Sinds kort kan je in de Museumshop van de Ronde van Vlaanderen terecht voor een reliëfkaart van de Vlaamse Ardennen.
Op deze kaart is niet enkel mooi te zien waar de kammen en valleien van de streek zich uitstrekken, ook alle Ronde-hellingen zijn er op aangegeven. Van de Koppenberg, de Paterberg en de Kwaremont is een profiel afgedrukt. CRVV
Bertelli, Italiaanse baanfietsen. Maar dan op z'n Amerikaans..
In New York, om precies te zijn, bouwt 'Bertelli Biciclette Assemblate' zijn fietsen. Designt moeten we zeggen.
Bertelli heeft zichzelf nogal strenge 'regels' gesteld;
Géén Logo's of Stickers Gelugd staal Dunne buizen Echte ouderwetse stuurpennen Ouderwetse crankstellen Baan geometrie Echt leer en hout Bijzondere sturen En een chromen vork
En gelijk heben ze daar in New York, zo kan je als fietskoerier tenminste écht in stijl je werk doen. Of als mode bewuste jup op een verantwoorde manier alle aandacht van de boulevard op je vestigen.
Hoor je tot één van de twee? Dan kijk je natuurlijk meteen op de site.
Scully zegeviert in derde etappe Jayco Bay Classic De derde etappe van de Jayco Bay Classic is gewonnen door de Nieuw-Zeelander Tom Scully. Hij verwees niemand minder dan de wereldkampioen tijdrijden bij de beloften, Jack Bobridge, naar de tweede plek. Derde werd eveens een jonge renner namelijk Johnnie Walker. Graeme Brown kon zijn emoties niet meer in bedwang houden in de derde rit van de Jayco Bay Classic in Australie. De Rabobankrenner en klassementleider na de tweede dag werd door de wedstrijdleiding uit koers genomen nadat hij door de kopgroep een ronde werd gelapt. Brown reageerde woedend op het besluit van de wedstrijdleider Doug Armstrong en reed op hem in. Armstrong kon nog net opzij stappen. "Niet veel renners hebben het lef om zoiets te doen", aldus de verbaasde wedstrijdleider. " Ik had hem uit helemaal kunnen diskwalificeren, maar heb hem een boete opgelegd van $250, wat hopelijk afdoende is". Het peloton werd uit koers genomen nadat ze door een kopgroep van drie renners op een ronde achterstand waren gereden. Graeme Brown reageerde hier woedend opomdat hij in eerste instantie dacht dat zijn kansen op de eindzege hiermee verspeeld werden.
Ag2r La Mondiale rijdt komen seizoen niet meer op fietsen van het Spaanse merk BH, maar op die van het Duitse merk Kuota, waar het gestopte Agritubel in 2009 op reed. Op de Kuota's is de Camagnolo Record-groep gemonteerd, terwijl FSA verantwoordelijk is voor de cranckstellen, zadelpennen, stuurpennen en sturen. De wielen komen van Mavic, de banden van het welbekende Michelin en de pedalen van Time. De helmen die de renners dragen zijn van Spuik, net als de schoenen, en de bidons waar uit gedronken wordt komen van Elite. De kleding, tot slot, wordt geproduceerd door het Belgische Vermarc, en niet meer door Biemme.
Halverwege 2009 veranderde Ag2r van tenue, en ook in 2010 zal de Franse ploeg in het witte shirt met blauwe en bruine blokken te zien zijn. "Het truitje symboliseert de eenheid binnen ons team, de solidariteit, de eendracht en de dynamiek, aldus een woordvoerder tijdens de presentatie van het nieuwe tenue in juni vorig jaar.
Hoofdsponsor Euskaltel is een aanbieder van telecommunicatie uit, jawel, het Baskenland. Euskadi staat voor de Baskische overheid, die ook geld in de ploeg pompt.
Het materiaal Euskaltel rijdt al sinds jaar en dag op fietsen van het Spaanse merk Orbea, en dat zal in 2010 niet anders zijn. De onderdelen komen van het Japanse Shimano, net als de wielen. De bidons van Euskaltel worden geproduceerd door Elite, de helmen door Catlike, de zadels door Selle Italia en de banden door Vittoria. De mooie oranje truitjes worden gefabriceerd door Moa, en de gemotoriseerde voertuigen komen van Skoda.
Het tenue van Euskaltel-Euskadi wordt al jaren gedomineerd door de kleur oranje. En dat is niet zo heel gek aangezien dat dé kleur van het Baskenland is. De veranderingen met 2009 zullen zo op het eerste gezicht niet heel groot zijn, alles lijkt gewoon hetzelfde.
Kleuren Team Sky onthuld ? Hoewel het definitieve tenue van Team Sky nog altijd niet bekend is, wordt er wel steeds meer bekend over het uiterlijk van de nieuwe Britse ploeg. Na een bijeenkomst van het team publiceerden ploegleider Steven de Jongh en kopman Bradley Wiggins foto's op hun twitter-account. Hieruit blijkt dat Team Sky vooral gebruik maakt van de kleuren zwart, lichtblauw en wit. De volgauto's van Jaguar waren al te zien, maar over het teamshirt hielden de renners nog een trainingspak aan. Juan Antonio Flecha
De volgwagens "Jaguar" Michael Barry en Thomas Lövkvist in trainingsjack
Het nieuwe Britse team bestaat uit 26 renners: Kurt Asle Arvesen (Saxo Bank), John Lee Augustyn (Barloworld), Michael Barry (Columbia), Edvald Boasson Hagen (Columbia), Sylvain Calzati (Agritubel), Kjell Carlstrom (Liquigas), Dario Cioni (ISD), Steve Cummings (Barloworld), Russell Downing (CandiTV), Juan Antonio Flecha (Rabobank), Chris Froome (Barloworld), Simon Gerrans (Cervélo), Mathew Hayman (Rabobank), Greg Henderson (Columbia), Peter Kennaugh (GB Academy), Thomas Lovkvist (Columbia), Lars Petter Nordhaug (Joker-Bianchi), Serge Pauwels (Cervélo), Nicolas Portal (Caisse d'Epargne), Morris Possoni (Columbia), Ian Stannard (ISD), Chris Sutton (Garmin), Ben Swift (Katusha), Geraint Thomas (Barloworld), Davide Vigano (Fuji-Servetto) en Bradley Wiggins (Garmin). De Brit Bradley Wiggins presenteert zijn nieuwe ploeg ,Team Sky
Henderson wint Jayco Bay Greg Henderson heeft de tweede wedstrijd van de Jayco Bay Classic op zijn naam geschreven. De Nieuw-Zeelander van Team Columbia bleef Chris Sutton voor. Daniel Braunsteins eindigde op de derde plaats. Graeme Brown behield dankzij zijn vierde plaats de leidende positie in het klassement. Robby McEwen was vijfde in deze tweede wedstrijd.
Vorig jaar nog werd Lars Boom Nederlands Kampioen op het schitterende parkoers in het Brabantse Huijbergen. Dit jaar heeft de organisatie van de Internationale Cyclo Cross Huijbergen moeten besluiten dat de wedstrijd op 16 januari 2010 geen doorgang zal vinden. Het Wielercomité heeft een gat in de begroting van ruim 20.000,-.
Voorzitter Peer Maas: De huidige sponsoren laten ons niet in de steek, maar de sponsorbedragen nemen wel af. Voor een gedeelte is dit te wijden aan de financiële crisis en de voorzichtigheid van de sponsoren. Daarnaast is de kostenbegroting toegenomen. Wij vinden het financieel onverantwoord om de cross door te laten gaan. Vorig winter was de organisatie nog gastheer van het NK veldrijden 2009. Het talrijke publiek heeft in winterse sferen kunnen genieten van prachtige kampioenschappen. Het is dan ook jammer dat de cross geen doorgang kan vinden op een van de mooiste parkoersen met daarin de scheprechters: Nootjesberg en de Tiestenberg. In het verleden was de organisatie 3 maal gastheer van het Nederlands Kampioenschap en 1 maal van het Europees Kampioenschap. Het comité beraad zich op kort termijn wat men in de nabije toekomst wil gaan doen.
De kop is eraf, de eerste winter oefentrip van het nieuwe jaar 2010 is gereden . Boogie, Gaston, Tim en ikzelf (kurt C.) hebben een flinke trip van 70 km gemaakt in een temperatuur rond het vriespunt. Gem 29.4 Alles prima verlopen, enkel een kleine stop van Tim bij de bakker in waesmunster om de innerlijke mens wat te voorzien ( klein hongerrammeke )Nadien onze koude neuzen gaan opwarmen in t veer . Hopelijk is het volgende week ook droog en wat warmer .
Nicky Cocquyt is in Gent Belgisch kampioen omnium geworden. Hij bleef Ingmar De Poortere nipt voor. Titelverdediger Tim Mertens werd vijfde
Uitslag Belgisch kampioenschap
Nicky Cocquyt - 16 punten
Ingmar De Poortere - 18
Moreno De Pauw - 20
Steve Schets - 21
Tim Mertens - 21
Keisse traint in Quick-Stepoutfit
Iljo Keisse en Kenny De Ketele deden niet mee aan het BK in het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx. Vanochtend kwam Keisse wel een uur of twee trainen in zijn nieuwe Quick-Stepoutfit. Keisse en De Ketele starten donderdag in de zesdaagse van Rotterdam.
Lars Boom verlaat de verharde weg voor een korte terugkeer naar het veldrijden. Hij zal meerijden tijdens de Grote Prijs van Groenendaal in het Nederlandse St-Michielsgestel. De wedstrijd zal moeten uitwijzen hoe het staat met het vormpeil van Boom, die de week nadien ook zal deelnemen aan de Cyclocross in Heerlen. De overgang van Boom naar het wegwelriennen heeft alvast de concurrentiedrang niet doen zakken onder zijn rivalen, die door de afwezigheid van de drievoudige nationaal kampioen hardop kunnen dromen van de Nederlandse titel. "Het wordt nog afwachten in welke vorm Lars verkeert. Misschien staat hij op scherp, misschien niet", geeft zijn landgenoot en ploegmaat bij Rabobank Gerben de Knegt mee. "Maar hij heeft in het verleden al bewezen dat hij een schitterende veldrijder is. Hij heeft die titels niet gestolen", aldus de Knegt, die zelf kandidaat is voor de Nederlandse titel. "Ik ben de favoriet voor de nationale titel, maar als Boom een betere dag heeft als mij, dan is het zo. Mijn seizoen staat of valt niet met de titel."
Quick Step gaat retro met nieuwe truitjes. 1 januari 2010, een nieuw jaar en dus tijd voor een nieuwe outfit. Team Quick Step start het nieuwe seizoen in een gloednieuwe outfit, ontwikkeld door één van de sponsoren Vermarc. Het shirt heeft blauw als hoofdkleur, met het nieuwe logo van Quick Step in een rood omlijnde witte baan over de borst. Na het succes van de retro-outfit van vorig jaar tijdens de Noordelijke klassiekers, dragen de renners in 2010 een elegante zwarte broek. De elegantie en de prima herkenbaarheid zullen de 27 Quick Step renners vergezellen op hun route tijdens trainingen en wedstrijden renners vergezellen op hun route tijdens trainingen en wedstrijden.
De ploeg is gebouwd rond Tom Boonen, Stijn Devolder, Sylvain Chavanel en Carlos Barredo, die na zijn winst in de Clasica San Sebastian hoge verwachtingen bij zijn ploeg heeft gewekt voor 2010. QuickStep 2010: Carlos Barredo, Tom Boonen, Dario Cataldo, Sylvain Chavanel, Kevin de Weert, Dries Devenys, Stijn Devolder, Addy Engels, Mauro Facci, Kurt Hovelijnck, Kevin Hulsmans, Iljo Keisse, Andrei Kunitski, NIkolas Maes, Davide Malacarne, Jerome Pineau, Francesco Reda, Branislau Samoilau, Kevin Seeldraeyers, Andreas Stauff, Matteo Tossato, Jurgen van den Walle, Kevin van Impe, Thomas Vedel Kvist, Marco Velo, Wouter Weylandt en Maarten Wynants.
De Ronde van de Middellandse Zee De organisatoren van de Ronde van de Middellandse Zee hebben het parcours van hun ronde bekend gemaakt. Het is een traditionele ronde geworden, met op zondag 14 februari de finale op de flanken van de Mont Faron bij Toulon. De Ronde van de Middellandse Zee wordt sinds 1974 georganiseerd en in 2009 werd de Spanjaard Luis Leon Sanchez (Caisse d'Epargne) er winnaar. Dit is het rittenschema van de editie 2010: Woensdag 10 februari - 1e etappe: Carcassonne - Sauvian (123 km) Donderdag 11 februari - 2e etappe: Peynier - Trets (170 km) Vrijdag 12 februari - 3e etappe: Greasque - Six Fours Le Brusc (115 km) Zaterdag 13 februari - 4e etappe: La Londe Les Maures - Biot (160 km) Zondag 14 februari - 5e etappe: La Ciotat - Toulon/Mont Faron (126 km)
Basso Ivan Basso (32) heeft zijn contract bij Liquigas verlengd tot 2012, met een optie voor nog een jaar, zo staat te lezen op de site van de Gazzetta dello Sport. Basso had ook een aanbod van zijn vroegere ploeg Saxo Bank, maar blijft dus bij Liquigas, dat hem in 2008 een nieuwe kans zag na zijn tweejarige schorsing. Ivan Basso won in 2006 de Giro, maar liep daarna tegen de dopinglamp. Op de foto Basso met een "Raleigh One Way bicycle"
Quick Step voor 2010 Quick Step zal voor 2010 geen nieuwe renners meer aantrekken. Daardoor zal de ploeg er volgend seizoen dus ongeveer hetzelfde uitzien. Manager Patrick Lefevere kondigt bovendien aan dat enkele koersen misschien wegvallen uit het programma. Het is bijvoorbeeld nog niet zeker of Quick Step in mei de Giro, de Ronde van Californië én de Ronde van België kan rijden. Andreas Stauff, Nikolas Maes en pister Iljo Keisse zijn de enige nieuwkomers in de Belgische ploeg. Steven de Jongh en Sébastien Rosseler zijn voorlopig de enige namen die verdwijnen. Allan Davis ligt nog onder contract bij Quick Step, maar hij zou graag naar Astana verhuizen. Lefevere wil de Australiër in de ploeg houden.
Xacobeo Galicia heeft dan uiteindelijk toch aan de eisen van de UCI voldaan en zal blijven voortbestaan als Pro Continental team. Tijdens een persconferentie is de complete financiële situatie van de organisatie uit de doeken gedaan. Het budget voor 2010 valt wel 20 procent lager uit dan voor afgelopen jaar. Het team gaat nu aan de slag met een budget van 2,9 miljoen euro. De manager van de ploeg, Alvaro Pine, denkt niet dat dit kleinere budget invloed heeft op het presteren van het team. Het team zal wel met drie renners minder gaan rijden dan in 2009. Het team zal in 2010 gaan rijden met 16 renners. Het management twijfelt er dan ook niet over dat de ploeg zijn licentie op 4 januari zal ontvangen.
Op vier januari 2010 zal de Internationale Wielerunie (UCI) de definitieve lijst van ProContinentale teams bekendmaken.
Gilberto Simoni onderhandelt met de nieuwe continentale ploeg Meridiana-Kamen over een contract voor 2010. De kans bestaat dus dat de 38-jarige tweevoudige Giro-winnaar volgend jaar nog actief is in het peloton. Volgens de Italiaanse krant Il Mattino staat Simoni dicht bij een overeenkomst met Meridiana-Kamen, dat een fusie is van een Ests en een Kroatisch team. "We voeren momenteel onderhandelingen met Gilberto Simoni. Hij mag dan 38 jaar zijn, hij kan zeker nog een tijd verder", zegt Antonio Giallorenzo, manager van Meridiana-Kamen. Simoni verdedigde dit seizoen de kleuren van Diquigiovanni maar kreeg er geen nieuwe verbintenis. Heel wat waarnemers gingen er dan ook van uit dat Simoni zijn fiets definitief aan de haak zou hangen. De kans is klein dat Meridiana-Kamen een wildcard krijgt voor de Giro, wel rekent de equipe op een uitnodiging voor de Ronde van Trentino in april. Dat is de ronde die door de geboortestreek van Simoni voert.
Gisteren de Turbomatic van Selle Italia, vandaag de Rolls van San Marco. Nooit weggeweest!
Al sinds 1989 wordt de Rolls wereldwijd door vele athleten met succes gebruikt. Speciaal voor zijn 20 jarige jubileum wordt de Rolls in 2009 aangeboden in een speciale "Vintage" uitvoering. Nieuw? Nee, want de specificaties zijn exact gelijk zijn als 20 jaar geleden.
Afmetingen: 278mm x 147mm Gewicht: 340 gram Kleuren: zwart, bruin en wit