Zaterdag 14 juli te Treviso in het BHR Treviso Hotel de nieuwe Dogma 65.1 Think Two, de DOGMA XC en de rest van het Pinarello 2013 gamma. Vrij voor het publiek vanaf 15h00
Roubaix SL4 Pro Compact Met de nieuwe Shimano Dura-Ace 11-speed Roubaix SL4 Expert Ultegra Di2 Compact Wit voor de 2013 Specialized Roubaix S-Works SRAM Red Roubaix SL4 Disc Expert Venge aero road met Campagnolo EPS model zilver/zwart Er komt een Boonen LTD signature series (200 frames) Gemarkeerd met zijn overwinningen tot 2012 S-Works Allez E5 Crux Expert Carbon Disc met FACT 10r frame S-Works Crux Ruby Dames S-Works Di2 Compact model met het nieuwe FACT 11r carbon frame
Specialized blikt met de '74 Retro Collectie terug op het verleden, maar kijkt meteen ook vooruit naar de toekomst. Een combinatie van bewezen concepten en innovatieve ideeën De '74 Glove is een handschoen gemaakt van micro-geperforeerd Pittards leer met elastische Lycra inserts en slim gepositioneerde padding. De '74 Road Shoe is gemaakt van leer met een BG+ high-performance voetbed, een carbon zool en twee Boa-sluitingen.
Deze producten uit de '74 Retro collectie van Specialized zijn een eerbetoon aan de goede oude tijd, en een combinatie van moderne technologie en traditionele waarden.
3T London Olympische Edities 3T gestart als Tecnologia del Tubo Torinese (Turin Tube Technology), naam naar de stad Turijn, waar het was begonnen in 1961 door Mario Dedioniggi. Verkrijgbaar als Stuur Stuurpen en zadelpen zowel MTB al Weg www.3tcycling.com
A2B Hybrid 24, Hybrid 26 en Metro zijn de drie e-bikes die Hero Eco en DIeteren onlangs lanceerden. De eerste twee types bieden trapondersteuning, de Metro is verkrijgbaar als snorfiets of e-bike.
Bij de Hybrid 24 en 26 biedt de elektrische trapondersteuning (max. 25 km/u) steun tijdens de fietstocht. Omdat de ondersteuning wordt bepaald door de geavanceerde meting van de trapkracht die u zelf levert, voelen deze e-bikes natuurlijk aan. Op beide modellen wordt de 250 W-motor aangedrevendoor een duurzame lithium-ion-accu, die bovendien eenvoudig afneembaar is voor mobiel opladen. Na 3 à 4 uur opladen aan een gewoon stopcontact, is de bike goed voor 70 km fietsplezier. Op elk model is er een garantie van 2 jaar, aangevuld met een vijfjarige garantie op het frame. Prijs voor zowel de Hybrid 24 als de Hybrid 26 bedraagt 2.650 euro.
De Metro, het topmodel in het A2B gamma, is verkrijgbaar als e-bike en snorfiets. Zijn strakke Duitse design is haast kunst te noemen. Deze high-end fiets heeft zowel voor- als achteraan vering en biedt daardoor ongekend rijcomfort. Bij de snorfietsversie is het niet noodzakelijk om mee te trappen. Daar staat tegenoverdat de regels voor snorfietsen wel gerespecteerd moeten worden. Bij de e-bike versie moet wel getrapt worden, waardoor er verder geen verplichtingen zijn zoals helmplicht, verzekering of kenteken. De standaard actieradius kan verdubbeld worden met een de optionele extra accu. Voor 2.950 euro wordt u de eigenaar van de A2B Metro. Meer info vindt u hier. info: http://www.grinta.be Hybrid 24 Hybrid 26 Metro
Lazer WaSP Lotto-Belisol rijdt de tijdritten in de Tour de France met een nieuwe helm van Lazer. De helm heeft als naam WaSP, wat staat voor Watt Saving Performance. Lazer claimt de snelste helm te hebben die op dit moment op de markt verkrijgbaar is.
De inspiratie voor de helm komt uit de natuur. De WaSP is gemodelleerd naar de vorm van een regendruppel. Het voorste deel van de helm is zo klein mogelijk gehouden om aerodynamische weerstand te minimaliseren. Binnenin blijft de vulling dik en stevig genoeg om aan alle internationale veiligheidseisen te voldoen. Het vizier vooraan de helm is een integraal onderdeel van de helm en helpt mee om luchtstromen te geleiden. Het vizier van de helm kan naar voren bewegen zodat lucht in de helm kan stromen wanneer extra koeling is vereist. Indien nodig kan het vizier ook worden verwijderd wat bijkomstige luchtinlaten open zet.
Een belangrijk aerodynamisch voordeel komt uit een systeem dat volgens Lazer kleine windhoosjes creëert. Volgens de fabrikant zorgen deze windhoosjes op microniveau voor extra weerstand, maar op macro niveau zouden zij helpen om de luchtweerstand te verminderen. Verkrijgbaar vanf januari 2013 in 2 maten 53-56cm, en 57-60cm Te zien op Eurobike
Met de Olympische Spelen in het vooruitzicht beschrijven Britse wetenschappers in een nieuw rapport het belang van technologie bij topsport. Bekijk hoe de fiets(er) van de toekomst eruitziet! Kledij via een spray Nano-technologie moet het mogelijk maken om de uitrusting van een wielrenner op het lichaam te spuiten. Een waterafstotende laag zou de renner droog en licht kunnen houden, terwijl een beschermende laag kan dienen als een lichtere, stevigere helm.
Prestatiemetende sensoren Prestatie-analyserende sensoren, die onder andere snelheid, afstand en verbruikte energie meten, worden nu al gebruikt in loopschoenen. In de toekomst kunnen zulke sensoren over het hele lichaam worden geplaatst.
Automatisch aanpassende banden In de nabije toekomst moeten er materialen ontwikkeld kunnen worden die van vorm veranderen naargelang de omgeving. Deze technologie kan toegepast worden op fietsbanden, die zich dan automatisch aanpassen aan het het terrein.
Augmented reality brillen Google is bezig aan een bril die gebruik maakt van augmented reality (toegevoegde realiteit). In de wielersport heeft deze technologie toepassingen als de directe projectie van prestatie-analyses, lokalisering van concurrenten en achteruitkijkspiegel.
Geprinte schoenen 3D-printing moet het in de nabije toekomst ook mogelijk maken om enkele minuten voor de prestatie fietsschoenen te maken die perfect zijn aangepast aan de weersomstandigheden of eventuele blessures van de atleet.
Op veel beklimmingen geven de paaltjes aan hoe lang de weg naar de top nog is. Cycling Souvenirs heeft mini versies van de kilometerpaaltjes uitgebracht. Van Alpe dHuez tot Luz Ardiden. In totaal zijn er 18 verschillende geel-witte paaltjes van beklimmingen in de Alpen en de Pyreneeën. De paaltjes kosten 14 euro per stuk. Ze zijn van gips en met de hand in Frankrijk beschilderd. Ookverkrijgbaar via http://www.cyclosouvenir.be/Home.aspx (met dank aan Nik Smedt)
Mio houdt rekening met de wensen van zijn klanten. Aan de hand van alle feedback van de gebruikers van de Cyclo Series werd meteen een update ontworpen, die vanaf nu beschikbaar is. Mio heeft sinds de lancering van de Mio Cyclo Serie feedback gevraagd aan zijn gebruikers. De afdeling research & development ondernam op basis daarvan meteen actie. Het resultaat is een snelle eerste gratis update die beschikbaar is via MioShare.
Dit zijn de voornaamste aanpassingen: De helderheid van het dashboard is verbeterd. Het scherm is nu beter leesbaar in zonlicht en fel daglicht en het kleurencontrast is daarbij ook verbeterd. De batterij wordt minder zwaar belast waardoor er langer gebruik kan worden gemaakt van het apparaat zonder adapter. Alle geïmporteerde GPX-bestanden worden herkend door MioShare en ook GPX-bestanden met accenten in de naam worden nu herkend door Mio Cyclo
Verder zijn er diverse kleine aanpassingen gedaan waardoor de software nog gemakkelijker is in gebruik. Zo zijn de namen van functies verbeterd, de woorden beter vertaald per taalkeuze en afkortingen verduidelijkt.
Mio belooft continu te blijven werken aan de gebruiksvriendelijkheid van de Mio Cyclo 300 en Cyclo 305 HC en zal regelmatig updates verzorgen. De eerstvolgende update is gepland voor de maand augustus.
Zondag 8 juli Rit van de Temse Wielertoeristen Vertrek en aankomst aan de Rietgors op het Waesmeer De regen was grote spelbreker deze morgen alweer :roll Slechts met een totaal van 21 Wielertoeristen 5 Jan Bogaert vrienden 7 Forza's Elversele 8 van de organiserende 4 Kronen + ééntje "onafhankelijk Vertrokkken met een klein buitje, een droge periode zelfs een zonnige periode Wel vrij kort en natuurlijk de wind En terug nog een miezerbuitje er bovenop Wel drie lekke banden 2 forza's achteraan ééntje Jan Bogaert vrienden vooraan Ritje via Sint Gillis Waas Vrasene door de Nederlandse polder afkomen over Prosperpolder Sint- Niklaas Tocht van een kleine 80 km en een aangenaam gemiddelde van 29.5
Het verzwegen verhaal van de wielrenner die de grootste comeback in de Tour de France-geschiedenis maakte en die tijdens de Tweede Wereldoorlog een geheime held was in het Italiaanse verzet.
18 juni 1948: Cannes werd nog nooit zo vroeg wakker. Duizenden wielerliefhebbers zoeken een plek langs de weg in de hoop een glimp op te vangen van de wielrenners die straks van start gaan. De renners hebben 2500 kilometer in de benen en het belooft vandaag een sleuteletappe te worden! Onder de wielrenners bevindt zich voormalig Tourwinnaar Gino Bartali. Hij is getergd, 21 minuten staat hij achter op de gele trui. Men heeft hem afgeschreven, hij zou te oud zijn, zijn moraal hebben verloren. Hij denkt terug aan zijn vorige Tour-overwinning in 1938, aan de vele geheime documenten die hij in de Tweede Wereldoorlog vervoerde en zo honderden joden van vervolging redde. Hij denkt aan zijn broer, groot wielertalent, doodgereden tijdens een race. En hij denkt aan de Italiaanse premier die hem gisteravond belde met het verzoek de Tour te winnen: Doe je uiterste best. Dat is voor iedereen in Italië heel belangrijk. Hoezo? vroeg Bartali. Omdat de situatie hier behoorlijk chaotisch is, zei De Gasperi. De afgeschreven Gino Bartali stapt die dag op zijn fiets. Hij heeft een belofte in te lossen.
Gino Bartali, ook wel De leeuw van Toscane, won de tour in 1938, maar was door de Tweede Wereldoorlog niet in staat om zijn titel te verdedigen tot 1948. Inmiddels was hij een oude man van 34 en niemand dacht dat hij opnieuw zou winnen. Hij werd de nationale held van Italië. Iemand waar ze hoop op konden vestigen na de rampzalige heerschappij van Mussolini. Meer dan een halve eeuw later is Bartali nog steeds de recordhouder van de langste tijd tussen de overwinningen: tien jaar.
Bartalis levensverhaal kent nog een verhaallijn, een die bijna nooit is verteld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zette Bartali zich als fietser in voor de verzetsbeweging. In opdracht van de aartsbisschop van Florence fietste Bartali langs de Duitse troepen. Alles wat de Duitsers zagen was een ex-prof die nog wat voor zichzelf trainde. In werkelijkheid vervoerde hij valse persoonsbewijzen en documenten in het frame van zijn fiets waarmee meer dan achthonderd joden veilig uit Italië konden ontsnappen.
Gino Bartali De leeuw van Toscane is een aangrijpend verhaal over winnen en verliezen, doorzettingsvermogen en moed; een boek dat alles in zich heeft om een wielerklassieker te worden. Aili McConnon schrijft voor BusinessWeek Magazine. Haar artikelen verschenen in de New York Times, The Wall Street Journal en The Guardian Newspaper. Andres McConnon is filmmaker en werkte mee aan diverse historische publicaties. Paperback | 19,90 | 280 pag. | isbn 9789048813100 | Juni 2012 |