Joop van Beek, de 61-jarige Nunspeter, is vandaag wereldrecordhouder geworden. Zijn missie om zo snel mogelijk 10.000 km te fietsen is geslaagd en wordt opgenomen in het Guinness Book of Records. Na 3 weken en ruim 5 dagen fietsen ging de ultrafietser op donderdagavond 9 juli onder grote publieke belangstelling over de finish. Joop van Beek fietste de afgelopen ruim 26 dagen rond de 375 tot 400 kilometer per dag. Met zijn monstertocht heeft hij geld ingezameld voor het goede doel Spieren voor Spieren.
Zondag 12 juli Rit WTC's Voor de tweed maal de rit der WTC's van Groot Temse Een 53 tal Wielertoeristen en vrienden van de fiets waren om 9 uur op post om gezamelijk te vertrekken onder "klein" buitje De "Die Hards" zullen het zich niet beklaagd hebben Onder de deskundige begeleiding van Frankie (vanop de motor) en Thierry (van in de wagen), waarvoor dank, kon er bijna niks mislopen. Resultaat géén enklel lekke band Het motto indachtig samen uit samen thuis Thuisblijvers hadden dus weer een s ongelijk De sfeer was goed kon ook moelijk anders bij deze typische Belgische zomerdag Ritje van 80 km, toch bijna droog thuis gekomen nog wat napraten en afspreken voor zondan 11 juli 2010 bij WTC Verschueren Cycling Team
Vandaag moesten zowel onze jeugd als onze elite rensters aantreden in Oostmalle, op een bochtig pocket parcours van 3.7 km, dat voor de jeugd 17 maal en voor de elites 26 maal, moest worden afgelegd. Bij de jeugd kon de wederoptredende Cynthia heel lang aanklampen, maar moest dan toch de handdoek gooien. Onze 3 andere meisjes lieten er echter geen gras over groeien. Vooral Kaat en ook Bo, reden een ganse wedstrijd mee voorin. Ook Nathalie liet zich niet onbetuigd en kon makkelijk meedoen. Enkele rondjes voor het einde liet de groep de Nederlandse meisjes Van Hoek en Claessen, rijden. Alle ogen waren gericht op Kaat, maar toen deze even de benen stilhield, waren de vogels gaan vliegen. Van Hoek won voor Claessen en Woering. Kaat werd mooi 4de. Bij de nieuwelingen reed vooral Bo een opvallende wedstrijd en ze bekroonde deze met een mooie 8ste plaats. Nathalie liet zich eveneens opmerken met een mooie 9de plaats. Proficiat voor een alweer mooie globale prestatie van onze jeugd.
Bij de elites stonden voor onze ploeg tussen nog 86 andere dames, Karine, Carine, Ilse en Lieve. Heel veel binnen en buitenlands geweld zorgde voor animo in deze 96 km lange, altijd lastige wedstrijd. Karine hield het al snel voor bekeken op deze gevaarlijke omloop, waar de regen ook van tijd tot tijd, parten speelde. Ook Ilse moest afhaken voorbij halfweg. Carine en Lieve reden alweer een meer dan behoorlijke wedstrijd. Een select groepje van 5 reed vrij snel weg en mocht de prijzen verdelen. Noortje Tabak ( DSB) won de wedstrijd voor Pijnenborg ( Red Sun ) en Brulee ( Red Sun ). Lieve probeerde enkele ronden voor het einde nog uit de greep van een fel uitgedund peloton, te blijven, maar ondanks puik afstopwerk van Carine ( gans de wedstrijd vooraan in het peloton), werd ze op 2 rondjes van het einde terug ingelopen. Carine deed nog een alles of niets poging in de laatste kilometers, maar ook hier bracht de Lotto formatie alles terug bij elkaar. Dit kon echter niet verhinderen dat Carine haar mooie positie vooraan, kon handhaven, wat resulteerde in een 5de plaats van de pelotonsprint, goed voor een mooie 15de plaats van de wedstrijd. Een moegestreden Lieve beëindigde de wedstrijd op een 52ste plaats. Proficiat dames voor alweer zoveel inzet. Slechts 54 van de 90 dames reed de wedstrijd uit.
Morgen wedstrijd in Olen voor de elites en in Harlue voor de jeugd.
Zaterdag 11 juli Wuustwezel
Voor onze aspiranten was het afgelopen weekend pk voor de provincie Antwerpen, in Wuustwezel. Yenthe heeft het daar fantastisch gedaan. Ze werd 2de in de wegrit en 3de in de tijdrit. Alweer een prima prestatie van onze youngster en een zoveelste bewjs dat ze uit het goede hout is gesneden. Onze toekomst is verzekerd !!!!!!!! (Verslag Beneluxteam)
Het heeft Robert Gesink geen geluk gebracht en voorlopig ook Dennis Menchov nog niet, maar zij zijn wel twee van de 6 rijders met de speciale Tour de France editie van de Shimano R310 schoenen.
Naast deze twee rijders van de Rabobank rijden ook Sandy Casar, Anthony Geslin (Francaise des Jeux), Kim Kirchen (Columbia‐HTC) en Kenny van Hummel (Skil Shimano) met deze speciale Tour de France Custom-Fit schoen. Naast de profs met een speciale editie schoen rijden er nog 150 prof wereldwijd met Custom-Fit technologie. Door deze technologie kan je de schoen aanpassen aan de vorm van je voet, waardoor je meer kracht over zou moeten kunnen brengen op de pedalen. De Tour editie is overigens niet in de winkel te koop. Meer info over Custom-Fit op www.shimano-custom-fit.com
Wel in de winkel ligt de Di2- versie van Shimano Dura Ace. In de tour de France rijden dit jaar de volgende ploegen met onderstaande renners met deze groep: Team Columbia‐High Road: Michael Rogers, George Hincapie, Maxime Monfort Tijdritten: Mark Cavendish, Bernhard Eisel, Bert Grabsch, George Hincapie, Kim Kirchen, Tony Martin, Maxime Monfort, Mark Renshaw, Michael Rogers Team Garmin Slipsteam Bradley Wiggins, David Millar, David Zabriskie Tijdritten: Christian Vandevelde, Julian Dean, Tyler Farrar, Ryder Hesjedal, Martijn Maaskant, David Millar, Danny Pate, Bradley Wiggins, David Zabriskie Team Francaise des Jeux Sebastien Joly, Benoit Vaugrenard, Jeremy Roy Tijdritten: Jerome Coppel, Sebastien Joly, Sandy Casar Team Rabobank Joost Posthuma, Grisha Niermann, Oscar Freire Tijdritten: Denis Menchov, Stef Clement, Juan Antonio Flecha, Oscar Freire, Juan Manuel Garate, Robert Gesink, Grisha Niermann, Joost Posthuma, Laurens ten Dam Team Skil‐Shimano Koen de Kort, Jonathan Hivert, Kenny van Hummel, Cyril Lemoine Tijdritten: Cyril Lemoine, Fumiyuki Beppu, Koen de Kort, Simon Geschke, Jonathan Hivert, Thierry Hupond, Piet Rooijakkers, Albert Timmer, Kenny van Hummel
Donderdag won Thor Hushovd er nog de etappe naar Barcelona op: de nieuwe Cervelo fietsen. Voor de Tour de France heeft Cervelo de twee topframes in een ander jasje gestoken. Zowel de zeer lichte R3-SL als de aerodynamische S3 zijn er in een gelimiteerde Tour de France oplage.
Er zijn slechts 200 S3s in deze oplage wereldwijd te koop. De R3-SL TdF LMD is nog strenger gelimiteerd met slechts 50 stuks. De R3-SL komt met een gele trui gesigneerd door Sastre en een echtheidscertificaat ondertekend door Phil White en Gerard Vroomen.
De R3-SL wisselt van eigenaar voor 3300, de S3 voor 3800. www.cervelo.com
Vandaag dus een "Vlaamse" Kasseirit van 110 km te Steenhuize. 13 kasseistroken + de Bosberg 2 bevoorradingen, en één buitje Het gemiddelde vandaag 29.0 km met 10 leden Een parcours dat voor iedereen haalbaar was en is, het merendeel van de kasseistroken goed lopend. In de kassei - stroken ook stukken bij van 200 & 300 m 2 douches voorzien aan de aankomst Ename aan de prijs van 2 zo slecht was het nog niet
Kasseientocht De Flandrien heel populair Ondanks de minder goede weersvoorspellingen zijn ongeveer 400 van de 1170 deelnemers aan de fiets- en mountainbiketochten De Flandrien vanuit Steenhuize op pad getrokken voor de kasseientochten van 105 en 130 km doorheen het Pajottenland. De deelnemers kregen niet alleen een zeer golvende omloop doorspekt met een twaalftal kilometer kassseien gepresenteerd, maar de regen en wind maakten de omstandigheden uitermate passend voor de naam van de organisatie. Vooral de Schavollie in Oetingen en de Donkerstraat in Gaasbeek werden achteraf met stip aangeduid. Bij het binnenrijden van Herzele waren bij veel deelnemers al heel wat batterijen leeg. Met twee schitterende bevoorradingensposten onderweg en een perfecte bewegwijzering met aanduiding van de kasseizones werd heel tevreden de tocht becommentarieerd.
Wetenschappers van de K.U.Leuven hebben een nieuwe fietshelm ontworpen die het hoofd nog beter beschermt bij valpartijen.
Volgens de K.U.Leuven heeft een fietser met helm nog altijd 50 procent kans om met de slaap of het voorhoofd tegen de grond of een auto te botsen. De nieuwe helm is zo ontworpen dat de slaapstreek ook beter beschermd is. Bovendien is de helm gemaakt van een uiterst stevig materiaal dat al langer in de lucht- en ruimtevaart gebruikt wordt.
"In mijn ontwerp gebruik ik polyethersulfon (PES), een licht, maar uiterst stevig materiaal dat al een tijdje in de lucht- en ruimtevaart gebruikt wordt," aldus biomechanicus Peter Verschueren, die het concept van de nieuwe fietshelm uitwerkte in zijn doctoraatsstudie, in Het Belang van Limburg.
"In de jaren zeventig hebben wetenschappers al ontdekt dat de meeste hersenletsels veroorzaakt worden door de rotationele versnelling van het hoofd. Die ontstaat door de draaibeweging tijdens de val. Een PES-helm beschermt in dit geval tot 40% beter dan de traditionele fietshelm", besluit Verschueren.
CrowdRiders van start The world's first professional cycling team owned and managed by an international crowd of cycling fans!
CrowdRiders, 's werelds eerste wereldwijde massa-initiatief om een professionele wielerploeg op te richten, is in München officieel van start gegaan. Onder leiding van de Nederlandse ondernemer Marc Frencken , richt het concept zich op wielerliefhebbers over de hele wereld; 40.000 mensen kunnen nu gezamenlijk eigenaren en beheerders van hun eigen professionele wielerploeg worden. Het doel van het initiatief is om het CrowdRiders team naast andere pro teams in het 2010 wielerseizoen deel van het peloton uit te laten maken. Door zich te registreren en de betaling van een lidmaatschapscontributie worden CrowdRiders leden automatisch mede-eigenaar en managers van het CrowdRiders team. Ze verkrijgen daardoor direct stemrechten in alle belangrijke beslissingen die het team aangaan, met inbegrip van de keuze welke bekende wielrenners voor het team gaan rijden. De professionele wielrenners die de voorkeur van de leden genieten zullen een contract voor het 2010 wielerseizoen worden aangeboden. Alle beslissingen zullen worden gemaakt door middel van democratische stemmingsronden op de CrowdRiders website (www.CrowdRiders.com) en de leden bepalen o.a. welke managers, sport directeuren en trainers door CrowdRiders inghuurd zullen worden, de samenstelling van de wedstijd kalender, invulling van de team structuur en intern beleid, alsmede het ontwerp van het officiele CrowdRiders wielertenue. Het project richt zich op een startbudget van 4 miljoen, waarvan minimaal 51 procent zal worden verworven via lidmaatschapsgelden van de 40.000 leden, welke 55 per jaar zal zijn. De begroting van 4 miljoen is vergelijkbaar met de begrotingen van professionele ploegen als Barloworld, Agritubel en Skil-Shimano. De resterende 49 procent van de begroting zal worden verworven door officiële sponsor partners, die geen invloed op de besluiten met betrekking tot het team zullen hebben.
Michael Rasmussen keert op maandag 27 juli, een dag na de Ronde van Frankrijk, terug in het peloton. De Deen rijdt dan in eigen land een criterium in Kjellerup. Rasmussen heeft dan een schorsing van twee jaar uitgezeten na zijn affaire in de Tour van 2007. Hij heeft nog geen UCI-licentie en kan dus ook nog niet in UCI-koersen uitkomen. Of hij een nieuwe ploeg dan wel vindt wil hij ook nog niet zeggen. Maar`in Kjellerup is hij er dus weer bij.
Mooi volk in de Ronde van Ierland (UCI 2.1): Lance Armstrong en Alberto Contador zullen er samen aan de start staan. Ook Mark Cavendish zal er net als vorig jaar zijn opwachting maken. Minder goed nieuws is dan weer dat de Ierse ronde vanwege geldgebrek maar drie in plaats van vijf dagen zal duren: van 21 tot en met 23 augustus.
Pech laat Boonen niet met rust Het zit Tom Boonen niet mee in deze Ronde van Frankrijk. Vandaag zag de Belgische kampioen zijn kansen op etappewinst in rook opgaan na een valpartij in volle finale. "Tsjoep en daar ging ik", "In een bocht - nu ja een échte bocht was het niet eens - lag er veel olie. De renner voor mij remde, hij raakte even mijn wiel en ik lag op de grond. Ik had mijn remmen niet aangeraakt."
Op een paar bloeduitstortingen en schaafwonden na heeft de kopman van Quick Step geen blessures opgelopen. Na de ontregelde massasprint op dag twee, de putsch van Columbia op dag drie en de slijtageslag met waaiers en twee lekke banden gisteren is dit wel opnieuw een gemiste kans.
Alsof hij vandaag zelf nog de Arcalis opvliegt, zo kwiek en monter vierde Federico Bahamontes gisteren zijn 81ste verjaardag. Een speciale, want het is een halve eeuw geleden dat hij als allereerste Spanjaard de Tour de France won. Hij ontmoette bij de start in Gerona onder anderen de meest recente Spaanse Tourwinnaar: Carlos Sastre.
Bij de start van de Tour de France 2009 stonden ook enkele renners met Rudy Project-zonnebrillen aan de start. Een twintigtal rijders, o.a. Gerdemann, Ciolek, Pellizotti en Ignatiev, dragen hun favoriete zonnebrilmerk.
Tijdens de Ronde van Frankrijk testen de renners de nieuwe Rudy Project-collectie voor 2010. De nieuwe brilframes zullen uitgerust zijn met de onbreekbare ImpactX Photochromatic Clear lenzen.
Zoals de naam al aangeeft, passen de lenzen zich automatisch aan aan de lichtintensiteit. De Rudy Project-rijders hebben dus één bril die in elke weersomstandigheden dienst doet.
Naast race-, cyclocross-, tijdrit- en MTB-fietsen brengt Scatto nu ook een eigen kledinglijn op de markt.
Modern design van een hoge kwaliteit is waar Scatto voor gaat. Alle kledij stoot wind en water af en ademt.
De Scatto-outfit is verkrijgbaar in verschillende modellen en kleren, zowel voor dames als voor heren. De volledige collectie Scatto-wielerkledij vindt u op www.scatto-bikes.com.
Claude Criquielion heeft goede herinneringen aan Barcelona, de aankomstplaats van vandaag. In 1984 werd onze landgenoot wereldkampioen in de stad. "Het was een heel zwaar parcours daar rond de helling van Montjuic."
"Ik moest het van klimwerk hebben en vond eindelijk eens een omloop naar mijn zin", "Het werd het WK van de tien kleine negertjes. Grote namen als Kelly, Hinault en Moser gingen er één na één uit."
"Uiteindelijk gingen we met vijftien renners de finale in", vertelt Criquielion. "Toen ik even rondom mij keek, zag ik niemand om bang voor te zijn. Bij de voorlaatste doortocht op de Montjuic liet ik iedereen achter." "Die dag werd Montjuic voor mij een heilige plaats. Ik kwam er nog vaak terug. Die helling lag mij, zodat ik er een beetje verliefd op werd."
In 1988 greep Criqueilion in Ronse naast het WK-podium, omdat Steve Bauer hem ramde.
Serge Pauwels verhuist naar nieuw Brits team Serge Pauwels verlaat Cervélo en gaat volgend seizoen voor de nieuwe Britse ploeg Team Sky rijden.
Team Sky is gebouwd op een al bestaand Brits baanproject. Enkele grote namen zoals Chris Boardman werken er aan mee. Het budget van de ploeg zou 33 miljoen euro bedragen, 3 miljoen meer dan het rijke Katjoesja. Team Sky zou ook aan de mouw trekken van Mark Cavendish.
De 26-jarige Pauwels reed zich in de voorbije Giro in de kijker. Pauwels kwam in de 15e etappe van de Giro in het nieuws nadat hij teruggeroepen werd door ploegleider Jean-Paul van Poppel, terwijl Pauwels in kansrijke positie lag. Hij kon ook bijtekenen bij Cervélo, maar kiest dus voor een nieuwe uitdaging.
Wielrennen is een duursport waarbij vaak grote hoeveelheden energie worden verbruikt. Het gemiddelde energieverbruik kan worden geschat op 500 Kcal/uur (2100 kj) bij recreatiefietsers en op 1500 Kcal/uur (6300 kj) bij toprenners. In de Tour de France werd zelfs een gemiddeld energieverbruik gemeten van 5700 kcal/dag met maxima tot circa 9000 kcal/dag tijdens zware bergritten.
Bij hoge intensiteit van sporten worden vooral koolhydraten verbrand omdat er per seconde uit koolhydraten meer energie kan worden vrijgemaakt dan uit vetten of eiwitten. Bovendien is voor de verbranding van vetten meer zuurstof nodig. Koolhydraten worden opgeslagen in de vorm van glycogeen in de spieren en in de lever. De opslagmogelijkheid is echter beperkt: ongeveer 100 g in de lever en 4 tot 500 g in de spieren, wat neerkomt op ongeveer 2000 kcal, voldoende om 60 à 90 minuten te fietsen aan 80% van de maximale zuurstofopnamecapaciteit.
De glycogeenreserves kunnen weliswaar door training en voeding opgedreven worden en ook het glycogeenverbruik kan via training verbeterd worden, maar de reserves blijven hoe dan ook beperkt. De bloedbaan bevat een kleine hoeveelheid koolhydraten (het bloedglucosegehalte). Gaat de inspanning door wanneer de lever en spierglycogeenreserves zijn uitgeput dan kan een laag bloedsuikergehalte optreden (vermoeidheid, duizeligheid, misselijkheid, ...). Zodra tijdens inspanning de voorraad glycogeen is uitgeput, wordt volledig overgeschakeld op vet- en eiwitverbranding. Hierdoor ga je op een langzamer energiesysteem over zodat je nog slechts 50% van je maximale vermogen kunt behalen. Het is dus zaak om met een voldoende grote voorraad glycogeen aan de start te komen en de glycogeenreserves tijdens de wedstrijd voortdurend aan te vullen.
Voor een wedstrijd moet men voldoende koolhydraten (2,5 tot 3 g koolhydraten per kg lichaamsgewicht) eten om goed geladen aan de inspanning te beginnen. Men eet het best ten laatste 2 tot 3 uur voor de inspanning zodat men geen last heeft van een volle maag. De maaltijd moet vet- en vezelarm zijn omdat vetten en vezels minder snel verteren. Veel eiwitten (grote porties vlees of vis) zijn evenmin aan te raden, omdat dit uitdroging in de hand werkt. De verhouding koolhydraten : vetten : eiwitten moet ongeveer 60% : 25% : 15% zijn. Tijdens de wedstrijd wordt aangeraden om 30 tot 60 g koolhydraten per uur te eten. Dit komt overeen met 500 ml dorstlesser (met 6% koolhydraten), 1 pakje sportgel of 1 sportreep, 1 rijpe banaan of 1 snede brood met honing, jam of stroop. Meer leidt niet tot een hogere verbranding maar verhoogt enkel de kans op maag-darmklachten.
Glucose, sacharose (riet- of bietsuiker) en glucosepolymeren (dextrine-maltose) komen snel in het bloed terecht en zorgen voor hoge glucosewaarden. Ze worden door de werkende spieren opgenomen en snel verbrand. Koolhydraten zoals zuivere vruchtensuiker (fructose), galactose (een deel van melksuiker) en onoplosbaar zetmeel worden minder snel opgenomen en verbrand, en zijn daarom minder geschikt als aanvullende energiebron tijdens de sportinspanning.
Omdat tijdens een wedstrijd ook veel vocht verloren gaat en moet aangevuld worden, ligt het voor de hand dat de aanvoer van koolhydraten én vocht gecombineerd wordt. Een oplossing van koolhydraten in water van 4 tot 8% (of 40 tot 80 g per liter water) is perfect omdat dit de opname van zowel het vocht als van de suikers maximaal toelaat. Wanneer men minder vocht verliest (bv bij regen of koel weer), kan de sportdrank eventueel wat meer suikers bevatten (tot 15%). Té geconcentreerde drankjes (>15%) zijn niet aangewezen tijdens een inspanning. Ze zijn te stroperig, worden minder vlot opgenomen en kunnen maag-darmklachten veroorzaken. Vaste voedingsmiddelen en koolhydraatrijke repen en gels helpen om de maag te vullen en kunnen, zeker bij langdurige inspanningen, een welkome afwisseling vormen met het vele drinken. Ze zijn echter niet noodzakelijk