Sean Kelly Superklassieker VWB Vrijdag 2 augustus Met zes leden 's morgens vertrokken richting Vielsalm Baraque de Fraiture voor de rit van 60 km. Rit met de beklimmingen Corte de vaux Chavanne, Cote Werbomont, Cote de Grand-Menil, Cote d'Odeinge, en Baraque de Fraiture Vier leden de extra lus van Col du Rideux Rit onder Tropische omstandigheden 37°C Daarna richting Salmchateau voor avondmaal in Residence Le Vieux Moulin :Arrow: Willem In de avond nog versterking van twee leden (Johan & Urbain ) voor overnachting " De vliegende Brigade"
Zaterdag 3 augustus Wat voor sommigen het "hoogtepunt" van het seizoen moest worden De Sean Kelly, Thierry ziek Karl knieperikelen Toch met twaalf leden voor de rit van 135 - of 100 km Ondanks een nachtelijke regenbui, droog en 18°c bij de Start +/- 8uur Met alle klassieke en gekende hellingen Davy had zich alleszins goed voorbereid en voor de echt moeilijke hellingen een ladder meegebracht Het afstappen verliep dan weer moeizamer Een lekke band voor William 6542 deelnemers aan de Sean Kelly Classic Alle leden reden de Sean Kelly (op eigen tempo )
Overmax Carbon Ultimate Technology TST (Tube Side Tube) by Grandis Tubes: Carbon prepreg form Torayca aircraft designed by Grandis, bundle 12K, finishing external lamination 3K, first layer woven Kevlar. Diameter, thickness and number plates differentiated to optimize balance and chassis performance Vork: Full Carbon EDG by Deda
Mavic Crossmax Enduro WTS. (wielen en banden als één systeem) Achteraan krijg je een Crossmax ST, vooraan een Crossmax SX, en beide zijn afgewerkt met platte spaken en een geel kleurtje. Aangezien endurofietsen vooral 26" of 27,5" wielen hebben, koos Mavic ervoor om geen 29'er setje in het gamma op te nemen. De wielset weegt in de 26" maat 1660 gram en in de 650b maat 1710 gram.
BREDER VOORAAN DAN ACHTERAAN
De huidige trend schrijft voor om bredere banden vooraan (voor meer grip) en iets minder brede achteraan (minder rolweerstand) te monteren, maar Mavic gebruikte ook verschillende breedtes voor de velgen voor- en achteraan. Vooraan krijgt de 21 mm brede velg een 2,4" Mavic Charge band. Die is wat hoekiger, biedt meer grip in de bochten en dempt de schokken wat beter. Rond de 19 mm brede achtervelg komt een 2,2" (voor de 650b-versie, 2,3" voor de 26"-versie) Mavic Roam XL band. D ie is wat ronder, heeft een kleiner contactoppervlak en creëert zo wat meer snelheid.
De Mavic Charge 2.4 tweelagige voorband is tubeless ready, gebruikt een zachte 50a rubbercompound en weegt 950 of 990 gram (afhankelijk van de wielmaat). De twee lagen rubber moeten voor een betere lekbestendigheid en stabiliteit (belangrijk bij intensieve afdalingen en lage bandendruk) zorgen. De Roam XL (850 en 870 gram) heeft een beter rollend noppenpatroon, met noppen die dicht tegen elkaar staan. De dual rubbercompound moet zorgen voor snelheid en een lange levensduur. Door die karakteristieken zal de band niet kleven aan de grond maar zal hij wel toelaten om te glijden door de bochten, iets wat de meeste downhillers wel kunnen appreciëren. Door de dicht op elkaar staande noppen zal hij wel niet uitblinken in de modder.
De nieuwe wiel- en bandenset is beschikbaar sinds juli aan de prijs van 800 (26") of 825 (27,5") euro. De Charge (60 euro) en Roam XL (57 euro) banden zijn ook apart verkrijgbaar.
Negen verenigingen, waaronder de Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond en de Fietsersbond, hebben donderdag een hoffelijkheidscode voor fietsers ondertekend. De code komt er op initiatief van Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.
Vijftien aandachtspunten
De code bevat vijftien aandachtspunten. Die gaan van het volgen van de verkeersregels en het respecteren van de voorrangsregels tot het aanpassen van de fietssnelheid aan de omstandigheden. Speciaal voor wielertoeristen staat er: 'Als getraind fietser vermijd ik zo veel mogelijk de tijdstippen waarop tragere weggebruikers op het jaagpad of fietspad onderweg zijn'. Het is ook niet de bedoeling dat wielertoeristen de volledige breedte van het pad innemen of 'in al te grote groep' rijden.
De hoffelijkheidscode werd ondertekend door de Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond, de Fietsersbond, de waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal en De Scheepvaart, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, de Verenigingen voor Verkeersveiligheid, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten.
Hoffelijke rit
Op www.ikfietshoffelijk.be worden alle lokale fiets- en wielerclubs uitgenodigd de code mee te ondertekenen. In aanwezigheid van Peeters en Crevits voegden Concordia Bornem en WIK70 Puurs donderdag als eersten de daad bij het woord. Nadien reden ze met de vertegenwoordigers van alle ondertekenaars een 'hoffelijke rit' op de jaagpaden langs de Schelde.
In de lente van 2014 volgt er een sensibilisatiecampagne langs jaagpaden. 'Alle weggebruikers zullen ludiek aangespoord worden om het jaagpad hoffelijk en met respect voor anderen te gebruiken', zeggen Peeters en Crevits.
De vijftien geboden van de wielertoerist:
1. Ik fiets hoffelijk.
2. Ik heb respect voor andere weggebruikers.
3. Ik volg de verkeersregels.
4. Ik respecteer de voorrangsregels.
5. Ik breng andere weggebruikers niet in gevaar.
6. Als ik andere fietsers, voetgangers, skeelers, joggers, dienstwagens van de waterwegbeheerder, tegenkom, snij ik hen de weg niet af, maar wacht ik rustig tot ik voorbij kan.
7. Ik laat weten dat ik er aan kom door gebruik te maken van mijn fietsbel.
8. Ik kijk goed en ver voor me uit, zodat ik kan anticiperen op mogelijke hindernissen.
9. Ik hou me aan de maximale snelheid.
10. Ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan en verhoog het tempo maar wanneer dat veilig kan.
11. Als getraind fietser vermijd ik zoveel mogelijk de tijdstippen waarop tragere weggebruikers op het jaagpad of fietspad onderweg zijn.
12. Ik vertraag en stop als dat nodig is voor de veiligheid van mezelf en van anderen.
13. Ik rij niet in een al te grote groep om andere weggebruikers niet te storen.
14. Ik gebruik in groep nooit de volledige breedte van het jaagpad of fietspad, zodat er altijd voldoende ruimte overblijft voor andere weggebruikers. Met twee naast elkaar rijden is het uitgangspunt.
15. Ik neem de rechterkant van het jaagpad of fietspad, ook in de bochten.
Amerika is klaar voor 27ste Fietsdodentocht Deelnemers 100 km lange tocht krijgen medaille Vertrekken voor de 100 km Fietsdodentocht kan zondag 4 augustus tussen 7 en 10 uur. Deelnemen kost 8 euro, leden van VWB/WBV betalen 6 euro. Wie wil deelnemen aan de gezinstocht van 35 km kan starten tussen 12 en 15 uur, deelnemen kost 2 euro. De aankomst in Bornem is open tot 18 uur.