Het natourcriterium van Sint-Niklaas blijft zeker tot en met 2018 bestaan. De stad Sint-Niklaas en organisator Jurgen Mettepenningen verlengden het samenwerkingsakkoord met zes jaar. 2010 lokte het criterium 30.000 toeschouwers, onder meer om de prestaties van Andy Schleck en Fabian Cancellara te zien. Vorig jaar reden Cadel Evans, Philippe Gilbert, Robbie McEwen en Jelle Vandendert mee.
Welke renners 2012 brengt, is nog niet duidelijk. "We hopen meer te weten na Luik-Bastenaken-Luik", aldus Mettepenningen. "Het wordt geen makkelijke periode, want in dezelfde periode starten de Olympische Spelen."
Aan organisator VistaMedia betaalt de stad Sint-Niklaas de eerste drie jaar 60.000 euro, de laatste drie jaar 65.000 euro. Er wordt ook jaarlijks voor 50.000 euro sponsoring aangebracht. In het contract is er één opzegmogelijkheid in 2015. Het vierde Cibel-natourcriterium gaat dit jaar door op vrijdag 27 juli.
De Rosa vierde de verjaardag van oprichter Ugo de Rosa met de presentatie van het belangrijkste high-end project in de geschiedenis van het bedrijf: de Protos. Zestig jaar ervaring en passie in het bouwen van (stalen) frames is omgezet in dit top level carbon model dat voldoet aan de meest moderne technische en artistieke karakteristieken. In samenwerking met ingenieur Marco Genovese laat De Rosa met de Protos een naam uit het verleden terugkeren. Met de Protos heeft De Rosa gezocht naar de cohesie tussen een wetenschappelijke en esthetische benadering van de fiets. Zo moet het design van de platte vorkkroon oneffenheden in het wegdek compenseren. Met de interne kabeldoorvoer, vormgeving van voorvork en bottom bracket werd gekozen voor een tijdloos design. De Protos wordt vanaf eind februari aangeboden in één kleurstelling en acht verschillende maten. Prijzen worden pas in een later stadium bekend gemaakt.
Het fietsknooppuntennetwerk in Vlaanderen is nu volledig digitaal beschikbaar. Toerisme Vlaanderen en de vijf provinciale toeristische organisaties hebben een akkoord gesloten over de gebruiksvoorwaarden van het netwerk Een tiental organisaties - waaronder populaire routeplanners als Fietsnet en RouteYou - stemden hier al mee in. De fietser kan via pc of smartphone op deze sites snel en makkelijk de meest actuele versie van de fietsnetwerken raadplegen en talloze trajecten-op-maat uitstippelen. Wie mobiel internet heeft, kan onderweg zijn fietstocht zelfs aanpassen.
De digitale revolutie zorgt ook in de wereld van toerisme en recreatie voor onbegrensde mogelijkheden. Toerisme Provincie Antwerpen is ervan overtuigd dat door het vrijgeven van de trajecten kwaliteitsvolle digitale toepassingen op de markt komen.
"Voor de provincie Antwerpen betekent dit concreet dat alle 2.900 kilometer trajecten en 782 knooppunten van het fietsroutenetwerk voortaan digitaal te raadplegen zijn", zegt Inga Verhaert, gedeputeerde voor toerisme in Gazet van Antwerpen.
"Toerisme Provincie Antwerpen startte precies een jaar geleden met het project 'Routedokter', het succesvolle systeem dat problemen langs de fiets- en wandelnetwerken binnen 72 uur oplost. We gaan nu bekijken of de meldingen van onze Routedokter ook via Fietsnet kunnen verlopen. Meer en tevreden fietsers: dat is het uiteindelijke doel en dit akkoord past daar perfect in."
Ronde van Oman 2012 De Aziatische rittenkoers, die gepromoveerd is tot 2.HC-wedstrijd, vindt plaats tussen 14 en 19 februari. Er staan zestien teams op de startlijst Etappeschema Ronde van Oman 2012 14 februari: etappe 1: Al Alam Palace - Wadi Al Huwqayn (159 km) 15 februari: etappe 2: Wadi Dayquh Dam - Sur (140 km) 16 februari: etappe 3: Al Awabi - Bank Muscat (144 km) 17 februari: etappe 4: Bidbid - Al Wadi al Kabir (142 km) 18 februari: etappe 5: Royal Opera House - Jabal Al Akhdar (158 km) 19 februari: etappe 6: Al Khawd - Matrah Corniche (130 km)
Deelnemende ploegen BMC Racing Team, FDJ-BigMat, Garmin-Cervélo, GreenEDGE, Katusha, Liquigas-Cannondale, Lotto-Belisol, Omega Pharma-Quick Step, Rabobank, RadioShack-Nissan, Team Sky, 1t4i, Champion System, Farnese Vini-Selle Italia, Asian Racing Team en Giant-Kenda
Skoda Muurchallenge met tijdrit op de Muur Nu de Muur van Geraardsbergen uit de Ronde van Vlaanderen werd geweerd, is hij nog méér dan ooit de meest gesolliciteerde Vlaamse helling in allerlei toertochten. Eén daarvan: de Skoda Muurchallenge op 11 maart.
Met de organisatie van de Skoda Muurchallenge komt er vanaf dit jaar voor elke zichzelf respecterende wielerclub en -toerist een klassieker bij die geldt als dé opener van het klassieke wielerseizoen. De Skoda Muurchallenge is niet zomaar een toertocht. Hij koppelt een klassieke toertocht (50, 80 en 110 km) doorheen de Vlaamse Ardennen aan een tijdrit op de legendarische Muur van Geraardsbergen. Dankzij de steun van Skoda worden de beste tijden op de Muur beloond met spectaculaire wielerprijzen zoals VIP-pakketten tijdens de Tour, Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en gratis bikes.
Elke wielertoerist, getraind of niet, komt er aan zijn trekken dankzij de verschillende afstanden waarop kan worden ingetekend (50, 80 en 110km). Ook kids en dames rijden hun eigen Muurchallenge. De kids worden in hun tocht begeleid door Johan Museeuw, de dames rijden ten voordele van Think Pink, de organisatie die de permanente bewustmakingscampagne in het kader van de strijd tegen borstkanker voor zijn rekening neemt. Na de toertocht wordt je verwend met een giftbag met leuke fietsgadgets en kan je eventueel genieten van een gratis massage. Er is ook animatie voor jong en oud, een BBQ en... een Muurchallenge tussen Johan Museeuw en Cédric Van Branteghem, een duel met en zonder fiets (!). Alle info op www.skodamuurchallenge.be.
Wanneer is EPS (Electronic Power Shift) van Campagnolo te koop in de winkel en wat gaat het systeem kosten? Op Velofollies was het misschien wel de meest gehoorde vraag. Het antwoord: 3.499 voor Record EPS en 4.429 euro voor Super Record EPS.
EPS werd eind 2011 geïntroduceerd door Campagnolo en uiterst positief ontvangen door de testrijders van de internationale fietsmagazines, inclusief Grinta!. In januari van dit jaar kregen consumenten in de Benelux voor het eerst de kans om met het systeem te rijden tijdens de Velofollies-fietsbeurs in Kortrijk. Dit wielerseizoen rijden de WorldTour-teams van Lotto-Belisol, Movistar en Lampre al met Record EPS. Het systeem zal naar verwachting vanaf maart/april beschikbaar komen voor de consument. De adviesprijzen voor de consument zijn 4.249 euro voor Super Record EPS en 3.499 euro voor Record EPS. Deze adviesprijzen zijn niet bindend. Meer info over Campagnolo EPS http://eps.campagnolo.com/en info: http://www.grinta.be
De stad Geraardsbergen verwelkomt vanaf dit jaar vijf jaar lang de Eneco Tour. De organisatie van de enige WorldTour-ronde in België en Nederland officialiseerde de samenwerking. De Oost-Vlaamse stad zal vijf jaar op rij de Eneco Tour ontvangen, drie maal als aankomstplaats op de slotdag. De Muur zal telkens een belangrijke rol spelen diep in de finale van de rit. Zo wordt dit jaar de Muur twee maal volledig beklommen vooraleer een derde keer de voet aan te snijden om te finishen op de vesten. "Op deze manier zijn we de volgende jaren verzekerd van sportieve spanning tot op het einde", weet Rob Discart, directeur Professional Cycling bij Golazo sports en organisator van de Eneco Tour. "We komen hiermee ook tegemoet aan de roep naar aankomsten dichter bij de laatste helling van de dag. Geraardsbergen heeft daarvoor alles in huis: de Muur zelf, maar ook de schitterende oplopende aankomststrook op de vernieuwde vesten." Het parcours voor de slotetappe van dit jaat ligt in grote lijnen vast. In Maldegem wordt een lokale ronde afgewerkt met een vroege knelspurt. Dan gaat het snel naar de Vlaamse Ardennen en krijgt het peloton o.m. de Kwaremont, de Paterberg, de Eikenberg, de Kruisberg en de Mont Saint-Laurent (net over de provinciegrens in henegouwen) onder de wielen. Na zowat 120 kilometer zullen de renners Geraardsbergen bereiken om daar nog enkele plaatselijke rondes met de Muur aan te snijden en te finishen op de vesten
Veel plezier zal Niels Albert waarschijnlijk niet meer beleven aan de Colnago-fiets waarop hij het WK won. Hij verdwijnt namelijk in het privémuseum van fietsenbouwer Ernesto Colnago "Ernesto Colnago heeft ons zondagavond zelf gecontacteerd", zegt ploegleider Christoph Roodhooft in Gazet van Antwerpen. "In de eerste plaats om Niels te feliciteren, maar ook met de vraag of we hem de WK-fiets konden bezorgen. Die krijgt een plaats in zijn privémuseum
Prijsuitreiking klassementen 2011 op 3 februari te Halen!
Vrijdag 3 februari organiseert onze federatie i.s.m. VWB-club "Het Zilveren Wiel Halen" de prijsuitreiking voor regelmatige fietsers en mountainbikers in 2011. In totaal worden er voormeer dan 40.000 aan prijzen verdeeld. Aan de best geplaatste laureaten (diegenen die voorkomen in de top 600 van de superprestige) wordt een waardevolle prijs geschonken. Ook diegenen die enkel voor de klassementen superbiker (MTB) of supercyclist (WT) reden, vallen dus in de prijzen indien ze ook vorkomen binnen de eerste 600 laureaten van het Superprestige Klassement (MTB + WT) De prijs dient persoonlijk afgehaald te worden op de prijsuitreiking. Tevens worden er 6 mountainbikes en 6 wegfietsen verloot onder de laureaten. Daarnaast worden er ook prijzen uitgereikt voor de nevenklassementen (clubs, jeugd, senioren, dames). De uitreiking vangt aan om 19u30 , wie een prijs mag ontvangen krijgt de gepaste omslag aan de inkom (likaart meebrengen aub) tussen 19u en 19u30. Plaats van het gebeuren is Zaal De Rietbron, Sportlaan 4 te Halen.
Josh Berry, Rob Bush, Robin Carpenter, Andz Flaxsis, Evan Hyde, Andrei Krasilnikau, Adam Leibovitz Michael Midlarsky, Lachlan Morton, Anders Newburry, Alister Ratclif, Tom Scully,Robbie Squire Danny Summerhill, Steele Van Hoff
De Mio Cyclo Series beschikt over turn-by-turn-navigatie, een 3-inch zonlichtresistent touchscreen, voorgeïnstalleerde wegenkaarten en veel fietsgerelateerde POI's (zoals fietswinkels, EHBO-punten en horecagelegenheden). De behuizing van de toestellen heeft een IPX7-certificaat en dat betekent dat de apparaten zeer robuust en waterdicht zijn - dus geschikt voor gebruik in de regen. Verder is er een 'Surprise Me!-knop', waarmee je verrassende fietsroutes creëert gebaseerd op jouw profiel. Door alleen de tijd en afstand in te toetsen genereert de Mio Cyclo 300 / 305 verschillende routes waaruit je kunt kiezen. De Mio Cyclo 305 beschikt over dezelfde functies als de Mio Cyclo 300 en is daarnaast uitgerust met een draadloze hartslag monitor en een cadans- en wielsensor. De Mio Cyclo 300 en Mio Cyclo 305 zijn verkrijgbaar vanaf april 2012 voor de volgende consumentenadviesprijzen: 299,99 (Mio Cyclo 300 met regionale kaarten), 349,99 (Mio Cyclo 300 met West-Europese kaarten) en 399,99 (Mio Cyclo 305 met West-Europese kaarten).
De exclusieve tricolore BMC-outfit plus pet van Philippe Gilbert zijn voortaan te koop in de RondeShop. Van deze trui werden slechts 300 stuks geproduceerd, waarvan het CRVV er 17 stuks kon bemachtigen. Snel zijn is dus de boodschap. De prijs van het shirt bedraagt 90 euro, de pet heb je reeds voor 10 euro. www.crvv.be
Het heeft lang geduurd, maar deze week belooft het dan toch flink koud te gaan worden. Als je toch wil gaan fietsen bij deze vriestemperaturen, houd je maar beter rekening met de volgende tips! Vraag je eerst en vooral af of het wel verstandig is om ook daadwerkelijk buiten te gaan fietsen. Als de ondergrond glad is, riskeer je een valpartij en langere tijd buiten strijd te zijn. Je training overslaan is dan het overwegen waard, want zo lang duurt die koude waarschijnlijk toch niet. De rollen zijn uiteraard ook een prima alternatief. Als alleen de koude temperatuur een hindernis is, kan je perfect buiten gaan fietsen. Probeer je wel letterlijk en figuurlijk goed op te warmen door middel van stretching of een korte rollensessie. DENK IN LAAGJES
Daarnaast is de keuze van je fietskledij uiteraard van cruciaal belang. Kleed je voldoende aan, maar behoed jezelf er tegelijk ook voor dat je het te warm zou krijgen door teveel of slecht ademende kledij aan te trekken. Het zweet zal er immers voor zorgen dat je sneller afgekoeld raakt en vergroot de kans op een verkoudheid. Zodra je begint te fietsen, ben je normaal gezien binnen enkele minuten opgewarmd. Je kan het in het begin dus beter net iets te koud dan te warm hebben.
Het moeilijkste gedeelte is de bovenkleding, omdat je bovenlichaam minder in beweging is en dus sneller vatbaar is voor kou. Kies voor meerdere lagen in plaats van één dikke laag. Begin met (thermo)onderkleding die je rechtstreeks op de huid draagt. Deze basislaag zal het transpiratievocht snel afvoeren naar de volgende laag, voordat het de kans heeft om te verdampen op de huid en je af te koelen. Kunststofvezels zijn een betere geleider dan katoen.
De tweede laag is een warmere isolerende laag, zoals bijvoorbeeld een zomershirt of een fietsshirt met lange mouwen. Kies voor materiaal dat regen en wind niet doorlaat, maar wel voldoende ademt om transpiratievocht van binnen naar buiten door te laten. Door je lichaamswarmte zal de dunne laag tussen je ondershirt en je T-shirt snel opgewarmd worden. Lucht is een slechte geleider van warmte en zal daardoor voor een goede isolatie zorgen.
Een derde laag is in de winter meestal geen overbodige luxe en moet je beschermen tegen de weerselementen. Kies hier ook wel voor een wind- en waterwerend exemplaar dat ademt. Als het enkel koud is kan je een winddichte jas gebruiken, maar als het ook nog eens regent moet die jas waterdicht zijn. Eventueel kan je een licht regenjack aantrekken, maar zorg ervoor dat je niet overmatig gaat zweten want dan gaat de isolerende werking verloren. Omdat de dagen nog kort zijn en de zichtbaarheid beperkt, voorzie je ook best reflecterend materiaal in of aan je buitenste kledinglaag.
DE BROEK
Om de benen warm te houden heb je niet zoveel opties. Je kan kiezen voor een winterbroek met zeem, maar de meeste wielertoeristen verkiezen een lange broek zonder zeem met daaronder een zomerbroek mét zeem. Het zeem blijft zo niet alleen beter zitten, je billen zijn ook warmer ingepakt. Als je het dan nóg koud hebt, kun je als extra bescherming knie- of beenstukken onder de winterbroek dragen. Winterbroeken heb je ook in variaties met en zonder winddichte stukken.
De meeste lichaamswarmte verlies je via je hoofd. Kies niet zomaar voor een dikke muts, waardoor je je helm moet thuislaten, maar ga voor een dunne helmmuts, eventueel in combinatie met een petje. Een goeie ouwe bivakmuts - balaclava zoals je wil - beschermt praktisch het hele gezicht en laat toch toe om een helm op te zetten. Als het echt koud is, kan je je lippen en gezicht ook inbalsemen.
MET HANDEN EN VOETEN
Een ander heikel punt zijn die ijskoude handen en voeten. Beide lichaamsdelen kan je insmeren met een verwarmende crème of bekleven met 'hand warmers' en 'toe warmers', zakjes die enkele uren warmte afgeven. Als het iets mag kosten kan je opteren voor elektrisch verwarmde handschoenen of zolen. Er is tegenwoordig een brede waaier aan thermohandschoenen op de markt, maar de dikte is hierbij natuurlijk omgekeerd evenredig met de gebruiksvriendelijkheid. Neopreen exemplaren houden de handen van buitenaf wel droog, maar wie van nature snel zweethandjes heeft, zal daar ook snel aan herinnerd worden. Fijne zijden onderhandschoenen kunnen voor veel extra warmte zorgen. Krijg je het tijdens het fietsen toch nog onverwacht koud, schud dan met de armen om de bloedcirculatie weer op gang te brengen.
Wie geen geld wil uitgeven aan speciale winterschoenen, heeft wel nood aan een goede overschoen. De exemplaren uit neopreen houden wind, koude en regen buiten, maar zelfs mét overschoenen kunnen je voeten nog ijskoud blijven aanvoelen. Kijk dan eens of de zool verluchtingsgaten heeft en plak die tijdens de winter af met wat simpele tape die je er nadien weer makkelijk kan afhalen. Een basic oplossing is een paar grote katoenen sokken waarin je een gat knipt zodat de schoenplaatjes erdoor kunnen als je ze over de schoenen trekt. Zorg ervoor dat je kousen niet te dik zijn, want dan knellen ze de bloedtoevoer in je voeten af, zodat je nog sneller kou krijgt. Winterkousen zijn er ook in waterdichte uitvoeringen. Speciale fietssokken voeren het zweet gemakkelijk af.
STAMPEN!
Als dit allemaal niet helpt, stamp dan wat harder op de pedalen. Het klinkt simpel, maar door intensiever te bewegen, produceren de spieren meer warmte en krijgt je lichaam in zijn geheel het ook warmer. Als je rustig fietst, is die zelf gegenereerde warmte er niet en krijg je het koud. Je hart gaat dan de bloedtoevoer bij voorrang naar de vitale organen sturen en die zitten niet dicht bij je voeten. Wissel na het fietsen meteen van kleren en zoek de warmte op. Direct na je training is je immuunsysteem immers erg kwetsbaar en wordt je lichaam bijgevolg gevoelig voor een verkoudheid. Noteer ook in je fietslogboek welke kleren je bij welke weersomstandigheden hebt gedragen, zodat je na verloop van tijd je outfit met de automatische piloot kan kiezen.