thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    31-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Junidag. Hélène Swarth
    Een vlinder vloog van blanke violieren
    naar de vlammenrode rozen van pioen,
    en dromerig zingt door hoge populieren
    de zomerwind, verzoeld door zomerzoen.

    Ik wil het hoogtij van de zomer vieren,
    waar vogels vrolijk fluiten in bomengroen,
    waar witte wolken ontplooien feestbanieren,
    waar blij belovend blinkt de blauwe noen.

    Ik wil rusten in bloemen en turen zo naar boven
    dat smelten, ik voel de wreed safieren muur
    die de aarde afsluit van de eeuwige hemeloven.

    En ik zie mijn ziel doorklieven in het licht azuur,
    op vleugels blank van hopen en geloven,
    tot ze als een vonk verzinkt in het zonnevuur.

    31-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    30-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mei. Hélène Swarth
    In wuivend wit van lange fladderkielen
    kleuren de schilders roomblank de huizen,
    blonde kinderen blazen donzen pluizen
    in het lentegras waar bloemenkaarsvissen krielen.

    Ik hoor de meiwind door de meien suizen
    van meidoorn rood, waarvan al de bloemen vielen,
    gedempt geluid van verre wagenwielen,
    en van het water kabbelende aan de sluizen.

    Blauw regen bengelt over lage muren,
    ik hoor mussen kwetteren en een merel fluiten,
    en duiven klapwieken in de puur azuren
    bezonden hemel. Al lokt nu naar buiten.

    Ik wil in de mei mij blij vermeien, uren,
    tot de avond laait in het rozevuur der ruiten.

    1910


    30-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    29-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenteverzen 4. Hélène Swarth
    De vogels kwetteren in de kersenbomen,
    o wilde vogels verjaag niet mijn  lentedromen.

    Koel rust de regen op de rozenperken,
    o zomerregen laaf de lome rozen,
    zoet zucht de wind en is het begin van een gemin.

    Koel rust de regen op de ruitenglazen
    van het serredak als kletterende kralen,
    o zomerregen wieg mij in de liefde-extasen,
    o zomerwind vertel mij je droomverhalen.


    29-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    28-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenteverzen 3. Hélène Swarth
    Zoet fluit een merel, droef roekoeien duiven,
    een verre venter roept verse aardbeien,
    de zoele wind beweegt seringenmeien,
    en laat hun schaduw op de muur verschuiven.

    De boterbloemen fonkelen in de weiden,
    de blauwe zee laat de witte branding kruiven,
    en het koele bos doet groene vanen wuiven
    aan elke boom, nu wilde ik een nieuw leven leiden.

    Een venter roept violen in alle kleuren,
    en de zuidenwind beweegt de witte tulpen,
    de bladerschaduw beeft op padenschulpen,
    de mussen juichen en de duiven treuren.

    De vogelkers verraadt de lome fulpen,
    al zomerlucht met zoete zoele geuren,
    nu wilde ik blij weer meieliedjes neuren,
    die kleine vogels zijn wel trouwe hulpen.
                                                                     




    28-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    27-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenteverzen 2. Hélène Swarth
    De perzikbomen ontplooien rozen tuilen,
    zo teder roze op het sneeuwen wit der muren,
    een blanke vlinder komt er honing puren,
    waar zal, o lente, ik mij voor u verschuilen?

    De ranke populieren heffen naar de azuren
    aprillucht blonde koppen, memmonzuilen
    die voor een zonzoen melodiën ruilen,
    vol vogels zijn ze, ik blijf mij er blind naar turen.

    Een hommel komt rondom de bloemen zoemen,
    een vlugge mug verdanst haar vluchtig leven,
     een zoele stoeiwind speelt met de open bloemen.

    O blonde april, die doet van weemoed beven
    het dromen van mijn ziel, zal ik u roemen
    o blonde april? Waar is mijn lente gebleven?

    27-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    26-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenteverzen 1. Hélène Swarth
    De blonde april is zacht bij nacht gekomen,
    zijn mantel blauw vol donzen groenen blaadjes,
    zo mooi als bloemen, roepend zoet de zaadjes,
    die nog verborgen van de zon al dromen.

    Beluistert hij der vogelen neuriepraatjes,
    en fluit hen voor die nog te fluiten schromen,
    en laat de blaadjes fladderen naar de bomen,
    en loopt te lokken langs de woudenpaadjes. 

    Zijn roze blanke blote knapenvoetjes
    laten een spoor van licht, zijn gulden haren
    wapperen vrolijk in de wind, en zoetjes

    komt wie daar wandelt waar hij danste omwaren
    aromenlucht, als luwe liefdegroetjes
    van lentelover, gras, violen en varen.


    26-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    25-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen 6. Hélène Swarth
    Viviane

    Viviane danst, de zilverblonde lokken
    als vleugels wijd gespreid in blanke maneglans,
    haar kleed is lindegroen, haar ogen lokken,
    haar lelieblanke lijf beweegt in droom kadans.

    Een tovermelodie van kleine zilverklokken,
    zoet zingend, begeleidt haar vreemde toverdans,
    en wilde rozen wit en witte windeklokken,
    ontvangen vlokkestil haar losgevlochten krans.

    En Viviane zingt, de zachte klanken zweven
    uit de open rode mond, als vogels naar Merlijn.

    Zijn ogen staren bang, zijn handen hooggeheven
    nog smeken om genade in dit eeuwig zijn.

    En Viviane hoont, verdroomt in het woud uwer leven,
    fel doordringt haar lach de blanke maneschijn.

    25-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    24-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen 5. Hélène Swarth
    Schimmen.

    De schimmen van de schemering,
    zij rekken tot de zoldering,
    die dansen langs de purperwand,
    en nemen mij meer naar schimmenland.

    Waar ik zal dolen in hun toverkring,
    waar ik zal dansen in hun feestenkring,
    met wenkende armen lang en zwart,
    waar ik zal zijn zonder smart.

    De schimmen dansen duizelig vlug,
    het land waarheen mijn heimwee vlucht,
    in het schimmenland hoor ik thuis,
    mijn bloed danst mee met vreemd geruis.

    De schimmen dansen door de lucht,
    nergens hoor ik enig gerucht,
    zij dansen voor mij in de haard,
    hun leven is mij allemaal zoveel waard.

    24-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    23-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen 4. Hélène Swarth
    Gouden bruiloft.

    En van haar zetel grof met rood en geel vermooid
    van stokroos, dahlia en zonnebloem, verrijst
    de grijze vrouw, de gouden bruid, die laaft en spijst
    aan rijkbeladen dis, haar magen, blij getooid.

    En op het grasfluweel, van linden groen omlijst,
    waar dalende avondzon al gouden vonken strooit,
    en avondwind haar kleed van zijde glanzig plooit,
    danst de oude vrouw een dans al vreemd aan wie niet grijst.

    En langzaam deinende op de wijs van het oude lied,
    dat  weemoed slepend vedelt de arme vedelaar,
    beweegt zij rank en teder een windgewiegeld riet.

    Zij neurt de wijze mee, maar bevende, even maar
    haar blinke vingers zweven, zoeken, vinden niet,
    de dalende avondzon verguldt haar zilverhaar.


    23-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    22-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen 3. Hélène Swarth
    Golven.

    De golven dansen breed in ritmisch deinen
    haar blanke reidans op de groene zee,
    en zwellend ruisend tot ze in vlakke lijnen
    op het gele strandzand breken, bleek gedwee.

    Als droeve zielen klagend zoet haar pijnen
    zingen de golven, de avondwind zingt mee,
    eentonig koor van komen en verdwijnen,
    van vreugd verloren, en van eenzaam wee.

    De wimpels dansen op de broze boten,
    de broze boten dansen op de vloed,
    rein rijst de maan en met zilver overgoten,
    zwelt hoog de zee zijn liefde tegemoet.

    Doch honend dansen dartele speelgenoten,
    zijn koele glanzen in haar blanken gloed.


    22-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    21-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen 2. Hélène Swarth
    Meisjes.

    Blonde muggen onder groene linden,
    zwermen gonzende in de zomerzon,
    gele vlinders over blanke winden,
    dansen dartel rond de honingbron.

    Blaadjes blij gezoend door zoele winden,
    dansen licht of lover vliegen kon,
    zonatomen zwevend de aarde verbinden,
    met lazuur dat gouden draden spon.

    Zingend dansen over het goud bezonde
    bloeiend gras, de meisjes in het woud.

    Wapperharen dansen, donkere en blonde
    blote voetjes blinken blij bedauwd.

    Op de maat van zielen zonder zonde,
    dansen maagden blank in het zonnegoud.

    21-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen 1. Hélène Swarth
    Kinderdans

    Zonnevonken dansen op het water,
    bloesemvlokken dansen door het blauw,
    boven het blank van lentewolken gaat er
    een dans van engelen in Gods landouw.

    Jubel-lachend danst klein blondje en laat er
    wilde rozen vallen in het gras vol dauw,
    zij zint een liedje blij als brongeklater,
    wiegelt de armen of zij vliegen wou.

    Dans o kindje, als je slaapt vanavond,
    gaan de sterren dansen in reien zacht,
    dansen feeën koel, met dromen lavend
    het open mondje, dat van weelde lacht.

    Dans in het meilicht, lievende engelen gaven het,
    zwarte vlinders dansen door de nacht.



    20-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    19-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 10. Hélène Swarth
    Ik loop langs de koele vijver waar de koekoeksbloemen
    verblijen het bloeiend gras met teder zwavelgeel,
    waar zuider suizelwind doet wuiven elke steel,
    en nimfen muggen dromerig wemel-zoemen.

    Mijn voet zinkt weg in streling weker dan fluweel
    van verend mos en halmen, die ik niet weet te noemen,
    ik hoor een koekoek de eigen zoete naam benoemen,
    en geur krijgt ook in een bosanemoon zijn vreugdedeel.

    Zal als een dartel kind ik roekeloos nu plukken
    die blonde koekoeksbloemen, handvol lente in huis?

    Ik die geen leven gaf, zou ik durven ruw ontrukken
    wat leeft in eenvoud rein, aan aarde en boomgeruis?

    Neen vrees mij niet, ik zal niet begerig naar u bukken,
    met lege handen keer ik naar mijn lege kluis.


    19-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    18-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 9. Hélène Swarth
    De hoge wolken dromen blank als schuim,
    de zonnebloemen omzoemt een bijentros,
    en de zoele wind waait gouden blaren los,
    en speelt er een bal mee door het blauwe ruim.

    Door de open ramen blinkt de zon al ros,
    en ik voel fel een harteklop, ik verzuim
    een grote vreugd, die bracht mij lichte luim,
    melodisch lied en blije rozeblos.

    Ik ontvlied de stille kamer, o ik haat
    mijn kamer nu, het lijkt mij een gevangenis, ik snel
    naar buiten, weet nu kom ik al te laat.

    Ik vind mijn vreugd niet hier, doch in mijn cel
    wacht zij wellicht op mij, dat ik open laat
    voor haar mijn kamer weet zij zeker wel.

    18-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    17-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 8. Hélène Swarth
    Mijn tedere ziel is een petunia,
    die zet voor de zon het fluwelen kelkje open,
    en laat zich blij met liefdestralen dopen,
    en met aroom de zomer antwoordt ja.

    Doch komt de sombere wolken uitgedropen,
    de regen kil verkondende ongena,
    dan vouwt zij vlug haar kelkje dicht, o sla
    maar, boze bui, ik blijf wel veilig hopen.

    Zo redt de bloem haar tedere innige ik,
    tot ze weer ontluikt in liefde vol vertrouwen,
    voor zomerzegen na de regenschrik.

    Doch bleef zij minder liefelijk om te aanschouwen
    dan het bloemenvolk, dat schroomt geen regentik,
    haar blank fluwelen doorfronsen rimpelvouwen.

    17-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    16-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 7. Hélène Swarth
    De juniwind die vloog den hemel uit,
    licht op de twijgen van de reuzebeuken,
    en vult de laan met lome zomerreuken
    van verre vlier, vol lieve lijsterfluit.

    Mijn voeten aarzelen het wuivend gras te kreuken,
    dat, blauw van bloemen, langs de bermen spruit,
    ik vertraag mijn tred, ik demp mijn stemgeluid
    in vrome schroom van boze vredebreuken.

    Doch ik ben verwonderd, wijl zo luid, zo ruw,
    elk ander mens hier durft zijn leven uiten,
    de heilige stilte die ik te ontwijden schuw,
    vernielend driest om zelftriomf te buiten.

    Ik voel me in uw lommerlaan mysterie luw,
    een kind vol deemoed, bang voor wie daar muiten.





    16-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    15-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 6. Hélène Swarth
    O donzig blonde bloei van onbezongen
    gepluimde halmen van het junigras,
    aromenzee, waar ik nooit de lof van las,
    ik hef mijn handen, van uw geur doordrongen,

    naar het hemelblauw en zegen het rijp gewas,
    en laat mijn ziel door het suizellied verjongen,
    dat, wuivend-deinend, ruizelend duizend tongen,
    terwijl ik droomde in uw golven plas.

    De voeten bloot, beschroomd me een weg te banen,
    en ruw vertreden wat zo vredig bloeit,
    voel ik mij als een kind verloren in sawanen.

    Ik hou de adem in en drink wat overvloeit
    van morgendauw, en koel met halmentranen
    van mijn dromend hart, dat eeuwig klopt en gloeit.

    (Sawanen is een plaats in Indonesië)


     

    15-12-2015, 09:47 Geschreven door André  


    14-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 5. Hélène Swarth
    Het blinke-blauw der blije lenteluchten,
    wordt plots door ijzig ijzergrijs verholen,
    en winterwitte zware vlokken dolen,
    waar zonnegeel al zweefden vlindervluchten.

    De vlokken vallen, vullend mijn violen,
    zij zien mij droef verwijtend aan en zuchten,
    wel ontloken, vroom vertrouwd in genuchten,
    die nu, waarom,  ons worden ruw ontstolen.

    Te vroeg ontbloeid, nog lauw van zonnezoenen,
    laat sneeuw u rein met lijden's wijding dopen,
    uw zon komt weer en doet de wereld groenen.

    Houd wijd uw witbesneeuwde kelken open
    en wacht, de vreugd der lente is voor de koenen,
    die zonverlaten blijven bloeien en hopen.
     

    14-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    13-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 4. Hélène Swarth
    Wat zal ik met mijn verlangen doen,
    in die weelde van lente-gebeuren,
    vereffen ten hemel mijn aanschijn koen,
    of treurig neuriën?

    Wat zal ik met mijn verlangen doen,
    nu voor eeuwig de lente is verdwenen,
    en de herinnering fluistert van ach en toen,
    er wild om wenen?

    Wat zal ik met mijn verlangen doen,
    dat bleek in de bloei wilt zwerven,
    ver van de lachende lentenoen,
    er stil mee sterven?

    13-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    12-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 3. Hélène Swarth
    Wat zal ik met mijn verlangen doen,
    nu de wind de wolken heeft verdreven,
    en de merels al juichen om het heerlijk seizoen,
    in het licht herleven?

    Wat zal ik met mijn verlangen doen,
    nu al de knoppen, de lentebomen
    en de struiken ontsluiert, belofte van groen,
    mijn dronken dromen?

    Wat zal ik met mijn verlangen doen,
    nu narcissen en tulpen al gloeien,
    en hyacinten al vlammen in zonnezoen,
    er blij van bloeien?

    Wat zal ik met mijn verlangen doen, 
    wanneer bedwelmd door de blauwe seringen,
    de nachtegaal klaagt in het mei-plantsoen,
    er zoet van zingen?



    12-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    11-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 2. Hélène Swarth
    Ik ben vol van heimwee naar het gele huis
    in het lommer van groene linden,
    waar zongen belovend hun neurie-geruis
    de dromerige zomerwinden.

    Nu wilde ik wel reizen naar het gele huis,
    en luisteren naar het suizelen van de linden,
    en dromen van liefde in mijn zonnige kluis,
    en omhelzen wie trouw ons beminden.

    Maar als ik nu belde aan het gele huis,
    wat zou ik wedervinden?
    Verlaten en levenloos is mijn lieven thuis,
    en geveld zij  de zingende linden.



    11-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    10-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente en zomer 1. Hélène Swarth
    Zal ik nu blij zijn om bloemen,
    enkel om bloemen en lenteblauw,
    zal ik vergeten nu bijen zoemen,
    zal ik vergeten waarom ik rouw?

    Zal ik nu dromen om rozen,
    enkel om rozen en zonneschijn,
    zal ik vergeten mijn hart bevrozen,
    zal ik vergeten mijn wondepijn?

    Zal ik nu zingen om blauwe seringen,
    enkel om seringen en anders niet,
    zal ik nu zingen lijk merels nu zingen,
    zal ik nu zingen mijn meielied?



    10-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    09-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentelied 4. Hélène Swarth
    Reukofferanden van rozegeuren
    violen en loofaromen, zie zij mengen
    tot één festijn de koele en warme kleuren,
    en paren vogelzangen aan windeneuren,
    en zonnezoen aan avond  schaduw lengen.

    Voel, de adem van God doorzoelt de luchten,
    gelijk een lam geleid naar de bloemenweiden.

    Als lentesneeuw van anemonen viel
    in het blijde bos, waar het vleierwindje kust
    de blonde knoppen, en wiegt in luwen lust
    de blaadjes klein, wie het wonder weer geviel.

    Wanneer de aarde opbloeit na kille dodenrust,
    en de meizon goudvonkt als een wentelend wiel
    in blauwe hemelvelden, dan leeft mijn ziel.



    09-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    08-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentelied 3. Hélène Swarth
    De blanke meidoorn geurt verlangen zwoel
    zijn weelde aroom, lijk honing zoet te proeven
    in de avondlucht, waar het liefdeloom blijft toeven
    en streelt de hemel, bleek van voorgevoel.

    Een donker onweer komt zijn droom bedroeven,
    en alles  wacht, geen klank van stadsgewoel
    bereikt mijn oor dan, jagend naar zijn doel,
    van ver een tram het angstig klagend zoeven.

    Het loof wordt zwart, de meidoorn schemert flauw,
    de bange vogels ritselen in de struiken,
    geen enkele ster komt fonkelen in het hemelgrauw.

    Een blauwig schicht doet plots mij de ogen luiken,
    dof gromt de donder, regen klettert lauw,
    en in de regen is heel de mei te ruiken.

    08-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    07-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentelied 2. Hélène Swarth
    Violen blauw als reine meisjesogen,
    die wachten op een wonder in de meinacht,
    half bang, half blij, met prille dauw bevracht,
    die lenteblauw zo diep heeft ingezogen.

    Dat zelfs bij regen in u de hemel lacht,
    de azuren lach waarheen mijn dromen vlogen,
    als dronken vlinders fladderend opgetogen,
    op de open kelken waar de honing wacht.

    Gij zijt al te vroeg in de aarde verholen,
    ogen van meisjes die herleven deed,
    in blauwen bloei van vragende violen,
    de lente-weemoed van haar liefdeleed.

    Terwijl de arme zielen vredezoekend dolen,
    van zwervens moe, tot sterven niet gereed.

    07-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    06-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentelied 1. Hélène Swarth
    Zie de weide wit van madelieven,
    de wouden groen van blije meiblaadjes,
    de meidoorn wuivend blanke wierookvaatjes,
    en elke boom vol vogels die er lieven.

    Nu bloeit alom wat droomde in blonde zaadjes,
    en de aarde vergeet haar bange wintergrieven,
    en zendt haar duiven, dat zij het blauw doorklieven,
    en zoet roekoeën in het loof der paadjes.

    De felle wind vol groen en bloem-aromen
    fluwelig strelend, vleit en zoent mijn wangen,
    en wekt mijn lang in slaap geweende dromen.

    Tot al mijn zinnen trillen van verlangen,
    en weelde en weemoed wellend overstromen,
    mijn lenteziel die zwelt van liefdezangen.

    1907




    06-12-2015, 09:06 Geschreven door André  


    05-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dennen. Hélène Swarth
    Uit kruipend kruid, de ranke dennen streven
    naar de zon-doorblonde lichte lente-azuur,
    en baden blij de suizelkruinen puur
    in het blinkend blauw, waar vogels de aarde ontzweven.

    Zie die bomen toch, hoe zij vastgebonden
    met donkere wortels, diep in de aarde staan,
    en toch als pijlen naar de zon gezonden,
    zo hoog zij mogen naar de hemel gaan.

    Dennenbomen komen los van het aardse bestaan,
    baden rein in een zee van zonnevuur,
    maar zij streven tevergeefs naar het blauw,
    naar het blauw waarheen ik tuur.

    Zij noemen niet hun donkere wortels zonden.

    05-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    04-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juni avond. Hélène Swarth
    De avond trilt in zilveren golvenlijnen
    een rimpelmeer, het beukenlover, ontsteld
    door plots aanrollend donker stormgeweld,
    klapwiekt tot al de blaren vleugels schijnen.

    Het donzig blondend bleekgroen korenveld
    prevelt gebeden, zacht in deemoed deinen
    tot de adem Gods weer al nu komt verreinen,
    en vrede vroom uit de avondhemel daalt.

    Zwaar zwart fluweel op mijmergrijze luchten,
    staan nu de bomen, plechtig kalm te moe,
    het gemaaid gras, vol wilde bloemen zuchten,
    wuift mij, dromig zacht, zoele aromen toe.

    En eenzaam klaagt, als moede roepgeruchten,
    het droeve loeien van een verre koe.


    04-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    03-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oktoberwoud. Hélène Swarth
    De bladeren zweven als een brede vlucht
    van gouden vogelen naar het zilveren meer,
    en sneeuwen meeuwen fladderen zachtjes neer,
    als blanke bloemen zonder bladgerucht.

    Het stervend woud, in welbewust verweer
    verbergt zijn weedom onder kleurgenucht,
    scharlaken laai op blauwen turkozen lucht,
    oranje vlam en zongele veer.

    Gouden woud in klare oktoberpraal,
    mijn ogen drinken heel uw schoonheid in,
    niet schreiend schrijd ik door uw voorportaal.

    Maar het zwart paleis van winter, hoog van zin
    zal ik kalm wachten in winters marmerzaal,
    en hoopvol zingen van een nieuw begin.


    03-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    02-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfstelijk avondrood. Hélène Swarth
    Roodwazig droomlicht tovert om tot bronzen
    pilaren slank, de bruine boomstammen,
    en op de zuilen tuilen, geel als vlammen
    en suizelend zacht, wanneer zuidenwind komt donzen.

    De lichte kruinen, klankloos werpend klammen
    wind wel een blad toe, dromig dommelgonzen
    komt nog een hommel, wat doet bang nu bonzen
    mijn lome hart, of het morgen zou verlammen.

    In de enge kamer, waar ik alleen vertoef,
    op de eiken tafel, midden in schemertreuren,
    bloeit een blank fluwelen phlox en vult met droef

    zoel zoet doordringende herfstdroeve geuren
    de sombere kamer, ik voel me als een droef
    arm angstvol hart, wat zal er nu gebeuren.

    02-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.September middag. Hélène Swarth
    Gewassen glad de blijde blinkeblaadjes,
    die windbewogen dartel wemelspelen,
    met schaduwvlekjes vlinderend op het fluwelen
    blankgrijze mul der bleekbezande paadjes.

    In het gele gras, uit berken en abelen 
    dropt zilver en goud, ik zoek een zin in de praatjes
    van de neuriënde wind, geheimvol ritselend, raadjes,
    hij zingt, nu wil geen vogel kwelen.

    Melkwitte wolken houden laag gespannen
    een blanke voorhang tussen aarde en hemel,
    ik voel me opeens uit de hemelvreugd verbannen.

    Verstoten kind dat doolt om Gods hemel,
    doch niets meer weet van Gods geweldige plannen,
    en maar zoet zingt van herfst en loof gewemel.


    01-12-2015, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs