thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    31-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na de regen. Willem Gijssels
    Het zal uit zijn met de regenvlaag,
    haar wrok is uitgeworsteld,
    gebroken ligt de wolkenlaag,
    met rode schijn doorborsteld.

    De zon drijft de laag uiteen,
    alvorens neer te duiken,
    om nog een weinig het wolkgeween
    te domen doen en smuiken.

    Het mocht uit zijn: het lang bedropen land
    ligt walgens zat gezopen;
    de muggen moeten het weten, want
    ze zwermen nu met hopen.

    De spinnekop verlengt de draen,
    van haar spinnewebben;
    ze toont genoeg dat wij voortaan
    schoon weder zullen hebben.

    31-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    30-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond. Willem Gijssels
    Het avondt. Op de stove
    het eten en er rond 
    wat drogend lijnwaad walmend,
    de kinderen en de hond.

    Een roker, die de dampen
    met blauwe wolk beleidt,
    een vrouw, nooit verlettend,
    dat nu een poosje breit.

    Stil in een hoek gekropen
    het goedig spinnewiel,
    als vierpoot die verouderd
    in ongenade viel.

    De roker schijnt te zoeken
    wat hij vertellen zou,
    en zwijgt, en schuifelt olijk
    een dampring in de schouw.

    Steeds grauwer wordt de schaduw,
    wijl het stoveken laaielicht,
    dan komt de vrede binnen
    en doet het deurtje dicht.

    30-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    29-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regenvlaag. Willem Gijssels
    De regenvlaag, een schouwspel van
    mij ongekende vreemdte,
    draagt mijn gedacht, drijft uit mijn hoofd
    een ongezonde leemte.

    Hoor het ruisen van een groot geweld,
    gesleerd tot uit de hallen
    der wolken waar een dolle wind
    de dans zich laat gevallen.

    Wat moeten hemel aarde lucht,
    een tal gedrochten dragen,
    die de oudste vaderen dichten deden,
    het wonderboek der sagen.

    Walkuren stormen op de vloer,
    der grauwe wolkenrotsen,
    en reuzen steigeren naar omhoog
    om het Walhalla neer te botsen.


    Hoor het ruisen en het zwaar getik
    der droppels op de ruiten,
    het is binnen beter zeg ik, mens,
    een hondenweer is het buiten.

    29-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    28-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verloren tijd. Willem Gijssels
    De klokken slagen langzaam uit
    het hoeveelste levensuur,
    ze komen om mijn zielsbesluit
    en sterven op den duur.

    Al mijn wensen gaan er ook
    in onverschilligheid,
    verloren lijk de regensmook
    zich in de wind verspreidt.

    Nu is het ijdel in mijn hart,
    geen wanhoop geen vreugd;
    slechts ouderdom die u benart
    o moedeloze jeugd.

    Of gij het nimmer u belijdt
    en weet dat gij vergeet,
    blijf daar nu in verloren tijd
    vergeten wat ge weet. 


    28-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    27-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De regen. Willem Gijssels
    De regen drevelt evenwijdig
    schuin-rechts lijnen door de lucht
    tot op de bodem: spettert nijdig
    en roffelt met gelijk gerucht.

    Wat moet de vensterruit verduren,
    waardoor mijn ogen moedeloos zien
    verzuipen al de zonnige uren
    van heel de zomernoen, misschien.

    De schermen gaan, als vleermuis-wieken
    gespannen, langs de dode straat;
    terwijl de regen het snerpend lieken
    van weemoed om de mensen slaat.

    Wat heb ik nu te doen, te denken?
    Wat moet ge gramme regenvrouw
    met uw tranen de aarde drenken;
    kom, kijk ereis uit het wolkgevouw.

    Hoe gaarne zou ik u vertellen,
    hoe zonderling uw lieken doet,
    om droomkastelen neer te vellen,
    gebouwd bij jongen zonnegloed.

    27-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    26-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rust. Willem Gijssels
    Laat nu de kalme rust
    uw harte dragen,
    na het stormen van daar straks
    der wilde vlagen.

    Zo het landschap, ligt de lucht
    zacht onbewogen,
    een tinteling voor half-
    geloken ogen.

    Begraven moet ge uw wil
    in zoet verpozen,
    de laatste wens van al
    de vreugdelozen.

    En als de nacht de rust
    en u zal dekken,
    hoor dan in u de stem
    der wanhoop wekken.

    26-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    25-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterstilte. Willem Gijssels
    Beneden onder eenen spree,
    een witte wollen wolk,
    de winterwereld wel gedekt
    zorgt dat er niets zijn sluimer wekt
    noch vogels noch vee noch volk.

    En boven in die ene zee
    van sterren ongeteld,
    in blauwe diepten uitgespreid,
    verwijdend nog de oneindigheid
    van hemel en van veld.

    Daartussen is de stille vree
    een derde oneindigheid,
    waarin mijn hart nu onbewust
    gedragen, zich de stille rust
    der eeuwen voorbereidt.

    25-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    24-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneeuwvlokjes. Willem Gijssels
    De sneeuwvlokjes vallen,
    waar is mijn genucht?

    Een handje vol aarde,
    een huifje vol lucht,
    een heldere hemel,
    en ik ware gerust.

    De sneeuwvlokjes vallen,
    thans ware het mij lust,
    door hoop mijnen zinnen,
    met daden bevrucht.

    Mijn hart in gezangen
    gewiegd en gekust.

    De sneeuwvlokjes vallen.

    24-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    23-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De sneeuwstorm 2. Willem Gijssels
    Het is leutig, maar de tijd
    brengt het stormen tot bedaren;
    een pluimpje hier en daar
    komt  aarzelend neergevaren
    en het is gedaan.

    Het zuiver wit verblindt
    van de ongschonden lagen,
    gepleisterd hoog en laag;
    het is of wij alles zagen
    met wol belaan.

    Is het rustig overal,
    het zal morgen herbeginnen
    zo stellen keer op keer
    zich mijn kalme zinnen
    aan stormen bloot.

    Gedoefeld en gedoekt
    is het leven nu. Het leven,
    het is eerder storm en strijd;
    waarom naar stilte streven?
    alles is nu dood.

    23-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    22-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De sneeuwstorm 1. Willem Gijssels
    De lucht is zwart bevolkt
    van vlokken; bij myriaden,
    myriaden vallen zij
    al stuivende lijk zaden
    met kracht gestort.

    De stenen van de straat,
    de tichels van de daken,
    zijn eerst gedekt met een
    gewafeld ammelaken,
    dat witter wordt.

    De vlokken vallen zeer,
    zij buitelen neer bij benden,
    zodanig dat men nooit
    zou denken: kan het enden
    zulk een geweld?

    En alles doezelt weg
    in een verward gewemel
    van stoeiend pluimenspel,
    dat stuivend aarde en hemel
    ineen versmelt.

    (myriade betekent ontelbaar)

    22-01-2016, 17:02 Geschreven door André  


    21-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oude wilgetronk 2. Willem Gijssels
    Het water dat
    in het goed seizoen
    hem gaarne zag
    en streelde.
    De spiegel van
    zijn zomerbeeld
    in overvloed
    van weelde.

    Ligt toegevloerd:
    zijn guitig spel
    in zonneschijn
    is henen.
    De wintervorst
    kwam taal en tong
    met eenen wrong
    verstenen.

    Het water werd
    opeens verrast
    toen takken het nog
    getaakten.
    Het was vruchteloos
    het gevang ontvlucht,
    waarin ze vast
    geraakten.

    Daar staat de tronk,
    aan het water
    toch immer 
    trouw gebleven.
    Standvastig bij
    een laatste zoen
    in het water
    versteven.


    21-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    20-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oude wilgetronk 1. Willem Gijssels
    Het veld is kaal
    en platgeterd,
    door koude ineen
    gekropen.
    De luizen staan
    als onbewoond
    noch deur noch raam
    gaan open.

    De wilgentronk,
    verstorven, schijnt
    me nu wel tien-
    maal ouder.
    Hij maakt me door
    zijn schamelheid
    het winterzicht
    nog kouder.

    Het deert hem,
    geen leven meer
    rondom te zien
    ontwekken.
    Een laken ligt
    er heen gespreid
    om doden mee
    te dekken.

    De takken heel
    onttakeld, en
    gesteven net
    als stangen.
    Laat hij gedwee
    in roerloosheid
    ter zijden gaan
    en hangen.



    20-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    19-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter 2. Willem Gijssels
    Het leven ligt
    al in de grond
    gevrozen, vastgevezen;
    gelaten wacht
    het op de stond
    wanneer het zal genezen.

    Indien er dra
    geen hulpe komt,
    en geeft geen hoop verloren;
    een redder zal
    zich wel een weg
    door 's winters leger boren.

    Ontkerkerd en
    de boeien af,
    gekoesterd aan de boezem
    der bruid, die u
    een bedde brengt
    van botten en van bloesem.

    Zo raakt ge weer
    allengerhand,
    jong leven, op uw effen
    om met uw bruid,
    die lente heet
    des vijands macht te treffen.

    De winter met
    zijn boos bedrijf
    en blijft u niet bedroeven;
    hé, boden van
    de beterschap
    hoelang nog zult ge toeven?

    19-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    18-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter 1. Willem Gijssels
    De winter wist
    met vaardigheid
    zijn legermacht te drillen;
    zijn overmoed
    en valt er nu
    geen doen meer aan noch stillen.

    De voorpost, die
    van het oorlogsplein
    de wegen kwam verkennen,
    is lang voorbij;
    zodat men zich
    de dwingeland moest gewennen.

    Het is ten allenkant
    in zijne macht,
    wat kon er hem ontschampen?
    de zonne zelf
    komt rijzekens
    maar schouwen naar de rampen.

    Door angst beklemd
    tot in de ziel,
    gebrekkig en gebroken,
    staan kaalgeroofd
    de bomen uit
    de puinen op als spoken.

    Geen hulp komt,
    al houden zij
    niet op, in vieze krampen,
    hun armen in
    de koude lucht
    te steken en te stampen.

    En zou er nog
    een vogelken
    somwijlen komt gevlogen,
    het is ijdel, wekt
    zijn klein geweld
    niet eerder mededogen.

    18-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    17-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De abeel 2. Willem Gijssels
    Zolang mag ook de tijd de tanden wetten
    op zijn schors, het deert hem niet met al,
    de lente komt met lovers hem bezetten,
    de winter rooft ze weg, hij staat er pal.

    Mijn groet abeel, waart gij in staal gegoten,
    de tanden teerden uw lenden af,
    waart gij van steen, ze wreven onverdroten
    uw lijf tot stof in een ellendig graf.

    Mijn groet abeel, om uw gewillig leven,
    de zonne blinkt er uw blankheid morgen vroeg,
    ik ga voorbij, als stof uiteengedreven,
    een mens nochtans, die leed en liefde droeg. 

    17-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    16-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De abeel 1. Willem Gijssels
    Daar staat er nog een van die oude abelen
    de nacht te aanschouwen met een driest geweld,
    te peinzen over het lot van zijn's gespelen
    in hun oude dag te neer geveld.

    Zijn stevige armen heffen naar de hemel
    het zilver vlechtwerk zijner hoge kroon
    met hier en daar het blikkerend stergeschemel,
    dat minnend fluistert: het leven is nog schoon.

    Hoeveel jaren hem te lijf gingen,
    binst uit een steel hij een stoere reus werd?
    dat weet nieuwsgierigheid die al de kringen
    eens tellen zal van zijn doorbeten hert.

    Niet eerder zal de tijd hem kunnen schaden;
    zolang hij ongeschaakt door mensenhand,
    blijft rechtstaan en in de voedernaden
    van moeder aarde zijn voeten spant.


    16-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    15-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cello. Willem Gijssels
    Hoor der snaren traag geluid
    van de cello vedel
    wenen in mijn harte luid,
    zingen droef gebedel.

    Tranen van een arme wees
    zonder hoop gelaten,
    wie geen mens een uitkomst wees
    langs des Heren straten.

    Windgeschuifel over het riet,
    nachtegaal gekwedel,
    zuchten van zoveel verdriet,
    menselijk eng of edel.

    Stemmen uit mijn eigen hart
    stervend opgekomen,
    wroegingsklachten dubbel hard
    van vergane dromen.

    Weemoed die te sluimeren lag,
    door de tijd gesponnen,
    weemoed in geween en lach
    ook door hem verwonnen.

    Het sneeuwt nu zachtjes, laag op laag,
    eerlijk werk der tijden,
    die een sluier hier omlaag
    weven op ons lijden.

    15-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    14-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bronne. Willem Gijssels
    O spiegelende wiegelende bronne,
    waar drijft gij uw water naartoe?
    uw streven geeft leven en wonne,
    aan het hart van minnen zo moe.

    Mijn waterken drijf ik ter weiden,
    hé volg niet te ver zijn baan,
    het zal verder zo meer zich verspreiden,
    dan is het met mijn spelen gedaan.

    O zeg me die keien daaronder,
    die pinken en blinken zo zoet,
    wat hebt gij daaraan zo bijzonder?
    gij draagt ze zo diep in het gemoed.

    Mijn harte vol jeugd kent de wonne,
    terwijl het geen smarten geheugt,
    het zijn stralen der lievende zonne,
    het zijn dagen van zalige vreugd.

    (Wonne betekent warmte, weelde, zaligheid, genot)

    14-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    13-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lied. Willem Gijssels
    Wat reuzelt in het lover
    die kleine vogel zo?
    Hij snapt en snatert over
    Victorie vrij en vro.

    Victorie op en neer en
    en al over welke kant,
    waar hij zijn vlugge vleren
    al vliegend openspant.

    Hij kwinkelt dat hij klettert,
    zijn werk hem willekom,
    en klinkt terwijl hij kwettert
    zijn levenswijsheid om.

    Hoor toe: mij is de vrijheid
    aan u de dienstbaarheid,
    mij groet en groeit de blijheid
    uit bomen groen gemeid.

    13-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    12-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gedacht. Willem Gijssels
    Volg mij immer
    ik zal u leiden,
    in het rondom u
    doods en nacht.

    Ik zal u troosten
    als een broeder
    zonder scheiden,
    ik: gedacht.

    Uit het verleden
    u vertellen,
    in de toekomst
    u doen zien.

    Naar de dood u
    vergezellen,
    met u opstaan
    ook, misschien.

    Ik ben de bron
    Juventitus, (jeugd)
    die geen ouder-
    dom een kent.

    Die verjongt en
    immer jong is
    en geen sterven
    is gewend.

    12-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    11-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De steenhouwer. Willem Gijssels
    Ritmisch op de marmerblok
    rinkelen zonder lome maten,
    als uit verre galmgaten
    het kloppend luiden eener klok,
    hamerslag en beitelbeten,
    die geleid de grootte weten
    elke afgekapte brok.

    Klanken weer teruggekomen
    in het met lang versteende dromen
    opgestapeld vroom gedacht.
    Lang, reeds lang zijn zij verdwenen
    beitelaar en marmerstenen,
    lauweren die de kunst hem bracht
    in het zwijgen van de nacht.

    Zijn wieg, zijn werk, zijn graf,
    wie, wat kwam ervan gewagen
    buiten het bonzen van de slagen,
    die weleer zijn hamer gaf?
    Het is voorbij, maar als een logen
    ligt die hamer voor mijn ogen
    en hij dwingt mijn eerbied af.



    11-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    10-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondwind. Willem Gijssels
    Vanwaar komt gij gedreven
    met uw wonderstaf,
    waarvoor de blaren beven
    en zweven op en af?

    Gij jaagt in boom en hagen
    de sluimerzangen uit,
    die trippelen of vertragen
    in klagend trilgeluid.

    Vanwaar komt gij gedreven
    vanwaar die meesterschap?
    gij durft mij na te streven
    op even welke stap.

    Onnodig werk, geen dwingen
    geef ik mij over, maar
    ge grijpt met klamme vingeren,
    die slingeren in mijn haar.

    Ge weet me zo te kluisteren
    en streelt me zacht er bij,
    en dwingt me naar uw fluisteren
    te luisteren, ondanks mij.

    10-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    09-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'s Avonds. Willem Gijssels
    's Avonds als ik huiswaarts ga
    volgen mij gedachten na,
    die zich in mijn hoofd verdringen,
    uit de schaduw mij bespringen
    in gezwinde varia.

    Breekt een blaadje van een boom,
    het draait omlaag met eenen droom,
    welk geweld en driftig toveren,
    om een zetel te veroveren
    in mijn zinnen zonder toom.

    Immer op dezelfde kant
    staan, twee bomen daar geplant,
    twee geliefden langs de wegel,
    en de maan drukt haren zegel,
    op het ingesluimerd land.

    Wonderlijk het doet me pijn,
    daar zij altijd sprekend zijn, 
    niet te weten, trots mijn pogen,
    wat zij zoal zeggen mogen,
    elke nacht bij maneschijn.




    09-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    08-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het moerveen. Willem Gijssels
    Mijn goede ziel gaat een bange strijd
    te slaan, in een wieling van tornooien
    geslingerd, jaagt zo in onbegrensde tijd,
    gedachten-beelden uit de minste plooien.

    Zwaarmoedig in de rosse heidegrond,
    gelijk een wroeging ligt het veen verslagen,
    de avond zendt zijn zwarte raven rond,
    en lager steeds in in donkervaste vlagen.

    O roerloosheid die mij gebonden leidt,
    te midden u moet mijn ziel breken,
    ik ken geen weg, ik voel een eeuwigheid
    van angst en wee langs mijn zinnen leken.

    Steeds wijder groeit de kring van spoken, die
    het een achter het ander, mij het zicht versperren,
    mijn ogen zijn gedoken en ik zie
    hun witte schijn en grijns van dicht en van verre.

    Ik wordt duidelijk hun beenderig hand gewaar,
    met klamme vingers tegen mij gestoten,
    en in de oneindigheid der heide daar,
    mij door een nauwe ringmuur vastgesloten.


    08-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    07-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De woestenij. Willem Gijssels.
    Nu zijn wij aan de woestenij gekomen,
    het oneindig vlak, waarover enkel dromen
    in wild visioen de wijdte kunnen dweersen.

    En alles staat de zon te overheersen
    en vaag bebloed de zandwolk, opgestoven,
    door lome wind een eind ver geschoven.

    Geen ander leven worstelt tot ontwaken,
    alleen de zon troont als eeuwige baken
    nog op zee, waaruit geen zang meer borrelt,
    wier wijde baren zijn tot steen gekorreld.

    En ook wat deden die gewekte zangen,
    geen zielen zijn hier om hen op te vangen,
    alleen de oneindigheid in zonneschichten,
    een beeld van Hem, een God, die wij dichten.

    Wie onze beden om vertroosting noden
    wij, mensen bukkend onder geboden,
    die denkend meester zijn en doende zwichten
    voor Hem het zonder schaduw licht der lichten.

    07-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    06-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomernoen. Willem Gijssels
    Het zijn meersen eindeloos ver
    doorstriemd van blauwe strepen,
    de waterleitjes her
    en der in het lis vernepen.

    Het zijn korenvelden ho,
    door eigen wil bewogen,
    hoe wiegbaar anders, zo
    gelaten neergebogen.

    Het zijn bomen afgemat,
    alsof bij het minste teken
    van roerbaarheid, een blad
    hun sluimer zouden breken.

    Een zandweg wit geschroeid,
    doorpriemd van zomerregen,
    ligt eenzaam en vermoeid.

    Eén man slechts kom ik tegen,
    een boer die knikkebeent,
    al hutselend het hoofd voorover,
    noch rechts, noch links af, neen't,
    en vreemd aan het zongetover.

    Ik voel en ben verblijd
    omwille mijns gevoelen,
    en laat mijn ziele wijd
    de zomernoen doorwoelen.

    Maar wie ik danken moet
    om al die wonderheden,
    ik weet niet, toch ik doe 't
    in kerstelijke beden.

    Tot hem als wierookdamp
    ten hemel opgetrokken,
    blij zwervend traag getamp
    van ongeziene klokken.

    Ik doorgrond, terwijl ik bid,
    de diepten en de wijdten
    der zonne, die daar zit
    haar leven neer te smijten.




    06-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    05-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De leeuwerik. Willem Gijssels
    Snijdt gij stijgend uit het koren
    het zichtbereik der mensen af,
    leeuwerik, hier omlaag verloren
    vindt uw schaduw weer een graf.

    Madelieven, sleutelbloemen,
    halmen van de groene wei
    zouden licht het plaatsje noemen
    waarin haar de zonne lei.

    Heel het halmenleger vlaggelt,
    donkerend het kleursel keer op keer,
    wijl de wind zijn schaduw waggelt,
    op de bloemen weg en weer.

    En de bomen, die de boorden
    van de wei te wachten staan,
    voeren ook hun schaduwspoor den
    halm- en bloemenleger aan.

    En zo geeft hier alles lommer
    groot en klein. Op ons gezicht
    drijft de sluier van de kommer
    na het vurigst vreugdelicht.

    En zo werpen onze zinnen
    hun somberheden af,
    laat ons leven, laat ons minnen
    boven het wisselend schaduwgraf.

    05-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    04-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonsopgang. Willem Gijssels
    Er broeit ter oosterkim
    daar entwat in de smisse
    't en hamert noch 't en bonst,
    maar door de duisternisse
    slaan gensters vloeiend vier
    met gulpen damp omhoog,
    die ankeren in de lucht
    in halve cirkelboog.

    De leeuwerik kweelt en klimt
    om achter het doek te lonken,
    dat uitgespannen hangt
    voor het spatten van de vonken,
    want beter zorg een geeft
    geen enkele beeltenaar
    zijn scheppingswerk dan hij
    de grote smeder, daar.

    Alsof hij goud verwerkt,
    dat nergens is te vinden
    en het fijnste meesterstuk
    door zijn wil verblinden,
    hij vordert, maar zie toch
    hoe reeds het gewelf der smis
    de weerschijn draagt van het werk,
    dat nog onzichtbaar is.

    Goed heil, het is volbracht,
    de gordel schuift gekloven,
    de zon vol lichtgeweld
    stijgt gloeiend uit de oven,
    geen wekkend wezen kan
    haar stralenstroom weerstaan,
    uit ieder oog welt
    een diamanten traan.

    O heerlijk beeld, waarvoor
    het heidens mensdom knielde,
    de bloemen opengaan
    en geuren als bezielde
    gewrochten, u en lof,
    geef aan de zwakke moed,
    die voor uw zalvend licht
    de bezem opendoet.

    Uit  de bundel Wandelingen 1903
    Willem Gijssels werd geboren in 1875 te Dendermonde en stierf te Antwerpen in 1945.
    Hij was redacteur van het weekblad "Vlaams leven". Hij werkte als klerk in de Antwerpse
    stadsbibliotheek en later in het Museum van de Vlaamse Letterkunde.
    De literaire kritiek was zeker niet mals voor hem. En toch was hij bij de bevolking een
    geliefd dichter en liedjesschrijver.







    04-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    03-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wondere lentenacht. Hélène Swarth
    Wondere lentenacht
    suizelend stil
    wind als een engelklacht
    zong in de berken zacht
    het was april.

    Zilveren wazenacht
    zie mij alleen
    geurende oase nacht
    liefde en extase nacht
    zie hoe ik ween.

    Roerde een toverroe
    zoetjes mij aan
    vielen mijn ogen toe
    loom van mijn pogen moe
    God te verstaan.

    Sprong daar een toverbloem
    stralend en blij
    bloem die ik van God noem
    schoner da roze roem
    open in mij.

    God na dien wondernacht
    weet ik uw wil
    voel ik uw wondermacht
    ween ik van wonderen zacht
    wacht ik maar stil.

    03-01-2016, 10:12 Geschreven door André  


    02-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeven populieren 2. Hélène Swarth
    Bij de zeven populieren,
    waar de mezen tierelieren,
    zie ik de voorhang openkieren,
    die de hemel van mij sloot.

    Hoor ik zoet de blaren zoeven,
    laat door leven u niet bedroeven,
    vinden we al wat wij behoeven,
    niet in leven, dan in dood.

    Bij de zeven populieren,
    wanneer geen blad meer blij wil tieren,
    wanneer novemberstormen gieren,
    wil ik staan bij avondrood.

    Wil ik zeven wilde nachten,
    op de bleke veerman wachten,
    die mij roeien zal met zachten
    riemslag, naar het land van de dood.

    02-01-2016, 00:00 Geschreven door André  


    01-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeven populieren 1. Hélène Swarth
    Waar de landweg splitst in vieren,
    bij de blauwste der rivieren,
    zingen zeven populieren,
    melodieën met de wind.

    Als ik vroom aandachtig luister,
    hoor ik weer in het boomgefluister,
    de oude zang van hoop, die ruist er
    in mijn ziel van dromenkind.

    Bij de zeven populieren,
    waar de zwaluwen over zwieren,
    wil ik stil mijn zomer vieren,
    met de vrede van mijn hart.

    Lijdelijk luisterend naar het geklater
    van de zeven populieren aan het water,
    werp ik droefenis in de golven en laat er
    zinken weg mijn stille smart.




    01-01-2016, 11:21 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs