West-Vlaming Odiel Defraeye won in 1912 de Ronde van Frankrijk. Reden genoeg voor auteur Herman Laitem om er een boek aan te wijden: 'Fenomeen Odiel Defraeye'. Defraeye was de eerste Belg die zijn naam als eindlaureaat op de erelijst van de grootste rittenkoers ter wereld mocht schrijven. Honderd jaar na datum verscheen hierover een boek met als titel 'Fenomeen Odiel Defraeye'. In het Wielermuseum van Roeselare stelde auteur Herman Laitem zijn nieuwste uitgave voor. Het boek 'Fenomeen Odiel Defraeye', dat 192 bladzijden telt en doorspekt is met meer dan 200 illustraties, handelt over de verrassende levensloop van de eerste Belgische Tourwinnaar. Met zijn overwinning in La Grande Boucle zorgde 'Frayke' voor een opstoot van nationale trots en Vlaams zelfgevoel. Defraeye kreeg zelfs een 'blijde intrede' in Brussel om zijn zege te vieren. Defraeye was in de Tour van 1912 nochtans gestart als helper van de Fransman Gustave Garrigou. Hij zou echter drie ritten winnen en als geletruidrager het Parc des Princes in Parijs binnenrijden.
zaterdag 2 juni Semi-Klassieker VWB Cristal Alken Classic Sommigen iets te laat +/- 10 min anderen met kapotte broek J-P Alken Ulbeek Oetershoven helling 1 km 2.6% Afgepijld met witte C > dus op de grond De eerste splitsing na 15 km "liep" alles nog goed Te Gutshoven De tweede na 24 km liep het mis , niet meer gezien Verwarring over oude & nieuwe pijlen verwarring over het type pijlen Maar we kwamen wonder boven wonder weer op het parcours Te Mirren op 22 km van de finish waren onze "Limburgse vrienden " overtuigd dat we toch niet goed zaten We moesten dus nu ongeveer te Stockay zitten Terug dus op weg naar de Cote d'Halembaye Aan de voet van de cote d'Halembaye 800 m 8.7% (afdaling) terug op het parcours richting Cote de Wonck 600m 6.7% En dan nu dus terug richting Millen voor onze eerste bevoorrading te Alt Hoeselt De Finale over Romershoven en Diepenbeek om na 112 km toch in Alken aan te komen Vandaag met acht leden en een gemiddelde van 32. 0 een gratis cristalleken 33 cl bij aankomst en zeer democratische prijzen voor drank 1.5 voor een Grimbergen
Fietskledingfabrikant Pearl Izumi lanceert met het P.R.O. Leader shirt en de bijpassende fietsbroek zijn nieuwe zomercollectie. Eerst en vooral biedt de uitrusting, dankzij de P.R.O. Transfer-stof met In-R-Cool technologie, een optimale koeling tijdens het fietsen. Tevens bezit de stof reflecterende UV-bescherming en zorgen de Direct-Vent panelen voor ventilatie tijdens de inspanning. Het shirt heeft een volledige rits en 3 achterzakken, waarvan er een zweetdicht is. De broek is uitgerust met een 4D Chamois zeemleer dat zich naar het lichaam vormt en het vocht goed afvoert. De uitrusting is te verkrijgen in zwart/oranje, zwart/wit en wit/rood. Het shirt kost 129,95 euro, voor de broek betaal je 159,95 euro. info: www.grinta.be
De 64e Dauphiné begint op 3 juni in Grenoble en eindigt een week later in Chatel (Haute-Savoie). De Dauphiné staat ook wel bekend als de 'mini Tour de France' Etappeschema Dauphiné libere 2012 Proloog: Zondag 3 Juni Grenoble > Grenoble 5.7 km Etappe 1: Maandag 4 Juni Seyssins > Saint-Vallier 187 km Etappe 2: Dinsdag 5 Juni Lamastre > Saint-Félicien 160 km Etappe 3: Woensdag 6 juni GivorsLa > Clayette 167 km Etappe 4: Donderdag 7 juni Villié-Morgon > Bourg-en-Bresse 53.5 km (individuele tijdrit) Etappe 5: Vrijdag 8 juni Saint-Trivier-sur-Moignans > Rumilly 186.5 km Etappe 6: Zaterdag 9 juni Saint-Alban-Leysse > Morzine 167.5 km Etappe 7: Zondag 10 juni Morzine > Châtel 124.5 km
De topgroep van Shimano, Dura-Ace, krijgt een opwaardering van 10 naar 11 speed. Ook sommigen onderdelen van de groep krijgen een facelift. De nieuwe Shimano Dura-Ace, zowel in mechanische als elektronische versie, ligt vanaf dit najaar in de winkel.
Wie de fietsen van de profrenners in het oog houdt, had al gezien dat er bij Team Sky verdacht veel volk met prototype onderdelen rond reed en eerlijkheidshalve moeten we melden dat we ruim twee weken geleden zelf al met de nieuwe Shimano Dura-Ace onderdelen konden proefrijden. We moesten evenwel op ons communiezieltje beloven om er voor 1 juni met geen woord over te reppen, maar nu het 1 juni is kunnen we u volgende info meegeven.
11 speed: Shimano dicht het kloofje met Campagnolo door de Dura-Ace onderdelen naar 11-speed op te waarderen. Je hoeft dus geen helderziende te zijn om te voorspellen dat op termijn ook Ultegra en 105 naar 11-speed zullen doorevolueren.
STI rem/schakelgrepen: Een nieuwe vorm die beter in de hand ligt + je moet de hendels minder ver naar binnen drukken om op of af te schakelen.
Crankstel: Shimano zweert nog altijd bij holle aluminium cranks met holle aluminium kettingbladen, maar de kettingbladen worden voortaan op vier in plaats van op vijf crankarmen gemonteerd. De Japanners kieperen ook de opdeling tussen compact en klassiek overboord: voortaan heeft de boutencirkel op alle cranks een doorsnede van 110 millimeter zodat alle mogelijke kettingbladcombinaties mogelijk worden (zolang je de capaciteit van de voorderailleur niet overschrijdt natuurlijk).
Remmen: De compleet nieuwe dual-pivot remmen zijn helemaal anders van opbouw en werking dan een klassieke dual-pivot rem. Van de voorrem komt er een speciale versie die je op de voorvorknokken van een crossfiets kan monteren, van de achterrem komt er een tijdritversie die je onder het bracket kan plaatsen.
Ketting: De 11-speed Dura-Ace ketting kan je weer in twee richtingen monteren. (De 10-speed ketting mocht je slechts in 1 richting monteren.)
Kabels: Dacht je dat kabels weinig invloed hadden op de werking van een groep? Door PTFE gecoate kabels te gebruiken schakelt 11-speed nog soepeler dan 10-speed.
De mechanische versie van Dura-Ace 11-speed ligt in september in de winkel, de Di2 elektronische variant volgt in november. Adviesprijzen zijn er nog niet. Hou de website van Shimano Benelux in de gaten. info: www.grinta.be
Was het stralende week van de voorbije week een voorbode voor wat de zomer brengt? Laten we hopen. In elk geval wordt de Special Fietsroutes, een extra editie van Grinta! die nu in de winkels ligt, dé gids voor jouw fietszomer. Je vindt er een overzicht van tal van roadbooks en een bundeling van de diverse trajecten van de Trappistenroute. Verder ook nog een verslag van een testdag met E-Bikes, praktische tips omtrent routeplanning en een grote reportage aan de Belgische Kust. In de Special Fietsroutes komt zowel de actieve als de recreatieve fietser (die knooppunten wil fietsen of eropuit wil met het gezin) aan zijn trekken. Voor 4,95 euro is deze Special Fietsroutes de jouwe. Ook onze Nederlandse vrienden kunnen de Special Fietsroutes aanschaffen mits opleg van de portkosten (2,50 euro). Woon je dus in Nederland, schrijf dan 7,45 euro over op rekeningnummer IBAN: BE10 1213 4050 1404 / BIC: BKCPBEB1BKB. Van zodra de betaling ons heeft bereikt, sturen we een exemplaar op.
Blackburn brengt een nieuwe collectie zadeltasjes uit. Met de Zayante-serie, die uit 4 modellen bestaat, kan iedere fietsliefhebber zonder problemen allerlei zaken meenemen tijdens het fietsen, zonder er een extra tas voor te gebruiken.
De Zayante-serie is te verkrijgen in 4 verschillende maten, gaande van micro tot large. De micro- en smalluitvoering hebben een O-ring-bevestiging voor aan de zadelpen, de medium- en largeuitvoering hebben een KLICKfix-bevestiging. Tevens heeft het grootste model uit de serie een vergrootbaar hoofdvak, waardoor je extra veel kan meenemen. De tasjes zijn waterbestendig en kunnen dus zonder problemen in elk weertype gebruikt worden. Reflecterende stroken op de tasjes zorgen ervoor dat je in donker weer beter opvalt in het verkeer.
Voor de large-versie (1,9l) betaal je 37,95 euro, de medium-versie (1l) kost 24,95 euro. De twee kleinere versies small (0,5l) en micro (0,35l) zijn te verkrijgen voor respectievelijk 21,95 en 16,95 euro. info: www.grinta.be
Buff, de fabrikant van multifunctionele sjaals, brengt de Infinity Buff op de markt. De Infinity Buff is een lange, zachte sjaal voor vrouwen die gemaakt is op basis van natuurlijke vezels.
De Infinity Buff is gemaakt uit Tencel materiaal, dat uit eucalyptushout gewonnen wordt. Dat hout is dan weer afkomstig uit wouden die volgens duurzame principes beheerd worden. De natuurlijke vezels zorgen ervoor dat de nieuwst Buff-variant zacht en irritatievrij is. Ook het productieproces bestaat volledig uit uitsluitend plantaardige principes. De Infinity Buff, die op 8 verschillende manieren te dragen is, kost tussen de 25,95 en de 54,95 euro en is beschikbaar in allerlei leuke designs en kleuren. info: www.grinta.be
Sram heeft enkele foto's gelekt van de nieuwe XX1. Met één voorblad vooraan en een cassette met elf kransjes is deze nieuwe aandrijftrein vooral bedoeld voor de XC en enduro. Aan de basis van de groep staat de nieuwe Type 2 derailleur. De 11-speed cassette zorgt voor een zeer breed bereik, van 10 tot 42 tandjes. Slechts één voorblad kan nadelig zijn bij steile klimmen of snelle afdalingen, maar op vlakke parcours zullen de voordelen van minder gewicht en een eenvoudigere setup dan weer tot uiting komen. Sram geeft meer uitleg op het Crankworx festival dat van 9 tot 15 juli in Les 2 Alpes wordt gehouden
3T komt met een speciale Olympische onderdelen serie. De sets bestaan uit een stuur, een stuurpen en een zadelpen. Ze zijn er zowel in een race, als in een MTB variant. Alle onderdelen zijn wit, met daarop een motief met de regenboog kleuren: geel, groen, rood, zwart en blauw.
De serie is een eerbetoon aan alle renners die in de afgelopen 50 jaar medailles wonnen met een fiets met daarop 3T onderdelen. Vier jaar terug in Peking, waren dat bijvoorbeeld Fabian Cancellara en Gustav Larsson. Op het eerste gezicht is het wellicht vreemd dat op de Olympische serie geen Olympische ringen staan. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de strenge regels van het Internationaal Olympische Comité. Het IOC staat het gebruik van het Olympische logo nauwelijks toe. 3T speelt daar leuk op in, door op het racestuur wel halve ringen door elkaar te laten lopen. De race set bestaat uit een Ergonova Team carbonstuur, een alu Arx Team stuurpen, en de Dorico Team carbon zadelpen. De MTB set bestaat uit het Xida Team carbonstuur, een alu Arx Team stuurpen en een Doric Team zadelpen van carbon. Alle onderdelen zijn in meerdere maten verkrijgbaar en zijn vanaf deze week te bestellen. Adviesprijzen: Ergonova 250; Arx 85; Dorico 110; Xida 99; Doric 135
4ZA roept stems terug 4ZA roept bepaalde carbon stems terug. De onderdelen in kwestie zouden kunnen scheuren en vervolgens breken. Het gaat om 105 stuks die wereldwijd tussen januari 2005 en april 2010 zijn verkocht via de vakhandel en webwinkels. Consumenten worden opgeroepen de betreffende stem te laten vervangen door de vakhandelaar.
De stems zijn allemaal zwart en hebben een witte opdruk met de tekst '4ZA Cycling Performance' op het carbon gedeelte van de stem tussen de stuurklemmen en de stuurpen. De lengte van de stems varieert tussen de 90 en 130 millimeter
Op 15 juni verschijnt De lange weg naar Parijs, een boek van en over Tourwinnaar Cadel Evans. Het boek geeft een onthullende kijk in het hoofd van een toprenner.
Cadel Evans is, zoals Michel Wuyts het zou zeggen, op zijn minst een vreemde vlerk te noemen. Hij is één van de meest gesloten renners van het peloton, één waarbij je niet weet wat er in zijn hoofd omgaat. De lange weg naar Parijs brengt daar verandering in. Het boek geeft aan de hand van persoonlijke teksten en oogverblindende fotografie een beeld van de persoon Cadel Evans en zijn wielercarrière.
Mijn geest nam de controle over mijn lichaam over. Ik had niets meer in mijn benen. Maar als renner ga je door tot de finish. Voortdurend herinnerde ik mezelf eraan dat ik moest finishen.
Het 192 paginas tellende boek geeft de koersliefhebber een beeld hoe het wielrennen eruit ziet en hoe het voelt om een toprenner te zijn. Alle aspecten, pech, geluk, tactiek en het wondermooie landschap, alles heeft een plaats in dit verhaal. info: www.grinta.be
Tubeless raceband van Schwalbe Dat nu ook Schwalbe met een raceband komt waarbij geen binnenband nodig is (tubeless) is goed nieuws voor dit praktische en nuttige concept, dat al jaren op een doorbraak wacht Tot dusver was de Franse bandenfabrikant Hutchinson een roepende in de woestijn als het aankwam op racebanden waarvoor je geen binnenband meer nodig hebt. Op het oog vreemd, want de voordelen ervan zijn talrijk: minder wrijving, minder kans op lekrijden (met behulp van antilekmelk), geen snakebites meer, hogere veiligheid (klapband is uitgesloten). Alleen de montage vergt wat meer geduld.
Dat het ruim 5 jaar duurde voordat een tweede fabrikant het waagt om tubeless voor race aan te bieden heeft te maken met de terughoudendheid die onder wielrenners nog immer heerst (mtb'ers gebruiken al sinds jaar en dag tubeless banden) maar ook met de technische uitdaging die het concept voor fabrikanten biedt. Ook Schwalbe ondervond dat. Het duurde liefst 4 jaar om te komen van het stadium 'als we willen, dan brengen we volgend jaar ook zo'n band op de markt' tot de daadwerkelijke realisering van het product. Bij mountainbikes wordt een veel lagere bandendruk gebruikt dan bij racefietsen en daar zit hem de clou.
Schwalbe stelde zich ten doel om een makkelijke montage te verkrijgen, een laag gewicht van de band en oppompen met een vloerpomp moest mogelijk zijn (met andere woorden: geen luchtcompressor nodig). De Duitse specialist (ze maken uitsluitend FIETSbanden) slaagde prima in de opdracht, want de Ultremo ZX Tubeless heeft van alle banden die ze maken de laagste rolweerstand.
Op de Press Lauch die Schwalbe samen met DT Swiss hield in Zwitserland konden we al een paar uur rijden met de nieuwste ZX'en. De indrukken waren helemaal in overeenstemming met wat we al jaren weten van die andere Tubeless fabrikant: geweldig. De ZX Tubeless weegt 295 gram in maat 23 mm, is er voorlopig alleen in zwart en gaat circa 65 euro
Een fietsstalling is meestal een vrij onhandig en groot, zeker als je er meer dan twee fietsen in kwijt wil. De Velo-Boxx biedt hiervoor een oplossing. Hoewel de Velo-Boxx er nogal vreemd uitziet is het een perfect alternatief voor de gangbare overdekte en beveiligde fietsenstallingen. De Velo-Boxx is een fietstrommel en heeft een ergonomisch design waardoor het voor iedereen makkelijk is om fietsen te plaatsen. Daarnaast heeft de Velo-Boxx dé troeven dat hij veilig afsluitbaar is en dat de fietsen niet meer aan de verschillende weersomstandigheden blootgesteld worden. De fietstrommel kan zowel op privéterrein als op de openbare weg geplaatst worden.
Recent werden met de Velo-Boxx Garden en de Velo-Boxx Home twee nieuwe modellen gelanceerd, die plaats bieden voor 2 (2.0) en 3 (3.0) fietsen. Alle drie Velo-Boxx-modellen worden aangeboden met antraciete afsluiting en lichtgrijze zijpanelen, maar elk model kan zelf gepersonaliseerd worden.