Lewis Hamilton gaat racen tegen baanrenner Chris Hoy
Lewis Hamilton, straks in de clinch met Chris Hoy, drievoudig olympisch kampioen.
Lewis Hamilton gaat de strijd aan met baanrenner Chris Hoy. De regerende F1-wereldkampioen neemt het op 14 december in Wembley met zijn McLaren op tegen de fiets van zijn Britse landgenoot, in Peking goed voor drie keer olympisch goud. Het duel vormt het voorprogramma van 'The Race of Champions', een evenement waaraan diverse vedetten uit de auto- en motorsport deelnemen. Ondermeer Michael Schumacher, zevenvoudig F1-wereldkampioen, en Sébastien Loeb, vijfvoudig rallykampioen, zegden al toe.
"Het is een ongelijke strijd", beseft Hoy. "Mijn fiets levert ongeveer twee pk. Ik ga er alles aan doen om de mensen een leuke show te geven." Ook Hamilton kijkt uit naar de tweestrijd. "Op Wembley mogen aantreden, blijft iets heel speciaals. Het wordt een gekke bedoening, daar ben ik van overtuigd." (lpb)
Fiets versus F1-bolide
De twee succesvolste Britse racers van 2008 gaan op 14 december de strijd aan op Wembley. Lewis Hamilton lijkt met zijn Mercedes-Benz wel licht voordeel te hebben tegenover baanrenner Chris Hoy.
Hamilton en Hoy staan binnenkort oog in oog op Wembley. (foto bikeradar)
Het duel tussen de regerende F1-wereldkampioen en drievoudig olympisch kampioen baanrennen vormt het voorprogramma van 'The Race of Champions', een evenement waaraan diverse vedetten uit de auto- en motorsport deelnemen.
Ondermeer Michael Schumacher, zevenvoudig F1-wereldkampioen, en Sébastien Loeb, vijfvoudig rallykampioen, zijn eveneens van de partij.
De twee Britten zullen zij aan zij het bochtrijke parcours afleggen. Hamilton doet het met zijn Mercedes-Benz, Hoy met zijn Dolan pistefiets.
Hamilton lijkt nogal in het voordeel te zijn met zijn 600pk en maximumsnelheid van 334 km/u, tegenover 2,5 pk en 59 km/u voor de fiets van Hoy. Zijn explosiviteit zou Hoy echter een goede start moeten opleveren en ook de som van het gewicht van mens en machine (99 kg tegenover 1450 kg) spreekt in het voordeel van de baanwielrenner.
Hoy kijkt al uit naar de race. "Ik ben een grote fan van motorsport en vind het dan ook fantastisch dat ik kan deelnemen. Het lijkt een ongelijke strijd te worden, maar ik denk wel dat ze er alles aan zullen doen om het zo gelijkopgaand te laten verlopen. Ik ga in ieder geval mijn stinkende best doen."
Hamilton beschouwt de race als een mooie afsluiting van een schitterend jaar. "De sfeer zal fantastisch zijn. Ik kijk er al naar uit om een show op te voeren om de Britse fans te bedanken voor hun steun."
Nederlands oudste rittenkoers gaat niet door in 2009
DEN BOSCH - Slecht nieuws voor wielerminnend Nederland. Olympia`s Tour, de oudste rittenkoers die het land rijk is, gaat volgend jaar niet door. Na de editie van dit jaar leek een groep bekend uit de wielerwereld Olympia`s Tour verder op de kaart te zetten door op zoek te gaan naar een nieuwe hoofdsponsor en via inzet van insiders het niveau van de koers op te krikken. Enkele maanden later kan de huidige organisatie echter concluderen dat er van deze plannen niks terecht zijn gekomen, wat resulteert in het niet doorgaan van Olympia`s Tour 2009.
Voorzitter Wim van Drunen licht het besluit van de organisatie toe: "Het bestuur dacht met deze nieuwe inbreng een goede toekomst voor onze ronde vast te stellen. Helaas bleek de toegezegde hoofdsponsor een luchtballon en werden de plannen voor de ronde op het gebied van duur van de ronde en de start- en aankomstplaatsen niet afgestemd op de door ons ingezette lijn." Olympia`s Tour werd voor het eerst in 1909 georganiseerd, na de tweede editie in 1910 duurde het zeventien jaar voordat de derde editie plaatsvond. Vervolgens duurde het tot 1955 totdat de ronde jaarlijks werd georganiseerd, alleen in 2001 kon de koers niet doorgaan door de MKZ-crisis. Lars Boom won de editie van 2008, hopelijk komt er in 2010 een opvolger. De organisatie wil dan koste wat het kost weer op de wedstrijdkalender staan.
De 51-jarige Zwitser Marcello Albasini wordt sportdirecteur bij de nieuwe Canadese wielerformatie Cervelo TestTeam.
Marcello Albasini, die eerder het Zwitserse beloftenteam onder zijn hoede had, is de vader van wielrenner Michael Albasini. Die reed het voorbije seizoen voor Liquigas en koerst volgend jaar in het shirt van Team Columbia.
Cervelo heeft als kopmannen voor volgend seizoen de Spanjaard Carlos Sastre (CSC), winnaar van de voorbije Tour de France, en de Noor Thor Hushovd (Crédit Agricole). Eerder trok het ook al de Nederlander Jean-Paul Van Poppel en de Duitser Jens Zemke aan als sportdirecteurs.
Zaterdag is geen Josdag maar een trainingsdag. Vandaag mijn 60 km gaan afhaspelen rond de Schelde droog en veel collegas op de baan. Binnen de 2 uur terug binnen dus dat zat goed ... morgen rustdag .. allez ja rustdag is het ook weer niet want de match der matchen staat op het programma. Die uit Brugge ontvangen die uit Brussel (neen het is niet RWDM of Brussels) En dat speelt men tegenwoordig om 1 uur dus morgen geen mountainbike. Volgende week ga ik dan maar terug gaan slijkbeuken na een avond dansen en feesten op ons jaarlijks teerfeest. Als ik aan het sportieve zou denken moet ik zeggen geen drank .. gezond eten heb ik al besteld vis dus daar zal het niet aan liggen. Ik zou wel willen vragen om het eten een beetje snel te laten verlopen want de sportieve bikers onder ons moeten er s morgens wel uit hé of ..wij kunnen ook plat water drinken en veel dansen want dat is blijkbaar ook goed voor de conditie. Vandaag wel gespot, ik dacht in cognito te rijden, door een renster van het Benelux-team ... maar ik was sneller (Ritverslag Wim13 WTC De 4 kronen)
Dinsdag start de Z6sdaagse Vlaanderen-Gent. Topfavoriet Iljo Keisse en wedstrijdleider Patrick Sercu blikken vooruit op de 68ste editie.
Patrick Sercu en Iljo Keisse. (foto belga)
Iljo Keisse zou dolgraag voor een vierde keer de Z6sdaagse Vlaanderen-Gent winnen. "Dit keer start ik met Robert Bartko in de rol van de topfavoriet. De voorbije jaren behoorden we tot de kanshebbers. Nu verwacht iedereen van ons dat we zullen winnen. Ikzelf ook. Logisch want ik heb al een sterke winter achter de rug."
"Risi-Aeschbach en Stam-Schep zijn niet zo sterk zijn in het pakken van punten in de nevennummers. Als wij er elke avond in slagen om twee keer de vijfhonderd meter te winnen, hebben we al een kloof die anderen niet meer dicht krijgen. Alleen Erik Zabel en Leif Lampater kunnen ons daarin enigszins bedreigen", meent Keisse.
"Ik zou toch maar opletten met Zabel", waarschuwt wedstrijdleider Patrick Sercu. Hij rijdt voor de eerste keer in het Kuipke, maar dat hoeft geen handicap te zijn. "Onbekend terrein is larie. Piste is piste. Zabel zal hier als volleerd pistier geen aanpassingsproblemen kennen. Met Lampater aan zijn zijde zullen zij in tegenstelling tot de andere koppels zoals Risi-Aeschbach en Stam-Schep wel punten pakken."
"Ik ga er wel mee akkoord dat Iljo Keisse en Robert Bartko starten in de rol van superfavorieten", gaat Sercu verder. "Daar is niets mis mee. Integendeel. Met een koppel dat er bovenuit steekt wordt een zesdaagse niet minder interessant. Bovendien krijgen de superfavorieten altijd iedereen tegen en dat kan best leuk worden."
Een bijkomend voordeel voor Keisse is het thuispubliek. "Het doet een mens wat om voor een vol huis te mogen rijden en daardoor aangemoedigd te worden", aldus de 25-jarige Gentenaar. "Wat zullen de mensen weer gek worden als ik straks het voorwiel van de piste hef als ik een ronde pak of als ik een dernyreeks win. De mensen vermaken is iets wat ik bijzonder graag doe. Het hoort bij het vak van pistier."
"Maar we zijn er natuurlijk nog niet. Een dipje is snel gekomen en vervolgens ziek word je even snel. Hout vasthouden dus. Maar de toekomst dient zich bijzonder leuk aan. Het publiek, de sponsors en al wie er bij betrokken is, moet ons over de moeilijke momenten helpen en dan redden we het wel."
Danilo Di Luca opent in de lente van volgend jaar een eigen fietsencomplex in de omgeving van Pescara. Na zijn wielercarrière wil hij zich volledig op zijn zaak gaan storten.
Danilo Di Luca (foto belga)
Het fietsencomplex zal Kyklos gedoopt worden, Oudgrieks voor 'twee wielen', en liefst 1000 vierkante meter groot zijn. De 32-jarige renner zal er met behulp van twaalf personeelsleden zijn zaak runnen.
Naast nieuwe vehikels zal je in Kyklos ook terecht kunnen voor trainingsadviezen, fysiotherapie en relaxeringtechnieken. Bij het einde van zijn contract bij LPR eind 2011 wil Di Luca zich volledig op zijn zaak storten.
Tom Boonen en Justine Henin zullen zichzelf niet opvolgen als Sportman en -vrouw van het jaar. Ze behoren niet tot het lijstje met drie topkandidaten.
Uit een lange lijst van kandidaten, distilleerde Sportpress.be drie genomineerden per categorie.
Bij de mannen maken atleet Kevin Borlée, wielrenner Stijn Devolder en veldrijder Sven Nys nog kans op de trofee. Bij de vrouwen blijven atletes Kim Gevaert en Tia Hellebaut en basketbalspeelster Ann Wauters nog over.
De laureaten worden op zondag 14 december bekendgemaakt in het Casino van Oostende. Er worden ook prijzen uitgedeeld aan de Belofte van het jaar en de Ploeg van het jaar.
Ieper wil in 2012 dolgraag een aankomst in de Tour de France. Het stadsbestuur van de West-Vlaamse stad contacteerde daarvoor al de organisator van de Tour, de ASO. In 2012 gaat Antwerpen overigens voor Le Grand Départ. Nooit eerder begon of finishte de rittenkoers in de West-Vlaamse stad. Premier en wielerliefhebber Yves Leterme heeft al aangegeven dat hij zijn schouders onder dit project gaat zetten.
Bij Santos zijn de ingenieurs momenteel aan het sleutelen aan iets compleet nieuws, namelijk een fiets waarbij de ketting vervangen wordt door een riem. De eerste prototypes zijn reeds een feit, en rond het einde van het jaar zullen de eerste testfietsen beschikbaar zijn. De SCC09 Beltdrive zal voorzien worden van een Rohloff versnellingsnaaf en Magura HS33 Firmtech remmen.
Bij het introduceren van een dergelijke bike gaat Santos nog een stapje verder in het streven naar een onderhoudsvriendelijk fiets. Deze riem heeft immers geen smering nodig, rekt niet en gaat langer mee dan een traditionele keting. Bijkomend voordeel is ook nog een kleine gewichtswinst Bron: PM Santos
Tijdens de Bike Motion stond op de stand van Magura al een prototype maar nu is het officieel: Santos gaat een kettingloze mountainbike aanbieden.
Santos is duidelijk niet over 1 nacht ijs gegaan, de eerste foto's van het prototype verschenen al maanden geleden. De testresultaten waren zo goed dat nu besloten is het model daadwerkelijk op de markt te brengen.
Het systeem werkt niet in combinatie met derrailleurs, alleen fietsen met naaf versnellin of 'singlespeed' komt in aanmerking. Het systeem werkt met een tandriem. Dit is iets heel anders dan de V-snaar die bewezen ongeschikt is om een fiets aan te drijven. Een tandriem is minstens even sterk als een ketting en door de tanden in slippen onmogelijk. Een tandriem moet ongeveer drie keer zo lang meegaan als een ketting terwijl het onderhoud niets voorstelt.
Waarom wordt het dan niet al toegepast op fietsen, op lichte motorfietsen is het al jaren gemeengoed. Omdat een tandriem niet 'open' gemaakt kan worden moet het rechter achterframe open kunnen, dit vraagt een creatieve oplossing van de framebouwer. Bovendien luistert de vorm van de tanden heel nauw, deze is van grote invloed op de weerstand en voor een fietser dus van levensbelang.
Santos lijkt nu alle problemen te hebben opgelost en heeft in 2009 de SCC03 'Beltdrive' in het programma.
Lance Armstrong dringt aan op een gesprek met organisator ASO vooraleer hij beslist over zijn deelname aan de Ronde van Frankrijk van volgend jaar.
Armstrongs enthousiasme om aan de Tour deel te nemen is sterk verminderd door de negatieve reacties in Frankrijk.(foto belga)
Armstrong maakt volgend seizoen zijn comeback in het peloton na drie jaar inactiviteit. De zevenvoudige Tourwinnaar komt al zeker aan de start van de Giro, maar over zijn deelname aan de Ronde van Frankrijk twijfelt hij nog.
Ploegleider Johan Bruyneel zei zondag in de Gazzetta dello Sport dat Armstrong eerst een gesprek met de Tourorganisator wil voordat hij beslist over zijn deelname.
"Zijn enthousiasme om aan de Tour deel te nemen zou verminderd zijn vanwege negatieve commentaren van organisatoren, journalisten en wielerfans in Frankrijk, aldus Bruyneel. "Hij verwacht niet dat iedereen in Frankrijk even vriendelijk is, maar wel dat de reacties binnen de perken blijven."
Armstrong niet in Amstel Gold Race
17 november 2008 - Ondanks eerdere berichten zal Lance Armstrong volgend jaar niet van start gaan in de Amstel Gold Race. Volgens ploegleider Johan Bruyneel zal zijn kopman in april de belangrijkste etappes van de Giro d'Italia gaan verkennen. Hij zal ook de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik aan zich voorbij laten gaan. Armstrong rijdt begin april wel de Ronde van Vlaanderen. Ter voorbereiding op de Ronde van Italië gaat Armstrong van start in de Ronde van Romandie en de Giro del Trentino. Bruyneel geeft Armstrong overigens een goede kans de Giro te winnen. ,,Een topcoureur als hij kan elke etappekoers winnen'', zei hij tegen de Gazzetta dello Sport. ,,Het parkoers is goed voor Lance met steile beklimmingen en genoeg tijdritkilometers.'' Als grootste concurrent van Armstrong noemt Bruyneel Ivan Basso. ,,We zullen hem moeten kloppen'', weet de Belgische ploegleider. ,,Alle Italianen zullen in vorm zijn, maar Ivan is de enige die Lance in het verleden als eens kon verslaan.''
Rudy Pevenage, de Belgische mentor van Jan Ullrich, heeft volgens het Duitse magazine Focus aan het Duitse gerecht bekend dat zijn pupil meermaals contact had met de Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes.
Rudy Pevenage en Jan Ullrich (foto belga)
Focus vernam het nieuws van Fred Apostel, de procureur-generaal van het parket van Bonn. Pevenage zou met Ullrich meerdere keren naar Madrid zijn gereisd. Pevenage verklaarde dat Ullrich van Fuentes enkel gezondheids- en trainingsadvies kreeg, maar volgens Focus plaatst het gerecht vraagtekens bij die versie.
Ullrich betaalde in april van dit jaar een zware boete om de procedure van het gerecht stop te zetten. De Tourwinnaar van 1997 riskeerde een veroordeling voor oplichterij omdat dopinggebruik niet voorzien is in het Duitse strafwetboek. Hoeveel geld hij op tafel legde werd niet bekendgemaakt.
Ullrich, die ondanks een zware bewijslast altijd heeft ontkend dat hij contact had gehad met Fuentes, vertelde dat de betaling van de boete geen schuldbekentenis was, maar een middel om zijn familie van de druk te bevrijden. Volgens Focus onderhandelt ook Pevenage met het parket van Bonn over een dergelijke regeling.
Zondagmorgend 9 nov.2008 vertrokken aan het lindenhof om 9.30u.
Samen met een 7 tal renners van de 4 kronen ben ik als enige van Verschueren Cycling team vertrokken voor een rit van 65 km.
De rit loopte langs vlaamse wegen ; Temse , Velle , SintNiklaas , Waasmunster , Zele , Donkmeer , Hamme en via Tielrode richting thuishaven 't Lindenhof Temse.
Het tempo wordt erg strak gehouden 30km/u is vooropgesteld, dit is in werkelijke uitvoering niet altijd van toepassing.
Als we met een gemid.snelheid van 31.3km/u. aankomen, misschien toch iets van het goede teveel voor een wintertraining.
Maar bij alle aanwezigen die er zondag bij waren hoorden ik geen enkele klagen, dus een goeie training gehad zeker.
Allee tot één van de komende zondagen ..... hopelijke met wat meer volk van ons wielerteam (Verschueren Cycling team).
Ben je brildrager, dan is het niet eenvoudig om een goede sportbril op sterkte te vinden. De BBB Optiview PH biedt zelfs nog iets extra.
PH staat namelijk voor photochromatische lenzen. Dat betekent dat de lens zich aanpast aan de lichtsterkte. Hoe feller het licht des te donkerder de lens wordt. De PH lenzen in de BBB Optiview, 119,-, kunnen zich aanpassen in een lichtdoorlatingsgebied van 85 tot 17 procent. Om op sterkte te kunnen kijken, kan een opticien lenzen op sterkte plaatsen in het achterzet frame. Hierdoor heb je alle voordelen van een sportbril, maar kun je wel met glazen op de juiste sterkte fietsen. De Optiview is ook verkrijgbaar met niet meekleurende glazen voor 69,95. Dan krijg je bovendien drie verschillende kleur lenzen bij geleverd. www.BBBparts.com
Beetje bij beetje wordt het parcours van de Vuelta 2009 bekend. Zo start de zaak in het verre Nederlandse Assen. Na een doortocht bij onze noorderburen en Luik wordt naar Spanje uitgeweken.
Volgend jaar zou de Angliru, 'Het beest van Asturië' niet in het traject zijn opgenomen. Er is wel een klimtijdrit voorzien in Andorra. Daarbij moet La Rabassa worden beklommen, de col waar wereldkampioen Alessandro Ballan in september won met een marathonaanval, samen met o.a. Gianni Meersman.
Cipollini è sempre in sella Sarà consulente della Isd
L'ex iridato affiancherà lo staff tecnico della nuova squadra sponsorizzata dal gigante ucraino dell'acciaio, che avrà Scinto come d.s. e Giovanni Visconti come capitano. Il sogno non troppo segreto? L'invito al Giro del Centenario
Maria Cipollini, 41 anni, con Vitaliy Kovalchuk. Bettini
MILANO, 10 novembre 2008 Nellanimo Mario Cipollini resta un corridore. Ecco perché ha sorriso, quando hanno annunciato il ruolo che avrà nella Isd, la nuova squadra toscana di Scinto e Citracca, presentata stamattina allHotel Principe di Savoia di Milano. Consulente tecnico e di "immagine": ecco che cosa sarà Re Leone.
ESPERIENZA - "La seconda definizione mi fa un po sorridere, dopo diciotto anni da professionista ha detto Cipollini, 42 anni . Credo di avere il bagaglio di conoscenze e qualche consiglio per far crescere questo team, lavorando dietro le quinte con i giovani. E una squadra dai contenuti tecnici molto buoni, col tempo si potrebbe creare un progetto importante. Del resto, Roma non è stata costruita in un giorno". Liridato di Zolder 2002 ritrova il vecchio gregario Luca Scinto, oggi direttore sportivo: uno degli uomini che contribuì al suo capolavoro mondiale. Lo sponsor è la Isd, una maggiori aziende produttrici di acciaio, che ha sede in Ucraina (a Donetsk) e promuove progetti sociali anche in Polonia e Ungheria. Nel 2009 investirà 4 milioni di euro nel ciclismo: un budget destinato a crescere fino a 7,5 milioni nei 3 anni seguenti.
ANIMA ITALIANA - Lorganico per ora comprende 15 corridori (si arriverà a 22). Il capitano è Giovanni Visconti, siciliano, maglia rosa per 9 giorni al Giro di questanno e campione italiano nel 2007: il pupillo con cui Scinto conquistò Tricolore ed Europeo tra i dilettanti. E proprio linvito al prossimo Giro dItalia è il grande obiettivo della squadra, che schiera anche gli ucraini Grabovsky e Grivko, gli italiani Cioni, Proni, Scarselli e Ricci (neopro). "Mi piacerebbe creare un centro del ciclismo ha spiegato Cipollini, che a inizio anno era tornato a correre per lanciare un progetto molto simile (poi naufragato) con lamericana Rock Racing . Una sorta di Milanello, dove i corridori possono alloggiare durante la stagione delle gare ed essere seguiti da sotto ogni profilo. Benedico questa gente (si riferisce allo sponsor; ndr) perché trovare chi ancora crede nel ciclismo come investimento pubblicitario non è facile, dopo tutti i problemi degli ultimi anni. In Italia non cè nessuno".
Met de Profimount en de Easymount heeft BBB twee fietswerkstandaards in haar assortiment. Wij hebben gedurende een aantal weken de duurdere Profimount aan de tand mogen voelen, dit tot onze grote tevredenheid.
De fietswerkstandaard is volledig opgebouwd uit aluminium poten wat het gewicht te goede komt. De standaard zelf is heel snel uitklapbaar en ook het monteren van de fiets gebeurd zeer snel. Bij BBB opteert men immers om een snelspanner te gebruiken zoals bij een zalelpenklem. De Profimount is met andere woorden zeer makkelijk mee te nemen op verplaatsing en is dus ideaal voor reparatiestanden ten velde en voor mechaniekers van teams. Het geheel wordt geleverd in een handige draagzaak. Een platform waar je gereedschap en onderdelen op kan leggen maakt de standaard kompleet.
Enig minpuntje dat we ondervonden hebben is het feit dat je de fiets niet in één beweging kan klemmen. De hefboom van de klem heeft een te kleine overbrenging waardoor je, nadat je het frame of zadelpen vastklemt, het geheel nog niet volledig vast zit. De hefboom van de klem moet je nog een aantal keren ronddraaien vooraleer de bike 100% vast zit.
De werkstandaard is voorts zeer stabiel te noemen. De poten staan vrij ver uit elkaar wat voorkomt dat de bike zou kantelen, bovendien hinderen deze ook niet tijdens het sleutelen aan de bike. De standaard is in de hoogte regelbaar en je kan de klem ook zodanig draaien dat de bike perfect horizontaal komt te staan. Handig wanneer je bijvoorbeeld schijfremmen wenst te ontluchten. Tijdens het sleutelen aan de bike kan het voorkomen dat je wel eens zware krachten uitoefend, maar ook in die gevallen blijft alles perfect in 'evenwicht'.
Conslusie: De Profimount kan ons zeker bekoren. De standaard situeert zich weliswaar in een iets hogere prijsklasse, maar wie dit een minpunt vindt kan altijd opteren voor de Easymount die slechts 74,50 kost. Wie interesse heeft om deze standaard eens van dichtbij te bekijken kan hiervoor altijd terecht op de Mountainbike.be stand die je aantreft op beurzen en wedstrijden allerhande.
149 5400 gram (incl. draagtas)
Boordeling
Makkelijk te monteren en demonteren door middel van snelspanners
Handige draagzak
Vrij stabiel
Licht genoeg om mee te nemen op verplaatsing
De klemming is voor de verbeterig vatbaar (sluit niet in één beweging)
09/11/2008: 6 man aanwezig. Wij vertrokken via Tielrode - Temse - Weert - Branst - Bornem - Mariekerke - Sint Amands - Oppuurs - Lippelo - Opdorp - Buggenhout - Baasrode - Sint Gillis D'monde - Dendermonde - Grembergen - Huivelde - Hamme Zogge - Hamme - Sombeke Moezen. Goed voor 54 km op 1u.53m. Gemiddelde van 29,4. Onderweg geen druppel regen gevoeld, de wegen lagen er soms wel smerig bij. Op weg naar Hamme trok Mathieu alle registers even open en moest iedereeen toch wel serieus harken om in het wiel te blijven ! Voor alle duidelijkheid : Mathieu met de MTB !!! Karl en Mathieu reden nog even de Veldstraat omhoog terwijl de rest zich al ging warmen bij de Moezen. Onze sponsor Bert Opsomer kwam ons daar opzoeken om samen wat te drinken en wat te babbelen. Toch altijd wel fijn vind ik persoonlijk als sommigen spontaan langskomen om wat leute te komen maken met de groep. Tussen haakjes, Bert was met de fiets !!! Is dit een signaal voor de toekomst ? (Ritverslag WTC Forza Elversele).
Bianchi heeft deze week het contract met Team Barloworld verlengd en zal ook de volgende twee seizoenen in het prof-peloton te zien zijn.
Team Barloworld zal zowel voor het seizoen 2009 en 2010 op Bianchi blijven rijden. Bianchi zal daarnaast ook nog eens co-sponsor worden van Team Barloworld voor de komende 2 jaar en zal dus ook nadrukkelijk op het shirt te zien zijn. Waarbij de naam voor de komende twee seizoenen ook Team Barloworld-Bianchi zal gaan heten. Bianchi heeft gekozen voor de jonge aspiraties van het team en dan met name de jonge renners die gekoppeld zijn aan het team zoals Chris Froome and Geraint Thomas, in combinatie met de ervaren renners zoals Mauricio Soler en Robert Hunter.Het team zal rijden op zowel de 928 Carbon T-Cube en de 928 Carbon SL frames. www.bianchi.com
De 3de editie van Velofollies, hét spectaculair en actief fietsevenement voor de échte wielerliefhebber, vindt plaats van 23 t.e.m. 25 januari 2009 in Kortrijk Xpo. Na de succesvolle tweede editie pakt Velofollies dit jaar uit met een verdubbeling van het aanbod van fietsen, kledij en accessoires. Topmerken als Bianchi, Corratec, Zannata, Ridley, Merckx, Specialized, Canyon, Museeuw, Basso, kan u dit jaar enkel op Velofollies, als enige fietsbeurs in België (!), terugvinden.
Daarnaast stelt QuickStep op Velofollies opnieuw in primeur hun nieuwe ploeg voor. Zorg dat u erbij bent op vrijdag 23 januari om 16u. Tom Boonen en Stijn Devolder stellen zich bovendien vooraf of aansluitend beschikbaar voor het uitdelen van handtekeningen en fotosessies.
Fans van spektakel kunnen op Velofollies hun hart ophalen tijdens de 3de editie van het Belgisch Kampioenschap BMX Indoor en de adembenemende sprongen van de deelnemers aan de Beker van België Trial!
Ambiance is vervolgens opnieuw verzekerd tijdens de druk bezochte spinningsessies (u kan zelf meespinnen!), modeshows, praatcafés en workshops. Tenslotte zorgt Velofollies ook op de buitenterreinen voor animatie: naast de MTB-rit is er dit jaar een indoor / outdoor cyclo-cross wedstrijd voor miniemen en aspiranten voorzien.
U merkt het Velofollies kondigt zich aan als hét fietsevenement van het jaar en zal opnieuw kunnen rekenen op een massale wielerbelangstelling. Wij zien ernaar uit u te mogen verwelkomen.
De UCI zal niet aanvaarden dat dopingzondaar Alexandre Vinokourov voor augustus 2009 zijn comeback in het peloton maakt.
Pat McQuaid. (foto belga)
Vinokourov kreeg na zijn positieve bloeddopingtest in de Tour 2007 van zijn nationale federatie een schorsing van een jaar, die eind juli 2008 afliep. In theorie kan de Kazach dus opnieuw koersen. UCI-topman Pat McQuaid wil evenwel dat Vino het vaste tarief van twee jaar schorsing krijgt zodat hij pas na de Tour 2009 opnieuw in het peloton kan komen.
"Vrijdag heb ik een vergadering met de mensen van de Kazachse federatie", zegt McQuaid op cyclingnews.com. "Er bestaat geen enkele kans dat hij zo vroeg terug zal mogen koersen. De UCI aanvaardt een schorsing van een jaar niet, het moeten er twee zijn."
Vinokourov, 35, wil volgend jaar bij zijn ex-team Astana zijn comeback maken. Hij hoopt naar eigen zeggen terug competitief te zijn voor zijn geliefde voorjaarsklassiekers Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik