De nieuwe Helium SL gewicht 780 gr maat M Vork 310 gr (totaal 1090 gr = - 200gr dan de "oude" Helium) zadelpen 27.2mm BB30 Press Fit bottom bracket interne kabeldoorvoering mechanische en elektronische uitvoering verkrijgbaar
Op zondag 1 juli gaat de zesde RetroRonde van Vlaanderen van start. De Retro Ronde van Vlaanderen, met start aan het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde, loodst je door het historische decor van Vlaanderens Mooiste.
Ben je gek op de fietsen uit de wieleroudheid, of droom je ervan om over de Vlaamse kinderkopjes te vliegen met een stalen ros uit de glorietijd van Merckx, Maertens of Godefroot, dan is de RetroRonde een absolute must. Met afstanden van 40 en 70 km dwars door de Vlaamse Ardennen krijg je de unieke kans om je een dag zelf een Vlaamse wielerheld te voelen. Een gehuld in een wollen trui en een worstenhelm.
Want je uitrusting en materiaal moeten aan bepaalde voorwarden voldoen. Zo moet je fiets minstens 30 jaar oud zijn, moet je een authentieke uitrusting van minstens 30 jaar ouddragen, moeten de versnellingen (als je die al hebt) op het frame bevestigd zijn en moeten je voeten vastzitten met riempjes. Alleen zo kan je kans maken op de titel van Ravissantste RetroRondeRenner! Momenteel zijn er al 170 voorinschrijvingen, het dubbele van vorig jaar. Schrijf je snel in via de website (10 euro). Dan en alleen dan maak je kans op een Eddy Merckx-urban bike. Daarnaast zijn ook nog andere prijzen te winnen. Inschrijven op de dag zelf kost 12 euro. info: www.grinta.be - www.crvv.be
Nationale kampioenschappen 2012 Australie: Simon Gerrans (Orica-Greenedge) Oostenrijk: Lukas Pöstlberger (RC Arbö) Belgie: Tom Boonen (Omega Pharma Quickstep) Canada: Ryan Roth (Team SpiderTech) Kroatie: Vladimir Miholjević (Acqua & Sapone) Czech: Frantiek Raboň (Omega Pharma Quickstep) Denmarken: Sebastian Langer (Glud & Marstrand) Estonia: Tanel Kangert (Astana) Finland: Jarkko Niemi Frankrijk: Nacer Bouhanni (FDJ-BigMat) Duitsland: Fabian Wegmann (Garmin-Barracuda) Groot Brittanie: Ian Stannard (Team Sky) Ierland: (awaiting result) Italie: Franco Pellizotti (Androni) Kazakhstan: Assany Bazayev (Astana) Latvia: Aleksejs Saramotins (Cofidis) Lithuania: Gediminias Bagdonas (An Post-Sean Kelly) Luxemburg: Laurent Didier (Radioshack-Nissan) Moldova: Alexandr Pliuschin (Leopard Trek) Nederland: Niki Terpstra (Omega Pharma Quickstep) Norwegen: Edvald Boasson-Hagen (Team Sky) Polen: Michał Gołaś (Omega Pharma Quickstep) Portugal: Pedro Paulinho Rusland: Eduard Vorganov (Katusha) Slovakia: Peter Sagan (Liquigas-Cannondale) Slovenia: (awaiting result) South Africa: Robbie Hunter (Garmin-Barracuda) Spanje: Franciso Ventoso (Movistar) Zweden: (awaiting result) Zwitserland: Martin Kohler (BMC Racing) Oekraine: Andriy Grivko (Astana) USA: Timmy Dugan (Liquigas-Cannondale) Omega Pharma-Quick Step kent veel succes bij de nationale kampioenschappen, de ploeg heeft acht nationale truien binnen. Bij de wegwedstrijden zorgden Tom Boonen (Belgie), Michal Golas (Polen), Niki Terpstra (Nederland) en Matthew Brammeier (Ierland) voor de nationale titel. Bij het tijdrijden wonnen Dario Cataldo (Italie), Tony Martin (GER), Sylvain Chavanel (Frankrijk) en Peter Velits (Slowakije) hun nationaal kampioenschap
Zondag 24/06:11 man aanwezig Desondanks de regen en wetende dat er bijna 100km op het programma staat, waren er 11 man voor deze rit. Na het inschrijven in De Klinge ( waar Kris en Stephan aansloten ) begon het echter nog slechter te worden. Eerst terug richting St Gillis Waas en zo via Stekene centrum naar Klein Sinaai. Daarna via Moerbeke, waar de brandweer een mazoutspoor aan t wissen was. Jammer genoeg was er iemand zwaar gevallen op dit spoor en moest de ambulance optreden. Voorbij Wachtebeke begon iedereen echt wel heel nat te worden en Ard hoopte op geen lekke band..... 1 km verder was het vanda ! Ard plat...banje wisselen en weer verder. De moraal begon te zakken en er werd beslist om sneller huiswaarts te keren. Via Zaffelare naar Eksaarde en wat dacht je ? Ivo plat ( de zesde keer met zijn nieuwe fiets.... Promotie zeker ?? ).... Nu nog snel naar Waasmunster Sombeke en opletten dat er niemand valt. Pol zijn schuim stond al op zijn.... en voor de eerste keer in onze geschiedenis werd er meer Soep als bier besteld bij De Moezen.... enkel voor den eerste ronde , he !! Al bij al toch nog een mooie 80km gereden. Bedankt , Heren !
Vrijdag 22/06: 9 man aanwezig op Elversele Koerse Vrijdagavond 22 juli 2012 was de harde kern van Forza aanwezig om het jaarlijks koerske te kleuren ! Het vertrek was later dan gepland door het ontbreken van de seingevers. Tom, Jelle, Gert, Yves, Kurt G, Luc Z, Karl, Tom en last but not least : Jowan, gingen de ,,roze,,mouwkes even showen.Jammer dat onze 2 sterkhouders Rudy en Bart er niet bij waren. Door een hogere kans op regen en een venijnige tegenwind waren er minder deelnemers dan vorig jaar . Rudy, Frans , Ard, Geert G, Geert T, Kurt DB, Eric,Geert F, Daniel, Filip U, Leo Koen, Ivo Paul , Erik, den Pino, Luc VB, Salemijo, Kris, Hilaire, Chris V en Stephan waren wel aanwezig om te supporteren. . Het vertrek verliep rustig en iedereen was mee ( dat was de vorige jaren wel anders !). De verrassing van de dag was Gert die dit jaar een super prestatie leverde --> maar lieftst 6 rondes, waarvan één op kop. Voor de rest was het een niet zo snelle koers. Niemand wou de hevige tegenwind als eerste bevechten en al diegene die het deden bindden even snel weer in. De snelheid was niet het probleem, eerder de zenuwachtigheid van iedereen die wel wou, maar voorzichtig bleef. Er werd van links naar rechts gezwierd en als er iemand vertrok werd hij even snel terug gepakt. Jowan en Kurt deden een poging, maar zonder resultaat. Dan maar een masssasprint zeker. De deksels winnaar van de vorige jaren Kurt vertrok snel met Jelle en de uiteindelijke winnaar in hun zog. Wanneer 2 honden vechten om een been, loopt de 3de ermee heen. Zo geschiedde aan de finish ook. Verder waren Tom en Karl nog in de top tien. De rest bolde mee over de meet. Na de koers was Forza ook weer een sterkhouder op het terras. Verder is er het voorstel gebeurd om Forza Cibel te starten, maar dan moeten de roze mouwkes in t oranje.... daar moeten we maar eens over nadenken... Alleh, aan iedereen nog een mooie proficiat en tot volgend jaar voor de Grote Prijs Achiel De Witte. (Verslag WTC Forza Elversele)
K-Edge heeft een opzetstukje voor de Garmin Edge 200,500 en 800 computertjes op de markt gebracht. Het opzetstukje plaatst de computer voor het stuur, in het verlengde van de stuurpen. Het opzetstukje weegt 30 gram, is in lengte verstelbaar en is gemaakt van aluminium.
Ongeveer een 2.400 Vlamingen beklommen op zaterdag 23 juni de legendarische 'Kale Berg'. Dit gebeurde onder het motto van de Sporta-beweegcampagne 'Mijn Ventoux': Iedere fietser zijn Ventoux!. In oktober 2011 stelde de Vlaamse sportorganisatie Sporta haar vernieuwde fietsproject voor: Mijn Ventoux. Het opzet was om van startende fietser over wielertoerist tot cyclosportieve, iedereen tijdens dit evenement aan zijn pedaaltrekken te laten komen. Voor de achtste editie schreven 2.400 Vlamingen zich in, een gevoelige toename in vergelijking met vorig jaar. Het deelnemersveld is verspreid over twee doelen: Ventourist en La Cannibale. Peter van de beweegcampagne is Vlaams minister van Sport, Philippe Muyters; het boegbeeld van Ventourist is SaartjeVandendriessche, dat van La Cannibale is Eddy Merckx. Tussen de start en de apotheose stippelt Mijn Ventoux voor het deelnemersveld een compleet parcours uit. Tien voorbereidende trainingstochten bouwden langzaam in moeilijkheidsgraad en aantal kilometers op. Trainingsschemas en - dagboek, voedingstips en workshops moesten ervoor zorgen dat niemand onvoorbereid aan dit avontuur begint. Met sportieve aanwezigen als Vlaams minister van Sport Philippe Muyters, wielericoon Eddy Merckx, tv-presentatrice Saartje Vandendriessche, zanger Helmut Lotti, ex-judoka Gella Vandecaveye, doelman Daniël Zitka , vertoefden de deelnemers alvast in goed gezelschap.
Met Ventourist blijft Sporta trouw aan haar missie om de Vlaming uit de zetel en aan het bewegen te krijgen: 21, 22 of 26 km afhaspelen over stijgend asfalt naar een hoogte van 1.912 m. De beklimmingen van Malaucène, Sault en Bedoin met de laatste kilometers in het beroemde maanlandschap spreken tot de verbeelding.
La Cannibale is de cyclosportieve die naar de bijnaam van Eddy Merckx verwijst: de Kannibaal. In Malaucène wachtte de eerste col van de dag, de noordkant van de Mont Ventoux. Na de afdaling naar Sault volgde een lus van 100 kilometer over 4 kuitenbijters: col dAulan, col de Perty, col de Saint-Jean en col de lHomme Mort. Terug in Sault voerde de slotbeklimming de deelnemers opnieuw naar het dak van de Kale Berg. La Cannibalette is het kleine broertje van La Cannibale. Ook La Cannibalette startte in Malaucène en finishte op de top van de Mont Ventoux, maar laat de col de Perty en de col de Saint-Jean links liggen.
Cijfers van Mijn Ventoux: De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 45 jaar. 328 vrouwen aan de start De oudste deelnemer is 81 jaar oud, de jongste 18. Antwerpen zorgt voor 34% deelnemers, Oost-Vlaanderen 22%, Vlaams-Brabant 15%,West-Vlaanderen 14% en Limburg 11% Op de 9 bevoorradingsplaatsen hadden de deelnemers 25.300 koeken, 6.330 bananen, 6.330 appelsienen en 6.330 liter sportdrank ter beschikking. Om wildplassen tegen te gaan stonden op het parcours 42 units mobiele toiletten. info: www.grinta.be
De Google Map Maker is nu ook beschikbaar voor België. Daarmee kan je bijvoorbeeld momenteel nog onbestaande fietspaden of wegen toevoegen aan Google Maps. Om hun leefomgeving zo volledig mogelijk in kaart te brengen, schakelt Google de gebruikers zelf in via de Map Maker. Met deze tool kan je via je pc plaatsen aanmaken en veranderen, beschrijvingen van gebouwen of restaurants toevoegen of wegen en fietsroutes tekenen met de lijnentool. Google Map Maker is al even in omloop, maar nu heeft Google de tool uitgebreid naar acht nieuwe landen, waaronder België, Nederland, Luxemburg en Denemarken. In totaal 190 landen hebben nu toegang tot de kit.
Zondag 24 juni Voila de eerste "herfstrit" zit er op Regen, wind, 13 a 14°C zomerritten zijn anders Rit naar De Klinge voor de Semi Klassieker van Arrow Tour Classic Rit over Stekene, Mendonk met bevoorrading afkomen over een Hollands gedeelte. Richting Koewacht The Ranch regen hé Toch 105 km een totaal van 8 leden gemiddelde over de rit 31.5. En wat is nu een zwartrijder iemand in het zwart of iemand die niet betaald
Transalp: 800 km, 7 etappes, 19.000 hm, 17 passen Morgen start in het Duitse Mittenwald de 10de editie van de Transalp, een etappekoers voor cyclorijders dwars door de Alpen. Twee teams van Grinta! nemen deel. Volg hen via de dagelijkse blog en/of via live tracking. De 10de Transalp trekt in 7 etappes (van gemiddeld 120 km) door Duitsland, Oostenrijk en Italië. In totaal goed voor 17 bergpassen, 18.877 te overwinnen hoogtemeters en 808,18 km. De bekendste cols die de 600 deelnemende duo's voor de wielen krijgen geschoven zijn de Timmelsjoch, Furkel, Gardena, Sella, Fedaia en Monte Grappa. Alle info over de Transalp vind je hier.
Het Grinta! Transalp Team, in de zwarte/fluogele outfits van Vermarc Sport, wordt vertegenwoordigd door belofterenner Lorenzo Derycke en Grinta!-hoofdredacteur Frederik Backelandt. Die laatste probeert, naarmate de internetverbindingen in Duitsland, Oostenrijk en Italië het doen, dagelijks een update van de rit te posten. Via de live trackingapplicatie van Sportstrackr. info; www.grinta.be
Zaterdag 23 juni Rit te Sint Niklaas SBSO Baken Rit van 65 km met het op en af rijden kwamen we toch aan 90 km vandaag Rit over Temse Eigenlo - Ruisstraat - Smestraat - ruisstraat -Molenstraat - helling Richting Waasmunster met "bevoorrading" te Hoogendonck Belsele - Puivelde - richting Sint Niklaas Voor sommigen vandaag een echte pechrit Urbain zijn ketting Filip die een drinkbushouder verliest na de kassei zone Marc die lekt rijdt En daarna nog eens eventjes moet bij bij pompen in volle finale Ritr ter plaatse 67 km gemiddelde 31.9 (jammer hé) Toch met twaalf leden vandaag, Gerard als "Joker" uitgespeeld Alles op het kampioenschap morgen hé
iTire app van Vittoria Hoeveel Bar pomp je in een band als je met de racefiets over kasseien rijdt? Hoeveel druk moet er in een band op een zanderig mountainbikeparcours? De bandendruk is vanaf nu eenvoudig te berekenen met de iTire app van Vittoria. Het aantal Bar in een band is in het wielrennen een belangrijke factor om optimaal te presteren. De band is het verbindende element tussen de fiets en de grond. Een verkeerde bandenspanning zorgt al snel voor meer rolweerstand, dus een lagere snelheid. Ook is de bandenspanning belangrijk voor de juiste grip, een optimale levensduur en het absorberen van schokken en trillingen.
De iTire app berekent de juiste bandenspanning aan de hand van meerdere gegevens die ingevoerd moeten worden: de bandensoort, het type ondergrond, weertype, ga je MTB-en of op de weg fietsen en het gewicht van de fiets en de renner. Nadeel is dat de app niet kan worden gebruikt als je geen Vittoria banden gebruikt. De app is verkrijgbaar voor Android, Apple, Google Play en ook als Webapp. http://www.vittoria.com/app/
Bianchi Vertigo Vandaag naar buiten gebracht: de nieuwe Bianchi Vertigo. DeVertigo is een nieuw carbon frame in de C2C serie voor de veeleisende tourrijder. Het monocoque carbon frame wordt gemaakt in de maten 48, 51, 54, 57 en 60 cm. Nu alleen nog verkrijgbaar in de zwart/rode kleurstelling FR met een Shimano 105 triple afmontage en binnenkort ook in een zwart/celeste uitvoering FQ in een Veloce afmontage. Kabels binnendoor, Fulcrum wielset, Fiz:ik zadel en Michelin banden. Adviesverkoopprijzen voor de 105 uitvoering 1799,- en 1699,- voor de Veloce uitvoering. www.bianchi.com
De nv Race Productions, beter bekend als de fietsenproducent onder de naam Ridley Bikes, is op het innovatieve eventWerken 3.0 uitgeroepen tot het meest innovatieve bedrijf van Vlaanderen "Ridley Bikes besteedt veel aandacht aan research en development en doet aan open innovatie via heel wat samenwerkingsprojecten", verduidelijkt Ingrid Walry, CEO van Sebeco, initiatiefnemer van Werken 3.0 en auteur van het gelijknamige boek. Volgens Walry is de CEO Joachim Aerts zo gepassioneerd door zijn bedrijf " dat hij iedereen in die stroom kan meetrekken en het beste uit de mensen haalt." Op nummer twee komt autoconstructeur Volvo Cars Gent, dienstverlener Simac 3Services uit Heverlee eindigde derde.
FFWD Ghost debuteert in Tour FFWD introduceert met de Ghost een full carbon wielset, die toch onderhoudsvriendelijk is Exclusief, innovatief, volledig uit carbon opgetrokken maar toch onderhoudsvriendelijk; dat waren de voorwaarden waaraan de nieuwe Ghost wielset van Fast Forward moest voldoen. De handgemaakte wielen zijn ontwikkeld in samenwerking met carbonspecialist Valery Fraise.
De twaalf carbon spaken in het voor- en achterwiel lopen vanuit de carbon naaf naar de 32 mm brede velg, uiteraard eveneens van koolstofvezel. Bijzonder zijn de titanium inserts waarmee de spaken bij te regelen en zelfs te vervangen zijn. De Ghost wielset weegt 1.090 gram en is gelimiteerd tot een rijdersgewicht van 85 kg. Hij kost 2.798 euro en is vanaf midden juli leverbaar.
Zondag 17/06: 25 man aanwezig De Louis had een dagske verlof en iedereen moest zijn rugzakske zelf dragen. We vertrokken met 24 en 2 gasten richting Heide om verder via Belsele naar St Gillis Waas te rijden. De koprijders Frans en Bart hielden hun snelheid en iedereen draaide warm. Met de wind als partner liep alles vlotter en werd er rustig gesjauweld. Hilaire, Hubert en Jef hadden zelfs tijd om onderweg hun lidkaart van de gepensioneerden aan elkaar te tonen. Na Sint Gillis via een serieuze tegenwind naar De Klinge. Geert G moest even een vliegende vlieg vliegensvlug uit zijn oog laten vliegen. Indien iemand een vlieg met een cardinage ziet .... dat is de Geert zijn lens !! Luc Zele begon het parcours in handen te nemen en hield al wat rekening met de wind. Op de vrije stukken zijn dezelfde guys steeds paraat. De ultra-snelle demarages van den Yvo maken indruk, maar met al die nieuwe superbikes worden de verschillen kleiner. Zelfs na het vrij stuk wachten op de laatste duurt niet lang meer. Goed bezig zou ik zeggen. Na een tweede snel stuk naast de Expressweg lieten Kurt, Bart en Tom hun duivels los en iedereen zou het voelen.... aan de vliegen tussen hun tanden En , je raadt het nooit , ook die vlieg met..... ( Echt nie waar zenne !! ) Daarna kreeg iedereen ferme dorst en de laatste lijn naar Sombeke werd ingezet. Het terras werd veroverd en het zonnetje was welkom. Er werd nog wat over het aangepaste reglement gelachen en iedereen keerde tevree naar huis. Dus allen aanwezig nu vrijdag op Elverseel Koers !!
Zondag 10/06: 25 man aanwezig Met 2 groepen vertrokken naar De Zaat. Eéntje ( 5man ) ( Luc, Yves, Gert, Karl, Pol ) om half 8 voor de 125 en de rest ( blad ? ) om half9 voor de 90km. De grote toer wordt stillaan bekend en allen denken maar aan twee dingen : hoeveel wind staat er in De Polders en blijft het droog ? Voor dit laatste hebben die gasten deze week eieren naar de arme Klaren gedragen en dat heeft zeker ,, opgebrocht ,,. De wind viel al bij al ook mee en in de polders ben je nooit lang alleen. je een tijdje kop trekt in de polders en je kijkt na een half uur achter je , merk je ineens een sliert ,, andere,, truitjes op. Karl en Paul deden een heel deel van het werk en Gert liet zich ook niet kennen. Daarna dachten we zelf een treintje te hebben gevonden, maar na een 6 tal km reden ze plat... pff... daar hadden we niet op gerekend. Yves en Karl terug op kop en de rest sluitte mooi aan. Luc Z. kwam ook helpen en een tijdje erna ( bijna aan de grens ) kwamen de mannen van Cordeel ons voorbijgesneld. De Michel vroeg of we A, B of C rijders waren en we ,,sloten,, mooi aan. Dit tot aan de 2de controle. Hier toch een opmerking voor de organistie : waarom geen tafel dat je Links en Rechts kan aanschuiven ? .... wachttijden van 20minuten is redelijk lang als je in t zweet staat. ( slachtoffer van het succes ). Dus , nu verder met de Cordeels. Toen we voorbij Doorslaar kwamen zagen we ineens een oude bekende : DE LOUIS ! ... De Forzas hadden juist een lekke band gehad ( Ivo , de 4de keer in 1 week ?? ) en er werd ineens een ferm Forza peleton gevormd. Er waren veel gasten die we een tijdje niet hadden gezien, dus dat kon gezellig worden aan de aankomst. Terug op de Zaat smaakten de trappisten super en de Joe Piler Band zette zijn beste benen voor. Even wat meezingen en nog enen bestellen, kortom, t was weer gezellig en de JBC is een echte klassieker aan t worden ! (Verslag WTC Forza Elversele)