Chris Froome stevent af op zijn eerste Tourzege. Bij Tirion Sport verschijnt vlak na het einde van de Tour de eerste en enige biografie van deze super wielrenner met een bijzonder verhaal.
David Sharp is een Britse wielerverslaggever die o.a. voor de BBC en voor Procycling gewerkt heeft. Hij is nu freelancer en werkt onder meer voor The Herald en Rouleur Magazine. 'Chris Froome - Zijn opmerkelijke opkomst' ligt op 7 augustus in de winkel en zal 19,95 euro (9,99 euro als e-book) kosten.
WK Wielrennen 2013 in Firenze Op 29 september vindt in Firenze het WK wielrennen plaats (profs). Vanaf 499 euro (per persoon) beleef je een weekend in de Toscaanse hoofdstad. Vertrekken doe je op 27 september vanuit Brussel. Je verblijft 2 nachten (logies met ontbijt) in het Europa of Sheraton Hotel. Je bezoekt de binnenstad en er is een transfer voorzien naar het WK-parcours op de dag van de profwedstrijd. Reserveer bij het Jetaircenter in jouw buurt jouw WK-weekend.
Met een nieuwe lijn sportieve en comfortabele zadels voor een gunstige prijs wil de Italiaanse zadelgigant Selle Royal startende fietsers aanspreken.
Performa for cyclists mikt op het grote aantal consumenten dat begint met fietsen en zich daartoe een gunstig geprijsde fiets aanschaft. Er komen drie versies op de markt in twee prijsklassen. In totaal dus zes modellen. Het eerste onderscheid zit hem in de vorm.
Het Seta S1-zadel is een Flat-design model, met een vlakke bovenkant, wat de fietser veel bewegingsvrijheid geeft. Je kunt vooruit en achteruit bewegen op het zadel. Het gewicht is laag (230 gram) en de padding is van Flex Foam, een schuim dat veel comfort geeft. Nog meer comfort komt van de Shock Shell, de buigzame schaal. De Secto Light rail drukt het gewicht.
Het tweede model is de Saba. Dat heeft een Wave-design (gegolfd) en is voor all-terrain fietsers die liever een vaste positie op het zadel hebben, of voor mensen met een minder lenige rug. Een lichte curve in het zadel houdt je op je plek.
Als derde is er het Supra-zadel (270 gram). Dit heeft een Anatomic design met daarin de bekende uitsparing in het midden, waarmee het perineale gebied wordt ontzien (geen verhoging van druk op de weke delen). Ook dit zadel is volop van technologie voorzien met Shock Shell, Scuff guards (die de zijkanten beschermen tegen beschadigen) en een Secto Light rail.
Al deze modellen gaan voor 69,90 euro over de toonbank, maar er zijn ook nog goedkopere varianten. Die heten respectievelijk Seta, Selve en Suez en moeten 49,90 euro opbrengen. Zij zijn dan enkele grammen zwaarder, hebben een manganese rail in plaats van een Secto Light rail en hebben een iets meer behouden uitstraling dan de duurdere versies.
Over die uitstraling dacht Selle Royal zoals gewoonlijk goed na. Omdat er in dit marktsegment al heel wat zadels te krijgen zijn, liet men het design van de nieuwe lijn over aan Motoki Yoshio, een ingeweken Japanner die zijn sporen verdiende bij Pininfarina en die ontwerpen uittekende voor onder andere Mercedes-Benz. Om het sportieve karakter van de Performa-lijn te benadrukken, kregen de high-level modellen allemaal enkele rode accenten.
De nieuwe racezadels worden op Eurobike breed geïntroduceerd en zijn verkrijgbaar vanaf september.
Om bij tropisch weer de warmte goed te kunnen trotseren is het best om aangepaste verkoelende fietskleding te dragen. Voor fietsende dames is dat niet anders, daarom deze nieuwe Bioracer-outfit.
Naast functionele fietskleding verlangen vrouwen ook nog een modieuze en stijlvolle outfit. Om aan die eisen te voldoen ontwikkelde fietskledingfabrikant Bioracer het Belluna Sleeveless Jersey damesfietsshirt. Dit mouwloze uit lichtgewicht Power Dry stretchstof vervaardigde damesshirt is met Sensitive-lycra afgewerkt. Extra ondersteuning van de spieren en bescherming tegen UV straling is daarmee verzekerd.
Mooi aansluitende kapmouwtjes en een driekwart ingewerkte rits zorgen voor een hippe vrouwelijke look. Afgewerkt met een silicone antislip onderboord blijft het Belluna-shirt goed zitten. Verder heeft het shirt twee ergonomische achterzakken en één waterdicht ritszakje, een MP3 kabeldoorvoer vanuit de achterzak en reflecterende Bioracer logo's. Het is beschikbaar in de kleuren wit-zwart-geel en rood-zwart in de maten XS tot XL voor 94,95 euro.
Uiterst geschikt om bij het Belluna-zomershirt te combineren is de Egna Ladies Short. Deze uit Power Lycra samengestelde fietsbroek voor dames is een van de beste Bioracer-fietsbroeken om tijdens een fietstocht de spieren voldoende te ondersteunen. Plat gestikte flat-lock naden verhinderen irritante wrijving op de huid. De ergonomische broeksluiting is uit antibacterieel X-Static-materiaal waardoor de hygiëne wordt bevorderd.
Silicone antislip afgeboorde broekspijpen zorgen ervoor dat de Egna-short tijdens het fietsen steeds goed op haar plaats blijft zitten. Voorzien van een elastisch 3D dameszeem. In volledig zwart en zwart met wit in de maten XS tot XL tegen 84,95 euro. Een paar Top Socks en One Summer Gloves in bijpassende kleuren maken deze zomerse Bioracer-damesoutfit compleet.
special edition: Captured. Wereldwijd worden er maar 21 exemplaren (21 Tour-etappes) CANYON Ultimate CF SLX CAMPAGNOLO Super Record JUBILEUMGROEP LIGHTWEIGHT OBERMAYER EDITION RITCHEY SUPERLOGIC CARBON ERGON SR3 PRO CARBON
de Venge aerofiets die blijft bestaan, maar er kwam ook een nieuwe helm, de Evade, waarmee Cavendish al enkele mooie sprintzeges pakte. De Evade werd tegelijk met de S-Works+McLaren tijdrithelm ontworpen en dat is aan de puntige vorm te merken. De nieuwe weghelm moest sneller worden maar toch goed ventileren. Daartoe dienen de strategisch gekozen luchtopeningen die deze Evade doen verschillen van andere aerohelmen. De aërodynamica moet praktisch even goed zijn als die van de iets oudere TT2-tijdrithelm en is gelijk aan die van een kaal hoofd. Dat moet Cavendish een voordeel opleveren van twee meter in een massaspurt. Het gewicht is ook meer dan aanvaardbaar met 260 à 280 gram.
De belangrijkste vernieuwing bij de carbon wegfietsen was de volledige overstap naar het SL4-ontwerp. Alle Tarmacs en alle Roubaix, zowel het instap- als het topmodel, gebruiken dezelfde mal - al gebruiken de goedkopere modellen wel een ander type carbon. Alle modellen krijgen wel de maatspecifieke buisvormen, lay-up van het carbon, achtervork, voorvork en balhoofdlagers (de buizen en dergelijke worden dikker en steviger naarmate de maat groter wordt). Dit houdt in dat een grote maat veel stijver is dan een kleine maat - op zich logisch, maar niet alle fabrikanten houden hier even goed rekening mee.
Specialized gelooft in schijfremmen, zo blijkt ook uit de volledige lijn Roubaix-fietsen met hydraulische schijfremmen. Wij hebben de S-Works Roubaix SL4 Disc met Sram Red 22 met hydraulische schijfremmen getest en waren onder de indruk van de remkracht. De fiets kan duidelijk tegen een stootje, want we reden een onverharde beklimming (een soort skiweg) op en konden zowel tijdens de klim als de afdaling niet alle grote stenen ontwijken. Toch bleef de fiets uitstekend en voorspelbaar remmen. Enig probleem bij schijfremmen: net zoals bij MTB's durven die nu en dan aanlopen en dan mag je geen probleem maken van een vervelend bijgeluid
De lichte Allez E5 Smartweld voor 2014 zijn alle buizen opnieuw bewerkt, worden maatspecifieke buisvormen gebruikt (zoals bij de carbon SL4's) en lopen de kabels binnendoor. Het gewicht van dit aluminium frame: 1060 gram voor de S-Works! Ingenieur Chuck Teixeira wil alu doen heropleven en trok alle registers open. De Smartweld-technologie houdt in dat de balhoofdbuis, boven- en onderbuis gehydroformed zijn en dat de lasnaden niet tegen de balhoofdbuis, maar iets verder geplaatst kunnen worden. Zo gaat de stress weg van de lasnaden en kan het frame lichter worden gemaakt. Dit levert een stijve en comfortabele fiets op.
De S-Works-versie (met Dura-Ace en carbon wielen of als frameset) is 75 gram lichter dan de drie andere modellen, omdat die geanodiseerd wordt in plaats van geschilderd en dat er iets meer materiaal wordt weggehaald uit de binnenkant. De Allez gebruikt dezelfde vork als de Tarmac (De S-Works-vork in het duurste model en de Comp-vork in de drie andere modellen met Ultegra, 105 of Tiagra).
ROVAL BREIDT GAMMA UIT De remrand is bewerkt zodat de remblokjes zich nog wat beter kunnen vastbijten. Er komt ook een tubeversie voor schijfremmen en de CLX40 en 60 zijn nu verkrijgbaar voor banden én tubes. De tubeversies komen op 1240 (CLX40) en 1330 gram (CLX60). Bij de standaard afmontage van de volledige fietsen vind je ook de CL40 en 60, die iets minder technologische snufjes hebben.
Omega Pharma - Quick-Step rijdt nu op de Specialized-banden en -tubes en wij konden ook duidelijk vaststellen dat de banden de laatste jaren een reuzensprong voorwaarts hebben gemaakt. De nieuwe Gripton-compound, gemaakt door de nieuwe aanwinst Wolfgang Arendt, levert een veel snellere S-Works Turbo band op. Die wordt aangeboden in een comfortabele 24 mm breedte. In droge omstandigheden bood de nieuwe band alvast heel wat comfort en zekerheid in de bochten.