thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    31-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarschuwing 1. Constant Eeckels
    Ik heb u niet gekend, jeugd, druk-gevierde maagd,
    met wonne in guitige ogen, en met kussen-lippen,
    die gretig aan de kelk der zorgeloosheid nippen;
    gij, die in losse haardos madeliefjes draagt,
    welke op het kastanjebruin als heldere sterkens stippen.

    Ik heb u niet gekend, noch met uw wranke lach,
    noch met uw vruchten-blos op elpenfijne wangen,
    noch met uw schel geroep door lommer-lovergangen,
    noch met uw feestgewaad, dat ik bij anderen zag,
    doch zelf nooit op verzakte schouders wilde hangen.

    Ik heb u niet gekend, noch in het geloof, dat richt,
    noch in de hoop, die steunt bij het sukkelen door de dagen,
    noch in de liefde zelf, die fel het bloed doet jagen,
    noch in de weemoed, die ik als enig blijvend licht
    door het donkere doolhof van de jaren heb gedragen. 

    31-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    30-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik draag door de dagen. Constant Eeckels
    Ik draag door de dagen het zwaar, het nooit voldaan verlangen,
    dat haakt naar avond, en des avonds morgen vraagt,
    dat teert op heimwee in geheime weemoedsgangen,
    of bij beloften-zang zich even buiten waagt.

    Ik verbeid iets ongewoons uit elke naderende uren,
    die echter glad verglijdt, lijk de andere. Statig blijft
    er in mij een ijlte, en sta ik als vreemdeling te turen
    op het heden, dat zo leeg naar het grijs verleden drijft.

    Zo stierven winters weg: zo zullen zomers komen,
    waarin ik telkens een onvindbaar heil betracht;
    een heil dat nakend schijnt in fantastische dromen,
    doch waarop ik vergeefs bij pijnlijk waken wacht.

    Zo vliedt het leven voort in wensen en begeren,
    in hulpbehoevend gaan door deze arme wereld; tot
    de hongerende ziel ten oorsprong weer zal keren
    en aanzit bij den disch des Alvaders: God.

    30-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    29-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dooidag. Constant Eeckels
    Het dooit, de sneeuw slinkt slobbig weg tot slijk,
    vuil water bortelt over volle goten,
    breed ligt de baan beplast. De regen kletst,
    wijl het ijs verbrokkelt op de sluike sloten.

    Het is droef nu, lijk in het hart der kwaden, die
    verweekt zijn door genade na grote zonden;
    die dan, ontzet, zich voelen in het moeras,
    en radeloos zien op de onvermoede wonden.

    Het dooit. Een lucht van traan-doortrokken rouw,
    uit afgronds-diepte der ziel ten hemel wellend,
    hangt over het land. Geen plekje blauwt der kim,
    de weerkomst van verloren onschuld spellend.

    Heb deernis, Heer. Vergeef, vergeef ons, Heer,
    zie ons deemoedig op de boezem kloppen,
    Verrein het bezoedeld hart, gun ons uw gunst,
    en laat bij lente uw liefde al-groenend kloppen.

    29-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    28-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom die treurnis 2. Constant Eeckels
    Vreemd, vreemd, het licht is toch hel, de liefde glijdt
    me tegen, met getrouwheid op het gelaat,
    arm zoekershart, dat slap, weerstrevend slaat,
    of elke klop u moeite kost en spijt.

    Ik meende uw verlangen uitgesnakt,
    maar er zijn prikkels, die het gebruik niet slijt,
    geen vree met u, geschapen tot de strijd,
    dan als het hoofd voorgoed ten peluw zakt.

    Weg allen, met uw voedsel van één maal,
    uw rusten van één waak, het voldoet Hem niet,
    die de eeuwigheid door het glas der tijden ziet,
    en alles weegt in juiste zieleschaal.

    28-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    27-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom die treurnis 1. Constant Eeckels
    Waarom die treurnis, die op het hart weer drukt,
    Waarom  die weemoed, die de borst verkrimpt,
    Waarom die traan, die traag in de ogen klimt,
    nu ik voor het feest van het leven ben gesmukt?

    Ik weet niet wat het is noch wat me wacht,
    Ik weet niet wat ik wil noch wat ik vrees,
    het is droef, hoewel de morgen glansrijk rees,
    hoewel het geluk mij verse vruchten bracht.

    Wat ga ik afgemat door de zomerdag,
    zo warm voor anderen, doch voor mij zo koel,
    wat dwaal ik eenzaam door het volksgewoel,
    bespot, gewond door woord, gebaar en lach.

    Het weegt al op mij: versomberend gedacht,
    heimwee naar het land, hetwelk ik ver vermoed,
    ik min zelfs het mes, dat door de boezem wroet,
    en haak bij noen naar de zo geschuwde nacht.


    27-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    26-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nevelig onzeker 2. Constant Eeckels
    Dan is het of uw woord, o Heer, dat steeds getroost,
    gesterkt heeft in de strijd, verdort als late blaren,
    en het zoekend denken, dat ten paal van kruisweg poost,
    mag dan uw zoet gelaat, uw lach niet meer ontwaren.

    De knoestige stok van moed begeeft dan, doorgeknakt,
    dwaallichtjes dansen: zieltjes, offer van den boze,
    de twijfel bijstert het spoor. Bij het aarzelend vorderen zakt
    de onzekere voet in het slib naar het hellend grondeloze.

    O god. Het geweer is niets, het lijden niets, het geschrijn
    van scheiden niets, het geschroei van onvoldaan betrachten
    is niets, niets bij die hel-ontsnapte folterpijn
    van weifelend voort te gaan door licht-verweesde nachten. 


    26-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    25-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nevelig onzeker 1. Constant Eeckels
    Soms sluiert rond de geest een gore duisternis,
    die, onverscheurbare wolk van samengedrongen lijden,
    het opwekkend licht verdooft, dat lust en luister is
    voor God-begerend hart in bange ballingstijden.

    Dan lijkt de dag een nacht en is de geestdrift dood,
    Dan schijnt het of de groei huivert terug in de aarde,
    dan wacht er korzelig zand in plaats van voedend brood,
    en is de bron vervuild die eens kristallig klaarde.

    Dan wordt de tocht een dool door een woeste, vreemde streek,
    en ligt in de armen het stijve en kille kind der hopen,
    voorheen zo bloeiend rood, nu zo verdorven bleek,
    daar het leven uit vernepen borst is weggeslopen.

    25-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    24-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oktober. Constant Eeckels
    De oktoberzon drinkt bleek door sneeuwige gordijnen,
    en spint van glanzenvlas haar draden op de muur,
    kort valt uit de oude klok de bloeddrop van het uur,
    dat, nauw oplevend, gauw zal deinzen en verdwijnen.

    Een gele chrysantheem nijgt droef, of hier de duur
    van het leven zwaarder woog dan buiten, in het schijnen
    van morgenlicht en in de brand van middagvuur,
    daar ze in haar glazen vaas gelaten moet verkwijnen.

    En ik? Wat moet ik dan, die door de tijden trek,
    die alom door mijn roep de slapende echo's wek,
    maar nooit den einder, die het weerkaatst, kan genaken?

    Ik ook ben als die bloem, wijl ik naar het wijde tracht,
    naar het onbegrensde, en als in kerker-engheid smacht,
    waar ik dag en nacht het licht, dat nimmer taant, blijf haken. 

    24-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    23-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laf berusten. Constant Eeckels
    Warsheid voor weerstand welt soms uit de sloot
    van laf berusten, bij aanmoerend martelen,
    wrak vlot de wil, na luttel tegenspartelen,
    de klippen toe, als een ont-roerde boot.

    Het leven gaat allengskens dan aan het glijden
    ter diepte, die reeds velen uitkomst bood,
    wen, na hun werk, uit de stenen aardeschoot
    slechts doornen van ontgoocheling gedijen.

    Het is kalm alom. Verkrompen krommen struiken
    dan lager naar de bekroosde gracht. De hoop,
    die anders nimmer het hoofd verslavend stoop,
    ligt machteloos voor nooit-ontsloten luiken.

    Geen trachten meer met sporend wens-genoop,
    Geen morren bij gebroken wellustkruiken,
    misprijzen slechts voor dood-gesloop,
    gedwee geplooi bij des lots verwoede stuiken.

    Maar door die voosheid krijt dan plots zo bang
    de liefde haar stervensangst, dat de einder het lang
    herhaalt, en dat granieten grond, bewogen
    in het koude hart, van milt ontfermen rilt:

    Dat de harde dood toch even het slopen stilt.


    23-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    22-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zijt ge toch 2. Constant Eeckels
    Ik ken mezelve niet... Ik sta immer voor
    het ondoorspeurde. En meen ik vaak te vinden,
    dan drijft de wolk van nieuw geheim weer door,
    en tast ik rond lijk een onbeholpen blinde.

    O wereld, die ik in de wereld ben,
    wentelend heelal met onvermoede krachten,
    diep-donker hart, dat ik als kind verwen,
    weidse-rijke ziel, behoeftig spijts uw prachten.

    Ik leef ganse levens in één dag. Ik streef
    de tijd voorbij, of keer weer op mijn stappen,
    ben slaaf, ben heer, bid bedelend, of geef
    mijn overvloed aan wie naar voedsel happen.

    Nooit ben ik zeker van hetgeen ik heb,
    wat mij nu opbeurt kan mij straks bevangen,
    ik voel mij als een vliegje in het onontkoombaar web
    van dichtgeweven vrezen en verlangen.

    Mijn hart, zo rouwig-zwart of liefde-rood,
    mijn ziel, die zingt, en wellicht gauw zal snikken,
    wat zijt gij vreemd voor uw bezitter.          Dood,
    zal slechts uw benige hand die poort verwrikken?

    22-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    21-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zijt ge toch 1. Constant Eeckels
    Wie zijt ge toch, die in mijn binnenste woont,
    die mij beheerst als dwingeland, die genade
    noch deernis kent, en onafzetbaar troont
    op een ijzeren stoel, gehuld in rechterswade?

    Wie zijt ge mens, die ik mezelve heet,
    die ik alom meedraag en nooit kan ontvlieden,
    die me uit het hoogste geluk laag ploft in het leed,
    en het bloed verrijst, of brobbelend doet zieden?

    Mijn heimelijk hart: bid-stille kloosterkerk,
    waarin en rust en liefde en vroomheid dromen,
    of firmament met zwoegend driftenzwerk,
    waaruit de bliksem schiet op schuur en bomen.

    Mijn raadsel-ziel: gesloten wonderhof,
    met lommergroen en bonte bloemenkleuren,
    of kruisen-veld grafgeul, aardeplof,
    en kinderen die om hun dode moeder treuren.

    Ik begrijp noch het geluk, dat juicht in het lied,
    noch het smartgekerm, noch het licht der zonnedagen,
    noch het heimwee-grijs...Ik ken mezelve niet,
    en weet niet wien het verklarend woord te vragen.

    21-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duurzaam geluk. Constant Eeckels
    Duurzaam geluk tiert niet in aardse tuinen,
    soms geurt er een bedeesd ontloken roos,
    of kronkelt klimop zwierig over puinen,
    en schijnt de wereld minder loos en boos.

    Maar snel vergaat dat schoon in schrale dagen,
    in strenge nachten, door geen licht vermooid,
    gauw gieren langs het land weer gure vlagen,
    en is de bloem verslenst, het groen verstrooid.

    Dan blijft alleen herdenken aan het genoten,
    met een ontgoochelen meer dan voor die pracht,
    lijk lekkere reuk de honger komt vergroten,
    lijk na één slok de dorstige vuriger smacht.

    Het is grievend goed zich vaak geraakt te voelen
    door een juist geworpen, scherpe weemoedslens,
    en in het geniep met eigen pijn te boelen,
    heel het leven is een onvoldane wens.

    Constant Eeckels is geboren te Antwerpen in 1879. Hij is gestorven in 1934. Hij was ambtenaar bij het
    ministerie van landbouw te Brussel.


    20-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    05-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn boeken 4. Caesar Gezelle
    Een rijke vorstenzaal mijn nederig boekenraam,
    daar de delen naar de geest op mij te wachten staan,
    totdat hun gouden gunst mij zal in de hand gegoten.

    Een goddelijk verblijf waar Gods Zoon en Woord
    Gods eigen wijsheid staat en op mijn wenken hoort,
    om voor mij open te slaan zijn boek met zeven sloten.

    Komt, lieve doden, laat, de levenden gevlucht,
    ver van hun dol gewoel, ver van hun voos gerucht,
    terwijl gij doden spreekt, al de anderen eerbiedig zwijgen.

    Is het het geen bedrog al wat bij u mijn oog aanziet,
    bij u verminder ik mijn edel menszijn niet,
    ik gevoel door u geleid, mij beter mens bedijgen. (1)

    (1):bedijgen= worden.

                           XXXXXXXX


    05-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    04-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn boeken 3. Caesar Gezelle
    Gij stille vrienden mijn, die ik uitzoek naar mijn zin,
    die ik nimmer neem ter hand, tenzij met vast gewin
    voor hart of geest of ziel of alle drie te gader.

    Die gaat als ik u zend, die als ik roep komt nader,
    uw aanzien is mij zoet noch dient gij ooit tot last,
    nooit komt gij onbegeerd, nooit ongenood tot gast.

    Gij zwijgt op tijd en stond: men mag dat veel niet wensen
    voor levenden. Wie is het die op twee benen loopt
    en voor zo luttel prijs zijn wetenheid verkoopt?


    04-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    03-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn boeken 2. Caesar Gezelle
    Gij staat geschreven daar met mensenzweet en het bloed
    der bittere barensnood, of in de hete gloed
    der geestdrift, of gedrenkt met droefheid-, vreugdetranen.

    Gij hebt de tijd getrotseerd en spreekt aan elk voorwaar,
    door het tijdgerecht geproefd, uw wijsheid vast en klaar
    en spot om wat men nieuw en wijsdom is gaan wanen.

    Gij boom der kennis van het goed en van het kwaad,
    verschillig door elkeen uw ooft die plukken laat,
    gij bittere of zoete vrucht van menselijk ervaren.

    Zijt zegen voor de een en voor de anderen gift:
    en het goed of kwaad door u wordt in de ziel gestift,
    dat zwelt en groeit, ondelgbaar door de levensjaren.

    03-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    02-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn boeken 1. Caesar Gezelle
    Mijn lieve doden, eens te meer kom ik gevlucht
    tot uw vertrouwde schoot, voor al het voos gerucht,
    dat op het aards toneel de levenden daar maken.

    Gij weet het al zowel als zij, en duizendmaal
    veel dieper nog bevroedt gij wat het allemaal
    betekent, en waarom die schapen dol geraken.

    Gij weet hoe al het nieuw wordt steeds gelijk het oud,
    hoe steeds op het oude puin het nieuwe huis wordt opgebouwd,
    en niemand aan den boel een zier en zal veranderen.

    Dat niemand kwader dan de kwaadste wezen zal,
    noch beter dan de beste, en dat, steeds overal,
    een mens nog best van al gelijkt op eenen anderen.

    02-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    01-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen 4. Caesar Gezelle
    Gegeven zij mij de onvergeldbare gunst,
    te laven een stonde, aan de bronne uwer kunst,
    al mijn kwellende, onblusbare dorst.

    En, het zwellen geen meester van het machtig getij
    ontwakender geestdrift, kom, spring aan mijn zij,
    en vlucht daar uw hoofd aan mijn borst.

    Ze zinke dan langzaam de zon in haar bloed,
    en lichte ons haar afscheid in lang-rode gloed,
    en dale in haar grafstede neer.

    Geen treunis? Laat heengaan het vriendelijke licht,
    zo langzaam, zo node en zo lief uit ons zicht:
    laat heengaan. Het daagt morgen toch weer.

               XXXXXX



    01-03-2017, 00:00 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs