijk moest ik onze ploegreputatie in ere houden => dus met een collega fietser de kop getrokken. Zo hebben we de volgauto een tijdje kunnen voortduwen tot .tja tot het peloton in opstand kwam. Opmerkingen zoals : t is hier geen koers he!!! (waarschijnlijk hadden ze de vorige dag ook al last met Forcisten gehad..??..) Soit, na de korte pauze bij het starten nen platten band peloton vertrokken natuurlijk!! Maar geluk bij een ongeluk, wat zag ik daar achter mij aankomen??? De groep 30/uur Yes!!!...da was meer mijn ding, De gemiddelde snelheid een pak hoger, snedige versnellingen na de bochten (azo alla Benny en Ard..) en bijna geen vertraging op de hellingen!! Ik voelde mij daar goe tussen Ludo Dierckxsens, Sven Neys en Jowan (Baert) Museeuw. t Was wel nie nodig om nen tekst op mijn kuiten te schrijven want heb wijselijk achter die mannen gebleven en had mn winterbroek toch aan Af en toe pittige hellingen, natuurlijk zijn de Forcisten meer gewoon na ons weekend te Vrankrijk! Voor ons flauwen toebak dus En plots stonden we te Aalst, zo n 100 km verder. Een goei maaltijd genuttigd, trouwens Museeuw heeft daar ook vol-au-vent gegeten en geen broden of epsen. Daarna nog met mn opvolger (Christiano) de Forza-taktiek besproken =>gewoon RAAN!!!, en een fotoshoot met Sabine Appelmans, want die wilde persé met Forza op de foto!!! Hierbij ook mn dank naar Chris en Patricia voor het taxi-werk ( = team-werk, heb uit dank nadien ook enkele relatietips gegeven aan Pat ) en naar de sponsors toe om voor mij deze onvergetelijke rit mogelijk te maken. t Was een echte leuke ervaring, ik voelde mij bijna nen proff .. Forza Broeckie (WTC Forza Elversele)
Verslag van vrijdagnamiddag 14 mei 2010 - Forza Cristiano
Rit Aalst - Oudenaarde - Roeselare - Deinze - Gent
Stress nog voor de start (heb mij na de start niet meer moeten reppen). Forza Broeckie had er met zijn 30 km-bende stevig de pees op kunnen leggen en daarmee zelfs de snelste uurschema's verpulverd. Die was dus al aangekomen als ik ergens in Dendermonde voor een rood licht stond. Gelukkig heeft nen Datsun Marina mij netjes op tijd aan de start bracht. Een stralende zon en een stralende Sabine Appelmans: die wou inderdaad persé met een Forza op de foto. Schone kuiten heeft die wel. We hebben haar truitje niet gesigneerd maar ze ging het alleszins niet meer wassen Dus vertrokken met een fijn zomergevoel. Den Broeckie kreeg een lift van ik citeer zijn mail Patricia (?). Ik dacht nochtans dat mijn vrouw Pascale noemde, moet ik dringend uitzoeken wat daar onderweg gebeurd is. Enfin, de rit zelf was niet hetgeen we gewend zijn. Vijf keer trappen, uitbollen. Drie keer trappen, uitbollen. Vijf keer trappen, uitbollen. Drie keer trappen, ... Dan maar veel 'klapkes' gedaan met jan en alleman (en allevrouw): collega's fietsers van andere clubs, gelegenheidspedalleurs, eenzaten, een 50-jaar jonge schepene van Leuven (die zag er lang geen 50 uit moet ik zeggen, ik zou die na de rit nog eens tegenkomen...). Maar behalve een Forza tenue geen opvallende verschijningen vooraan in het peleton. Wat er vanachter in het peleton gebeurd is weet ik nie, ne man of 60 denk ik. Sterke verhalen verzameld: een aantal hadden VLK lintmeters gekocht en kregen die aan de straatstenen niet kwijt. (vooral die lintmeters van 15 euro 't stuk). Dan hebben ze bij ons toch meer waar voor hun geld met de kalender van 10 euro Of ook nog: gasten uit Zwijndrecht die een rit hadden georganiseerd, flyers in de bussen, parcours bepijld, bevoorrading, alles voorzien. Maar op de dag van de rit pech hadden met het weer en ze moesten het doen met twee (!!!) deelnemers. Man man, hebben wij sjans gehad de 24ste april !!! Voor we het goed en wel beseften waren we Oudenaarde in én uitgereden. En dus de bevoorrading aan het Centrum Ronde van Vlaanderen gemist. Idereen kreeg het teken van 'keer-e-keer-weere' en wij terug naar Oudenaarde. Veel (bekend) volk in t centrum (Freddy Maertens, klapke met Rik Vanwalleghem) en nog steeds schitterend weer. Aan de bevoorrading iet goe gepakt en een koekske overgelaten voor Sabine Appelmans die sierijk als een Forza kwam binnengegleden met de groep van 25km. Wij dus opnieuw vertrokken uit Oudenaarde voor eindelijk wat vals plat. Maar helaas lang niet het gevoel uit Vrankrijk. Het werd een beetje frisser, van de westvlonders is er anders toch niets te melden (ze hebben daar zelfs geen schone wijven). Dus was het kilometers malen en uitkijken naar de aankomst in 't Kuipken in Gent waar de nervositeit en het aantal decibels toenam. Fkes een kippevelmoment toen we onder luid appaus het binnenplein van het Kuipken opreden (niet de steile piste) met vrouw en kinderen op de eerste rij. In 't Kuipke nog een wat minder fris douchke gepakt, want da water stonk naar de Leie. Kwam daar in de douchecabine toch die schepene van Leuven nietsvermoedend (?) binnengewandeld toen ik in mijnen blikken stond! Wou die persé met een Forza onder de douche? Ze had gerust mijn 'buzzeke' mogen gebruiken Een dikke 150 km op de teller, al bij al nen toffen dag en misschien volgend jaar (indien deelname) 8 andere Forzas aan de start. Forza Cristiano (WTC Foreza Elversele)
Freddy in Belga Sport In de documentaire-reeks 'Belga Sport' wordt vandaag maandag 17 mei de carrière van CRVV-boegbeeld Freddy Maertens in beeld gebracht. Afstemmen dus om 21u20 op Canvas. Freddy Maertens, de comeback. Reconstrueert 'Belga Sport' de onwaarschijnlijke terugkeer van Freddy Maertens aan de kop van het wielerpeloton in de zomer van 1981, na enkele compleet mislukte seizoenen. Halverwege de jaren zeventig heerst Freddy Maertens als 'een nieuwe Merckx' over het peloton. Hij is de koning van de spurt en wint waar en wanneer hij wil. In 1976 onderstreept hij zijn dominantie door op het WK in Italië thuisrijder Francesco Moser te verslaan. Ook de Ronde van Italië van 77 lijkt op een triomftocht uit te draaien, maar op het autocircuit in Mugello komt hij in volle spurt zwaar ten val en breekt zijn pols. Van dan af gaat zijn carrière in dalende lijn. Bovendien krijgt hij grote financiële zorgen. Maertens raakt langzaam op de dool en eind 1980 is hij zo goed als renner af. Tot er plots een oude bekende opduikt: Lomme Driessens, de flamboyante ploegleider uit zijn gloriejaren. Hij gelooft nog steeds in het talent van Freddy en wil van hem terug een renner maken. N iemand geeft een cent voor hun kansen, tot in de Tour het wonder geschiedt: Maertens sprint in de eerste rit meteen naar de zege. Een toevalstreffer zo heet het, maar Freddy wint in totaal vijf ritten én de groene trui. De verrijzenis is een feit, maar het echte mirakel moet dan nog volgen. Op het wereldkampioenschap in Praag neemt Freddy definitief wraak op al wie hem heeft afgeschreven. 'Belga Sport' reconstrueert de onwaarschijnlijke stunt van een groot kampioen die al te vaak verguisd werd, maar wiens palmares nog steeds de verbeelding spreekt. Met getuigenissen van Michel Pollentier, Roger De Vlaeminck, Francesco Moser, Beppe Saronni, Bernard Hinault, Noël Demeulenaere en vanzelfsprekend Carinne Maertens, Freddys vrouw, zonder wie het er allemaal heel anders had uitgezien
'SunGard volgt Saxo Bank op als hoofdsponsor' "Den amerikanske it-gigant Sungard afløser ifølge meget vedholdende rygter Saxo Bank som hovedsponsor for cykelholdet." De zoektocht van Bjarne Riis om een opvolger te vinden voor Saxo Bank als hoofdsponsor, lijkt zo op zijn einde te lopen. Volgens de Deense krant Politiken heeft de manager een akkoord bereikt met SunGard, een Amerikaanse softwaregigant die nu nog co-sponsor is. Volgens Politiken zijn erg "sterke geruchten" die wijzen op een nakende deal van het bedrijf met van de Deense ProTour-ploeg. De overeenkomst wordt mogelijk zelfs al in de loop van de Tour of California, die vandaag van start gaat, bekend gemaakt. Begin dit jaar raakte bekend dat Saxo Bank de sponsoring van de gelijknamige ploeg op het einde van het jaar stopzet. Riis startte meteen een zoektocht naar een nieuwe geldschieter
Zondag 16 mei Rit bij WTC Kontakt te St-Niklaas Rit van 64 km en het was 64 km, de bedoeling was voor 11 uur terug te zijn op de markt van St-Niklaas . dit liukte echter niet door ten eerste een Pisstop en tweede in de finale op 8 km van het einde een lekke band voor Gino H. Toch een gemiddelde van 31,3 ter plaatse voor de rit. een algemeen gemiddelde van 30.5 met 79 km De opkomst blijft matig 14 leden vandaag voor deze relatief gemakkelijke rit
Door Guerciotti opgegeven gewicht van het frame, 1150 gram Gewicht wordt door alle fabrikanten altijd opgegeven bij een maat M. Daarnaast is de 1250 gram inclusief de geintegreerde zadelpen.
(de Vega is een 2010 model). Normaal het spuitwerk door een gespecialiseerde bedrijf 'Frames & Services' . Frames & Services (moederbedrijf van Dynatek en TEC parts) levert spuitwerk van hoge kwaliteit getuige het feit dat ook vele andere Italiaanse fietsmerken hier hun frames laten spuiten.
Houthalen 54 Dames ingeschreven voor de wedstrijd in Houthalen. Voor onze ploeg waren dat Katrien, Carine, Lieve en Karine Copejans. We vielen van de ene verbazing in de andere . Eerst, en dat is niet zo verbazend, kon er niet vertrokken worden omdat het parcours ergens niet beveiligd was door een seingever 15 vertraging dan bleek dat het peloton over een soort jaagpad moest dat is echt om problemen vragen natuurlijk .en zo geschiedde.. Een Israelisch meisje maakte een heel zware smak en toen de ambulance toekwam, was de straat geblokkeerd zodat het peloton, dat alweer een ronde verder was, moest rechtsomkeer maken herstart dus. ( nog nooit gezien) Na de herstart brak het peloton snel in 2 stukken. Onze dames, die zich net hadden gegroepeerd om naar voren te rijden werden verrast in het midden van het peloton. Ze probeerden nog om de aansluiting te krijgen maar ondanks veel inzet, lukte het niet meer om bij de eerste groep te geraken. Het was alweer Kelly Druyts die de overwinning behaalde. Net als gisteren werd de Australische Broun 2de. (Verslag Beneluxteam)