Bergtrui in Giro d'Italia vanaf nu in het blauw Roze blijft roze, wit blijft wit, maar wie nu in de Giro d'Italia rondrijdt als beste klimmer, zal voortaan in het blauw koersen. Dat maakte de organisatie bekend bij het voorstellen van de nieuwe tenues. Voorheen was de bergkoning de bezitter van een groene trui, die sinds 1974 in verschillende tinten voorbij is gekomen. De reden van de wijziging is vrij simpel; er is een nieuwe sponsor. Banco Mediolanum bepaalt vanaf nu het uiterlijk van de bergtrui. Overigens zal de roze trui enkele boodschappen van verschillende Twitteraars dragen. Die zijn over het afgelopen jaar verzameld. De berichten zijn afkomstig van fans en renners.
De leden van Wielertoeristenclub Kontakt WTC Kontakt uit Sint-Niklaas is sinds enkele weken alweer begonnen aan hun inmiddels 38e seizoen. Elke week worden er fietstochten gereden langs rustige en mooie wegen. Dit alles aan een mooi tempo. Vriendschap komt bij ons echter nog altijd voor snelheid of competitie. Samen uit-samen thuis is dan ook onze lijfspreuk. Heb je zin om eens mee te fietsen, kom gerust eens af. Nieuwe leden zijn nog steeds welkom. Inlichtingen: 0485 74 20 43
Partnership Bianchi Trofee en Vacansoleil Bianchi en Vacansoleil werken al samen aan het World Tourverhaal van
Vacansoleil-DCM, waar Bianchi fietssponsor is. Nu gaan beide partijen ook
samenwerken voor de Bianchi Trofee. De Bianchi Trofee is een serie van
recreatieve fietstochten in het Pajottenland en de Dendervallei. Het initiatief
ontstond nadat enkele wielertoeristenclubs besloten de handen in elkaar te slaan
om het fietsen in het Pajottenland en de Dendervallei te promoten. Fietsenconstructeur Bianchi werd sponsor van het initiatief. Vanaf dit jaar gaan de Bianchi Trofee en Vacansoleil, de
marktleider in kampeervakanties, intensief samenwerken. Ook in 2013 zal
Vacansoleil samenwerken met de Bianchi Trofee. De Bianchi Trofee gaat door
op: 15 april Bodegem Opening Classic Ternat 22 april Ternat
Cycling Tour Ternat 29 april Van Eyck Sport Classic Ninove 6 mei
De Leeuwenroute Welle 13 mei Kiedekerkse Pijl Liedekerke 27 mei
Keverstoer Opwijk 3 juni Affligemse Pijl Affligem 10 juni Stad
Berrevoesj Liedekerke 17 juni Peter Sterckx Route Teralfene 24
juni Loemekse Fietstocht St-Katharina-Lombeek 1 juli Techni-Cal
Toertocht Brussegem 8 juli Grenzen van Aalst Nieuwerkerken 19
augustus Marc Sergeant Wemmel 26 augustus Wammekse Pijl Wambeek
9 september Herfstrit Dendermonde 23 september Bianchi Trofee
Slotrit Affligem
3T ZEFIRO Fietsonderdelenfabrikant 3T brengt met de ZEFIRO een nieuw, innovatief
carbonfietsstuur uit. De ZEFIRO is een combinatie van een gewoon en een
tijdritstuur.
Naast de ongewone combinatie van de twee stuursoorten introduceert 3T met de
ZEFIRO nog een andere nieuwigheid. De Pi Wing (vooraan op het
stuur) zorgt ervoor dat de fietspositie geoptimaliseerd wordt. Het principe zit
zo in elkaar dat de voorarmen op de silicone stuurstukken rusten terwijl de
handen en polsen een natuurlijke houding aannemen op de Pi Wing. De ZEFIRO is
dakzij de vorm geschikt voor zowel klimmen, sprinten als tijdrijden. In
de Benelux wordt 3T verdeeld door Juncker Bike
Parts info: http://www.grinta.be
Vanaf vandaag stelt BMC zijn nieuwe luxepaardje voor op de meubeldesignbeurs
in Milaan. Het gaat om de Impex Lamborghini Edition. Prijskaartje: 20.000
euro!
De Zwitserse fietsproducent BMC stelt op de meubeldesignbeurs van Milaan (17
t.e.m. 22 april 2012) een uniek aanbod voor: racefietsen voor
Lamborghini-eigenaars. De zadels van de fietsen zijn bekleed met het typische
oranje suède van de Italiaanse autofabrikant en het stuurlint is van datzelfde
leer gemaakt. Vooraan op het frame prijkt het authentieke schildje van
Lamborghini. Het frame zelf is BMCs full carbon paradepaardje, de Impec. De
wielset is van Mavic. Schakelen gebeurt elektronisch dankzij de Shimano
Di2-groep. De Impec Lamborghini Edition zal uiteraard niet verkocht worden bij
de fietsenhandelaar om de hoek. Meer zelfs, enkel eigenaars van een Lamborghini
kunnen zich zon Impec aanschaffen. Van het luxeproduct worden in totaal slechts
30 exemplaren in omloop gebracht. En die exclusiviteit heeft haar prijs: één
fiets kost 20.000 euro. http://www.bmc-racing.com/ch-de/index.html info : http://www.grinta.be
Zondag 15 april 53 x 11 Classic te Hamme. Herman vandaag met een nieuwe Specialized Tarmac terwijl gisteren zijn "oude" Ridley, De Van Peteghem nog moest verwerken Gestart met 12 leden deze morgen tot aan de splitsing 85 - 135 daar besloot er eentje Gunter de 135 km te rijden We hebben hem niet meer gezien De 85 km over Dendermonde - Appels - Oudegem - Wichelen - Wanzele- Lede - Erondegem met een erste bevoorrading Verder over Ottergem - Bambrugge - Burst - Ouden Heirweg Splitsing 85 - 135 km. Tot nu toe de wind mee we draaien nu terug dus de wind tegen Sint Lievens Houtem - Letterhoutem - Oordegem - Smetlede - Voor ons de tweede bevoorrading voor de 135 km de derde. Bruinbeke - Schoonaarde - het is nu een koude strakke wind tegzen temperatuur weigert om boven de 10°C te stijgen. Max deze morgen blijft op 9.5°C hangen, Het is grijs koud en tegen wind. Zele - Zogge - Hamme 86 km het zit er op gemiddeld toch nog een 30.7 Specialized Tarmac 2012 van Herman
Woensdag 18 april 2012 Waalse Pijl De Waalse Pijl is een echte klimklassieker. De liefhebbers van vele korte, soms steile beklimmingen komen helemaal tot zijn recht. De laatste jaren starten de profs vanuit Charlerloi voor hun rondrit door de Ardennen. Scherprechter is de Muur van Huy, met een maximum stijging van 22% die meerdere keren beklommen dient te worden, o.a. als slotklim naar de finish.
De populaire versie voor wielertoeristen vanuit Spa is zwaarder dan die voor de profs. Met beklimmingen als côte de la Redoute, Stockeu, Wanneraval, le Thier de Coo, Le Haute Levée en Côte du Rosier krijgt de wielertoerist de mooiste beklimmingen van dit deel van de Ardennen voorgelegd
Calvarietocht naar Huy Het orgelpunt in la Flèche wordt op de Chemin des Chapelles geplaatst, beter gekend als de Muur van Hoei. Een verduiveld zware klim die de renners drie keer moeten bedwingen woensdag. Bij de laatste passage ligt ook de eindmeet. De Muur is 204 meter hoog, het hoogteverschil bedraagt 128 meter, de klim is 1300 meter lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,8%.
Eigenlijk start het echte werk pas na goed 400 meter, want dan beginnen de stroken van 10% en meer. Het zwaarste stuk is ongetwijfeld de beruchte chicane, waar de weg 20% helt en in de binnenbocht liefst 26%! Een ware calvarietocht, al kan de gelovige renner of wielertoerist altijd overwegen een schietgebedje te doen in één van de zeven kapelletjes op de flanken van de Muur.
De zeven kapelletjes maken deel uit van de pelgrimstocht naar Notre Dame de la Sarte in Hoei en beelden de zeven smarten van Maria uit. Eén van die smarten is hoe Jezus met het kruis op de schouders en de bloederige doornenkroon op het hoofd onderweg is naar de executieplaats in Calvarië. En Maria moet lijdzaam toekijken tussen de toeschouwers langs de weg.
Zaterdag 14 april Oefenrit : 14°C maaar met een stevige bries & droog Slechts 9 leden kwamen opdagen , hopelijk is de transfert-periode nu voorbij Eertse anderhalf uur tegen de wind in daarna een dik uurtje de wind mee Rit over Meerdonk - Schuddebeurs - de "Roversberg" en Duivenhoek. Totaal rit 82 km gem 30.7
Zondag 15 april Na het vertrek vanaf de Markt in Maastricht gaan de renners eerst
noordwaarts via de Maasberg tot aan Urmond waar ze oversteken naar
Geleen alvorens de verschillende bergen te beklimmen: de Adsteeg,
Lange Raarberg, Bergseweg, Sibbergrubbe, Cauberg,
Wolfsberg, Loorberg, Schweiberg (Schweibergerweg),
Camerig, Drielandenpunt, Gemmenich, Vijlenerbos,
Eperheide, Gulpenerberg, Plettenberg (van Plettenbergweg),
Eyserweg, Sint Remigiusstraat - Huls, Vrakelberg,
Sibbergrubbe voor de 2de keer, de Cauberg voor de 2de keer,
Geulhemmerberg, Bemelerberg, de Wolfsberg voor de 2de keer, de Loorberg voor de 2de keer, de Gulpenerberg voor de 2de keer,
Kruisberg, de Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg en
ten slotte de derde beklimming van de Cauberg waar de finishlijn
getrokken is. In de finale rijden de renners niet meer door Valkenburg: vanuit
Sibbe slaan ze dus niet af naar rechts maar gaan meteen door naar de klim van de
Cauberg. Het vertrek van de Markt zal plaats vinden om 10u15 en de finish
is gepland voor rond 16u45. De totale afstand: 256,5 kilometer. Profiel
De door Trisport Pharma gelanceerde Ratio 2:1 Energy Gel heeft een suikersamenstelling die tot 50% meer energie kan leveren dan andere gels met alleen maar glucose of maltodextrine en de prestatie zo met 8% kan verbeteren. Wetenschappelijk onderzoek toont al vele jaren aan dat het innemen van suikers tijdens inspanning de prestatie aanzienlijk kan verbeteren. Sinds lang raden inspanningsfysiologen, sportartsen en coaches hun sporters aan om 60 à 70 gram suikers per uur in te nemen om hun prestaties te optimaliseren. Meer dan 70 gram suikers per uur innemen via sportdrank, energiegel of energiebar leek geen zin te hebben omdat het lichaam niet in staat is om dat te verwerken.
Recent onderzoek leert echter dat er aanzienlijk meer energie vrijgemaakt kan worden uit exogene suikers als deze langs een verschillende weg opgenomen worden in onze darmen (multiple transportable carbohydrates). Zo kunnen er ook glycogeenvoorraden opgespaard worden tot bijvoorbeeld in de finale van een wedstrijd.
De aangeraden verhouding is twee delen glucose op één deel fructose, of met andere woorden een ratio 2:1 van glucose/fructose. Op deze manier kunnen we 90 gram of meer suikers per uur opnemen en oxideren tot energie. In een test bij tijdrijders verbeterde deze ratio 2:1 van glucose/fructose de prestatie met 8% in vergelijking met de inname van glucose alleen.
RATIO 2:1 ENERGY GEL Trisport Pharma paste deze wetenschap toe in haar nieuwe Ratio 2:1 Energy Gel. Deze bevat de hierboven vermelde speciale suikersamenstelling, namelijk de multiple transportable carbohydrates. Deze suikercombinatie kan tot 50% meer energie leveren dan gels met alleen maar glucose of maltodextrine en kan de prestatie met 8% verbeteren.
De Ratio 2:1 bevat - in tegenstelling tot de meeste andere energiegels - veel elektrolyten om het verlies van natrium via het zweet terug aan te vullen. Het is gemakkelijk in te slikken en plakt niet, zodat er na de inname niet onmiddellijk gedronken moet worden. De Energy Gel is er in twee smaken: Green Lemon en Blackcurrent. Ze zijn verkrijgbaar bij de apotheek en via pascale@trisportpharma. 22 / 10 gels
De Solexity is een, door de Italiaanse designer Pininfarina ontworpen,
stadsfiets met elektrische trapondersteuning. De fiets is een moderne versie ven
de legendarische Solex, 'de fiets die vanzelf reed'.
De Solexity is
uitgerust met met acht versnellingen en de elektrische ondersteuning kent zes
niveaus die kunnen geregeld worden via een LCD-indicator op het stuur. Diezelfde
LCD-indicator toont o.a. ook het verbruik van de batterij, de snelheid en de
autonomie. De Solexity is verkrijgbaar in drie kleurencombinaties. De batterij,
batterijlader, pakdrager, handleiding en twee sleutels zijn inbegrepen in de
prijs van 1995 euro. http://www.solexworld.be/nl/ info: http://www.grinta.be
Maxim Cola Gel Drink Maxim lanceert een nieuwe
Energy Gel Drink met cafeïne, wat voor nog meer energie moet zorgen. De
aanwezigheid van cafeïne in de gel is ideaal voor duursporters, omdat er geen
extra water moet bij gedronken worden. De Maxim Cola Gel Drink is
isotoon en bevat snelle koolhydraten voor een optimale energietoevoer. Je hoeft
er geen water bij te drinken waardoor de effectiviteit van de gel verhoogd
wordt. Van de Energy Gel Drink bestaan drie smaken: Orange, Lemon en nu ook
Cola, een smaak die veel gevraagd wordt. Voor een Energy Gel Drink betaal je
2,45 euro. http://maxim-nrg.com/ info: http://www.grinta.be
Momenteel loopt de film 'Allez Eddy!', over een slagerszoon die wielrenner wil
worden, in de zalen. Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts brengt nu een roman
uit die gebaseerd is op het scenario.
'Allez Eddy!'- Het boek van de
film is geschreven door Luc Schoonjans, die het scenario van Gert Embrechts
verwerkte tot een roman. Het verhaal gaat over Freddy, een kleine slagerszoon,
die tegen de zin van zijn vader meedoet aan een plaatselijke wielerwedstrijd en
die ook wint. Het is een eerste stap naar een nieuw leven. De tijdsgeest en de
gebeurtenissen in het boek (en de film met o.a. Peter Van den begin en Barbara
Sarafian) zullen voor vele Vlamingen heel herkenbaar zijn. Pagina's 224 Verkoopprijs: 19,95 ISBN:9789089312785
Hutchinson tubes en de nieuwe rode Campagnolo remblokken op de Hyperon wielen.
Campagnolo Record shifters, Deda stuur en stuurpen, Sigma computer (met draad) !
Voeckler heeft custom paint. Aivee is een kleine Franse CNC Companie: Zij produceren hubs, bottom brackets en hydraulische remmen. Ook de "chain catcher" onafhankelijk regelbaar van derailleur fixing/catcher adjustment
Gaat het regenen of blijft het droog? Voor wie met de fiets naar het werk gaat, is het een wereld van verschil. De SmartAss is een handig hebbedingetje dat je beschermt tegen een nat gat. Vijf designers uit het Zweedse Göteborg hadden er genoeg van om de ganse dag met een nat achterwerk rond te lopen als het op weg naar het werk geregend had. Ze staken de koppen bijeen en ontwikkelden een simpele maar doeltreffende oplossing: de SmartAss. De SmartAss is eigenlijk een minispatbord uit polypropyleen. Je kan het opvouwen en onder je zadel wegsteken en als het begint te druppelen, steek je het in een vingerknip terug ineen
Canyon Speedmax Nog voor de nieuwste tijdritfiets aan de pers is voorgesteld, sleept Canyon met de Speedmax al een Red Dot Design Award binnen. Geen wonder eigenlijk, als je het futuristische concept ziet. Begin volgende maand wordt de Canyon Speedmax aan de pers voorgesteld, voorafgaand aan de ploegentijdrit in de Giro d'Italia. De profs van Katusha kunnen er al mee aan de bak. Maar nu al maakte Canyon bekend dat de fiets een prestigieuze onderscheiding heeft binnengehaald.
In het tot nu toe kostbaarste ontwikkelingsproject van Canyon wist men de 'perfecte tijdritfiets te construeren, waarbij techniek en design op het allerhoogste niveau in elkaar versmelten'. Aldus de fabrikant zelf. Maar vanaf de foto's gezien is het allemaal niets teveel gezegd: de Speedmax lijkt eerder een futuristisch studiemodel uit een krachtig 3D-computerprogramma dan op een echte berijdbare fiets. P etje af dus dat deze supercleane fiets alles heeft wat nodig is voor een wedstrijdfiets.
In het ontwikkelingsproject lag de focus op een perfecte systeemintegratie. Elk kleinste detail werd doordacht en alle componenten werden zo op elkaar afgestemd, dat er een zo compact mogelijke structuur ontstaat, die de wind slechts minimale raakvlakken biedt. De geometrie van het Concept Speedmax werd - rekening houdend met de strenge regels van de UCI - vanaf de basis volledig opnieuw ontwikkeld. Een proces dat maandenlange laboratorium- en windtunneltests vergde.
Om de systeemintegratie te perfectioneren, werd een eigen oplossing voor voorvork, stuur en stuurpen ontwikkeld. Met de beperkte inbouwruimte voor een rem moest daar ook een nieuwe oplossing voor gevonden worden. Canyon vond die in een centre-pull rem, die goede remkracht paart aan een 60 gr lager gewicht dan een normale velgrem. Over een maand weten we meer over de Speedmax-eigenschappen in de praktijk, dan is het team Katusha ermee over Italiaanse wegen gedenderd.
de Mavic helm range 2012 Het merk Mavic heeft drie verschillende helmen op de markt. Leuk is altijd de verkooppraat: Deze keer hebben ze bij Mavic 3 jaar lang research en development gedaan en ook hebben ze nog eens een studie gemaakt van 25000 vormen van hoofden. Hierdoor is de uiteindelijke helm optimaal! Wat valt op is de vreemde kleurcombinatie (behalve bij de geheel zwarte versies) waardoor het lijkt alsof je een klein dopje op je hoofd hebt. De helmen passen zo goed mogelijk op je hoofd. Wat ik vreemd vind om te melden want het ene hoofd is het andere niet. Blijkbaar hebben ze een goed gemiddelde genomen. Er zijn drie modellen: Syncro: (het instapmodel 114,95), de Plasma (het tussenmodel 159,95) en de Plasma SLR (het topmodel 199,95) Alledrie wegen ze 150 gram, de Syncro heeft een iets minder aero vorm, en de Plasma SLR heeft carbonbescherming. Ze zijn te krijgen in verschillende kleurtjes.