thuishaven
We zijn de 24de week van 2024
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • K3
  • Kathleen Aerts
  • Elke Taelman
  • Beatrice Egli
  • Elke Taelman
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rustig genieten van gedichten, liedjesteksten, muziek, vertellingen, prenten en foto's.
    Welkom in mijn thuishaven. Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
    31-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Geest Gods 2. S.J. Van den Bergh

    Maar wat wacht ons, leven of vernielen,
    de geest die spot met onze bede,
    mag ons slechts op zijnen tijd bezielen,
    en smaakt hier nimmer levensvrede.
    Bieden wij hem voorhoofd, mond en ogen,
    door nevel, waas noch smet betogen,
    gelijk een blanke maagdenstoet,
    als zij heilige plaatsen nadert,
    de weg bestrooit met palmgebladert,
    waarlangs een God haar tegenspoedt.

    Het land der vaderen uitgetogen,
    alwaar hij het levenslicht ontving,
    verscheen weleer voor Jacobs ogen,
    geheimnisvol een vreemdeling.
    Zijn grote zwarte ogen vlammen in het donker,
    vlammen hem toe met blauwend lichtgeflonker,
    en van zijn voetstappen dreunt de grond,
    zijn boezem golft van gramschap hijgend,
    en de adem, uit zijn neusgaten stijgend,
    galmt als een woeste stormwind rond.

    Een wijl eerst meten zij elkander,
    in stilte, die geen zucht verstoort,
    en plotseling werpt zich de één op de ander,
    door de eigen aandrift aangespoord.
    Hun voorhoofd botst, hun armen haken,
    zich vast ineen, hun leden kraken,
    hun zijden horten op elkaar,
    en als een waggelende ceder,
    buigt zich hun lichaam heen en weder,
    op het saamgevlochten knieënpaar.










    31-07-2013, 08:27 Geschreven door André  


    30-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Geest Gods 1. S.J. Van den Bergh

    Het heilig vuur, waarvan wij branden,
    en dat onze aderen doorstroomt,
    gelijkt het vuur, door herders handen
    ontstoken, in het dicht geboomt.
    Zolang geen wind het komt verrassen,
    rust, sluimert, smeult het onder de assen,
    maar valt het aan de orkaan ten buit,
    dan slaat opeens de vlam naar buiten,
    de brand barst lost, door niets te stuiten,
    en slaat zijn armen teugeloos uit.

    Mijn ziel, vanwaar toch daalt hij neder?
    Vanwaar komt toch die adem voort?
    Is hij een kind van het donderweder?
    Of is hij een frisse wind, nauwelijks gehoord?
    Komt hij gelijk een lentelucht,
    mijn wegen banen met zijn zucht,
    zoals hij vaak de bloemen koost?
    Of zal hij bruisend neergestreken,
    met ijzeren wiek de harpsnaar breken,
    die sombere droefheidszuchten loost?

    Komt tot mij uit oost of westen zweven,
    gedost in zachtheid of in kracht,
    de smart, de dood wordt zonder beven,
    door het hart getrotst, dat u verwacht.
    Wat vraagt hij, die zich voelt ontvonken,
    de gouden kroon, aan de held geschonken?
    Treft hem de dood, hij sterft met vreugde,
    eens lieten Orpheus heldenlippen,
    onsterfelijke zuchten glippen,
    toen hij verstikte in het water van de vloed.

     





    30-07-2013, 10:13 Geschreven door André  


    29-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lied. S.J. Van den Bergh

    Kom tot mij, als de sterrenheer,
    in het blauw der hemelen gloort,
    dan zweeft met ons, langs het schitterend meer,
    de vlugge gondel voort.

    De liefde ontwaakt nu in het gemoed,
    de dartele scherts vangt aan,
    dan klinkt de luit zo teer en zoet,
    en zou je dat weerstaan?

    Dat is mijn lieveling, het strelend uur,
    voor het hart ontgloeit door min,
    dan lacht in vrede het luchtazuur,
    en slaapt het stroomnat in,

    Dan galmt het vrolijk lied in het rond,
    en blaakt onze liefdesdorst,
    dan sluit zich klevend mond aan mond,
    en hijgend borst aan borst.

    Kom tot mij, als de sterrenheer,
    in het blauw der hemelen gloort,
    dan zweeft met ons, langs het schitterend meer,
    de vlugge gondel voort.

    1838
    Samuel Johannes Van den Bergh. 
    Den Haag  1814-1868














    29-07-2013, 10:13 Geschreven door André  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen zo schoon 2

    1.Ieper: Markt
    2.Veurne: Markt
    3.Dendermonde: Markt
    4.Beersel: Kasteel
    5.Diest: Stadhuis
    6.Mechelen: Markt
    7.Westerlo: Kasteel
    8.Lommel: Sahara















    29-07-2013, 08:39 Geschreven door André  


    28-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God moet mij geren zien. Alice Nahon

    God zei dat ik een liedje moest maken,
    ik zei dat ik niet kon,
    hij leidde mijn weifelhand en wilde bij mij blijven,
    zoals een moeder doet die haar kind leert schrijven,
    en het lied begon.

    En het lied begon te groeien uit mijn handen,
    lijk uit de mei het gras,
    nog voor ik aan die wasdom bloei en zaad kon wensen,
    stond heel mijn herte rijp van liedjes voor de mensen,
    zodat ik dichter was.

    Zodat ik dichter werd door Gods genade,
    ik, die zo zerp van ziel,
    geen wijze dingen wist, geen weeldewoord van boeken,
    hoe heeft mijn Lieve Heer, mij arme, uit gaan zoeken,
    voor zijn muzieken stiel?

    En ik weet, tussen ieder melodietje,
    waarmee ik de mensen dien,
    is het woordeken "waarom", een stille, matte schakel,
    één antwoord weet ik maar over dat zoet mirakel,
    God moet mij geren zien.







    28-07-2013, 08:13 Geschreven door André  


    27-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintergepeinzen. Alice Nahon

    Dat ook ons hart rusten kon,
    lijk 's winters velden doen,
    die liggen daar onder Gods hemel wijd,
    de waarde te vieren,
    van eenzaamheid.

    Zij weten heimelijk meer dan wij,
    die trappen over hun wijs gezicht,
    zij weten. In voren van diep geduld,
    wordt het mirakel,
    van het zaad vervuld.

    Wij mensen met ons gulzig hart,
    wat is er aan te doen?
    Wij persen uit alle getijden het genot,
    Wij werden niet waardig,
    de zomeren van God.

    Dat ook ons hart rusten kon,
    lijk 's winters de velden doen,
    wij zouden verstild, voor het wonder bereid,
    de liefde erkennen,
    als God nader schrijdt.

    27-07-2013, 07:40 Geschreven door André  


    26-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder uw handen. Alice Nahon

    Onder uw handen,
    die veilige ogieven, (1)
    word ik weer de stille,
    de zachte,
    de lieve,
    die vredig de ogen kan laten varen,
    over de herfst en de verloren jaren.

    Onder uw handen,
    mij binnen halen,
    in de kleine portiek van de zeer hoofse zalen,
    waar ik hoor zingen,
    dat ver ijle lied,
    als ge mijn naam zegt,
    of zacht naar mij ziet.

    Onder uw handen,
    de droom herwinnen,
    glimlachen en goed zijn,
    herboren naar binnen,
    nat schreien uw polsen van gesmolten trots,
    en wonen en gaan slapen in,
    die schone ogieven Gods.

    (1):veilige ogieven=veilige woning, woon, woonst.

    26-07-2013, 08:04 Geschreven door André  


    25-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allerzielen. Alice Nahon

    Zwijgende mensen,
    over de straat...,
    het is of ze peizen...,
    wellicht komt er een lief gelaat,
    in hun gedachten rijzen.

    En ritselend reuzelen,
    over de weg,
    verdroogde blaren,
    daar komt iets van hun dood gezeg,
    over mijn jeugd gevaren...

    Het is Allerzielen,
    over die blaan,
    langs dode kanten,
    heb ik daarstraks een vrouw zien gaan,
    haar armen vol krysanten.



    25-07-2013, 07:39 Geschreven door André  


    24-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mizerie mensen. Alice Nahon

    Ik heb u lief, mizerie mensen,
    die geen genoden werd,
    van 's levens blij festijn,
    die te onverschillig zijt,
    om iemand kwaad te wensen,
    te bitter, om nog goed te doen.

    Gij zijt een  godslamp van de kerk,
    in wier karmijnen hart,
    wat olie wordt gedaan,
    te luttel, om in vlammen op te vlerken,
    te veel, om er van dood te gaan.

    Ik heb u lief, m'n schamele armen,
    ik weet u schijnbaar blij,
    tussen de mensen gaan,
    te fier, om gierige gunst van menselijk erbarmen,
    te zwak, om heel alleen te staan.

    Toch zal uw trots me nooit bezeren,
    ik, die van dichtbij,
    uw bleke wezens ken,
    ik, die uit iedere dag, uit ieder uur moet leren,
    dat ik er één van de uwen ben.

    24-07-2013, 07:55 Geschreven door André  


    23-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het verre dorpken. Alice Nahon

    Waar de hei te bloeien staat,
    speelde ik eens als kind,
    ik lachte en zong er, vroeg en laat,
    stoeide er met de wind,
    och, ik een wist er geen leed, geen zucht,
    vlocht maar erica's,
    boven mij hing heel de lucht,
    vol lobelia's.

    Waar de heide te bloeien staat,
    knielde ik, liefste mijn,
    's avonds in m'n nachtgewaad,
    voor mijn beddekijn,
    ik bad, dat ge me lieven mocht,
    jongen van m'n ziel,
    want mijn ziel de uwe zocht,
    wijl er de avond viel.

    Waar de heide te bloeien staat,
    ik wist geen woorden toen,
    bloeide er op mijn jong gelaat,
    de eerste liefdezoen,
    zachtjes over het dorpekijn,
    zong wat avondwind,
    gauw zult ge vergeten zijn,
    blond idylle kind.

    Waar de heide te bloeien staat,
    slapen liefde en wee,
    het lied, dat door de bloemekens gaat,
    zingt m'n ziele mee,
    het leven lokt en lief en lacht,
    kom..., mijn weg is breed,
    heidebloemekens zingen zacht,
    kind, vergeet..., vergeet.

    23-07-2013, 07:33 Geschreven door André  


    22-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bidden. Alice Nahon

    Bidden is niet enkel knielen,
    het is in het huis van onbeminden,
    en in grauwe mizeriezielen,
    veel verborgen liefde vinden.

    Bidden is de bittere dingen,
    met een zacht gezeg vergoeden,
    het is doorheen zijn tranen zingen,
    en in alles het schoon vermoeden.

    Bidden is langs donkere paden,
    lampen van gevoel doen branden,
    bidden is de schoonste daden,
    dragen op zijn eigen handen.

    Bidden is in stilte weten,
    weelde en weedom van elkander,
    bidden is zichzelf vergeten,
    om te peinzen aan een ander.

    22-07-2013, 07:31 Geschreven door André  


    21-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensenogen. Alice Nahon

    Ik hou van ogen door weemoed gewijd,
    Ik hou van ogen die hebben geschreid,
    die hunkerend uitzien van groot gemis,
    of starlings staren van droefenis.

    Ik hou van ogen die prachtig spontaan,
    van grote smart naar geluk willen gaan,
    die moe van gemijmer in avondlijk land,
    weer blikkeren uit ruiten waar zonlicht in brandt.

    Maar goddelijk de  kijkers die schreiens gereed,
    schitteren en zingen hoog boven hun leed,
    het zijn zij die der zielen ellende bevroen,
    die lachen om anderen geen zeer te doen.

    21-07-2013, 07:46 Geschreven door André  


    20-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bertha Teughels. Alice Nahon

    In de bril van Bertha Teughels,
    is er somtijds veel te zien,
    het is precies een speelgoedwinkel,
    aan twee kanten een vitrien.

    Ik zag daar eens een vogel vliegen,
    Ik zag de kap van Soeur Chantal,
    Ik zag een venster met gordijnen,
    zo met bloempotten en al.

    En een kleine muizenlandkaart,
    En een stukje Gibraltar,
    En een gieter voor de bloemen,
    te koop in de brilbazaar.

    In de bril van Berha Teughels,
    staat de wereld in het klein,
    onze klas zit vol kleine mensjes,
    van jujube en marsepein.

    Ik zag daar ook mijnheer Van Houdt eens, 
    achter zijn pupiter, pam,
    het was precies een kleine duivel,
    die vanuit een kastje kwam.

    In de bril van Bertha Teughels,
    is het somtijds uitverkocht,
    en terwijl ik nieuwe postuurtjes,
    in Bertha haar ogen zocht.

    Zag ik daar opeens m'n eigen,
    of daar in de winkel stond,
    mijn portret is een brelokske, (1)
    met een zilveren kadertje rond.
     
    (1):breloque, brelokje, brelokske=hangsierraad




    20-07-2013, 07:47 Geschreven door André  


    19-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schemersproke. Alice Nahon

    Nu weet ik waar de schemering woont,
    ik dacht dat haar huis in de stilte stond,
    en daar ik heel gaarne haar huizeken vond,
    vertraagde ik bij wijlen m'n stap langs een huis,
    gebouwd in gebeden van sparrengesuis,
    maar achter gordijnen bloemig en blank,
    vernam ik geschater en joelende klank,
    zodat ik, dom kind, bij mijzelve verzon,
    dat schemering daar niet wonen kon.

    Nu weet ik waar de schemering woont,
    ik dacht dat ze ginds in de struiken sliep,
    en 's avonds heel zwakke mensen riep,
    en zaaide in de ziel, waar onkruid gedijt,
    de zaden van twijfel en zelfverwijt,
    toch had ik haar lief en voor elke nacht,
    heb ik haar trouw aan m'n venster gewacht,
    tot ik in het heilige der avonden las,
    dat schemering niet uit den boze was.

    Nu weet ik waar de schemering woont,
    daar bloeit aan m'n venster,
    in purperen kleed,
    een bloem die van name,
    de nachtschone heet,
    ik peinsde dat zij het mij vertellen wel kon,
    omdat zij bij deemster te bloeien begon,
    maar nachtschone zweeg met het geheim van haar land,
    toen ben ik gaan zingen, zo van zachte trant,
    tot ze droomde luidop en  ik het wonder vernam,
    dat schemering niet uit de hemel kwam.

    Nu weet ik waar de schemering woont,
    die avond toen ik niet rusten wou,
    voor ik wist vanwaar ze komen zou,
    voor ik wist waarom ik zozeer van haar hield,
    waarom ze de kwaden en de goeden bezielt,
    toen zag ik door mijn tranen heen,
    dat schemering woonde bij iedereen,
    ik zag ze kruipen uit ieders hart,
    en langzaam werd de wereld zwart.






    19-07-2013, 07:58 Geschreven door André  


    18-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal. Alice Nahon

    Buiten mijn moedertaal,
    en die der nachtegalen,
    wist ik naar diepe zin,
    geen klare talen,
    en vaak heb ik bedroefd,
    naar het wonderboek gekeken,
    waarin geschreven stond,
    wat andere landen spreken.

    Toen deed de stad van leed,
    voor mij haar poorten open,
    ze leerde mij het geheim,
    van wanhoop en van hopen,
    daar hing te spreken veel,
    aan ogen en aan monden,
    waarvoor men hier beneden, 
    geen taal heeft uitgevonden.

    Leven is hogeschool,
    voor nieuwe en dode talen,
    die lang mag leerling zijn,
    in haar rumoeren zalen,
    die kan uit kolken roes,
    van juichen en van smeken,
    redden het ijl relaas,
    waarin de zielen spreken.

    18-07-2013, 07:56 Geschreven door André  


    17-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik droom mijn liefde. Alice Nahon

    Ik droom mijn liefde blijer,
    dat ze niet schreie meer,
    bij elke ontgoocheling,
    en dat ik vreugd en vriend verlaten,
    toch voor de mensen van liefde zing.

    Ik droom mijn liefde sterker,
    dat ze niet zoeke meer,
    mijn eigen lieve gril,
    ik droeg ze naar de heimweeharten,
    van dolers die niemand beminnen wil.

    Ik droom mijn liefde wijder,
    dat niet mijn einddoel zij,
    het erbarmen van een man,
    en dat ik met mijn vrouwenhanden,
    wat wereldellende,
    omvatten kan.


    17-07-2013, 07:42 Geschreven door André  


    16-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poëzie. Alice Nahon

    Poëzie,
    tenger en sterk mirakel,
    dat zich voltrekt boven een trosselke woorden,
    boven een enkele zin,
    boven een luttel woord,
    ach trosselken,
    ach woordenrei,
    ach woord weiger van waarde,
    wie heeft uw geest gewekt,
    en over wrokkige aarde,
    doen heilichten,
    -Gods blik die gloort-?

    Dat is de tere koninklijke kracht,
    uit eenzaamheid geboren,
    -eeuwigheidsnood,-
    aandachtige engelen in de nacht te zien,
    gracielijk schrijden over de logge dood.

    Zie hoe die woordgestalte rijst,
    achter der engelen voet,
    hoe zij beuren op hun vleugelenstoet,
    tot zij in het licht getild,
    de schone steun verlaat,
    en in gestuite vaart,
    op hemelbogen staat.

    Mystieke luister maakt haar lijf subtiel,
    zodat ze tijd en vormen overwint,
    en vloeiend van gebaar,
    en vol beweeg als wind,
    in smalle spanne diepe tochten doet,
    mirakuleuze reizen,
    naar de abiemen van het gemoed.

    Maar is zij deze ijlte doorgestraald,
    voert zij geen zielen mede blijde en lichter,
    dan knielt aan de overzij,
    beschaamd voor heuren voet,
    Gods droeve tovenaar,
    de dichter.





    16-07-2013, 07:51 Geschreven door André  


    15-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blijf niet aan me denken. Alice Nahon

    O, blijf niet aan me denken,
    O, blijf niet van me dromen,
    M'n handje kan niet wenken,
    M'n ziele kan niet komen.

    O, blijf me niet ontmoeten,
    m'n wegen gaan verloren,
    en ik mag u toch niet groeten,
    zo lachend als te voren.

    Ge weet m'n eenzaam leven,
    O, blijf niet voor me knielen,
    hoe zal ik ooit u geven,
    m'n mondeke, men ziele?

    O blijf me niet bestaren,
    met ogen moe van smachten,
    ik weet al zoveel jaren,
    het verlangen van uw nachten.

    Al wat ik u bewaarde,
    ge weet..., het viel aan stukken,
    nu is m'n hart een gaarde,
    waarin ge niets moogt plukken.

    M'n lied is week van weeën,
    hoe zoudt ge bij mij rusten?
    m'n ziel is als een zeeë,
    een zeeë zonder kusten.

    O, blijf niet voor me leven,
    en zacht..., en hunkerend vragen,
    ik zou..., ik zou me geven,
    ik kan het niet langer dragen.

    Antwerpen 1896-1933

    15-07-2013, 07:54 Geschreven door André  


    14-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen zo schoon.

    1.Antwerpen: Brabo
    2.Brugge: Belfort
    3.Gent: Belfort
    4.Oudenaarde: Stadhuis
    5.Leuven: Stadhuis
    6.Hasselt: Stadhuis
    7.Lier: Begijnhof
    8.Gaasbeek: Kasteel
    9.Bokrijk: Dorp

















    14-07-2013, 15:05 Geschreven door André  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als de brem bloeit. Armand Preud'homme

    Als de brem bloeit staat de heide dag en nacht in vlam en vuur.
    En de kim gloeit aller zijden, gele brand op blauw azuur !
    Als de brem bloeit in de Kempen, is de winter moe gesard;
    Als de brem bloeit is de Lente daar terug in het land van mijn hart.

    Als de brem bloeit, alle vogels keert uit verre zuidervlucht.
    En de leeuwerik rept de vleugel, hangt te vedelen in de lucht !
    Als de brem bloeit op de heide, schalt een lied uit haal en kant,
    Als de brem bloeit is de lente terug in mijn oud Kempenland.

    Als de brem bloeit gaan wij stappen, longen open, voeten vast;
    En de zon schroeit, zerpe sappen barsten uit de dennebast !
    Als de brem bloeit op de heide, reiken wij elkaar de hand.
    Als de brem bloeit is de lente terug in ons oud Kempenland.

    14-07-2013, 07:45 Geschreven door André  


    13-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar wat de dennen fluisteren. Armand Preud'homme

    Naar wat de dennen fluisteren,
    die buigen kruin aan kruin,
    zit ik zo vaak te luisteren,
    in het buntgras van de duin,
    hoe zon en zomer pralen,
    op het purper van de hei,
    wat toverkleur zij malen,
    maar alles gaat voorbij.

    De winter komt gedrenteld,
    en weg is het paradijs,
    de wereld ligt gewenteld,
    in sneeuw en vorst en ijs,
    waarboven koude sterren,
    op nachtelijk pij,
    al tintelende maren,
    maar alles gaat voorbij.

    Wij zien hoe het mensenleven,
    verstuift aan onze voet,
    de jongen piepen even,
    zo de ouden voren doet,
    de grijsaard blikt met weemoed,
    terug langs weg en hei,
    en zucht met stille deemoed,
    nog sluiten en voorbij.

    Maar gaat de liefde wonen,
    in harten edel van klank,
    dan blijft zij daarin tronen,
    en eeuwig is zo lang,
    want edel minnen verwoest niet
    niet alles gaat voorbij,
    want oude liefde roest niet,
    zij blijft steeds jong als wij.




    13-07-2013, 07:28 Geschreven door André  


    12-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn Kempen. Armand Preud'homme

    Geen land ook ter wereld hoe schoon of hoe rijk,
    is het land van mijn hart, mijn heimat gelijk,
    hier zaaiden onze handen en groeit er ons brood,
    hier vinden wie gingen de rust in de dood,
    hier stapelen de wolken kastelen opeen,
    en giert er de Noordzee de wind om ons heen,
    hier jubelt de zomer in heide en ven,
    hoe heerlijk de Kempen, zo schoon ik niets ken.

    O mijn Kempen, ja mijn Kempen, O mijn enig heimatland,
    en waarvoor een vlam van liefde eeuwig in mijn harte brandt.

    Hier malen de molens de rust over het land,
    verdolen van wegels in het stuivende zand,
    hier heersen de vlakten en ruiselt ons lied,
    beklemmen geen verten het vrije verschiet,
    het goud van uw zandzee, het purper der hei,
    het tovert visioenen van wellust in mij,
    van dennen en berken, van berken en den,
    hoe heerlijk de Kempen, zo schoon ik niets ken.

    O mijn Kempen, ja mijn Kempen, O enig heimatland,
    en waarvoor een vlam van liefde eeuwig in mij harte brandt.

    12-07-2013, 07:51 Geschreven door André  


    11-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen varen. Armand Preud'homme

    Kent gij lief de diepe wateren van mijn schone Scheldeland?
    Waar de golven lichtend klateren, waar de hemel openbrandt?
    Dag en nacht wou ik er wijlen met u liefste aan mijn zij,
    lijk de sloepen zachtjes zeilen op het deinen van de tij.

    Laat ons liefste, samen varen, door mijn schone Scheldeland,
    met wat bloemen in je haren, bloemen van de waterkant.

    Kent gij lief de groene dijken met het glanzend grazend vee?
    Waar de golven schuimend wijken voor de wekroep van de zee?
    Dromend bij de wilgentronken heb ik er steeds aan u gedacht,
    terwijl de waterlelies blonken in de zuivere zomernacht.

    Laat ons liefste, samen varen, door mijn schone Scheldeland,
    met wat bloemen in je haren, bloemen van de waterkant.

    Zaagt gij lief de sloepen varen zeilend door mijn Scheldeland? 
    In de glans der notelaren bloeiend langs de waterkant?
    Zon en maan gaan door de wolken, goud en zilverig ruist er het riet,
    en in het diepst der waterkolken zingt de vloed zijn toverlied.

    Laat ons liefste, samen varen, door mijn schone Scheldeland,
    met wat bloemen in je haren, bloemen van de waterkant.

    Peer 1904-Brasschaat 1986


     

    11-07-2013, 07:33 Geschreven door André  


    10-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adagietto. Jenny Mollinger

    Na dolende, worstelende, eenzame zwerving,
    de thuiskomst der liefde, de roep van de werving,
    de heimwee dat smeekt in het bevel van de kracht,
    de stem van de man in het omvleiende duister,
    naar wie hem verbeidt in verinnigde luister, (1)
    de vrouw in de nacht.

    Geheiligd verbond van verstrengelde zielen,
    waarover de bloesems der eeuwigheid vielen,
    ontbloeid en gerijpt in de dauw van het leed,
    de zucht van de wind in de toppen der bomen,
    het tijdloze lied van het ruisen der stromen,
    aanzwellend en breed.

    Bezwijkend verweer onder tedere handen,
    de overgeleverde, bruidlijke landen,
    de omhelzende baai die de golfstroom ontmoet,
    de branding, die smachtend haar zoekt om te rusten,
    harstochtelijk omstuwend de duldende kusten,
    het strand en de vloed.

    Hier heerst maar één rijk, want hier zijn twee tezamen,
    de liefdesnacht draagt hun gestamelde namen,
    verenigd geheim van verrukking en wee,
    en deelt op onzichtbare, suizende vlerken,
    het boven de wetten van wereld en kerken,
    de hemel mee.

    (Adagietto uit de vijfde symfonie van Mahler)
    (1): verbeiden=wachten

    10-07-2013, 07:59 Geschreven door André  


    09-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In zee. Jenny Mollinger

    De golven daveren op mij aan,
    O weelde, jong en sterk te zijn,
    en in de zomerzonneschijn,
    de wilde branding in te gaan.

    Hoe sist en gist het om mij heen,
    hoe spat het blinkend witte schuim,
    de zee speelt uit haar dolle luim,
    en beukt en geselt mij de leen.

    Ik voel mij zo gelukbelaan,
    in deze morgenheerlijkheid,
    dat met een vreugdekreet ik wijd,
    mijn beide armen uit moet slaan.

    De golven daveren op mij aan.




    09-07-2013, 08:32 Geschreven door André  


    08-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Cactus. Jenny Mollinger

    Ik zie u en ik ken u niet,
    geheimvol leven,
    in het licht van de hemel giet,
    staat gij te streven.

    Een wezen dat schoons kracht vervuld,
    niet schijnt te bloeien,
    een raadsel stug van stom geduld,
    een roerloos groeien.

    Een ding waar ons begrip voor zwicht,
    dat deel der verten,
    zijn sprakeloze hartstocht richt,
    naar de gesternten.

    Een wonder, niet met onze pijn
    en vreugde gemeenzaam,
    een wonder die nooit buit zal zijn,
    zichzelf en eenzaam.

    08-07-2013, 07:39 Geschreven door André  


    07-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De brem. Jenny Mollinger

    De starre winter is voorbij,
    langs donkere heideranden,
    staat fier de gouden vlam van mei,
    de brem te branden.
    De moede glimlach, van wie veel
    verloor in waan en logen,
    ontspant, het zegevierend geel
    danst voor mijn ogen.

    Van zelfde leven altijd weer,
    uit duister en versterving,
    bloeit op verjongd de wederkeer,
    ter nieuwe werving
    van ons verdoft, ontglanst gemoed,
    dat plots een weerloos dromer
    herkent, in deze kleurenvloed,
    de eigen zomer.

    Zo vlamt op liefdes oude grond,
    uit donkere stille dalen,
    haar jeugd weer op in enen stond,
    als de brem in mei, felgoud en blond,
    in tartend stralen.







    07-07-2013, 07:20 Geschreven door André  


    06-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond. Jenny Mollinger

    De wind die in de schoorsteen zingt,
    de klok die het ijlen van de tijd,
    met kalme tik tot rust herleidt.

    Het lamplicht dat het naaste omkringt,
    maar in de hoeken donker laat,
    zo menig ding dat flauw omlijnd,
    iets teders te overpeinzen schijnt.

    De houding en het zacht gelaat,
    van een klein Madonnabeeld. Een kelk
    van rode tulpen, slank en pril,
    of bloem na bloem iets schenken wil,
    zo reikend en ontvangend elk.

    Een boek dat open op mij wacht,
    met woorden die ik ken en min,
    al voor ik lees, zijn schoonheid in
    mijn mijmering uit te beelden tracht.

    De rosse gloed van helder vuur,
    de trouw der dingen om mij heen,
    gordijnen dicht en ik alleen,
    hier in de tover van dit uur.











    06-07-2013, 07:49 Geschreven door André  


    05-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hooggebergte. Jenny Mollinger

    God, ben ik u nabij, uw kind?
    God werd ik ziende, of werd ik blind
    van witte doom,
    die in de rotsspelonken dwaalt,
    waaruit de stilte ademhaalt?

    Ik droom, ik droom,
    ik ga in nevelen gehuld,
    maar het is als werd mijn ziel gevuld,
    met groeiend licht,
    een statig door de dichte damp
    gedaalde gloed der grote lamp,
    uw aangezicht.

    Ik tast mij door uw stilte heen,
    ik ween geruchteloos, ik ween
    mij stil en sterk,
    maar het kloppen van mijn hart is luid,
    wanneer ik nader als een bruid,
    uw sneeuwen kerk.



    05-07-2013, 07:49 Geschreven door André  


    04-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Februari. Jenny Mollinger

    De dag is dampig, en de hemel blind
    van trage tranen. De aarde ligt te wachten
    in heimelijk verzaam van stille krachten,
    gelijk een moeder wachtende haar kind.

    De bomen schimmen door de regenmist
    met klamme takken, leeg van lentewazen,
    een vogel echter zingt in zoet verdwazen,
    de vogel droomt en zich vergist.

    Het is of God iets droefs geduldig doet,
    de regen ruist de duistere wereld over,
    doch het argeloos lied, jubelt van de tover
    die er nog niet is, maar eenmaal komen moet.

    Geheimen fluisteren uit elke boom.

    Vermoeid en zuchtend, schuifelt langs de akker
    de wind voorbij, mijn hart is leeg en wakker,
    de hemel weent, het vogellied wordt zwakker,
    en liefde blijkt een weggewaaide droom.





    04-07-2013, 07:31 Geschreven door André  


    03-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustave Mahler. Jenny Mollinger

    Wanneer de kille ochtendschemer bleekt,
    een vogel zingt met koel en blank geluid,
    zijn liedjes in de naakte stilte uit.
    En langzaam door een witte nevel, breekt

    de klaarte van de naderende dag,
    dan straalt ook in de stilte van mijn ziel,
    iets open waar de gouden glanzing viel,
    het schuchter wonder van uw milde lach.

    Doch wie zich dankbaar voor het donker weet,
    wanneer de koepelende nacht zich neigt,
    wie voor het licht een eenzaam leed verzwijgt,
    vindt in de duisternis uw snik, uw kreet.

    Gelijk een kind zich tot zijn moeder richt,
    in vreugd en pijn, omdat zij alles kent,
    en troosten en begrijpen kan, zo wendt,
    ons hart zich tot uw donker en uw licht.



    03-07-2013, 08:40 Geschreven door André  


    02-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erkenning. Jenny Mollinger

    Toen ik je nog niet kende, viel
    je stem verkondigend in mijn ziel.

    Mijn ganse zijn,
    ontwaakte tot het heerlijk licht,
    van levens innerlijk gezicht,
    in vreemde pijn,
    die rijkdom werd voor wie verstond.

    Het was alsof ik iets hervond,
    ik wist niet wat,
    een vaag in droom bezeten goed,
    die ons de dag vergeten doet,
    een schone schat.

    Ik heb je weifelloos verstaan,
    ben stil doorhuiverd heengegaan,
    bedroefd en blij,
    maar weergekeerd als tot een feest,
    naar jou met toegewijde geest,
    jij leerde mij.

    Je leven is een daad, en sterkt
    mijn wezen, dat gelooft en werkt,
    gestadig tracht
    een poort te bouwen, steen voor steen,
    hoog over eigen kleinheid heen.

    En ik weet, dat zacht,
    wanneer mijn levens nacht omspant,
    naast moeder, wier vertrouwde hand
    mijn tasten leidt
    uit dreigend donker, jij vriendin,
    mijn bange ziel zult voeren in
    een warme veiligheid.





    02-07-2013, 08:16 Geschreven door André  


    01-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein Maarten. Jenny Mollinger

    Wanneer je het hoofdje heft naar mijn gezicht,
    om mij te kussen, is het of een licht
    teer vlindertje komt strijken langs mijn wang,
    je jonge stemmetje, klinkt als het gezang
    van een vogeltje, dat zijn tevreden zijn, luid
    in blijde klanken van verrukking uit.

    Je ogen zien iets dat wij niet meer zien,
    wat weet jij beter, meer dan wij misschien,
    wat denk jij toch, wanneer je handje loom
    het spel vallen laat, je ogen wijd van droom,
    ons aanzien met zo een blanke glans erin,
    als vond je plotseling het fijn begin,
    van een hemelse, juist gehoorde melodij?

    Als keek je even aan je spel voorbij,
    naar iets ons onbekend in aardse woon,
    dat leeft in het land, waar alles ijl en schoon
    en zuiver is, als werd je afgeleid
    naar door de mens vergeten zaligheid.

    Dan, langzaam glijdt er om je kindermond
    een lachje, om het blote knietje rondt
    het handje zich, en onder het hoofdje fijn,
    rekt zich het naakte rugje, teer van lijn,
    en in mij zwelt het zalig weten aan,
    dat er op aarde wonderen bestaan.

    1897-1958



    01-07-2013, 07:52 Geschreven door André  


    Videoweerbericht
    De plaatselijke tijd in Brussel:
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • Venster op de wereld
  • Restaurantgids
  • boeken
  • Wikipedia
  • Nieuwe encyclopedie
  • Vertalingen
  • Synoniemen
  • Onze Taal
  • Wetenschappen

  • Zoeken met Google



    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs