thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan zee. Willem Gijssels
    De zon vervloeit in gulpen goud,
    dat wiegt in het zilvergroen
    der schone zee.

    De baren rijzen menigvoud
    om in de warme stralenzoen,
    zich deugd te doen.

    Ze weven door de waaierkrans,
    vanuit de hemeltrans
    in waterpas ontvouwd,
    met het golvend goud.

    O blijheid, leer me blij te zijn
    en juichen als een kind,
    O vrijheid, leer me vrij te zijn
    gelijk een zeese wind.

    Gij slaaf van last en zielewee,
    ga heen uit mijn gemoed,
    ik wil uw vrijheid, schone zee,
    uw blijheid in mijn bloed.

    31-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De merel zet de avond in. Willem Gijssels.
    De merel zet de avond in
    met wonderzoet geluid,
    een lied van min en wedermin
    van bruidegom en bruid.

    Mijn geliefde, ik weet, ik weet
    wanneer het avond wordt,
    wij vinden er ons eigen leed
    en lief uitgestort.

    En wijl ons wenkt de stille maan
    en wekt tot droomgevoel,
    ik weet dat onze ogen samen gaan
    ontmoeten hetzelfde doel.

    Wanneer het lied der ziele drenkt
    bij wonder maangewenk,
    ik weet het dat gij mij gedenkt
    zodra ik u gedenk.

    30-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    29-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rozen. Willem Gijssels
    Rozen na de weelde
    van de nachtrust,
    door de rode lippen
    van de dag gekust.

    Roept gij niet al blozend
    van de liefdewijn:
    pluk ons.

    Pluk de rozen,
    wijl zij van de morgendauw
    gezegend zijn.

    Pluk ze voor het schroeien
    van de zonnebrand.

    Schenk ze aan een geliefde
    om te bloeien
    in haar hand.

    29-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eglantierken. Willem Gijssels
    Ik zing voor u mijn eglantierken,
    dat bij het naderend bieken bloost,
    zeg het mij: wat is beminnen?

    Draagt gij een doornenhart waarbinnen
    zich een liefdeblik verpoost?
    ik zing voor u, mijn eglantierken.

    Zou het bieken honing winnen,
    als het u niet zoet-prikkelend koost?
    zeg het mij: wat is beminnen?

    Ik ben zo diep gekwetst vanbinnen,
    ik zoek vergeefs naar liefdetroost,
    ik zing voor u mijn eglantierken.

    Leer het mij,
    wat is beminnen?.



    28-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eva zingt. Willem Gijssels
    Als de blanke morgen fluistert
    tot mijn droom: waak op het is dag,
    ik lonk terwijl mijn ziele luistert,
    sluimerogend naar zijn lach.

    Ik voel een straal ter bloemen glippen
    van mijn blauwig ogenpaar,
    een vlam wekt mijn lippen
    en een zucht mijn golvend haar.

    Ik voel in mijn ziele dringen,
    lijk een roos die wakker werd,
    al de schoonheid van de dingen,
    al hun liefden in mijn hart.

    Niets of het brengt me zulk een zegen,
    dat mijn gouden lach het zegt: 
    ik ben een kind de slaap ontstegen
    tot weer God het slapen legt.



    27-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hemeldauw. Willem Gijssels
    Hemeldauw, waar zijt gij heen?
    Ik heb de bloemen laten drinken
    al mijn paarlen die nu blinken
    als een balsem in hun hart.

    Liefdedroom, waar zijt gij heen?
    Zoals wierook uit de kelk komt
    die de hemeldauw verwelkomt
    word ik balsem in haar hart.

    Liefdedroom is dauwgeween.
    Het zijn de zuchten die gespreid
    glanzen aan een nieuwe wereld
    in de ochtend van een hart.

    26-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russisch lied. Willem Gijssels
    Ik wandel door de avondvrede,
    ik neem stille bloemen mede
    van het korenveld.

    Ik vlecht een kroon van bloem en lover,
    ik geef haar aan de golven over
    van de beek vol zoet getover,
    wijl minnenijd me kwelt.

    Zal mijn kroon geluk verkonden,
    boven, onder? Ik wacht een wonder,
    wijl van angst mijn boezem slaat.

    Wee mijn kroon, ze gaat naar onder,
    liefde, liefde, welk een verraad.

           naar Max Lewandowsky

    25-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond. Willem Gijssels
    Het avondt en ik treed
    waar wij te samen eens traden
    langs droomvolle paden,
    ik weet dat gij dat weet.

    Door het lover pinkt en wenkt
    er hier en daar een ster
    en dwaalt mijn gedachte ver,
    ik weet waaraan gij denkt.

    Door de avond komt de wind
    in stilte neergestreken,
    al geeft gij taal noch teken
    ik weet dat gij mij mint.

    24-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    23-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serenade. Willem Gijssels
    Sterren van de zomernacht,
    diep in 's hemels blauwe vacht.
    bergt uwe gouden pracht,
    zij slaapt melieve slaapt zacht.

    Maan van de zomernacht,
    eer het westen u verwacht,
    zink neer in zilveren pracht,
    zij slaapt melieve slaapt zacht.

    Windje van de zomernacht,
    waar de woudbie naar u smacht,
    stuit uwer vleugelen jacht,
    zij slaapt melieve slaapt zacht.

    Dromen van de zomernacht,
    wijl zij in haar sluimer lacht,
    meldt dat ik hou de wacht,
    zij slaapt melieve slaapt zacht.


    23-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    22-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor u. Willem Gijssels
    Ik ben de winter ongevraagd
    en toch en toch gekomen,
    de lente draag ik in mijn hart
    en liefdedromen.

    Ik ben de lente lang verwacht,
    dra ziet ge mij verzwinden,
    dan ga ik in een ander oord
    weer liefde vinden.

    Ik ben de liefde, die miskend
    niet kan, niet kan verdwijnen,
    ik leef in het minnend hart en zal
    er mee verkwijnen.

    Ik ben het hart dat gij verstiet,
    het kwam al menigwerven
    in het leven weer, om telkenmaal
    voor u te sterven.

    22-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    21-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bron, van waar komt gij? Willem Gijssels
    Bron, van waar komt gij,
    o mijn lieve bron?
    Boven van de berg gerold,
    ik ben de reine sneeuw die smolt
    in de zoen van de zon.

    Bron, van wat zingt gij
    zulk een roerend lied?
    Ik leerde het van de nachtegaal
    hoort gij zijn wondere taal
    in mijn ruisen niet?

    Bron van wat geurt gij
    als een riekend kruid?
    Ik weet geen weg met mijn gestreel
    en viooltjes, o zoveel,
    vielen mij ten buit.

    Bron, naar waar gaat gij,
    o mijn lieve bron?
    Ginder, waar uw liefje droomt
    en in mij zich spiegelen komt,
    als een straal van de zon.




    21-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    20-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonne, mijn zon. Willem Gijssels
    Giet me de wijn uwer trillende schale,
    gloeiend in het bloed dat ik smachtend herhale,
    zonne , mijn zon.

    Ik drink mij in zwijmel bij zalig genieten,
    wijl me van weelde de tranen ontvlieden,
    zonne, mijn zon.

    Werp uit uw lievende boezem geboren,
    duizenden sterren in het nachtelijk gloren,
    droom van mijn droom.

    Ik voel me gestaag door uw tover vernielen
    om te verrijzen in hoger bezielen,
    droom van mijn droom.

    Schenk mij uw licht dat geen enkele strale,
    buiten mijn hart in het wilde verdwale,
    zonne, mijn zon.

    Ik heb u zo lief dat mijn harte zou sterven,
    moest het een wijl maar een sprankelken derven,
    zonne, mijn zon.

    20-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    19-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Of ik u wil omgeven. Willem Gijssels
    Of ik u wil omgeven
    met verzen rozenbloei
    het is alles om het even
    waarmee ik mij bemoei.

    Of ik u wil omringen
    met bloemen lied op lied
    gij luistert naar geen zingen
    gij ziet het bloeien niet.

    Ik weet u heiligen iever
    voor een verleden schat
    ik weet het hart is liever
    bij wie het heeft liefgehad.

    19-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    18-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn hart. Willem Gijssels
    Mijn hart gelijkt een vredig meer
    met gronden diep en stil
    het kaatst de klanken lijdzaam weer
    als men het beproeven wil.

    Mijn hart gelijkt een lijdzaam meer
    dat alles ondergaat
    het spiegelt even plechtig weer
    het goed zoals het kwaad.

    Mijn hart gelijkt een plechtig meer
    berustend in zijn rust
    doch wee bij al te stormig weer
    wanneer het zijn woede blust.

    Mijn hart gelijkt een stormig meer
    dat niet te stillen is
    ontvlamt geleden liefde weer
    in zijn geheugenis.

    18-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    17-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrouwenlippen. Willem Gijssels
    Hoe glad van vrouwenlippen
    de woorden glippen,
    woorden als lenterozen
    die geuren, fleuren en kozen.

    Woorden vol geheimen,
    die tevens vleien en vlijmen,
    verlichten en verduisteren
    de zielen die er naar luisteren.

    17-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    16-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O merelaar. Willem Gijssels
    O merelaar wat zingt gij daar?

    Uw parelend trilgeluid
    dringt door de verte
    naar het smachtend herte
    van uw zoete bruid.

    O lied mijn lied verlaat mij niet.

    Dan zwaar van innig leed
    dat liefde wordt
    wanneer gij stort
    in het harte dat gij weet.

    O lied mijn lied.




    16-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn lied. Willem Gijssels
    Mijn lied is gemeend,
    mijn lied is oprecht,
    het zal met de tijd
    oprechter zijn.

    Mijn hart is niet goed,
    mijn hart  is niet slecht,
    er zijn er van tijd
    die slechter zijn.

    Ik kwam en ik zag,
    mijn oog was verblind,
    er zijn er van tijd
    die blinder zijn.

    Maar gij die dit lied
    mijns harten bemint,
    gij zult met de tijd
    beminder zijn. 

    15-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    14-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom wenen de bloemen? Willem Gijssels
    Waarom wenen de bloemen,
    van zaligheid zat,
    elke morgen de blaadjes
    de kelken nog nat?

    Ze zien mij toch dwalen
    mistroostig alleen
    langs de wegel waar vroeger
    wij gingen getween.

    Waarom zingen de vogels
    nog immer hun lied,
    o voelen ze de drukte
    mijns harten dan niet?

    Ze spelen en kwelen
    als vroeger en meer
    het is overal lustig
    alwaar ik me keer.

    Waarom dartelt dat windje
    nog vrolijk alom,
    waarom klingelt het klokje
    zo blijde, waarom?

    Ze laten mij lopen
    mistroostig alleen
    langs de wegel waar vroeger
    wij gingen getween.

    Het is winter daarbinnen,
    het woelt er zo bang,
    in het diepste mijns harten,
    zwijg morgen-gezang.

    Komt, buldert orkanen,
    voort zonder gena,
    want de liefde werpt doornen
    alom waar ik ga.


    14-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    13-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan de lantarenman. Willem Gijssels
    De zonne zegt des avonds ons vaarwel,
    een kloksken klept met zoet gebons vaarwel,
    de vrijers gaan dan op den zoek
    naar het meisje in den lievenshoek,
    Da's wel.

    In het donker hoeksken zitten zij gerust,
    en teder klinkt hun mingevlei vol lust,
    al vreugden die de jeugd hun biedt,
    wie heeft er in den donker niet gekust?
    Da's wel.

    Daar komt Jan de lantarenman gegaan,
    dan is het met hun liefdesplan gedaan,
    het licht verraadt er hunnen min,
    ook vluchten zijn met tegenzin.
    Vandaan.

    13-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    12-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heer Halewijn. Willem Gijssels
    Eens bleef het lied van Halewijn
    mij spelen in de zinnen,
    ik zou door een zoet refrein
    gelijk weleer Heer Halewijn
    een zuiver maagdekijn winnen.

    Daar kwam een meisje voor mij staan,
    betoverd door mijn zangen,
    het wonder was zo snel gegaan,
    doch omgekeerd, ik was er aan:
    "Heer Halewijn was er gevangen".

    Ze had me van mijn macht ontroofd,
    nog op geen amerietje,
    ik verloor mijn hart, maar ook mijn hoofd,
    gelukkig niet, God zij geloofd,
    gelijk weleer in het liedje.

    12-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    11-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude liedjes. Willem Gijssels
    De oude liedjes zijn de beste
    en hun rijmpjes zijn het nieuwst,
    daarom zing ik op het leste
    de oude liedjes nog het liefst.

    Hart en smart, het zijn geluiden
    die zo vaak gekoppeld gaan,
    als de bruidegoms met hun bruiden
    arm in arm langsheen de laan.

    Hart en smart, het zijn de woorden,
    die in menig minnezang
    op de wacht staan aan de boorden
    van een handvol rijmgeklang.

    Oud is het zeker, maar een liedje,
    dat door de eeuwen is gegaan,
    is een fris vergeet-mij-nietje
    tussen dorre rozenblaan.

    11-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    10-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het boerenmeisje. Willem Gijssels
    Ziet ze door de straten gaan
    met haar beste kleren aan,
    die zo flink de leest omsluiten,
    met haar hoedje vol fatsoen,
    rood van roos en van pioen,
    het is het meisje van de buiten.

    Nu zij wordt het wel gewaar,
    dat er ogen hier en daar
    haar bekijken door de ruiten,
    het mag wel zijn is haar besluit,
    want ze gaat er vast op uit,
    het is het meisje van de buiten.

    Al de jongens van de stad
    roepen 'waarlijk welk een schat',
    dat haar horen er van tuiten,
    ten allen kant is het een begeer,
    elke stap een vrijen meer,
    het is het meisje van de buiten.

    Als ik kermis mede vier,
    zegt zij: 'het is voor mijn plezier,
    hoe of ook de heren fluiten,
    met ik trouwen op mijn toer,
    het zal niet zijn dan met een boer',
    het is het meisje van de buiten.




    10-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    09-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan u alleen. Willems Gijssels
    Geen avondwind een ruist zo zoet
    in het stille van de tijd
    dat mijn gedachte iets anders doet
    dan zoeken waar ge zijt.
    Of hij op bloemen zegepraalt
    mij laat hij koud als steen,
    ik denk aan u, waar gij ook dwaalt
    aan u, aan u alleen.

    Geen sterreken verleidt er mij,
    ik zie uw ogenpaar,
    dat in mijn harte klinkt zo blij,
    dan zijt gij weder daar.
    Wanneer u oog in het mijne straalt,
    geen afstand is er, neen,
    ik denk aan u, waar gij ook dwaalt
    aan u, aan u alleen.

    Geen klosken klinkt er uit de vert,
    zo vredig over het land
    dat het een wijlken uit mijn hert
    uw zoete stemme bant.
    Wat ook zijn lieve klank verhaalt
    wij spreken steeds meteen,
    ik denk aan u, waar gij ook dwaalt
    aan u, aan u alleen.




    09-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    08-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Angelus. Willem Gijssels
    O angelus subtiel,
    de vrome zielen lavend,
    alsof er honing viel
    in het vallen van de avond.

    Gij laaft de nachtegaal
    die in een droomwereld,
    de kralen zijner taal,
    zijn eigen ziel ontperelt.

    Gij laaft de reine ziel
    der loverstille bomen,
    die bij uw klankgewiel
    te luisteren staan en dromen.

    Gij laaft mijn kranke ziel
    door zondig leed gehavend,
    alsof er honing viel
    in het vallen van de avond.



    08-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    07-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De morgen in het woud 2. Willem Gijssels
    De landman aan de ploeg
    of op zijn spa gebogen,
    heeft voor het lied geen oor,
    voor het ochtendschoon geen ogen.

    De rijke draaft voorbij
    omringd van amazonen,
    het paardgetrappel breekt
    de vlucht der rieten tonen.

    Wie hoort zijn melodie
    zoet helmen door de bomen?
    gij zijt het dichterziel,
    verliefd tot hier gekomen.

    Gij hoort een eigen lied
    uw scheppend rijk ontvlieën,
    dat zo oneindig is
    als het rijk der melodieën.

    07-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    06-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De morgen in het woud 1. Willem Gijssels
    De morgen doet het woud
    uit zijn slaap verrijzen,
    in grijze nevelwieg
    hangt het lover nog te bijzen.

    Daar klinkt een rieten stem
    alsof er bij ontrolde
    het herderstafereel
    van Tristan en Isolde.

    De zanger ongezien
    blijft in de mist bedolven,
    wie hoort zijn melodie
    op het morgenwindje golven?

    De slover der fabriek,
    reeds moe van in de morgen,
    gaat waar de nood hem dwingt
    zijn levensvreugde worgen.

    06-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het harte des wouds 2. Willem Gijssels
    Nu leef ik in uw hart o woud, waar duizend lieren
    rondom de grenzen sluiten tegen het driftig schuim
    der mensenzee, in nederslaan en zegevieren
    en ik voel uw zangen gaan naar het blauwend hemelruim
    en langs mijn moede lijf met milde goedheid slieren
    en tokkelen op mijn hart dat klopt zo ongestuim,
    en klaagt in snikkend hijgen
    bij het wuiven van de twijgen.

    O gij, de navelstreng der moeder niet ontwrongen,
    gij wortelt in haar schoot, gekoesterd en gekoosd,
    gij kent de tijdgang niet door het steeds herhaald verjongen
    uw levens dat in nieuwe lente openroost;
    geen jaar of het jaagt u nieuwe adem door de longen
    of moeder aarde zoogt haar trouw gebleven kroost;
    o leer me door uw zangen
    mijn leed en mijn verlangen.

                                         Het woud antwoordt.

    Kom laat uw hart verjongd met het mijne samenvloeien
    of was het eeuwenoud toen u het de schepping schonk,
    versleten, uitgediend: of zag het enkel bloeien
    vergane dagen eer uw levenszonne blonk,
    kom laat uw dromen door de hemelruimte roeien,
    maar drink mijn zon, mijn lucht met ongemeten dronk
    en laat mij al het geleden
    begraven in mijn vrede.




                          

    05-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    04-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In het harte des wouds 1. Willem Gijssels
    Schuchter doet de dag zijn ogen
    open aan de gulden zoom
    van het Zonnewoud, wiens bogen
    blauwen op uit nachtgedroom.

    Ik zie verrukt de blijde sporen
    van het ontwaken verder gaan
    en allengs in wonder gloren
    weeldevol de wereld staan.

    Het leven loopt de boorden over
    van de kroes te vol gedropt,
    gutsend uit het liederend lover
    wijl het hart der bomen klopt.

    Ik voel hun koele adem stromen
    ruisen als een goede zee,
    en hun troost me nader komen
    mij een kind van wereldwee.

    Laat mij uw geheimen horen,
    zeg vanwaar ik komend ben,
    tot wat einde ik ben geboren
    dat ik mij in u herken.

    Gaat o woud, de volle hoorn
    waaruit het leven bruisend vliet,
    in uw stoffelijkheid verloren
    in mijn sterfelijkheid te niet.

    04-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    03-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het woud 4. Willem Gijssels
    En ik zou bede plengen, boete plegen,
    ik, ongerijpt voor strenge ascetentaal,
    wie knielen kan moet kunnen overwegen:
    de strijd alleen geleidt niet tot de zegen,
    een vast geloof is reeds een zegepraal.

    Maar waarom kwam er niemand mij vermanen,
    daar bliezen weer de zuchten van de uil,
    om van mijn hoop de laatste sprank te tanen,
    mij gans ontwapenend voor de kronkelbanen
    des levens, zonder gids, een modderkuil.

    Een stoet van gramme goden trad me tegen:
    Baal, Adonai, Jehova, Sabaoth...
    of hoe, gelijk een rits aaneengeregen
    bezweringsformulen, een kolk ontstegen
    om mij te dreigen met een schandig lot.


    Geen enkele toch kon zich mijn blik gewennen,
    gelijk een bliksem door de ijle nacht
    verzwonden zij, want goden die we kennen
    zijn draken die een kranke geest berennen,
    die zwichten moeten voor een gaaf gedacht.

    03-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    02-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het woud 3. Willem Gijssels
    Mijn hoongelach? Om uw verstand te loven
    o wandelaar, die hier naar vrede zoekt
    langs zuilen waar de beelden van verstoven,
    weleer gevreesd, aanbeden of gevloekt,
    Woehaa, ga voort, ik ga mijn voedsel roven.

    De holen, die de nachtgeheimen helen,
    gaan dieper in het woud om ruimer licht
    en lucht op het vijvervlak te laten spelen,
    de blauwe nacht omsluiert alles met fluwelen,
    wegdonzend in een strelend toverzicht.

    En of mijn ziel haar kreitsen wou verbreden
    ter plaatse waar de hemel meer ontbloot,
    weerspiegeld, voor mijn voeten kwam gegleden,
    ze zocht naar hoger stijging door gebeden,
    ontstaan in grootse barensreden schoot.

    De schoot der eenzaamheid, die haar schatten
    van rein geluk aan hem slechts openbaart,
    de kluizenaar, die ver van het driftontspatten,
    geworteld staat in het heilig alomvatten,
    het geloof hetwelk hem het levensbrood vergaart.


    02-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    01-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het woud 2. Willem Gijssels
    Vaag hoorngetoet, ver knallen van de roeren,
    of wild dat schichtig door de takken schiet,
    het weergalmde een wijl in het zonderling vervoeren
    van mijn gedachten, die ik maar draven liet,
    tot zwaar en diep gezucht ze kwam omsnoeren.

    Woehaa, het was de bosuil aan het blazen,
    verzadigd tot wanneer een nieuwe roof
    hem heimelijk zou verdrijven uit de mazen
    van het loofwerk, waar hij nu als filosoof
    te tronen zat en over het lot te razen.

    Wie schuwt het licht? Ik draag in mijn geheugen
    al het licht der eeuwen, voor uw zicht gedoofd,
    in het kluwen vastgeworgd der heilige leugen,
    o wandelaar, ik draag het in mijn hoofd,
    het licht, waarvoor geen mensenogen deugen.

    Uit puinen rijzen puinen, immer kouder
    verarmoedt de aarde zich aan levensgloed,
    mijn geest verrijkt hoe erger ik verouder,
    hoe grootser wordt der goden dodenstoet
    van sinds ik troonde op eener godheid schouder. 


    01-05-2016, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs