special edition: Captured. Wereldwijd worden er maar 21 exemplaren (21 Tour-etappes) CANYON Ultimate CF SLX CAMPAGNOLO Super Record JUBILEUMGROEP LIGHTWEIGHT OBERMAYER EDITION RITCHEY SUPERLOGIC CARBON ERGON SR3 PRO CARBON
de Venge aerofiets die blijft bestaan, maar er kwam ook een nieuwe helm, de Evade, waarmee Cavendish al enkele mooie sprintzeges pakte. De Evade werd tegelijk met de S-Works+McLaren tijdrithelm ontworpen en dat is aan de puntige vorm te merken. De nieuwe weghelm moest sneller worden maar toch goed ventileren. Daartoe dienen de strategisch gekozen luchtopeningen die deze Evade doen verschillen van andere aerohelmen. De aërodynamica moet praktisch even goed zijn als die van de iets oudere TT2-tijdrithelm en is gelijk aan die van een kaal hoofd. Dat moet Cavendish een voordeel opleveren van twee meter in een massaspurt. Het gewicht is ook meer dan aanvaardbaar met 260 à 280 gram.
De belangrijkste vernieuwing bij de carbon wegfietsen was de volledige overstap naar het SL4-ontwerp. Alle Tarmacs en alle Roubaix, zowel het instap- als het topmodel, gebruiken dezelfde mal - al gebruiken de goedkopere modellen wel een ander type carbon. Alle modellen krijgen wel de maatspecifieke buisvormen, lay-up van het carbon, achtervork, voorvork en balhoofdlagers (de buizen en dergelijke worden dikker en steviger naarmate de maat groter wordt). Dit houdt in dat een grote maat veel stijver is dan een kleine maat - op zich logisch, maar niet alle fabrikanten houden hier even goed rekening mee.
Specialized gelooft in schijfremmen, zo blijkt ook uit de volledige lijn Roubaix-fietsen met hydraulische schijfremmen. Wij hebben de S-Works Roubaix SL4 Disc met Sram Red 22 met hydraulische schijfremmen getest en waren onder de indruk van de remkracht. De fiets kan duidelijk tegen een stootje, want we reden een onverharde beklimming (een soort skiweg) op en konden zowel tijdens de klim als de afdaling niet alle grote stenen ontwijken. Toch bleef de fiets uitstekend en voorspelbaar remmen. Enig probleem bij schijfremmen: net zoals bij MTB's durven die nu en dan aanlopen en dan mag je geen probleem maken van een vervelend bijgeluid
De lichte Allez E5 Smartweld voor 2014 zijn alle buizen opnieuw bewerkt, worden maatspecifieke buisvormen gebruikt (zoals bij de carbon SL4's) en lopen de kabels binnendoor. Het gewicht van dit aluminium frame: 1060 gram voor de S-Works! Ingenieur Chuck Teixeira wil alu doen heropleven en trok alle registers open. De Smartweld-technologie houdt in dat de balhoofdbuis, boven- en onderbuis gehydroformed zijn en dat de lasnaden niet tegen de balhoofdbuis, maar iets verder geplaatst kunnen worden. Zo gaat de stress weg van de lasnaden en kan het frame lichter worden gemaakt. Dit levert een stijve en comfortabele fiets op.
De S-Works-versie (met Dura-Ace en carbon wielen of als frameset) is 75 gram lichter dan de drie andere modellen, omdat die geanodiseerd wordt in plaats van geschilderd en dat er iets meer materiaal wordt weggehaald uit de binnenkant. De Allez gebruikt dezelfde vork als de Tarmac (De S-Works-vork in het duurste model en de Comp-vork in de drie andere modellen met Ultegra, 105 of Tiagra).
ROVAL BREIDT GAMMA UIT De remrand is bewerkt zodat de remblokjes zich nog wat beter kunnen vastbijten. Er komt ook een tubeversie voor schijfremmen en de CLX40 en 60 zijn nu verkrijgbaar voor banden én tubes. De tubeversies komen op 1240 (CLX40) en 1330 gram (CLX60). Bij de standaard afmontage van de volledige fietsen vind je ook de CL40 en 60, die iets minder technologische snufjes hebben.
Omega Pharma - Quick-Step rijdt nu op de Specialized-banden en -tubes en wij konden ook duidelijk vaststellen dat de banden de laatste jaren een reuzensprong voorwaarts hebben gemaakt. De nieuwe Gripton-compound, gemaakt door de nieuwe aanwinst Wolfgang Arendt, levert een veel snellere S-Works Turbo band op. Die wordt aangeboden in een comfortabele 24 mm breedte. In droge omstandigheden bood de nieuwe band alvast heel wat comfort en zekerheid in de bochten.
Rit van de Wielertoeristen ( Clubs) uit groot Temse Met een kleine zestig wielertoeristen, en steun uit de "grote" drie WTC forza, De 4 kronen, en de Jan Bogaertvrienden, rit over 78 km met een gemiddelde van 31.0 rond Kopwerk voor de Jan Bogaert vrienden Slechts met elf leden aanwezig was het toch een aangename rit echt dus wielertoerisme Alweer hadden de afwezigen ongelijk ondanks drie lekke banden vakkundig opgelost door Thierry in de volgwagen WTC De vier Kronen Met deze zonnige omstandigheden, en de toch positieve opkomst volgend jaar bij Forza Elversele Zulke reden vragen gewoon om herhaling :Arrow PS de groen trui werd nipt behouden na discussie en beelden na de aankomst maar genoeg punten in de tussenspurt