Met de Olympische Spelen in het vooruitzicht beschrijven Britse wetenschappers in een nieuw rapport het belang van technologie bij topsport. Bekijk hoe de fiets(er) van de toekomst eruitziet! Kledij via een spray Nano-technologie moet het mogelijk maken om de uitrusting van een wielrenner op het lichaam te spuiten. Een waterafstotende laag zou de renner droog en licht kunnen houden, terwijl een beschermende laag kan dienen als een lichtere, stevigere helm.
Prestatiemetende sensoren Prestatie-analyserende sensoren, die onder andere snelheid, afstand en verbruikte energie meten, worden nu al gebruikt in loopschoenen. In de toekomst kunnen zulke sensoren over het hele lichaam worden geplaatst.
Automatisch aanpassende banden In de nabije toekomst moeten er materialen ontwikkeld kunnen worden die van vorm veranderen naargelang de omgeving. Deze technologie kan toegepast worden op fietsbanden, die zich dan automatisch aanpassen aan het het terrein.
Augmented reality brillen Google is bezig aan een bril die gebruik maakt van augmented reality (toegevoegde realiteit). In de wielersport heeft deze technologie toepassingen als de directe projectie van prestatie-analyses, lokalisering van concurrenten en achteruitkijkspiegel.
Geprinte schoenen 3D-printing moet het in de nabije toekomst ook mogelijk maken om enkele minuten voor de prestatie fietsschoenen te maken die perfect zijn aangepast aan de weersomstandigheden of eventuele blessures van de atleet.
Op veel beklimmingen geven de paaltjes aan hoe lang de weg naar de top nog is. Cycling Souvenirs heeft mini versies van de kilometerpaaltjes uitgebracht. Van Alpe dHuez tot Luz Ardiden. In totaal zijn er 18 verschillende geel-witte paaltjes van beklimmingen in de Alpen en de Pyreneeën. De paaltjes kosten 14 euro per stuk. Ze zijn van gips en met de hand in Frankrijk beschilderd. Ookverkrijgbaar via http://www.cyclosouvenir.be/Home.aspx (met dank aan Nik Smedt)
Mio houdt rekening met de wensen van zijn klanten. Aan de hand van alle feedback van de gebruikers van de Cyclo Series werd meteen een update ontworpen, die vanaf nu beschikbaar is. Mio heeft sinds de lancering van de Mio Cyclo Serie feedback gevraagd aan zijn gebruikers. De afdeling research & development ondernam op basis daarvan meteen actie. Het resultaat is een snelle eerste gratis update die beschikbaar is via MioShare.
Dit zijn de voornaamste aanpassingen: De helderheid van het dashboard is verbeterd. Het scherm is nu beter leesbaar in zonlicht en fel daglicht en het kleurencontrast is daarbij ook verbeterd. De batterij wordt minder zwaar belast waardoor er langer gebruik kan worden gemaakt van het apparaat zonder adapter. Alle geïmporteerde GPX-bestanden worden herkend door MioShare en ook GPX-bestanden met accenten in de naam worden nu herkend door Mio Cyclo
Verder zijn er diverse kleine aanpassingen gedaan waardoor de software nog gemakkelijker is in gebruik. Zo zijn de namen van functies verbeterd, de woorden beter vertaald per taalkeuze en afkortingen verduidelijkt.
Mio belooft continu te blijven werken aan de gebruiksvriendelijkheid van de Mio Cyclo 300 en Cyclo 305 HC en zal regelmatig updates verzorgen. De eerstvolgende update is gepland voor de maand augustus.
Zondag 8 juli Rit van de Temse Wielertoeristen Vertrek en aankomst aan de Rietgors op het Waesmeer De regen was grote spelbreker deze morgen alweer :roll Slechts met een totaal van 21 Wielertoeristen 5 Jan Bogaert vrienden 7 Forza's Elversele 8 van de organiserende 4 Kronen + ééntje "onafhankelijk Vertrokkken met een klein buitje, een droge periode zelfs een zonnige periode Wel vrij kort en natuurlijk de wind En terug nog een miezerbuitje er bovenop Wel drie lekke banden 2 forza's achteraan ééntje Jan Bogaert vrienden vooraan Ritje via Sint Gillis Waas Vrasene door de Nederlandse polder afkomen over Prosperpolder Sint- Niklaas Tocht van een kleine 80 km en een aangenaam gemiddelde van 29.5
Het verzwegen verhaal van de wielrenner die de grootste comeback in de Tour de France-geschiedenis maakte en die tijdens de Tweede Wereldoorlog een geheime held was in het Italiaanse verzet.
18 juni 1948: Cannes werd nog nooit zo vroeg wakker. Duizenden wielerliefhebbers zoeken een plek langs de weg in de hoop een glimp op te vangen van de wielrenners die straks van start gaan. De renners hebben 2500 kilometer in de benen en het belooft vandaag een sleuteletappe te worden! Onder de wielrenners bevindt zich voormalig Tourwinnaar Gino Bartali. Hij is getergd, 21 minuten staat hij achter op de gele trui. Men heeft hem afgeschreven, hij zou te oud zijn, zijn moraal hebben verloren. Hij denkt terug aan zijn vorige Tour-overwinning in 1938, aan de vele geheime documenten die hij in de Tweede Wereldoorlog vervoerde en zo honderden joden van vervolging redde. Hij denkt aan zijn broer, groot wielertalent, doodgereden tijdens een race. En hij denkt aan de Italiaanse premier die hem gisteravond belde met het verzoek de Tour te winnen: Doe je uiterste best. Dat is voor iedereen in Italië heel belangrijk. Hoezo? vroeg Bartali. Omdat de situatie hier behoorlijk chaotisch is, zei De Gasperi. De afgeschreven Gino Bartali stapt die dag op zijn fiets. Hij heeft een belofte in te lossen.
Gino Bartali, ook wel De leeuw van Toscane, won de tour in 1938, maar was door de Tweede Wereldoorlog niet in staat om zijn titel te verdedigen tot 1948. Inmiddels was hij een oude man van 34 en niemand dacht dat hij opnieuw zou winnen. Hij werd de nationale held van Italië. Iemand waar ze hoop op konden vestigen na de rampzalige heerschappij van Mussolini. Meer dan een halve eeuw later is Bartali nog steeds de recordhouder van de langste tijd tussen de overwinningen: tien jaar.
Bartalis levensverhaal kent nog een verhaallijn, een die bijna nooit is verteld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zette Bartali zich als fietser in voor de verzetsbeweging. In opdracht van de aartsbisschop van Florence fietste Bartali langs de Duitse troepen. Alles wat de Duitsers zagen was een ex-prof die nog wat voor zichzelf trainde. In werkelijkheid vervoerde hij valse persoonsbewijzen en documenten in het frame van zijn fiets waarmee meer dan achthonderd joden veilig uit Italië konden ontsnappen.
Gino Bartali De leeuw van Toscane is een aangrijpend verhaal over winnen en verliezen, doorzettingsvermogen en moed; een boek dat alles in zich heeft om een wielerklassieker te worden. Aili McConnon schrijft voor BusinessWeek Magazine. Haar artikelen verschenen in de New York Times, The Wall Street Journal en The Guardian Newspaper. Andres McConnon is filmmaker en werkte mee aan diverse historische publicaties. Paperback | 19,90 | 280 pag. | isbn 9789048813100 | Juni 2012 |
Bij ons geen dogma van polyester, zegt oprichter Remi Clermont. Ons merk heeft geen lichte en aerodynamische stoffen. Wij gaan creatief om met de retro look. Café du Cycliste heeft zowel race- als urban fietskleding in de collectie.
Zaterdag 7 juli Grenstocht te Axel met zeven leden en een "gastrijder" van Forza Elversele. Voor ons deel één, rit over Luntershoek, Vogelwaarde, Terhole, Zandberg met bevoorrading na 34.5 km Duivenhoek, Graauw, zijn we hier al gepasseerd dit jaar Roverberg, Lamswaarde, Vogelfort, Zaamslagveer, Axel Rit van 64 km gemiddelde over de rit 33.4 polder weinig stoppen Goe doorrijden alweer een sterke JP naast Boogie die gans de rit voor zich nam op de koppositie Op tijd terug aan The >Ranch voor de namiddagkoers dames jeugd Totaal van de rit 135 km algemeen gemiddelde 32.4
Afgelopen 6e etappe van de Tour de France werd gekenmerkt door een enorme valpartij. En om even een beeld te geven van hoe hard zon crash dan eigenlijk is, de foto van de fiets van Danielson na de crash.
Wielermuseum Roeselare Met Etappe lanceert het Wielermuseum een gloednieuw wielermagazine Etappe # 1 brengt een waaier aan bijdragen (kortverhaal, reportage, interview, column, stripverhaal...) over de Tour en haar Belgische Tourwinnaars. Exact 100 jaar geleden won Odiel Defraeye immers als eerste Belg ooit de Tour. Etappe # 1 brengt een waaier aan bijdragen (kortverhaal, reportage, interview, column, ) over de Tour en haar Belgische Tourwinnaars. Neem Odiel Defraeye, geboren op een boogscheut en eeuwige chouchou van het nabijgelegen Wielermuseum. De borstelmaker presteerde het exact 100 jaar geleden als allereerste Belg de Ronde van Frankrijk te winnen. In Etappe maakt Defraeye een gesmaakte rentree. Odiel als posterboy en stripfiguur. De deelnemerslijst van Etappe oogt trouwens ronduit indrukwekkend. Voor dit eerste hoofdstuk in een ambitieuze reeks over historische fietshelden werden alle Belgische Tourwinnaars samengebracht:
> Thys en het mysterie van de allereerste gele trui > merkwaardige Merckx-memorabilia > La grande bouffe in La Grande Boucle > Van Impe over de magie van de maillot jaune > Florennes, dorp van twee Tourwinnaars > (van) wie is Odiel, de eerste Belgische Tourwinnaar in 1912? Etappe is een uitgave van het Wielermuseum te Roeselare Etappe is vanaf 4 juli voor 7,95 euro verkrijgbaar in de betere perswinkel en in het WieMu (www.wiemu.be)
Onderdelenfabrikant SRAM breidt zijn aanbod aan schakelsystemen uit. Naast tal van groepsets voor mountainbikes en racefietsen brengt SRAM nu de Via GT uit. De nieuwe 10-speed groepset is leverbaar vanaf september en moet voldoen aan de eisen van toerfietsers.
De Via GT is afgeleid van de high-end RED- (weg) en XO- (MTB) groepsets. Maar de Via GT groepset beschikt daarnaast over eigenschappen die verschillen van aandrijfsystemen voor wegfietsen of mountainbikes. Zo is het crankstel bijvoorbeeld volledig opnieuw ontworpen met betere afdichting tegen vuil en vocht. Het Via GT crankstel is geschikt voor een 48/32 en 48/34 tandwielcombinatie of een enkel kettingblad. Een aluminium beschermring beschermt je broekspijpen hierbij tegen onaangename kennismakingen met ketting en/of tandwiel(en). De achterderailleur met lange kooi (93mm) laat probleemloos het gebruik van een 11-36 cassette toe.
Ook aan veiligheid is er bij de Via GT groepset gedacht. Wat de remmen betreft, kan er gekozen worden tussen V-brakes of hydraulische schrijfremmen die geoptimaliseerd zijn voor gebruik in stedelijke omgeving. Een lichtbron wordt van stroom voorzien door twee naafdynamos met verschillend vermogen, die zelfs bij lage snelheid een constante verlichting verzekeren. www.sram.com info: http://www.grinta.be
Pro : Scio Alti De nieuwe Pro SCIO Alti fietscomputer beschikt over een hoogtemeter met diverse functies en een groot scherm met twee knoppen. Specificaties Pro Scio Alti Draadloze Fietscomputer Compacte draadloze fietscomputer De Alti beschikt over groot scherm. De bediening gaat via twee knoppen Hoogtemeterfunctie (percentage v.d. helling, begin hoogte, gemiddelde stijging, totaal hoogmeters, totaal hoogtemeters omlaag, Temperatuur Snelheid (huidig, gemiddeld, maximaal) AUTO start/stop Tijd Ritduur, Afstand, Totale rijtijd, ODO (totale afstand) Achtergrondverlichting Lege batterij indicator Invoer twee wielmaten mogelijk Gewicht: 38 gram Pakket omvat Pro SCIO Alti fietscomputer Low Mount Houder (stuurhouder) Snelheidsmagneet Snelheidssensor Kabelbinders De Scio Alti is er in twee kleuren en kost circa 95,-. www.pro-bikegear.com
Wielenbouwer Fast Forward Wheels (FFWD) is overgenomen door AGU. Dat hebben beide bedrijven bekend gemaakt. AGU wil met de overname haar positie op de fietsmarkt versterken. Fast Forward Wheels is wielensponsor van Vacansoleil-DCM. FFWD is opgericht in 2006. Meer dan 80% van de afzet van het bedrijf uit Zwolle vindt buiten de Benelux plaats, met belangrijke speerpunten in Azië, Amerika en de rest van Europa. Bij FFWD werken 12 mensen. Voor hen heeft de overname geen consequenties, het bedrijf zal geheel zelfstandig zijn activiteiten vanuit Zwolle voortzetten. AGU zegt in een persbericht dat het van plan is om in de komende tijd nog meer bedrijven uit de fietsbranche over te nemen.
Scultura SL carbon/flax SRAM Red, DT Swiss wielen frameset 1290gt, 844gr frame Asymmetrical chain stays en een rib brug in het frame voor meer bracket stijfheid. Merida flax techniek
Scultura Comp 905-Di2 pure carbon, Shimano Ultregra Di2 versie en FSA Energy cranks Scultura Comp 904 Scultura Comp 903 Road Ride 95 Road Ride 94 Road Ride 93