Veel plezier zal Niels Albert waarschijnlijk niet meer beleven aan de Colnago-fiets waarop hij het WK won. Hij verdwijnt namelijk in het privémuseum van fietsenbouwer Ernesto Colnago "Ernesto Colnago heeft ons zondagavond zelf gecontacteerd", zegt ploegleider Christoph Roodhooft in Gazet van Antwerpen. "In de eerste plaats om Niels te feliciteren, maar ook met de vraag of we hem de WK-fiets konden bezorgen. Die krijgt een plaats in zijn privémuseum
Prijsuitreiking klassementen 2011 op 3 februari te Halen!
Vrijdag 3 februari organiseert onze federatie i.s.m. VWB-club "Het Zilveren Wiel Halen" de prijsuitreiking voor regelmatige fietsers en mountainbikers in 2011. In totaal worden er voormeer dan 40.000 aan prijzen verdeeld. Aan de best geplaatste laureaten (diegenen die voorkomen in de top 600 van de superprestige) wordt een waardevolle prijs geschonken. Ook diegenen die enkel voor de klassementen superbiker (MTB) of supercyclist (WT) reden, vallen dus in de prijzen indien ze ook vorkomen binnen de eerste 600 laureaten van het Superprestige Klassement (MTB + WT) De prijs dient persoonlijk afgehaald te worden op de prijsuitreiking. Tevens worden er 6 mountainbikes en 6 wegfietsen verloot onder de laureaten. Daarnaast worden er ook prijzen uitgereikt voor de nevenklassementen (clubs, jeugd, senioren, dames). De uitreiking vangt aan om 19u30 , wie een prijs mag ontvangen krijgt de gepaste omslag aan de inkom (likaart meebrengen aub) tussen 19u en 19u30. Plaats van het gebeuren is Zaal De Rietbron, Sportlaan 4 te Halen.
Josh Berry, Rob Bush, Robin Carpenter, Andz Flaxsis, Evan Hyde, Andrei Krasilnikau, Adam Leibovitz Michael Midlarsky, Lachlan Morton, Anders Newburry, Alister Ratclif, Tom Scully,Robbie Squire Danny Summerhill, Steele Van Hoff
De Mio Cyclo Series beschikt over turn-by-turn-navigatie, een 3-inch zonlichtresistent touchscreen, voorgeïnstalleerde wegenkaarten en veel fietsgerelateerde POI's (zoals fietswinkels, EHBO-punten en horecagelegenheden). De behuizing van de toestellen heeft een IPX7-certificaat en dat betekent dat de apparaten zeer robuust en waterdicht zijn - dus geschikt voor gebruik in de regen. Verder is er een 'Surprise Me!-knop', waarmee je verrassende fietsroutes creëert gebaseerd op jouw profiel. Door alleen de tijd en afstand in te toetsen genereert de Mio Cyclo 300 / 305 verschillende routes waaruit je kunt kiezen. De Mio Cyclo 305 beschikt over dezelfde functies als de Mio Cyclo 300 en is daarnaast uitgerust met een draadloze hartslag monitor en een cadans- en wielsensor. De Mio Cyclo 300 en Mio Cyclo 305 zijn verkrijgbaar vanaf april 2012 voor de volgende consumentenadviesprijzen: 299,99 (Mio Cyclo 300 met regionale kaarten), 349,99 (Mio Cyclo 300 met West-Europese kaarten) en 399,99 (Mio Cyclo 305 met West-Europese kaarten).
De exclusieve tricolore BMC-outfit plus pet van Philippe Gilbert zijn voortaan te koop in de RondeShop. Van deze trui werden slechts 300 stuks geproduceerd, waarvan het CRVV er 17 stuks kon bemachtigen. Snel zijn is dus de boodschap. De prijs van het shirt bedraagt 90 euro, de pet heb je reeds voor 10 euro. www.crvv.be
Het heeft lang geduurd, maar deze week belooft het dan toch flink koud te gaan worden. Als je toch wil gaan fietsen bij deze vriestemperaturen, houd je maar beter rekening met de volgende tips! Vraag je eerst en vooral af of het wel verstandig is om ook daadwerkelijk buiten te gaan fietsen. Als de ondergrond glad is, riskeer je een valpartij en langere tijd buiten strijd te zijn. Je training overslaan is dan het overwegen waard, want zo lang duurt die koude waarschijnlijk toch niet. De rollen zijn uiteraard ook een prima alternatief. Als alleen de koude temperatuur een hindernis is, kan je perfect buiten gaan fietsen. Probeer je wel letterlijk en figuurlijk goed op te warmen door middel van stretching of een korte rollensessie. DENK IN LAAGJES
Daarnaast is de keuze van je fietskledij uiteraard van cruciaal belang. Kleed je voldoende aan, maar behoed jezelf er tegelijk ook voor dat je het te warm zou krijgen door teveel of slecht ademende kledij aan te trekken. Het zweet zal er immers voor zorgen dat je sneller afgekoeld raakt en vergroot de kans op een verkoudheid. Zodra je begint te fietsen, ben je normaal gezien binnen enkele minuten opgewarmd. Je kan het in het begin dus beter net iets te koud dan te warm hebben.
Het moeilijkste gedeelte is de bovenkleding, omdat je bovenlichaam minder in beweging is en dus sneller vatbaar is voor kou. Kies voor meerdere lagen in plaats van één dikke laag. Begin met (thermo)onderkleding die je rechtstreeks op de huid draagt. Deze basislaag zal het transpiratievocht snel afvoeren naar de volgende laag, voordat het de kans heeft om te verdampen op de huid en je af te koelen. Kunststofvezels zijn een betere geleider dan katoen.
De tweede laag is een warmere isolerende laag, zoals bijvoorbeeld een zomershirt of een fietsshirt met lange mouwen. Kies voor materiaal dat regen en wind niet doorlaat, maar wel voldoende ademt om transpiratievocht van binnen naar buiten door te laten. Door je lichaamswarmte zal de dunne laag tussen je ondershirt en je T-shirt snel opgewarmd worden. Lucht is een slechte geleider van warmte en zal daardoor voor een goede isolatie zorgen.
Een derde laag is in de winter meestal geen overbodige luxe en moet je beschermen tegen de weerselementen. Kies hier ook wel voor een wind- en waterwerend exemplaar dat ademt. Als het enkel koud is kan je een winddichte jas gebruiken, maar als het ook nog eens regent moet die jas waterdicht zijn. Eventueel kan je een licht regenjack aantrekken, maar zorg ervoor dat je niet overmatig gaat zweten want dan gaat de isolerende werking verloren. Omdat de dagen nog kort zijn en de zichtbaarheid beperkt, voorzie je ook best reflecterend materiaal in of aan je buitenste kledinglaag.
DE BROEK
Om de benen warm te houden heb je niet zoveel opties. Je kan kiezen voor een winterbroek met zeem, maar de meeste wielertoeristen verkiezen een lange broek zonder zeem met daaronder een zomerbroek mét zeem. Het zeem blijft zo niet alleen beter zitten, je billen zijn ook warmer ingepakt. Als je het dan nóg koud hebt, kun je als extra bescherming knie- of beenstukken onder de winterbroek dragen. Winterbroeken heb je ook in variaties met en zonder winddichte stukken.
De meeste lichaamswarmte verlies je via je hoofd. Kies niet zomaar voor een dikke muts, waardoor je je helm moet thuislaten, maar ga voor een dunne helmmuts, eventueel in combinatie met een petje. Een goeie ouwe bivakmuts - balaclava zoals je wil - beschermt praktisch het hele gezicht en laat toch toe om een helm op te zetten. Als het echt koud is, kan je je lippen en gezicht ook inbalsemen.
MET HANDEN EN VOETEN
Een ander heikel punt zijn die ijskoude handen en voeten. Beide lichaamsdelen kan je insmeren met een verwarmende crème of bekleven met 'hand warmers' en 'toe warmers', zakjes die enkele uren warmte afgeven. Als het iets mag kosten kan je opteren voor elektrisch verwarmde handschoenen of zolen. Er is tegenwoordig een brede waaier aan thermohandschoenen op de markt, maar de dikte is hierbij natuurlijk omgekeerd evenredig met de gebruiksvriendelijkheid. Neopreen exemplaren houden de handen van buitenaf wel droog, maar wie van nature snel zweethandjes heeft, zal daar ook snel aan herinnerd worden. Fijne zijden onderhandschoenen kunnen voor veel extra warmte zorgen. Krijg je het tijdens het fietsen toch nog onverwacht koud, schud dan met de armen om de bloedcirculatie weer op gang te brengen.
Wie geen geld wil uitgeven aan speciale winterschoenen, heeft wel nood aan een goede overschoen. De exemplaren uit neopreen houden wind, koude en regen buiten, maar zelfs mét overschoenen kunnen je voeten nog ijskoud blijven aanvoelen. Kijk dan eens of de zool verluchtingsgaten heeft en plak die tijdens de winter af met wat simpele tape die je er nadien weer makkelijk kan afhalen. Een basic oplossing is een paar grote katoenen sokken waarin je een gat knipt zodat de schoenplaatjes erdoor kunnen als je ze over de schoenen trekt. Zorg ervoor dat je kousen niet te dik zijn, want dan knellen ze de bloedtoevoer in je voeten af, zodat je nog sneller kou krijgt. Winterkousen zijn er ook in waterdichte uitvoeringen. Speciale fietssokken voeren het zweet gemakkelijk af.
STAMPEN!
Als dit allemaal niet helpt, stamp dan wat harder op de pedalen. Het klinkt simpel, maar door intensiever te bewegen, produceren de spieren meer warmte en krijgt je lichaam in zijn geheel het ook warmer. Als je rustig fietst, is die zelf gegenereerde warmte er niet en krijg je het koud. Je hart gaat dan de bloedtoevoer bij voorrang naar de vitale organen sturen en die zitten niet dicht bij je voeten. Wissel na het fietsen meteen van kleren en zoek de warmte op. Direct na je training is je immuunsysteem immers erg kwetsbaar en wordt je lichaam bijgevolg gevoelig voor een verkoudheid. Noteer ook in je fietslogboek welke kleren je bij welke weersomstandigheden hebt gedragen, zodat je na verloop van tijd je outfit met de automatische piloot kan kiezen.
Het textielbedrijf Papilio heeft het prestigieuze Henry Van De Velde Label gekregen voor haar Cyclo-tapijt, dat volledig gemaakt is uit gerecycleerde fietsbanden. Het Henry Van De Velde Label bekroont vernieuwend Vlaams design. Deze keer viel de eer te beurt aan Papilio. Het Cyclo-tapijt van de Kuurnse weverij werd gekozen uit 114 producten.
Papilio gebruikt voor zijn tapijten niet alleen de binnenbanden, maar ook de harde buitenbanden van de fiets. "Beide zijn vooral geschikt voor buiten, als aanvulling bij een mooi loungeterras.
An Post Sean Kelly Team 2012 Fietsen Dolan - FFWD Wielen - SRAM - Speedplay pedalen Kledij Craft - Ultimate Clothing - Helmen Specialized Gediminas Bagdonas, Jonathan Bellis, Sam Bennett, Mark Cassidy, Mark Christian, Sean Patrick Downey, Darijus Dzervus Nico Eeckhout, Stijn Ennekens, Pieter Ghyllebert, Roy Jans, Scott Law, Connor McConvey, Ronan McLaughlin, Mark McNally, Joren Segers, Kenneth Vanbilsen, Niels Wytinck Nico Eeckhout 16/12/1970 "Rambo" Belgisch Kampioen in 2006 Vier keer Vlaams Kampioen Vier maal winnaar Omloop van het Waasland 4 maal GP Rik Van Steenbergen 2 maal Dwars door Vlaanderen 2 maal Ronde van Midden-Zeeland
zondag 22/01: 24 man aanwezig Eerste officiele Nieuwjaarsrit met aansluitende receptie. Luc Zele had een mooi ritje uitgestippeld. Via Hamme , Zogge, Zele , Berlare, Lokeren, Sinaai , St Niklaas naar de tuinreceptie . Iedereen zag er ontspannen en topfit ( mits enkele Nieuwjaarsskiloos ) uit. Iedereen was met de racefiets, behalve Krekie, Pino en Karl. De tegenwind maakte het de MTB s toch wat moeilijk, maar de anderen waren vriendelijk en zetten ze uit de wind. Zelfs Filip U liet zich niet kennen en stampte er al vlot op. De rit verliep rustig en er werd wat afgebabbeld. Eigenlijk wou iedereen maar één ding : ,, Toasten bij Koen en Vannessa !!,, ... wat ook gebeurde... alles was weer tot in de puntjes verzorgd en de warme soep van Jurgen smaakte heerlijk.... Onze hoofdsponsors werden met een kleine attentie verrast en iedereen toaste op het nieuwe seizoen !! Dank U , K&V , voor deze prachtige traditie !! ( PS : Sommigen zijn hun punten al kwijt thuis...... ze krijgen we een punt voor de rit.... ).
zondag29/01: 5 man aanwezig (Verslag WTC Forza Elversele)
Uitslag WK: 1. Niels Albert in 1u06'07" 2. Rob Peeters op 24" 3. Kevin Pauwels 30" 4. Tom Meeusen 34" 5. Bart Aernouts 35" 6. Klaas Vantornout 1'09" 7. Sven Nys 1'11" 8. Radomir Simunek (Tsj) 2'15" 9. Philipp Walsleben (Dui) 2'24" 10. Simon Zahner (Zwi) 2'31" 11. Steve Chainel (Fra) 2'37" 12. Francis Mourey (Fra) 2'48" 13. Zdenek Stybar (Tsj)
Superieure Marianne Vos pakt vijfde wereldtitel Cant: "Voelde me echt goed in het zand" Sanne Cant heeft België in Koksijde een eerste WK-medaille in het veldrijden bij de vrouwen bezorgd. Na Marianne Vos en Daphny van den Brand werd ze knap derde, onverhoopt want ze twijfelde lang aan haar vorm. WK veldrijden vrouwen - Uitslag 1.Marianne Vos (Ned) 41:04 2.Daphny van de Brand (Ned) op 0:37 3.Sanne Cant 0:38 4.Sanne van Paassen (Ned) 0:49; 5. Katherine Compton (VSt) 0:53; 6. Nikki Harris (GBr) 1:03; 7. Sophie de Boer (Ned) 1:05; 8. Katerina Nash (Tsj) 1:11; 9. Jasmin Achermann (Zwi) 1:12; 10. Lucie Chainel-Lefevre (Fra) 1:54; 24. Joyce Vanderbeken 5:34;
In 2013 bestaat de Ronde van Vlaanderen precies 100 jaar en dat moment grijpt de stad Sint-Niklaas aan om de Johan Museeuw-route te lanceren en een grote fietsbeurs te organiseren. Twintig jaar lang - tussen 1977 en 1997 - was de Grote Markt van Sint-Niklaas de startplaats van de Ronde van Vlaanderen. Naar aanleiding van het 100 jarig jubileum van Vlaanderens Mooiste richt de Oost-Vlaamse stad een heus Ronde-jaar in. "Zo komt er een expo 'Van Ronde tot na-Tourcriterium', sportavonden met ex-winnaars en de Johan Museeuw-route, met als startplaats uiteraard de Grote Markt en een parcours tot de Muur en terug", zegt toerismeschepen Lieven Dehandschutter in Het Laatste Nieuws.
De 'Leeuw van Vlaanderen' zet ook mee zijn schouders onder de nieuwe fietsbeurs VeloSpor, die van 6 tot 8 april 2012 voor het eerst plaatsvindt in 't Bau-huis. "Het wordt een beurs met een 100-tal standhouders, waar mensen alles rond de fiets kunnen vinden, van racefietsen tot bakfietsen en van kledij tot sportvoeding", aldus sportschepen Gaspard Van Peteghem Burgemeester Christel Geerts, omringd door schepenen, coördinator, vertegenwoordigers van het sportpromotieteam en centraal peter Johan Museeuw
Assos presenteert met de nieuwe T_FI.Lady de nieuwe S5 generatie van damesbroeken. Voor de innovatieve damesbroek gebruikt Assos twee van zijn gepatenteerde technologieën.
De T.Lady is de nieuwe Assos damesbroek van de S5 generatie. Voor de T.Lady werden 2 Assos - innovaties gepatenteerd. Enerzijds het ABC - sluitingssysteem dat ontworpen is om het draagcomfort te verhogen. Samen met Y-paneel dat tussen de borsten gaat in plaats van er over, zorgt deze sluiting ervoor dat de broek naar lengte aan te passen is. Bovendien is het daardoor ook makkelijker om de broek aan en uit te doen. Anderzijds is er de constructie van de onderste randen van de pijpen. Normaal gezien grijpen deze volledig rond het been, wat wel eens een esthetisch onplezierig beeld geeft. Dat is nu verleden tijd/ De T.Lady heeft nog maar de helft van deze grijpers. De pijpen blijven daardoor wel op hun plaats zitten, maar deze drukken niet meer in de dijen, waardoor er geen onflatterende indrukken ontstaan. Het specifieke damesdesign houdt rekening met de vrouwelijke fysiologie en verhoudingen. De T.Lady is voorgevormd en het ergonomische design is aangepast aan een juiste positie op de fiets. Bij Assos streeft men ernaar om deze resultaten te verkrijgen met zo weinig mogelijk panelen en de elastische naden daar te plaatsen waar je ze niet voelt. Het belangrijkste materiaal dat gebruikt wordt voor deze broek is Type .434 compressie Spandex, bekend van de zomerbroeken.
Vanaf midden februari treedt een nieuw fietsreglement in voege, waarin staat dat fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers. Het nieuwe reglement voorziet ook in "fietsstraten", waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden. Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoopt dat de maatregelen vlotter verkeer opleveren. Ze zouden ten laatste eind volgende week in het Staatsblad verschijnen. De steden en gemeenten moeten nadien beslissen waar de nieuwe verkeersborden en fietsstraten precies komen. Ook op gewestwegen zijn ze mogelijk.
"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen."
Van der Haar sprint naar nieuwe wereldtitel Lars van der Haar heeft de wereldtitel veldrijden bij de beloften veroverd. De Nederlander, die dit seizoen ook al de wereldbeker won, versloeg in de sprint onze landgenoot Wietse Bosmans. Wereldkampioenschappen veldrijden 2012 (Koksijde) Uitslag beloften 1. Lars van der Haar (Nederland) 49m20s 2. Wietse Bosmans (België) + 1s 3. Michiel van der Heijden (Nederland) + 4s 4. Arnaud Jouffroy (Frankrijk) + 5s 5. Laurens Sweeck (België) + 50s 6. Marek Konwa (Polen) + 56s 7. Mike Teunissen (Nederland) + 1m03s 8. Arnaud Grand (Zwitserland) + 1m13s 9. David Menut (Frankrijk) z.t. 10. Gianni Vermeersch (België) + 1m28s 11. Vinnie Braet (Belgie) 24. Michael Vanthourenhout
Van der Poel bezorgt Nederland eerste goud op WK Mathieu van der Poel is in Koksijde zoals verwacht wereldkampioen veldrijden bij de junioren geworden. Na 21 overwinningen uit 24 wedstrijden liet hij ook de regenboogtrui niet ontglippen Wereldkampioenschappen veldrijden 2012 (Koksijde) Uitslag junioren 1. Mathieu van der Poel (Nederland) 43m36s 2. Wout Van Aert (België) + 8s 3. Quentin Jauregui (Frankrijk) + 21s 4. Quinten Hermans (België) z.t. 5. Daan Soete (België) 6. Yorben Van Tichelt (België) + 48s 7. Silvio Herklotz (Duitsland) + 1m00s 8. Daan Hoeyberghs (België) + 1m25s 9. Romain Seigle (Frankrijk) + 1m32s 10. Victor Koretzky (Frankrijk) + 2m11s
De Rosa Protos De eerste officiële fotos van de nieuwe 2012 De Rosa Protos. Zwart-rood Italiaans design pur sang! 2012 De Rosa Protos 27 januari 2012: Protos-dag.
Het concept van het Belgische Sandman Bikes is al even eenvoudig als baanbrekend: fietsen met een bandbreedte van 3.8" (10 cm) waardoor je sneller, makkelijker en met meer grip elk terrein aankan. Toen Koen Viaene merkte dat een mountainbike die goed presteert op alle terrein niet bestond, ontwierp en bouwde hij hem zelf maar. Het resultaat is Sandman Bikes.
Sandman Bikes richt zich op een breed publiek: iedereen die dol is op fietsen. Of dat nu in het bos is, in de bergen, op het strand, tijdens een fietstocht in de stad of op het platteland: de Sandman voelt zich overal thuis. Het motto is dan ook: 'Change trail, not bike'. Hoe ruwer het terrein, hoe meer weerstand je ondervindt en hoe groter de fysieke aanslag op je lichaam is. Dankzij de brede banden met lage bandendruk botsen de banden van de Sandman niet tegen een oneffenheid maar plooien ze zich er rond. Een ruwe kasseistrook vertraagt de fiets amper en wordt ervaren als trillingen in plaats van een reeks schokken.
Andere voordelen zijn meer controle, hogere bochtsnelheden, kortere remafstanden en meer tractie of grip bij het trotseren van hellingen. Bovendien biedt de Sandman volgens de makers meer rijcomfort dan een conventionele fiets. Het gamma van Sandman bestaat uit de Hoggar Ti (met zijn titanium frame, fijne afwerking en uitgebreide specs list het vlaggenschip van Sandman Bikes), de Gobi (het high-end aluminium model uit het gamma) en de Atacama (een no-nonsens aluminium model voor een breder publiek). Binnenkort zal het gamma verder uitgebreid worden met de Outback, het tandem-model. Hoggar Ti Gobi Atacama Outback http://www.sandmanbikes.com/