thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    20-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangen van de nieuwe mens 2. Frans De Wilde
    Thans heeft mij de vlakte gewonnen
    de vlakte waar de bezige mensen wonen
    de korenzee deint en zwelt
    op de brede adem der winden van het lage land.

    Waar de zilveren stromen stuwen
    hun woelige pracht van wateren
    dragend hun rijke vracht van trotse schepen.

    Waar de landman zaait en oogst
    in de eeuwige gang der gulden getijden,
    de fabrieksarbeider in de dompige grootsteden zwoegt
    en de grote miseries zijn.

    20-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    19-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangen van de nieuwe mens 1. Frans De Wilde
    O ziet, dat is het wonder
    het glanzend, nieuw-geboren wonder
    dat zich ter kim heft als een blij heraut
    met blinkend schild en zilveren bazuin.

    Hoor hoe hij klaar de nieuwe dag verkondigt,
    treedt naderbij en luistert, luistert allen:
    Goddelijk schoon is de eenzame hoogte,
    zij heeft mijn ziel gelaafd met dromen en visioenen,
    met de bonte beelden van weidse panorama's.

    De eeuwige melopee van het leven heb ik er beluisterd
    uit blank-betulbande verten,
    zo ruist een gave zeeschelp aan het oor.

    Goud-vleugelige winden hebben mijn wangen geaaid,
    met vochtige vingeren koelde de regen mijn koorts-hete slapen,
    de sombere silhouetten  van reuzige wolken-rotsen
    torenden rings over mij
    en geen vrees verkleinde mijn hart.


    19-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    18-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtstraat. Frans De Wilde
    Bleke bloei van lage lichten in de hoge straat,
    hoge huizengevels, evenwijdig-blankend
    gang zeer lang en licht, vernauwend-ver,
    donkere daken, klimmend, dalend klein
    schaduw-overspoeld uit duister hemelhol.

    Aan een dakgootrand troost van een enkele ster,
    omlaag, vlak-uit de stenen, talloos-naakt,
    eenzaam-naakt, ver, vele, ver;
    onder de stijve schijn der strakke lantaarn-ogen
    die kijken, kijken naar u, star en stil, waar gij gaat
    zo laat en alleen.

    Uw vallende stappen wekken een hol geluid
    in de wijde, lege kelderstilte,
    uw voeten reppen,
    zwaar drukt uw denkend hoofd,
    nachtwind holt door de straat
    met de spotjoel van een satanse geest
    bonzend op deuren en vensters
    toe, alle toe, dood-toe.

    Uw schreden vallen, vallen vast en vlug
    en luider en luider,
    reppend naar het doel
    al rasser, rasser
    moe van eenzaamheid
    want heel de stad is dood.



    18-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    17-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nocturno 3. Frans De Wilde
    Ogen-handschaduwend loert het klein-rentenierken
    door een reet in het gordijn-goud-brocaat,
    paradijspoort voor blinkende blikken.

    Luid roept begeerte in zijn lust-gespeend lijf:
    troosten zal hem het gevlei en gestreel dier bacchanten
    over wet-gedwongen milde-huishuur-missen.

    Over het leven dat thans te hoog voor zijn gretige hand
    de volle schaal zijner geneugden houdt,
    weifel-ziek tast zijn hand in de broekzak
    bevingert zijn portemonnaie.

    Maar hij zucht en wendt het hoofd en sluipt henen
    door de avond, zoet als een zoen,
    naar zijn deftige gasarme woon toe,
    op zijn eentje, slef-slefjes, naar huis.

              XXXXXXXXXXXXX

    17-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    16-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nocturno 2. Frans De Wilde
    De avond liegt. De nacht zal luider liegen,
    het is licht, zo licht als waren al de sterren
    die aan de hemelen 's nachts de braven weten
    opeens gevallen op onze zondige aard.

    Want, zonde loopt er in haar kortste rokje,
    op hoge hieltjes, luchtig, los en blij,
    na het burgelijk-saai dreinen van dien dag
    achter gesloten gordijnen.

    Er is muziek in de avond, zachte cello's,
    die langoureus uitwenen een vreemd lied
    of een wiegende tango doet leven
    in die lijven driftige dans.

    De lust van gedegenereerden, van buitzoekende avonturiers,
    van geringde en geridderde woekeraars, 
    uit "der frisscher, frohlicher Krieg"
    een broederlijk en zusterlijk zootje, maar
    de zonde, de zonde is zoet.





     

    16-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    15-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nocturno 1. Frans De Wilde
    De avond is vol licht
    vol schitter-wit bits licht
    dat neerpletst uit de boog
    der elektrische lampen, de inferno-lucht
    boven de hoge huizen vaneenrijt met
    zijn snelle kleuren-slangen.

    Staal-vonkend spettert uit
    wreed-gloeiende ogen van venijnige auto's,
    het roerloos-geel licht van bars en music-halls
    dat de vermoeide wezens der mensen die daar lopen
    boetseert tot wassen maskers, hard en koud.

    Het is een woest kruisen, botsen van rauwe stralen
    naast hoogvlakken van diep-nachtelijk zwart
    waar plots de wandelaars allen in verdrinken
    maar rap weer rijzen uit die korte dood.

    15-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    14-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Home 2. Frans De Wilde
    Menselijke schimmen snel schuiven
    uit de schaduw, in het vechtend licht-vlak
    der lantaarnen of het woest geflonker
    van auto's, hoog drenzend slijk.

    Dansende vlekken in het donker
    de armen vast tegen het lijf
    kragen rechtop, diep de handen
    verzonken in zakken van bont.

    Is het spektakel uit of begint het?
    Mondainen heupwiegen voorbij,
    bepoederd, geöorringd, bemoffeld,
    rad ratelend hun Frans: "Vous savez...".

    Ik ga, niet meer denkend om het leven
    dat veelstromig rolt om me heen,
    door de kilte, een gloed in het harte,
    door het duister, een zon in de ziel.

    Ik ga, waar verlangend mij wachten
    onder het lampelicht, mijn jongen, mijn vrouw,
    ik ga, door de schreiende avond
    naar de lach van de huiselijke haard.
          
               XXXXXXXXXX




    14-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    13-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Home 1. Frans De Wilde
    Door de avond, de sneeuw-herfstavond
    ikzelf, snel trampend naar huis,
    langs de straten, de dooi-modderstraten,
    van lantaarnschijn koud-licht beglansd.

    Het zwart-stil geweld van de bomen
    in het park wijd-naakt, wit-bedonsd,
    met mij gaande, een donkere lach lijk
    waar voorzichtig, plas-beenend ik schrijd.

    Langs de huizen, de klam-hoge huizen
    waar hel licht leeft, een stem zingend luidt,
    visioenen wekkend van warmte
    en vreugd in het ver, eigen thuis.

    De hemel gans toe, op de daken
    rust, grauw-rood en zwaar als gewelf
    waarvan immer blotten de brokken
    van ijzel-sneeuw, vlokkend hand-groot.

    13-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    12-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stille gast 2. Frans De Wilde
    Voorbije dagen zullen blij ons wenken
    als jonge meisjes, zij zullen in wezen ver
    en onbereikbaar zijn als een hemelster,
    toch zullen zij aan ons zijn deze avond.

    Met al hun vreugden, smarten, kampen, lavend
    de dorst van onze zielen, als een droom
    wiens zaligheid doet wenen en een schroom
    in het hart brengt: dat hij als zovelen gaan zal.

    Mij dunkt daar bleef in het glas een druppel gal,
    schuif dichterbij, het is huiver-kil daarbuiten,
    hoor hoe de wind klaagt in de schoorsteen loeiend-luid,
    moet gij weer heen? Het vriendelijk huis nu uit?

    Gij gaat, ik blijf, weer levend in dit leven
    nog licht van u. Na wat mij werd gegeven
    is diep in mij, die napeins op uw dood,
    mijn hart meer eenzaam en de nacht meer groot.
                    XXXXXXXXXXX

    12-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    11-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stille gast 1. Frans De Wilde
    Niet als de dag naar luide kusten streeft,
    maar wanneer hij moe de gouden zeilen reeft,
    ter purperkim traag heendrijft in zijn boot,
    en ver in zee stil sterft een schone dood.

    Als schemering haar web weeft zoet en fijn
    en de avond komt met warmte en lampen-schijn,
    dan uit het duister van de dode nacht
    komt gij tot mij, mijn trouwe vriend, en zacht
    is uw stem sprekend in gulle groet.

    Uw oog blauw-klaar, uw handdruk vast en goed,
    gij zet u op het laag bankje bij het vuur
    dat lustig vlamt. Het is late herfst en guur
    zijn de avonden. Schuif dichter bij, wij zullen
    de lege bekers dezer uren vullen
    met de oude wijn van wijding-rijk herdenken.


    11-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    10-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond. Frans De Wilde
    De avond neurt een oud weemoedig lied
    en heel mijn ziele zingt het zacht hem na
    om milde pijn, het is of ik schreien ga,
    waarom? Ik weet het zelve niet.

    Is het een verlangen onvoldaan dat giet
    die zoete treurnis in mij? In de la
    van het harte sluimeren vele. Stik ik sta
    voor het open schrijn en vraag, maar weet het niet.

    Ik weet alleen dat onbewust ik moest derven
    veel wondere extazen, menig gouden droom,
    de bloei der jeugd maar eens in ons kan sterven.

    Ik weet alleen dat het in me schreit: o koom
    die lente weer. Laat me eens bewust weer erven
    de verre vreugd dier dagen blank en vroom.

    10-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    09-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schone stad 3. Frans De Wilde
    O verre stad zo liet ik aanbiddend-vroom
    uw frisse schoonheid om mijn harte schijnen,
    O grijze droomster bij de groene Avon,
    waar ik geleefd, geliefd heb en geleden
    in het droef mysterie van een dubbele dood.

    Ik de eigen zielsstrijd stil heb uitgestreden
    door donkere dagen, lief zijt gij me en groot
    zoals geen andere zijn, en mijn gedachten
    gaan diep-verlangend, dorstend naar uw schoon.

    Als zachtjes gaan in zwoele zomernachten,
    de ranke reeën naar de wel in het woud.

    Langs het ros-bemoste bochtig klimmend pad
    ga ik ter hoogte die mij geeft altijd
    de stille weelde waar mijn ziel om schreit
    de blauwe verten en de grijze stad.

    (Avon is een rivier in Engeland.)
               XXXXXXXX

    09-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    08-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schone stad 2. Frans De Wilde
    Mij streelt de stilte als het handje van een kind,
    de zon weeft goudkant om de beukenhal
    hier op de top. Hoor, zoet gezang
    gaat plots daar droppelen uit het rein azuur
    vult heel de hemel met zijn zilveren klang,
    stijgt en verluidt, hoog in het zonnevuur.

    Ik ben weer alleen,
    mijn oog dwaalt dromend naar de stad beneen,
    het ziet straten, pleinen en het ziet ze niet,
    want huizen, hoven, vormen lijn en kleur.

    Want woud en water, het al te samen vliet
    in het gretig oor der ziele tot een keur
    van rijke tonen eener symfonie.

    Waar harpakkoorden, het juichlied der violen,
    der hoornen klaagtoon, cello-melodie
    versmelten gaan, en onder voolen
    gedempt opruisen tot wie daar in droom
    zich wiegen laat op het zingend kleuren-deinen.






    08-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    07-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schone stad 1. Frans De Wilde
    Door het wolkige waas der nevelen, melken linten
    het schemer-krullen van de schouwenrook
    vlotten de tonen weg in tere tinten
    wordt het een droomland uit een toversprook.

    Hoe harmoniëren schoon in de vallei
    de leien daken en het heuvelgroen
    het zilver der rivier die vrij
    zich wendt en windt en na een zoen
    aan weide en woud, weer vlucht.

    Gelijk een vrouw die om het gelaat
    een gouden glimlach, blank en blond ons toetreedt
    maar wier schone lijf zich nimmer nemen laat.

    Het is hier zo goed. Hoe dauwig koel en breed
    om het hete voorhoofd strijkt de morgenwind,
    alle geluid klinkt dof op uit het dal.

    07-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    06-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondstemming 2. Frans De Wilde
    Muziek hangt op de lucht
    het is of daar alles beidt
    het ontbloeien van een lied
    een bloem van melodie.

    Wat is de wereld schoon en goed in deze stond
    daar leeft het op, het lang-verwachte wonder
    in het hullend loof, de nachtegaal
    eenzame koorknaap in de dom bij avond.

    Zijn offerzang ten zuivere hemel heft
    het zwijgt alles, alles luistert
    mee-deinend op dit klaar koraal
    o hart, o hart, zo rustig sloegt gij nooit.

              XXXXXXXX


    06-11-2016, 08:44 Geschreven door André  


    05-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondstemming 1. Frans De Wilde
    Het avondkarmozijn dat van de kimmen leekte
    als het levensbloed van een gewonde god:
    van dag, de blijde blonde.

    Vervloeide stil in zilverige wasem
    die aan de verre zoom der bronzen bossen doomt.

    De hele hemel spant zich spiegel-klaar
    en al-geluid gaat op een zachtere voet.

    De avond droomt, de nacht zal weldra openen
    zijn blauwe poort van peinzens-schone rust.

    En zie, ginds uit zijn handen
    de gouden maneschaal glipte geel en groot,
    en uit de holle ronding rolden
    de zilveren sterren-appels over de hemelvloer.

    Een groenige glimmer webt
    over het loom-hangend loof
    der somber-hoge bomen
    op de avondhemel scherp-klaar geëtst.


    05-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    04-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbool. Frans De Wilde
    Mijn ziel is een vlakte hoog in de venen
    waar de winden joelen, de wolken wenen
    hun groot grijs leed in regens zwaar,
    veel schuimende beken storten daar
    dof-loeiend naar het dal, diep groen en goud.

    In mystiek zwijgen welft er een woud
    in wijd-zwarte krans om een duister moeras,
    een eenzame vogel wiekt loom langs de plas
    en stoort soms de stilte met weemoedige roep
    als in de nacht-zee de zang op een visserssloep.

    Wat malve bloemen, lis en kruid
    om een glas-klaar ven, geen levend geluid,
    de stilte droomt wijd, bron-koel en sereen 
    over woud en hoogland, mos en steen.

    Tot de bleek-gulden lijn van het verste verschiet
    waar de dag door de sneeuwige nevelen giet
    zijn zonnige, zijdige, blauw-blanke lach
    die soms hel in het ven hij herboren zag.

    04-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    03-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ecce Puer. Frans De Wilde
    Zie daar het kind
    het blonde
    gezonde
    rozig
    blauw-oogig
    lach-graag gezind.

    Wie die niet mint
    deze donzen wangen
    verlangen
    wekkend te plukken
    veel zoete zoenen
    al zachtjes rukken
    de rijpe vruchten
    der rijke takken
    van nooit-arme boom.

    Geen gouden droom
    maar waar, het kind, dit levend kind
    met spartel-handjes
    knib-knabbel tandjes
    met lichte lachjes
    en blijde dagjes.

    Op roze voetjes
    trippelend vlugjes en zoetjes
    met lieve lonkjes
    woorden als vonkjes
    knetterend-klaar
    ondeugend of strelend
    schaterend of kwelend
    immer waar.

    Heel deze bloeiende heerlijkheid
    heb ik gegeven
    u, eeuwig leven.

    Kan ooit een mens
    schoner iets geven? 

    03-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    02-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar anders. Frans De Wilde
    Waar anders zult gij vrede vinden
    als in uw eigen hart?

    Verhard
    tegen het woeden der winden
    van het leven
    dat nimmer geven
    zal
    al
    wat wij hopen of vragen.

    Niet klagen.

    Maar zien en wetend bedenken
    zal u schenken
    de rust, die eeuwige, hoog-stille rust
    die u kust
    en vrij en licht maakt
    als een durende, goddelijke lust.

    02-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    01-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimmend en dalend 2. Frans De Wilde
    Niet meer, nooit meer wil ik groot-vragend staan
    voor het diepe leven, breed daar uitgebreid,
    maar kalm-bewust, vast-wetend verder gaan
    mijn eigen weg, in stille heerlijkheid.

    Want ik overwon fel-willend alle waan
    in stom-doorstreden, dag en nachtenstrijd,
    nu ben ik veilig, rustig ligt de laan
    van het komend leven, loverend koel en wijd.

    Ik heb gezocht, was het zoeken soms een pijn,
    het doel zelf misschien, uit waarheid's zonnen
    koos ik mij deze die mijn rots zal zijn.

    O zalig wie het verlangen heeft overwonnen,
    uit de eigen kracht zal de eigen blijheid bronnen
    het hoger licht leeft in ons diepste zijn.



    01-11-2016, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs