Wielerliefhebber en trots op Oost-Vlaanderen als dé wielerprovincie? Word dan 'Oost-Flandrien' en dos je uit in Oost-Vlaams wielertenu als je gaat fietsen. De Provincie Oost-Vlaanderen liet een professioneel wielertenu ontwikkelen voor mannen én voor vrouwen. Want ook meer en meer vrouwen springen op de fiets.
De wielertenus worden zonder winst verkocht aan elkeen. Je kan ze online kopen via deze website vanaf dinsdag 6 april 2010. Wie ze liever eerst ziet en past, kan ze kopen in het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde, de natuurlijke thuishaven voor wielerliefhebbers.
De eerste 'Oost-Flandriens' zijn alvast gouverneur André Denys en Peter Van Petegem. Peter Van Petegem verbindt zijn naam aan Oost-Vlaanderen wielerprovincie en wordt 'peter'. Hij hoopt door zijn peterschap de Oost-Vlamingen fier en enthousiast te maken over hun wielerprovincie en wil zo meewerken aan het Oost-Vlaams gevoel.
Kostprijs wielertenu: voor mannen (koerstrui, trainingsvest, koersbroek met elitezeem en met bretellen): 90 EUR voor vrouwen (koerstrui, trainingsvest, koersbroek met elitezeem, zonder bretellen): 82 EUR
Recreatieve fietsers kunnen voortaan ook terecht bij Energy Lab om zich te laten opmeten en positioneren. Ook een volledige analyse van de lichaamssamenstelling en botstructuren is daarbij inbegrepen.
De correcte positie op de fiets wordt door tal vanfactoren bepaald. Iedereen heeft andere afmetingen, andere verhoudingen en andere anatomische structuren.
Binnen Energy Lab is er daarom een state-of-the-artfietspositioneringslabo ontwikkeld waarbij renners driedimensioneel worden geanalyseerd tijdens het fietsen.
De positionering zelf wordt voorafgegaan door een scan van de botten om beenlengteverschil en stand van het bekken na te gaan. Hierbij wordt meteen ook de lichaamssamenstelling geanalyseerd, zodat je een beeld krijgt van het totale vetpercentage, de verdeling van de vetmassa over het volledige lichaam, de vetvrije massa. Ook de voetstructuur wordt in rekening gebracht door middel van een analyse van de drukverdeling onder de voet. Bij afwijkingen kunnen er bovendien zooltjes op maat gemaakt worden. Nieuw bij Energy Lab is ook het pedaalkrachtmeetsysteem waarbij de duw- en trekkrachten van het linker- en rechterbeen in beeld worden gebracht. Dit systeem, gecombineerd met beelden gemaakt door hogesnelheidscamera's, maakt het mogelijk om traptechniek en trapefficiëntie gevoelig te verbeteren.
Sven Nys opende op donderdag 25 maart alvast officieel de deuren van het nieuwe labo. "Het belang van een correcte positie op de fiets kan niet genoeg onderstreept worden. Niet alleen kan dit veel blessureleed voorkomen, maar bovendien ga je efficiënter rijden", vindt ook Nys. Sven Nys opende het nieuwe labo. (foto energy lab) www.energylab.be
28/03/2009: 13 man aanwezig. Laatste rit om 09.00u / Ze hadden regenbuien voorspeld, maar die bleven uit. D e meesten willen klimmen,dus richting Grembergen-Aalst. De wind was een beetje tegen het Forza Team en richting Aalst werd er al aardig geduwd. Iedereen brommerde lekker mee en net na Aalst zorgde de eerste helling al voor schifting. Gert fietste lekker mee. Bart schoof ook op en Benny stak 2 vingers in zijn neus. Gelukkig kent Geert zijn weg nog overal . Te Essene zorgde de koudeberg voor een eerste leuke klim(metje) . Via de Brusselse baan naar Asse , op zoek naar de Putberg. De kasseien lagen er slecht bij. De fietsen werden door elkaar geschud. Toch altijd grappig dat diegene die t meest op kop rijden, hier anderen moeten laten voorgaan. De Filip U. moest efkes de weg zoeken, maar kwam er toch door. Terug via den Dendermondse Steenweg en daarna naar Merchtem. Johan V. trok een mooie sliert en iedereen keek langs de kant naar die bende atleten ( hum..). In Buggenhoutbos liep veel volk en de eerste terrassen zijn een feit. Via Buggenhout vlug naar huis. Den dorst kwam op en een laatste inspanning werd geleverd. Leve de cafébaas ! (Verslag WTC Forza Elversele)
Wielerkledingfabrikant Castelli komt met een nieuwe koersbroek op de markt, genaamd 'Bodypaint'. Het kledingstuk is het resultaat van 500.000 testkilometers.
De broek is uit één stuk gesneden en dus volledig naadloos. Castelli maakt ook gebruik van hun meest revolutionaire zeem, de Progretto X². Alle zeges van het Cervélo Test Team zijn met dit zeem behaald.
De Progretto X² bestaat uit twee volledig afzonderlijke delen met elk een aparte functie. De bovenste laag voorkomt irritatie en het onderste deel zorgt voor een optimaal zitcomfort. De wielerbroek voelt zo natuurlijk aan dat hij 'gebodypaint' lijkt. Hiermee kan je dus zorgeloos en comfortabel genieten van je fietstocht.
330 km en 8.000 hoogtemeters: van een uitdaging gesproken! Op 18 juli vindt met Le Tour du Mont Blanc één van de grootste uitdagingen voor wielertoeristen plaats.
Het is een tocht van 330 km over zeven bergen met toppen van 1.400 tot 2.469 meter. Tijdens de rit overbrug je 8.000 hoogtemeters en doorkruis je Frankrijk, Zwitserland en Italië. De uitdaging laat de fietsers rijden over Europa's meest mythische bergen. Wie nu al staat te popelen om deze uitdaging aan te gaan of extra informatie wil, kan terecht op www.letourdumontblanc.fr. info: www.grinta.be
Lampre heeft definitieve licentie binnen, voor dit jaar Team Lampre blijft in het peloton nu de UCI hun voorlopige registratie als Pro Tour Team heeft omgezet in een definitieve toewijzing van deze status. De Italiaanse formatie - met onder anderen Damiano Cunego en Alessandro Petacchi - in de gelederen had begin dit seizoen 'administratieve problemen', vermoed wordt dat de bankgaranties niet toereikend waren. Nu is dat wel voor elkaar en dus mag de ploeg in het peloton actief blijven in 2010.
De Italiaanse wielerschoenenfabrikant Sidi heeft haar nieuwe collectie damesfietsschoenen voorgesteld.
Het pronkstuk van de collectie is de Genius 6.6 Woman. Het nieuwste snufje van deze schoen is de Carbon Lite Sole, die zorgt voor een lichtere en stevigere schoenstructuur. Daarnaast staat de schoen bekend om zijn geavanceerde en zeer veilige sluitsysteem.
De schoen is ideaal voor professionele wielrensters en voor dames die een maximale kwaliteit eisen van hun schoenen.
De slanke lijnen die je terugvindt op de Genius 5.5 Carbon Luxury Woman zijn een rode draad doorheen de collectie. De Genius 5 Pro Woman en Genius 5 Pro Vernice zijn gelijkaardige schoenen maar met een andere afwerking. De laatste nieuwe schoen uit de collectie is de Sidi Zephyr Woman. Een praktische schoen die op maat gemaakt is voor dames die hun eerste stappen zetten in de fietswereld.
Regerend wereldkampioene Tatiana Guderzo en zilveren medaillewinnares op het WK tijdrijden Noemi Cantele zijn de uihangborden van de nieuwe Sidi-collectie.
Afgelopen zondag trokken we richting Nederlands Limburg voor de Dolmans Heuvelland Classic. De naam zegt het zelf, het zou een heuvelachtig parcours worden Zonder de goede zorgen van Thierry gingen we met een klein hartje op zoek naar de inschrijving. Om 13u00 verschenen we met 5 meiden van de ploeg aan de start: Karine C., Lieve, Kaat, Inge en Sarah, die meereed met de nationale jongerenploeg.
Zoals gewoonlijk bij de grote wedstrijden was het ook hier weer een hele zenuwachtige start, wringen, draaien en keren. Dat heb je als je zon 160 dames op pad stuurt, die allemaal vooraan willen zitten. En hop na twee kilometer kregen we het eerste klimmetje voor de wielen geschoven. In eerste instantie konden we ons allemaal goed voorin handhaven. Na enkele klimmetjes begon het peloton al flink te scheuren en wonderwel lukte het om vooraan te blijven. Tot ik helemaal op het kantje uit de wind wou kruipen knal, daar reed ik door een groot gat in de weg, en op een knip stond mijn tube zo plat als wat. Ook in Nederland bleven de wegen duidelijk niet gespaard van de wintervorst. Aangezien het peloton aan het scheuren was, passeerden heel wat groepjes rensters en nadien een hele sliert autos. Al vloekend kreeg ik na een hele tijd een wiel van RABC en hop weer weg. Groepjes geloste rensters voorbij koersend, maar helaas, de kop van de wedstrijd heb ik nooit meer teruggezien. In de laatste plaatselijke ronde, zon tien kilometer voor de aankomst, werden we uit koers gehaald Grrrr!!
Intussen kon onze youngster Kaat zich perfect vooraan handhaven en mee de koers maken. Zij sprintte zich naar een 22ste plaats, een mooie prestatie op een prachtig parcours. Sarah haalde in nationale outfit als 49ste de eindmeet. Ook Lieve kon goed standhouden. Zij nam een achtervolgend groepje op sleeptouw en bolde na meer dan 100km als 59ste over de finish.
Aan de zijlijn waren heel wat fotografen op post. Met een goed oog, kan je op het net zeker onze rensters in actie spotten. Met veel vertrouwen trekken we alvast naar de volgende wedstrijden. Dan is ook onze huisfotograaf Stef weer post.
Politie treedt streng op tijdens Ronde van Vlaanderen Wielertoeristen die komend weekend naar de Vlaamse Ardennen trekken voor de Ronde van Vlaanderen zullen extra in de gaten gehouden worden door de politie. De organisatoren hopen dat de last voor de plaatselijke bevolking en andere deelnemers en weggebruikers op die manier beperkt blijft.
Voor de editie van dit jaar zullen er zo'n twintigtal stewards op motors rondrijden en toezien op verkeersovertredingen. Wie een overtreding begaat, krijgt een brief en kan, bij een volgende overtreding, zelfs uitgesloten worden van deelname.
Voor de eliterenners zondag is de beveiliging dezelfde als vorig jaar. Er zullen dan meer dan 600 agenten, hulpdiensten, signaalgevers en stewards aanwezig zijn.
Composit wielen vanuit de Reynolds Studio's de nieuwe RZR 46T Gewicht: 896g zonder sluitingen (364g voor, 532g achter) Carbon-boron fiber blends en 46mm-velg-hoogte Carbon is ook gebruikt voor de Hub-assen. Deze wielen zijn zéér stijf en zéér duur +/- 4800 ?
Litespeed heeft nu ook carbon met de C3 Archon. Het is een aero frame met een BB30 bottom bracket en integrated seat mast. Litespeed's Ingineurs hebben een variabele tubing proporties, cross sections, carbon lay-up en profiles toegepast. Dit voor het optimalizeren van de rijders capaciteiten en dit in de alle beschikbare maten. (S - M - ML - L) De Litespeed C3 Archon wordt afgemonteerd meet een mix van Shimano Ultegra en FSA componenten.
Er is een nieuwe collectie van de Sven Nys wielerkledij op komst. Vanaf mei zal deze te koop zijn bij de diverse verdeelpunten in België en Nederland.
Naast de nieuwe en de huidige SN-wielercollectie van AGU zijn er ook twee collecties vrijetijdskledij van de hand van Isabelle Nijs beschikbaar.
Het resultaat is een knappe hedendaagse, sportieve kledinglijn met t-shirts, polohemden, fleeces en uiteraard ook petten en paraplu's, allemaal subtiel voorzien van het gestyleerde SN-logo.
De Sven Nys Collection is te koop op de crossen en de kindercollectie ook in de Kinderplaneet in Baal. foto sn-collection
6 wildcards: RadioShack, Garmin, BMC, Katjoesja, Cervélo, Team Sky
Organisator ASO was door een regel uit 2008 verplicht om 16 ploegen startrecht te geven. En omdat vele toprenners bij nieuwe ploegen rijden (die niet bij die 16 horen), had de Tour er al voor gekozen om 22 in plaats van 20 ploegen uit te nodigen. Maar toch vist Vacansoleil nog achter het net. RadioShack (Armstrong), Garmin (Farrar), BMC (Evans), Katjoesja (Pozzato), Cervélo (Sastre), Sky (Wiggins) kapen de felbegeerde wildcards weg. Vooral bij Vancansoleil komt het nieuws hard aan. De ploeg van Hilaire Van der Schueren haalde de Franse broers en publiekslievelingen Romain en Brice Feillu binnen, met het oog op een Tour-selectie. De Belgische Vacansoleil-ploegleider Hilaire Van der Schueren werd door de ASO persoonlijk ingelicht over de niet-selectie. "We zijn wel de eerste reserve, dus je weet nooit wat er gebeurt. We staan in elk geval klaar om mee te doen als we alsnog geselecteerd worden."
Voor 2011 komt er een nieuwe regeling en hangt de Tour niet meer vast aan de 16 automatisch geplaatsten. "We kwamen met de UCI overeen dat voor 2011 de eerste 17 teams uit de ranking van eind 2010 zeker zijn van hun startplaats. De organisatie mag die lijst nog aanvullen met wildcards", zegt ASO.
Het nieuwe Thule Raceway platform combineert de klassieke fietsdrager met "Straps" met de fietsdrager op de trekhaak. Een platform op de trekhaak geeft een stabieler draagvlak voor het plaatsen van de fietsen van verschillende maten en gewichten. De wielgoten zijn aanpasbaar aan de verschillend fietsmaten. Is verkrijgbaar voor 2 en/of 3 fietsen. Rubberen pads op de bevestigings Straps en voor op de bumper gecoated bevestigingen beschermen de "lak" van de wagen.
Bevetigingsarmen voor op de bovenbuis. Regelbaar volgens hoogte van de fiets. De Raceway Platform
Wederom een geslaagde rit, een leuk tempo en een goeie sfeer in de groep, wat moet een mens nog meer wensen ... een goeie 67 km en een mooie 27 gemiddeld ... op naar de volgende en die zal op zaterdag 3 april gereden worden daar er op zondag teveel kans is op accidenten met overstekende paashazen en rondvliegende klokken !
grtjs en tot zaterdag (Verslag WTC Verschueren Cyling Team)
De Look Keo Blade's gebruiken een carbonen veer ter vervanging van de stalen veer bij vorige modellen. Volgens Look, geeft dit een efficienter gebruik van het pedaal. Het vervangen van de stalen veer door een carbonen blad reduceert ook het gewicht met 10 grammen, Keo 2 Max Carbon. De nieuwe Keo Blade Carbon Ti zet het gewicht op 258-grammen met cleats en montage vijzen. Het nieuwe design laat Look toe het oppervlakte met contact cleat/pedaal met 17-percent te verminderen. Look komt uit met de nieuwe Keo Blade Carbon Ti, met oversized as, twee roller lagers, één naald lager en carbon fiber body
zoals gewoonlijk stonden we zondag 9 uur , paraat aan ons lokaal t'cruybeekshof , een groepje van 10 man vertrokken zo voor wat een rit van 62 km te rijden , wat aanvankelijk onze waaslandrit zou worden, werd er één straatje gemist zodat het 3km minder was , wat natuurlijk geen erg was we reden trouwens meewind dan ! goed gezien van die kopmannen op die moment dus. de wind was weer van de partij zodat iedereen wel eens op kop gereden heeft terhoogte van de langerekstraat kregen sommige even vrij spel tot op eigenlo , een voorstel die robby (cancellara) de cauwer, niet liet liggen samen met cliff t'zijn den wel de jongste veulens hé!! op eigenlo dus weer samen om zo dan richting velle er toch nog ééntje zijn hand naar rechts deed bewegen en zo toch zo goed als onze volledige waaslandrit samen tot een goed einde brachten waar ons christian zat te wachten voor eerst een fris ice theeke te schenken ik zeg wel eerst , want marcel die was jarig geweest en die dacht er den maar anders over, voor de tweede ronde en dus zo de toon zette voor een mooie afsluiter op zondag . bedankt marcel twas ne goeie!
bedankt ook voor bruno die meereed en meteen nieuw lid werd ! welkom in de club ! (Verslag WTC Cruybeekshof)
Zondag 28 maart Zomeruur vandaag en blijkbaar voor sommigen het teken om direkt in "korte" broek aan te treden. Temperatuur was echter naar de frisse kant maar het voornaamste was dat het deze voormiddag droog bleef Het was echter een pechdag voor Steve O., na dat hij eerst ten val kwam, zonder erg, buiten een trui en helm, verloor hij later op de rit ook nog eens zijn voorrem We zijn toch met 17 die we vertrokken waren thuisgeraakt. Ondanks de stevige wind, toch een rit van 77 km met een gemiddelde van 31,5 Het beloofd voor de komende weken, vanaf nu vertrek op zondag vanaf 9 uur Dus meer kilometers en hogere gemiddelden