thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    11-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    11-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    31-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude prenten van Brugge 3
    1. Het Minnewater
    2. Jan Van Eyckplein



    31-07-2011, 14:08 Geschreven door André  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomerse wandeling

    1. Wanneer de vogels,
        vrolijk zingend de zomer groeten,
        en het bos zich tooit met loof,
        en de bloemen prachtig bloeien,
        dan is de winter voorgoed voorbij.

    2. De zon die mij ontwaakte,
        maakte mij zo blij,
        ik had zo goed geslapen,
        en jij was nog steeds bij mij.

    3. Alle vogels hebben een nestje gebouwd,
        behalve jij en ik.
        Waarop wachten we dan?
        (Dat is een hertaling van de oudste verzen uit onze taal. "hebban olla   uogala nestas  bigunnan, hinase hic enda thu. Wat unbidan we nu?")

    4. Ghequetst ben ic van binnen,
        Duerwont mijn hert so seer,
        Van uwer gansen minnen,
        Ghequetst so lanc so meer.

        Waer ic mij wend, waer ic mij keer,
        ic en can gherusten dach noch nachte.

        Waer ic mij wend, waer ic mij keer,
        Ghij sijt alleen in mijn ghedachte.
        (anoniem 14de eeuw)

    5. De zon zoent de aarde en warmt haar op. De dag begint te leven. Kleurige fladderende
    vlinders groeten de geurende bloemen. Blauwe vlinders en gele bloemen, paarse vlinders
    en rode bloemen, gele vlinders en blauwe bloemen, rode vlinders en paarse bloemen. De
    vlinders en de bloemen. Ze fladderen en ze geuren, ze strelen en ze bloeien, de vlinders
    en de bloemen.
    Zoemende bijen raken de lokkende bloemen. Fladderende vlinders en zoemende bijen
    spelen met de geurende, kleurende en lokkende bloemen.
    De vogels vliegen in de bomen van tak tot tak. Van boom tot boom. Een straat lang van bomen. Ze blijven in de lommer. 
    Vliegende vogels, zoemende bijen, geurende bloemen, fladderende vlinders en een stralende
    zon. Wat is de zomer mooi.

    Vele jaren geleden toonde iemand mij deze zomerse wandeling. Ik heb alles netjes opgeschreven.
        


         

    31-07-2011, 09:47 Geschreven door André  


    30-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het geleende geld. Vertelling
    In mijn stad leven er goede mensen. Zij werken hard, zij zijn eerlijk en zij hebben eerbied voor de anderen. Op hen kan je rekenen. Maar niet iedereen is zo. Hier wonen ook slechte mensen. Ik heb de familie De Goede goed gekend. Zij waren zeer voorbeeldig en hielpen waar het mogelijk was.
    Op een dag krijgen zij bezoek van hun buren, de familie De Slechte. En die maar klagen over ongeluk dat hen heeft getroffen en dat ze nu radeloos zijn. Mijnheer en mevrouw De Goede
    waren er het hart van in. En zij geven hun buren een grote som geld. Mijnheer en mevrouw De Slechte waren heel dankbaar en beloven het geld het volgend jaar terug te geven.
    Maar na een jaar weet de familie De Slechte van niets en zeggen brutaal:" bewijs maar eens dat je geld gegeven hebt". Maar er was geen bewijs.
    We vonden dat zo onrechtvaardig en zeiden aan de familie De Goede om naar de koning te gaan. Onze koning was gekend om zijn rechtvaardigheid.
    De koning luistert aandachtig en vraagt of er een schriftelijk bewijs was. Maar dat was er niet. De koning wordt woedend en roept uit:"wat kan ik dan nog doen"? Hij verlaat de zaal.
    Wij waren allen geschokt. Dat hadden we niet verwacht. Even later komt de koning terug. er komen enkele knechten binnen en die dragen twee zware, grote kisten. En de koning nog woedend zegt:"Als straf gaan jullie deze kisten dragen. De Goede, jullie dragen deze kist en
    De Slechte, jullie dragen de andere kist. Jullie gaan naar de vier stadspoorten en dan keren jullie terug naar hier". Wat erg, ze vertrokken, de familie De Goede met de droeve blik van de verliezer en de familie De Slechte met de blije lach van de overwinnaar.
    Het werd een zware tocht.
    En de familie De Goede praatte tijdens het dragen:
    "Wat is de wereld onrechtvaardig. Wij helpen de mensen, we hebben hen geld geleend en dan worden we nog gestraft. Maar we zullen de mensen blijven helpen. Zo zijn we nu éénmaal. Niet iedereen is slecht".
    En de familie De Slechte praatte tijdens het dragen:
    "Dat hebben we goed gespeeld. Die domme familie De Goede het geld afhandig maken komt ons goed uit. En de koning gelooft ons".
    Na deze zware tocht was iedereen terug bij de koning. De koning keek niet meer boos. Neen, hij straalde en sprak vriendelijk:"Nu moet ik jullie iets zeggen. Deze twee kisten zijn geen gewone kisten. Het zijn sprekende kisten. Zij zullen mij nu vertellen wie de waarheid spreekt en wie er liegt". De koning geeft een teken en enkele knechten maken de kisten open. En uit elke kist stapt een man met een groot blad papier en een pen. "Ik heb deze mannen opgedracht gegeven alles op te schrijven wat ze horen".
    De twee mannen lezen wat ze opgeschreven hebben. En zo hoort de koning van de eerlijkheid van de familie De Goede en van het bedrog van de familie De Slechte.
    Mevrouw De slechte laat een schreeuw en valt flauw. Niets aan te doen. Ze worden streng gestraft. Je ziet, onze koning is niet alleen een rechtvaardige koning, maar hij is ook een slimme koning.
    Vele jaren geleden heeft een oude man mij het verhaal verteld. Ik heb alles netjes opgeschreven.


    30-07-2011, 10:59 Geschreven door André  


    29-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hanselijn. Oud Lied.
    Toen Hanselijn over de heide reed,
    Hoe haastig werd hij gevangen.
    Hij werd al op enen toren geleid,
    Geboeid wel al zo strange, zo strange.

    En dat verhoorde een meisje jong,
    Een meisje van zeventien jaren.
    Zij ging al voor haar moeder staan,
    Daarna al voor haar vader, haar vader.

    Och, vader, zei zij, vader van mij,
    O allergenadigste heere,
    Geeft gij mij den gevangen man,
    Den vromen landsknecht ter eeren, ter eeren.

    Neen, dezen man een krijgt gij niet,
    Want hij zal moeten sterven.
    Hij is er van zeven landsheeren verwezen,
    zoo ver in vreemde erven, vreemde erven.

    Het meisje lied bakken twee witte broods.
    Daar in twee scherpe vijlen.
    Zij wierp ze al in den toren hoog.
    Hei, landsknechtje, wilt jou losvijlen, ja losvijlen.

    Hij vijlde zo menigen nacht en dag,
    Zo menigen stoute uren.
    Tot dat er de toren ontsloten was,
    Men zag er nooit een landsknecht treuren, nooit treuren.

    Zij trok hem daar twee laarzen aan.
    Daartoe twee scherpe spooren.
    Zij zette hem op haar vaders grauw ros.
    Landsknecht geef den moed niet verloren, niet verloren.

    Toen hij de halven wegen kwam,
    Hij keek zo dikwijls omme.
    Hij dacht er wel om de toren was hoog,
    Doch veel om het meisje was jonge, was jonge.

    Nu heb ik alle de jonckvrouwen lief,
    al omme de wille van eene.
    Zij heeft er behouden het leven van mij
    ach mocht ik haar dienaar wezen, dienaar wezen.









    29-07-2011, 10:56 Geschreven door André  


    28-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentevlag.Hélène Swarth
    Ontvouw, kastanje, uw witgewolde knoppen,
    en hef in het blinkend blauw de lentevlag.
    Reeds beuren bomen hoog de omkransde koppen,
    met loof bekroond, door een toverslag.

    De zon zegent de aarde met haar lach,
    en streelt met stralen, warm als vingertoppen,
    het ontwakend woud, waar duizend polsen kloppen,
    in tronk en twijg, bij de eerste weeldedag.

    Een wegje weet ik, waar de dauwdrop vonkelt,
    waar de anemoon haar melkwit kelkje ontplooit.
    Hoe lokkend lief dat smalle paadje kronkelt.

    In het heesterhout, met zwellend groen getooid,
    trilt vogelzang. Ontvlied der velden vlakte.
    Zoek, voor uw droom, de schaduw van het weids getakte.

    1884
    beuren: plechtig in ontvangst nemen

    28-07-2011, 16:31 Geschreven door André  


    27-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gierzwaluwen. Guido Gezelle

    "Zie, zie, zie,
    zie! zie! zie!
    zie!! zie!! zie!!
    zie!!!"
    tieren de
    zwaluwen,
    tweemaal, driemaal,
    drie,
    zwierende en
    gierende:
    "Niemand die,
    ons
    tegenhouden(1)
    zal!
    Wie, wie? wie??
    wie???"
    Piepende en
    kriepende
    zwak en gezwind;
    haaiende en
    draaiende,
    rap als de
    wind;
    wiegende en
    vliegende,
    vlug op de
    vlerk,
    spoeden zich,
    en roeien(2)
    richting de kerk,
    laag
    zweven ze,
    en ze geven
    bocht;(3)
    hoog
    hemelt
    hun vlerken
    in de lucht:
    amper nog
    hoor ik...en,
    ik zie
    ze niet,
    aanhoudend
    zingen ze:
    "Wie???  wie??  wie?
    wie..."

    mei 1897
    (1)tegenhouden: in de brontekst staat "niemand die bieden den stiet ons zal"
    (2)roeien:vliegen
    (3)bocht:krachtig vliegen



    27-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    26-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melopee.Paul Van Ostayen
       Onder de maan schuift de lange rivier.
    Over de lange rivier schuift moede de maan.
           Onder de maan op de lange rivier,
                 schuift de kano naar zee.

                     Langs het hoogriet,
                       langs de laagwei,
              schuift de kano naar zee,
            schuift met de schuivende maan,
                         de kano naar zee.

                Zo zijn ze gezellen naar zee,
                de kano, de maan en de man.

    Waarom schuiven de maan en de man,
         getweeën gedwee naar de zee?

    1896-1928 (Voor Paul Van Ostayen is een gedicht  niet alleen luisteren, maar ook lezen en de verzen bekijken. Met de verzen zie je kano varen)

    26-07-2011, 11:35 Geschreven door André  


    25-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Au Vieux Spijtigen Duvel.Jan Van Nijlen

    Ik hou zo van die verlaten kroegen,
    buiten de stad in het middaguur.
    Men droomt er rustig wachtend op de vroege
    schermeravond, naast een gezellig vuur.

    Sedert een eeuw misschien ligt hier wit zand
    op de geschuurde en uitgesleten planken.
    Alles is oud, de stoelen en de blanke
    tafels. Dit is een huis, een vaderland.

    Ik wil hier blijven tot de avond.
    Ik voel me goed hier, want nooit kende
    ik de vrede die ik nu gevoel.


         Dit is een niet afgewerkte versie van het gedicht, wat ook heel mooi is. De afgewerkte versie zal ik later plaatsen.
    (Au Vieux Spijtigen Duvel is een café gelegen op de Alsembergsesteenweg te Ukkel. Ten tijde van Jan Van Nijlen een rustige straat naar Alsemberg, nu een zeer drukke baan. Jan Van Nijlen leefde ook van 1884 tot1965.
    Vanwaar de naam van het café? De oorspronkelijke naam was:"De Engel". Maar de uitbater was een echte duivel. De koning kwam er eens een pint drinken en vond dat "de duivel" beter zou passen. De uitbater vond dat spijtig en de nieuwe naam was "de spijtigen duivel". Toen de uitbater oud was, veranderde de naam in "de oude spijtigen duivel". En vele jaren later werd de zaak overgenomen door een franstalige familie. Toen werd de naam van de afspanning (nu café) in het frans vertaald en zo "Au Vieux Spijtigen Duvel").

    25-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    24-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude prenten van Brugge 2
    1. Kapel Heilig Bloed op de Oude Burg
    2. Het Engels Klooster
    3. De Groene Rei
    4. De Ezelspoort.








    24-07-2011, 21:05 Geschreven door André  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Graaf Ruprecht. Hélène Swarth

    De moeder zit aan haar spinnewiel en spint.
    Waar toeft nu zo lang mijn zoetlief kind?
    Daar stormt zij naar binnen, met stromend haar.
    Mijn dochter, wat vonkelen uw ogen zo klaar?

    Laat vonkelen mijn ogen, laat blozen mijn koon.
    Zo mij zag de graaf en hij noemde mij schoon.
    Zaagt ge immer verenigd als minnend paar,
    De koerende duive en de adelaar?

    Al weet ge u begeerd en al waant ge u bemind,
    De graaf is te groot voor een poorterskind.
    Maar hij heeft mij gezworen een eed van trouw.
    Begroet mij, o moeder, als edelvrouw.

    Nu maak onze kluis voor zijn komst gereed,
    En geef mij spoedig een bruiloftskleed.
    Een kleed wel sierlijk en blank en schoon,
    Dat het passen mag bij de gravenkroon.

    O dochter, mijn dochter, verlaat mij niet meer,
    Dat ik wake op uw wandel in deugd en eer.
    Wee de weerloze die zich verleiden liet,
    En de bloem van haar onschuld ontbladerd ziet.

    Toen sloeg zij de handen voor het bleek gelaat.
    O moeder...graaf Ruprecht...
    In het woud is een plekje als een loverzaal,
    Daar jubelen merel en nachtegaal.

    Daar heeft mij graaf Ruprecht de lippen gekust,
    Daar heeft hij zo zoet in mijn armen gerust.
    En als mijn lief mij voor een ander verlaat,
    Dan geef mij spoedig een dodengewaad.

    O bleek als een dode is de volle maan,
    die boven de velden is opgegaan.
    Wit zijn de wegen en hard als graniet,
    Onder de sneeuwvlaag, gracht en vliet.

    Wat ligt daar zo stil in de winternacht?
    Een dode jonkvrouw, zo zacht.
    Ze zal getuigen voor Gods tribunaal,
    Van Ruprecht zijn wandaden, allemaal.

    1889
     





    24-07-2011, 09:21 Geschreven door André  


    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vioolspeelster. Vertelling
    Mijn stad is beroemd om zijn laken en zijn kant. Niet ver van mij woonde er een koopman en zijn vrouw. Zij hielden heel veel van mekaar en ze waren zeer gelukkig. Op een dag vertrok de koopman naar een verre stad om zaken te doen. Zijn vrouw waarschuwde hem nog:"pas op, want daar regeert een domme koning".
    Na een voorspoedige reis kwam hij in de stad aan. Hij installeerde zich in een mooi logement en begon laken en kant te verkopen. Dat ging heel vlot en hij deed goede zaken. Hij kwam zelfs in contact met de domme koning en werd uitgenodigd om eens lekker te komen eten op het kasteel.
    De eerste minister verkocht ook laken en kant en was bang om macht te verliezen. Daarom verzon hij een plan om zich van de koopman te ontdoen. Een lelijk plan. Op de feestmaaltijd zei hij tegen de koopman:"Ik heb je vrouw gebruikt en nu heeft ze een kind van mij". De koopman was natuurlijk woedend en beschuldigde de eerste minister van leugens en bedrog.
    Maar nu had die domme koning een wet gemaakt. Iedereen die durfde de eerste minister van iets te beschuldigen, vloog de gevangenis in. En zo vloog de koopman in de gevangenis. Zijn knecht vluchtte naar huis om het droeve verhaal te vertellen.
    De vrouw van de koopman weende niet. Neen. Ze nam een viool die in de kamer lag en zei:"Dat is de viool van mijn vader. Nu ga ik als vioolspeelster de wereld in. En zorg goed voor de zaken". Ze trok een wit gewaad aan en was weg.
    Ze ging van stad tot stad. Ze speelde wondermooie muziek en zong er volksliederen bij. Iedereen luisterde verstomd naar haar en de mensen wilden dat ze bleef. Maar ze bleef niet en vertrok steeds. Prinsen vroegen haar tevergeefs ten huwelijk. Ze ging voort.
    Na enkele weken kwam ze aan in de stad van de domme koning. Haar goede naam was reeds voorgegaan en de domme koning wachtte op haar aan de stadspoort. De domme koning wilde een groot volksfeest. Op de grote markt, in haar wit gewaad, speelde ze viool en ze zong volksliederen. Net een engel. Toen zei de domme koning tot haar:"Ik zal je voorstellen aan mijn eerste minister, misschien wordt het wel wat". Maar toen de vioolspeelster de eerste minister zag, wierp zij zich aan de voeten van de koning en weende:"Majesteit, heb medelijden met mij. De eerste minister heeft mij misbruikt. Ik heb een kind van hem en hij wilt zijn kind niet erkennen."
    De Koning werd woedend en wilde uitleg van de eerste minister. Deze ontkende alles en zei:"Ik ken die vrouw niet. Ik heb haar nooit gezien. En ik heb nooit iets gehad met haar". Dat herhaalde zich driemaal en toen sprak de vioolspeelster:" Jullie hebben alles goed gehoord.  Hij kent mij niet, hij heeft mij nooit gezien en hij heeft nooit iets gehad met mij. Waarom zegt hij dan dat hij de vrouw van de koopman gebruikt heeft? En een kind bij haar heeft?
    Want ik ben de vrouw van de koopman".
    Toen zag de domme koning in hoe dom hij wel was. De koopman werd vrijgelaten en vertrok met zijn vrouw naar huis. De domme koning had nog gevraagd aan de vioolspeelster om te blijven, maar dat wilde ze natuurlijk niet. De eerste minister werd zeer zwaar gestraft. En zoals in elk sprookje leefde de koopman en zijn vrouw nog lang en gelukkig.
    Vele jaren geleden heeft een oude man mij het verhaal verteld. Ik heb alles netjes opgeschreven.


    23-07-2011, 15:53 Geschreven door André  


    22-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLokke Roeland.A. Rodenbach. J. Destoop lied
    Boven Gent rijst, eenzaam en grijs,
    't Oude belfort, zinsbeeld van 't verleden,
    Somber en groots, steeds stom en doods,
    Treurt d'oude held op 't Gent van heden,
    Maar soms hij rilt, en eensklaps gilt,
    Zij bronzen stemme door de stede.
    Trilt in uw graf, trilt Gentse helden,
    Gij, Jan Hyoens, Gij Artevelden.
    Mijn naam is Roeland, 'k kleppe brand,
    En lui de storm in het Vlaanderenland.

    Een bont verschiet schept 't bronzen lied,
    Prachtig weer tonend voor de ogen.
    Mijn ziel herkent het oude Gent,
    't Volk komt gewapend toegevlogen.
    't Land is in nood, vrijheid of dood,
    De gilden komen aangetogen.
    'k Zie Jan Hyoens, 'k zie Artevelden,
    En stormend roept Roeland de helden.
    Mijn naam is Roeland,'k kleppe brand,
    En lui de storm in het Vlaanderenland.

    O Heldenvolk, o reuzenvolk,
    O pracht en macht van vroeger dagen.
    O bronzen lied, 'k weet uw verdriet,
    En 'k versta uw verwijtend klagen.
    Doch wees getroost, zie 't oosten bloost,
    En Vlaandrens zonne gaat aan 't dagen.
    Vlaandren de leeuw, tril oude toren,
    En paar uw lied met onze koren.
    Ik ben Roeland, 'k kleppe brand,
    Lui de triomf in het Vlaanderenland.


     

    22-07-2011, 10:36 Geschreven door André  


    21-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slapen gaan. Hélène Swarth
    Wanneer in het westen de rozenverven flauwen,
    staakt het kind het prettig popje sussen,
    en het heel voorzichtig kaartenhuizen bouwen,
    om lief papaatje goede nacht te kussen.

    Moeder helpt haar bij het ontkleden, hoe lastig zijn die lussen,
    en bij het kleertjes vouwen.
    Het schalkse mondje babbelt ondertussen.
    Reeds blinkt de avondster, de kimmen grauwen.

    Doch eenklaps heeft op de effen kinderwangen,
    een ernstig trekje, kuiltje en lach vervangen.
    Deemoedig knielt ze en bidt haar avondbede.

    Onhoorbaar sluipt de vader in het slaapvertrek,
    en treedt zijn engel nader.
    En heel het groepje zwemt in hemelvrede.

    1884

    21-07-2011, 09:26 Geschreven door André  


    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moedertje.Guido Gezelle

    Er is van u
    hier nederwaards,
    geschilderd of
    geschreven,
    mijn moedertje,
    geen beeltenis,
    geen beeld van u
    gebleven.

    Geen tekening,
    geen lichtdrukmaal,
    geen beitelwerk
    van steen,
    't en zij dat beeld
    in mij, dat gij
    gelaten hebt,
    alleen.

    O Moge ik,
    u onwaardig,
    nooit
    die beeltenis bederven,
    maar eerzaam laat
    ze leven in
    mij, eerzaam in
    mij sterven.

    4.5.1891 (Laatste Verzen)


    20-07-2011, 11:53 Geschreven door André  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boodschap aan de bevolking. Koning Albert II

    Dames en heren, beste landgenoten,
    Op deze nationale feestdag had ik me graag verheugd, samen met u, over de eedaflegging van een nieuwe volwaardige regering. Helaas, zo ver zijn we niet, en ik betreur het.

    Inmiddels nam de ontslagnemende regering tijdens deze lange onderhandelingen, efficiënt de gepaste maatregelen om het welzijn van de burgers op korte termijn te vrijwaren. Desondanks blijft het dringend noodzakelijk een volwaardige regering samen te stellen die de nodige structurele hervormingen zal moeten doorvoeren op institutioneel en op sociaaleconomisch vlak.

    Vandaar mijn nieuwe oproep tot alle burgers, en in de eerste plaats tot de politieke verantwoordelijken. Een vermaard Engels grondwetspecialist, Walter Bagehot, omschreef de prerogatieven van de grondwettelijke monarchie als volgt: het recht om te worden geïnformeerd, het recht om aan te moedigen, en het recht om te waarschuwen.

    De jongste maanden heb ik vaak die twee eerste prerogatieven uitgeoefend tijdens mijn audiënties: geïnformeerd worden, en aanmoedigen. Samen met u wens ik nu publiekelijk, en in volle openheid, gebruik te maken van het derde prerogatief: het recht om te waarschuwen.Ik doe dat krachtig en met overtuiging, om volgende redenen:

    • Ten eerste. Net als een groot aantal Belgen ben ik diep bezorgd om deze langste regeringsvorming sinds mensenheugenis. Het schept bij velen een gevoel van ongerustheid over de toekomst. Ik gaf me daarvan rekenschap tijdens mijn bezoeken in verschillende gewesten.

    • Ten tweede. Op den duur wekt deze crisis bij een aanmerkelijk deel van de bevolking onbegrip ten opzichte van de politiek die maar geen oplossing biedt voor de problemen. Het risico bestaat dat een vorm van poujadisme zou ontstaan die de democratie ernstig kan schaden.

    • Ten derde. Indien deze toestand aanhoudt kan, heel concreet, het socio-economische welzijn van alle Belgen worden aangetast. Men moet daar zeer bewust van zijn.

    • Ten vierde. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog is de rol van ons land in Europa een belangrijke troef geworden voor België. Wij werden als land, de facto, de hoofdstad van Europa en zijn een stuwende kracht geworden in dat grootse avontuur dat Europese eenmaking heet. Ons land, met zijn culturele diversiteit, werd in zekere mate beschouwd als model voor de Europese Unie. Onze huidige situatie brengt ongerustheid teweeg bij onze partners, wat onze rol in Europa kan schaden en zelfs het elan van de Europese eenmaking die al voldoende wordt tegengewerkt door de eurosceptici en de populisten.

    Ik zou me dus aan mijn taak onttrekken mocht ik nalaten aan de risico's te herinneren die alle Belgen lopen bij een langdurige crisis, en ook, mocht ik niet opnieuw aandringen bij alle politici, en bij hen die ze kunnen helpen, zich constructief op te stellen en snel een evenwichtige oplossing uit te werken voor onze problemen.

    Al met Kerstmis sprak ik daarover, en ik citeer: 'Bij het zoeken naar dat redelijk akkoord spreekt het vanzelf dat elke partij toegevingen zal moeten doen. Iedereen is dus verplicht zijn verantwoordelijkheid op te nemen. Het moment is daar, waarop de ware moed erin bestaat, vastberaden het compromis na te streven dat bijeenbrengt, en de tegenstellingen niet verscherpt.Als een dergelijke overeenkomst wordt bereikt, kan een nieuwe federale regering worden gevormd. Met de gefedereerde entiteiten zal zij maatregelen kunnen treffen om het welzijn van de bevolking te handhaven, en in alle kringen van het land nieuw vertrouwen te doen opleven. Al onze medeburgers verwachten dat.' Einde citaat.

    De burgers moeten niet alleen hun vertegenwoordigers aansporen moedige besluiten te nemen. Ze moeten zich ook inspannen om een grotere verstandhouding tussen onze gemeenschappen tot stand te brengen. De andere tegemoet gaan, zijn taal spreken, belangstelling tonen voor zijn cultuur, hem beter leren begrijpen, het zijn allemaal uitingen van modern burgerschap.

    Maar onze interne problemen mogen echter niet veroorzaken dat wij ons egoïstisch in onszelf zouden terugtrekken en ons van de buitenwereld vervreemden. Zo wou ik met u de emotie delen die ik ervaarde bij de uitreiking van de Koning Boudewijnprijs voor ontwikkelingswerk aan de Congolese arts Denis Mukwege. In bijzonder lastige omstandigheden verzorgt en helpt hij, in Oost-Congo, vrouwen die zwaar werden mishandeld. Ik doe een beroep op ons land, op de Europese Unie en op de Verenigde Naties om efficiënt met de overheid in Congo, en in de buurlanden, samen te werken om dit drama te doen ophouden. Tegenover zulke toestanden mogen we niet onverschillig staan.

    Dames en heren, beste landgenoten,

    In de vaste hoop weldra een einde te zien aan deze te lange periode van politieke instabiliteit wensen de koningin, ikzelf en onze familie u allen een echte nationale feestdag in verbondenheid.

    20-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marc groet 's morgens de dingen. Paul Van Ostayen
    Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem,
    bloem bloem,
    dag stoel naast de tafel,
    dag brood op de tafel,
    dag vissertje-vis met de pijp,
    en
    dag vissertje-vis met de pet,
    pet en pijp,
    van het vissertje-vis,
    goeiendag,

    Daa-ag vis,
    dag lieve vis,
    dag kleine visselijn mijn.

    1849-1890

     

    19-07-2011, 12:33 Geschreven door André  


    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De panter. Rainer Maria Rilke
    Zijn blik is van het voorbijgaan van de staven
    zo moe geworden, dat hij niets meer ziet.
    Het is alsof er duizend staven waren,
    en na duizend staven nog eens duizend staven.

    De zwakke gang van langzame, zachte passen,
    die één grote cirkel wordt,
    is al een dans van kracht om een diep midden,
    waarin een grote wil nog leeft.

    Slechts éénmaal gaan de ogen open.
    Dan gaat een beeld naar binnen.
    Een beeld dat blijft hangen.
    En het houdt op te zijn.

    (persoonlijke vertaling van Zomerwandeling)

    18-07-2011, 12:04 Geschreven door André  


    17-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude prenten van Brugge 1
    1. Belfort
    2. Rozenhoedkaai
    3. Begijnhof
    4. Begijnhof








    17-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    16-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het geruis. Vertelling

    De rijke heer overhandigde mij de viool en vroeg mij om de viool te herstellen. Het was de viool van zijn dochter. Zijn dochter vormde samen met enkele vriendinnen een muzikaal groepje. Regelmatig kwamen ze samen om te musiceren. Maar sinds kort ging het fout. Elke keer als het meisje viool speelde, was er een vreselijk geruis te horen. Het meisje had haar vader gevraagd dat ik de viool zou herstellen. 
    Ik kende dat meisje. Ze was zeer musicaal en had talent. En bovendien was ze steeds vriendelijk en blijgezind. Ze had een goed hart. Enkele keren was ze met haar vriendinnen in mijn atelier geweest. Ze was leergierig en wilde alles over muziek weten.
    De rijke heer bekeek mij aandachtig toen hij het instrument gaf. 
    Ik ben een vioolbouwer en ik herstel ook de violen van mijn klanten. Ik heb het beroep van mijn vader geleerd en nu heb ik de zaak overgenomen. 
    Ik onderzocht het instrument heel grondig. Vlug had ik door wat er scheelde. Maar het was verschrikkelijk. Het hart van de viool was geraakt. En om dat te herstellen zou ik het instrument onherroepelijk moeten beschadigen en er een waardeloos iets van moeten maken.
    Het geruis zou weg zijn, maar de klank waardeloos. Ik was diep bedroefd. Ik zou het meisje   
    moeten teleurstellen. Eerbied voor het instrument verbood mij om de viool te breken. En ze had zo haar hoop op mij gesteld.
    Ten einde begon ik de viool te reinigen. Ik doe dat altijd na een herstelling. Ik gebruik verschillende borsteltjes en ook allerhande vloeistoffen. Ik heb een persoonlijke manier van reinigen ontwikkeld. Wanneer de viool gereinigd was, streek ik met de strijkstok over de snaren om het resultaat te horen...
    Het geruis was weg.

    (Vele jaren geleden vertelde een oude man mij het verhaal. Jammer dat ik niet weet wie de vioolbouwer was.)
     

    16-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    15-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen mijn land. Will Ferdy en Petra.lied
    Grijs, meestal te grijs,
    Zo zelden blauw, Vlaanderen mijn land.
    Grijs, grijs als berouw,
    van Noordzeestrand tot Haspengouw.

    Laag, een lucht zo laag,
    een lucht die weent, weent van verdriet.
    Laag, laag ook het land,
    en schoner land bestaat er niet.

    Vlaanderen mijn land, waar ik van hou,
    land van mijn hart, waar ik op bouw.
    Vlaanderen mijn land, tuin en rivier,
    Waar ik ook ga, mijn hart blijft hier.

    Zwaar, dikwijls te zwaar,
    torens van steen, waar men ook ziet.
    Maar een kathedraal,
    zingt hier en daar haar eeuwig lied.

    Vlaanderen mijn land, wat ben je schoon,
    Land van mijn hart, land waar ik woon.
    Vlaanderen mijn land, roemrijk en trouw.
    Land dat ik nooit vergeten zou.

    Grijs, zo zelden blauw,
    Van Noordzeestrand tot Haspengouw,
    Maar waar ik ook ga, blijf ik je trouw,
    Vlaanderen mijn land.

    15-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    14-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op school. Hélène Swarth 1884

    Eéntonig bromt de stem van de lerares.
    Het woelig meisje wendt zich om en gluurt
    naar gindse tuin, waar 't bieke honing puurt,
    en zomerzonne blinkt op bloem en bes.

    Op de enge schoolbank zwiert de blonde tres.
    Hoe vaak heeft niet haar blik zich blind getuurd
    naar 't strookje blauw; de hof is hoog ommuurd.
    Die blijde vogels! Hen kwelt boek noch les.

    Daar klinkt haar naam:"Aan't cijferbord!". Ze richt
    zich op en wankelt, blozend en verward.
    Heen is de droom! Haar wekt verzuimde plicht.

    Hoe, duizelig van getallen, wit op zwart,
    zij onder het gewicht van al die blikken zwicht,
    door 't giechelend koor der meisjes moegesard.

    14-07-2011, 13:01 Geschreven door André  


    13-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het mezennestje.Guido Gezelle
    Een mezennestje is uitgebroken,
    dat in de wilgentronk
    gedoken,
    met vijftien eitjes blonk;
    ze zitten in de boom te spelen,
    tak op, tak af, tak uit, tak in, tak om,
    met velen,
    en 'k lach mij, 'k lach mij, 'k lach mij bijna krom.

    Het mezenmoedertje komt getrouwig
    op de lauwe noen,
    al blauwig
    en geluwachtig groen;
    het brengt hun dit en dat, om te azen,
    tak om, tak op, tak af, tak uit, tak in,
    ze razen,
    en kruipen, vlug, het mezennestje in.

    Het mezenvadertje zit - de loveren
    verduiken het voor 't gestraal-
    te toveren,
    al in de mezentaal;
    daar vliegen ze,
    al met'een te samen,
    tak om, tak op, tak af, tak in, tak uit,
    en, amen,
    het mezennestje is weerom ijle en uit.

    (Gedichten, Gezangen, Gebeden 1866-1877)

    13-07-2011, 00:00 Geschreven door André  


    12-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pavane voor een gestorven prinses. Ernst Van Heerden
    Een omhulsel van kristal, die telkens
    de spanning van stoten en schokken verdraagt,
    de allerlaatste keer de ruwe hand trotseert,
    en dan vermoeid
    al rinkelend ineenstort.

    Kaleidoskoop, uw focus hunkert terug
    naar zijn eigen oude toestand,
    de scherventoestand,
    die een wonderlijke wereld vormt.

    Een echte ster,
    Die licht geeft als de zon,
    en donsfijn verrukkelijk broos
    haar koninklijke intrede doet.

    (een pavane is een trage, statige Spaans-Italiaanse dans)





    12-07-2011, 11:20 Geschreven door André  


    11-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Vaderhuis J. Coeckelberghs
    Het is niet groot, het is niet mooi,
    Drie eeuwen oud, wat scheef gezakt,
    Van hout en leem, met kalk beplakt,
    Zijn weegt en wand, het dak van strooi.

    Het staat daar eenzaam in 't geboomt
    En 't groen van palm en hulst en mast.
    En wijngaardrank die weeldrig wast,
    Het staat daar stil alsof het droomt.

    En toch heb ik dit huisje lief
    En ruilde 't voor géén andre woon.
    Al was die zevenmaal zo schoon
    En ingericht tot mijn gerief.

    Hier speeld' ik eens als kind en 'k zat
    Er aan den heerd, bij 't avondvuur,
    Te staren in het vlammend vuur,
    Wen vader, samen met moeder, bad.

    Toen gingen moeder, vader, heen,
    Maar niet hun beeld, dat bleef me bij,
    En alles herinnert mij
    De dagen van het ver verleên.

    En ééns verlaat ook ik ons huis,
    En ga de weg, hoe hard het zij,
    Waar niemand keert. Vriend, bid voor mij
    Opdat ik vind' een beter thuis.

    11-07-2011, 12:35 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs