Ride with Eddy is de slogan van de jongste reclamecampagne van Eddy Merckx Cycles. Op de nieuwe website maak je kans op een ritje met de Kannibaal en een Quick Step EMX-5 Teambike Het achterliggende idee van Ride with Eddy is dat iedereen die met een Eddy Merckx fiets rijdt, ook altijd een beetje met de kampioen zelf rijdt. De internationale Ride with Eddy campagne wordt visueel ondersteund door een portret van Eddy Merckx, telkens afgebeeld naast één of meerdere toprenners uit het Quick-Step Cycling Team - die zelf ook allen met Eddy Merckx fietsen rijden. Op de website www.ridewitheddy.com kan je meedingen naar tal van (wieler)prijzen, met als hoofdprijs een echte rit met Eddy Merckx tijdens de Eddy Merckx Classic op 4 september in het Oostenrijkse Salzburgerland. De winnaar mag daarbovenop zijn authentieke Quick Step EMX-5 Teambike ter waarde van 7.795 euro mee huiswaarts nemen. Deelnemers aan de wedstrijd steunen meteen ook automatisch een goed doel, want voor elke registratie gaat 10 eurocent naar de researchafdeling Kindercardiologie van het UZ in Leuven, een instelling die Eddy Merckx al jaren ondersteunt. Iedereen kan elke dag één keer deelnemen. Extra kansen kunnen worden verkregen door het delen van de wedstrijd met je Facebookvrienden. De wedstrijd loopt nog tot 1 augustus 2011. De Eddy Merckx Classic is op 4 september al aan zijn vijfde editie toe. Deelnemers hebben in Eugendorf bij Salzburg de keuze uit twee routes: een lange route van 155 km met een hoogteverschil van 2.300 meter en een korter parcours van 117 km waarbij 'slechts' 1.350 hoogtemeters dienen te worden overbrugd.
Komend weekend worden er op en naast het parcours van de Ronde 20.000 wielertoeristen, 200 profs en 300.000 toeschouwers verwacht. Overheden en organisatoren slaan de handen in elkaar voor een veilig en sportief verloop. Op zondag raast de 95ste Ronde van Vlaanderen over talrijke hellingen, kasseistroken en smalle wegen. Honderdduizenden toeschouwers zullen het 200-koppige peloton aanmoedigen in de bergzone in de Vlaamse Ardennen. Om dit sportief feest veilig te laten verlopen, hebben verschillende overheden en organisatoren sluitende afspraken gemaakt.
Het succesvolle beleid inzake snelheidsovertredingen (van de supporters uiteraard) blijft ook dit jaar gehandhaafd. Door recidivisten strenger aan te pakken, daalde het aantal overtredingenal van 17,5% in 2009 tot 12% in 2010.
Ook de parcoursbeveiliging wordt dit jaar opnieuw verbeterd. Daarvoor worden onder andere 558 lokale en federale politiemensen, 900 signaalgevers, 230 stewards en 22 km nadar- en herashekkens ingezet. Het publiek wordt ook opgeroepen om zich te houden aan de gedragsregels.
CONVENANT VOOR WIELERTOERISTEN
Voor de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen op zaterdag is door alle Oost-Vlaamse gemeenten op het parcours opnieuw een convenant afgesloten, met daarin afspraken rond veiligheid, communicatie en milieuhygiëne. Organisator Golazo roept de deelnemers ook op om zich te houden aan de wegcode en het intern reglement. Het is een absolute noodzaak dat de overlast voor de plaatselijke bevolking en de andere deelnemers en weggebruikers tot een minimum beperkt blijft.
"De organisatie en de politie zullen toezien op het respecteren van de wegcode. Overtredingen zullen gesanctioneerd worden. Om het voortbestaan van het evenement niet in het gedrang te brengen, vragen we dus nadrukkelijk om de verkeersreglementen na te leven maar ook geen afval achter te laten of te wildplassen. Wij rekenen op een sportieve ingesteldheid van alle deelnemers. Als iedereen hieraan meewerkt wordt 2 april opnieuw een hoogdag", aldus de organisatie.
Voor de fietsers onder ons die de tweewieler niet enkel als een recreatie/sport-tuig zien, zijn er de transportfietsen. Montego komt nu met een moderne versie van de fiets voor transport en woon-werkverkeer: de Barrow. In de Montego Barrow werd de essentie van transport en de eenvoud van de kruiwagen samengesmolten. De pakezel onder de fietsen is geüpgrade naar een nieuw tijdperk en biedt nu alle comfort en veiligheid van een moderne fiets. De fiets kent een veelzijdige functionaliteit voor woon-werkverkeer, beroepsmatig gebruik en recreatie. De Barrow werd ontworpen in samenwerking met Bleijh Concept & Design. De stoere transportfiets valt op doordat de drager één geheel vormt met het stuur en de voorvork. Waar voorheen onderdelen aan elkaar verbonden waren, bestaat dit bij de Barrow uit één stuk. Kenmerkend voor de transportfiets zijn het oversized frame uit aluminium en de dikke Schwalbe Fat Frank 26"-banden. De Barrow is in drie uitvoeringen leverbaar: met Shimano Single speed (499 euro), Nexus 3 speed (599 euro) of Nexus 7 speed (699 euro). De Single speed heeft een Shimano remnaaf, de anderen gebruiken Shimano Rollerbrakes. Verkrijgbaar in de kleuren No Schrinking Violet, Bootleg Black, Ole Blue Jeans, Urban Warrior Green, Cool Vintage White en Fire Engine Red. info; http://www.grinta.be
Performance combineert energie en hydratatie Dankzij Performance Carbo Extra krijg je energie aangeleverd en wordt je vochtbalans gelijktijdig op peil gehouden. Het product kwam tot stand op verzoek van de Omega Pharma-Lottorenners. De energie wordt door maltodextrine, dextrose en fructose verschaft. Deze drie koolhydraatbronnen leveren de juiste energie op het juiste moment. Maltodextrine is een koolhydraat dat langzaam in het bloed wordt opgenomen en daardoor als een langdurige energieleverancier beschouwd wordt. µ Dextrose is een enkelvoudig koolhydraat dat de eigenschap heeft om het lichaam directe energie te bezorgen. Fructose is eveneens een enkelvoudig koolhydraat maar geeft op middellange termijn zijn energie af. Een combinatie van deze drie koolhydraten houdt zowel voor als tijdens de fysieke inspanning de energievoorraad op peil. Door toevoeging van de minerale zouten natrium en kalium zorgt Carbo Extra er ook voor dat de vochtbalans op peil gehouden wordt. Kalium bevordert de hartfunctie en is belangrijk voor een goede spijsvertering en musculaire werking. De samenstelling van deze Carbo Extra is op verzoek van de Omega Pharma-Lottorenners tot stand gekomen.
Carbo Extra oplospoeder met framboossmaak is er in een hersluitbare verpakking van 750 gram en kost 14,50 euro.
In Horebeke in de Vlaamse Ardennen is de "Kapel van de Ronde" ingezegend. De kapel wordt opgedragen aan Daniël Brottier, de patroonheilige van de wielrenners. Op de muren staan een tekening van Peter Van Petegem en een lijst met de winnaars van de Ronde
Linkerwand: De linkerwand toont een tekening van de Vlaamse wielrenner, de Flandrien, geschetst volgens het Italiaans futurisme (Italiaans futuro: toekomst). Dit is een van oorsprong Italiaanse beweging en kunststroming van 1909 tot 1914, ontstaan uit het kubisme. Enkele kenmerken van het futurisme zijn snelheid, energie, agressie, krachtige lijnen, vooruitgang en nieuwe technologie. Het futuristisch manifest beoogde een toekomst gedreven door strijd, aanval en beweging. Peter Van Petegem heeft voor deze figuur model gestaan. Rechterwand: Deze vermeldt alle winnaars van de Ronde van Vlaanderen, gegraveerd in graniet, samen met het jaartal en de vlag van hun land. Elk jaar wordt de nieuwe winnaar erbij gegraveerd, gepaard gaande met de nodige feestelijkheden. Vloer: In de vloer wordt een tandwiel gegraveerd, met 5 raderen. De keuze van het Rad (rood tandwiel) in de vloer van de kapel, komt uit een Bijbelfragment waarin een visioen beschreven wordt van de profeet Ezechië. De initiatiefnemers, de heer Meysman en de heer Blanken, in samenwerking met de heer Jimmy Carnier, hebben zich de vrijheid genomen om de 4 raderen, namelijk water, vuur, aarde en lucht, uit te breiden naar 5 raderen. De vijfde rader wordt in de huidige maatschappij steeds belangrijker, namelijk RUST. In de vloer wordt het geheel uitgewerkt in graniet, aangevuld met kasseien, een belangrijk kenmerk van de Ronde van Vlaanderen. Wat betreft het uitzicht van de buitenkant werd de kapel zoveel mogelijk in haar oorspronkelijke toestand teruggebracht, zelfs met scheefzakkend dak. Om verder scheefzakken te voorkomen, werd weliswaar een onzichtbare metalen constructie aangebracht.
Daniël Brottier, de patroonheilige van de wielrenners 1876-1936,
Feest 28 februari. Hij werd geboren op 7 september 1876 in het plaatsje La-Ferté-St.-Cyr, behorend tot het bisdom Blois. In 1897 werd hij priester gewijd. Na een paar jaar als professor te hebben lesgegeven te Ponlevoy trad hij in bij de Paters van de Heilige Geest, een missiecongregatie. Hij was bestemd voor de missie in het Afrikaanse land Senegal, maar om gezondheidsredenen keerde hij al gauw terug, 1911. Terug in eigen land richtte hij het fonds 'Souvenir Africain' ('Herinnering aan Afrika') op om de bouw van de kathedraal te Dakar bekostigen.
Na het uitbreken van Wereldoorlog I werd hij legeraalmoezenier. Vier lang was hij onder de meest barre omstandigheden op de slagvelden te vinden van Lotharingen, aan de Somme, bij Verdun en in Vlaanderen. Na de oorlog stichtte hij de 'Union Nationale des Combattants', een vereniging voor oud-strijders. In 1923 werd hij door de aartsbisschop van Parijs, kardinaal Dubois, gevraagd om het zieltogende wezenwerk te Auteuil weer op poten te zetten. Pater Brottier heeft daar dertig jaar lang met hart en ziel aan gewerkt. Een van zijn liefhebberijen was wielrennen.
Patronaten Op grond van zijn liefhebberij zou men hem kunnen vereren als patroon van het wielrennen. Hij werd zalig verklaard in 1984; daarbij werd hem de eretitel 'vader van de wezen' toegekend
Editie 2011 Rit 1: 29/03/2011Middelkerke - Zottegem Rit 2: 30/03/2011Oudenaarde - Koksijde Rit 3a: 31/03/2011De Panne - De Panne Rit 3b: 31/03/2011Individuele tijdrit De Panne - Koksijde - De Panne
Parcours De eerste rit gaat van start in Middelkerke en eindigt na 194 km in het Oost-Vlaamse Zottegem. Deze etappe is meteen de zwaarste brok die de renners te verteren krijgen en blijkt dan ook cruciaal voor een goed eindklassement: maar liefst 12 keer moet een helling overwonnen worden. Na 106 km bereiken de renners Zottegem waarna nog twee plaatselijke ronden volgen van 44 km. In die plaatselijke omlopen liggen telkens de Rekelberg, Leberg, Valkenberg, Eikenmolen en Stuivenberg. De tweede rit voert de rennerscaravaan van Oudenaarde naar Koksijde en is met zijn 219 km meteen ook de langste etappe in deze Driedaagse. De renners krijgen in deze etappe zes hellingen te verteren: Tiegemberg, Mesenberg, Monteberg, Kemmelberg, Rode Berg en Vidaigneberg. Op de slotdag staat er een tweeluik op het programma. 's Morgens is er een relatief korte en biljartvlakke rit met start en aankomst in De Panne, 's namiddags wordt de Driedaagse De Panne-Koksijde afgesloten met een korte individuele tijdrit van net geen 15 kilometer.
Handboek voor fietsende vrouwen staat vol met wielrentips en smeuïge anekdotes. Toerfietsster Nynke de Jong en profwielrenster Marijn de Vries zetten alles op een rijtje en geven antwoord op de meest uiteenlopende vragen. Nynke de Jong is tekstschrijfster en columniste en geniet het meest van haar fiets tijdens toertochten met vriendinnen. Marijn de Vries is een Nederlandse journaliste en schopte het op haar dertigste tot profwielrenster. Momenteel rijdt ze bij AA Drink/Leontien.nl Cycling Team.
"Vrouwen fietsen anders dan mannen. Wij kletsen graag, hebben geen zin om bij elk plaatsnaambord onderweg een sprintje te trekken en voelen er al helemaal niks voor om urenlang op internet uit te zoeken welke wielen en welke frames het beste zijn. Wielrennen moet vooral leuk zijn, vinden wij. Je bent lekker buiten. Je komt nog eens ergens. Je boekt snel vooruitgang. En vooral: zeg maar dag tegen je cellulitis en hallo tegen je waanzinnig strakke bruine benen."
De dames komen met do's en don'ts, vertellen heerlijke, typerende anekdotes enwinnen advies in bij professionals als Leontien van Moorsel en Marianne Vos om antwoord te kunnen geven op de meest uiteenlopende vragen. Vrouw & fiets, is een onmisbaar handboek voor de fietsende vrouw en ligt vanaf woensdag in de winkel!
Vrouw & fiets, handboek voor de fietsende vrouw (foto: marijndevries.nl)
Energy Gel Drink De Energy Gel Drink is kant en klare isotone sportvoeding van Maxim. De gel kan genuttigd worden zonder water en brengt snelle koolhydraten in het lichaam. Tijdens de eerste fase van de race/fietstocht heeft het lichaam snelle energietoevoer nodig. Daarvoor werd de Energy Gel Drink ontwikkelt. Eén zo'n portie per 15 à 20 minuten tijdens de eerste van de fietstocht/-wedstrijd voorziet de fietser van snelle koolhydraten. De energievoeding is er in de smaken lemon en orange en kost 2,5 euro.
Zondag 27 maart Zomeruur, Karnaval te Temse en Filmdag aan The Ranch Lokaal open om negen uur eerst een koffietje, dan een ritje. Massale opkomst van 21 leden een Rekord voor dit seizoen buiten de fotoshoot Na de verschillende "Takes" toch nog een ritje van 64 km met een gemiddelde van 31,7 't was toertje van 's woendags Op tijd binnen, pintje drinken, en naar Temse Karnaval
Stijlvolle stadsfietsen voor hem en haar Olympia heeft zijn originele Italia-fietsen uit het begin van de twintigste eeuw gemoderniseerd. Het resultaat is een stijlvolle herenfiets en een damesfiets. In het wit, met zilveren toetsen. De urban bikes hebben Suntour Swing Shox schokdempende voorvorken en schijfremmen. Daarnaast beschikken de fietsen over LED-lichten en lichte, retro ronde banden. De Italia Uomo (man) en Donna (vrouw) zijn afgemonteerd met de Shimano 2300 Mix 7v-groep. Kostprijs van de fiets vanaf 655 euro.
Zaterdag 26 maart OEFENRIT Massale opkomst bij dit droge weer, 10 TIEN leden voor deze namiddagrit Dan maar een ritje over Moerbeke Wachtbeke afkomen over Axel VEEL Wind hé Toch om twintig voor vijf in het lokaal The Ranch 95 kilometers op de teller, 31.0 gemiddeld. 't Zal volgende maand anders zijn dan is de opbouw gedaan dan wordt het ernstig Gemiddelde omhoog en kilometers maken
Nederlandse Baanselectie met supersnelle Bio-Racer pakken op WK baanwielrennen in Apeldoorn Eén jaar voor de Olympische Spelen van Londen 2012 kan de Nederlandse baanselectie reeds gebruik maken van Bio-Racers nieuwste aërodynamisch pak. De speedsuits zijn de eerste uit de Bio-Racer Project 2012 reeks.
Dit prestigieuze project is vlak na de Olympische Spelen van Peking opgestart. Het Project 2012 is een samenwerking tussen Bio-Racer, de KNWU en een aantal gerenommeerde universiteiten en onderzoeksinstellingen. Belangrijkste eigenschappen: 1. Gladde aerocoat op voor- en achterkant van de torso. Bij een aërodynamische fietshouding vermindert deze stof de luchtweerstand van de renner aanzienlijk. 2. Eyelet textiel onderaan de mouwen en op de zijpanden van de broek. Door het golfbaleffect van dit textiel wordt de aërodynamica bevordert en zo de luchtweerstand geminimaliseerd. 3. Aërodynamische flankstukken onder de oksels. Deze panden geleiden de luchtstroom van de borst- naar de heupstreek. 4. Gelamineerd gaas bovenaan de mouwen. Dit gaas leidt de luchtstroom maximaal af. Conclusie: Door voor de samenstelling van de Bio-Racer Project 2012 baanpakken gebruik te maken van een uitgekiende stoffenmix wordt de luchtstroom positief beïnvloed en de luchtweerstand van de renner zeer sterk vermindert. Project 2012 is opgestart door Bio-Racer met als enig doel om tijdens de Olympische Spelen van Londen 2012 12 medailles te behalen. Door de innovatieve ontwikkeling van deze nieuwe pakken behoort dit medailleaantal nu al, tijdens het WK Baanwielrennen in Apeldoorn, tot de mogelijkheden. Meer info: www.bioracer.com
De Spaanse Wielerfederatie is overgegaan naar nieuwe 'nationale' truitjes Real Federación Española de Ciclismo Zal gebruikt worden en te zien zijn bij Wereldkampioenschappen - Olympische Spelen - en tijdens ander disciplines bij Wereldbeker wedstrijden.
Nieuwe website voor wielenfabrikant FFWD De website van FFWD werd nieuw leven ingeblazen. De nadruk ligt op nieuws en de resultaten van de teams die gesponsord worden door de Nederlandse wielenproducent. De website van de Fast Forwardfabrikant werd nieuw leven ingeblazen met een volledig nieuw design. "De vorige website heeft veel mensen geïnformeerd, maar we zijn steeds op zoek naar vernieuwing. De nieuwe site heeft een frisse look en in de nabije toekomst zullen we een compleet nieuwe webshop lanceren de volledig losstaat van de nieuwe site", luidt het. Met de opkomst van de sociale netwerksites, is FFWD ook actief op Facebook en Twitter. Op die manier hopen de medewerkers van FFWD de wielerliefhebbers op de hoogte te houden van verschillende nieuwtjes. Bovendien ontvangt elke bezoeker die zich registreert op de site nog steeds een informerende nieuwsbrief.
Uit de Wielerrevue van 1982 Pol Verschueren, Hans Langerijs, Jac van Meer, Ludo Delcroix en Jan Bogaert. Tussen in zitten de Raleigh mannen Aad v.d. Hoek en Frits Pirard. foto; http://blog.seniorennet.be
Koersfietsenconstructeur Ridley gaat ook 'gewone' stadsfietsen op de markt brengen. Dat maakte stichter en zaakvoerder Jochim Aerts bekend na zijn verkiezing tot Jonge Limburgse Ondernemer van het Jaar. Aerts werd door het netwerk van jonge, ondernemende mensen JCI Limburg uit vier genomineerden verkozen omwille van de innovatie en ontwikkeling die Ridley aan de dag legt. Voor het bedrijf uit Paal-Beringen is deze titel een bevestiging voor het harde werk van de afgelopen 20 jaar.
"Ik had het niet verwacht, maar toch stiekem gehoopt. Het is een bevestiging dat we op de goede weg zitten. Deze prijs is uiteraard een beloning voor al onze medewerkers", aldus Aerts, die op 18-jarige leeftijd in de garage van zijn vader met het bedrijfje begon. De afgelopen 10 jaar wist hij de omzet van Ridley te vertienvoudigen tot 20 miljoen euro. Er werken nu een 80-tal mensen in het bedrijf, dat ook een lakkerij heeft in Moldavië. Omdat Aerts, die in de gekende ondernemersfamilie Kumpen een zakenpartner heeft gevonden, de onderscheiding wou vieren met collega's en pers, werd dinsdag een feestje opgezet. Daar werden meteen de toekomstplannen van de fietsenfabriek ontvouwd. "In de eerste plaats is het de bedoeling om ook een mooie stadsfiets te gaan maken", aldus Aerts. "Het zal een sportief en elegant model worden, dat hoge ogen zal gooien. We mikken op de lancering hiervan in 2012." Ridley kondigde ook de oprichting van een joint venture aan voor de fabricage van allerhande fietscomponenten. "Samen met een betrouwbare partner zijn we gestart met de productie van zadels, stuurpennen en andere kleinere onderdelen. We zijn pas terug van een beurs in Taiwan, waar men heel enthousiast was hierover."