Merckc 525 224 bladzijden met een overzicht van alle overwinningen en 25 hoogtepunten uit de carrière van Eddy Merckx Proloog door Eddy Merckx, voorwoord door Karl Vannieuwkerke en 126 unieke foto's, met zorg gekozen door Stephan Vanfleteren uit nationale en internationale fotoarchieven Teksten carrièremomenten: Frederik Backelandt Complete lijst van alle overwinningen ISBN 978 90 8138 947 1 De "voornaamste" overwinningen
5x Tour de France 5x Giro dItalia 1x Vuelta a España 3x Wereldkampioen op de weg 1x Wereld uur record houder 7x MilaanSan Remo 5x LiègeBastogneLiège 3x GentWevelgem 3x ParisRoubaix 3x Waalse Pijl 3x ParisNice 2x Amstel Gold Race 2x Omloop Het Volk 2x Ronde van Lombardije 2x Ronde van Vlaanderen 2x Ronde van Belgie 1x Dauphiné Libéré 1x Midi Libre 1x Grand Prix Frankfurt 1x ParisBrussels 1x Scheldeprijs 1x Tour de Suisse 1x Tour de Romandie 1x Wereldkampioen amateurs 1x Belgisch Kampioen 7x Super Prestige Pernod International
Ultravox TI TI = Team Issue high modulus carbon (including Toray 1000) PF30 bracket asymmetrische staande buis en achtertrein (ketting gedeelte) UCI goedgekeurd.
Neurogen
Buizen profielen gemaakt in samenwerking met NACA (NationalAdvisory Committee for Aeronautics) www.swiftcarbon.com
Velgen (60mm voor, 66mm achter) Dikte Spaken 0.7 mm 12k carbon-fibre gewicht 1,085gr Wielen zowel Tubular als clincher Shimano/SRAM en Campagnolo Geen gewichts limiet voor de rijder
Geen binnenband = Geen probleem Tubeless voor de racefiets. Daar hebben we lang aan gewerkt. Nu zijn we enthousiast over de voordelen. Extreem snel Nog maar één component. De wrijvingsgevoelige band/binnenband combinatie is er niet meer. Een radicaal verminderde rolweerstand! (Net zo laag als bij de superlichtgewicht Ultremo ZLX) Extreem betrouwbaar Plotseling luchtverlies vindt nagenoeg niet meer plaats. De bescherming tegen snakebites is bijna verdubbeld. Optimale lekbescherming in combinatie met een vloeibare lekbescherming: door directe afdichting zijn de banden vrijwel ongevoelig voor doorboringen. Go Tubeless De montage is niet moeilijk. Je hebt een wiel nodig dat geschikt is voor tubeless banden en een ventiel dat daarop past. Bandenlichters moeten zo beperkt mogelijk gebruikt worden. Voor het oppompen de bandhiel met montagevloeistof insmeren. Het ventiel moet zich tussen de hielen bevinden. Voor het oppompen is een krachtige luchtstoot nodig (baanpomp). De band plaatst zich hoorbaar op de velg. Daarna de lucht weer laten ontsnappen en door het ventiel de band met lekbeschermingsvloeistof vullen. 30 ml. Doc Blue per band is genoeg. Mocht er onderweg toch een lek ontstaan dan gewoon een binnenband monteren. Vouwband 23-622 (295g) / 64,90 Beschikbaar vanaf 2013
Met de nieuwe hometrainers van Minoura wordt het indoor trainen weer leuk. Door gebruik te maken van uw iPhone of iPad in combinatie met de software van LiveTraining, deze is verkrijgbaar in de App Store. Met de nieuwe Live Training compatibel hometrainers is het mogelijk om een eigen of opgeslagen parcours af te leggen. Er zijn verschillende mogelijkheden om uw wintertrainingen te vervolgen op uw eigen fiets. LR-760 Trainer
Vacansoleil-DCM zal zaterdag vijfvoudig winnaar Fausto Coppi eren tijdens de Ronde van Lombardije. De ploeg draagt ter ere van de Italiaan turquoise blauw gekleurde shirts, zoals ook Coppi deed in zijn grote dagen. De Italiaanse Campionissimo won de Ronde van Lombardije vier jaar op rij van 1946 tot en met 1949 en ook in 1954. Net als Coppi rijdt Vacansoleil-DCM op een Bianchi-fiets, dus dit eerbetoon zou ook gezien kunnen worden als een knipoog naar de sponsors Bianchi en Santini. Vanaf maandag zal een gelimiteerd aantal tenues (shirt en broek) verkocht worden via de webshop van Vacansoleil-DCM voor 100,- per set.
Met 18 sneden we afgelopen zondag onze min of meer eerste herfstrit aan. Het werd aarzelend licht en er was lang geen zekerheid of we het wel droog zouden houden die ochtend. Maar mag ik jullie een handig trucje verklappen? Als je merkt dat Hubert met zijn nieuwe Trek-fiets is mag je er gerust in zijn, het zal niet regenen! Stop je regenvestje dan maar terug in je achterzak. Via Sombeke, Waasmunster en Lokeren reden we naar Eksaarde met als gelegenheidskopman Gert, miljaardegrijs zeg, wat had die gepakt? Hoogstwaarschijnlijk is hij er achter gekomen dat een suppo meer effect heeft als je de verpakking er van rond haalt. Qua toegankelijkheid is het trouwens ook wat aangenamer denk ik... In elk geval, de Gert op kop samen met Erik en Franz, ze sneden erdoor zoals een mes door goei boter. Al snel kwam het Wachtebeeks domein Puyenbroek in zicht en dan wordt iedereen al wat nerveuzer, een eerste vrij stuk komt er aan en dan wil iedereen mee zijn natuurlijk. Tegen een rotvaart werd het domein gepasseerd en eens terug op de grote baan hergroepeerden de uithijgende groepjes zich terug tot een kompakte rood-roze bende. Een eindje verderop slaan we dan linksaf om richting Mendonk - Zelzate te rijden en aan de brug over de vaart moet onze Louis altijd eventjes een technische ingreep uitvoeren en het bord platleggen. Van die pauze maakten enkelen gebruik om een piesken te doen, waaronder onze Franz. Maar met de beste wil van de wereld, het lukte onze kopman niet om een degelijk staaltje in de berm te laten klateren. Wat zou je wel willen, met een tiental schapen die luid blèrend ( of waren ze aan het lachen? ) naar die mens zijn spel aan het kijken waren. Volgens mij dachten sommige nostalgische schapen terug aan hun lammetjes-tijd, toen ze nog gespeend werden..... Allez vooruit, de Franz zijn spel weer ( droog ) naar binnen en onze weg verder gezet richting Axel. Via Zuiddorpe ( waar zowat de helft van de huizen te koop staat om één of andere reden ) reden we via prachtige polderwegen naar Koewacht. En inderdaad, in de verte was het lawaai van de expressweg te horen en wederom werden de snelle mannen wat bedrijviger, vrij stuk nummer 2 begon. Het mooi ronddraaien als er een kopgroepje weg loopt nog niet zo gesmeerd als we zouden willen maar dat komt nog wel. Hergroepering te Stekene en in strakke tred naar Belsele en Waasmunster alwaar we een derde keer nerveus moesten worden omdat de eindsprint eraan kwam... De Moezen zijn terras werd ondanks de eerste lichte regendruppels ingepalmd en geboeid keek iedereen naar al dat jong geweld op den Dries die hun startdag met de scouts beleefden. Of werd er naar de leidsters en de kookmoeders gekeken? Enkele koude rillingen langs de ruggengraat later gingen de meesten dan toch maar naar binnen en zo werden de boogschutters ook wat nerveuzer.. PS: volgens recente berichtgeving van GAIA hebben de schapen geen traumatische ervaring opgedaan....(GG). (Verslag Forza Elversele)
Inruilactie Wheels for Africa Edco, de wielenproducent met Zwitserse roots, organiseert vanaf 12 oktober tot en met eind december de inruilactie Wheels for Africa. Wie zijn oude wielen (in rijdbare staat!) inlevert, krijgt tot 450 euro korting bij aankoop van een nieuwe Edco wielset. De actie Wheels for Africa is een initiatief van Edco Engineering in samenwerking met de stichtingen Kampala Cycling en Bike4All. Consumenten krijgen een inruilkorting tot 450 euro bij aankoop van een set Edco wielen. De enige vereiste is dat de wielen nog in berijdbare staat verkeren, want ze worden verzameld en vervolgens naar Afrika verstuurd. Edco Engineering neemt het grootste deel van de korting voor haar rekening, maar ook de deelnemende dealers dragen hun steentje bij. Hou de website van Edco binnenkort dus goed in de gaten. Je vindt er ook een lijst met dealers. Info: http://www.grinta.be
De verkeersborden B22 en B23 zijn opgenomen in de wet. Zij laten fietsers vanaf nu in bepaalde omstandigheden toe om door het rood te rijden. De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.
De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris van Mobiliteit Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren.
Hoe worden de hulpdiensten verwittigd na een zware valpartij als je het zelf niet meer kan? Het bedrijf ICEdot ontwikkelde speciaal voor deze situatie een detectiesysteem met app voor de fietshelm. De ICEdot Crash Sensor analyseert de ernst van de valpartij op basis van de hevigheid waarmee de fietser valt. Als de crash ernstig genoeg is, wordt er automatisch een app geactiveerd op je smartphone. Die verwittigt de hulpdiensten, tenzij je het alarm binnen een bepaalde tijdspanne zelf deactiveert. Naast de GPS-coördinaten kunnen de hulpdiensten via deze app ook bepaalde medische details van de fietser ontvangen.
Het idee komt van Biju Thomas, een Indisch-Amerikaanse chef die voor toprenners zoals Lance Armstrong kookte, en werd verder uitgewerkt door het bedrijf ICEdot. De interesse in het product, dat in april 2013 op de markt verschijnt, is erg groot. Voor het detectiesysteem, de app en een jaar lidmaatschap voor de ICEdot-dienst zal je ongeveer 150 euro moeten betalen. https://icedot.org
Hier de helm waarmee kersvers wereldkampioen Philippe Gilbert komend weekend aantreedt in de Ronde van Lombardije. De Bell Cage helm werd in regenboogkleuren gestopt door ontwerper/lakker David Meirhaeghe, die zijn eigen 'custom' lakkerij (M-Level) heeft in het West-Vlaamse Ruiselede. Meirhaeghe is niet aan zijn proefstuk: hij ontwierp en customizede al vaker fietsen, onderdelen en accessoires van wielerkampioenen, gaande van Niels Albert over Zdenek Stybar tot Sylvain Chavanel. Of de nieuwe regenbooghelm geluk brengt, zullen we snel zien op de Muur van Sormano en de Madonna del Ghisallo. info: http://www.grinta.be