Baloise Belgium Tour 21 - 26 mei 2013 De eerste rit van de Baloise Belgium Tour is 194 km lang en gaat van Lochristi naar Knokke-Heist. Tweede rit De 181 km lange rit van Knokke-Heist naar Ninove belooft pittig te worden met enkele stevige kuitenbijters in de Vlaamse Ardennen: Tenbosse, Parikeberg, Denderoordstraat, Abdijstraat (2x), Bosberg (2x) en Congoberg (2x). De aankomst is op de Halsesteenweg in Meerbeke (deelgemeente van Ninove), waar tot voor twee jaar de finish van de Ronde van Vlaanderen lag Voor de derde rit verplaatsen de renners zich naar de andere kant van de provincie Oost-Vlaanderen. In Beveren vindt op vrijdag 24 mei een individuele tijdrit over 15 km plaats. Start en aankomst zijn in de Oude Zandstraat. Het parcours mag als vlak en technisch beschouwd worden.
Het slotweekend van de Baloise Belgium Tour speelt zich af in Wallonië. Op zaterdag wacht het peloton een uitdagende etappe die zich rond de Meren van de Eau d'Heure afspeelt. Het licht glooiend parcours brengt de renners onder andere in Beaumont, Thuin, Cerfontaine, Couvin en Froidchapelle. In de finale liggen drie klimmetjes van 1 km aan gemiddeld 5 à 7%.
Ook op zondag 26 mei zijn klimmersbenen vereist. In de 175 km lange slotrit van Banneux naar Banneux zullen de beklimmingen van Les Forges, Chambralles, Niaster (2x), La Redoute (3x) en de Côte de Banneux (3x) het klassement van de Baloise Belgium Tour in een definitieve plooi leggen.
Lochristi staat twee dagen lang in de picture, want aan de vooravond van de eerste rit vindt in het dorpscentrum de ploegenpresentatie plaats. Afspraak op dinsdag 21 mei om 18u30 in Dorp-Oost in Lochristi.
Op zondag 14 april 2013 zal de 48e editie van de Amstel Gold Race worden verreden. De Markt in Maastricht is ook dit jaar het decor van de start van de Amstel Gold Race. De eindstreep van de Amstel Gold Race zal in Valkenburg zijn. Ook in 2013 maakt de Amstel Gold Race deel uit van de UCI WorldTour.
Door het verleggen van de finish verwacht de organisatie een nog spannendere, interessantere slotfase en aankomst. Immers het overwinnen van de slotklim alleen zal niet meer voldoende zijn. Na de Cauberg (800 meter, stijgingspercentage 12%) volgt namelijk nog 1.8 kilometer richting finish.
Jan Bogaert was hier in 1983 2e na Phil Anderson, Jan Raas werdt derde
De stad Kortrijk heeft twee 'verkeersborden' met een cartoon laten plaatsen om wielrenners erop te wijzen dat ze hun snelheid moeten matigen. Het gaat om een primeur voor Vlaanderen. "De renners hoeven zich echter niet aangevallen te voelen, want ook de voetgangers moeten uit hun doppen kijken", zegt Isabel Cossement van de stedelijke dienst Mobiliteit in Het Laatste Nieuws. Maar we hopen wel dat dit nieuwe bord de wielertoeristen aan het denken zal zetten.
De muur van Firenze: Via Salviati Via Salviati: de "Berendries" van Firenze
Wie in Firenze wereldkampioen wielrennen wil worden, zal vooral de Via Salviati moeten verteren. De laatste helling in de plaatselijke omloop van het wereldkampioenschap is immers meer dan een kuitenbijter. De Via Salviati ligt op 145m hoogte, maar heeft over een afstand van 600m wel een gemiddeld stijgingspercentage van 12%.
Wie zijn demarrage plaatst op de piek aan 20%, kan 4km later de regenboogtrui aantrekken. De Via Salviati is zonder twijfel de zwaarste van de 3 hellingen in de plaatselijke ronde van 16,6 km. Eerst is er de klim naar Fiesole over 4,8km en na de muur van Firenze tot slot nog de Via Trento met een hellingspercentage van 10% over een afstand van 300 m.
De wereldkampioenschappen in Firenze starten op zondag 22 september 2013 met de ploegentijdrit en eindigen op zondag 29 september met de wegwedstrijd voor profrenners. De aankomsten liggen steeds in Firenze aan het Mandela Forum nabij het voetbalstadion van Fiorentina.
ULTREMO ZX TUBELESS Nog maar één component. De wrijvingsgevoelige band/binnenband combinatie is er niet meer. Een radicaal verminderde rolweerstand! (Net zo laag als bij de superlichtgewicht Ultremo ZLX) Extreem betrouwbaar Plotseling luchtverlies vindt nagenoeg niet meer plaats. De bescherming tegen snakebites is bijna verdubbeld. Optimale lekbescherming in combinatie met een vloeibare lekbescherming: door directe afdichting zijn de banden vrijwel ongevoelig voor doorboringen Go Tubeless De montage is niet moeilijk. Je hebt een wiel nodig dat geschikt is voor tubeless banden en een ventiel dat daarop past. Bandenlichters moeten zo beperkt mogelijk gebruikt worden. Voor het oppompen de bandhiel met montagevloeistof insmeren. Het ventiel moet zich tussen de hielen bevinden. Voor het oppompen is een krachtige luchtstoot nodig (baanpomp). De band plaatst zich hoorbaar op de velg. Daarna de lucht weer laten ontsnappen en door het ventiel de band met lekbeschermingsvloeistof vullen. 30 ml. Doc Blue per band is genoeg. Mocht er onderweg toch een lek ontstaan dan gewoon een binnenband monteren. Vouwband 23-622 (295g)
54e GP Denain Donderdag 11 april UCI 1.1 De start wordt in het Noord-Franse Denain gegeven. Van daaruit trekt men een lus van 117 kilometer met passages in Haveluy, Wallers, Saint-Amand, Helesmes, Monchaux-sûr-Ecaillon, Mastaing, Roeulx om zo terug te komen in Denain waar vier plaatselijke ronden wachten van elk 20,5 kilometer.
Voor een Jiro riem hoeven geen dieren hun huid op te offeren, ze worden namelijk handgemaakt van oude racefietsbanden. De Jiro collectie omvat ook nog armbanden en sleutelhangers, zo zie je er helemaal af uit aan de finish van je toertocht.
Je kunt zelf aangeven welk bandenmerk en kleur je verwerkt wil zien in jouw Jiro-Belt, das helemaal mooi. Een riem kost 30 euro, exclusief 15$ verzendkosten. http://www.jiro-belt.com/
Langs de mooiste wegjes naar St-Lievens-Houtem en de Vlaamse Ardennen ***10e Editie*** 53 x 11 Classic VWB Semi- Klassieker Taverne DURMEDROOM, KAAIPLEIN 28 te 9220 HAMME (O-VL) Ruime parkeermogelijkheden aan Kaaiplein en sporthal Meulenbroek
135 km: Vlaamse Ardennen, met enkele bekende en minder bekende kuitenbijters... 85 km: Sint-Lievens-Houtem, heuvelend... 65 km: Vlierzele, voor wie later op het seizoen wil pieken... Vlakke aanloop gevolgd door een heuvelend parcours langs de mooiste wegjes naar de Vlaamse Ardennen en terug Volledig bepijld, geschikt voor volgwagens Ruime bevoorrading(en) onderweg, sanitaire voorzieningen aan elke bevoorrading
Inschrijven: 135 km : 5 (VWB 4) - inschrijven van 7u30 tot 9u30 85 km : 5 (VWB 4) - inschrijven van 7u30 tot 11u 65 km : 5 (VWB 4) - inschrijven van 7u30 tot 11u
1,2 of 3 bevoorradingen Douche-mogelijkheid Terrasjes en zaal Eetstalletje (pannenkoeken, hot-dogs,...) Tenten - extra tapkranen - muziek