Zaterdag 4 april 2010 Een mooi groepje op 't appel. Vandaag voerden onze kopmannen ons via Weert, Branst en veel ander moois richting Brussel om de eerste heuveltjes een bezoekje te brengen. Eerst zag het er naar uit dat we het droog gingen houden maar plots nam het "echte Flandrienweer" het heft in handen en bezorgde ons enkele regenbuien die gepaard gingen met een redelijke tegenwind. Mede dankzij wegenwerken werden we in de rand rond Brussel gedwongen enkele drukken banen te trotseren. Om daar snel van af te zijn begon de groep fameus gas te geven en werden er snelheden tot 39 op de teller vastgesteld. Alles bleef mooi in groep en de laatste 15 kilometer werden terug aan de normale snelheid van een goeie 28 a 29 afgewerkt. Terug in Temse zagen we dat we er weeral 76 kilometerkes mogen bijtellen dit jaar en dit aan een gemiddelde snelheid van 29,2. Knap werk wat werd afgesloten met "ne goeien trappist" ! Tot zondag Patje (verslag WTC Verschueren Cycling Team)
Maandag 5 april Paasmaandag vandaag en de voorspellingen waren droog weer Meteen het leden aantal voor deze fietstocht de hoogte in en met 14 op pad (één gastrijder, nieuwlid ) Ritje, zeg maar rit van 93 km met een gemiddelde van 32,6 Daarmee zit het paasweekend erop, en blijft het verder hopen naar iets hogere temperaturen en warmer weer Al zijn we al tevreden met een droog weekend
Om alle discussies nog eens te vermijden hieronder een uittreksel uit het Belgisch Verkeersregelement aangaande het fietsen in groep Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 43bis: Fietsers in groep
43bis1.Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1.De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2.Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3.Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1.De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2.Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3.1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4.De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5.Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets. Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
A51
De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie.
Hopende hiermee weer wat klaarheid te brengen in de discussies
Zondag 4 april Paaszondag vandaag, Opdracht een oefenrit en droog blijven Aantal leden 6, de rest eieren rapen, te koud slecht weer, allezins van opkomst een "offday" Ook het droge gedeelte was bijna geslaagd, het begon te regenen op de kettermuit Door de voorspellingen en de aanwezige donkere wolken, waren we nooit ver uit de buurt van The Ranch Toch een ritje van 65 km en een gemiddelde van 30,7 Hopelijk zijn we toch eens op weg naar droger weer
Vandaag waren er 110 vertrekkers voor de wedstrijd in het Westvlaamse Westkerke. Voor onze ploeg waren dat ; Carine, Kaat, Inge, Sanne, Lieve, Karine C.,Julia en Bo. De wedstrijd werd verreden over 16 rondjes van dik 5km en werd bij momenten erg lastig gemaakt door de wind... en de 4 dames van het Cervelo test team, met op kop één van de beste rensters ter wereld ; Emma Pooley.
Verder was er zeer veel internationale inbreng met een gans contingent Noorse jeugdrensters. Er waren ook ploegen uit Zweden en Denemarken.... Van de wedstrijd zelf mogen we wel stellen dat ze werd gedomineerd door het Cervelo team...niet meer dan logisch.....maar je moet het toch maar doen. Het was infeite heel simpel. De Zwitserse Emilie Aubrey reed de eerste helft van de wedstrijd solo op kop en daarna was het de beurt aan haar teamgenote van Cervelo, Emma Pooley, om na een mooie prestatie, solo naar de zege te rijden. Onze dames reden een mooie wedstrijd. Kaat werd 11de, na een sterke wedstrijd waarin ze meermaals de wedstrijd mee probeerde te maken. Inge en Carine reden constant mee voorin, maar voor Carine, die nog veel last ondervond van haar nek, was het soms wel op de tanden bijten,om zich hier te handhaven. Carine werd 45ste. Maar deze wedstrijd is goed voor het vertrouwen. Inge reed alweer een sterke wedstrijd en het is wel duidelijk dat als de laatste procentjes er nog bijkomen, zij zal meespelen om de wedstrijd mee te bepalen. Inge werd 47ste. Ook Sanne reed een goede wedstrijd en viel nog net in de prijzen, 19de. Karine C reed een degelijke koers en werd uiteindelijk nog 44ste. Voor Lieve, die vandaag haar beste dag niet had, was het vooral aanklampen. Ze werd 49ste. Van de 110 starters reden er maar 57 uit.. Dit toont aan dat het bij momenten vrij lastig was. Bo kon meer dan 1.5h mooi volgen, maar zat iets te ver achteraan, toen de boel scheurde. Julia tenslotte, was de pechvogel van de dag. Reeds na 100 m werd ze meegesleurd in een valpartij van een 4 tal dames. Heb haar mee begeleid tot aan de ehbo post, maar daarna heb ik niets meer van haar gehoord...hopelijk niet te veel schade aan lichaam en fiets. Maandag mogen Kaat, Inge en Sarah I. met het mooie truitje van de nationale selectie opdraven in de 1.2 wedstrijd, te Dottenijs. Volgend weekend is er spijtig genoeg geen wedstrijd. (Verslag Beneluxteam)
De Prologo van Castelli's is het meest populaire shirt. Het is vervaardigd van Stratus fabric behandeld met Prosecco, De Castelli Prologo bevat een 35-centimeter verborgen rits, drie achterzakken. De Prologois ook verkrijgbaar in een vrouwenversie met een specifieke vrouwelijke vervaardiging.
Zaterdag 3 april Vandaag stond de Semi-Klassieker te Turnhout op het programma De Hagelandrit van 131 km werd afgelegd met een gemiddelde van 30,4 Droog vertrokken een klein zonnetje maar bij de eerste bevoorrading, op 50 km reeds een eerste buitje Bij bevoorrading nummer twee boven op de Brabantse Poggio minderde het even, maar even verder was er alweer regen. In dit weer konden de lekke banden niet uitblijven en JP reedt dan ook plat met een geweldige klapband !! De herstelling nam iets meer in beslag aangezien de buitenban "gescheurd" was even een "lapje" leggen en wat minder druk erin en weer op pad Voor de laatste 30 km De heerlijke warme douche was welkom, bij aankomst De vooruitzichten voor de volgende dagen van het Paasweekend zien er allezins niet schitterend uit, vandaag voor deze prachtige rit ook maar met vijf aanwezigen.
Maxim komt met een nieuwe smaak voor hun sportdrank op de markt, de Maxim Energy Drink Grapefruit-Lemon.
Het lichaam neemt de hypotone sportdrank snel op en wordt zo snel van energie voorzien. De Maxim Energy Drink is uitstekend geschikt voor duursporters zoals wielrenners, mountainbikers en hardlopers.
Het is de vierde smaak in het Maxim Energy Drink assortiment. Maxim sportvoeding wordt al vele jaren succesvol gebruikt door vele topsporters zoals Marleen Veldhuis, AZ, FC Twente, Bob de Jong en vele internationale wielerploegen.
Eén dag voor de profs hebben de wielertoeristen al de kans gekregen om hun eigen Ronde van Vlaanderen te rijden. De weeromstandigheden maakten van de bijna 19.000 deelneemers echte Flandriens.
Net als in 2008 kregen de wielertoeristen op hun hoogdag te maken met wisselvallig weer. Toch lieten de meesten onder hen zich niet afschrikken door de frisse temperaturen, windvlagen en voorjaarsbuien. Met bijna 19.000 fietsers waren er maar net iets minder deelnemers dan tijdens de recordeditie van vorig jaar. De omstandigheden haalde de Flandrien in ieder van hen boven. 3.400 wielertoeristen hadden zich vooraf aangemeld om net als de profs de volledige 260 km van Brugge naar Ninove af te leggen. Ongeveer 400 van hen schakelden door de weersomstandigheden over naar de 150 km. Het parcours lag er redelijk goed bij, al was er op de glibberige kasseistroken uiteraard wel enige voorzichtigheid geboden.
MUSEEUW EN TAFI
Opgemerkte deelnemers waren onder andere de ex-Rondewinnaars Johan Museeuw en Andrea Tafi, ex-olympisch zwemkampioen Frederik Deburghgraeve en Oost-Vlaams gouverneur André Denys. Ook heel wat buitenlanders vonden weer hun weg naar de Vlaamse hellingen en kasseien. Liefst 33 verschillende nationaliteiten kwamen aan de start, met zelfs deelnemers uit Singapore, Nieuw-Zeeland, Canada, Japan, Mexico en Australië. Van de 5.000 buitenlanders waren er ongeveer de helft Nederlanders. Verder ook 800 Britten, 300 Fransen, 200 Spanjaarden, 170 Duitsers en 150 Italianen. Ook 50 Amerikanen reden een dag voor hun landgenoot Lance Armstrong Vlaanderens Mooiste.
Wielerliefhebber en trots op Oost-Vlaanderen als dé wielerprovincie? Word dan 'Oost-Flandrien' en dos je uit in Oost-Vlaams wielertenu als je gaat fietsen. De Provincie Oost-Vlaanderen liet een professioneel wielertenu ontwikkelen voor mannen én voor vrouwen. Want ook meer en meer vrouwen springen op de fiets.
De wielertenus worden zonder winst verkocht aan elkeen. Je kan ze online kopen via deze website vanaf dinsdag 6 april 2010. Wie ze liever eerst ziet en past, kan ze kopen in het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde, de natuurlijke thuishaven voor wielerliefhebbers.
De eerste 'Oost-Flandriens' zijn alvast gouverneur André Denys en Peter Van Petegem. Peter Van Petegem verbindt zijn naam aan Oost-Vlaanderen wielerprovincie en wordt 'peter'. Hij hoopt door zijn peterschap de Oost-Vlamingen fier en enthousiast te maken over hun wielerprovincie en wil zo meewerken aan het Oost-Vlaams gevoel.
Kostprijs wielertenu: voor mannen (koerstrui, trainingsvest, koersbroek met elitezeem en met bretellen): 90 EUR voor vrouwen (koerstrui, trainingsvest, koersbroek met elitezeem, zonder bretellen): 82 EUR
Recreatieve fietsers kunnen voortaan ook terecht bij Energy Lab om zich te laten opmeten en positioneren. Ook een volledige analyse van de lichaamssamenstelling en botstructuren is daarbij inbegrepen.
De correcte positie op de fiets wordt door tal vanfactoren bepaald. Iedereen heeft andere afmetingen, andere verhoudingen en andere anatomische structuren.
Binnen Energy Lab is er daarom een state-of-the-artfietspositioneringslabo ontwikkeld waarbij renners driedimensioneel worden geanalyseerd tijdens het fietsen.
De positionering zelf wordt voorafgegaan door een scan van de botten om beenlengteverschil en stand van het bekken na te gaan. Hierbij wordt meteen ook de lichaamssamenstelling geanalyseerd, zodat je een beeld krijgt van het totale vetpercentage, de verdeling van de vetmassa over het volledige lichaam, de vetvrije massa. Ook de voetstructuur wordt in rekening gebracht door middel van een analyse van de drukverdeling onder de voet. Bij afwijkingen kunnen er bovendien zooltjes op maat gemaakt worden. Nieuw bij Energy Lab is ook het pedaalkrachtmeetsysteem waarbij de duw- en trekkrachten van het linker- en rechterbeen in beeld worden gebracht. Dit systeem, gecombineerd met beelden gemaakt door hogesnelheidscamera's, maakt het mogelijk om traptechniek en trapefficiëntie gevoelig te verbeteren.
Sven Nys opende op donderdag 25 maart alvast officieel de deuren van het nieuwe labo. "Het belang van een correcte positie op de fiets kan niet genoeg onderstreept worden. Niet alleen kan dit veel blessureleed voorkomen, maar bovendien ga je efficiënter rijden", vindt ook Nys. Sven Nys opende het nieuwe labo. (foto energy lab) www.energylab.be
28/03/2009: 13 man aanwezig. Laatste rit om 09.00u / Ze hadden regenbuien voorspeld, maar die bleven uit. D e meesten willen klimmen,dus richting Grembergen-Aalst. De wind was een beetje tegen het Forza Team en richting Aalst werd er al aardig geduwd. Iedereen brommerde lekker mee en net na Aalst zorgde de eerste helling al voor schifting. Gert fietste lekker mee. Bart schoof ook op en Benny stak 2 vingers in zijn neus. Gelukkig kent Geert zijn weg nog overal . Te Essene zorgde de koudeberg voor een eerste leuke klim(metje) . Via de Brusselse baan naar Asse , op zoek naar de Putberg. De kasseien lagen er slecht bij. De fietsen werden door elkaar geschud. Toch altijd grappig dat diegene die t meest op kop rijden, hier anderen moeten laten voorgaan. De Filip U. moest efkes de weg zoeken, maar kwam er toch door. Terug via den Dendermondse Steenweg en daarna naar Merchtem. Johan V. trok een mooie sliert en iedereen keek langs de kant naar die bende atleten ( hum..). In Buggenhoutbos liep veel volk en de eerste terrassen zijn een feit. Via Buggenhout vlug naar huis. Den dorst kwam op en een laatste inspanning werd geleverd. Leve de cafébaas ! (Verslag WTC Forza Elversele)
Wielerkledingfabrikant Castelli komt met een nieuwe koersbroek op de markt, genaamd 'Bodypaint'. Het kledingstuk is het resultaat van 500.000 testkilometers.
De broek is uit één stuk gesneden en dus volledig naadloos. Castelli maakt ook gebruik van hun meest revolutionaire zeem, de Progretto X². Alle zeges van het Cervélo Test Team zijn met dit zeem behaald.
De Progretto X² bestaat uit twee volledig afzonderlijke delen met elk een aparte functie. De bovenste laag voorkomt irritatie en het onderste deel zorgt voor een optimaal zitcomfort. De wielerbroek voelt zo natuurlijk aan dat hij 'gebodypaint' lijkt. Hiermee kan je dus zorgeloos en comfortabel genieten van je fietstocht.
330 km en 8.000 hoogtemeters: van een uitdaging gesproken! Op 18 juli vindt met Le Tour du Mont Blanc één van de grootste uitdagingen voor wielertoeristen plaats.
Het is een tocht van 330 km over zeven bergen met toppen van 1.400 tot 2.469 meter. Tijdens de rit overbrug je 8.000 hoogtemeters en doorkruis je Frankrijk, Zwitserland en Italië. De uitdaging laat de fietsers rijden over Europa's meest mythische bergen. Wie nu al staat te popelen om deze uitdaging aan te gaan of extra informatie wil, kan terecht op www.letourdumontblanc.fr. info: www.grinta.be
Lampre heeft definitieve licentie binnen, voor dit jaar Team Lampre blijft in het peloton nu de UCI hun voorlopige registratie als Pro Tour Team heeft omgezet in een definitieve toewijzing van deze status. De Italiaanse formatie - met onder anderen Damiano Cunego en Alessandro Petacchi - in de gelederen had begin dit seizoen 'administratieve problemen', vermoed wordt dat de bankgaranties niet toereikend waren. Nu is dat wel voor elkaar en dus mag de ploeg in het peloton actief blijven in 2010.
De Italiaanse wielerschoenenfabrikant Sidi heeft haar nieuwe collectie damesfietsschoenen voorgesteld.
Het pronkstuk van de collectie is de Genius 6.6 Woman. Het nieuwste snufje van deze schoen is de Carbon Lite Sole, die zorgt voor een lichtere en stevigere schoenstructuur. Daarnaast staat de schoen bekend om zijn geavanceerde en zeer veilige sluitsysteem.
De schoen is ideaal voor professionele wielrensters en voor dames die een maximale kwaliteit eisen van hun schoenen.
De slanke lijnen die je terugvindt op de Genius 5.5 Carbon Luxury Woman zijn een rode draad doorheen de collectie. De Genius 5 Pro Woman en Genius 5 Pro Vernice zijn gelijkaardige schoenen maar met een andere afwerking. De laatste nieuwe schoen uit de collectie is de Sidi Zephyr Woman. Een praktische schoen die op maat gemaakt is voor dames die hun eerste stappen zetten in de fietswereld.
Regerend wereldkampioene Tatiana Guderzo en zilveren medaillewinnares op het WK tijdrijden Noemi Cantele zijn de uihangborden van de nieuwe Sidi-collectie.
Afgelopen zondag trokken we richting Nederlands Limburg voor de Dolmans Heuvelland Classic. De naam zegt het zelf, het zou een heuvelachtig parcours worden Zonder de goede zorgen van Thierry gingen we met een klein hartje op zoek naar de inschrijving. Om 13u00 verschenen we met 5 meiden van de ploeg aan de start: Karine C., Lieve, Kaat, Inge en Sarah, die meereed met de nationale jongerenploeg.
Zoals gewoonlijk bij de grote wedstrijden was het ook hier weer een hele zenuwachtige start, wringen, draaien en keren. Dat heb je als je zon 160 dames op pad stuurt, die allemaal vooraan willen zitten. En hop na twee kilometer kregen we het eerste klimmetje voor de wielen geschoven. In eerste instantie konden we ons allemaal goed voorin handhaven. Na enkele klimmetjes begon het peloton al flink te scheuren en wonderwel lukte het om vooraan te blijven. Tot ik helemaal op het kantje uit de wind wou kruipen knal, daar reed ik door een groot gat in de weg, en op een knip stond mijn tube zo plat als wat. Ook in Nederland bleven de wegen duidelijk niet gespaard van de wintervorst. Aangezien het peloton aan het scheuren was, passeerden heel wat groepjes rensters en nadien een hele sliert autos. Al vloekend kreeg ik na een hele tijd een wiel van RABC en hop weer weg. Groepjes geloste rensters voorbij koersend, maar helaas, de kop van de wedstrijd heb ik nooit meer teruggezien. In de laatste plaatselijke ronde, zon tien kilometer voor de aankomst, werden we uit koers gehaald Grrrr!!
Intussen kon onze youngster Kaat zich perfect vooraan handhaven en mee de koers maken. Zij sprintte zich naar een 22ste plaats, een mooie prestatie op een prachtig parcours. Sarah haalde in nationale outfit als 49ste de eindmeet. Ook Lieve kon goed standhouden. Zij nam een achtervolgend groepje op sleeptouw en bolde na meer dan 100km als 59ste over de finish.
Aan de zijlijn waren heel wat fotografen op post. Met een goed oog, kan je op het net zeker onze rensters in actie spotten. Met veel vertrouwen trekken we alvast naar de volgende wedstrijden. Dan is ook onze huisfotograaf Stef weer post.