thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    30-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond aan zee. Hélène Swarth
    En voor mij lag de zee, en om mij heen
    woei de zeewind over het zandfluweel van een duin,
    boven mijn hoofd ontloken, één voor één,
    de gouden rozen van Gods hemeltuin.

    Kalm lag de zee, eer het laatste licht verdween, 
    heel fijn getint, een parelmoeren plas,
    de golven streelden het zand met zacht geween,
    of in hun diepte een ziel aan het worstelen was.

    En toen het al duister werd in het grijzig duin,
    waar breed de vuurbaken rode stralen schoot,
    viel één der rozen van Gods hemeltuin,
    de zilveren zee in, in de diepe afgrond groot.

    Toen brak de branding als een vreugdevlam,
    over de wateren los in zilvergloed,
    God, die de golven in ontferming nam,
    zendt uw kind een engel tegemoet.



    30-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    29-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogeltje. Hélène Swarth
    Diep in het dennenbos,
    sijpelde zonnegoud,
    dwars door het sparrenhout,
    vrolijk op het mos.

    Zong daar geen vogellijn,
    zuigend met fluitgeluid,
    sprankelend zijn klanken uit,
    weelderig als wijn?

    Ros tegen het hemelblauw,
    hoog op een sparrentak,
    zong het of zijn hartje brak,
    zangen van trouw.

    Ziel van de zomertijd,
    stem van mijn eigen ziel,
    wie toch die zang ontviel,
    wijdend gewijd.

    Ik weet het nog altoos niet,
    diep in mijn hartje nu,
    droom ik heel zoet van u,
    en jubelt dat lied.



    29-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    28-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn naam Hélène Swarth
    In het weke, willoze duinenzand,
    heb ik mijn naam geschreven,
    de zeewind heeft er zijn spel mee gespeeld,
    mijn naam is niet gebleven.

    In het sneeuwige schuim van de zeevloed,
    heb ik mijn naam geschreven,
    de golven zijn gekomen, de golven zijn gegaan,
    mijn naam is niet gebleven.

    Laat mij in het hart van de mensen,
    niet trachten mijn naam te schrijven,
    maar wel in uw ziel, mijn liefste,
    daar zal hij eeuwig blijven.

    28-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    27-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meibloesems. Hélène Swarth
    Pluk blanke meien van de levensboom,
    nu is de mei gekomen, ook voor mij,
    als witte vlinders fladderen zij ons voorbij,
    de bloesemblaren van mijn lentedromen.

    Zie, dit is weelde, wandelen zij aan zij,
    in het bloeiend Eden van onze liefde, loom
    en stil van het groot geluk, met tedere schroom
    ontvangen en gedragen, bang en blij.

    Nu laat mij binnen in je hart, mijn lief, 
    en leg uw streelhand op mijn lokken zacht,
    en zeg of het uw wel heugt, die eerste brief.

    Die eerste kus in die winternacht,
    toen liefde mij in het hart sloop als een dief,
    nu scepter zwaaiend in vorstinnenpracht.

    1891

    27-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    26-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst. Hélène Swarth
    Nu toont de herfst de rijk gebronsde peren,
    de sappige appels glanzend rood en goud,
    en prachtig prijkt gelijk een toverwoud,
    het bos dat groen in purper doet verkeren.

    Krachtige balsemgeur, uit kreupelhout
    van eiken, stroomt mij tegen, zilveren veren
    doorstrepen het reine lichtblauw, en verweren
    tot één wolk, die de zon gevangen houdt.

    Nu vul ik de vaas met gele oktoberrozen,
    leg blauwe druiven op een blanke schaal,
    tussen de trossen laat ik perziken blozen.

    Avondrood en loof als bloedkoraal,
    wilde wingerd zal mijn blik verpozen,
    die symfonieën zoekt in kleurentaal.





    26-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    25-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomer. Hélène Swarth
    De rozengever zomer heerst alom,
    waar ik mij ook wend, betreed ik zijn gebied,
    en mij, wie God de gave schonk van het lied,
    slaat hij met zijn warme lach de lippen stom.

    O schone koning zomer, lach zo niet,
    laat mij u aanbidden in uw heiligdom,
    maar vraag niet zo meedogenloos, waarom
    ik niet uw lof zing en van uw pracht geniet.

    Laat mij in de schaduw van uw woudpaleis,
    een wijle rusten van mijn levenslast,
    meer vraag ik niet, stel mij geen hoger eis.

    Duld mij in uw woning als een vreemde gast,
    die zeer vermoeid is van een lange reis,
    en zwijgt of spreekt gelijk het hemzelve past.

    1890 

    25-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    24-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed. Hélène Swarth
    Toen knielde ik in mijn stille kamer klein,
    van zomerrozen en dennen aromen zoel,
    en zilverblank van binnenstromend koel,
    klaar licht. Ik knielde in volle maneschijn.

    En bad: "O God, wiens wezen ik gevoel,
    geef mij een zichtbaar teken van uw zijn".
    En ik wachtte een lange poos, een wilde pijn
    vloog mij door het hart, een vreemd verward gejoel.

    Duivelsstemmen krijsten mij in het oor:
    "daar is geen God" en bevend sprak mijn mond
    de wanhoopswoorden na van het helse koor.

    Toen zag ik dat een wezen voor mij stond,
    gekleed in licht. Hij sprak: "ik hoorde uw wens,
    ik zal uw God zijn". Doch hij was een mens.

    1888
    Amsterdam 1859- Velp 1941 


    24-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    23-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moeder. Jacqueline Van der Waals
    Moeder naar wier liefde mijn verlangen,
    sinds mijn kinderjaren heeft geschreid,
    hoe zult gij mij straks ontvangen,
    na die lange scheidingstijd?

    Zult gij mij aanstonds als uw kind begroeten,
    als ik ontwaken zal uit mijn dood,
    zal ik nederknielen mogen voor uw voeten,
    met mijn hoofd in uw schoot?

    Maar wat dan? Wat zult gij tot mij zeggen,
    bij het ver gegons van de engelenschaar,
    als gij uw jonge, blanke hand zult leggen,
    op mijn oude, grijze haar?

    23-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    22-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.November. Jacqueline Van der Waals
    Als november is gekomen,
    en de regentijd breekt aan,
    als de bomen in de laan,
    de bladerloze bomen,
    om de glorie hun ontnomen,
    in de mist te schreien staan.

    Als november is gekomen,
    en de takken staan in traan,
    de vochtige grond doet stromen,
    waar de bladeren vergaan,
    na hun gouden oktoberdromen,
    en hun korte vrijheidswaan,
    november is gekomen.


    22-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    21-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maart. Jacqueline Van der Waals
    Het is pas maart, de winterweiden
    dragen nog een waasje wit,
    en de zwarte akkers beiden,
    het zaad nog naakt en omgespit.

    Maar de mussen in de bomen,
    piepen al met luid misbaar,
    en de fijne katjes komen,
    reeds aan wilg en hazelaar.

    Het is al maart, de dagen lengen,
    en de zon begint alvast,
    op de wei wat kleur te brengen,
    met een lichte schilderkwast.

    Nog een maand en allerwegen,
    kiemt het veld en kleurt de wei,
    nog een maand of twee gezwegen,
    dan is het bloeimaand, dan is het mei.

    21-11-2014, 08:46 Geschreven door André  


    20-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogels. Jacqueline Van der Waals
    Daar is een fijn gekwetter in de lucht,
    van vele vogelkelen,
    mij blijft dit lichte vogelengerucht,
    alwaar ik ga, omspelen.

    Het is een tsjilpend lief geluid,
    het fijn gepiep van mussen,
    en nu en dan met ver gefluit,
    een merelstem daartussen.

    Het is het zacht en blij gekweel,
    van mezen en van vinken,
    die even soms uit vrijer keel,
    een voller slag doen klinken.

    Ze zeggen dat het zomeren zal,
    reeds zwellen alle knoppen,
    de elzenkatjes bengelen al,
    naast de oude elzenproppen.  

     

    20-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    19-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloeiende hei. Jacqueline Van der Waals
    Nu is de hei blij getint,
    met paarse bloemenkleur,
    nu is de zoete heidewind,
    volle zoete honinggeur.

    Nu gonst de aarde van het gebrom,
    van bijen wijd en zijt,
    nu is de hoge lucht alom,
    één blauwe zaligheid.

    Maar als de heide het schoonste wordt,
    dan komt de winter aan,
    want bloemenschoonheid duurt maar kort,
    en vreugde is gauw gedaan.

    En ik zou mijn leven lang wel graag,
    zo lopen door de hei,
    de vreugde die ik voel vandaag,
    is haast te groot voor mij.

    19-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    18-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vleermuis. Jacqueline Van der Waals
    Vleermuis met uw vlerken slaande,
    door de avondrust,
    neerwaarts en opwaarts gaande,
    vast en doelbewust.

    Gij zijt het enige ding, bewegend
    in deze avondstond,
    met uw zwart figuurtje tegen het
    glanzend hemelrond.

    In de lichtgevulde, klare,
    diepe hemelkom,
    lig ik peinzend te staren,
    bij de stilte alom.

    En de dingen die roerloos wachten
    onder de avondlucht,
    zijn zo stil niet als de zachte
    wiekslag van uw vlucht.


    18-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    17-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtige liedjes. Jacqueline Van der Waals
    Zou ik mijn liedjes,
    de vluchtige, lichte
    liedjes zingen,
    gelijk ik ze zing?

    Zou ik lustige
    liedjes dichten,
    zo het mij naar
    mijn lust verging?

    Zou ik mij spelender-
    wijze vermeiden,
    dingen bezingend,
    die buiten mij zijn?

    Vrede, van het vee
    in de vredige weiden,
    vreugde, van bloemen
    en zonneschijn?

    Zou ik van vreugde,
    vredige dingen
    zingen, een lachje
    van spot op de mond?

    Zou ik zo luchtige
    liedjes zingen,
    zo ik hier binnen
    de vreugde vond?


    17-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    16-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintermorgen. Jacqueline Van der Waals
    Week op het wit van het wazige land,
    Week door het grijs van de wolken daarachter,
    schemert de schijn van de zon, die met zachte
    goudglans de zomen omrandt.

    Blank als de glans op het wazig verschiet,
    week als de schemer van de zon door het grijze,
    weifelt het licht door mijn stille gepeinzen,
    schemert de vreugde door mijn lied.



    16-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    15-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haverveld. Jacqueline Van der Waals
    Achter de zacht groene haver,
    verheft zich het donker geboomt,
    hoort gij die haastige draver,
    die ginds langs de grindweg koomt?

    Hoort gij dat huilende klagen,
    dat snorrende wielengeluid,
    van auto's die rennen en jagen,
    met gillend sirenengefluit?

    Maar hier, hier is rust, hier is vrede,
    hier binnen deze bomenwal,
    met het golvend gewiegel beneden,
    en het welvende blauw boven al. 


    15-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    14-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente. Jacqueline Van der Waals
    Ik loop alleen, de lucht is zoel,
    de hemel wazig blauw,
    daar is in mij een week gevoel,
    van schuld, een vaag berouw.

    Dat doet de lauwe voorjaarswind,
    die langs mijn wangen glijdt,
    zo zacht, als troostte hij een kind,
    dat zich heeft moe geschreid.

    Dat doet de zon, die al de ellend,
    die ach, van al wat leeft,
    de dwaasheid en de zonde kent,
    en met een lach vergeeft.

    Zo vriendelijk ligt op veld en wei,
    alom Gods licht gestort,
    daar moet iets wezen, diep in mij,
    dat mij vergeven wordt.


    14-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    13-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zonnespectrum. Jacqueline Van der Waals
    Ik hield een prisma in de hand,
    en wierp een schijnsel op de wand,
    dat, schoon het zonlicht, doorgaans wit,
    uit zijn aard geen kleur bezit.

    Zo velerhande kleuren droeg,
    dat ik mijzelve peinzend vroeg,
    hoe toch dit klaar doorschijnend glas,
    dat zelve volkomen kleurloos was,
    al deze kleuren scheppen kon,
    en halen uit het licht der zon.

    Het licht dat door dit prisma viel,
    werd mij het beeld van mijn ziel,
    die eveneens een prisma vond,
    waardoor zij haar stralen vond.

    Een glas waarmee ik heb gespeeld,
    en dat haar wezen dus verdeeld,
    en dus gekleurd heeft en getint,
    dat zij maar nauw zichzelf  hervindt,
    in het spel van deze regenboog,
    die zo veelkleurig is voor het oog.

    Edoch omdat het klare glas
    van de kunst, volkomen kleurloos was,
    vermoed ik dat haar eigen aard,
    dit kleurenspectrum heeft gebaard,
    dat steeds, in het klaar en nuchter wit
    van mijn ziel, verborgen zit.






    13-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    12-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De herdersfluit. Jacqueline Van der Waals
    Eens ging ik langs het lage riet,
    dat ruisen kan en anders niet,
    toen langs mijn pad een herder kwam,
    die één van deze halmen nam.

    En die besnoeide en besneed,
    en maakte tot zijn dienst gereed,
    dit gekorven rietje, dat
    hij als dood in zijn handen had.

    Die stemmeloze stengel zond
    hij straks de adem van zijn mond,
    en als hij blies, zo zong het riet,
    en als hij zweeg, verstomde het lied.

    De zoete, pas ontwaakte stem,
    bestond en leefde slechts door hem,
    zo geef ik gaarne wens en wil,
    in 's Heren hand en hou mij stil.

    Zo dan, als ik door een rieten fluit,
    bij zwijgend eigen stemgeluid,
    Gods adem door mij henen blies,
    hoe grote winst bij kleen verlies.






    12-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    11-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bede. Jacqueline Van der Waals
    Klinkt daar, Vader, in mijn zangen
    geen verlangen
    naar uw aangezicht? 

    Min ik meer dan effen duister,
    dan de luister
    van uw eeuwig licht?

    Meer dan de onbewogen rust,
    dan de lust
    van de morgenstond?

    Meer het slapende vergeten,
    dan het weten
    van de dingen de grond?

    Is daar in mijn hunkerend wachten,
    geen gedachte
    aan beloofd genot?

    Kan mijn peinzen zich niet heffen,
    tot beseffen
    van uw liefde, God?

    Houdt tot uw mijn lichtschuwe ogen,
    opgetogen,
    zon die ongedoofd,

    mij de aarde en de hemel beide,
    zou verblijden,
    zo ik beter had geloofd.




    11-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    10-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heiligdom. Jacqueline Van der Waals
    Diep in mijn leven is een heiligdom,
    waar niemand toegang vindt, waar mijn gedachten
    niet binnen durven gaan, als ik met zachte,
    bevende schreden langzaam nederkom.

    Dan hef ik wel de ogen naar het dicht
    gordijn, en strek de handen vol verlangen,
    maar grijp de plooien nooit, en in mijn bange
    handen verberg ik wenend het gezicht.

    Ik durf niet vragen welke God het is,
    die ik aanbid, maar nimmer durf ontmoeten.

    Moeder, Jezus, als uw beider zoete
    naam door mijn ziel gaat, voel ik als gemis
    mijn liefde, en dan naderen mijn voeten
    het heiligste, dat in mijn leven is.




    10-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    09-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde in haar ogen. Jacqueline Van der Waals
    Mijn liefste draagt de liefde in haar ogen,
    al wat haar blik aanschouwt wordt rein en goed,
    zij trekt het oog van al die haar ontmoet,
    en wie zij groet voelt zich het hart bewogen.

    Door heilige schroom die het hoofd gebogen
    doet houden, en in deemoed zuchten doet,
    want trots en toorn ontvluchten het gemoed,
    help vrouwen mij haar liefelijkheid verhogen.

    Een stille ootmoed en een blij vertrouwen,
    vervult het hart waar zij de mond ontsluit,
    welzalig die haar voor het eerst hoort spreken.

    Er komt een glimlach de ernst der trekken breken,
    geen geest beseft, geen woorden spreken het uit,
    dit wonder, lief, als bij het eerst aanschouwen.





    09-11-2014, 10:17 Geschreven door André  


    08-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sonnetten zijn vol liefde. Jacqueline Van der Waals
    Sonnetten zijn vol van liefde, dus ik zal
    mijn hoogste liefde ook in sonnetvorm uiten,
    niets weet ik dan die liefde, niets staat buiten
    niets boven haar, zij is mij het een en het al.

    Zo liefde zwijgt, waar zij in de enge hal
    van aardse min de liefste aan het hart mag sluiten,
    of stijgend, waar gedachten en woorden stuiten, 
    verstommen voor Gods stille woordenval.

    Daar waar de liefde liefdes doel verloor,
    of waar de liefde twijfelt aan zichzelven,
    daar spreekt haar stem en vult de luchtgewelven
    met klank, en klaagt de hoge hemel door.

    Sonnetten zijn vol liefde en liefdesverlangen,
    hoe dieper de droefenis, hoe zoeter de zangen.





    08-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    07-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs de weiden. Jacqueline Van der Waals
    Laat mij langs de weiden rijden,
    op het wiel,
    laat mij glijden langs de wegen,
    nu de regen,
    die sinds dagen nederviel,
    opgehouden heeft te stromen,
    en de zon is doorgekomen,
    stralende tot mijn ziel.

    Beide mijn ogen, van dijken
    reiken tot de horizont,
    waar de wolken henen wijken,
    die hun schaduwen doen strijken,
    langs de grond,
    naar de blauwe bomenranden,
    als van verre dromenlanden,
    nevelig bezond.

    Tot de haven komt verschijnen,
    van het kleine
    zeegehucht,
    waar de dichte schepenmasten,
    fijne lichte strepen krasten,
    in de reine lucht,
    waar de parelmoere vlakte,
    onder bleke hemelstrakte,
    rustig openglanst,
    en de blanke schitterschijn van de
    zon, een pad schiep naar de einder,
    waar het licht al deinend danst.


    07-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    06-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thuiskomst. Jacqueline Van der Waals
    Aan het stille water van de duisterende grachten,
    staat ordelijk gerijd,
    het langgesteelde licht, dat bevend op het zachte
    gerimpel nedergijdt,

    van het zwak bewogen water, en met rustig schijnen,
    glans in het duister brengt, 
    waar het welbehagelijk tot lichtend brede lijnen
    zich uitstrekt en verlengt.

    Maar op de brug, van lampen die bewegen, 
    en licht dat stille staat,
    slaat mij zo feestelijk een schijnsel tegen,
    uit de overvolle straat,

    waar het uit de deuren en verlichte winkelruiten,
    alom te voorschijn straalt,
    en rustig uit de hoge stille lampen buiten,
    van boven nederdaalt,

    dat ik, voor mijn ontvangst zo schitterend in orde
    scheen mij mijn goede stad,
    wel vergenoegd om zoveel stralend licht moest worden,
    als men ontstoken had.








    06-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    05-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het licht dat op de daken valt. Jacqueline Van der Waals
    Zal het licht dat op de daken valt,
    en geluwt op het groen,
    mijn hart weer blijde maken, zal het
    mijn mond weer zingen doen?

    Ik heb gezwegen maanden lang,
    of ik nooit meer zingen zou,
    gaat nu mijn zang weer aan de gang,
    door één klein plekje blauw?

    Is met één vlekje zonneschijn,
    dat op de duinrand ligt,
    dat aanstonds zal verwonnen zijn,
    gaan weer de wolken dicht?

    Een enkel vleugje zonnegoud,
    dat geluwt op het groen,
    de vreugde alreeds begonnen, zou't
    mijn mond weer zingen doen?

    05-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    04-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadsimpressie. Jacqueline Van der Waals
    Boven is duisternis, het licht is beneden,
    over het asfalt is schijnsel gegleden
    uit de ballonnen, die hoog aan hun paal,
    blinken als zonnen op kleinere schaal.

    Over het glanzende, glimmende plein,
    huppelt het dansende, keilende schijn,
    tramlichtgeflikker van plasje tot plas,
    of het gekikker van de lichtgeesten was.

    Haastelijk stappende, zwarte gedaanten 
    gaan, en vertrappen de lichtjes al gaande,
    of hen een duistere, sombere plicht,
    dreef de luister van al dit licht.

    04-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    03-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondliedje. Jacqueline Van der Waals
    Nu moeten de oogjes zich sluiten,
    die ik weer open zag,
    we hebben de ganse dag
    door weiden en bossen, daar buiten
    gelopen, of worden misschien
    die voetje niet moede van het stappen,
    die lachende lipjes van het snappen,
    die kijkertjes niet van het zien?

    Daar buiten bij bossen en varen,
    daar heb ik je sprookjes verhaald,
    daar speelde we, dat wij verdwaald,
    als Hans en Grietje waren,
    daar hebben wij beiden verrukt,
    de vlugge konijnen zien spelen,
    we hebben de holle stelen
    van paardebloemen geplukt,
    en heel lange slingers gemaakt,
    en bloemenkransjes gewonden,
    maar niet aan de eitjes geraakt.

    Maar nu beginnen alree,
    de blinkende sterren de schijnen,
    nu rusten de kleine konijnen,
    op hun legerstee,
    en knikkebollend staan
    in het gras de witte margrietjes,
    en blauwe vergeet mij nietjes,
    en willen niet slapen gaan.

    Nu zingt de zorgzame wind,
    "Madeliefje, mijn engeltje,
    val niet van je stengeltje,
    ga toch naar bed, mijn kind,"
    en slapen dan bloem en kruid,
    dan vaart de wind door de landen,
    waar paardebloemkaarsjes nog branden,
    blaast hij de lichtjes uit.

    Maar nu is zijn lieveling moede,
    en moet ze slapen gaan,
    er komen nog vele goede,
    heerlijke dagen aan,
    maar nu komt er eerst een nacht,
    reeds is het donker daar buiten,
    nu moeten de oogjes zich sluiten,
    mijn kind, slaap zacht, slaap zacht.




    03-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    02-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan een kind. Jacqueline Van der Waals
    Leg je handje in mijn hand,
    ik breng je naar het bloemenland,
    het land, waar het hoge pijpkruid groeit,
    en waar de witte meidoorn bloeit.

    Daar zijn bloemen in overvloed,
    boven het hoofd en onder de voet.

    Met bloemen bekranst, met bloemen beladen,
    zullen wij door de bloemen waden,
    langzaam aan, dat onze hakken,
    niet de stelen zouden knakken.

    02-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    01-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kastanjes. Jacqueline Van der Waals
    Het is een heldere dag in mei,
    de wind waait lustig, de zon schijnt blij,
    op bloeiende paarse seringen,
    en gouden regens in gele tooi,
    en alles is zo mooi, zo mooi,
    en alle vogels zingen.

    En zie hoe blauw de hemel blauwt,
    boven de weiden geel als goud,
    de zonnige, bloeiende landen,
    en zie de kastanjebomen daar staan,
    daar groeien witte kaarsjes aan,
    wat zullen die kaarsjes aardig staan,
    wanneer ze vanavond branden.

    01-11-2014, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs