De stad Kortrijk heeft twee 'verkeersborden' met een cartoon laten plaatsen om wielrenners erop te wijzen dat ze hun snelheid moeten matigen. Het gaat om een primeur voor Vlaanderen. "De renners hoeven zich echter niet aangevallen te voelen, want ook de voetgangers moeten uit hun doppen kijken", zegt Isabel Cossement van de stedelijke dienst Mobiliteit in Het Laatste Nieuws. Maar we hopen wel dat dit nieuwe bord de wielertoeristen aan het denken zal zetten.
De muur van Firenze: Via Salviati Via Salviati: de "Berendries" van Firenze
Wie in Firenze wereldkampioen wielrennen wil worden, zal vooral de Via Salviati moeten verteren. De laatste helling in de plaatselijke omloop van het wereldkampioenschap is immers meer dan een kuitenbijter. De Via Salviati ligt op 145m hoogte, maar heeft over een afstand van 600m wel een gemiddeld stijgingspercentage van 12%.
Wie zijn demarrage plaatst op de piek aan 20%, kan 4km later de regenboogtrui aantrekken. De Via Salviati is zonder twijfel de zwaarste van de 3 hellingen in de plaatselijke ronde van 16,6 km. Eerst is er de klim naar Fiesole over 4,8km en na de muur van Firenze tot slot nog de Via Trento met een hellingspercentage van 10% over een afstand van 300 m.
De wereldkampioenschappen in Firenze starten op zondag 22 september 2013 met de ploegentijdrit en eindigen op zondag 29 september met de wegwedstrijd voor profrenners. De aankomsten liggen steeds in Firenze aan het Mandela Forum nabij het voetbalstadion van Fiorentina.
ULTREMO ZX TUBELESS Nog maar één component. De wrijvingsgevoelige band/binnenband combinatie is er niet meer. Een radicaal verminderde rolweerstand! (Net zo laag als bij de superlichtgewicht Ultremo ZLX) Extreem betrouwbaar Plotseling luchtverlies vindt nagenoeg niet meer plaats. De bescherming tegen snakebites is bijna verdubbeld. Optimale lekbescherming in combinatie met een vloeibare lekbescherming: door directe afdichting zijn de banden vrijwel ongevoelig voor doorboringen Go Tubeless De montage is niet moeilijk. Je hebt een wiel nodig dat geschikt is voor tubeless banden en een ventiel dat daarop past. Bandenlichters moeten zo beperkt mogelijk gebruikt worden. Voor het oppompen de bandhiel met montagevloeistof insmeren. Het ventiel moet zich tussen de hielen bevinden. Voor het oppompen is een krachtige luchtstoot nodig (baanpomp). De band plaatst zich hoorbaar op de velg. Daarna de lucht weer laten ontsnappen en door het ventiel de band met lekbeschermingsvloeistof vullen. 30 ml. Doc Blue per band is genoeg. Mocht er onderweg toch een lek ontstaan dan gewoon een binnenband monteren. Vouwband 23-622 (295g)
54e GP Denain Donderdag 11 april UCI 1.1 De start wordt in het Noord-Franse Denain gegeven. Van daaruit trekt men een lus van 117 kilometer met passages in Haveluy, Wallers, Saint-Amand, Helesmes, Monchaux-sûr-Ecaillon, Mastaing, Roeulx om zo terug te komen in Denain waar vier plaatselijke ronden wachten van elk 20,5 kilometer.
Voor een Jiro riem hoeven geen dieren hun huid op te offeren, ze worden namelijk handgemaakt van oude racefietsbanden. De Jiro collectie omvat ook nog armbanden en sleutelhangers, zo zie je er helemaal af uit aan de finish van je toertocht.
Je kunt zelf aangeven welk bandenmerk en kleur je verwerkt wil zien in jouw Jiro-Belt, das helemaal mooi. Een riem kost 30 euro, exclusief 15$ verzendkosten. http://www.jiro-belt.com/
Langs de mooiste wegjes naar St-Lievens-Houtem en de Vlaamse Ardennen ***10e Editie*** 53 x 11 Classic VWB Semi- Klassieker Taverne DURMEDROOM, KAAIPLEIN 28 te 9220 HAMME (O-VL) Ruime parkeermogelijkheden aan Kaaiplein en sporthal Meulenbroek
135 km: Vlaamse Ardennen, met enkele bekende en minder bekende kuitenbijters... 85 km: Sint-Lievens-Houtem, heuvelend... 65 km: Vlierzele, voor wie later op het seizoen wil pieken... Vlakke aanloop gevolgd door een heuvelend parcours langs de mooiste wegjes naar de Vlaamse Ardennen en terug Volledig bepijld, geschikt voor volgwagens Ruime bevoorrading(en) onderweg, sanitaire voorzieningen aan elke bevoorrading
Inschrijven: 135 km : 5 (VWB 4) - inschrijven van 7u30 tot 9u30 85 km : 5 (VWB 4) - inschrijven van 7u30 tot 11u 65 km : 5 (VWB 4) - inschrijven van 7u30 tot 11u
1,2 of 3 bevoorradingen Douche-mogelijkheid Terrasjes en zaal Eetstalletje (pannenkoeken, hot-dogs,...) Tenten - extra tapkranen - muziek
Metron 40 Full Carbon 40mm section tubular of clincher velg Nieuwe extra light P. R.A. hubs voor DP Aero bladed Spaken 6 sealed Ceramic cartridge bearings (2 voor+4 achter) mounted op een 17mm hub axle diameter Shimano 10-11sp of Campagnolo 10-11sp Spaken: 18 radialvoor wiel; 21 achter wiel, 14 cross x2 drive side en 7 radial non drive side (2:1 ratio) Gewicht Tubular: 1,160 gr/ paar (zonder QR) Clincher: 1.195 gr/ paar (zonder QR)
Metron 55 Full Carbon 55mm section tubular of clincher velgen Nieuwe extra light P. R.A. hubs voor DP spaken 6 sealed Ceramic cartridge bearings (2 voor+4 achter) mounted op een 17mm hub axle diameter Aero bladed spaken Special ABS self locking nipples Aluminum freehub body for Shimano 10-11sp of Campagnolo 10-11sp Spaken: 18 radial voo; 21 achter, 14 cross x2 drive side en 7 radial non drive side (2:1 ratio) Tubular: 1,260 gr/ paar (zonder QR) Clincher: 1.295 gr/ paar (zonder QR)
Op zaterdag 13 april staat in Aalst de Peter Van Petegem Classic op het programma, een klassieker voor zij die houden van het Vlaamse voorjaar. De tocht maakt deel uit van de bpost Cycling Tour. Net zoals vorig jaar is de start en aankomst aan de KAHO Sint-Lieven in Aalst. Het nieuw uitgetekende parcours over de trainingswegen van de Zwarte van Brakel is prachtig en gidst je langs vele landelijke wegen en over de mooiste heuvels van de Zwalmstreek en de Vlaamse Ardennen, zoals onder meer de Muur van Geraardsbergen, de Bosberg en de Molenberg. Gezien Peter Van Petegem zelf meerijdt, biedt de prachtige tocht doorheen de Zwalm- en Denderstreek en de Vlaamse Ardennen je een unieke kans om in het spoor van de ex-winnaar van de Ronde Van Vlaanderen en Parijs-Roubaix over de Abdijstraat (de zijkant van de Muur van Geraardsbergen) en de Bosberg te fietsen en zo de oude finale van Vlaanderens Mooiste opnieuw te beleven.
Als beloning wacht iedere deelnemer overigens een gratis flesje Ename Dubbel (33cl) aan de aankomst. Alle details over de tochten (165, 139, 119, 86 en 41 km) en de hellingen vind je op de website. De gevarieerde afstanden bieden voor ieder wat wils, ook als je nog niet de kans had om al veel kilometers af te malen tijdens de voorbije weken. Meer info: sport.be.msn.com
Zondag 7 april Clubrit met een nieuw clubrecord aangaande deelnemende leden éénentwintig vandaag Waren erbij Alain, Boogie, Walter, Filip, Urbain, William, Gino, Gaston, Johan, Steve, Andreas, Jos, Herman, Joeri, Erwin, Jan, Karl, Marc VR, Mario, Marc VDM, Ivo, Rit van 85 kilometer over Waasmunster met zadel pech voor Ivo. Via assistentie toch verder Lokeren, Zele Berlare, Lede, Oordegem met een moeilijk moment voor Gino Bavegem, Westrem, Massemen, Wetteren richting Overmere met de Koningstraat Kassei Groep in twee kasseirijders en niet kasseirijders Alles terug samen in de Bredehoekstraat Lokeren Richting Waasmunster, Sombeke Elversele Tielrode 85 kilometer 31.4 gemiddeld, Toerneé Générale(Voor leden) in The Ranch voor La William Voila de eerste rit in de zon zit erop Nu nog temperatuur naar boven
De Giro Donne zal voortaan als Giro Rosa door het leven gaan en zeker de komende vier jaar georganiseerd worden. De wedstrijd zal voortaan wel maar acht dagen duren, in plaats van tien. Van 30 juni tot 7juli Dit jaar zal de wedstrijd starten en Puglia en van zuid naar noord Italië doorkruisen. De Giro voor vrouwen is de belangrijkste rittenkoers in het dameswielrennen. Vorig jaar won de Nederlandse wereldkampioene Marianne Vos de Giro Donne.
Zaterdag 6 april Clubrit Met zestien voor deze toch alweer koude voorjaarsrit. Er is dus wel verandering op til we zien soms al het zonnetje verschijnen Grote afwezige Thierry, door een handbreuk enkele weken langs de kant Rit door de polder, via sas van Gent met vrij stuk wind op kop Dit noemen ze zich te "pletter" rijden Toch een rit van 97 km met een gemiddelde van 30.8 Ook praktisch iedereen in het bezit nu van de nieuwe KASK Mojito helm Prachtig gewoon > passend bij de tenue We zijn mooi en goed