Met de Shorty zorgt Avid voor nog meer keuze voor cyclocross remmen. Met 115 gram per rem behoren de Shortys tot de lichtste op de markt. Een opvallende feature is dat de remmen in 2 standen te gebruiken zijn: wide en narrow.
In de wide stand werken en zien ze er hetzelfde uit als bijvoorbeeld Froglegs. Bij de achterrem zitten brede remmen echter vaak in de weg en daarvoor heeft Avid de narrow stand gemaakt. Het nadeel van de narrow setup is verminderde remkracht, maar bij het achterwiel is dat geen onoverkomenlijk probleem. Een prijs is nog niet bekend.
Zaterdag zullen familie en vrienden afscheid kunnen nemen van Frank Vandenbroucke. De begrafenisdienst vindt om 11u plaats in de Sint-Petrus- en Pauluskerk in Ploegsteert. De familie wil graag in intieme kring een laatste groet brengen aan Vdb.
De dienst zal op de markt van Ploegsteert te volgen zijn op een reuzenscherm. Na de mis wordt Vandenbroucke bijgezet in de grafkelder van de familie Vandenbroucke.
Frank Vandenbroucke overleed vorige week op 34-jarige leeftijd in Senegal aan de gevolgen van een dubbele longembolie en hartkwaal.
Het lichaam bevindt zich momenteel nog in Senegal, waar hij vorige week is overleden, maar zal morgen hoogstwaarschijnljik naar België worden overgevlogen
Helmenfabrikant Lazer brengt eind november de Nirvana op de markt, de nieuwe mountainbikehelm in het Lazer-gamma.
De Nirvana geniet alle plussen van wat een Lazer helm te bieden heeft: het gebruiksvriendelijke Rollsys systeem om de helm op zijn plaats te houden, veel comfort (onder andere met 21 ventilatiegaten) en een lichtgewicht constructie (260 gram). Verkrijgbaar in zes kleuren en twee maten. Adviesverkoopprijs bedraagt 149 euro.
Het belangrijkste nieuws voor 2010 van Ax is waarschijnlijk wel de imago verandering die ze willen onder gaan. Ax heeft tot nu toe enkel extreem lichte producten in het assortiment met bijbehorende extreme prijskaartjes. Bij Ax willen ze meer producten voor de gewone man gaan maken. Daar horen ook hogere gewichtslimieten bij, veel van de huidige producten hebben een gewichtslimiet van slechts 85 kg (of nog minder).
Het assortiment wordt ook uitgebreid in 2010. Zo maakt Ax Lightness nu ook velgen en die zijn natuurlijk volledig van carbon. De velgen komen op de markt onder de namen: 24 en 44. De naam van de velg verraad de velghoogte. De 24weegt minder dan 200 gram en zal leverbaar zijn voor 20 en 24 spaaks. De 44 mm hoge 44 weegt iets meer maar is nog steeds zeer licht met slechts 265 gram. De 44 zal leverbaar worden voor 16 en 20 spaaks. Beide velgen hebben de spaakgaten in de velg gelamineerd, daarmee zijn ze de 2e fabrikant die dat trucje onder de knie gekregen heeft. Ze werden voor gegaan door het Amerikaanse Edge. Het voordeel van de gelamineerde spaakgaten is dat de constructie veel sterker is dan bij geboorde gaten. Hierdoor hoeft Ax geen limiet voor de spaakspanning te geven. Wel is er een gewichtslimiet voor de berijder, maar met een limiet van 110 kg zullen de meeste renners daar geen probleem mee hebben.
De velgen zijn natuurlijk voor tubes. Prijzen zijn nog niet bekend.
In het voorjaar van 2010 komt Ax met een crankstel. Het gewicht inclusief trapas zou rond de 340-350 gram uitkomen, dit is echter wel zonder kettingbladen. De crank zal zowel in een standaard als compact uitvoering leverbaar worden. Ook van de crank is nog geen prijs bekend.
De baanwielrenner werd vorig jaar tijdens de Zesdaagse van Gent betrapt op dopinggebruik. Iljo Keisse, vergezeld van zijn drie advocaten, verscheen maandag voor de disciplinaire commissie van de Wielerbond. De verdediging vroeg de vrijspraak op basis van het verslag van de experten.
Aan het einde van de zitting nam een emotionele Keisse zelf nog even het woord. "Ik zou willen vragen om snel een beslissing te nemen. Ik sta nu al 330 dagen voor een open brug. Ik wil graag kunnen voortgaan met mijn leven", sprak de renner.
Nieuw spul bij Conimex voor 2010: de Zero Gravity rem van Ciamillo Components.
In de GSL-versie is die 140 gram licht en levert die toch extreme remkracht. Conimex is ook distributeur voor exclusieve merken als Zipp, Gaerne, Hüdz, Cat en DeFeet.
Met de MCC+ wielen wil Corima de concurentie met Lightweight en bijvoorbeeld de Mavic Cosmic Carbon Ultimate wielen aan gaan. Het verschil tussen de MCC+ en de andere wielsets van Corima is direct zichtbaar, de MCC+ wielen hebben slechts 12 carbon spaken per wiel ipv stalen Sapim spaken.
De velgen zien er hetzelfde uit als de Winium en de Aero velgen, maar ze zijn wel ruim 50 gram per velg lichter geworden. De spaken hebben geen constante diameter, richting de velg toe worden ze dunner. Dit is gedaan omdat het wiel bij de velg het hardst rond draait en dat een dunner spaak daar dus het meeste effect heeft in het verminderen van de luchtweerstand. Zowel de voor- als achterwielen zijn paarsgewijs in gespaakt. De spaken worden niet op trek belast zoals bijna alle wielen, maar op druk belast. Mavic doet dit ook met de R-Sys wielen. Corima zegt echter dat de wielen niet kunnen imploderen zoals met sommige R-Sys wielen wel gebeurde, omdat de spaken veel sterker zijn. De spaken zijn vervangbaar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lightweight wielen. Dus mocht je in een ongelukje een spaak beschadigen dan is niet direct het complete wiel afgeschreven.
Er komen 2 versies op de markt, een versie met lage velgen en een met hoge velgen. De lage versie zal tussen de 900 en 950 gram wegen, de hoge versie is iets zwaarder met ongeveer 1050 gram. Zo licht als de wielen zijn, zo hoog is echter de prijs. Een prijs rond de 2500 wordt in de wandelgangen genoemd.
Jeannie Longo wint Chrono des Nations Volgende week wordt ze 51 jaar maar Jeannie Longo weet nog steeds op het hoogste niveau mee te draaien bij het vrouwenwielrennen. De nationaal kampioene tijdrijden van Frankrijk wist zondag de Chrono des Nations op haar naam te schrijven. De Francaise legde de afstand van 20.8 kilometer af met een gemiddelde snelheid van 43,79 km/uur. De Deense Trine Schmidt (Team Flexpoint) werd tweede op 33 seconden. De Britse Julia Shaw werd derde op 1;15 min.
De Ketele rijdt naar dernygoud in Gent Kenny De Ketele heeft in Gent de dernykoers op het EK baanwielrennen op zijn naam geschreven. Achter gangmaker Michel Vaarten reed hij naar het goud. Het werd al vroeg in de koers duidelijk dat het een strijd zou worden tussen De Ketele en de Nederlander Matthé Pronk met zijn gangmaker Joop Zijlaard, de Europese kampioen van de voorbije twee jaar. Halfweg de wedstrijd hadden de twee al minstens één ronde voorsprong op hun concurrenten. Vaarten bleef met De Ketele een verschroeiend tempo opleggen, Pronk kon niet aanvallen. Op minder dan 20 ronden brak de veer bij de Nederlander. Pronk pakte het zilver, de Duitser Roger Kluge werd derde. Kristof Goddaert reed naar de zevende plaats
Jolien D'Hoore verovert EK-zilver op de piste
Na de 2 onderdelen van zaterdag in het onderdeel omnium fond stonden de Belgische vrouwen gedeeld derde. In de puntenkoers en de achtervolging wist D'Hoore nog op te schuiven, terwijl Druyts wat wegzakte. Jolien D'Hoore won de achtervolging en strandde op vier punten van Jevgenia Romanjoeta, die het goud won. "Met zilver ben ik heel, heel blij. Vooraf rekende ik op top 7 en hoopte ik op top 5. Ik deed er alles aan om zeker niet vierde te worden en het lukte. Schitterend gewoon."
Zaterdag 17 oktober De deelnemers van de eerste rit voor winterkampioen Boogie , Erwin Van Geyt , afstand 62 km gemiddelde 30 km. Mtb te Hamme Met Alain, Frederic en ...?
Enkele media berichtten gisteren dat VDB's fiets verkocht zou worden om de kosten van de repatriëring vanuit Senegal te betalen. Dat zette enorm veel kwaad bloed bij de ouders van Frank Vandenbroucke. 'Waar halen ze het in godsnaam vandaan?' zegt zijn rouwende moeder Chantal. 'Het lijkt alsof we geld nodig hebben en het langs deze weg vragen. Dat vind ik er ver over. De fiets van Frank blijft bij ons.'
'Het is zo al zwaar genoeg om te dragen. Het enige wat ik wil is dat Frank terugkeert. We willen Frank een serene en mooie begrafenis geven. Voor hem en voor zijn kinderen. Bij ons thuis in Ploegsteert. Daarom wens ik ook geen media in de kerk, maar enkel de intieme vrienden van Frank en de familie.'
'Ik hoop dat dit ook gerespecteerd wordt tijdens de laatste momenten dat Frank onder ons is, zodat hij nu eindelijk rust krijgt.'
Philippe Gilbert (Silence-Lotto) is in Mechelen door zijn collega's uitgeroepen tot Flandrien van het Jaar. In de verkiezing bleef hij met Tom Boonen en Stijn Devolder twee renners van Quick-Step voor.
Een vakjury koos de genomineerden, maar de renners in de zaal kregen het laatste woord. Zij kozen voor de man in vorm, Philippe Gilbert, die in het najaar de zeges aan elkaar rijgt. "Dit is mooi", zei Philippe Gilbert vanuit Italië, waar hij net de Ronde van Lombardije had gewonnen. "Ik hecht hier veel waarde aan. Ik reed mijn uitslagen en dat werd geapprecieerd." Naast de Ronde van Lombardije won Gilbert onder andere ook een rit in de Ronde van Italië en Parijs-Tours in zijn eerste jaar bij Silence-Lotto.
Grace Verbeke volgt zichzelf op als Flandrien De 24-jarige West-Vlaamse, die zichzelf opvolgt op de erelijst van de Flandrienne, werd vorige maand 9e op het WK in Mendrisio. Voorts won ze een rit en de eindstand in de Tour Féminin en Limousin.
"Dit is een bekroning van hard werk, niet enkel van dit jaar, maar ook van de jaren voordien", aldus Verbeke, die haar trofee kreeg uit handen van de Nederlandse ex-renster Leontien van Moorsel. "Ik heb dit jaar een heel goed WK gereden, maar put ook vertrouwen uit mijn hele seizoen dat heel regelmatig was".
Boeckmans, De Jonghe en Degreve laureaten bij de jeugd Boeckmans werd dit jaar in Hooglede-Gits Europees kampioen en won als stagiair bij Silence-Lotto ook de Schaal Sels bij de profs. De Jonghe werd onder meer Belgisch kampioen tijdrijden bij de junioren, terwijl Degreve 7 zeges pakte bij de nieuwelingen.
Vorig jaar wonnen Jan Bakelants (beloften), Nicolas Vereecken (junioren) en Jasper Stuyven (nieuwelingen).
Internationale Flandrien Award voor Mark Cavendish Hij stond 23 keer op het hoogste schavot, met winst in Milaan-Sanremo en 6 ritzeges in de Tour de France als absolute uitschieters. Daarnaast won hij ook ritten in onder meer de Ronde van Italië, de Ronde van Zwitserland, de Driedaagse van De Panne-Koksijde en Tirreno-Adriatico.
Het Canadese Guru heeft de sub 750 Photon recentelijke op Interbike gepresenteerd. In maat 54 weegt het frame slechts 747 gram en dat is inclusief de geintegreerde zadelpen. Om dit absurd lage gewicht te bereiken was de nodige techniek nodig.
Zo zijn de achterpatten volledig van carbon vervaardigd. Met FEM (finite element method) zijn de grootste stress punt bepaald en op die punten zijn de buizen lokaal versterkt. Het frame heeft een extreme verhouding tussen carbon vezels en epoxy van 70-30 waar 60-40 standaard is. Deze betere verhouding zorgt voor een lichter en stijver frame. Een ander bijzonder detail is de combinatie van bracket en zadelpen, dit is als 1 geheel gemaakt om gewicht te besparen. Het frame wordt in Canada in eigen huis gemaakt door Guru. Daardoor is het mogelijk om een frame op maat te laten maken. Dit zal echter wel zeer prijzig zijn gezien het feit dat een standaard Photon al $4900 kost.
Afgelopen jaar kwam EE al op de markt met een setje zeer innovatieve remmen, die niet alleen licht zijn, maar ook nog eens goed remmen. Aan het product gamma wordt aan het eind van het jaar een crankstel toegevoegd. Net als de remmen wordt ook het crankstel van aluminium gemaakt.
Volgens Cycleworks zal het crankstel zowel zeer licht als stijf zijn. Om dat te bewerkstelligen wordt een geintegreerde as toegepast zoals vele andere merken ook al doen. Maar met de speciale spider zijn ze wel vernieuwend. Om de stijfheid te vergroten zijn ze afgestapt van de standaard bcd maten (110, 130 en 135 mm), de spider heeft namelijk een BCD van maar liefst 170 mm. Wat is het voordeel van die enorme spider? De grote spider plus een relatief klein buitenblad is veel stijver dan een groot buitenblad met een kleine spider. Het binnenblad wordt lager op de spider bevestigd. Er zal in 1e instantie keuze in bladen zijn tussen de 34-50 en 39-53. Later zullen andere bladen aan het assortiment worden toegevoegd. Mogelijk worden ook standaard spiders leverbaar zodat de crankstellen ook met standaard bladen te gebruiken zijn.
Goed nieuws voor de wielertoeristen die zelf de Amstel Gold Race eens willen rijden. Sinds begin deze maand is de bijna 80 km lange finale van de Nederlandse klassieker immers volledig bewegwijzerd.
Deze bordjes gidsen je door de finale van de Amstel Gold Race.
De Amstel Gold Race, dat is constant draaien en keren in het Zuid-Limburgse heuvellandschap. Op eigen houtje het spoor van de profs volgen was tot nu toe dus geen sinecure, maar met de nieuwe bewegwijzering (zie foto) komt daar gelukkig verandering in.
De 78,1 km lange route start aan de nieuwe AmstelGold Race Xperience, de Nederlandse variant op het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde, en volgt de laatste lus van de Gold Race. Onder andere de Cauberg, Eyserbosweg en de Keutenberg passeren de revue.
Shimano heeft (nog) geen elektrische mountainbike groep aangekondigd, maar met een beetje creativiteit kan je ook op de mtb elektrisch schakelen. De Amerikaanse winkel Fairwheelbikes demonstreerde dit met een speciaal gebouwde Ruegamer op Interbike.
Omdat Shimano geen elektrische mountainbike shifters verkoopt werden de tijdritshifters aangepast zodat die op het mountainbike stuur geplaatst konden worden. De voor- en achter-derailleur zijn standaard elektrische Dura Ace derailleurs. Omdat de Di2 voor-derailleur geen triple kan schakelen werd een dubbel KCNC crankstel gemonteerd. Shimano maakt ook geen 10 speed mtb cassettes, dus ook daar was geknutsel nodig om tot een 11-32 cassette te komen.
Volgens Fairwheelbikes schakelt het nog net zo perfect als op een racefiets. De rest van de afmontage van de fiets is bijbehorend exclusief: carbon velgen van Edge, een Use Sub voorvork en bijvoorbeeld carbon kettingbladen van Fibre-Lyte.
Ritchey breidt het assortiment uit met een carbon zadelpen zonder setback of, zoals Ritchey het noemt zero-offset. De zadelpen gebruikt de 1bolt constructie om het zadel vast te klemmen, deze constructie zorgt er voor dat het zadel zeer makkelijk af te stellen is. Daarnaast is de hoogte van deze zadelpen kop minimaal, wat wel zo veilig is voor dure carbon zadels.
Ritchey claimt een gewicht van 164 gram voor de 27.2-350mm versie. Andere versies zullen ook leverbaar worden. De prijs zal ongeveer gelijk zijn aan de andere versies met setback.
Philippe Gilbert blijft maar winnen de "Giro del Piemonte"
Philippe Gilbert (Silence-Lotto) heeft donderdag zijn derde koers op een rij gewonnen. Na de Coppa Sabatini en Parijs-Tours was hij ook de beste in de eendaagswedstrijd in Piemonte (Italië).
Gilbert won de wedstrijd in het noorden van Italië na een sprint. Hij klopte de Spanjaard Daniel Moreno en de Italiaan Francesco Gavazzi op de streep. Op de erelijst volgt hij Daniele Bennati op.