thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    31-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zwerver. Frans De Wilde
    Naar oost en west heb ik gezworven,
    in zuid en noord vergeefs het geluk gezocht,
    een beetje wijsheid heb ik er verworven,
    met leed en honger niet te duur gekocht.

    Ik bevond dat ik mezelf niet kon ontvluchten,
    en alles nutteloos is, zo dat niet kan,
    nu blijf ik thuis, kijk wat naar de avondlucht en
    rook kalm mijn pijp als een tevreden man.

    Soms, in het voorjaar, als de kimmen klaren,
    begint mijn hart te bonzen, jaagt mijn bloed,
    een drang verteert mij om weer weg te varen
    op zoek naar een gedroomd, onmogelijk goed.

    Maar het stuurloos schip in wisselende stromen,
    houdt vast gemeerd het anker van mijn huis,
    wat, rusteloos zwervend, niet tot mij wou komen,
    licht vind ik het eens in deze rustige kluis.

    31-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    30-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een burgerman. Frans De Wilde
    Zijn haar wordt grijs, hij kijkt meer naar de vrouwen,
    het zien van een mooi meisje maakt hem koud,
    nu zal iedereen wel zeggen: hij wordt oud,
    de slanke lijn tracht hij vergeefs te houen.

    Hij heeft een vrouw, drie kinderen en een hond,
    des zondags gaan ze samen naar den buiten,
    hij loopt niet meer zo zorgeloos te fluiten,
    het is of hij wacht op iets dat hij niet vond.

    De wereld was te klein eens voor zijn daden,
    hij werd artiest, apostel, revolutionair, 
    na jaren lag het doel nog even ver,
    hij borg zijn dromen weg als brieven in een lade.

    Nu is het te laat, de strijd in hem viel stil,
    als eerzaam burgerman gaat hij door het leven,
    onder zijn vlakke rust een schrijnend beven,
    het oud verlangen dat niet sterven wil.

    30-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    29-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De droom van de Schoolmeester 2. Frans De Wilde
    Ze koken het maal boven het houtvuur, elk
    op hun beurt en geen één denkt aan morgen,
    hun tanden blinken als kokosmelk
    in hun donker gezicht zonder zorgen.

    Som zingt er één een vreemd, wiegend lied
    van liefde, bloemen en vruchten,
    doelloos en schoon weer hier het leven vliet,
    paradijs zonder verboden vruchten.

    Mijn vroegere leven was vreugdeloos en dwaas,
    ik zal rustig mijn uur hier verbeiden,
    uit deze vrede in een dieper verglijden,
    pijnloos en zonder zorgen.

    Ik zal, met dat eiland, helaas moeten wachten,
    het is weer examen, ik kan het niet beteren,
    zeshonderd opstellen, veel fouten en weinig gedachten,
    ik zal die, in Godsnaam, maar verbeteren.

    29-12-2016, 09:57 Geschreven door André  


    28-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De droom van de Schoolmeester 1. Frans De Wilde
    Ik droom van een land waar geen scholen zijn,
    geen scholieren, geen boeken, geen borden,
    ik zou op een eiland, ver weg, willen zijn
    in de Zuidzee, een ander mens worden.

    Ik ben het moe altijd net en beschaafd te zijn,
    en tot voorbeeld te dienen aan knapen,
    die liefst op de straat of in het bos zouden zijn,
    dan hun jeugd hier te zitten vergapen.

    In plaats van met sommen het groot bord vol te schrijven,
    of te grommen om het duldloos, nooit eindend gesnater,
    liet ik me liever wellustig-traag drijven
    in de stille lagune met het glas-klaar, blauw water.

    In plaats van de jeugd met moraal te vervelen,
    verkoos ik onmiddellijk, te samen te trouwen,
    mijn lusten en liefde, mild, eerlijk te delen,
    met een half dozijn, jonge, inlandse vrouwen.



    28-12-2016, 10:45 Geschreven door André  


    27-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichter en burgerman 2. Frans De Wilde
    Ironie
    Ik hoopte, lang geleden, als kapitein te varen
    naar vreemde landen, door de verste zee,
    de goden schikten het anders, al jaren
    baad ik mijn voeten, aan de kust, in zee.

    Eens droomde ik een heldentenor te zijn,
    geliefd door alle vrouwen, lievend de wijn,
    nu leer ik geduldig, al mijn dagen,
    schoolknapen zich sober en deftig gedragen.

    Toevlucht
    Terzij der baan bouwden wij ons een kluis,
    het is er licht en stil, er neurt een freel geluk,
    soms rilt nog even in het groot windgeruis
    het rankend groen, maar stoot ons hart niet stuk.



































































































































































































    27-12-2016, 23:26 Geschreven door André  


    26-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichter en burgerman 1. Frans De Wilde
    Vader en zoon
    het peinzend gelaat van deze knaap
    met het dun blond haar,
    de blik afwezig verloren
    in en bestendige droom,
    waar zag hij het nog meer?
    eens lang geleden, in een spiegel.

    De late bezoeker
    aan mijn deur klopte een avond een oude droom,
    bracht me al de schatten van het rijke leven
    die ik nooit kende, kalm sprak ik:
    "het is te laat, het goud dat gij komt geven
    is koper in mijn hand". Ik was tevreden.

    De vijver in het bos
    Eens boog ik me in het bos over het vijvervlak,
    ik zag een lachend kind,
    door het riet zong de wind,
    de  dennen waren een dak.

    Soms buig ik me weer over het vijvervlak,
    maar ik vind
    niet meer het kind
    noch de zangerige wind,
    en de dennen zijn niet meer een dak.





    26-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    25-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moment-opnamen. Frans De Wilde
    Regen
    heel de stad is een aquarium
    waarin de mensen
    bewegen als grote vissen,
    de ranke rijwielen
    metalen meeuwen der straat
    scheren schichtig, spaak-flitsend voorbij.

    Schoonheid
    de schoonheid dezer wereld
    springt uit haar leed
    als uit een diepe wond
    de schone, rode bloedstraal.

    Storm
    de zee, de zee, de zee, de zee
    loeiend luid in de nacht,
    stormig stuwend haar wilde wateren
    in witte, toornige golvenwallen
    tegen de oude duinen van Vlaanderens kust,
    de wind, de woeste, bandeloze,
    gillend als een vastenavond-gek.

    Avondhuis
    als de grote dagmachien is stilgevallen
    en het leven ligt vernietigd in de nacht,
    o avondhuis van avondlijke vrede
    waar zelfs de weemoed glimlacht,
    waar alle dingen vermilderd en vergeestelijkt staan
    in het fluwelig licht van ons herdenken.



    25-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    24-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het dorp. Frans De Wilde
    Dit winterpark is een groot, eenzaam woud
    ergens ver op de Russische vlakte,
    sneeuwige vergezichten, een bevroren stroom,
    en de stilte zwaar als sneeuw,
    doezeling van donkere gevels tussen het blad-kaal geboomte.

    De houten isba's samengehurkt in een kring
    laag tegen de witte grond,
    dicht, ree-dicht op de nacht en de noorderkou,
    in de schemerige hoek voor de gewijde ikonen
    bidt de baardige moesjik.

    Zilverig gerinkel van sledebellen door de lage lucht,
    snelle donkere gedaanten verschietend over het blanke veld,
    schor gehuil en de troep naderbij,
    van heel hoog valt het omfloersd geluid
    eener traag tampende klok.

    De pope buigt voor het altaar,
    "God beware de reizigers".

    Ik wil binnen in huis, 
    de wind staat guur op de vlakte,
    hoe hoog en strak staan die huizen,
    ik ga voort door de nuchtere straat,
    het dorp is ver.





    24-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    23-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter 2. Frans De Wilde
    Komende kerstveheugenis voor kleine kinderen
    die staan met verrukte, geheven gezichtjes
    om het jaarlijks wonder
    van de hoge, hars-geurende boom
    met de rustig-brandende, kleurige kaarsjes
    de blinkende en klaterende kerstverrassingen.

    "Vrede op aarde aan al de mensen van goeden wil",
    in de vroege avond is het zeer stil,
    de luide stad,
    een geur van marrons chauds
    waait door de vredige straat.

    In music-hall, theater en bioscoop
    communieert het kijkgrage volk,
    zachtjes gaat het oude jaar dood
    in een zoete stemming van peperkoek en pralines,
    "gelukkig nieuwjaar saam".






    23-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    22-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter 1. Frans De Wilde
    In de wazig-witte winter-smoor,
    door de sneeuw-bedolven morgenstraat
    rijdt de vroegtram, alle lichten op,
    kuis wit bont omkleedt de stoere naaktheid van
    de bronzen leeuwendoder.

    In het hofje voor de bank,
    en het hofje zelf, beeld en plantsoen, fontein,
    is een reusachtig schitterend piece-montée,
    in zuiver kristallen suiker,
    meesterwerk van de kunstvolle suikerbakker winter.

    Over de ongerepte blankheid,
    langs de deftige huizen waar nog alles slaapt,
    gaat een donkere man,
    torsend op de schouder een groene dennenboom.


    22-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    21-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente 2. Frans De Wilde
    Het wordt weer lente,
    tussen het schemerend parkgroen
    stoten de wit-gekapte nursen
    de witte wagentjes met frisse kinderen,
    de jonge zon verguldt het jonge leven.

    Het wordt weer lente,
    in het sjikke modemagazijn
    zet een aardig demoiselleken
    in wit-zefieren bloesje met lage decolleté
    de winterhoeden voor.

    Het wordt weer lente,
    ik ruik seringen en geraniums,
    de jonge peerkens zijn als boter op de tong,
    mijn sigaar rook ik in de tuin,
    mijn vrouw zegt: deze maand al drie frank minder licht,

    Het wordt weer lente,
    Wie heeft dat gezegd?
    Wie heeft dat gezien?
    Niemand en iedereen.

    21-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    20-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente 1. Frans De Wilde
    Het wordt weer lente,
    in een buitenherberg 
    heb ik kinderen gezien in een schommel,
    de eersten sinds lange tijd,
    zij gierden van pret als zij zwierden
    hoog boven de bottende haag.

    Het wordt weer lente,
    in de zwart-verregende stad
    maken de schilders
    fluitend als merels op hun hangbrug
    met verse verf de gore gevels mooi.

    Het wordt weer lente,
    in kleine en grote huizen rumoert de grote kuis,
    alle ramen open, meiden op de leer,
    druk aan het poetsen tonen
    rood-gekuite boerendochters hun benen.

    Het wordt weer lente,
    in de rillige maartse morgen
    over de regen-gewassen straat,
    voeten voorzichtig vroom en fier
    de witte eerste-kommuniekantjes.


    20-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    19-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben een schelp. Frans De Wilde
    Ik ben een schelp uit de eeuwig zee van het al-zijnde,
    broos en wit, met tedere tinten der diepten waaruit ik kom,
    met de machtige zang der wateren ruisend in mijn hart,
    en sourdine.

    Ik weet niets van de afgronden die mij schiepen,
    ik weet niet welke voetstap mij zal vermorzelen tot stof,
    ik weet niet welke wind mij zal delven,
    zwaar onder het zand waar ik lig.

    Ik ben en blink in de zon,
    En de zon is goed, en de geur der wilde kruiden
    doordrenkt mijn heimelijkste bouw.

    En de zee is schoon en glanst,
    en de wolken zijn dansende vrouwen,
    en de wind is nog zacht en streelt.

    Het is een eeuwige droom,
    het is een eeuwige verrukking,
    het is een goddelijke al-liefde.

    Want ik leef.





    19-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    18-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ster. Frans De Wilde
    Niets dan de stilte, de avond
    blauw donkerend over hof en huis,
    één enkele grote ster
    hel aan de zachte hemel.

    Kleine lantaarn in het woud van hoge bomen,
    lokkend licht dat Klein Duimpje ontdekte,
    vol blije gloed zijn dapper hartje zette,
    en zijn bevende broertjes troostte.

    Waar zij stonden bevreesd, dicht-saamgedrumd
    in het somber avondwoud, en ver de wolf die huilde,
    stille sprookjes-ster.

    Wonder en droom in het woud der werkelijkheid
    schoon zijt ge, goud-warm en mild,
    onvatbaar-hoog en ver als mijn verlangen.
     

    18-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    17-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlangen 2. Frans De Wilde
    Een zachte schok, ik ben weer beneden,
    effen en stil ligt het land om mij,
    in dezelfde dagelijkse schijn,
    voor mijn hunkerende handen nog eens te hoog.

    Ik klaag niet, mor niet, zwijgen
    als een kristallen stolp vangt mijn ziel,
    daar is zoveel in ons dat ongesproken leeft,
    schoon te schuw voor het schroeiend licht daags.

    Van zulke hoge wijding en zo teer
    dat het de wind der woorden niet weerstaat
    maar doodgaat zo onze lippen het beroeren.

    En alleen, hoopvol, ongebroken,
    voer ik mijn vliegtuig weg en berg het op,
    in de schemerige loods van mijn hart.

    17-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    16-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlangen 1. Frans De Wilde
    Het vliegtuig van mijn verlangen
    wit-trillend in het licht, stijgt
    naar de hemel der ongekende zaligheid,
    de hoge, schone hemel.

    Zo zuiver als vers-gewassen linnen
    dat ligt te bleken in een zomerwei,
    zal ik daar ooit geraken?
    het is zo ver, het schijnt zo na.

    Het vliegtuig van mijn verlangen
    trilt en stijgt, vederlicht als een vogel,
    en ik beef en jubel als ik zie
    de rondende aarde diep onder mij.

    Vluchtend, verkleinend, verwazend,
    en ik voel de hemel, de schone hemel nabij.

    Dan duiken opeens de wolken
    somber, hoog-donker-drommend om mij,
    dezelfde winterse wind dreef hen hier,
    aan de saffieren hemel dooft het warme licht.

    Mijn vliegende wens weet de weg niet meer.

    En ik daal, ik val weer op aarde,
    die mij toespringt van oost en west,
    met bergen en zeeën en wouden,
    en de mensen zo kleintjes daarin.


    16-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    15-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag. Frans De Wilde
    Zal ik dit hoger leven dragen
    alleen in mij,
    zal ik het niet geven aan die het vragen
    als het schoonste van mij?

    Het is zo zwaar en mijn stem ruist maar
    geen bekoring draagt zij voor wie zat
    aan 's levens lust zich dronk.

    Hoe graag ik schonk
    het beste van mijn geest 
    en het edelste van mijn hart?

    Is uw vreugd wel mijn vreugd,
    uw smart wel mijn smart,
    zal het begrijpen
    eindelijk rijpen?

    Vrucht die wij delen en samen smaken,
    zullen we elkaars diepste heimelijkheid raken,
    met handen van liefde, met woorden van licht?

    Buig over mij uw gezicht,
    zal ik lezen
    mijn eigen wezen,
    dezelfde lach, en dezelfde pijn?

    15-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    14-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ervaringen 2. Frans De Wilde
    Niet wat de mond der mensen gaarne spreekt,
    maar wat hij niet spreekt en verborgen bloeit
    achter de blinde muur van hun gelaat,
    dat wou ik weten. Wat daar heeft geschreid,
    gezongen en geweeklaagd en gebeden.

    De stille tragedie van menige zege,
    het droevig spel van menig nederlaag,
    al wat daar ongeweten is geboren,
    aan daadloos scheppen, denken, liefde en haat,
    de dromen die wij ongeweten in ons meedragen.

    Heel het groot mysterie van de mensenziel,
    dat wij genaken, soms even beroeren,
    gedachteloos of bewust in vreemde of vriend,
    als voor een schip dat koers-verloren zwerft
    de waterig-grijze mist-muur plots zich scheidt.

    De blonde kustlijn doemt ver ongekend,
    maar schoon-vermoed, verlangd, stout nagestuurd,
    en plots weer weg is achter hetzelfde schof
    van nevelen onverbiddelijk gesloten,
    ons peinzend laat, weer met onszelf alleen.



    14-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    13-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ervaringen 1. Frans De Wilde
    Niet wat de spiegels van onze ogen vangen
    niet wat de antenne van oor herkent,
    wat al onze zinnen dag aan dag ervaren
    van 's levens snel-ontrolde, bonte film
    is hoog en schoons, en het diepste weten waard.

    Het is het kleurenspel der blije bloemen niet,
    noch het dons-zacht groen der bomen teer in bot,
    het zijn niet de dieren in het gelijk verloop
    van hun verduldig, mens-dienend bestaan.

    Noch het eeuwig-ritmisch, grijs gebaar der zee,
    de stoere bergen noch het veie veld,
    maar wat daar trilt en leeft onloochenbaar
    achter de broosheid van de zichtbare vorm,
    achter die schijn van schoon, van goed en kwaad.

    Het is het mystiek licht dat gloort achter de ruit,
    de matte ruit van het leven waar zovelen
    hun jonge, zoekende ogen blind op staarden,
    het is de zin, de zekerheid, de klaarte,
    de zalige glimlach der gewonnen rust.

    13-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    12-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interieur 3. Frans De Wilde
    Van zuivere inkeer, hogere harmonie,
    breed-menselijk gegroeid naar het begrijpen
    van vele anderen, zelve nog zoekend,
    de strijd nog wagend die wij wonnen.

    O wij die vonden laat ons vriendelijk zijn,
    en hulp-gereed en van goede wil
    voor hen die vragend gaan de poort voorbij
    van onze ziel, ver dolend in de nacht.

    Ik leef, de kamer leeft, ik hoor de stilte,
    het licht gloeit kalm en klaar, o vrede,
    nu moet ik bidden, bidden,
    dan "Leven à nous deux".

    Mijn kamer is de rust-blanke kajuit
    in het donker schip van het nacht-zwaar sluimerend huis,
    mijn kamer is de veilige kajuit
    in het hoger schip van het avond-somber huis.




    12-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    11-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interieur 2. Frans De Wilde
    Ik voel me wiegen, kalm en diep gedragen
    op het deinend spel van mijner-stille droom
    naar het groenend eiland eener rijke rust,
    het heimwee van tal van ongesproken dingen
    ligt troost-gestild gelijk een blauw-groot meer.

    Ik ben bewust en kalm en accepteer
    dit leven met sereen gelaat
    in al zijn schande en schoonheid
    zijn vreugde en verdoemenis
    zijn zonde en zaligheid.

    Zo is het goed. Nu sterk en waardig zijn,
    uit iedere nederlaag fierder opstaan
    en strijden, strijden om dit armelijk zelf
    hoog-mooi te maken in een mooiere mensheid,
    moeten wij niet de meesters van ons leven zijn?

    Spoorzoekend in het woud van ons weten
    talmend bij de kruisweg van twijfel,
    wadend door de wateren der wanhoop.

    Herlevend op de oevers der hoop
    zullen wij eens, gelovend, vast-betrouwend
    genaken het lang-gezochte El Dorado.

    11-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    10-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interieur 1. Frans De Wilde
    Het zilverwit licht vloeit strelend er langs het bruin
    der eiken kasten waar de bonte banden
    der trouwe boeken schemeren bleek-tintig.

    Achter het glas-water-groen der hoge rechthoek ruit,
    uit de open klep der koesterende kachel
    breekt gulden bres in het rood-en-blauw tapijt.

    Vanuit hun acajou en donker-eiken lijsten
    vlakkend breed-hoog aan grijs-behangen wand
    sturen mij beelden en portretten aan.

    Met ernstig-wijde, mystiek-levendige ogen
    waar ik eenzaam-dromend bij
    de zwarte tafel zit.

    Tot klare groepen mijn gepeinzen rijend;
    daarbuiten weet ik het lang kanaal der straat
    vol vochten-schemer, licht-sterren door-priemd.

    De brede baai der ruisende avondstad
    waarrond de zee van het duister-liggend land
    haar grauwe golven slaat.

    En verder, verder de oceaan
    de stormende oceaan der eeuwige, grote wereld,
    mijn kamer is de vredige kajuit.




    10-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    09-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtliederen 2. Frans De Wilde
    Veel diepe dingen, veel schoons en veel droefs
    weet en vertelt mij de nacht,
    wijl zij glimlachend nijgt naar mijn oor.

    Als in een droom lig ik zalig te luisteren
    de ogen ver-weg, half-toe,
    is het liefde of leed of beide?

    Ik weet het niet, het is alles zeer schoon,
    het wiegt me als de stortzang van baren
    uitrustend op een zandig zeestrand.

    Misschien zal ik morgen nog weten
    wat de nacht mij vannacht heeft toevertrouwd,
    dan zal ik door het dag-leven dragen
    die sproke van lachen en pijn.

    Als iets zoets, als iets wonders en heiligs
    dat geen andere weet, ik alleen.
              




    09-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    08-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtliederen 1. Frans De Wilde
    De nacht, o de nacht is zeer schoon
    en klaar als een "Kyrie Eleison"
    van jongen stemmen onder een kerkbeuk.

    Het is goed te luisteren naar het rustig lied van de nacht,
    de zuivere toon eener zilveren fluit
    na het schel-koperen orkest van de daverende dag.

    Het komt van heel ver aan de kim
    zwelt hoog tot een golf van geluid
    breekt bruisend over mijn hoofd.

    Er vloeit langs mijn luisterend gelaat
    met de frisheid van zingende dauw.
    De nacht, o de nacht is zeer schoon.

    Uit de bundel "Het huis op de vlakte" 1926 

    08-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    07-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangen van de nieuwe mens 5. Frans De Wilde
    Wij zijn mensen en willen leven
    vrij en vreudig, schoon en goed,
    heel de aarde is aan ons
    met haar veie velden en ruisende wouden.

    De zingende wateren en bloeiende wonderen van bloemen
    de helle liederen der vrije vogelen
    het eeuwig wisselend spel der
    blauwe en grauwe luchten over ons hoofd.

    En de zon goudend-groot over het al,
    daar is ruimte en brood voor allen
    die willen arbeiden als mensen
    met een vrije wil en een open geest.

    Aarde, eeuwige, al-goede gastvrouw
    zal voeden met de oogst harer landen en zeeën
    allen die het haar zullen vragen.
                  XXXXXXXXX



    07-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    06-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangen van de nieuwe mens 4. Frans De Wilde
    Broeders laat ons arbeiden,
    nog valt er veel te doen,
    nog staat de muur der dwaze 
    vooroordelen hoog.

    En menig onzer die het houweel
    sloeg in de harde steen
    met durvend driftig geweld
    zal vallen als steen bij deze taak.

    Broeders zo gij wilt de wereld schoon en goed,
    maakt u zelve tot schone mensen,
    uw geest zij een diep-klare bron
    uw hart een tempel vol gezang.

    Dat ieder vrij drinke het water der dauw-reine wel
    en elke mens ten offer gaat in de tempel
    de wereld zal zijn een hemels paleis
    van licht.


    06-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    05-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangen van de nieuwe mens 3. Frans De Wilde
    Geef mij mijn staf en mijn mantel
    mij roept een stem in de nacht,
    de weg is lang en zwaar,
    betrouwend zal ik gaan.

    Sneeuw-koele toppen der eenzame overpeinzing
    vaarwel.
    Mystiek vaderland der troostende dromen
    vaarwel.
    Strenge cel van zelfonderzoek
    vaarwel.

    Nieuwe horizonten rollen voor mij open
    hun gulden poorten met zingend gedruis,
    nu wil ik gaan naar de grote wereld der mensen,
    tot simpele lieden, aan der rijken deur.

    Bij braven, bozen, bij zondaars en bij zaligen,
    met wijn en brood van liefde en goede wil,
    in vromen moed zal ik hen nederig vragen,
    wilt gij mijn vriend, mijn broeder zijn?

    05-12-2016, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs