Ze zijn beiden van plan om dit weekeinde te starten in de Amgen Tour of California, maar niet onder de beste omstandigheden. Floyd Landis kwam deze week ten val tijdens de training, maar heeft de organisatie laten weten zeker zijn rentree te maken na afloop van zijn tweejarige dopingschorsing. Carlos Sastre kampte met ziekte in de aanloop naar California, maar de renner van Cérvelo zegt nu koortsvrij te zijn en de zaak te willen aanzien
Daar is Landis weer
Met een proloog over net geen vier km begint zaterdag in Sacramento de Ronde van Californië (2.BC). Opvallende figuur aan de start: Floyd Landis.
Ook Armstrong en Leipheimer, winnaar van vorig jaar, zijn van de partij.
Er komen in Californië acht ploegen uit de ProTour aan de start. Van Belgische zijde zijn enkel Quick Step met Tom Boonen en Serge Pauwels bij Cervelo van de partij. Omdat het peloton voorbij de poorten van fietsenfabrikant Specialised rijdt, is een ritzege belangrijk voor Boonen. Vorig jaar won hij al een etappe in Sacramento.
Ook een pak dopingzondaars die er hun straf hebben op zitten, zijn in Sacramento van de partij. Floyd Landis maakt in de Ronde van Californië zijn comeback na een schorsing van twee jaar. De Amerikaan, die voor het bescheiden Ouch fietst, kwam nog zwaar ten val op training, maar zal toch aan de start komen.
Hij kan zich in Californië meten met mannen als Ivan Basso (Liquigas) en de Plus Rock Racing-renners Oscar Sevilla, Tyler Hamilton, Francisco Mancebo en José Enrique Gutierrez. Het wordt ook uitkijken naar de prestaties van Lance Armstrong voor eigen publiek (Astana). De eindzege ging vorig jaar naar Levi Leipheimer.
Programma
Zaterdag 14 februari: proloog Sacramento, 3,9 km Zondag 15 februari: Davis-Santa Rosa, 173,2 km Maandag 16 februari: Sansalito-Santa Cruz, 186,6 km Dinsdag 17 februari: San José-Modesto, 167,7 km Woensdag 18 februari: Merced-Clovis, 187,7 km Donderdag 19 februari: Visalia-Paso Robles, 216,1 km Vrijdag 20 februari: Solvang, chrono, 24 km Zaterdag 21 februari: Santa Clarita-Pasadena, 143 km Zondag 22 februari: Rancho Bernardo-Escondido, 155,8 km
Belangrijkste deelnemers
Quick Step: Tom Boonen, Carlos Barredo, Jurgen Vandewalle, Kevin Seeldraeyers, Kevin De Weert, Kevin Hulsmans, Addy Engels, Marco Velo Astana: Lance Armstrong, Levi Leipheimer, Janez Brajkovic, Yaroslav Popovych Saxo Bank: Fabian Cancellara, Andy en Fränk Schleck, Juan José Haedo, Stuart O'Grady, Gustav Erik Larsson, Jens Voigt Rabobank: Robert Gesink, Oscar Freire, Bauke Mollema, Pieter Weening Liquigas: Francesco Chicchi, Ivan Basso, Vincenzo Nibali Garmin-Slipstream: Christian Vandevelde, Tom Danielson, David Zabriskie, Tyler Farrar Columbia-High Road: George Hincapie, Mark Cavendish, Michael Rogers, Kim Kirchen Cervelo Test Team: Carlos Sastre, Serge Pauwels, Thor Hushovd AG2R-La Mondiale: John Gadret, Tadej Valjavec BMC Racing Team: Alexandre Moos, Markus Zberg OUCH p/b Maxxis: Floyd Landis, Tim Johnson Rock Racing: Victor Hugo Pena, Oscar Sevilla, Tyler Hamilton, Fred Rodriguez, José Enrique Gutierrez, Francisco Mancebo
Jonathan Vaughters (foto) is gekozen tot de nieuwe voorzitter van de vereniging van profploegen AIGCP. De Amerikaan werd donderdag benoemd tijdens een bijeenkomst in Laussane, Zwitserland. De manager van Garmin-Slipstream is verkozen door vertegenwoordigers van de wielerploegen en zal de Fransman Eric Boyer opvolgen.
Vaughters heeft verklaard zich vooral te willen richten op de onderlinge relaties tussen wielerploegen, de race-organisatoren en de UCI. Deze relaties wil hij bevorderen. 'Mijn belangrijkste doel is om de diepe wonden die de laatste jaren zijn ontstaan te helen,' vertelt Vaughters aan Cyclingnews.com. 'Ik wil de teams weer dichter bij elkaar brengen, zodat we samen aan een doel kunnen werken: het wielrennen op een positieve manier vertegenwoordigen.' (MH)
De Ierse continentale ploeg telt elf renners. Niko Eeckhout, 38 jaar al, is dit seizoen kopman bij het An Post-Sean Kelly Team. De Ierse continentale ploeg telt elf renners, onder wie vijf Belgen. Eeckhout is de gids voor enkele jongeren.
"Onze bedoeling is om een rol te spelen in verschillende koersen", zegt ploegleider Kurt Bogaerts op de teamvoorstelling in Tielt.
"Dat gebeurde al in de Ster van Bessèges. Niko is het boegbeeld van onze strijdvaardige ploeg. Die man is zeker niet aan uitbollen toe."
"In koersen als Kuurne-Brussel-Kuurne en Dwars door Vlaanderen moeten we voor winst gaan. We moeten aanvallend rijden."
Bogaert werkt als enige ploegleider voor het team van manager Sean Kelly (foto). Het budget van An Post-Sean Kelly bedraagt 550.000 euro.
De andere vier Belgen van de ploeg zijn: Kenny Lisabeth, Jef Peeters, Steven Van Vooren en Benny De Schrooder. Daarnaast zijn er nog vijf Ieren en een Brit.
Eeckhout: "Misschien laatste seizoen"
"Ik verwacht veel van dit team. Hier zitten enkele zeer gemotiveerde renners."
"Aan mij om het onderste uit de kan te halen. Ik weet dat ik nog tot goede prestaties in staat ben. Aan mijn resultaten zullen die jonge renners zich optrekken."
"Als dat het geval is, dan is mijn seizoen geslaagd. Al zou ik graag "op mijn oude dag" nog een grote vis aan de haak slaan", toont Eeckhout (foto) ambitie.
"Waarom ik voor deze ploeg koos? Omdat dit geen cowboyverhaal was. Daar zal de figuur van Kelly niet vreemd aan zijn."
Niko Eeckhout (38) is dit seizoen als kopman van het An Post-Sean Kelly Team gids voor enkele jongeren.
Sean Kelly: "Ierse Topsport Vlaanderen"
Sean Kelly (teammanager): "We hebben eigenlijk een team dat jongeren de kans geeft om door te groeien naar grotere ploegen. Zowat het Ierse Topsport Vlaanderen."
"We wilden vooral Belgische renners in dit project betrekken om zo meer koersen in Vlaanderen te rijden. Ik hoop dat mijn renners veel in beeld zullen komen en goed zullen presteren. Ik hoop al in Kuurne uit te pakken."
Mattan en Vdb kunnen naar licentie fluiten Nico Mattan heeft donderdagnamiddag eindelijk uitsluitsel gekregen: "Cinelli krijgt geen UCI-licentie", vertelde de ex-renner aan Sporza. Maar hij blijft optimistisch: "Met 99 procent zekerheid breng ik Frank Vandenbroucke en de vier andere Belgen elders onder".
"Ik was het wachten beu en daarom heb ik zelf eens vragen gesteld aan Cédric Vasseur (voorzitter van de vereniging van profrenners, red) en de UCI."
"De UCI stuurde dan een mail met het nieuws." "Ik zal nu proberen contact op te nemen met andere continentale ploegen", blijft Mattan (foto) niet bij de pakken zitten.
"Zo een ploeg mag 16 renners hebben. Met mijn groepje van vijf Belgen zal ik ergens wel terechtkunnen." "We zijn volop een oplossing aan het uitwerken. Cinelli is een fietsenfabrikant en ik heb goeie contacten met de fabriek", zegt Mattan.
"We moeten nu gewoon samenvloeien met een ploeg."
"Frank Vdb start zeker in Kuurne"
"Het moet wel snel gaan, want Kuurne-Brussel-Kuurne is al over drie weken. En ik verzeker nog eens: Frank Vandenbroucke en Bert Roesems zullen daar aan de start komen."
"Er zijn contacten met twee of drie ploegen. Iedereen heeft het volste vertrouwen in mij, ook Frank. Hij is heel goed bezig en ik hoop dat hij het nog twee à drie weken kan volhouden."
Nico Mattan maakt zich toch sterk dat hij Frank Vandenbroucke en co nog elders onder dak krijgt.
Cinelli krijgt geen licentie en stopt er mee.
Ploegleider Nico Mattan heeft deze namiddag slecht nieuws gekregen. Cinelli, het team van Frank Vandenbroucke, krijgt geen licentie en legt er definitief het bijltje bij neer. Bij Cinelli waren ook nog Bert Roesems, Jérôme Baugnies en Fabio Polazzi aan de slag.
Mattan nam deze namiddag zelf het heft in handen door te bellen met de UCI. "Blijkbaar hebben ze bij de UCI geen weet van een dossier met betrekking tot de Cinelliploeg. Logisch dat we dan geen licentie krijgen. Mijn renners en ikzelf verkeren totaal in het ongewisse, maar daar laat ik het niet bij. Ik zoek zelf naar een oplossing", stelde Nico Mattan.
Nooit dossier bij UCI "Van bij de samenstelling van de ploeg liep het blijkbaar al mis. Zeker toen het management een licentie wou onder de vlag van San Marino. Wij weten van hen nu nog altijd van niets. Ik kom als sportdirecteur op voor mijn renners. Bij het management van de Cinelliploeg kregen zij, net als ik trouwens, geen gehoor. Ik neem nu zelf het initiatief in handen en ga op zoek naar een andere ploeg. Dit samen met vier of vijf renners, onder wie Bert Roesems en Frank Vandenbroucke."
"Misschien kan ik hen inpassen in een ander klein team zodat wij toch aan de start kunnen komen van Kuurne-Brussel-Kuurne. Ik schakelde ook Cedric Vasseur, voorzitter van de rennersvakbond CPA, in. Hij kon me enkel meedelen dat er nooit een dossier Cinelli binnenkwam bij de UCI."
"Andere contacten" "Ik ben of was sportdirecteur van de ploeg, maar ben de laatste dagen en weken meer manager van het team geworden. Ik hoop die rompslomp snel achter de rug te hebben. Hopelijk dit weekend al, want de Belgische koersen naderen met rasse schreden. De renners werken echter verder aan hun conditie. Zo ook Frank Vandenbroucke, die vandaag 160 kilometer trainde en klaar is om het nieuwe seizoen aan te vatten."
Het zal wel razendsnel moeten gaan, wil Mattan zijn poulain aan de start van Kuurne-Brussel-Kuurne (1 maart) krijgen. "Ik blijf het herhalen, ik krijg hem aan de start van deze semiklassieker. Ik heb contacten met twee à drie ploegen. Iedereen heeft het volste vertrouwen in mij."
"Ik heb al op de rollen kunnen rijden", geeft een zieke Bart Wellens mee. Wellens start toch in zijn eigen dorp Bart Wellens komt zondag aan de start van de Superprestige-veldrit in zijn woonplaats Vorselaar. De Fidea-renner was van de week ziek, maar sinds donderdag gaat het de goeie kant op
"Ik moet nog hoesten, net als een zware kettingroker", zegt Wellens. "En toch heb ik op de rollen kunnen rijden."
Hopelijk verbetert mijn toestand nog wat, zodat ik vrijdag buiten kan trainen.
"In Vorselaar kom ik zeker aan de start, al zal ik er niet over mijn volle vermogens beschikken", besluit hij.
Met Wellens gaat het dus iets beter, maar Klaas Vantornout (foto) is het volgende slachtoffer: de Sunweb-renner ligt ziek in bed.
"Ik voel me helemaal leeg en heb hoofdpijn. Alsof ik griep heb, maar dan zonder koorts."
"Ik denk dat ik Vorselaar haal, maar de vraag is wel met welke benen."
Als consument vraagt u zich misschien wel eens af waarom u bij een officiel dealer zou moeten kopen, en wat het verschil is met sommige aanbieders van andere merken en kanalen. 1 van de verschillen is vaak het kennis niveau van het personeel / de dealer, officiele merkdealers volgen vaak extra trainingen waardoor ze u beter kunnen adviseren op zoek naar het perfecte materiaal.
In deze periode krijgt een groot aantal Cervelo dealer uit heel Europa een uitvoerige techinsche training door onder andere Gerard Vroomen waarin de laatste technieken die Cervelo gebruikt wordt uitgelegd en wordt toegelicht voor welk gebruik deze features de meeste voordelen geven. Op deze manier kan een dealer u perfect adviseren bij aankoop van uw fiets.
Vanuit de Benelux zijn een groot aantal dealers op dit moment op Mallorca voor deze trainingen, naast technische sessies hebben de dealers de gelegenheid diverse modellen te proberen zodat ze u als consument ook een advies op basis van eigen ervaring kunnen geven.
Een lijst met officiele Cervelo dealers vindt u hier
Hieronder een paar foto's van de eerste dag Brainbike.
Met de nieuwe Uzzi wordt opnieuw duidelijk dat Jeff Steber zijn passie voor mountainbike design en ontwikkeling nog lang niet verloren heeft. Na de Tracer VP en de Spider 2 is de Uzzi het 3e nieuwe frame binnen 1 jaar dat geintroduceerd wordt.
De Uzzi biedt een absoluut ongekende brede inzetbaarheid en zet de nieuwe standaard voor all mountain en freeride bikes. De nieuwe Uzzi maakt gebruik van de 2e generatie van het VPP veringprincipe waarin onderhoudsvriendelijkheid en efficientie samenkomen. Verder is de Uzzi compatibel met ISCG05 kettingspanners en Hammerschmidt aandrijfsystemen.
De Uzzi heeft een unieke instelbare veerweg van 165 naar 177mm in combinatie met een luchtdemper of van 178 naar 190mm in combinatie met een veer.
De grootste vernieuwing zit bij deze nieuwe Inense in de G3 achterpatten, deze achterpatten maken het mogelijk de geometrie aan te passen en geeft 3 verschillende opties. Door de patten in een andere stand te zetten kunnen de wielbasis, brackethoogte en balhoofdhoek worden aangepast aan het gebruik en de berijder.
Binnenkort zullen de prijzen en definitieve kleuren van de Uzzi bekend worden, de eerste leveringen worden vanaf april verwacht.
De nieuwe Uzzi in Freeride afmontage (staalveer), 16kg
De nieuwe Uzzi in All Mountain afmontage (luchtdemper) 14kg
Geheel in stijl met de trend van dit moment introduceert SMP een nieuwe versie van haar carbon zadel. Vanaf nu de dit zadel namelijk ook in wit te verkrijgen zijn. Zoals alle zadels van SMP biedt ook dit zadel een uitstekende probleemloze zitpositie en worden voor de productie enkel top materialen als carbon en roest vast staal gebruikt
De Cinelli-soap is nog lang niet voorbij. De ploeg van Frank Vandenbroucke heeft nog altijd geen UCI-licentie gekregen. En dat begint nu ook ploegleider Nico Mattan de keel uit te hangen.
"Iedereen belt mij, maar ik weet echt van niets. Ik ben ploegleider en hou me enkel bezig met het sportieve", vertelt Mattan aan onze redactie.
"Ik weet niet waarom die licentie uitblijft." "Het management in Italië moet die zaak regelen via de bond in San Marino. Maar de zaak sleept aan."
"Ik hoop wel snel duidelijkheid te krijgen, want het begint stilaan mijn kl... uit te hangen." "Als ik goed nieuws krijg van Cinelli, zoveel te beter. Indien niet, ook goed", verrast Mattan daarna.
Hoezo? "Ik heb genoeg contacten in de wielerwereld om het voortbestaan van de ploeg te garanderen." "Ik verzeker je: Frank Vandenbroucke (foto) komt aan de start van Kuurne-Brussel-Kuurne (op 1 maart, red). En dat met of zonder Cinelli."
De vierde etappe van de Ronde van Langkawi is gewonnen door de Indonesische renner Samai Samai. De renner uit het Letua Team was de snelste in de sprint en doorbrak daarmee de hegemonie van Mattia Gavazzi, die de eerste drie ritten op zijn naam bracht. De sprint kwam tot stand nadat op drie kilometer van de streep nog een kopgroep van vier terug gehaald werd.
Samai Samai sprint sneller dan leider Mattia Gavazzi
Mocht het weer komend weekend niet meevallen dan kan je nog steeds een doorgedreven training inlassen in droge omstandigheden. Rollenproducent Elite organiseert op zaterdag 14 februari een online wedstrijd met deelnemers van over de hele wereld.
Het enige wat je nodig hebt zijn: een Realaxiom-rollensysteem, een DVD met video van de wedstrijd en de nieuwe internet software. Het Realaxiom-systeem is een elektrische trainingsrol met schermpje zodat je thuis op een echt trainingsparcours kan trainen.
Op www.realaxiom.com vind je alle informatie over de race en de benodigdheden.
Omloop van Vlaamse Scheldeboorden neemt sabbatjaar
Er komt dit jaar geen 21ste uitgave van de 'Omloop van de Vlaamse Scheldeboorden'. De 1.1-wedstrijd stond geprogrammeerd op dinsdag 29 september, maar de organisatoren kunnen het niet meer bolwerken.
"De drukke beroepsactiviteiten van het beperkt aantal bestuursleden waren niet meer te combineren met de toenemende eisen en voorwaarden om een wielerwedstrijd van dat niveau te organiseren", vertelt organisator Ronny Van De Vijver.
"Woensdagavond hebben wij tijdens een bestuursvergadering beslist dit jaar geen 'Omloop van de Vlaamse Scheldeboorden' te organiseren en een sabbatjaar te nemen. Financieel konden wij de klus nog aan, maar al die nieuwe reglementen en de daarbij horende rompslomp waren er net iets te veel aan. Er valt trouwens echt een druk van onze schouders. Of we er volgend jaar opnieuw staan? De kans is heel groot. Misschien wel met een totaal nieuw concept".
Wouter Weylandt mag zich dus voorlopig de laatste winnaar van de 'Omloop van de Vlaamse Scheldeboorden' noemen. Hij haalde het in 2008 in Kruibeke in een massasprint van de Nederlander Hans Dekkers en Wouter Van Mechelen.
Alejandro Valverde reageert rustig op de nieuwe beschuldigingen. "Ik heb nog geen bericht gekregen van het CONI", zegt de Spanjaard in een verklaring. "Ook mijn team kreeg niets."
Het CONI heeft een staal van Valverde vergeleken met een niet-geïdentificeerde bloedzak uit de zaak-Puerto. Beide stalen kwamen overeen.
Ik ben verrast en kan kan enkel mijn verontwaardiging uitdrukken over die beschuldigingen", zegt Valverde.
"Ik ben nog altijd bereid om mijn bloed te laten vergelijken met de gevonden bloedzakjes in de zaak-Fuentes, maar wel door de bevoegde instanties."
Maar Valverde heeft ook nog een waarschuwing. "Iedereen die mij zonder bewijzen in verband brengt met doping, zal ik voor de rechbank slepen."
"En er zijn geen bewijzen", zegt Valverde nog. "Maar als het CONI in een zwembad zonder water wil springen, dan is dat mijn zorg niet. Ik sta recht in mijn schoenen."
"Fuentes-bloedzakjes zijn in Madrid"
De voorzitter van de Spaanse wielerbond reageerde verrast op het nieuws dat het CONI in het bezit is van bloed dat gevonden is bij dokter Eufimiano Fuentes.
"Tenzij ik mij vergis, is er niets opgestuurd naar Italië", zegt Carlos Castano. "Volgens mij zijn alle bloedzakjes uit de zaak-Fuentes nog in Madrid. Maar ik zal het onderzoeken."
Te Licht? Ja. Compleet weegt deze Koga in een maat 58 zes kilo en honderd vijftig gram.
2 Light dus.
De oorsprong van dit frame ligt bij de wielerploeg Skil-Shimano. Sinds drie jaar sponsort Koga het Skil-Shimano-team. De luis in de pels van de de Rabo-ploeg fietste in 2006 en 2007 met de FullProTeam Scandium-frames. van de ploeg; Koga levert de Scandium-frames vanwege de goede rijeigenschappen, de betrouwbaarheid en het lichte gewicht, aldus Kogas Frank van Rooijen. De renners rijden vooral op de maten 54, 56 en 58 centimeter. Koga stelt rond de honderd framesets ter beschikking, aangevuld met vijftien tijdritframes. Het zijn vrijwel allemaal standaardmaten, die prima voldoen. Men start het 2008 seizoen met de FullProTeam Scandium-frameset, die vrijwel gelijk is aan de 2007-versie, zij het in nieuwe teamkleuren. In het eerste kwartaal van dit jaar komt er een nieuwe Ultralight-versie van het Scandium-wegframe beschikbaar voor de renners. Ter vergelijking: dit frame weegt circa 1025 gram, tegenover 1250 gram voor het standaard frame. Van Rooijen: Dit jaar ( 2008 red.) zal teamlid Piet Rooyakkers bepaalde koersen rijden met een nieuw, nóg lichter carbon wegframe met Picoweave carbon technologie (dus nog fijner dan nanotech). Het gewicht van dit frame is slechts 850 gram! Rooyakkers heeft intussen al veel gereden op het frame en is er erg over te spreken. We zijn er dus volop mee bezig om de renners van zo goed mogelijk materiaal te voorzien. Binnen afzienbare tijd kan het team over veel lichtere frames beschikken. En op iets langere termijn zal Skil-Shimano op carbon frames overstappen. We hebben een prototype frame even 'doorgemeten'. Het lose frame weegt slechts 860 gram, weliswaar zonder zadelpenklem. Op de meetbank scoorde het opzienbarend goed. De torsiestijfheid is hoog: 111 Nm/º. De verhouding gewicht/stijfheid is dus uitstekend en te vergelijken met een Cervelo, Pinarello Prince FP en een Scott Addict. Van Rooijen toen: 'Waarschijnlijk zal dit frame in 2009 ook voor de consument verkrijgbaar zijn. En zo komen we aan bij deze testfiets....
De FP2 Light dus. De bovenbuis loopt licht af, de achtervork is laag aangezet via een opvallende 'verbinding', de balhoofdbuis is flink 'dik' , het bracket is een monobox model en de voorvork is keurig geintegreeerd met het frame. Helemaal modern dus! De 2 Light heeft een 'Highmodulus' carbon frame met een 1k PicoWeaveTech ( opgebouwd uit zogenaamde Ulthymo®-vezels, die te boek staan als een soort super-nanotech ) laag. De 2 Light is 'FEM optimized' en heeft een Kevlar Protection System bij de achtervork en de onderbuis. Allemaal leuk maar wat betekent dit? Meteen de weegschaal maar: 940 gram slechts, 360 gram voor de voorvork. Heel mooi! De meetwaardes: prima! De torsiestijfheid is hoog: 103 Nm/º, de stijfheid van de voorvork is 105 en het bracket noteerde een 49. Met deze waardes kan ook deze 'burger' uitvoering mee met de grote jongens!
De 2 Light is standaard afgemonteerd met de nieuwe Shimano 7900 groep. Misschien niet de lichtste topgroep op de markt, wel verbazingwekkend goed. Nog even wat informatie. Het grote verschil met de 7800 onderdelen is dat zowel de derailleur- als de remkabels langs het stuur lopen. Zowel de binnen- als buitenkabels zijn nieuw; onder andere een andere liner en het gebruik van stalen kabelhoedjes moeten het schakelen zo soepel mogelijk laten verlopen. Schakelen gaat nog steeds met één grote en één kleine greep. Met 370 gram zijn de grepen 50 gram lichter dan de 7800-modellen. Ook nieuw is het FC-7900 crankstel zowel in compact als in dubbel- waarbij het buitenste kettingblad hol is. De CN-7900 ketting heeft ondermeer nieuw ontworpen buiten- en binnenplaten en een verwisselbare quick link zodat je de ketting niet opnieuw hoeft te klinken. Grappig: het schakelen geeft hetzelfde geluid als bij de oude groep. Je hoort even de ketting denken en dan klikt die vanzelf op een lichtere of zwaardere versnelling. Twee tandjes tegelijk kun je schakelen achter. Het schakelen vóór is echt waanzinnig snel. Op en af, zo snel hebben we nog nooit een racederailleur kunnen schakelen. Het lijkt wel een mountainbike! Dat kan ook niet anders omdat veel techniek van de XTR-groep verwerkt is. De reden is de nog weer verbeterde ketting, de stijghulpjes op de kettingbladen en de kooi van de voorderailleur is nog wat stijver gemaakt. De houvast van de in vergelijking met de 7800-hendels smaller lijkende Dual Control hendels is ongemerkt zeer natuurlijk Tot slot de periferie: het Selle Italia SLR carbon zadel, de 3 T Doric zadelpen, de carbon 3 T Arx stuurpen en het carbon 3T stuur.
De wielen: de Nederlandse FFWD F2R wielset voor tubes. De wielen zijn gebouwd rond DT Swiss 190 naven met keramische lagers, de velgen zijn van carbon. Voor zijn er 20 spaken, achter 24 stuks. Een setje weegt krap 1000 gram. De Fortezza tubes komen van Vredestein. Wil je andere wielen dan kan dat! Deze F2R zijn geschikt voor rijders tot 80 kilo. Even wat extra info van FFWD: de FFWD123 F2R 190 Front Tubular weegt 449 gram en kost 769,-, de FFWD124a F2R 190 Rear Tub. Shimano weegt 550 gram en kost 1029 ,-
Koga noemt deze fiets een 'super lightweight professional bike'. Nou, dat klopt als een bus. Hij is licht en stijf, top afgemonteerd en je kunt als rijder kiezen voor andere wielen. Het rijgedrag is zeer voorspelbaar, de zit is prima en je kunt zowel als een duveltje uit een doosje demarreren als lekker snel bochtjes nemen. Wennen is even het remmen: carbon velgen hebben een ander, vaak iets bruusker remgedrag dan alu velgen. Je moet leren doseren! Iets dat de profs ook doen; die rijden vooral met carbon wielen... Tot slot: het prijskaartje van 6999,- lijkt veel, maar is dat niet als je beseft dat je ongeveer de beste racefiets koopt. Misschien is de fiets wel te goed voor jou...
De 2 Light is er in de maten 50-54-56-58-60-62cm. Info via www.koga.nl
Kai Reus zal voorlopig nog niet aan wedstrijden deelnemen. Als gevolg van de griep is hij vooralsnog veroordeeld tot trainen. De Noord-Hollander kan zijn rentree in het profpeloton tijdens de Tour Down Under - waar hij afstapte - daarmee nog even geen vervolg geven. Reus is op dit moment wel aanwezig op Mallorca, waar zijn ploeggenoten deelnemen aan de Challenge Mallorca. De Rabo-renner - die net koortsvrij is - traint daar echter alleen en gaat dan mee met de ploeg naar de Tour de Haut-Var. ,,Maar ook daar zal er door mij alleen getraind worden. We zijn er vijf dagen. Tsja, dat is momenteel nu eenmaal mijn lot. Geen koersen maar trainen. Allemaal door die griep. Het valt wel tegen, want na Australië wil ik wel weer in een wedstrijd aan de gang'' aldus Reus op de site van Rabobank.
Marco Villa nam zondag definitief afscheid op de baan van Cremona. De 40-jarige Italiaan werd aan de zijde van Silvio Martinello twee keer wereldkampioen.
'Het enige wat ontbreekt, is het goud van Atlanta 1996. Reed ik daar de ploegkoers, dan had niemand me geklopt', aldus de bronzen olympische medaille van Syndey 2000. Hij reed 167 zesdaagsen en won er 24.
Marco Villa
6giorni di Cremona, tutti in piedi per Marco Villa
Agritubel trekt de beurs open en gaat meebetalen aan het biologisch bloedpaspoort. De Franse formatie kreeg gisteren geen wildcardlabel van de UCI en uit vrees geen plekje in de Tour de France te krijgen doen ze nu toch mee aan het bloedpaspoort. Kosten per renner: 7300 euro per coureur, met een maximum van 60.000.
Bij Agritubel rijden onder anderen de Franse veteraan Christophe Moreau en het talent Romain Feillu. De andere teams die buiten de boot vielen, waaronder LPR en Acqua & Sapone, krijgen tot 11 maart respijt en kunnen zich dus alsnog committeren aan de strenge ethische regels.
productvoorstelling bij Shimano in Nunspeet en sprokkelde voor jou de opvallendste nieuwsjes. In drie schuifjes... Tenslotte iets van bet off-road front.
Van het off-road front kunnen we melden dat Shimano het E-Thru System (een 15mm as voor de voornaaf van MTB-wielen om de zijdelingse stijfheid te vergroten) uitbreidt naar het SLX-niveau.
Voor de 29-inch mountainbikes die in de VS furore maken komt Shimano met specifieke aanpassingskits die bestaan uit een 12-36 cassette met specifieke naven en voorderailleurs. De WH-MT65 en WH-MT15 zijn nieuwe MTB-wielsets in het middengamma, wat de trekking-onderdelen betreft wordt de LX-groep uitgebreid met schijfremnaven en minder agressieve schijfremklauwen met specifiek remhendel.
Om de avonturiers die met overdadig bepakte fietsen de planeet rond rijden de vereiste stijfheid van de voortrein te bieden komt er ook een E-Thru voornaaf in dit segment. Shimano ontwikkelde deze naaf in samenwerking met vorkenfabrikant Suntour en een extra handigheidje is dat door inkepingen aan te brengen aan de binnenkant van de vorkpat de compleet vernieuwde snelsluiting altijd de juiste spanning krijgt. (BDS)
Grinta! was erbij op de productvoorstelling bij Shimano in Nunspeet en sprokkelde voor jou de opvallendste nieuwsjes. In drie schuifjes... Nu iets over de vernieuwde 2300 onderdelen.
Helemaal aan de onderkant van het racegamma zit de Shimano 2300 onderdelengroep voor zéér prijsbewuste consumenten (lees: warenhuisfietsen).
De beginnende fietsers kunnen vanaf juli 2009 op weg met een 8-speed onderdelengroep die gekoppeld wordt aan een 52/39 of 52/42/30 crankstel. De cranks zijn verkrijgbaar in 170 en 175 mm lengte en schuiven op een bracketas met vierkante passing.
Bij de groep horen vereenvoudigde versies van de Shimano Total Integration rem/schakelgrepen zodat je ten allen tijde beide handen aan het stuur kan houden: ideaal voor mensen met weinig ervaring. (BDS)
Shimano Nieuws (1): 2 versies van vernieuwde Deore
In drie schuifjes... Eerst iets over de vernieuwde Deore.
De volgende versie van Shimano's middenklasse onderdelengroep Deore wordt opgedeeld in twee groepen. Vanaf juni 2009 zijn er de Deore-onderdelen voor de mountainbikers, trekking- en hybridefietsen kunnen vanaf augustus 2009 met een specifieke versie van de Deore-onderdelen worden afgemonteerd. Nadat Shimano vorig jaar de LX-onderdelengroep omvormde tot spullen voor 'toergebruik' en de SLX introduceerde voor mountainbikers gaan de Japanners weer aan het rommelen met hun typebenamingen. Totnogtoe wist iedereen dat 'Deore' synoniem was voor 'spullen voor mountainbikers', vanaf midden 2009 zal je er aan de toog moeten bij vertellen welke Deore-versie je op je fiets hebt.
De Deore-spullen voor mountainbikers zijn te koop in 'Galaxy Black', een nieuw en bijzonder sexy soort zwart. Om het risico op beschadiging tot een minimum te herleiden is de achterderailleur van het 'Shadow-type' dat verder onder de cassette hangt, het 2-piece crankstel heeft massieve aluminium traparmen en er is een versie met schijfremmen (uiteraard CenterLock, Shimano's montagesysteem) en V-brakes. De Rapidfire Plus shifters werden ergonomisch verbeterd, de instelbare remgrepen zien er zeer netjes uit en het schijfremsysteem valt gemakkelijker te ontluchten. Voor de eigenaars van trekkingfietsen en hybride tweewielers ligt een specifieke versie van de Deore klaar. Langere remhendels bedienen eveneens langere V-brakes zodat het gebruik van een Power Modulator (noem het een ABS voor de fiets) aangewezen is. Uiteraard is het two-piece crankstel 'kettingkastcompatible', de Deore spulletjes voor toerfietsers komen in zilver en Galaxy Black in de winkel.
Gezien de bokkensprongen van de yen en de onvoorspelbaarheid van zowat alles wat tegenwoordig in de handelswereld gebeurt maakt Shimano nog geen prijzen bekend van de nieuwe onderdelen. (BDS)
De Tour of Sochi in Rusland maakt definitief geen deel uit van de Pro Tour-reeks dit jaar. Dat werd vandaag bekend gemaakt op een bijeenkomst van de Pro Tour Council in Lausanne. Volgens de UCI wordt de ronde volop gesteund door de Russische overheid, maar noopt de economische crisis de organisatie om hun ronde een jaar uit te stellen.